De mooiste foto in dit topic...quote:Op zondag 16 oktober 2005 20:53 schreef RonaldV het volgende:
[afbeelding]
3. En dit is een gewone (zij het iets te lichte) foto.
quote:Op dinsdag 20 januari 2004 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
Probeer bij lowkey slechts één lichtbron te gebruiken. Het ene lichtzoompje dat die lamp maakt gebruik je om de vorm van het beeldje te accentueren. Met wat minimale invulling kun je dan de structuur in het beeldje zichtbaar maken maar dan ook minimaal.
High-key doe je net andersom, daar gebruik je zoveel mogelijk lichtbronnen tegelijk waarbij je met reflectieschermen eventueel optredende schaduwen invult tot die ook helemaal licht worden.
De enige donkerder partijen in een high-key zijn ook weer de contouren van je onderwerp.
quote:Op vrijdag 23 januari 2004 12:49 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Volgens de leer is deze al een tikkie te low.
Bij lowkey zet je het accent door een aantal scherpe lichtzoompjes. De kunst is dus om ondanks het zware accent in een lowkey toch een volledige toonschaal te gebruiken.
Omgekeerd geldt ook dat je bij high-key een klein accentje meegeeft door het opnemen van een donker partijtje.
Daarbij moet het effect al door de verlichting worden afgedwongen en niet later in de donkere kamer of met Photosoep.
quote:Op vrijdag 23 januari 2004 13:06 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik heb eens naar wat voorbeeldjes op het wilde wereldweb gezocht voor high-key en low-key. Je krijgt de linkjes van me om de nodige copyrightellende te voorkomen. We beginnen met high-key
Een voorbeeld van hoe high-key niet moet, deze foto is dus gewoon te licht en te zacht, een normale afwerking zou een normale foto met een normale harmonieuze toonschaal opleveren:
Voorbeeldje hoe het niet moet
De volgende heeft het wel, alles netjes in de lichte zones weergegeven met de pupillen als accentje. Jammer van dat oubollige ovale masker
Voorbeeldje van high-key
Dat high-key niet exclusief voor modelfotografie is toont de volgende opname aan
Highkeytabletop
Het streven is bij high-key om een fraai dromerig sfeertje in de opname te krijgen. Vooral het afpassen van het effect is een heksentoer, bij overdaad wordt het gelijk kitscherig in plaats van catchy
. Wees bijvoorbeeld uiterst voorzichtig bij het inzetten van softfilters, en bedenk dat de verlichting het moet doen
.
quote:Op vrijdag 23 januari 2004 13:32 schreef Ouwesok het volgende:
En we gaan verder met lowkey:
Niks dromerij, snoeiharde realiteit af en toe met een depri ondertoontje, we gaan weer even op zoek op het wilde wereldweb.
Dat dat ondertoontje anders kan bewijst deze opname. Je komt de lowkey vaak tegen bij dit soort opnamen omdat je er een scheiding van lichaam en identiteit mee kunt bewerkstelligen en bovendien op de lichtzoom een uiterst goede weergave van vorm en huidstructuur kunt halen door het tegenlicht met een gericht karakter:
Voorbeeldje lowkey
Om het goed te maken een depri lowkey van de eerste orde die gelijk mooi bewijst dat ook lowkey niet voorbehouden is aan portret en modelfotografie. Je kunt het ook gewoon met een straatbeeld doen
Lowkey-straatje
Voorlopig even met deze twee voorbeeldjes die wel aardig aangeven waar lowkey over gaat.
Een hele collectie lowkey kun je vinden wanneer je op combinaties van jazz en fotografie zoekt.
quote:Op maandag 2 februari 2004 20:48 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een hele simpele oefening voor high-key:
De volgende sessie doe je met een digitale camera, een lichtbron en de nodige reflectiekartonnetjes.
Maak van een stuk wit karton een simpel rondwandje.
Neem een wit ei
je voelt hem al aankomen![]()
Fotografeer het witte ei op de witte rondwand en wel zo dat de vorm van het ei en bij voorkeur de structuur van de schaal zo goed mogelijk uitkomt en de dominante toon in het plaatjes [jan des bouvriemodus]wit [/jan des bouvriemodus] is.
Alle slagschaduwen netjes invullen middels de kartonnetjes en uiteindelijk zorgen dat je één mooi schaduwkantje aan het ei verlicht.
In plaats van een ei kun je ook een bol van piepschuim of een tennisbal nemen. Zolang het ding maar een lichte tint heeft, een duidelijke oppervlaktestruktuur en het ding niet te groot is.
Waarvoor is die oppervlaktestruktuur zo belangrijk bij deze oefening ?Zie Low Key / Hi Key voor meer info!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Suc7 d'rmee"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
Ja hoorquote:
Prima:quote:Op maandag 17 oktober 2005 22:03 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als je teruggelezen had in dit topic dan had je gezien dat er een discussie liep over wat wel en niet high key en low key is. Jouw definitie zoals je die hier post is er één van vele. Geen enkele is gelijk. En als je dan toch terugleest: eerder postte ik al dat je je bij high key volgens mij beperkt tot datgene dat je wel wilt laten zien. En dat is precies wat ik gedaan heb. Ik wilde geen detal laten zien in de hoge lichten. Dus wat jij mislukt noemt, was voor mij juist de bedoeling.
[..]
Kinderachtig? Kinderachtig is als je je zo verheven voelt boven de rest dat je jouw mening als de enige juiste ziet, en niet de moeite van een fatsoenlijke uitleg wilt nemen. Je kreeg waar je om vroeg met mijn antwoord.
Ik zei het hierboven al, en ik postte het enige tijd terug al. Er is op het hele web geen eenduidige definitie van High key of Low key. Wat maakt de jouwe de enige juiste?
[..]
Ik ben dit topic nog even doorgelopen, en afgezien van het gebruikelijke gemierenneuk op andermans foto's heb ik je nog niks zinvols zien toevoegen, terwijl we toch al een poosje hiermee bezig zijn. Nog geen linkje naar je eerdere geweldige foto's en duidelijke omschrijvingen, ook niet toen daarom gevraagd werd.
Over lange tenen gesproken zegquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:46 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Prima:
Je foto's zijn fantasties, geweldig, niets meer aan doen![]()
Ik denk dat ik maar net zo ga doen als Ymke, geen kritiek meer leveren.
Niemand kan mij wijs maken dat jou hi-key foto's a) zo bedoeld zijn of b) niet direct de prullenbak in zouden moeten. Nogmaals ik vind je reactie(s) erg kinderachtig ook bovenstaand verhaal weer. Ik heb nooit gezegd dat mijn definitie de enige juiste is. Echter ik fotografeer al meer dan 20 jaar en heb het ook profesioneel gedaan. Dus ik weet wel een klein beetje hoe en wat. Maar goed als je niet wilt leren ook goed.
Misschien wel inderdaad een beetje lange tenen, maar ik vind het zo vervelend dat als je commentaar geeft, mensen altijd zo negatief reageren. Ik maak dat vaak mee hier. Mensen hebben een hoop moeite gedaan voor een plaat en dan is het natuurlijk vervelend om te horen dat het nix is. Echter je kan er ook van leren denk ik dan maar.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:57 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Over lange tenen gesproken zeg
Ik ga in deze hele discussie eigenlijk gewoon met Pea mee... het interesseert me geen reet welke regeltjes er gelden voor low of high key. Als de foto eruit komt zoals ik bedoel vind ik 'm goed, plak er maar een labeltje aan...I don't care....
de foto van Ronald heb ik al gezegd dat ik 'm persoonlijk veel te licht vind. Of het wel of geen high-key is laat ik verders maar in het midden want we hebben kennelijk experts met meer dan 20 jaar ervaring in ons midden, dus dan doet de mening van een hobbyist er natuurlijk niet meer toe.
Fr.oosje, je komt hier een portie arrogant over zeg! Je weet het allemaal heel goed en zo en je fotografeert tenslotte al 20 jaar dus je weet wel een beetje hoe en wat. Ondertussen zien we hier NOOIT een foto van je. Kom dan eens met eigen werk mbt highkey en lowkey.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:46 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Prima:
Ik denk dat ik maar net zo ga doen als Ymke, geen kritiek meer leveren.
Niemand kan mij wijs maken dat jou hi-key foto's a) zo bedoeld zijn of b) niet direct de prullenbak in zouden moeten. Nogmaals ik vind je reactie(s) erg kinderachtig ook bovenstaand verhaal weer. Ik heb nooit gezegd dat mijn definitie de enige juiste is. Echter ik fotografeer al meer dan 20 jaar en heb het ook profesioneel gedaan. Dus ik weet wel een klein beetje hoe en wat. Maar goed als je niet wilt leren ook goed.
Nooit een foto van mij? Grappig ik ben tenslotte diegene geweest die dit onderwerp ooit gestart is. Dus her en der staan/stonden wel foto's van mij tussen hoor. Dus als je ergens verstand van hebt ben je arrogant? Raar hoor. Nogmaals je kunt er ook van leren. En mijn kritieken zijn mischien soms wat hard, maar zo denk ik er over. Ik ga niet zeggen als ik iets compleet mislukt vind, god leuk geprobeerd maar probeer de volgende keer eens dit of dat. Mislukt is mislukt klaar. niet meer en niet minder. Trouwens weet je waarom ik weinig foto's plaats? Omdat ik wel selectief ben en eerst goed kijk voordat ik een foto plaats.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:06 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Fr.oosje, je komt hier een portie arrogant over zeg! Je weet het allemaal heel goed en zo en je fotografeert tenslotte al 20 jaar dus je weet wel een beetje hoe en wat. Ondertussen zien we hier NOOIT een foto van je. Kom dan eens met eigen werk mbt highkey en lowkey.
Ronald durft zijn foto's tenminste te tonen, ondanks dat ze misschien niet helemaal zijn zoals ze horen te zijn.
Elke kritiek / commentaar / opmerking is welkom. Jullie met zijn tweeen (jij en Ymke dus) maken er echter een sport van om gewoon de kritieken zo bot en hard mogelijk te maken en zo het enthousiasme van mensen flink de kop in te drukken. Leer toch eens normaal te doen zeg![]()
quote:Op donderdag 22 september 2005 09:46 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Deze mag van mij dan ook heel per ongeluk in de vuilnisbak......dit is gewoon een mislukte foto.
Leren doe je niets uit dat gezeik van jou. Je geeft geen aanwijzingen hoe het anders kan; je zeikt alleen maar af.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:21 schreef fr.oosje het volgende:
Nogmaals je kunt er ook van leren. En mijn kritieken zijn mischien soms wat hard, maar zo denk ik er over. Ik ga niet zeggen als ik iets compleet mislukt vind, god leuk geprobeerd maar probeer de volgende keer eens dit of dat. Mislukt is mislukt klaar. niet meer en niet minder.
Dus eigenlijk maak je foto's die niet goed zijnquote:Trouwens weet je waarom ik weinig foto's plaats? Omdat ik wel selectief ben en eerst goed kijk voordat ik een foto plaats.
Je draaft door.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:36 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Leren doe je niets uit dat gezeik van jou. Je geeft geen aanwijzingen hoe het anders kan; je zeikt alleen maar af.
En ik heb hier verder geen zin inIk ga binnenkort wel eens dat oude topic doorspitten. Dat is een nuttiger tijdsbesteding dan deze discussie (voor zover het een discussie genoemd kan worden) voeren.
[..]
Dus eigenlijk maak je foto's die niet goed zijnEn best wel veel, want je plaatst nooit wat
Ben blij dat je nu blijkbaar zelf toegeeft niets goed te produceren.
Overigens, als je mensen wat wilt laten leren, dan zijn ook de minder goede foto's uitstekend geschikt om te laten zien
PMS...wat is jouw excuus?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:23 schreef fr.oosje het volgende:
Ik ben trouwens niet de enige die zo bot reageert hoor
[..]
Van mij mag je hoor geen probleem, ik vond het nog netjesquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 10:52 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
PMS...wat is jouw excuus?
je vergeet wel even om welke foto dat ging, dat was een foto die niet met de intentie van LK gemaakt was, maar 'per ongeluk' zo uit de camera gerold. Daar ligt 'm voor mij wel het verschil, vandaar de -zei het wat botte- reactie van mij.
Verspilde moeite, deze regel. Bovendien erg kinderachtig.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 09:46 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Prima:
Ik ga het je niet wijsmaken. De foto met het uiteindelijke resultaat was zo bedoeld. Punt. En als je een duidelijke uiteenzetting kinderachtig vindt, sorry, dan kun je blijkbaar zelf ook niet zo lekker tegen kritiek. 20 jaar ervaring als professional heeft me geleerd dat newbies en hobbyisten het soms meer bij het rechte eind hebben dan ik zelf. Het heeft me nog iets geleerd: het is de toon die de muziek maakt. En de muziek van jou en Ymke klinkt nogal eens veel te hard, en bij vlagen ook nog eens vals. Daarmee kun je de beste muziek compleet verneuken.quote:Ik denk dat ik maar net zo ga doen als Ymke, geen kritiek meer leveren.
leren van fouten van anderen is altijd een stuk veiliger dan het leren van je eigen fouten, is het niet. Ik snap werklijk niet dat mensen zo slecht met kritiek kunnen omgaan, maar goed ieder zo zijn ding.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 11:24 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Verspilde moeite, deze regel. Bovendien erg kinderachtig.
[..]
Ik ga het je niet wijsmaken. De foto met het uiteindelijke resultaat was zo bedoeld. Punt. En als je een duidelijke uiteenzetting kinderachtig vindt, sorry, dan kun je blijkbaar zelf ook niet zo lekker tegen kritiek. 20 jaar ervaring als professional heeft me geleerd dat newbies en hobbyisten het soms meer bij het rechte eind hebben dan ik zelf. Het heeft me nog iets geleerd: het is de toon die de muziek maakt. En de muziek van jou en Ymke klinkt nogal eens veel te hard, en bij vlagen ook nog eens vals. Daarmee kun je de beste muziek compleet verneuken.
Ik heb het afgelopen dagen al een paar mensen verteld: ik kap even met het posten van welke foto dan ook. Niet alleen om jouw kritiek, die kan ik wel hebben. Maar ook omdat ik het gevoel heb dat ik de enige ben die regelmatig zijn nek durft uit te steken met niet zo veilige plaatjes. Dat ik daarmee kritiek afroep vind ik tot daar aan toe, maar het is ook wel eens leuk om dan te zien wat de leveranciers van die kritiek er dan van bakken. Zoals PdH al stelde: tot nu toe blijkbaar weinig tot niks. Ik ga net als de anderen even leren van de fouten van anderen. En natuurlijk er met een 105mm howitzer op schieten.
hmmmmz, ik zie ook niet vaak een foto van je verschijnen...in fact...ik zie meestal alleen 1 inzending voor de wedstrijd verschijnen en voor de rest niets (of ik moet ze totaal missen....)quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 11:41 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
leren van fouten van anderen is altijd een stuk veiliger dan het leren van je eigen fouten, is het niet. Ik snap werklijk niet dat mensen zo slecht met kritiek kunnen omgaan, maar goed ieder zo zijn ding.
Het is de toon die de muziek maakt maar wat voor de een vals klinkt klint voor de ander als een symphonie. En ik vind het iets te makkelijk om te zeggen dat ik hier geen of weinig foto's plaats, ik plaats regelmatig foto's de een beter dan de andere, echter je zal van mij (bijna) nooit een foto zien die technisch niet goed is. De frequentie heeft slechts te maken met een te kort aan tijd
Je snapt het echt niet, he?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 11:41 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
leren van fouten van anderen is altijd een stuk veiliger dan het leren van je eigen fouten, is het niet. Ik snap werklijk niet dat mensen zo slecht met kritiek kunnen omgaan, maar goed ieder zo zijn ding.
Het is de toon die de muziek maakt maar wat voor de een vals klinkt klint voor de ander als een symphonie. En ik vind het iets te makkelijk om te zeggen dat ik hier geen of weinig foto's plaats, ik plaats regelmatig foto's de een beter dan de andere, echter je zal van mij (bijna) nooit een foto zien die technisch niet goed is. De frequentie heeft slechts te maken met een te kort aan tijd
Kijk ook eens naar de man in de spie-gel.quote:Ik snap werklijk niet dat mensen zo slecht met kritiek kunnen omgaan, maar goed ieder zo zijn ding.
En dat was geen misselijke serie.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 12:31 schreef fr.oosje het volgende:
Laatst nog wat ochtendgloren geplaatst
Bedankt voor het compliment.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 12:49 schreef Olio het volgende:
[..]
Ronald, doorplaatsen aub, je foto's zijn echt de moeite waard.
Neem de kritiek niet zo serieus (om maar eens een open deur in te trappen) Jeez.
Een goeie definitie is een hele simpele. De meeste mensen maken er meer van dan dat het in feite is.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 13:18 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Bedankt voor het compliment.De foto's blijven als voorbeeld gewoon staan, maar nu mogen anderen het een paar posts proberen. Ik wil ook wel eens leren van wat anderen maken. Daarnaast ben ik nog steeds op zoek naar een goeie definitie van high-key en low-key, of in ieder geval een definitie die we hier als kapstok kunnen gebruiken, om discussies ls hierboven voortaan te voorkomen.
buiten het feit om dat high key definitie dus niet scherp neer te zetten is en dus 1001 meningen heeft blijft het volgende nog staan.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 13:35 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Een goeie definitie is een hele simpele. De meeste mensen maken er meer van dan dat het in feite is.
Lowkey is een licht onderwerp met een donkere achtergrond
Hi-key is een donkerder onderwerp met een lichte achtergrond...ja, dus iedere foto met een witte achtergrond is hi-key.
Dit heb ik niet zelf verzonnen overigens, zie de link die ik eerder plaatste.
Dat er gradaties zijn in hi en lowkey zal gerust, maar het hangt in grote mate van smaak af.
Was je broer bellen om hem te bedanken niet makkelijker geweest dan je PC helemaal opstarten om dit topic te gaan lezen?quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:45 schreef Ymke het volgende:
Bedankt voor de persoonlijke aanvallen op mij , in een topic waar ik niets mee te maken heb.
Wat jij zegt. En je vergeet "selectief lezen".quote:Over vals en sfeer verziekend te spreken![]()
Ik niet in ieder geval. Eerder in dit topic postte ik al dat je alleen dat toont wat je wilt tonen. Als dat betekent dat ik zo belicht dat ik alleen een mond, neusgaten en ogen kan zien, dan is het volgens mij toch high key.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:50 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
buiten het feit om dat high key definitie dus niet scherp neer te zetten is en dus 1001 meningen heeft blijft het volgende nog staan.
is high key overbelicht , ik meen van niet , want overbelicht betekend detail verlies en high key blijf je detail zien zonder uitgevreten delen.
kun je die mening delen ?
quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:50 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
buiten het feit om dat high key definitie dus niet scherp neer te zetten is en dus 1001 meningen heeft blijft het volgende nog staan.
is high key overbelicht , ik meen van niet , want overbelicht betekend detail verlies en high key blijf je detail zien zonder uitgevreten delen.
Overbelicht is in principe geen hi-key, maar soms kan het het hi-key gevoel wel versterken. Ik vind persoonlijk dat je daar dan wel weer voorzichtig mee moet zijn, maar dat is gewoon een kwestie van smaak.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 15:50 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
de basis was een goede high key foto , maar door nabewerking en kleur verschuiving niet meerquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:04 schreef RonaldV het volgende:
Ik vraag het nog maar eens:
deze foto is dus ook geen high key?
Naar mijn idee is de tweede idd beter, maar nog steeds geen echte highkey. Dat wordt het pas als de contouren nog zachter zijn tov het licht en de achtergrond.quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:37 schreef pea4fun het volgende:
Dit [afbeelding] vind ik bijvoorbeeld niet zo mooi als [afbeelding]
De eerste is duidelijk overbelicht, terwijl de tweede hi-key is en nog detail laat zien.
Dat zeg ik...zo heeft ieder zijn eigen idee....quote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:54 schreef PdeHoog het volgende:
Die laatste pea...da's naar mijn idee een goeie high-key
Mijn ideeen komen ook alleen maar uit een boek hoorquote:Op dinsdag 18 oktober 2005 16:58 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat zeg ik...zo heeft ieder zijn eigen idee....
Ey man...heb jij wat beters danquote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:09 schreef Shark.Bait het volgende:
Jullie ideeen over high key:
Ik heb iets nieuws bedacht. ik zet een moter op een H-frame, monteer er vier wielen aan en een stuur. de bestuurder zit overdekt en ik noem het een auto
Hoi. Nu zat ik te denken. ik heb hier een driewieler, en de bestuurder zit overdekt. Ik gooi er een moter in . ik Denk dat ik het ook maar een auto noem.
Goh, mijn idee van een auto is een 5 wielig voertuig zonder moter, waar de bestuurder comfortabel in kan zitten maar dat niet overdekt is.
Doet me denken aan het bokeh verhaal.
Ik observeer jullie verwarring. Ik draag geen oplossing aan.quote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:20 schreef PdeHoog het volgende:
Ey man...heb jij wat beters danKom jij nou eens met de ultieme definitie van highkey die onderschreven wordt door meerdere websites
quote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:09 schreef Shark.Bait het volgende:
:
Ik heb iets nieuws bedacht. ik zet een moter op een H-frame, monteer er vier wielen aan en een stuur. de bestuurder zit overdekt en ik noem het een auto
Moter geen motorquote:Op woensdag 19 oktober 2005 08:46 schreef Vliegvrager het volgende:
Ben je nou gek geworden? Zo ga je niet met een motor om.
Ik ben benieuwd.quote:Ik heb de discussie even doorgelezen, want ik ga binnenkort aan de slag met high-key. Was heel blij dat er lekker veel gespost was in dit topicmaar dat viel dus wel tegen.
Desondanks wel wat nuttige dingen gezien, waarvoor dank, P, Morpheus en Fr.oosje.
Dan zal ik binnenkort eens een oefenfotootje of wat gaan plaatsen, en dan krijg ik heel graag commentaar van iedereen. Liefst constructief, maar lukt dat niet, dan maar bot. Als het maar nuttig is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |