Sorry, maar ik vind er weinig bijzonders aan.
En ja ik heb ook slecht belichte foto's
De kunst bij zowel high-key als low-key is om de sfeer al bij de opname te maken en niet zoals menig doka-hobbyist vroegâh deed in de doka de boel kunstmatig licht of donker maken.
quote:Ja precies, ik vind vooral de reflectie aan de linkerkant te veel van het goede. Daar moet ik dus nog wat aan doen. En inderdaad je moet de sfeer al bij de opname maken. Bij deze foto heb ik alleen usm gedaan.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:16 schreef Ouwesok het volgende:
Voor een echte low-key zitten er nog een aantal reflecties teveel in, maar het is op de goeie weg.
De kunst bij zowel high-key als low-key is om de sfeer al bij de opname te maken en niet zoals menig doka-hobbyist vroegâh deed in de doka de boel kunstmatig licht of donker maken.
quote:Het is toch echt iets moeilijker dan je denkt, dit is namelijk geen slecht belichte foto. Probeer het zelf ook maar eens. de kunst is om er toch nog enige vorm in te houden. Hi key vind ik nog moeilijker om te doen, en nee dat is geen overbelichte foto.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:14 schreef MAXTIJN het volgende:
je hebt een zwart beeld gefotografeerd in een weing verlichte kamer.Sorry, maar ik vind er weinig bijzonders aan.
En ja ik heb ook slecht belichte foto's
High-key doe je net andersom, daar gebruik je zoveel mogelijk lichtbronnen tegelijk waarbij je met reflectieschermen eventueel optredende schaduwen invult tot die ook helemaal licht worden.
De enige donkerder partijen in een high-key zijn ook weer de contouren van je onderwerp.
quote:Ja dat viel mij nou juist zo tegen, om een zoompje van licht te creeren. Mischien dat ik het nog eens probeer met een soort tegenlicht. Ik moet er eens over nadenken.
Op dinsdag 20 januari 2004 22:26 schreef Ouwesok het volgende:
Het ene lichtzoompje dat die lamp maakt gebruik je om de vorm van het beeldje te accentueren.
quote:Da's in elk geval al een goed begin
Op dinsdag 20 januari 2004 23:16 schreef fr.oos het volgende:[..]
Mischien dat ik het nog eens probeer met een soort tegenlicht.
quote:En daarvoor pak je een plaatje piepschuim of wit karton en geleidt een beetje van het tegenlicht in de richting van het onderwerp waarmee je wat dekking in de voorkant maakt
Ik wil eigenlijk wel het hele beeld zichtbaar hebben. Als ik van 1 kant belicht zie ik geen enkel detail in de andere kant van het beeld.
quote:Ctrl/F5
Op woensdag 21 januari 2004 09:59 schreef Kwark het volgende:
Klinkt wel interessant, ik zie echter alleen een kruisje.
quote:Te gek! Ik zie nog steeds een kruisje!
Op woensdag 21 januari 2004 10:23 schreef fotoloog het volgende:[..]
Ctrl/F5
quote:Vreemd,hier istie gewoon zichtbaar!
Op woensdag 21 januari 2004 10:25 schreef Kwark het volgende:[..]
Te gek! Ik zie nog steeds een kruisje!
quote:Zwart beeldje op zwarte achtergrond was trouwens prima oefenidee
Op woensdag 21 januari 2004 09:57 schreef fr.oos het volgende:
Oke zal als ik tijd heb, het nog eens proberen.Verder niemand die een poging wil wagen???
quote:'k heb ff de url in een apart window geopend en nu zie ik 'm wel. Vreemd inderdaad, maar goed.
Op woensdag 21 januari 2004 10:26 schreef fotoloog het volgende:[..]
Vreemd,hier istie gewoon zichtbaar!
Ik vind de glans op de linkerwang wat te fel. Ik heb geen ervaring met dit soort fotografie, maar misschien een wat mattere lichtbron gebruiken, of alleen indirect verlichten, bijvoorbeeld dmv een reflectiebord?
Ook vind ik de compositie niet zo spannend. 't is wel heel frontaal gefotografeerd, misschien was een schuine hoek interessanter geweest, of iets minder op ooghoogte.
quote:Helemaal mee eens, op de compositie heb ik helemaal niet gelet. Het is gewoon een studie objectje om dat low key eens te proberen. Die refectie op de linkerwang (voor de kijkers rechts) vind ik zelf ook heel storend. Maar zo als ik al zei, ik zal nog eens een poging wagen binnenkort. Tis toch moeilijker dan ik dacht
Op woensdag 21 januari 2004 10:38 schreef Kwark het volgende:[..]
'k heb ff de url in een apart window geopend en nu zie ik 'm wel. Vreemd inderdaad, maar goed.
Ik vind de glans op de linkerwang wat te fel. Ik heb geen ervaring met dit soort fotografie, maar misschien een wat mattere lichtbron gebruiken, of alleen indirect verlichten, bijvoorbeeld dmv een reflectiebord?
Ook vind ik de compositie niet zo spannend. 't is wel heel frontaal gefotografeerd, misschien was een schuine hoek interessanter geweest, of iets minder op ooghoogte.
Voor de nieuwsgierigen
Zijn er nog meer voorbeeldfoto's van? Ben wel nieuwsgierig
quote:how low can you go?!
Op vrijdag 23 januari 2004 09:03 schreef Ymke het volgende:
Ik heb hier nog nooit van gehoordZijn er nog meer voorbeeldfoto's van? Ben wel nieuwsgierig
quote:Volgens de leer is deze al een tikkie te low.
Op vrijdag 23 januari 2004 12:32 schreef axon het volgende:[..]
how low can you go?!
[afbeelding]
Bij lowkey zet je het accent door een aantal scherpe lichtzoompjes. De kunst is dus om ondanks het zware accent in een lowkey toch een volledige toonschaal te gebruiken.
Omgekeerd geldt ook dat je bij high-key een klein accentje meegeeft door het opnemen van een donker partijtje.
Daarbij moet het effect al door de verlichting worden afgedwongen en niet later in de donkere kamer of met Photosoep.
quote:Ik heb eens naar wat voorbeeldjes op het wilde wereldweb gezocht voor high-key en low-key. Je krijgt de linkjes van me om de nodige copyrightellende te voorkomen. We beginnen met high-key
Op vrijdag 23 januari 2004 09:03 schreef Ymke het volgende:
Ik heb hier nog nooit van gehoordZijn er nog meer voorbeeldfoto's van? Ben wel nieuwsgierig
Een voorbeeld van hoe high-key niet moet, deze foto is dus gewoon te licht en te zacht, een normale afwerking zou een normale foto met een normale harmonieuze toonschaal opleveren:
De volgende heeft het wel, alles netjes in de lichte zones weergegeven met de pupillen als accentje. Jammer van dat oubollige ovale masker
Dat high-key niet exclusief voor modelfotografie is toont de volgende opname aan
Het streven is bij high-key om een fraai dromerig sfeertje in de opname te krijgen . Vooral het afpassen van het effect is een heksentoer, bij overdaad wordt het gelijk kitscherig in plaats van catchy
. Wees bijvoorbeeld uiterst voorzichtig bij het inzetten van softfilters, en bedenk dat de verlichting het moet doen
.
Niks dromerij, snoeiharde realiteit af en toe met een depri ondertoontje, we gaan weer even op zoek op het wilde wereldweb.
Dat dat ondertoontje anders kan bewijst deze opname. Je komt de lowkey vaak tegen bij dit soort opnamen omdat je er een scheiding van lichaam en identiteit mee kunt bewerkstelligen en bovendien op de lichtzoom een uiterst goede weergave van vorm en huidstructuur kunt halen door het tegenlicht met een gericht karakter:
Om het goed te maken een depri lowkey van de eerste orde die gelijk mooi bewijst dat ook lowkey niet voorbehouden is aan portret en modelfotografie. Je kunt het ook gewoon met een straatbeeld doen
Voorlopig even met deze twee voorbeeldjes die wel aardig aangeven waar lowkey over gaat.
Een hele collectie lowkey kun je vinden wanneer je op combinaties van jazz en fotografie zoekt .
[afbeelding]
Krijg mijn foto niet anders geplaatst dan zo??? sorry voor het ongemak
enig commentaar?
quote:Petje af
Op maandag 26 januari 2004 21:21 schreef fr.oos het volgende:
nieuwe poging!![afbeelding]
Krijg mijn foto niet anders geplaatst dan zo??? sorry voor het ongemak
enig commentaar?
Misschien moet je nu eens in fotosoep of iets dergelijks met de levels gaan spelen zodanig dat de donkere partijen echt op de grens van de doortekening zitten en toch het nodige contrast vertonen, dit alles zonder de lichten aan te tasten (oftewel gewoon met die controlslidertjes spelen en kijken wat er met het schaduwcontrast gebeurt)
quote:Bedankt
Op maandag 26 januari 2004 21:33 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Petje af
, zo ga je dus met lowkey om
. Alles in de donkere zones houden op een smalle accentuerende lichtzoom na, oftewel helemaal goed.
Misschien moet je nu eens in fotosoep of iets dergelijks met de levels gaan spelen zodanig dat de donkere partijen echt op de grens van de doortekening zitten en toch het nodige contrast vertonen, dit alles zonder de lichten aan te tasten (oftewel gewoon met die controlslidertjes spelen en kijken wat er met het schaduwcontrast gebeurt)
quote:wat een rotfoto's!
Op donderdag 29 januari 2004 02:55 schreef saladz het volgende:
hi-key:[afbeelding]
stroboscoop tijdens dnb feestlo-key:
[afbeelding]
toetsenist tijdens concert
quote:Hmmm deze foto;s voldoen niet echt aan de eisen voor Low en Hi key.
Op donderdag 29 januari 2004 02:55 schreef saladz het volgende:
hi-key:[afbeelding]
stroboscoop tijdens dnb feestlo-key:
[afbeelding]
toetsenist tijdens concert
Ouwesok heeft het aardig onder woorden gebracht.
Maar wel moedig dat je zelf wat foto's hebt geplaatst je bent toch toe de enige
Voor een High-key foto zou ik het bosje rozen met spuitverf helemaal wit moeten spuiten. Dat wordt wel vaak gedaan geloof ik.
quote:Inderdaad aardig gelukt. Hoewel er mischien toch nog iets te veel "grijs"in zit. Maar toch een goede poging. Vond je het moeilijk o viel het mee. Ik ben nu zelf bezig met een hi key opname pffff ok erg lastig
Op zaterdag 31 januari 2004 14:55 schreef ventje5haar het volgende:
Vannacht ook eens Low-key geprobeert met het bosje rozen op tafel.
Is wel aardig gelukt dacht ik zo.Voor een High-key foto zou ik het bosje rozen met spuitverf helemaal wit moeten spuiten. Dat wordt wel vaak gedaan geloof ik.
[edit] hier nog eentje, simpel plantje, huislook of zoiets.
[Dit bericht is gewijzigd door luap op 01-02-2004 17:30]
quote:Deels goed.
Op zondag 1 februari 2004 16:24 schreef luap het volgende:
Is dit Hi-key of is dit meer een foto met weinig contrast en een lichte achtergrond? Ik moet zeggen dat ik dit een vrij moeilijk begrip vindt maar ik ben wel van plan speciaal ook op mogelijkheden voor hi/low key plaatjes te gaan letten.[edit] hier nog eentje, simpel plantje, huislook of zoiets.
[afbeelding]
Alleen dat van dat lage contrast klopt niet helemaal. Je zorgt er bij beide stijlfiguren steeds voor dat er een beperkt aantal tonen in de opname zitten, bij high-key voornamelijk lichte, bij low-key voornamelijk donkere. Het contrast daarentegen blijft 'normaal' . Het in fotosoep laten zakken van het contrast is dus geen optie, het ziet er dan net zo min high-key uit als destijds mensen in de doka hun foto's simpelweg te licht afdrukten op een te lage papiergradatie. Wat je dan mist is dat ene donkere accentje dat de boel weer helemaal in proportie zet.
Je doet het dus helemaal met het onderwerp en de verlichting .
quote:
Op maandag 2 februari 2004 01:51 schreef IJsmuts het volgende:
hi-key?
Hoewel het dromerige sfeertje dat bij high-key hoort hier niet in zit past ie qua toonwaarden wel aardig in het goeie hoekje.
quote:Ok heb al een idee, nu nog even kijken of dat gaat werken. Als het iets is zal ik nog wel eens posten. Bedankt voor de uitleg
Op zondag 1 februari 2004 23:02 schreef Ouwesok het volgende:
Je doet het dus helemaal met het onderwerp en de verlichting.
quote:Een hele simpele oefening voor high-key:
Op maandag 2 februari 2004 20:37 schreef luap het volgende:[..]
Ok heb al een idee, nu nog even kijken of dat gaat werken. Als het iets is zal ik nog wel eens posten. Bedankt voor de uitleg
De volgende sessie doe je met een digitale camera, een lichtbron en de nodige reflectiekartonnetjes.
Maak van een stuk wit karton een simpel rondwandje.
Neem een wit ei
je voelt hem al aankomen
Fotografeer het witte ei op de witte rondwand en wel zo dat de vorm van het ei en bij voorkeur de structuur van de schaal zo goed mogelijk uitkomt en de dominante toon in het plaatjes [jan des bouvriemodus]wit [/jan des bouvriemodus] is.
Alle slagschaduwen netjes invullen middels de kartonnetjes en uiteindelijk zorgen dat je één mooi schaduwkantje aan het ei verlicht.
In plaats van een ei kun je ook een bol van piepschuim of een tennisbal nemen. Zolang het ding maar een lichte tint heeft, een duidelijke oppervlaktestruktuur en het ding niet te groot is.
Waarvoor is die oppervlaktestruktuur zo belangrijk bij deze oefening ?
spoiler:
Suc7 d'rmee
quote:Goed bezig
Op maandag 2 februari 2004 22:22 schreef luap het volgende:
Ik heb je eier verhaal niet meer gelezen omdat ik druk in de weer was met... fotograferen.
Hier het resultaat. Er stond hier nog een stel rozen in een vaas. Witte rozen zelfs. Is dit al beter, ik merk wel dat er geen zwart/donker in zit maar hier is niet aan geshopt.
[afbeelding]
scherpte laat misschien wat te wensen over, of is dat het dromerige effect.
Die schaduwtjes die hierin zitten zijn precies goed, zowel qua dekking als de verhouding waarin ze aanwezig zijn.
Nou nog die structuurweergave (hoewel er weinig overstraling in zit)
quote:Je kunt er ook langzaam naar toe werken. Leer vanuit een gemiddelde naar een lichter of een donkerder accent te werken.
Op maandag 2 februari 2004 22:55 schreef Ymke het volgende:
Ik snap nog steeds niet hoe jullie dit doen , volg dit topic op de voet , mooi hoor !
De lichte benadering:
Flink veel invulling realiseren zodat je geen schokkende kanten aan je bloemetje krijgt. Nog niet helemaal high-key, maar daar ben je dan eigenlijk ook witte narcissen voor nodig.
De zware benadering.
Naast de zwarte achtergrond is hier de reflectie zoveel mogelijk weggelaten om de bloem een wat verhard uiterlijk te geven.
Streef niet naar een verschil van dag en nacht maar leer eerst met de toonzetting te spelen en met lichte nuances. Lukt dat eenmaal, dan kun je verder afglijden richting échte high- en low-key
bedankt voor de uitleg ,,,,steeds
quote:Zolang er maar een mooi struktuurtje in het oppervlak zit dat je kunt vastleggen.
Op maandag 2 februari 2004 23:18 schreef Ymke het volgende:
Ok , ik ga binnenkort (als ik het aandurf) ook wat plaatsen ,
Het enige echt witte wat ik nu in huis heb zijn suikerklontjes en tampons
Vooral om een kunstje te leren moet je niet al te moeilijk doen, die hoogblonde miep in de mist kan altijd nog
[edit] foutje
[Dit bericht is gewijzigd door luap op 03-02-2004 20:42]
quote:Geslaagd met ruimte voor verbetering
Op dinsdag 3 februari 2004 20:42 schreef luap het volgende:
low-key probeersel: walnoten
[afbeelding]
Streef bij de walnoten naar een heel klein beetje doortekening in die schaduwkant, waardoor je iets van de struktuur in de noot ziet.
De keukenrol komt ook al zo lekker in de richting. Struktuur nog helemaal zichtbaar en alles fraai in de lichte hoek gehouden.
Met het onderwerp heb je je een klein probleempje op de hals gehaald, deze kant van de keukenrol heeft alleen struktuur en geen vorm. Juist met die combinatie van vorm en struktuur kun je bij deze verlichtingsoefeningetjes zo lekker spelen.
quote:Wat bedoel je hier precies mee , je ziet toch wat structuur?
Op dinsdag 3 februari 2004 21:11 schreef Ouwesok het volgende:[..]
Streef bij de walnoten naar een heel klein beetje doortekening in die schaduwkant, waardoor je iets van de struktuur in de noot ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |