Heeeeeeeeeeeerlijke foto!! Niet alleen het LK spreekt me aan,maar ook de emotie die je hieruit haalt. Waarom ga je niet verder met fotograferen Ties?? Ik vind je kijk op fotografie echt heel lekkerquote:Op zondag 4 september 2005 19:37 schreef Auticia het volgende:
Ohh verhip!
Ik vond een heel oude foto van mezelf (zelfgemaakt ooit) en dat is volgens mij ook low key!!
[afbeelding]
Heel fraai, echt een mooi beeld.quote:Op zondag 4 september 2005 19:37 schreef Auticia het volgende:
Ohh verhip!
Ik vond een heel oude foto van mezelf (zelfgemaakt ooit) en dat is volgens mij ook low key!!
[afbeelding]
En zo leer je nog es watquote:Op zondag 4 september 2005 20:34 schreef -Marjo- het volgende:
Zo heb ik ook nog een oude foto:
[afbeelding]
Nooit geweten dat het high-key was...
Jij bent gewoon de beste!quote:Op maandag 5 september 2005 12:15 schreef Icicle het volgende:
Auticia en Marjo, geweldige foto's!
Dan wil ik deze even met jullie delen:
[afbeelding]
quote:Op maandag 5 september 2005 12:17 schreef Auticia het volgende:
[..]
Jij bent gewoon de beste!.
Maak je nog vaak dit soort foto's?
Eigenlijk zouden er voor alle camera's een G3-multiverschuifbare schermpjes moeten zijn!quote:Op maandag 5 september 2005 12:22 schreef Icicle het volgende:
[..]
Haha! nouja.. ik uhm.. ben niet de beste hoor, gewoon anders
Helaas maak ik dit soort foto's niet meer. Niet omdat ik niet zou willen, maar omdat ik nu een andere camera heb waarmee het maken van zelfportretten ietwat moeilijker is en doordat er nauwelijks naaktmodellen te vinden zijn. En áls ik ze al vind, wonen ze heeeeel ver weg
Moooi hoor!!!quote:Op maandag 5 september 2005 12:15 schreef Icicle het volgende:
Auticia en Marjo, geweldige foto's!
Dan wil ik deze even met jullie delen:
[afbeelding]
Wil je een lift?quote:Op maandag 5 september 2005 12:22 schreef Icicle het volgende:
[..]
Helaas maak ik dit soort foto's niet meer. Niet omdat ik niet zou willen, maar omdat ik nu een andere camera heb waarmee het maken van zelfportretten ietwat moeilijker is en doordat er nauwelijks naaktmodellen te vinden zijn. En áls ik ze al vind, wonen ze heeeeel ver weg
Ik denk eerlijk gezegt van niet, ik denk dat er teweinig contast verschillen zijn...quote:Op woensdag 7 september 2005 01:58 schreef purplerose het volgende:
Valt dit eigenlijk onder high key?
[afbeelding]
Het is een foto. En hij is heel erg liicht, maar imho houdt daar het wel zo'n beetje op. Ik verwacht toch iets meer van een high-key foto dan alleen een mond. En dan liefst ook nog wat scherper, want nu lijkt het erop dat er een heel klein korrelig stukje is gehaald uit een veel grotere foto.quote:Op woensdag 7 september 2005 01:58 schreef purplerose het volgende:
Valt dit eigenlijk onder high key?
[afbeelding]
Het lijkt idd een beetje op een 'standaard'-webcampic. Iets 'ruimer' genomen, en iets contrastrijker doet al een hoop, denk ik.quote:Op woensdag 7 september 2005 08:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is een foto. En hij is heel erg liicht, maar imho houdt daar het wel zo'n beetje op. Ik verwacht toch iets meer van een high-key foto dan alleen een mond. En dan liefst ook nog wat scherper, want nu lijkt het erop dat er een heel klein korrelig stukje is gehaald uit een veel grotere foto.
Ik zag er even iets heel anders in....quote:Op woensdag 7 september 2005 08:41 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het is een foto. En hij is heel erg liicht, maar imho houdt daar het wel zo'n beetje op. Ik verwacht toch iets meer van een high-key foto dan alleen een mond. En dan liefst ook nog wat scherper, want nu lijkt het erop dat er een heel klein korrelig stukje is gehaald uit een veel grotere foto.
High key is het tegenovergestelde van low key. Dat betekent dat je de camera instellingen ook omgekeerd moet manipuleren. In plaats van je camera te laten denken dat het heel erg zonnig is (wat ik deed bij mijn foto's) moet je hem juist instellen op zwaar overbewolkt. Mik daarna voor de juiste belichting op een donker deel van je model, en je camera zou de goede insteling voor high key moeten vinden. Het is een kwestie van een beetje experimenteren, maar als je het eenmaal gevonden hebt kun je je niet voorstellen dat het eigenlijk zo simpel is.quote:Op woensdag 7 september 2005 10:40 schreef Broodbeleg het volgende:
okay, ik heb nog nooit echt foto's geschoten, maar wel altijd geinteresseerd in fotografie. Ik lees hier altijd wel wat mee en bezoek ook voorstellingen.
Nu heb ik zelf een vrij goedkope Sony Cybershot, 1 met 4mp, en vind high key foto's en mooie stijl van fotografie. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik zo'n foto het beste kan maken, om te beginnen uiteraard, of waar ik een goede uitleg kan vinden? Ik begrijp dat het volkomen aan je lichtinval licht, maar goed... dat zegt niet zo veel. Moet je juist 1 sterke lichtbron hebben? Bijvoorbeeld, een open raam met vol zonlicht en de rest van de kamer wat donker? Of volstaat een flits bijvoorbeeld ook? Moet je uberhaupt wel met flits schieten etc etc?
Kijk. Hier kunnen we wat mee!quote:Op woensdag 7 september 2005 10:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
High key is het tegenovergestelde van low key. Dat betekent dat je de camera instellingen ook omgekeerd moet manipuleren. In plaats van je camera te laten denken dat het heel erg zonnig is (wat ik deed bij mijn foto's) moet je hem juist instellen op zwaar overbewolkt. Mik daarna voor de juiste belichting op een donker deel van je model, en je camera zou de goede insteling voor high key moeten vinden. Het is een kwestie van een beetje experimenteren, maar als je het eenmaal gevonden hebt kun je je niet voorstellen dat het eigenlijk zo simpel is.
okay, ik zal het eens gaan proberen. Uiteraard post ik het resultaat hier (verwacht het echter wel pas volgende week).quote:Op woensdag 7 september 2005 10:54 schreef RonaldV het volgende:
[..]
High key is het tegenovergestelde van low key. Dat betekent dat je de camera instellingen ook omgekeerd moet manipuleren. In plaats van je camera te laten denken dat het heel erg zonnig is (wat ik deed bij mijn foto's) moet je hem juist instellen op zwaar overbewolkt. Mik daarna voor de juiste belichting op een donker deel van je model, en je camera zou de goede insteling voor high key moeten vinden. Het is een kwestie van een beetje experimenteren, maar als je het eenmaal gevonden hebt kun je je niet voorstellen dat het eigenlijk zo simpel is.
Tof.quote:Op woensdag 7 september 2005 11:48 schreef RonaldV het volgende:
[...]
Zal ik ff editten?quote:
Beetje jammer dit, idd.quote:Op woensdag 7 september 2005 11:48 schreef RonaldV het volgende:
Maar je kunt natuurlijk op van alles oefenen, het hoeft niet per se een (naakt-)model te zijn.
Dat zou ik wel op prijs stellen jaquote:
Gedaanquote:Op woensdag 7 september 2005 11:54 schreef mvdlubbe het volgende:
[..]
Dat zou ik wel op prijs stellen ja.
Ik vind het een mooie foto, maar eigenlijk niet high key genoeg. Vraag is natuurlijk: moet je deze foto nog verder bewerken? Ik vind van niet.quote:Op donderdag 8 september 2005 01:01 schreef Re het volgende:
on topic
is dit een beetje high key?
[afbeelding]
Waarom vind je hem niet high-key genoeg? Had hij nog lichter gemoeten?quote:Op donderdag 8 september 2005 08:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik vind het een mooie foto, maar eigenlijk niet high key genoeg. Vraag is natuurlijk: moet je deze foto nog verder bewerken? Ik vind van niet.
Deze post en verder, waar wordt gesproken van "zeer lichte tinten". Volgens mij gaat de foto om de ogen. Al het andere is omgevingslawaai, dus dat druk je dan zo veel mogelijk weg door ze zo licht mogelijk te maken, en dat vind ik onvoldoende gebeurd.quote:Op donderdag 8 september 2005 09:08 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Waarom vind je hem niet high-key genoeg? Had hij nog lichter gemoeten?
De donkere contrasten vind ik heel erg mooi en ik vind hem denk ik wel licht genoeg anders verlies je zo veel detail in het gezicht.
Het is dan ook een hi-key foto, geen low keyquote:Op donderdag 8 september 2005 09:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor, de foto zou veel verliezen als je dat dan ook zou doen, maar ik vind hem daardoor dus nu niet low-key genoeg.
Ik heb er niet echt verstand van zeg maar geen maar dit vind ik toch echt wel een fantastisch mooie foto!quote:Op donderdag 8 september 2005 01:01 schreef Re het volgende:
on topic
is dit een beetje high key?
[afbeelding]
Eh..quote:Op donderdag 8 september 2005 09:34 schreef PoseidonVS het volgende:
[..]
Het is dan ook een hi-key foto, geen low key![]()
quote:Tja, misschien heb je wel gelijk hoor, maar ik denk toch dat het gedeeltelijk iets persoonlijks blijft of iets hi of low-key genoeg is.
Maar dat het een goede foto is staat vast.
Ja, dit is zeker low-key!quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:21 schreef An24 het volgende:
Hey luitjes,
vraagje...vinden jullie dit ook low key?
[afbeelding]
Wat is er storend aan die ketting? Ik vind het een leuke "personal touch".quote:Op zaterdag 17 september 2005 12:27 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ja, dit is zeker low-key!
Mooie foto! Ik vind alleen de ketting een beetje storend.
Ik vind hem storend, hij leidt me te veel af van het onderwerp van de foto.quote:Op zaterdag 17 september 2005 21:39 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Wat is er storend aan die ketting? Ik vind het een leuke "personal touch".
quote:Op zaterdag 17 september 2005 22:06 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ik vind hem storend, hij leidt me te veel af van het onderwerp van de foto.
Paint Shop Pro mag ook hoorquote:Op zaterdag 17 september 2005 22:48 schreef Ikiskoel het volgende:
Ik wil ook photoshoppen, maar jah.... heb 't nie op mn pc staan
vervelend is dat wel.quote:Op maandag 5 september 2005 12:22 schreef Icicle het volgende:
[..]
en dan flink sparen om een goed paket aan te schaffenquote:Op zaterdag 17 september 2005 22:49 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Paint Shop Pro mag ook hoor
Je kunt trouwens van beide programma's een trial versie downloaden op de website van de makers.
Ik deed mijn low-key tegen een witte achtergrond. mijn spot was de zon. Je meet gewoon het licht op het model, en stelt daar je camera op in. De camera zal dat gebruiken als referentie, en de rest veel donkerder maken, zelfs met een witte achtergrond. Met een zwarte achtergrond zal het dus zeker lukkenquote:Op zaterdag 17 september 2005 23:05 schreef blackbully het volgende:
oke eff klein vraagje dan.
een low-key foto maken.
is dat het makkelijkst tedoen door een zwarte achtergrond en dan het model dmv een spot flink verlichten op de plaats die je wel wil zien? of is er een ander foefje om bv. alleen het hoofd van het model duidelijk te hebben en de rest in de schaduw te laten vervagen?
Verrek. An24 is een meisje! Ik dacht een jongen, met spottershobby!quote:Op zaterdag 17 september 2005 23:04 schreef An24 het volgende:
zeg ......, wil je ff van mijn plaatje afblijven? Leer liever zelf hoe ik mijn decollete oppoets![]()
Grapje hoor, ziet er goed uit....ga zeker meer experimenteren met low key en zow, bedankt voor de reacties allemaal.
quote:Op zaterdag 17 september 2005 23:14 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Verrek. An24 is een meisje! Ik dacht een jongen, met spottershobby!
de Antonov An24
![]()
High key is het omgekeerde van low key. Voor low-key mik je met je belichting op een plek die relatief licht is, en je stelt je camera daarop in. Die zal dan als basiswaarde worden genomen voor de rest van de foto, waardoor de rest onderbelicht (en dus donker) zal worden.quote:Op zaterdag 17 september 2005 23:25 schreef An24 het volgende:
[..]
![]()
haha das nou eens humor...nou ja, je bent vergeven (voortaan eis ik alleen zeer positieve kritiek op mijn foto's, haha)
Daarnaast moet je me gelijk nu even uitleggen hoe ik het beste met weinig materiaal een high key foto maak. Ik heb een lichte kamer waar smiddags veel zon op staat, maar het lukt me maar niet om een mooi contrast te krijgen. En kan ik mijn camera het beste handmatig instellen en zo ja, hoe?
ik ga het nog eens proberen, bedankt....quote:Op zondag 18 september 2005 00:34 schreef RonaldV het volgende:
[..]
High key is het omgekeerde van low key. Voor low-key mik je met je belichting op een plek die relatief licht is, en je stelt je camera daarop in. Die zal dan als basiswaarde worden genomen voor de rest van de foto, waardoor de rest onderbelicht (en dus donker) zal worden.
Voor high-key moet je niet mikken op een lichte, maar juist op een donkere plek. Die zal dan als basiswaarde worden genomen voor de rest van de foto, waardoor de rest overbelicht (en dus licht) zal worden.
Het lijkt lastig, maar de meeste digitale camera's zijn vrij envoudig op (semi-)handmatige belichting in te stellen. Enig experimenteren doet de rest.
quote:Op zaterdag 17 september 2005 23:04 schreef An24 het volgende:
zeg Guttegut, wil je ff van mijn plaatje afblijven? Leer liever zelf hoe ik mijn decollete oppoets![]()
Grapje hoor, ziet er goed uit....ga zeker meer experimenteren met low key en zow, bedankt voor de reacties allemaal.
thanks, kan ik het de volgende keer zelf doenquote:Op zondag 18 september 2005 11:49 schreef Gutteguttegut het volgende:
[..]
Ik heb de clone tool gebruikt om je keting weg te halen met een transparantie setting van 80%.
Bij mij nietquote:Op vrijdag 17 juni 2005 12:54 schreef American_Nightmare het volgende:
Hier wordt 'ie toch automatisch geresized dus dan maar ff klikken.
hmzzz...nee BB ik vind het een vreemde foto, haar haar is heel korrelig evenals de slip, de achterste arm steekt er nog een beetje raar achter haar rug uit en de blik / pose is het ook niet helemaal.quote:Op zondag 18 september 2005 01:24 schreef blackbully het volgende:
poging van een paar minuten geleden.
[afbeelding]
ongesoept.
alleen maar overbelicht. (zou in fotosoep nog contrast omhoog gooien denk ik maar iets verbeteren dmv soepen is niet de kunst hier lijkt me)
Deze mag van mij dan ook heel per ongeluk in de vuilnisbak......dit is gewoon een mislukte foto.quote:Op donderdag 22 september 2005 09:13 schreef MaRySe het volgende:
[..]
Bij mij niet
[afbeelding]
Perrongeluk soort van lowkey geworden vind 't op zich wel grappig dus ga proberen om mooie lowkey foto's te maken
Ik zeg toch niet dat ie mooi isquote:Op donderdag 22 september 2005 09:46 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Deze mag van mij dan ook heel per ongeluk in de vuilnisbak......dit is gewoon een mislukte foto.
uhm..tsja als ik elke foto moet plaatsen waarbij ik denk *hey* dan kan ik wel aan de gang blijven. Een beetje selectiever mag best wel.quote:Op donderdag 22 september 2005 10:15 schreef MaRySe het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat ie mooi is't was wel gewoon licht in m'n kamer en toen kwam dit er uit en dacht ik van *hey*
Meesterlijk resultaat.quote:Op zondag 4 september 2005 00:08 schreef mvdlubbe het volgende:
Wij hebben ook even wat experimenten uitgevoerd.
Je kan ook gratis en voor niks The Gimp downloaden voor zowel XP als Linux/Unix en zelf MAC OSquote:Op zaterdag 17 september 2005 22:48 schreef Ikiskoel het volgende:
Ik wil ook photoshoppen, maar jah.... heb 't nie op mn pc staan
quote:Op maandag 17 oktober 2005 10:03 schreef fr.oosje het volgende:
Gewoon allemaal overbelicht, in hi-key moet je bijna al je schaduwen wegwerken met licht en/of reflectieschermpjes. Het is niet een kwestie overbelichten!!!!! Bovenstaande foto's zijn gewoon mislukt
Eindelijk iemand die wel met een duidelijk verhaal komt. Dank jequote:Op maandag 17 oktober 2005 13:40 schreef morpheus_at_work het volgende:
hier komt de lichtmeter om de hoek kijken , om je hoge en lage lichten goed in orde te krijgen , normaliter mag tussen de hoge en de lage lichten niet meer zitten dan 5 stops.
bij high en low key ga je deze grondregels los laten en meet je het licht van je hoofdonderwerp niet maar eerder het omgevingsgebied , waardoor je belichtig niet op het onderwerp gericht is.
bij high-key(witte fotos) is er nog net sprake van enige vorm van doortekening in huid of structuur van het onderwerp. Het vergt veel oefening om dit voor elkaar te krijgen , het zelfde geld ook voor low-key fotos , waar je juist geen doortekening hebt in de donkere partijen , maar de lichte partijen erin juist weer wel.
doe je het verkeerd , dan zijn de fotos overbelicht al dan niet onderbelicht , waardoor de foto zijn kracht verliest
Over en onderbelichten betekent dat je vaak ook details verliest en de hoge cq lage lichten. Dat is nou juist niet de bedoeling van een hi-key of low-key opname. De bedoeling si dat je nog wel details blijft zien. Voorbeeld jouw foto's laten in de hoge lichten helemaal geen detail meer zien. Dus mislukt.quote:Op maandag 17 oktober 2005 13:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Deze foto's zijn gemaakt in een witte, dus maximaal licht reflecterende ruimte met de zon (hoeveel meer licht wil je hebben?) komend van links. Daardoor zijn de schaduwen weg. Aan al je voorwaarden is dus voldaan!
Low key doe je door onderbelichten, dus lijkt het me logisch dat je bij hi-key overbelicht. Als je een beter voorstel hebt hoor ik het graag.
En dan mag jij een ander laten zien hoe het wel moet.![]()
Dat ze overbelicht zijn, oké. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat ze mislukt zijn. Ze zijn wel mislukt als high key, maar niet per sé als foto op zich.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:45 schreef fr.oosje het volgende:
Voorbeeld jouw foto's laten in de hoge lichten helemaal geen detail meer zien. Dus mislukt.
Tevens vind ik je reactie wel wat kinderachtig, Je foto's zijn gewoon zwaar overbelicht en dus mislukt meer kan ik er niet van maken.
Hmm het zal wel we zitten hier otch in het hi-key topic??? Maar goed zal mijn zin aanpassen. Als hi-key zijn ze mislukt. Zo alle zere teentjes weer goed?quote:Op maandag 17 oktober 2005 16:46 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Dat ze overbelicht zijn, oké. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat ze mislukt zijn. Ze zijn wel mislukt als high key, maar niet per sé als foto op zich.
je eerste link is geen goede high key voorbeeld , anders zou iedere foto met witte achtergrond een high key foto zijnquote:Op maandag 17 oktober 2005 17:06 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Hmm het zal wel we zitten hier otch in het hi-key topic??? Maar goed zal mijn zin aanpassen. Als hi-key zijn ze mislukt. Zo alle zere teentjes weer goed?
Als je teruggelezen had in dit topic dan had je gezien dat er een discussie liep over wat wel en niet high key en low key is. Jouw definitie zoals je die hier post is er één van vele. Geen enkele is gelijk. En als je dan toch terugleest: eerder postte ik al dat je je bij high key volgens mij beperkt tot datgene dat je wel wilt laten zien. En dat is precies wat ik gedaan heb. Ik wilde geen detal laten zien in de hoge lichten. Dus wat jij mislukt noemt, was voor mij juist de bedoeling.quote:Op maandag 17 oktober 2005 14:45 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Over en onderbelichten betekent dat je vaak ook details verliest en de hoge cq lage lichten. Dat is nou juist niet de bedoeling van een hi-key of low-key opname. De bedoeling si dat je nog wel details blijft zien. Voorbeeld jouw foto's laten in de hoge lichten helemaal geen detail meer zien. Dus mislukt.
Kinderachtig? Kinderachtig is als je je zo verheven voelt boven de rest dat je jouw mening als de enige juiste ziet, en niet de moeite van een fatsoenlijke uitleg wilt nemen. Je kreeg waar je om vroeg met mijn antwoord.quote:Tevens vind ik je reactie wel wat kinderachtig, Je foto's zijn gewoon zwaar overbelicht en dus mislukt meer kan ik er niet van maken.
Ik ben dit topic nog even doorgelopen, en afgezien van het gebruikelijke gemierenneuk op andermans foto's heb ik je nog niks zinvols zien toevoegen, terwijl we toch al een poosje hiermee bezig zijn. Nog geen linkje naar je eerdere geweldige foto's en duidelijke omschrijvingen, ook niet toen daarom gevraagd werd.quote:In vorige topics heb ik al eens voorbeelden laten zien met hoe het wel moet. Daar staan trouwens ook best wel duidelijke omschrijvingen
Ik zal je uitleggen wat ik gedaan heb. Het model ligt in een geheel witte badkamer, met wit schuim in het bad en in direct zonlicht. Er is geen flits aan te pas gekomen. Ik heb de lensopening max dichtgedrukt, en de camera zelf de sluitertijd laten kiezen toen ik op haar (natte, en dus vrij donkere) haar mikte. Pas daarna heb ik afgedrukt. Precies het omgekeerde van wat ik deze zomer met Low Key gedaan heb overigens. Daarna is de foto gephotoshopped, omdat er wat storende elementen in beeld waren, zoals een badkraan.quote:Op maandag 17 oktober 2005 15:13 schreef morpheus_at_work het volgende:
@RonaldV , probeer is indirect te verlichten dus of door middel van een soort softbox achtig iets of via reflectoren , door dat je waarschijnlijk hebt ingeflits worden de Hoge Lichten , uit gebeten en bevatten geen detail meer. Als je Hoge Lichten oke zijn , dan zijn je Lage Lichten vaak wel te corrigeren.
Morpheus, in dit geval was het mijn bedoeling om alleen maar over te laten wat ik wilde laten zien. Voor mij is de foto geworden zoals ik hem wou hebben. Zoals jij de hoge en lage lichten omschrijft eindig ik simpelweg op een te lichte gewone foto. Overigens voor jou dezelfde vraag als aan fr.oosje: als er op het web geen twee dezelfde omschrijvingen over high key en low key te vinden zijn, waar haal je dan de jouwe vandaan? Ik zie alleen maar persoonlijke meningen van fotografen en voorkeuren van bepaalde fora, maar niemand lijkt het echt te weten.quote:Hoge Lichten is het lichtste punt in je foto waar nog doortekening in zit. (zeer belangrijk bij highkey)
Lage Lichten is het donkerste punt in je foto waar nog doortekening in zit.
zie de reactie van sloeber (onderaan) over kleurgebruik.quote:Op maandag 17 oktober 2005 16:26 schreef fr.oosje het volgende:
Hier vind je goede voorbeelden
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=22777&highlight=hi+key
Sorry, maar ik zie hier absoluut niet wat er high key aan is. Wat jij blijkbaar mooie lichte foto's vindt, vind ik foto's waarop je te veel detail ziet, en dat wilde ik nou juist laten wegvallen. Deze (verder prima) foto's zijn als de (overigens geweldige foto) van Re die hij eerder in dit topic postte.quote:
Nu wel jaquote:Op maandag 17 oktober 2005 17:06 schreef fr.oosje het volgende:
[..]
Hmm het zal wel we zitten hier otch in het hi-key topic??? Maar goed zal mijn zin aanpassen. Als hi-key zijn ze naar jouw mening mislukt. Zo alle zere teentjes weer goed?
Dan komt er nog wat technisch gewauwel over gebruik van flitskoppen / lampen op reflectieschermen waarbij het licht terugkaatst op het model en twee lampen gericht op de achtergrond die de boel daar wit en zacht houden.quote:Bij high-key foto's ligt de nadruk van de afdrukken op het lichte gedeelte van de tonenreeks. HK-foto's moeten niet verward worden met afdrukken met een hoog contrast, waarop de verschillen extreem en weinig middentonen aanwezig zijn.
[...]
Zacht en delicaat vormen de essentie van highkey-foto's en u zult bemerken dat u om die fenomenen te bereiken vrijwel altijd zacht licht nodig heeft. Ik gebruik een softbox daarvoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |