Zeker 150.000 doden bij aardbeving Zuidoost-Azië #6quote:Op zondag 2 januari 2005 12:17 schreef grunge-metal het volgende:
10 toeristen uit o.a Nederland zijn weer terug gevonden:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=462745&c=29
Zal toch wel een kern van waarheid inzitten denk ik.quote:Op zondag 2 januari 2005 12:20 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zeker 150.000 doden bij aardbeving Zuidoost-Azië #6
Zeker 150.000 doden bij aardbeving Zuidoost-Azië #6
En het is maar de vraag of het echt zo is. Bevestiging heb ik nog nergens gezien.
quote:Op zondag 2 januari 2005 05:38 schreef Calella het volgende:
[..]
Ten foreign tourists stranded in Sabang
The Jakarta Post, Jakarta
Ten foreign tourists have been found alive in Sabang, the main town of Weh island off Aceh that was severely hit by tsunami last Sunday, Antara reported.
The tourists from Britain, Canada, Japan, the Netherlands and Switzerland had reported their presence on the island to local military authorities and had asked to be transported out of the area.
Weh Island is one of the closest points to the epicenter of Sunday's quake that generated the tsunami that wrought havoc in countries of the Indian Ocean.
bron: http://www.thejakartapost.com/detailnational.asp?fileid=20050102.A04&irec=3
-----------------------------------------------------------------------------------------------
edit:
[afbeelding]
Helemaal linksboven zie je Sabang staan. Ligt dus vlak voor de kust van Atjeh.
www.nu.nlquote:JAKARTA - Tien toeristen uit vijf verschillende landen waaronder Nederland zijn op een eilandje voor de kust van Sumatra gevonden. Het dagblad The Jakarta Post berichtte dit zondag zonder te melden wanneer de toeristen, die de ramp hebben weten te overleven, op het eilandje Weh werden aangetroffen.
Weh is populair bij surfers en ligt 25 kilometer ten noorden van de volledig verwoeste stad Bandar Atjeh en iets uit de kust van Noord-Sumatra. De streek ligt zeer dicht bij het epicentrum van de zware aardbeving onder de Indische Oceaan die afgelopen zondag vloedgolven veroorzaakte.
Een Canadese vertelde dat ze golven van tien meter hoog zag aankomen en voor haar leven rende. De Indonesische strijdkrachten zijn volgens de krant bezig hun evacuatie te regelen via Medan aan de oostelijke kust van Sumatra. De overige gevonden toeristen komen uit Groot-Brittannië, Japan en Zwitserland.
quote:Een week na de verwoestende tsunami op Phuket, fungeert het stadhuis in Phuket-stad nog steeds als verzamelcentrum van alle informatie over vermisten en gewonden. Tenminste, zo zou het moeten zijn, maar de familie en vrienden en vrijwilligers die naarstig naar slachtoffers zoeken, zijn niet zo te spreken over de coördinatie.
quote:A wrenching series of photos showing a mother dashing into the tsunami in a desperate attempt to save her family was sent around the world last week.
But the family's fate remained unknown until the weekend, when the Swedish mother came forward to say they had all survived.
"I was yelling at them to run, but they couldn't hear me," Karin Svaerd told Sweden's Expressen, describing her desperation as her three sons, brother and brother-in-law snorkelled in the water, unaware of the pending danger.
The three pictures showed confused holidaymakers on Ray Leh Beach in Krabi, Thailand, looking at the water receding before the tsunami hit the beach. Another shot showed swimmers running in to shore once they saw the wall of water approaching.
But Ms Svaerd, unlike everyone else, was running towards the wave to reach her family. Her sons Anton, 14, Filip, 11 and Viktor, 10, could not see the wave. Witnesses heard her scream: "Oh my God, not my children." She told the paper: "I yelled, 'Run, run.' " But her voice was drowned out by the roar of the water. "I got 150 meters out before they started to run. By then they'd also seen the wave."
All were caught in the tsunami and tossed around underwater. But one by one they managed to get to their feet and make it to higher ground. An hour after the first wave hit, the family members, including Ms Svaerd's husband and sister, who were sunbathing on the beach, had managed to locate each other.
"We all survived," Ms Svaerd said. "That feeling is hard to describe."
http://www.smh.com.au/new(...)2/1104601241841.html
quote:Areas hit by the Asian tsunami could take up to 10 years to recover, the UN secretary general has warned.
Kofi Annan spoke of the "sheer complexity" of the relief effort, which is spread across a dozen nations.
Aid supplies are piling up in regional warehouses, but in some places, heavy rain has provided an extra obstacle to delivering them to outlying areas.
Ja, die banner. Dat je dat niet opgevallen is in je eigen OP.quote:
Duizenden zijn dood en jij zeikt over een bannerquote:Op zondag 2 januari 2005 20:07 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, die banner. Dat je dat niet opgevallen is in je eigen OP.
Tief een eind opquote:Op zondag 2 januari 2005 20:07 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Beste Heiden6.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:07 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Precies lekker tussen de lijken liggen en tussen de lijken zwemmenquote:Op zondag 2 januari 2005 20:14 schreef marcb1974 het volgende:
En dan zie je beelden uit Phuket. De toeristen liggen (een paar nog maar) al weer op het strand. Je ze stellen zich wel in op wat ze eventueel in de zee kunnen tegenkomen.
Een paar meter verder rijden de bulldozer om puin te ruimen, enkele tientallen meters verder liggen de toeristen die een week geleden op het strand waren. Alleen zij krijgen nu een wit laken over zich heen getrokken.
Hoe idioot kan je zijn, ga helpen, ruim puin, doe wat je kan, maar ga niet liggen zonnen............
Ja zag het, is toch van die docu die eens op BBC te zien was?quote:Op zondag 2 januari 2005 20:23 schreef emmy het volgende:
Zojuist aangekondigd in Netwerk (Ned. 1): er komt zo een item over de super-tsunami, waarvan men zegt dat die ooit de oostkust van de VS zal treffen.
Dat doet me goed.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:20 schreef cora4034 het volgende:
[..]
Beste Heiden6.
Ik heb op fok nog nooit een persoonlijke opmerking gemaakt over een user.
Gefeliciteerd je bent de eerste.
Ik vind je een ongelofelijke zelfzuchtige arrogante eikel.![]()
quote:'Leger misbruikt de ramp'
De Beweging voor een Vrij Atjeh (GAM) heeft zondag het Indonesische leger ervan beschuldigd de tsunami-ramp te misbruiken om hulp te onthouden aan iedereen die verdacht wordt van sympathie voor de separatistische zaak.
zie: Toeristen weer op strand in Phuket :rquote:Op zondag 2 januari 2005 20:14 schreef marcb1974 het volgende:
En dan zie je beelden uit Phuket. De toeristen liggen (een paar nog maar) al weer op het strand. Je ze stellen zich wel in op wat ze eventueel in de zee kunnen tegenkomen.
Een paar meter verder rijden de bulldozer om puin te ruimen, enkele tientallen meters verder liggen de toeristen die een week geleden op het strand waren. Alleen zij krijgen nu een wit laken over zich heen getrokken.
Hoe idioot kan je zijn, ga helpen, ruim puin, doe wat je kan, maar ga niet liggen zonnen............
Idd. Nu kom ik op verschillende websites foto's van overleden mensen uit het gebied tegen. Als je ziet hoe die lichamen eruit zien, kun je je nauwelijks voorstellen hoe die mensen van het RIT het hele dagen kunnen uithouden. Je moet je verstand helemaal kunnen uitschakelen, lijkt me. Maar van de andere kant ook weer niet eik ...quote:Op zondag 2 januari 2005 21:05 schreef Ambrosius het volgende:
En de beelden van ZO-Azië blijven verschrikkelijk. Wat een werk doet het RIT trouwens, ik moet er niet aan denken.
quote:Het Maastrichts stel dat sinds een week vermist werd in Thailand, is terecht. Astrid Riemslag en Micha Labrouche vertrokken donderdag voor kerst op vakantie naar Zuid-Azië. Als eerste zouden ze gaan duiken op Phuket in Thailand, een plaats die zwaar werd getroffen door de zeebeving. Omdat de familie maar niets van hen hoorde, werd voor het ergste gevreesd. Hierop werd contact met de twee gezocht via het Rode Kruis en de media. Afgelopen zaterdag kreeg de familie een sms-je van het tweetal, waarin ze schreven dat ze veilig in het noorden van Thailand zaten. Dat ze pas zo laat iets van zich lieten horen was een gevolg van de gebrekkige informatievoorziening in Thailand. Hierdoor had het stel maar weinig meegekregen over de ernst van de ramp.
Dat vind ik een beetje kort door de bocht om de informatievoorziening in Thailand gebrekkig te noemen, als je geen Thais spreekt is het inderdaad lastiger om nieuws te vernemen, maar ik ben daar verschillende keren geweest en elk hotel heeft CNN , BBC world enz. dus daar ligt het niet aan.quote:Dat ze pas zo laat iets van zich lieten horen was een gevolg van de gebrekkige informatievoorziening in Thailand. Hierdoor had het stel maar weinig meegekregen over de ernst van de ramp.
Ja, maar in Zeeland ligt een delta project van miljarden, geloof maar dat ze daar veilig zitten.quote:Op zondag 2 januari 2005 11:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als ze elk jaar een keer getroffen worden door een tsunami begrijp ik deze opmerking....
In zeeland staat ook weer bebouwing he.
Aangrijpend, ook omdat ze schrijven dat een aantal Thai gelijk aan het plunderen slaan en dat de gewonden pas uren later geholpen werden. Niemand bekommerde zich om hen. Was dat uit angst voor een nieuwe vloedgolf?quote:Op zondag 2 januari 2005 17:59 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://florisopreis.web-log.nl
nog een aangrijpende weblog van Nederlanders in het getroffen gebied.
Goed om eens te lezen, schetst een heel ander beeld.quote:Op zondag 2 januari 2005 12:57 schreef Roel_Jewel het volgende:
http://www.stansmeets.blogspot.com/
weblog van een Limburger in Phuket.
Tsja, hij woont daar en heeft daar zijn business. Misschien dat Stan nog niet helemaal begrepen heeft dat er naast Thailand een aantal landen echt compleet in puin liggen.quote:Op maandag 3 januari 2005 00:45 schreef Daalemmer het volgende:
[..]
Goed om eens te lezen, schetst een heel ander beeld.
Eerst bagetalliseert hij alles een beetje, en stelt hij dat de berichtgeving zwaar overtrokken is....
...Maar hij stelt dus dat de journalisten alleen de schaduwkant van het verhaal brengen, omdat dat beter verkoopt. En daar kan ik me best in vinden, alhoewel deze ramp natuurlijk bijna alleen maar schaduwkanten kent.
kneus.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:28 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Dat doet me goed.![]()
Maar het blijft spam.
quote:A wrenching series of photos showing a mother dashing into the tsunami in a desperate attempt to save her family was sent around the world last week.
But the family's fate remained unknown until the weekend, when the Swedish mother came forward to say they had all survived.
"I was yelling at them to run, but they couldn't hear me," Karin Svaerd told Sweden's Expressen, describing her desperation as her three sons, brother and brother-in-law snorkelled in the water, unaware of the pending danger.
The three pictures showed confused holidaymakers on Ray Leh Beach in Krabi, Thailand, looking at the water receding before the tsunami hit the beach. Another shot showed swimmers running in to shore once they saw the wall of water approaching.
But Ms Svaerd, unlike everyone else, was running towards the wave to reach her family. Her sons Anton, 14, Filip, 11 and Viktor, 10, could not see the wave. Witnesses heard her scream: "Oh my God, not my children." She told the paper: "I yelled, 'Run, run.' " But her voice was drowned out by the roar of the water. "I got 150 meters out before they started to run. By then they'd also seen the wave."
All were caught in the tsunami and tossed around underwater. But one by one they managed to get to their feet and make it to higher ground. An hour after the first wave hit, the family members, including Ms Svaerd's husband and sister, who were sunbathing on the beach, had managed to locate each other.
"We all survived," Ms Svaerd said. "That feeling is hard to describe."
Her story is just one of the tales of amazing survival that have emerged to provide a sliver of hope amid the devastation.
In Indonesia three friends walked for five days across a 152-kilometre wasteland to make it home to Banda Aceh.
Nurdin Mohammad, 30, Abidin Zaenal, 30, and Imran Burhan, 23, were labourers working in the village of Calang. They believe only 20 of its 400 residents survived.
Living on coconuts, cassava and unopened noodle packets they found along the way, they hiked home through 150 villages that had been reduced to rubble. In five days of hiking they saw no other living person - only bodies.
On Friday, they swam across their final river and arrived in Lhoknga, on the north-western tip of Sumatra, a few short miles to their home on the outskirts of Banda Aceh. "I just want to go home," said Mohammed.
Also in Aceh, 10 Western tourists were found relatively unscathed on Weh island, 25 kilometres off Sumatra. It was one of the closest points to the epicentre.
In Britain The Sun said a 10-year-old, Tilly, holidaying with her family on Phuket's Maikhao Beach, saved hundreds when she grasped what was happening thanks to a lesson on tsunamis in the last term of school and alerted her mother.
"Last term Mr Kearney taught us about earthquakes and how they can cause tsunamis," Tilly was quoted as saying.
"I was on the beach and the water started to go funny. There were bubbles and the tide went out all of a sudden.
"I recognised what was happening and had a feeling there was going to be a tsunami," she is quoted as saying. "I told mummy."
She had raised an alert that prompted the evacuation of the beach and a hotel before the water crashed in, saving hundreds of people from death and injury.
Wauw! Echt een kippenvelbericht. En ik dacht al dat het een moeder was van één of meer van die kinderen, anders loop je niet naar iets toe waar de rest van wegrent, dacht ik. Pfoei!quote:Op maandag 3 januari 2005 09:33 schreef Litman het volgende:
Een klein lichtpuntje:
(uit: Sydney Morning Herald)
[afbeelding]
From left, Filip Svaerd, 11, his brothers Anton, 14, and Viktor, 10 and their mother Karin, 37. The other people in the picture are relatives who also survived
[..]
Het begint om 6 uur 's ochtends en eindigt om 20.30 's avondsquote:Op maandag 3 januari 2005 11:00 schreef Ambrosius het volgende:
Het programma op 6 jan. wordt gepresenteerd door Paul de Leeuw, Robert ten Brink en Martijn Krabbé. Het begint om 20.30 op Ned. 2, RTL4 en SBS6.
Dat is het programma van de gezamenlijke radiozendersquote:Op maandag 3 januari 2005 11:37 schreef grunge-metal het volgende:
[..]
Het begint om 6 uur 's ochtends en eindigt om 20.30 's avonds
Paar honderd tot 2000 vermisten, minimaal 12 doden (dat laatste getal is van 29 dec.)quote:Op maandag 3 januari 2005 12:20 schreef PsychoDude_666 het volgende:
Ik heb de topiques niet echt gevolgd, maar nadat ik voor de zoveelste keer het nieuws heb gezien waar alleen over inheemse en Europese slachtoffers wordt gesproken, vroeg ik me af hoeveel Amerikanen zijn er eigelijk dood?
Ik kan hier ook niet bij, stelletje simpele zielenquote:Op maandag 3 januari 2005 12:31 schreef nikao het volgende:
ohw men.. die lui gister op TV die daar nu de tourist uithangen..
*je leeft toch voor jezelf* .. vreselijk!.. laat die kloothommels optieven of als je daar toch zit of heen gaat help dan mee...
*bij ons was het niet zo erg.. dus... uh... tsja....*:r
Maakt op zich niet zoveel verschil, de indentificatiemethoden blijven hetzelfde. Ook de als Thai aangemerkte slachtoffers komen in het systeem waar het RIT over beschikt. Dus als laatste middel is er altijd nog de getrokken tand van de slachtoffers.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Wat wel op mij vreemd overkomt is dat die RIT teams etc onderscheid maken bij de lijken op basis van huidskleur bij het zoeken naar Nederlanders, alsof er niet heel veen Nederlanders met een Aziatisch uiterlijk zijn![]()
Idd, over dat soort mensen mag je eigelijk niet oordelen, die zijn gewoon té dom om zich ergens om te bekommeren.quote:Op maandag 3 januari 2005 12:38 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Ik kan hier ook niet bij, stelletje simpele zielen.
Volgens mij doen ze dat helemaal niet, ze gingen gewoon alle lichamen bij langs, dus niet alleen Europese. Of heb ik iets gemist?quote:Op maandag 3 januari 2005 12:26 schreef HarigeKerel het volgende:
Wat wel op mij vreemd overkomt is dat die RIT teams etc onderscheid maken bij de lijken op basis van huidskleur bij het zoeken naar Nederlanders, alsof er niet heel veen Nederlanders met een Aziatisch uiterlijk zijn![]()
Ze ging wel alle lichamen bijlangs en haalden daar ook dna/een tand uit ter indificatie. Daarnaast keken ze naar de tepel kleur, was die tepel kleur licht (dus van een blank persoon) dan werd de lichaam in een zeecontener gedaan waar de lichamen gekoeld worden, was de tepel donker dan werden de lichamen verbrandquote:Op maandag 3 januari 2005 12:52 schreef Daalemmer het volgende:
[..]
Volgens mij doen ze dat helemaal niet, ze gingen gewoon alle lichamen bij langs, dus niet alleen Europese. Of heb ik iets gemist?
Goed dat je een mening hebt, maar verneuk de layout aub niet zo met 1tjes...quote:Op maandag 3 januari 2005 13:10 schreef JCdeLeeuwarden het volgende:
[edit]
quote:FOX helpt Sri Lanka
Op dit moment ontvangen wij veel reacties van onze klanten of zij iets kunnen doen voor de slachtoffers van Sri Lanka. Er bereiken ons ook hartverwarmende berichten van mensen die zelf geld inzamelen en met fantastische initiatieven komen. FOX kent Sri Lanka als geen ander, we hebben er goede connecties en kunnen zeker wat betekenen voor de slachtoffers van de ramp.
Vooral in het zuiden van het eiland zijn velen dakloos, ontelbare kinderen hebben hun ouders verloren en hele vissersdorpen zijn van de kaart geveegd. Door de verwoestende vloedgolf zijn bovendien bijna alle vissersboten in het zuiden kapotgeslagen of in zee verdwenen, terwijl in Sri Lanka hele families van de visvangst moeten leven. Door deze dorpen zo snel mogelijk nieuwe visserboten te geven - uit naam van u - kan er op korte termijn weer gevist worden, waardoor men weer inkomsten heeft en dus een toekomst. Het kost ongeveer 1000 euro (volgens onze laatste informatie) om een houten vissersboot ter plaatse te laten maken.
Dick Broeke en Jos Neijenhuis, oprichters en directeuren van FOX, gaan begin februari zelf naar Sri Lanka om een order te plaatsen voor nieuwe vissersboten met het geld dat u heeft gestort. Uiteraard schenken wij ook een aantal boten. Alle beetjes helpen, dus als u iets kunt missen, help deze mensen!
Wij hebben een speciale rekening geopend bij de Postbank: giro 176573 'FOX helpt Sri Lanka'. Uw donatie wordt ten zeerste op prijs gesteld! (Elk bedrag is welkom!)
U kunt ook een 'eigen' boot doneren. Dit doet u door het formulier op onze website in te vullen en 1000 euro op het gironummer te storten.
Dick Broeke en Jos Neijenhuis
Directie FOX
Helemaal mee eens.quote:Op maandag 3 januari 2005 13:28 schreef socalledchaos het volgende:
Het is ook niet te begrijpen, zoveel doden, hoe vaak je ook kijkt naar die beelden, het is gewoon niet te bevatten, en het blijft zeker niet bij 150.000..:(
Het werkelijke wachten duurt veel langer. Meestal blijven de nabestaanden hopen... vaak zelfs een heel leven lang. Uit persoonlijke omgeving weet ik dat zelfs het houden van een eenvoudige herdenkingsdienst voor een door een natuurramp vermiste na een jaar nog te vroeg wordt gevonden door de samenleving. Daar moet men tig (ik meen 7) jaar op wachten voor er een lege kist mag worden begraven en rouwadvertenties mogen worden geplaatst. Voor het opnieuw sluiten van een huwelijk nadat de partner is vermist staan (stonden) nog meer jaren.quote:Op maandag 3 januari 2005 13:16 schreef Faithy het volgende:
nou jah.. als je na 2 a 3 weken nog niets gehoord hebt van je geliefde, familielied of kennis, mag je er wel van uitgaan dat ze dood zijn.. en een gedenkteken oprichten in plaats van een graf..
quote:Hulp voor Azië stroomt massaal toe
NIEUWS - Vanuit de hele wereld zijn massaal hulpoperaties op touw gezet voor de slachtoffers van de vloedgolven in de Indische Oceaan. Op Sumatra en in Sri Lanka wordt de hulpverlening ernstig bemoeilijkt doordat de infrastructuur grotendeels is verwoest.
Had erger gekund: 'Golf van hulpverleners overspoelt Azië'quote:Op maandag 3 januari 2005 16:07 schreef Aventura het volgende:
Stomme kop in het NRC:
Hulp voor Azië stroomt massaal toe
Ik denk dat je pas echt kunt of wilt geloven dat ze er niet meer is als je officieel bericht hebt, en evt. haar lichaam hebt. Tot die tijd blijft er een sprankje hoop. Het is ook moeilijk te bevatten.quote:Op maandag 3 januari 2005 15:35 schreef barman het volgende:
Froukje, where are you? Nog steeds geen levensteken van Fung Fa of Flouk zoals de Thai waarbij ze werkte haar tijdens haar werkreis noemden omdat ze haar naam niet kunnen uitspreken.
Remkes gaat over twee dagen op bezoek bij het RIT in het getroffen gebied, is later bekendgemaakt.quote:Op maandag 3 januari 2005 18:22 schreef HarigeKerel het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Remkes zit lekker te chillen met zijn gouden ketting om in een bar met twee Thaise chicks, die gaat nergens heen
quote:
quote:Op maandag 3 januari 2005 22:43 schreef Aventura het volgende:
Goed van haar, al vind ik dat het haast verplicht is voor mensen die zo obsceen veel geld verdienen.
Waarom niet?quote:
Als je zelf zo rijk was, en zelf zoveel geld doneerde als je nu min of meer eist van de rijken der aarde, dan gaf ik je gelijk. Nu sta je sinterklaasje uit te hangen van andermans geld. Da's makkelijk lullen, vooral als je geen idee hebt van wat er met dat geld gebeurt. Dat geld ligt doorgaans niet ergens op een plank, maar wordt gebruikt voor investeringen waarmee andere mensen weer werk en dus inkomen krijgen. Boven dien helpt geld geven niet op de langere termijn. Mijn zwager woont in Sri Lanka, en geeft maar heel weinig weg. Wel geeft hij heel veel (relatief gezien verdient hij een Godsvermogen) uit in de lokale economie. Daarmee houdt hij mensen aan het werk, en dat is veel beter voor ze.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 00:40 schreef Daalemmer het volgende:
[..]
Waarom niet?
Als je honderden miljoenen op de bank hebt, en zo belachelijk veel geld hebt dat je biefstukken van 150 dollar aan je hond voert, is het dan zo gek om wat weg te geven aan mensen die nog niet genoeg geld hebben voor een beetje rijst? Bijvoorbeeld John de Mol, die heeft anderhalf miljard ofzo, wat móet je met dat geld... Je kunt een prachtig huis kopen, een paar leuke auto's, maar op een bepaald moment weet je toch van gekheid niet meer wat je er mee aanmoet? Geef het dan aan die arme mensen die nu dakloos zijn, of aan AIDS-patienten in Afrika, of aan Braziliaanse straatjeugdprojecten, of aan....!
Er zijn zó veel mensen op deze wereld die het geld zó hard nodig hebben, dat je het haast niet kan maken om al dat geld voor jezelf te houden. Maar misschien zijn dat wel onze belachelijke Nederlandse normen, en denken ze er in Amerika en rechts Nederland compleet anders over. Waarschijnlijk wel.
Ik vind het gewoon altijd zo mooi dat linkse mensen voor iedere Aziaat en Hollywoodster denken te kunnen bepalen hoeveel geld ze zouden moeten hebben en wat ze er mee moeten doen.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 00:40 schreef Daalemmer het volgende:
[..]
Waarom niet?
Als je honderden miljoenen op de bank hebt, en zo belachelijk veel geld hebt dat je biefstukken van 150 dollar aan je hond voert, is het dan zo gek om wat weg te geven aan mensen die nog niet genoeg geld hebben voor een beetje rijst? Bijvoorbeeld John de Mol, die heeft anderhalf miljard ofzo, wat móet je met dat geld... Je kunt een prachtig huis kopen, een paar leuke auto's, maar op een bepaald moment weet je toch van gekheid niet meer wat je er mee aanmoet? Geef het dan aan die arme mensen die nu dakloos zijn, of aan AIDS-patienten in Afrika, of aan Braziliaanse straatjeugdprojecten, of aan....!
Er zijn zó veel mensen op deze wereld die het geld zó hard nodig hebben, dat je het haast niet kan maken om al dat geld voor jezelf te houden. Maar misschien zijn dat wel onze belachelijke Nederlandse normen, en denken ze er in Amerika en rechts Nederland compleet anders over. Waarschijnlijk wel.
Ik krijg bij dat soort posts altijd het idee dat sommigen echt geloven in het geldpakhuis van Oom Dagobert...quote:Op dinsdag 4 januari 2005 00:50 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik vind het gewoon altijd zo mooi dat linkse mensen voor iedere Aziaat en Hollywoodster denken te kunnen bepalen hoeveel geld ze zouden moeten hebben en wat ze er mee moeten doen.
Ja, dat is een redenatie. Ik wacht inmiddels 10 jaar op iemand die op vakantie verdween in een natuurgebied. Echt je blijft hoop houden. Zelfs tegen beter weten in. Sommige mensen wachten al 60 jaar op slachtoffers van de oorlog. Die hebben destijds ook al die lijsten die er toen hingen nagekeken en alle berichten uitgeplozen. Straatmuren volbehangen met eindeloze lijsten met rijen namen waar de door hun gezochte niet tussen stond. Registers vol namen maar die ene stond er nooit bij. Natuurlijk, het leven gaat verder en je geeft de hoop een beetje op, na jaren gaat het echt slijten maar ergens houdt je hem en blijft onbewust op iedere straathoek waar ook ter wereld kijken. Soms lijkt het even alsof... Nee, toch niet...quote:Op maandag 3 januari 2005 17:14 schreef Faithy het volgende:
barman
dag in dag uit, wekenlang wachten op een teken van leven, met de goede hoop dat het nog wel goed komt, is slopend!
...(knip)
en het kan DAN dus alleen maar meevallen...
snap je mijn insteek?
Belachelijk dat het zo moetquote:Zweden houdt lijst met vermisten geheim
STOCKHOLM (ANP) - De Zweedse autoriteiten houden de namen geheim van vermisten in Azië na de zeebeving en de daaropvolgende vloedgolven uit angst voor het dievengilde. Bij de regering bestaat de vrees dat inbrekers hun slag zullen slaan in woningen van vermisten, maakte premier Persson bekend.
,,We hebben, vanwege spijtige menselijke redenen, gekozen geen lijst te publiceren en te vermelden dat op dit adres in deze stad de familie Petersson een week niet is geweest'', aldus de regeringsleider op maandag. ,,Helaas zijn er mensen in dit land die inbreken in woningen, vernielen en dingen stelen'', zei Persson.
De autoriteiten in het Scandinavische land zijn door schade en schande wijs geworden. Na het zinken van de veerboot Estonia in 1994 sloegen inbrekers toe in huizen van mensen die op de lijst van vermisten stonden. Zweedse media hebben al melding gemaakt van inbraken in woningen van vermisten door de tsunami's in Azië van vorige week. De politie heeft die nog niet bevestigd.
Bewaking
Bewakingsfirma's in Zweden hebben inmiddels volgens het persbureau TT aangeboden de huizen van slachtoffers van de ramp te bewaken. De overkoepelende organisatie voor bewakingsfirma's zegt een aantal weken haar diensten gratis te zullen verzorgen. ,,Het is onze manier om de slachtoffers te steunen, en bescherming is nodig of de namen van vermisten openbaar worden of niet'', aldus een zegsman van Sweguards.
In andere Scandinavische landen hebben de autoriteiten wel lijsten met namen vrijgegeven van vermiste toeristen. Als gevolg van het vrijgeven van de lijsten konden alsnog veel namen van mogelijke vermisten geschrapt worden van die lijsten.
SP!TS Actueel, dinsdag 04 januari 2005, 07:20.
Doen ze het expres ofzo?quote:Stroom reddingswerkers hindert hulp
Hoewel de hulp in de Aziatische landen die getroffen zijn door de zeebeving steeds beter verloopt, leidt de enorme toestroom van reddingswerkers, hulporganisaties en noodvoorzieningen ook tot grote logistieke problemen....
ik begin oprecht te twijfelen of het (nog) wel zin heeft geld over te maken naar 555.quote:Schulden
Hoewel wereldwijd de financiële hulp voor het getroffen gebied binnenstroomd, heeft de Australische hulporganisatie Artsen zonder Grensen juist gevraagd te stoppen met het geven van geld voor de slachtoffers. De stroom geld is eenvoudigweg te groot, maakte de organisatie dinsdag bekend. Artsen zonder Grenzen Australië had gevraagd om 1 miljoen Australische dollar (600.000 euro), maar krijgt veel meer binnen.
Tip: Lees nooit, maar dan ook nooit een Britse krant.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 10:47 schreef Litman het volgende:
Vanmorgen in de Volkskrant alweer zo'n rare kop:
[..]
Doen ze het expres ofzo?
Jeej Chinaquote:Aid effort shows limits of China's rising power
The New York Times
Significant response quickly loses luster
China's new and growing influence in Asia, which some analysts say has come at the expense of the United States, is showing its limits as the aspiring superpower plays an active but secondary role in responding to the tsunami disaster.
The Chinese response is significant by even the recent standards of its inward-looking history. But it is also a reminder that the world's most populous country is far from being the dominant power in Asia.
Last weekend, Prime Minister Wen Jiabao announced that China would donate more than $62 million, one of its largest ever pledges of international relief aid. But that figure was quickly eclipsed when the United States increased its pledge to $350 million and Japan followed with a $500 million donation.
Moreover, China has watched as American vessels have moved quickly into the region with U.S. Navy helicopters delivering food and critical supplies to the hardest-hit areas of Indonesia. This week, another convoy of American ships is expected to arrive in Sri Lanka with more than 1,500 marines.
By contrast, China's primary contribution at the scene has been a 35-member medical team now treating patients in Indonesia. Other Chinese medical teams are being dispatched, and at least one commercial cargo plane has already left Beijing with $1.8 million in medicine, food and generators.
For more than a year, China's top officials and diplomats have sought a leadership role in the region on the strength of the country's booming economy. Other Asian countries have eagerly sought trade deals with China, and Wen has promoted the idea of an Asian equivalent to the European Union.
But gaining such economic clout has not yet translated into broader power or influence, according to Robert Sutter, a former American government official who has written extensively about U.S.-China relations. China's soft power is growing in the region but should not be overstated, Sutter said.
"The things China has been doing are all win-win," said Sutter, now a visiting professor at the School of Foreign Service at Georgetown University.
"They don't generally cost China anything. But when you have to do something that costs something, it's hard for them to do it. They don't have the resources or the experience."
He added, "They are still an aid recipient."
In the past few years, China has begun to transition from a recipient to a donor nation. Last year, the World Food Program, an arm of the United Nations, announced that it would phase out subsidies to China by the end of 2005, and China is beginning to make small donations to the agency. Japan has also been reducing its aid to China while increasing support for India.
Meanwhile, China has increased its donations to nations like Vietnam, Indonesia and Burma as part of its effort to raise its profile in the region. China is also believed to donate tens of millions of dollars in annual aid to help prop up its ally and neighbor, North Korea.
But such direct donations are different from responding to an international disaster. Shi Yinhong, a professor at international politics at People's University in Beijing, said that the United States had a "huge superiority" over China in responding to such crises. But he said China's response to the tsunami disaster marked a milestone shift from the country's past. He said $62 million was a very significant sum for China.
"We are still learning how to react multilaterally," Shi said. "But there is a new sense that China should play more of a role. China has a new sense of its potential as one of the most important regional powers in Asia."
President Hu Jintao, quoted in the state news media, said the government would provide "any possible aid in its power to those in need."
His comments echoed remarks by Wen, who announced China's expanded aid package last Friday at a meeting with ambassadors from the affected nations. In all, China has delivered $2.6 million in aid.
Wen is also planning to attend the international summit on Thursday in Indonesia, in which leaders are expected to decide on a strategy for responding to the crisis and rebuilding the region.
Meanwhile, the Chinese propaganda machine has been hard at work. Stories of ordinary citizens making small donations to nongovernmental relief funds have filled newspapers.
An article about the Chinese medical team in People's Daily, the Communist Party's main newspaper, declared in a headline on Monday: "Indonesian disaster victims speak from the heart: China is a great country!"
But China is also a country with a yawning wealth gap and massive domestic problems.
On the Chinese Internet, writers posted e-mail messages in several chat rooms questioning why China was not spending its money at home. Others were furious that China was helping Indonesia, where ethnic Chinese residents were raped and attacked during rioting in 1998.
"Chinese care more about foreigners!" complained one Internet writer. "Of course disaster relief is necessary, but we should give more care to the disadvantaged groups within our country!"
Foreign Minister Li Zhaoxing has already spoken by telephone with the UN secretary general, Kofi Annan. China Daily, the government's English-language daily, reported that China, a Security Council member with veto power, had endorsed the United Nations' taking the lead role in the relief effort.
No mention was made of the relief coalition of donor nations announced by President George W. Bush that includes India, Japan, Australia and the United States. China is conspicuously absent, though Bush said he expected other nations to quickly join the group.
David Shambaugh, director of the China Policy Program at George Washington University, said China, ultimately, had the basic equipment and capability to provide a military response to future disasters. For now, Shambaugh said, the Chinese military is largely unaccustomed to participating in international efforts. China started joint search and rescue naval operations only in 2002 with countries like Pakistan, India, Britain and France.
Beyond the military, Shambaugh said, the rest of the region is watching China as the tsunami crisis continues.
"Given China's growing influence in the region," he said, "this catastrophe is going to reveal whether China will put resources behind its rhetoric and can contribute on the ground in a meaningful way."
Wat is je bron?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 14:11 schreef Omaha het volgende:
Hoewel wereldwijd de financiële hulp voor het getroffen gebied binnenstroomd, heeft de Australische hulporganisatie Artsen zonder Grensen juist gevraagd te stoppen met het geven van geld voor de slachtoffers. De stroom geld is eenvoudigweg te groot, maakte de organisatie dinsdag bekend. Artsen zonder Grenzen Australië had gevraagd om 1 miljoen Australische dollar (600.000 euro), maar krijgt veel meer binnen.
quote:173 tt-TV1 173 di 04 jan 13:42:53
buitenland
AZG FRANKRIJK HEEFT GELD GENOEG
Artsen zonder Grenzen in Frankrijk
heeft aangekondigd dat het geen geld
meer nodig heeft voor de slachtoffers
in Zuidoost-Azië.
De hulporganisatie heeft voldoende geld
ontvangen en schort haar inzamelings-
acties in Frankrijk op.
"We hebben meer dan 40 miljoen euro ge-
kregen", zegt directeur Pierre Salig-