abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28496383
dat klinkt goed loena! geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
  maandag 4 juli 2005 @ 23:47:20 #102
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28496536
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:43 schreef bixister het volgende:
dat klinkt goed loena! geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
Ja goed he? Ben zo blij, zo blij dat hij weer wat lekkerder in zijn vel zit, zo blij dat zijn juf hem zo goed aanvoelt, zo blij dat Connor blij is Hij is nu vijf jaar.
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  maandag 4 juli 2005 @ 23:50:06 #103
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_28496651
Wat een geweldige school zeg
zoiets hoor je niet vaak
gelukkig is het pesten minder en gaat het goed met conner
pi_28496704
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
  maandag 4 juli 2005 @ 23:57:24 #105
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28496963
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28499037
Montessorionderwijs.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 6 juli 2005 @ 00:32:05 #107
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28534691
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:57 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:17:32 #108
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28542544
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 00:32 schreef Grijs het volgende:

[..]

Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
Dat is bij ons niet aan de orde, wij hebben hier al rekening mee gehouden toen we een school voor Connor gingen uitzoeken. We hebben toen heel duidelijk aangegeven hoe ver Connor toen al was en gevraagd hoe ze daar bij die school met dat soort kinderen omgegaan wordt. Op de Montessori-manier dus , niks geen IQ-testjes of wat dan ook, ieder kind werkt op zijn eigen tempo, hij loopt dus voor, maar dat zal de andere kinderen (nog) niet zo opvallen. Mocht straks het verschil tussen de andere kinderen van zijn groep te groot worden kan hij altijd nog een groep overslaan. Die overgang zal straks niet zo groot zijn, ook sociaal gezien niet, aangezien het gemengde groepen zijn *** en hij vriendjes heeft in die oudere groepen.

*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28544468
He wat te gek dat het zo goed gaat met Connor Niet elk kind heeft het geluk helaas om zo'n goeie school te treffen. En aan die verdeling te zien zou het absoluut niets uit maken als hij na het komende seizoen een jaar zou overslaan, want dan zit hij uiteindelijk nog steeds bij dezelfde kinderen in de klas alleen misschien ergens anders in het lokaal.
pi_28544548
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Tja ik neem aan dat jij niks beters te zeggen hebt, houd dan ook je mond dicht. En ik zou het nog maar eens allemaal goed lezen en dan kijken hoe lang de lijst is in dreumes tot en met peutertopic
pi_28547719
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.

En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
pi_28561083
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.
Oeh wat klink je argwanend poemojn, tja, iets in mij zei al dat het jou niet zo zou aanspreken, ze hanteren daar niet zulke strikte regels, volgens het boekje zeg maar
Om gelijk maar even een antwoord te geven op jouw eerste vraag, voor zover ik weet worden er geen testen afgenomen, dit is binnen dit systeem ook helemaal niet nodig. Alle kinderen werken op hun eigen niveau, Connor werkt dus voor. Voor wat betreft jouw "te mooi om waar te zijn opmerking" helemaal controleren zal ik het niet kunnen idd, wel heb gezien wat voor werkjes hij al doet en verder vertelde zij bij een voortgangsgesprek dat er een speciaal actieplan voor hem wordt opgesteld zodat zijn interesse gewekt blijft. Zij vertelde hierbij ook dat dit heel weinig voorkomt dat ze zo`n uitzondering maken op school. Ik heb dus iig het gevoel dat ze het serieus nemen!
quote:
En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
Hoe dat dan zou moeten qua groep ed zou ik ook niet weten, dat valt dan te bezien. Wel heeft de directeur mij tijdens het orientatiegesprek er van verzekerd dat er voldoende lesmateriaal aanwezig is om ongeveer 3 jaar voor te lopen en dat was volgens hem nog nooit gebeurd.

gr Loena

edit: Oh enne, wil het nog even gezegd hebben, deze beslissingen die er van school uit gemaakt zijn, zijn niet nav opmerkingen die ik gemaakt heb naar de juf toe. Ik heb het afgelopen jaar eigenlijk vanaf de zijlijn in de gaten gehouden of hij genoeg voldoening had van school. Dat had hij over het algemeen ook wel, dus voor mijn gevoel ging het wel goed. Zijn juf kwam zelf met haar bevindingen en de acties hierop. Zelf denk ik eigenlijk dat het gewoon een slim joch is...

[ Bericht 6% gewijzigd door Five_Horizons op 06-07-2005 19:57:44 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:02:30 #113
76642 TaraS
Zeg maar Tara
pi_28561834
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:36:17 #114
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28562959
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:02 schreef TaraS het volgende:
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:43:59 #115
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563301
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:17 schreef Loena-tik- het volgende:


*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Dit is inderdaad de verdeling die Montessori gemaakt heeft. Sommige scholen wijken er een beetje vanaf omodat ze bijvoorbeeld heel veel kinderen van een bepaalde groep hebben. Mijn stageschool heeft dus ook een groep 5, 6, 7
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:45:02 #116
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563345
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:36 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over
Ik neem aan dat Tara een soort van DLE-testen bedoeld.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:47:57 #117
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28563459
DLE test? Wat houdt dat precies in?
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28563568
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
pi_28563617
DLE is dacht ik een leerlingvolgsysteem.
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:53:54 #120
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563729
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28563918
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_28564245
Heiden6 (hoe kom je bij die nick?), ik vind oa hierom iq-testen niet altijd betrouwbaar: http://www.testresearch.nl/tstdiagn/waaniq.html
Ik heb zelf ook iq-test-uitslagen liggen (echte, Wechsler) met een verschil van 30 punten, en ken ook een meisje dat een keer ca 85 scoorde en een keer ca 145. Testen zijn niet meer dan een hulpmiddel, maar worden vaak gebruikt als absoluut feitenweergevend iets.
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:07:45 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564303
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:11:50 #124
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564493
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Oh Poemojn , ik bespeurde (ten onrechte) sarcasme in die opmerking. Heb ik wel vaker, komt denk ook door het landsdeel waar ik vandaan kom (Rotterdam eo)
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:13:25 #125
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564563
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:53 schreef Troel het volgende:
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:18:47 #126
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564805
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:13 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Dat is ook heel erg schoolafhankelijk hoor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:43:43 #127
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_28602779
Hier ook iemand die makkelijk door haar schoolperiode rolde. Ik ben nooit getest op hoogbegaafdheid, maar ik herken wel heel erg de dingen die hier in het topic genoemd worden. Ik kon al lezen op mijn vierde (ik las de kleuterjuf boekjes van pinkeltje voor in plaats van dat zij mij voorlas ), wilde alles weten, leerde heel gemakkelijk.
Op mijn basisschool mocht ik een klas overslaan. Maar omdat ik een jonge leerling was en emotioneel helemaal niet "voor" was op mijn leeftijdsgenoten, hebben mijn ouders hier van afgezien. Ik kreeg wel taallessen uit een hogere groep en las alle boeken uit de schoolbibliotheek.

Omdat ik altijd zo goed in alles was, heb ik last van faalangst gekregen. Ik was (en ben) enorm perfectionistisch en kan helemaal niet omgaan met falen (of dingen die ik zie als falen).
Het VWO liep ik nog fluitend door; daarna heb ik besloten een 1 jarige MBO opleiding te gaan doen... Dus het onderpresteren is voor mij ook heel herkenbaar.
Uiteindelijk ben ik een HBO opleiding gaan doen in een richting die voor mij niet heel makkelijk is, juist om van dat onderpresteren af te komen. Wonder boven wonder gaat ook deze opleiding mij heel makkelijk af en heb ik nog steeds niet leren studeren :$.

Ik denk dat het voor hoogbegaafde kinderen, of kinderen die gewoon voorlijk zijn, belangrijk is dat je absoluut geen extreme druk op ze legt. Je wilt ze echt niet zo faalangstig maken als ik geworden ben. Het gaat nu ein-de-lijk iets beter.

Maar zo te lezen gaan jullie wel verstandig om met jullie wijze kindjes .

Ik heb net de Mensa-thuistest gedaan en dit was de uitslag: Geachte kandidaat,

Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. Niettemin was uw score niet voldoende. Wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de Mensa-eindtest.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_28603339
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 7 juli 2005 @ 22:20:17 #129
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28604293
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
Dat begrijp ik even niet?
pi_28605259
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 22:20 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Dat begrijp ik even niet?
Dat dat dom is.

Maar wat ik eigenlijk gewoon bedoelde zal ik ook maar meteen uitlegge: dingen als onderpresteren kunnen overal optreden, al zie het niet opzettelijk gebeuren, dus als je zo gaat redeneren als hierboven werd gedaan kun je elke vorm van testen wel afschaffen.

Zoiets weegt gewoon mee, omdat het invloed heeft. Als ik blind ben, zal ik geen hoge score halen op een leestoets. "Ja, maar je bent blind." Hoe dan ook, ik kan niet lezen.

As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  donderdag 7 juli 2005 @ 23:08:29 #131
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28606366
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Mijn ervaringen met school zijn tot nu toe erg positief. Ze nemen me serieus en houden Daan in de gaten. Zo wil Daan op school nog niet lezen, terwijl hij thuis (voorlees)boeken verslindt. Toen ik dat meldde op school, zeiden ze dat ik dat vooral aan moet geven, omdat zij zo een beter beeld krijgen.
Tot nu toe is het dus nog 'te mooi om waar te zijn' .
Daan komt volgend schooljaar in groep 1/2. Hij kan dan evt. gewoon met groep 2 meedoen. Het voordeel is dat de materialen dus gewoon in de klas liggen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_28617279
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
pi_28617677
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In dit topic is al iemand geweest die Montessori-onderwijs niets vond (of iets in die richting, schiet me af als ik ongelijk heb ).
Ik en Loena-tik- hebben juist om bovengenoemde redenen gekozen voor Montessori-onderwijs.

Montessori-onderwijs is naar mijn bescheiden mening juist perfect om met dit soort kinderen om te gaan. (als je het al over een " soort" wil hebben, ajb niet)
Connor is er juist bij gebaat als hij "voor" kan werken, maar wat voor ons ook erg belangrijk is, is het feit dat op zijn school juist de sociale vaardigheden ge"triggerd" worden.

Hij is al erg op zichzelf en nu is dat niet zo erg (ik herken dat zelf ook en vandaar ook mijn vak), maar het is prettig dat de ouderen de kleintjes helpen.

Het (schijnt) vaak voor te komen dat (bijna) hoogbegaafde kinderen/mensen problemen hebben, juist op dat sociale vlak (onbegrip, afzetten tegen alles), vandaar dat de combinatie van het sociale en kennis op Montessori-onderwijs.

Toen wij voor de keuze stonden (hij is 4), verzette ik me in eerste instantie tegen dat schooltype (ja, ook ik zet me af tegen van alles en nog wat ), maar na een paar gesprekken met verschillende scholen was ik helemaal om.

Om toch een beetje "on topic" te blijven: Waarom zou je je kind een stempel moeten geven. je kind weet op een gegeven ogenblik zelf wel dat hij/zij op bepaalde vlakken anders (noem het verder of beter) is dan anderen (leeftijdsgenoten). Dwing hem niets op, maar stimuleer hem wel, zeker als het op school niet aangeboden wordt.

Verder is er door een hoop (mede-)ervaringsdeskundigen al een hoop gezegd, waar je een hoop mee kan. Maar TS, jij kent je kind het beste en je zult dan ook zelf moeten zien wat je kind het beste ligt.

Succes!
Zelf heb ik op een montessori - school gezeten, en ik heb er erg veel geleerd, in tegenstelling
tot mijn broertje, die niet goed kon opschieten met de leraren en uiteindelijk bleek dat dit
onderwijs niet goed voor hem was.
Waarschijnlijk was het teveel zelfstandig werken dat hij niet aankon en nu zit hij op een andere school waar het meteen veel beter gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 08-07-2005 11:59:42 ]
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:03:45 #134
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28620482
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 11:21 schreef poemojn het volgende:
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
Hij zat in een instroomgroep (groep 0). Hij is van februari. De school houdt niet vast aan de 1 oktobergrens, want het is wel meer voorgekomen dat kinderen een groep hoger zijn geplaatst. Afgelopen jaar zijn zeker 2 kinderen op school een groep hoger gegaan.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_28620728
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:25:33 #136
95600 achmet
You don't know...
pi_28621353
tvp
Great minds discuss ideas*; Average minds discuss events; Small minds discuss people.
pi_28621739
Anders geef je hem een kinderencyclopedie en lees je hem daar dingen uit voor die hij wil weten
pi_28623037
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Angst is de grootste vijand van de mens
  vrijdag 8 juli 2005 @ 20:25:56 #139
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28635182
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 14:14 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28635258
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Snap je niet wat ze zegt? Want het klopt namelijk wel.
De meeste hoogbegaafden zijn anders als andere kinderen/mensen.
Ze praten heel anders en vaak snapt niemand ze.
Als ze jong zijn zullen ze al intresse hebben in dingen waarvan jij niet snapt waarom ze dit zo boeiend vinden. Ze zullen ook minder snel vrienden kunnen maken omdat ze gewoon 'anders' zijn.
pi_28635955
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
Angst is de grootste vijand van de mens
pi_28635981
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
Angst is de grootste vijand van de mens
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:38:10 #143
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28637350
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 13:09 schreef poemojn het volgende:
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
Ja, je moet toch ergens van uit gaan, toch?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:40:39 #144
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637419
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:50 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:

[..]

Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
Oeh, zou ik dan ook hoogbegaafd zijn
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:48:31 #145
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637636
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:49 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
Maar even serieus ik herken daar wel iets van, soms in mijn zoon maar veel vaker bij die vent van mij . Altijd precies 100% met zijn kop tegen de kudde in, alles wat van willen weten( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes ) over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom. Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!" Mèn ik heb eigenlijk een zwaar leven tis maar goed dat ik ook een beetje gek ben
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:00:47 #146
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28637959
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!"
Daarom vind ik het zo leuk dat Wouter zo op mij lijkt, Loena Een enorm gevoel van herkenning! Hoewel, we botsen daardoor ook vaker. Doordiscussiëren tot we er bij neervallen
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:16:21 #147
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28638376
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom.
Ik zie nu al op tegen de puberteit
Maar ik ben toch best blij dat hij z'n vragen stelt. Ik wilde vroeger ook vanalles weten, maar durfde niet te vragen. Ik was bang dat ik dom was, omdat anderen zulke vragen niet stelden en het dus kennelijk al wisten
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_28639661
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes )
Hé, het is heel nuttig en belangrijk om bijvoorbeeld te weten dat een hommel natuurkundig gezien helemaal niet zou moeten kunnen vliegen...

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_28639822
Grijs: wat mij betreft liever van het kind dan van een datum.
Al houden ze in Belgie weer 1 januari aan als grensdatum.
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.

/aanvulling
Of het antwoord van www.50tien.nl hierover:
quote:
In hoeverre mogen scholen de 1 oktober grens voor kleuters nog strict hanteren?

Vroeger was het zo dat kleuters die na 1 oktober vier jaar geworden waren (en dus na die datum het onderwijs binnenstroomden) automatisch in groep 1 doubleerden. Dit vanwege hun jonge leeftijd. Deze 1 oktobergrens mag nu echter niet meer worden gehanteerd. De leerlingen moeten nu beoordeeld worden op hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling, op basis van vastgestelde criteria. Als een leerling groep een moet overdoen, dan moet de school aantonen op basis van welke criteria de leerling niet voldoet aan de overgangsnormen.


[ Bericht 23% gewijzigd door poemojn op 08-07-2005 23:16:17 ]
pi_28647863
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:59 schreef poemojn het volgende:
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.
Het artikel dat in dit onderzoek dat in deze post genoemd wordt ('Verlenging en verkorting van de kleuterperiode in het basisonderwijs') heb ik nu als Word-document. Mensen die 't ook willen lezen kunnen me emailen op poemojn@gmail.com , dan stuur ik het ze toe.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 14 juli 2005 @ 17:52:32 #151
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28807388
Heb je gemaild, Poemojn

Ik wil even aanhaken met een vraag voor een vriendin van me.

Haar dochtertje gaat na de vakantie naar groep 4, maar is ver voor met de lesstof (ze heeft allerlei tests gedaan op school en beheerst de leerstof tot eind groep 4 met gemak). De school wil haar niet naar groep 5 laten gaan, die werken op zijn zachtst gezegd niet erg mee. Het is een school in een klein dorp, een andere school is er niet, behalve op een afstand die een 7-jarige niet zelfstandig bereizen kan (er is nog een kleiner kindje in huis en geen auto). Een andere school is momenteel in elk geval geen optie.

De school wil Yael nu gewoon verder vooruit laten werken met de lesstof zonder haar in een hogere groep te plaatsen. Mijn vriendin is daar niet blij mee want zo schuiven ze het probleem natuurlijk voor zich uit. Even voor alle duidelijkheid: hoogbegaafdheid is hier niet zo zeer aan de orde, wel is er sprake van een kind dat erg goed en snel leert. Het zou best kunnen dat Yael uiteindelijk wel hoogbegaafd is, maar zover is het nu nadrukkelijk niet.

De oplossing zou mijns inziens in verbreding of verdieping van de lesstof kunnen liggen. Maar de school doet daar niks aan. Mijn vriendin heeft nu op school gesteld dat ze niet wil dat Yael nog verder vooruitwerkt. (En dat de leraar haar niet meer inzet om andere leerlingen te helpen... dat vond ie wel makkelijk )

Weet iemand of het mogelijk is zelf lespakketten aan te schaffen of te lenen of wat dan ook, om kinderen als Yael verdieping of verbreding van lesstof aan te bieden? Als de school het niet doet, wil mijn vriendin dat zelf wel oppakken.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_28807655
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 17:52 schreef Rewimo het volgende:


. (En dat de leraar haar niet meer inzet om andere leerlingen te helpen... dat vond ie wel makkelijk )


Ik zie overigens niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn (Op Montessori-onderwijs is dit normaal)
quote:
Weet iemand of het mogelijk is zelf lespakketten aan te schaffen of te lenen of wat dan ook, om kinderen als Yael verdieping of verbreding van lesstof aan te bieden? Als de school het niet doet, wil mijn vriendin dat zelf wel oppakken.
http://www.hoogbegaafdvla(...)eriaal/kleuters.html

Is wel een Belgische site (met hoogbegaafd in de URL ), maar toch kun je daar veel dingen uithalen.

Ik begrijp sowieso niet waarom een school dit zo erg tegenhoudt. Als een kind daadwerkelijk geen uitdaging meer heeft in de stof (en emotioneel er klaar voor is), waarom dan geen stof aanbieden van een andere groep (of misschien in "deeltijd" op proef in een hogere groep).
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 14 juli 2005 @ 18:11:24 #153
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28807847
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 18:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik zie overigens niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn (Op Montessori-onderwijs is dit normaal)
Het gaat om de manier waarop. Helpen is prima, stimuleren ze bij Christan op school ook. Maar het wordt hier op de verkeerde manier toegepast.
quote:
http://www.hoogbegaafdvla(...)eriaal/kleuters.html

Is wel een Belgische site (met hoogbegaafd in de URL ), maar toch kun je daar veel dingen uithalen.

Ik begrijp sowieso niet waarom een school dit zo erg tegenhoudt. Als een kind daadwerkelijk geen uitdaging meer heeft in de stof (en emotioneel er klaar voor is), waarom dan geen stof aanbieden van een andere groep (of misschien in "deeltijd" op proef in een hogere groep).
Mijn vriendin schrijft me net:
quote:
Heb besloten samen met OBD mevrouw dat we ze een tegenvoorstel gaan doen.

Yaël start in groep 4 na de zomer, onder het strenge regime van de
directrice zorgt haar leraar dat ze de leerstof van groep 4 goed en snel
doorkomt.
Ondertussen zou ik graag willen dat ze bv de aardrijkskundelessen vast in
groep 5 gaat volgen en evt geschiedenis. Zodat ze ook een plekje vasthoudt
in groep 5.
Dan zodra Yaël de leerstof van groep 4 af heeft doorstromen naar groep 5.
Evt. met een rugzakje voor extra ondersteuning van iemand van buitenaf.

Vind het een degelijk voorstel. Als ze dat van de hand wijzen, dan wordt het
oorlog!
Ze hebben mij blijkbaar steeds slecht gehoord, zal nu zorgen dat ze me wel
horen en ook luisteren naar wat ik te zeggen heb over mijn meisje.

Gelukkig denkt die mevrouw van de OBD er precies zo over. En gaat zij dit
voorstel ook nog aan school doorbellen. Want is beslist nodig dat er
ingegrepen wordt. Anders is Yael straks de dupe.

Heb op internet nog gekeken naar de inspectie rapporten van school, wel
grappig dat ze op inzicht in de verschillende niveaus van de kinderen, een
onvoldoende scoren! Bovendien is de doorstroom naar speciaal onderwijs boven
het landelijk gemiddelde!
Gelukkig wil de OBD dus wel meewerken en hopelijk gaat het zo lukken. Ik zal je url doorgeven aan haar, dank je wel!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_28817773
Misschien kan je vriendin nog tips krijgen van andere ouders en leerkrachten bij de MHB mailinglist? Ik zit ook niet zo in de verrijkings/verdiepingspakketten, weet niet wat er nu allemaal op dat gebied is. Die ouders waarschijnlijk wel.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 15 juli 2005 @ 06:51:37 #155
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_28821298
Tnx Poemojn, ik geef het door
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_30116015
En nav de iederwijsdiscussie kom ik dit tegen, misschien interessant voor jullie: A Nation Deceived: How Schools Hold Back America’s Brightest Students over versnellen ed maatregelen voor hb-leerlingen.
pi_30181358
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 18:03 schreef Five_Horizons het volgende:

Ik zie overigens niet in waarom dat een probleem zou kunnen zijn (Op Montessori-onderwijs is dit normaal)
Om even in te breken in een forum/topic waar ik normaal nooit post:

ik werd vroeger regelmatig ingezet door de leraar om klasgenootjes te helpen die het niet zo goed konden. Zelfs een keer werd ik in de pauze naast een Iraaks meisje wat geen Nederlands kon neergezet om haar maar te gaan helpen met woordjes! Ik vond het verschrikkelijk: de klasgenootjes vonden me niet aardig omdat ik "deed alsof ik de meester was", terwijl ik alleen dingen probeerde uit te leggen. Tegelijkertijd vond ik het suf om dingen die ik allang wist uit te moeten leggen aan kinderen die het maar langzaam begrepen, ik wilde gewoon méér en nieuwe dingen doen.

Tot zover mijn persoonlijke ervaringen met snel-lerende kinderen inzetten als hulpje van de leerkracht just my 2 cents.
pi_30183601
quote:
Op donderdag 1 september 2005 22:02 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Om even in te breken in een forum/topic waar ik normaal nooit post:

ik werd vroeger regelmatig ingezet door de leraar om klasgenootjes te helpen die het niet zo goed konden. Zelfs een keer werd ik in de pauze naast een Iraaks meisje wat geen Nederlands kon neergezet om haar maar te gaan helpen met woordjes! Ik vond het verschrikkelijk: de klasgenootjes vonden me niet aardig omdat ik "deed alsof ik de meester was", terwijl ik alleen dingen probeerde uit te leggen. Tegelijkertijd vond ik het suf om dingen die ik allang wist uit te moeten leggen aan kinderen die het maar langzaam begrepen, ik wilde gewoon méér en nieuwe dingen doen.

Tot zover mijn persoonlijke ervaringen met snel-lerende kinderen inzetten als hulpje van de leerkracht just my 2 cents.
Op Montessori-onderwijs wordt dit vooral gedaan onder de kinderen zelf. Het is de bedoeling dat je gewoon iemand om uitleg vraagt, niet zozeer dat een bepaald kind uit de klas een hulpje is. Naast dat het de leraar wat werk ontneemt, is het goed dat leerlingen leren om samen te werken en om zelfstandig te zijn (dus niet altijd naar de leraar te lopen), en is uitleggen een van de beste manieren om zelf te leren.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_30697464
Misschien is dit boek nog leuk voor ouders hier, schijnt erg goed te zijn:

De begeleiding van hoogbegaafde kinderen, James T. Webb, 3e druk 2005, 25 euro
quote:
Ouders die ontdekken dat hun kind hoogbegaafd is, worden vaak voor een zware taak gesteld. Dit boek, waarin juist de ontwikkeling van de emotionele intelligentie van het kind voorop staat, biedt een handreiking voor deze ouders. Het boek geeft talloze gedragssuggesties waarmee zowel ouders als ook leerkrachten een basis kunnen leggen voor het versterken van het zelfvertrouwen, het zelfrespect en het zelfbeeld van hoogbegaafde kinderen.

Recensie
In dit boek rond het thema hoogbegaafde kinderen wordt het accent gelegd op de ontwikkeling van de emotionele intelligentie en de rol die de ouders hierbij kunnen vervullen. De opbouw is in drieën. In deel 1 wordt een overzichtsbeeld gegeven van (hoog)begaafdheid inclusief de mythen en stereotypen over deze kinderen. Ouders krijgen handreikingen hoe bijvoorbeeld om te gaan met stress en het vergroten van zelfvertrouwen. In het tweede deel wordt een overzicht gegeven van de gespreksgroepen (de materie is een weerslag van een Amerikaans programma waarin in gespreksgroepen met ouders allerlei onderwerpen de revue passeerden) en de uitkomsten daarvan, waarna in het derde deel wordt besloten met een drietal bijlagen (waaronder boeken en adressen). Het taalgebruik is niet altijd even gemakkelijk. De voorbeelden daarentegen zullen geïnteresseerde ouders (zij vormen vooral de doelgroep) zeker boeien vanwege de herkenning in de ervaringen. Waar nodig zijn Amerikaanse gegevens door de Nederlandse vertalers (zelf onderzoekers op dit gebied) vervangen door Nederlandse gegevens.
Bekijk de inhoudsopgave.
pi_30874931
'k Vond dat ik het eigenlijk niet kon maken om dat boek wel aan te raden maar niet zelf te lezen dus ik heb het in de bieb geleend en ben nu halverwege. Zeker in het eerste deel komt het woord 'hoogbegaafd' wel erg veel voor, maar de andere helft is voor iedereen denk ik wel heel lezenswaardig. Allemaal tips voor verbeteren van zelfbeeld en zelfvertrouwen, omgaan met perfectionisme etc. Erg leuk, en niet kinderlijk geschreven.

O, en iets waar ik aan dacht bij alle tv-debatten over het nieuwe zorgstelsel: als je een nieuwe verzekering kiest volgend jaar, en je wilt je kind laten testen op hb indien nodig dan hebben jullie nu de kans een verzekering uit te kiezen die psychologisch onderzoek voor je kind vergoedt (bijv het CBO staat erg goed bekend maar kost ook zo'n 750 euro). Misschien de moeite om mee te nemen als je polissen gaat vergelijken.

[ Bericht 34% gewijzigd door poemojn op 24-09-2005 00:15:35 ]
  zondag 25 september 2005 @ 00:08:21 #161
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_30903902
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 23:50 schreef poemojn het volgende:
O, en iets waar ik aan dacht bij alle tv-debatten over het nieuwe zorgstelsel: als je een nieuwe verzekering kiest volgend jaar, en je wilt je kind laten testen op hb indien nodig dan hebben jullie nu de kans een verzekering uit te kiezen die psychologisch onderzoek voor je kind vergoedt (bijv het CBO staat erg goed bekend maar kost ook zo'n 750 euro). Misschien de moeite om mee te nemen als je polissen gaat vergelijken.
Goeie tip! Hoewel testen waarschijnlijk niet nodig zal zijn, maar je weet maar nooit.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zondag 25 september 2005 @ 19:05:47 #162
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_30922919
Even zomaar een vraagje tussendoor, waarom zou je je kind eigenlijk moeten testen op hoogbegaafdheid?
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_30926913
Dat levert de school geld op voor begeleiding en aanschaf van extra materiaal.
  † In Memoriam † zondag 25 september 2005 @ 21:27:05 #164
7074 moussy
kuttekop
pi_30927194
Ja maar dat is per dit schooljaar gehalveerd, dus het is niet zo veel meer, dus zijn ze er ook niet erg fel meer op.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_30985588
Dat wist ik nog niet Moussy.
Het kan altijd nog handig zijn wanneer de school er niet zo in gelooft, of niet weet wat de beste aanpak is. Je hebt dan een objectief bewijs, en evt een deskundige die met de school kan spreken (en vaak eerder geloofd wordt dan de ouders, want die zijn emotioneel betrokken). Zeker bij een kind dat onderpresteert is dat belangrijk (net zoals dan belangrijk is dat degene die de test afneemt ervaring heeft met faalangstige/onderpresterende hoogbegaafde kinderen, en dat zal een schoolbegeleidingsdienst vaak niet hebben (het schijnt dat scholen sowieso maar de helft vd hoogbegaafde leerlingen herkennen als hoogbegaafd, vaak letten zij juist meer op meerbegaafden).. het cbo juist weer wel).
Als alles goed gaat en de communicatie en relatie met de school goed zijn is het gewoonlijk dus niet nodig om je kind te laten testen.. maar in veel andere gevallen wel.

Even een voorbeeldje van een forum gehaald:
quote:
Onze school was niet zozeer geinteresseerd in dat cijfertje, nee het ging ze er puur om of ze nu wel of niet hb was. Dat, omdat ze op school helemaal niets meer liet zien en het voor hun erg moeilijk inschatten was of het ging om een kind met 'gewoon' een ontwikkelingsvoorsprong dat voldoende had aan een keer versnellen, of om een kind dat hb is en aan het onderpresteren was en daarmee een fundamenteel andere aanpak nodig heeft.

Ze waren gewoon onzeker, en ik kan me daar best iets bij voorstellen. Je neemt als juf wel beslissingen over/voor andermans kind, dat is een behoorlijke verantwoording. Zeker als op school niet overduidelijk is een kind hb is, kan ik me goed voorstellen dat school niet alleen op de ouders afgaat. Niet elke school durft het risico van een 'mislukking' aan, zoiets kan tenslotte verstrekkende gevolgen hebben.


[ Bericht 11% gewijzigd door poemojn op 27-09-2005 23:18:47 ]
pi_35953973
Morgen in Netwerk:
quote:
Nederland moet het hebben van innovatie en de kenniseconomie. Koestert ons land daar wel de talenten voor? Ons onderwijssysteem is niet voldoende ingericht voor excellente leerlingen en studenten. In Netwerk aandacht voor hoogbegaafdheid en antwoord op praktische vragen over hoe je deze kinderen het beste kunt begeleiden.
Onderwerp: Onderwijs en hoogbegaafde leerlingen
Uitzenddatum: Zo. 12 maart 2006, 20.30u
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=218296
  dinsdag 14 maart 2006 @ 15:46:02 #167
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_36025126
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 22:00 schreef poemojn het volgende:
Morgen in Netwerk:
[..]

Onderwerp: Onderwijs en hoogbegaafde leerlingen
Uitzenddatum: Zo. 12 maart 2006, 20.30u
http://www.netwerk.tv/index.jsp?p=items&r=netwerk&a=218296
Ik had begrepen dat het verplaatst is naar a.s. vrijdag.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  woensdag 22 maart 2006 @ 16:55:45 #168
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_36269354
als je vermoed dat je kind hoogbegaafd is, laat het dan gewoon testen. Het kan een hoop onnodige ellende voorkomen.

Mijn ouders hadden altijd het idee dat ik wel slim was, maar hóé slim, ontdekte ik eigenlijk pas toen ik 19 was...

Ik heb de basisschool met 2 vingers in mijn neus doorlopen, en mocht daarna na de VWO-brugklas. Ik bakte er niks van en werd aan het eind van het jaar naar 2 MAVO gestuurd.
De 3 jaren die volgden, heb ik weer geen bal uitgevoerd, lang leve de lol, maar ik had wel een heel mooi MAVO-diploma.
Toen ik op mijn vervolgopleiding terechtkwam, liep ik totaal vast. Ik voelde me dom, omdat ik er gewoon echt niks van bakte, en kwam depressief thuis te zitten.
Op een dag belde mijn tutor, om te vragen hoe het was enzo en hebben we een heel lang, goed gesprek gehad. Na een poosje belde ze weer, dit maal om een afspraak met me te maken. Ik ging langs en ze vertelde dat ze al een poosje het idee had dat ik helemáál niet dom was, integendeel zelfs, en ze stelde voor dat ik een iq-test liet afnemen.
Toen ik de uitslag kreeg, vielen na al die tijd een hele hoop dingen op zijn plaats.

Omdat ik op de basisschool nooit iets heb hoeven doen, liep ik helemaal vast in de brugklas, gewoon door het feit dat ik niet kon leren. Leren moet je ook leren, en als je alles al weet of het komt je zo aanwaaien, leer je dat gewoon niet.
Zelfde verhaal geldt voor de overstap van MAVO naar MBO: op de MAVO nooit een klap uitgevoerd en op het MBO moest ik ineens dingen gaan leren. Iets wat ik dus bijna nog nooit gedaan had.

Inmiddels zijn we ruim een jaar verder, en heb ik therapie gevolgd en in een praatgroep gezeten en het gaat gewoon goed met me. Ik ga weer naar school, al ben ik nog steeds aan het leren leren.
Ik zit op het MBO zwaaaaar onder mijn niveau, maar daar valt vrij weinig aan te doen op dit moment.
Over 11 maanden heb ik mijn diploma (als het goed is ) én ben ik 21 (dan kun je een toelatingstest doen), dus dan wil ik gaan kijken hoe ik het doe op het HBO.

Kort samengevat: als je vermoed dat je kind hoogbegaafd is, dóé er dan wat mee!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_36269641
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:55 schreef Muck het volgende:
Omdat ik op de basisschool nooit iets heb hoeven doen, liep ik helemaal vast in de brugklas, gewoon door het feit dat ik niet kon leren. Leren moet je ook leren, en als je alles al weet of het komt je zo aanwaaien, leer je dat gewoon niet.
Had ik ook in eerste instantie. En dan moest ik het maar doen met "leren is niet hetzelfde als lezen". Ja, verdomme, wat is het dan wél? Uiteindelijk vond ik dan wel de goede methode, gelukkig.
Sanity is (not) statistical
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 22 maart 2006 @ 18:12:23 #170
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36271748
Komt mij ook heel bekend voor, dat je niet kunt leren omdat alles je vanzelf aangewaaid komt. Dat is een groot struikelblok.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 22 maart 2006 @ 19:57:46 #171
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_36275006
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:03 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Had ik ook in eerste instantie. En dan moest ik het maar doen met "leren is niet hetzelfde als lezen". Ja, verdomme, wat is het dan wél? Uiteindelijk vond ik dan wel de goede methode, gelukkig.
wat voor methode heb je gevonden? als ik vragen mag?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 22 maart 2006 @ 19:59:58 #172
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36275099
Ik onthoud dingen beter als ik ze opschrijf. Dat doe ik dus meestal. Ben ook wel benieuwd naar hoe anderen dat doen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36276028
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 19:57 schreef Muck het volgende:

[..]

wat voor methode heb je gevonden? als ik vragen mag?
Ik heb gewoon geleerd om dingen te onthouden. Ik had geen echte controle over m'n geheugen, ik nam vroeger dingen 'spelenderwijs' op eigenlijk. Vraag me niet hoe, maar ik kan mezelf dwingen om dingen te onthouden, hele grote hoeveelheden en lang achter elkaar. Zo heb ik dan m'n examen geschiedenis weten te halen. De logica zie ik er niet van in, maar het boek van 400 pagina's dat ik voor m'n mondeling had gelezen, daar had ik ieder detail van onthouden.Kost wel veel energie op zich, dus na een tijdje is het wel over en dan moet ik ook dagen bijtrekken hoor.

In het begin, toen ik net geleerd had hoe ik dingen kon onthouden, onthield ik ook opeens dingen per ongeluk. Zo kende ik opeens aantekeningen van twee a4-tjes per ongeluk uit m'n hoofd, en toen ik later achter de kassa kwam te werken onthield ik per ongeluk de boodschappen van sommige klanten. Dat heb ik nu niet meer ondertussen. Ik heb trouwens nooit hulp gehad erbij, het is gewoon zo gegroeid. Ik wist geen andere manier om te leren dan dingen te lezen, alleen dan met het doel het te onthouden.

Verder heb ik voor bepaalde soorten dingen wel bepaalde strategieën, zoals woorden leren doe ik gewoon door mezelf te overhoren en ze naar de vreemde taal te leren. Rijtje afdekken en zodra ik een fout maak opnieuw beginnen. M'n record woordjes leren staat op 12 pagina's voor Frans in 24 minuten. =D

Getallen leer ik door 'logische' combinaties (voor mij logische dingen) en als hoe ik ze intoets. De kluiscode op m'n werk of zo, dat tik ik zo in. Vraag me niet wat de getallen zijn, dan moet ik het eerst intikken.

Wel is het zo dat als ik rijtjes leer en ik moet daarna nog een deel van hetzelfde gebied leren, ik alles weer kwijt ben. Bijv. leer ik eerst enkelvoudige vervoeging van een zelfstandig naamwoord en pas een maand later het meervoud, dan ben ik het enkelvoud opeens kwijt en moet ik het weer als rijtje van twaalf gaan leren. Dan kan ik het nog steeds niet toepassen. Dan moet ik dus alle situaties ook "los" gaan leren.

Herhaling kort achter elkaar werkt het beste. Daarom is "ik ga op reis en ik neem mee.. " spelen met mij ook helemaal niet leuk, ik win altijd. Kwamen ze van de zomer wel achter, toen ik al een behoorlijk aantal alcoholische consumpties ophad en we bij 19 items maar gestopt waren omdat ik het al zeker vijf ronden voor iedereen voor zat te zeggen.

Andere dingen kan ik nog steeds niet. Dingen structuren bijvoorbeeld. Maar goed, na al die cursussen die ik gehad heb moet ik dat blijkbaar maar gewoon wijten aan een schrijnend gebrek aan inzicht. En over planning en zelfdiscipline zullen we het ook maar niet hebben. Dat krijg je als je jarenlang niets hoeft te doen en dan opeens wel.

[ Bericht 9% gewijzigd door Maeghan op 22-03-2006 20:33:51 ]
Sanity is (not) statistical
  donderdag 23 maart 2006 @ 00:26:32 #174
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_36285332
Tegenwoordig is er op basisscholen gelukkig meer mogelijk dan vroeger.

Mijn kinderen zitten op een school die Montessorionderwijs combineert met Dalton, en "normaal" onderwijs, kinderen die meer aankunnen krijgen ook meer.

Mijn dochter, bijna 12, krijgt IQ huiswerk, voor mij nauwelijks te begrijpen, en zij werkt op school aan "vooruit" ook een speciaal programma voor A+ leerlingen.
Dit heeft als voordeel dat zij ook gewoon moet leren zodat, wanneer ze in september naar het voortgezet onderwijs gaat weet, dat, en hoe ze moet leren.

Wij hebben er overigens voor gekozen om onze dochter geen klas te laten overslaan; wij wilden dat niet en gelukkig was de school daar ook geen voorstander van.

[ Bericht 0% gewijzigd door doeka op 23-03-2006 08:46:13 ]
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
pi_36289596
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 18:12 schreef Rewimo het volgende:
Komt mij ook heel bekend voor, dat je niet kunt leren omdat alles je vanzelf aangewaaid komt. Dat is een groot struikelblok.
Zeker, ik kan niet "leren" ik kan alleen maar lezen en het dan onthouden. Wat vroeger thuis hele aparte plaatjes opleverde. Waren mijn ouders van mijn broer gewend dat hij soms tot na middernacht op zijn kamer zat te leren voor een examen, zat ik in de woonkamer, voor de tv met mijn boek op schoot

Gelukkig heb ik een (bijna) fotografisch geheugen, dus heb ik mijn examen vrij gemakkelijk gehaald. Maar ik heb wel het idee dat het in de loop van de jaren iets afgezwakt is, of het komt door mijn zwangerschap Zo heb ik dit jaar voor het eerst een agenda aangeschaft, voorheen onthield ik gewoon alle afspraken en plannen die ik had...

Wat ik zelf heel vervelend vind is de reactie van mensen als je toevallig laat vallen dat je hoogbegaafd bent. Ik zeg het eigenlijk bijna nooit tegen iemand, behalve als het toevallig ter sprake komt. Maar dan altijd die reacties in de trend van "Oh ja, waarom ben je dan geen hersenchirurg geworden, maar doe je dit werk?"
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 maart 2006 @ 10:20:07 #176
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36289826
Ach ja, ik werk ook niet bepaald op academisch niveau Het kan me niet schelen, er zijn veel belangrijkere dingen dan werk.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36290500
Hallo, ik ben hier nieuw, neem me niet kwalijk als ik misschien niet precies inhaak op jullie berichtjes, maar heb wel een vraag die eigenlijk niet veel mensen hebben kunnen beantwoorden, misschien een van jullie wel?
Mijn zoon is 5 jaar, erg voor, de bekende dingen als lezen, rekenen, alfabet met 16 maanden dat soort dingen. Op zich niet zo heel bijzonder en lieten hem lekker zijn gangetje gaan. Tot voor kort. Hij kreeg emotionele problemen, vaak en snel huilen op school, en ook thuis geregeld als hem iets niet lukte. Verder ging hij goed mee in de klas, is sociaal, alleen erg boos als iemand zich niet aan afspraken houdt, of dat soort dingen. De juf vindt hem soms gefrustreerd, en vond het een goed idee om hem een extra jaar te laten kleuteren. We vonden dat in eerste instantie wel goed, hij was dan misschien slim, maar emotioneel nog niet zo ver 'ontwikkeld', de bekende valkuil bleek later.
Toch zijn we bij een goede orthopedagoog terecht gekomen, hij is getest. De RAKIT test. Uit de test blijkt dat hij de score die hij heeft behaald niet meer voorkomt in de normentabel van zijn leeftijd, boven de 145 IQ. Nu zei ons dat niet zoveel, want het ging ons erom hoe hij weer goed in zijn vel komt te zitten. Hij heeft bij die test enorme uitschieters op het gebied van geheugen, en doolhoven voor kinderen van 11 maakte hij ook. Toch zijn we blij dat hij is getest, er worden nu een aantal dingen duidelijk, en dat iemand je dat uitlegt die hiervoor is opgeleid is erg fijn. Het advies is om hem zeker te laten doorstromen, en hiernaast met de interne begeleider extra werkjes aan te bieden. Dat doen we dan ook maar, en kijken hoe het dan gaat, misschien als hij wordt uitgedaagd, voelt hij zich beter. Dat staat voorop. Niet het nummertje van IQ. Maar nu mijn vraag. Ik vind het zo gek dat hij veel kenmerken niet heeft die hoogbegaafde kinderen hebben, zoals isolement, geen aansluiting, prachtig kunnen tekenen en al sommen op 11 jarig niveau. Dit soort dingen heeft hij niet. Is het mogelijk dat een zeer hoogbegaafd kind zoals mijn zoon, niet perse deze kenmerken moet hebben? we zijn allemaal verbaasd, en begin soms haast te twijfelen, gaat het echt over mijn kind? kan het geen vergissing zijn? nee dat niet, maar toch.. kan iemand mij dit vertellen, is elk hoogbegaafd kind anders, sommige mensen merken ook niets aan hem, wel dat hij een enorm enthousiasme heeft over sommige dingen, uitvoerig over 1 onderwerp praten, en ook leren, zoals nu weer de vlaggen van europa, en Saturnus, dat soort dingen. Ik modderde altijd maar een beetje aan, maar het achteroverleunen is voorbij denk ik. Concreet, kan iemand mij vertellen waarom je soms niet altijd aan een kind kunt merken dat het zeer hoogbegaafd is, behalve zijn ouders, en geldt hier de norm wat problemen betreft "wat niet is kan nog komen"? zonder begeleiding dan.. Alvast bedankt hoor,
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 maart 2006 @ 10:55:28 #178
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36290714
Natuurlijk is ieder kind anders. Ik had ook altijd vriendjes en vriendinnetjes om me heen, al kon ik me uitstekend zelf vermaken (en ik was en ben toch ook graag alleen). Tekenen kan ik voor geen meter Maar mijn vaardigheden liggen dan ook meer op taalgebied en al kan ik uitstekend rekenen, wiskunde is aan mij ook niet echt besteed.

Heel herkenbaar vind ik het focussen op één onderwerp en dat ook helemaal verkennen en uitdiepen (ruimtevaart of planeten, of de vlaggen die jij noemt). Ik zou je zoon zeker niet langer laten kleuteren, hij heeft juist uitdagingen nodig. De frustraties in de klas zullen eerder voortkomen uit het onbegrip van andere kinderen (die denken niet zo snel en niet zo ver door als hij) en wellicht een stukje faalangst (voor mij in elk geval herkenbaar, ik opper dit dan ook heel voorzichtig) omdat alles nu eenmaal 'goed' moet zijn als hij het gemaakt heeft.

Laat hem lekker overgaan, hij zal zich waarschijnlijk beter voelen als hij weer uitdagingen krijgt en dingen kan leren. Ga zeker in op het aanbod van extra werk. Kinderen als je zoontje hebben veel uitdagingen nodig, het gewone schoolwerk zal hem niet al te lang boeien, dat is te makkelijk.

Heel veel succes en zoek goede begeleiding, bijvoorbeeld via een remedial teacher (die zijn er niet alleen voor kinderen met een achterstand maar ook voor kinderen die juist voorlopen).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36291029
wat ben ik blij met je bericht, hartstikke bedankt voor deze reactie. Ja ik zal goede begeleiding gaan zoeken en vinden voor hem. Je hebt gelijk, ik denk ook dat heel langzaam faalangst begint te ontstaan bij hem. Verder is het moeilijk vind ik omdat hij nog zo klein is, en wij geen vergelijkingsmateriaal hebben, daarom is het altijd fijn om verhalen van anderen te horen, met herkenbare punten. Bedankt hoor!
pi_36291292
Wat Rewimo zegt, daar kan ik me in vinden.
Niet iedereen die hoogbegaafd is is op sociaal vlak 'gestoord' , of misschien zijn we gewoon net hoogbegaafd onder die grens

Ik was 5 toen ik naar de 1e klas (toen nog) ging (vroege leerling) en later mocht ik een jaar overslaan, maar hebben mijn ouders besloten dit niet te doen. Ik was altijd al de jongste van de klas en dan zou dat gat alleen maar groter worden. Mijn ouders vonden dat vanuit sociaal oogpunt niet wenselijk.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_36292056
Kijk anders eens naar het forum van HIQ, Ouders over kinderen.
  donderdag 23 maart 2006 @ 12:18:13 #182
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_36292856
tsja...

ik kon lezen toen ik net 4 was... en schrijven (met viltstift)
ben getest in de kleuterklas, toen ik 5 was. de test mevrouw is gestopt met testen op intellectueel niveau eind groep 4, maar liet de beslissing aan mijn ouders over of ik emotioneel wel klaar was om de oudste kleutergroep over te slaan (heb later, toen ik al studeerde) het testrapport gelezen).

ik ben mijn ouders nog elke dag dankbaar dat ze me niet hebben door laten gaan maar gewoon lekker hebben laten kleuteren. Ik was doodongelukkig geworden als ik klassen over had geslagen en op mijn 16e of 17e op de uni was beland.

Ik heb me altijd prim vermaakt op de basisschool, ook al vond ik alles heel makkelijk. Nooit ondergepresteerd, nooit ongelukkig geweest. Nooit getest op hoogbegaafdheid ook. Mijn ouders vonden het niet zo nodig om er een stickertje op te plakken. Als ik me verveelde ging ik lezen, of junior informatieboekjes met opdrachten doen, topografie van de hele wereld leren etc.

kinderen die goed kunnen leren of hoogbegaafd zijn hoeven volgens mij helemaal geen problemen te krijgen, je meot er gewoon neit te moeilijk over doen. vooral niet aan ze gaan vertellen dat ze hoogebegaafd of bijzonder zijn, maar ze bezighouden.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_36292938
o nee dat laatste daar kan ik me zeker wel in vinden, als het aan mij ligt, zal hij er weinig van merken, behalve dan inderdaad wat je zegt, bezig houden.
Het punt bij mijn zoon is wel dat hij emotioneel nogal zwak is, volgens de orthopedagoog kenmerkend. De juf zei net, misschien kan hij inderdaad de stof van groep 4 wel aan, maar hij is daar emotioneel nog niet aan toe. Tja, daar heb je zoiets... wordt het kind dan juist niet ongelukkiger, de toekomst zal het leren..
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:31:03 #184
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_36294765
bezig houden h'oeft natuurlijk neit door een klas over te slaan. Je kunt ook bezighouden dor creatieve opdrachten, extra tekenen, bouwplaten maken, moelijke boeken lezen, extra rekenbladen (geen stof van t volgende leerjaar anders blijf je het probleem houden).

ook heb ik weleens gehoord dat kinderen moeten leren om zich te vervelen. dat veel kinderen tegenwoordig constant aanbod van prikkels nodig hebben en zichzelf niet meer kunnen vermaken.
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_36295186
quote:
Op zondag 25 september 2005 19:05 schreef Loena-tik- het volgende:
Even zomaar een vraagje tussendoor, waarom zou je je kind eigenlijk moeten testen op hoogbegaafdheid?
Het is een beetje een schop, maar ik wil hier toch even op reageren.
De discussies over hoogbegaafdheid op FOK! kennende, hoop ik dat niemand dit opvat als arrogantie of zo, het is gewoon iets waar ik zelf ervaring mee heb.

Ik ben zelf bij het CBO getest toen ik net 5 was, geloof ik. Mijn ouders hadden het gevoel dat ik wat verder was dan andere kinderen. Ik kon bijvoorbeeld ook op mijn 3e/4e lezen, zonder dat zij het me geleerd hadden, en dat vonden ze wel wat apart. Maar goed, ik was hun eerste kind dus zij wisten verder ook niet precies wat normaal was.
Anyway, ik zat op dat moment in groep 1 en zij vroegen zich af of het eigenlijk wel nodig was om me nog een jaar tussen de kleuters te houden, omdat ze bang waren dat ik me zou gaan vervelen. Maar goed, ze waren ook bang dat als ze daarmee zomaar naar de school zouden stappen, de mensen daar gewoon zouden denken "daar heb je weer een stel van die ouders die denken dat hun kind een genie is". Daarom hebben ze uiteindelijk besloten om me te laten testen, om duidelijkheid te krijgen. Uit die test bleek dus dat ik inderdaad hoogbegaafd ben, en dat het een goed idee was om groep 2 over te slaan. De school was het daar gelukkig mee eens, en zo is het dus ook gegaan. Daarnaast heb ik altijd extra opdrachten gekregen, en af en toe sessies met een pedagoge om te kijken of alles nog goed ging, maar die begeleidde eigenlijk meer de leerkrachten dan mij. Het was een redelijk nieuwe school en de leerkrachten stonden overal heel erg open voor, en hebben dus ook echt geïnformeerd hoe je het beste met hoogbegaafde kinderen om kunt gaan. Achteraf was dit voor mij echt de beste oplossing. Op school was alles nog steeds redelijk makkelijk, maar door het extra werk en het jaar overslaan heb ik me nooit écht hoeven vervelen.
Van het jaar 'achterstand' heb ik overigens nooit veel last gehad, omdat ik al vanaf mijn vijfde tussen oudere kinderen zat. Voordat ik goed en wel doorhad dat er verschillen waren, had ik ze al voor een groot deel ingehaald. Kinderen kunnen zich vaak beter aanpassen dan je denkt.
Op dit moment studeer ik o.a. psychologie, en laatst hoorde ik weer hoe groot het risico is dat hoogbegaafdheid niet op tijd wordt ingezien, en wat dat voor gevolgen voor kinderen kan hebben. Het is uiteindelijk niet meer dan een talent. Je hebt als hoogbegaafde het potentieel om erg intelligent, creatief en gemotiveerd te worden, maar die eigenschappen komen alleen tot uitdrukking als je talent goed ontwikkeld wordt. Als er verkeerd mee omgegaan wordt, kan het talent in de kiem gesmoord worden en verloren gaan, en dat is eeuwig zonde. Toen ik al die dingen hoorde, was ik weer heel erg blij dat mijn ouders er indertijd toch werk van hebben gemaakt.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_36295306
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:17 schreef Igraine het volgende:
Niet iedereen die hoogbegaafd is is op sociaal vlak 'gestoord' , of misschien zijn we gewoon net hoogbegaafd onder die grens
Hoogbegaafdheid heeft in principe inderdaad niks te maken met zwakke sociale vaardigheden. Vaak zie je juist dat de ontwikkeling van intellectuele en emotionele intelligentie hand in hand gaan, en dat iemand op beide gebieden sterk of zwak is.
Het enige dat je wel ziet, is dat hoogbegaafden soms buiten de groep vallen, omdat andere kinderen ze niet begrijpen of toch door het leeftijdsverschil. Dan kunnen ze juist door die positie, hun sociale vaardigheden minder ontwikkelen. Maar goed, dat is dus geen direct gevolg van hoogbegaafdheid.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_36295319
Ben het helemaal met je eens kwakveense! Mijn ouders hebben mij en m'n zusje ook geen klassen laten overslaan, omdat we toch al de jongste van de klas waren (september jarig). En maar goed ook, op je 17e aan de andere kant van het land gaan studeren lijkt mij vroeg genoeg.

Ik geef momenteel les op een school waar twee ronduit briljante zussen rondlopen, en hun moeder (zelf ook erg slim, EN praktisch/nuchter) zegt: "ze zullen er hun hele leven tegen aan lopen dat de meeste mensen in hun omgeving de dingen wat langzamer oppikken dan zij, dus daar moeten ze maar aan wennen". Ze zitten nu in bovenbouw gymnasium, doen veel buitenschoolse activiteiten, sporten, muzieken.....en een van de twee had voorheen nog weleens de neiging om irritant te gaan doen als een langzamere leerling de beurt had, en daar kun je als ouder/school op twee manieren mee omgaan: "ach jee, het arme kind verveelt zich, laten we haar snel gaan vermaken met speciale extra dingen" of je kunt ermee omgaan zoals de moeder hierboven. Straks in de echte maatschappij is er ook niet iemand die ze bij het handje neemt en ze dingen blijft aanreiken en ze blijft stimuleren en motiveren, dat moeten ze zelf doen. OOK als de omstandigheden wat minder ideaal zijn.

Ik heb zelf ook wel m'n perioden gehad dat ik uit pure verveling de raarste dingen uithaalde op school, of hevig depressief werd. Dan kun je je als school en als ouders het vuur uit de sloffen lopen om het het kind naar de zin te maken, en mijn school en ouders deden dat niet. Gevolg: ik heb geleerd zelf de dingen leuk & interessant voor mezelf te maken en er ook onder minder ideale omstandigheden het beste van te maken. Met recalcitrant gedrag hou je nl. vanzelf een keer op als het je niets oplevert. Kinderen die je eraan went dat ze wel aan het handje worden genomen als het effe niet meezit, dat een ander jouw probleem (verveling, bijvoorbeeld) wel voor je oplost, blijven problemen houden met hun 'hoogbegaafdheid'.
pi_36295573
Thaleia:
Die problemen die jij noemt, heb je als hoogbegaafde toch wel. Vroeg of laat ga je je toch weer vervelen, en loop je ook tegen mensen aan die bij lange na niet op hetzelfde denkniveau zitten als jijzelf. Ik ben het ermee eens dat je daar als persoon alleen maar van kunt leren. Maar dat kan dus ook als je wél speciale maatregelen neemt, en dat betekent heus niet altijd dat je je hele leven aan het handje gehouden wordt.

Ik ben een beetje allergisch voor mensen die zeggen dat kinderen die jaren overslaan of extra werk krijgen ofzo, per definitie sociale outcasts worden die niet kunnen omgaan met de normale wereld als die niet aan hun aangepast wordt. Ik ben er zelf een voorbeeld van dat het ook anders kan, ook omdat ik zoals gezegd na het overslaan van die ene klas nog steeds te maken kreeg met dezelfde problemen als andere hoogbegaafden, hooguit in mindere mate.
Are you pondering what I'm pondering?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 maart 2006 @ 14:03:30 #189
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36295820
Wat voor mij een echte eye-opener was: mensen met een normaal IQ (laat ik het zo maar even noemen) denken in de stappen A-B-C-D. Hoogbegaafde mensen denken meer als volgt: A-D-G-J. Zij leggen véél sneller verbanden.

Dat maakt dat hoogbegaafden al minstens 3 stappen verder zijn bij het oplossen van een probleem of het bekijken van een situatie voor een normaal begaafde zo'n beetje begint

Toen ik dat eenmaal tot me door had laten dringen kon ik ook meer geduld opbrengen voor anderen. Ze denken anders, hebben meer tussenstappen nodig. Toen pas drong tot me door waarom ze me niet konden volgen als ik veel sneller conclusies trok dan zij
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_36296040
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:55 schreef Mini_rulez het volgende:
Thaleia:
Die problemen die jij noemt, heb je als hoogbegaafde toch wel. Vroeg of laat ga je je toch weer vervelen, en loop je ook tegen mensen aan die bij lange na niet op hetzelfde denkniveau zitten als jijzelf.
En daarom bespaar je jezelf een hoop ellende als je al op je twaalfde leert jezelf toch te vermaken en met je slimmer/sneller zijn om te gaan dan wanneer je het pas op je 22e leert, lijkt mij.
quote:
Ik ben er zelf een voorbeeld van dat het ook anders kan, ook omdat ik zoals gezegd na het overslaan van die ene klas nog steeds te maken kreeg met dezelfde problemen als andere hoogbegaafden, hooguit in mindere mate.
Natuurlijk. Maar als jij die klas niet had overgeslagen, en dus ietsje harder tegen die problemen was aangelopen, dan was er ook geen man overboord geweest, wel? Ik ben zelf tamelijk allergisch voor die mensen die doen alsof het een groot onrecht is dat sommige kinderen in een klas zitten die 'onder hun niveau' is en dat het zowat niet anders kan dan dat die kinderen hopeloos zullen gaan ontsporen en/of diep ongelukkig worden. Als dat al gebeurt, ligt dat toch echt aan een persoonlijkheid die niet adequaat met tegenwind kan omgaan en niet aan een hoog IQ.

Ik heb ook wel kindertjes in m'n klassen die een klas hebben overgeslagen, en vaak gaat dat prima. Ik ben daar ook niet op tegen ofzo. Ik word er alleen erg moe van als mensen suggereren dat het anders volledig fout zou zijn gegaan met die kids.
pi_36296104
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 10:55 schreef Rewimo het volgende:

Heel herkenbaar vind ik het focussen op één onderwerp en dat ook helemaal verkennen en uitdiepen (ruimtevaart of planeten, of de vlaggen die jij noemt). Ik zou je zoon zeker niet langer laten kleuteren, hij heeft juist uitdagingen nodig. De frustraties in de klas zullen eerder voortkomen uit het onbegrip van andere kinderen (die denken niet zo snel en niet zo ver door als hij) en wellicht een stukje faalangst (voor mij in elk geval herkenbaar, ik opper dit dan ook heel voorzichtig) omdat alles nu eenmaal 'goed' moet zijn als hij het gemaakt heeft.
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Over die faalangst, dat is inderdaad wel een probleem waar hoogbegaafde kinderen op gegeven moment tegenaan kunnen lopen: voor het eerst geconfronteerd worden met iets dat ze niet gemakkelijk afgaat. Als iedereen van je weet dat je veel dingen heel goed kunt, ga je je ook verplicht voelen om dat altijd maar waar te maken. Daarnaast ben je zelf niet gewend om ergens eens flink moeite voor te moeten doen als het niet meteen lukt, en om door te zetten als het even moeilijk wordt. Ook daarom zou ik er juist voor pleiten om kinderen altijd werk op hun eigen niveau te laten doen; zo worden ze ook optimaal gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen, in plaats van dat ze het gevoel krijgen dat het maar raar is om slimmer te zijn en dat ze beter zo kunnen zijn als de andere kinderen.
Hoogbegaafde kinderen hebben van zichzelf de aanleg (dat woord zocht ik net ook al) om veel plezier te halen uit leren en zichzelf ontwikkelen. Kijk maar hoe een hoogbegaafd kind kan genieten van een moeilijk puzzeltje, of van die spelletjes waar volwassenen moeilijke vragen moeten stellen. Dat moet je juist stimuleren, want dat is (naast de aanleg om slim of creatief te worden) een belangrijk deel van de reden waarom deze kinderen zich vaak verder ontwikkelen dan andere kinderen.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_36296177
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:10 schreef thaleia het volgende:

[..]

En daarom bespaar je jezelf een hoop ellende als je al op je twaalfde leert jezelf toch te vermaken en met je slimmer/sneller zijn om te gaan dan wanneer je het pas op je 22e leert, lijkt mij.
Daar kan ik niks over zeggen, ik had het op mijn twaalfde noodgedwongen wel geleerd.

Het is gewoon een beslissing die ieder zelf moet nemen, waarbij je ook moet kijken naar de sociale ontwikkeling van het kind (is het kind klaar voor kinderen die sociaal een jaar verder zijn?) en de mate waarin het kind op intellectueel gebied voor ligt op zijn leeftijdsgenootjes. Die moet je een beetje tegen elkaar afwegen denk ik.
Are you pondering what I'm pondering?
pi_36296414
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:12 schreef Mini_rulez het volgende:
Over die faalangst, dat is inderdaad wel een probleem waar hoogbegaafde kinderen op gegeven moment tegenaan kunnen lopen: voor het eerst geconfronteerd worden met iets dat ze niet gemakkelijk afgaat.
Kinderen niet, iemand die echt slim is loopt daar zelfs op de middelbare school nog niet tegenaan hoor
Misschien buiten school, dat het met het touwtjespringen niet zo wil lukken.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 maart 2006 @ 14:26:13 #194
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36296545
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:22 schreef thaleia het volgende:
Kinderen niet, iemand die echt slim is loopt daar zelfs op de middelbare school nog niet tegenaan hoor
Nee? Alle antwoorden weten maar je vinger niet opsteken, wegkruipen in de hoop dat je maar geen beurt krijgt?

Op de middelbare school ja.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:27:17 #195
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_36296579
Als kinderen weten dat ze hoogbegaafd zijn, dan worden ze ALLEMAAL, PER DEFINITIE (de meeste dan) gruwelijk egocentrische kutkoters, waar iedereen een hekel aan heeft op de ouders na. Zelf denken ze dat dat komt omdat ze hoogbegaafd zijn en anderen hen niet begrijpen, maar dat komt omdat ze dan denken dat ze beter zijn de rest. Dat staat namelijk zwart op wit! Ze kunnen wel vrienden worden met andere hoogbegaafde kinderen omdat ze samen het erover kunnen hebben hoe moeilijk het is om als hoogbegaafd kind te moeten functioneren in een wereld vol domme kansloze jongeren, zoals mij.
Dat is mijn persoonlijke ervaring! (ik lees namelijk iedere week Achterwerk van de VPRO gids)

Ik heb een vriend die nooit een fuck doet voor school omdat het hem geen reet interesseert en liever hij blowt (daarom kunnen we het zo goed met elkaar vinden) en dan zit er natuurlijk weer ergens een maatschappelijk werker die erin gespecialiseerd is om dit soort gevallen als hoogbegaafd te bestempelen, zodat zijn cliënten voortaan kunnen zeggen dat ze een goede reden hebben als er gevraagd word waarom ze het allerlaagste niveau niet afkrijgen, ze zijn namelijk hoogbegaafd en alles verveelt ze.
feest
pi_36296631
Sommige psychologen/orthopedagogen kijken naar de 'ego-ontwikkeling' van een kind om te zien of hij sociaal-emotioneel voor/achter/gelijk loopt met leeftijdsgenoten. Dat schijnt een betere indicatie te geven dan kijken naar het gedrag van het kind. (Maar meer dan dit weet ik er niet van.)
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:30:23 #197
144963 Meneer_de_Hond
It's extremely furry!
pi_36296680
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:27 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Als kinderen weten dat ze hoogbegaafd zijn, dan worden ze ALLEMAAL, PER DEFINITIE (de meeste dan) gruwelijk egocentrische kutkoters, waar iedereen een hekel aan heeft op de ouders na. Zelf denken ze dat dat komt omdat ze hoogbegaafd zijn en anderen hen niet begrijpen, maar dat komt omdat ze dan denken dat ze beter zijn de rest. Dat staat namelijk zwart op wit! Ze kunnen wel vrienden worden met andere hoogbegaafde kinderen omdat ze samen het erover kunnen hebben hoe moeilijk het is om als hoogbegaafd kind te moeten functioneren in een wereld vol domme kansloze jongeren, zoals mij.
Dat is mijn persoonlijke ervaring! (ik lees namelijk iedereen Achterwerk van de VPRO gids)
Ik heb een vriend die nooit een fuck doet voor school omdat het hem geen reet interesseert en liever hij blowt (daarom kunnen we het zo goed met elkaar vinden) en dan zit er natuurlijk weer ergens een maatschappelijk werker die erin gespecialiseerd is om dit soort gevallen als hoogbegaafd te bestempelen, zodat zijn cliënten voortaan kunnen zeggen dat ze een goede reden hebben als er gevraagd word waarom ze het allerlaagste niveau niet afkrijgen, ze zijn namelijk hoogbegaafd en alles verveelt ze.
Kleine hoogbegaafde kinderen zijn sowieso kutetters!
Just me and the pygmy pony, over by the dental floss bush
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:32:11 #198
60922 Big_Boss_Man
Subtiel labiel
pi_36296746
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:30 schreef Meneer_de_Hond het volgende:

[..]

Kleine hoogbegaafde kinderen zijn sowieso kutetters!
Beargumenteer dan dan!
feest
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:34:34 #199
144963 Meneer_de_Hond
It's extremely furry!
pi_36296812
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 14:32 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Beargumenteer dan dan!
Dat zal ik zeker doen!
Just me and the pygmy pony, over by the dental floss bush
  donderdag 23 maart 2006 @ 14:37:16 #200
144963 Meneer_de_Hond
It's extremely furry!
pi_36296892
Altijd dat gedoe dat ze voorgetrokken worden op school en net bepaalde dingen NIET hoeven te doen, en als Ze dan wel wat moeten doen, is het met veel gezeik. Volgens mij zijn ze te slim om hun best te doen, of dat vinden ze tenminste (in ieder geval naar mijn ervaringen met hoogbegaafde kinderen)!
Just me and the pygmy pony, over by the dental floss bush
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')