quote:
Op zondag 25 september 2005 19:05 schreef Loena-tik- het volgende:Even zomaar een vraagje tussendoor, waarom zou je je kind eigenlijk moeten testen op hoogbegaafdheid?
Het is een beetje een schop, maar ik wil hier toch even op reageren.
De discussies over hoogbegaafdheid op FOK! kennende, hoop ik dat niemand dit opvat als arrogantie of zo, het is gewoon iets waar ik zelf ervaring mee heb.
Ik ben zelf bij het CBO getest toen ik net 5 was, geloof ik. Mijn ouders hadden het gevoel dat ik wat verder was dan andere kinderen. Ik kon bijvoorbeeld ook op mijn 3e/4e lezen, zonder dat zij het me geleerd hadden, en dat vonden ze wel wat apart. Maar goed, ik was hun eerste kind dus zij wisten verder ook niet precies wat normaal was.
Anyway, ik zat op dat moment in groep 1 en zij vroegen zich af of het eigenlijk wel nodig was om me nog een jaar tussen de kleuters te houden, omdat ze bang waren dat ik me zou gaan vervelen. Maar goed, ze waren ook bang dat als ze daarmee zomaar naar de school zouden stappen, de mensen daar gewoon zouden denken "daar heb je weer een stel van die ouders die denken dat hun kind een genie is". Daarom hebben ze uiteindelijk besloten om me te laten testen, om duidelijkheid te krijgen. Uit die test bleek dus dat ik inderdaad hoogbegaafd ben, en dat het een goed idee was om groep 2 over te slaan. De school was het daar gelukkig mee eens, en zo is het dus ook gegaan. Daarnaast heb ik altijd extra opdrachten gekregen, en af en toe sessies met een pedagoge om te kijken of alles nog goed ging, maar die begeleidde eigenlijk meer de leerkrachten dan mij. Het was een redelijk nieuwe school en de leerkrachten stonden overal heel erg open voor, en hebben dus ook echt geïnformeerd hoe je het beste met hoogbegaafde kinderen om kunt gaan. Achteraf was dit voor mij echt de beste oplossing. Op school was alles nog steeds redelijk makkelijk, maar door het extra werk en het jaar overslaan heb ik me nooit écht hoeven vervelen.
Van het jaar 'achterstand' heb ik overigens nooit veel last gehad, omdat ik al vanaf mijn vijfde tussen oudere kinderen zat. Voordat ik goed en wel doorhad dat er verschillen waren, had ik ze al voor een groot deel ingehaald. Kinderen kunnen zich vaak beter aanpassen dan je denkt.
Op dit moment studeer ik o.a. psychologie, en laatst hoorde ik weer hoe groot het risico is dat hoogbegaafdheid niet op tijd wordt ingezien, en wat dat voor gevolgen voor kinderen kan hebben. Het is uiteindelijk niet meer dan een talent. Je hebt als hoogbegaafde het potentieel om erg intelligent, creatief en gemotiveerd te worden, maar die eigenschappen komen alleen tot uitdrukking als je talent goed ontwikkeld wordt. Als er verkeerd mee omgegaan wordt, kan het talent in de kiem gesmoord worden en verloren gaan, en dat is eeuwig zonde. Toen ik al die dingen hoorde, was ik weer heel erg blij dat mijn ouders er indertijd toch werk van hebben gemaakt.