quote:Op dinsdag 4 januari 2005 21:51 schreef poemojn het volgende:join the club van mensen met die uitslag. Jij kijkt zeker ook nooit naar Oprah?
Met Daan gaat het nog steeds goedquote:Hoe gaat het nu met Daan? Al besloten of je de school direct van je vermoeden op de hoogte wilt stellen?
Oprah is een kutwijf met kutprogramma's. Of die slecht zijn voor je intelligentie weet ik niet, maar ik vermoed van wel.quote:
Ik ben ook (nog?) niet van plan om Daan te laten testen. Op dit moment zie ik daar geen reden toe. Maar ik wil wel de school op de hoogte stellen van mijn vermoedens en weten hoe zij met eea omgaan.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 23:49 schreef Pokkehontas het volgende:
De PSZ-leeftijd is naar wat ik ervan heb meegekregen een erg jonge leeftijd om te testen, de uitslagen zijn minder betrouwbaar dan bij oudere kinderen.(..)
Ik vraag me in dit geval af wat de reden is om Daan te testen. Hij zit nog niet op een basisschool, dus je weet nog niet of hij zich daar zal vervelen, of hij daar vreselijk bovengemiddeld is, of de school niet zal inspringen op zijn niveau. Ik zou het gerust nog een tijdje aankijken.
Dat laatste was ik ook zeker van plan, maar eerst wil ik even het gesprek afwachten (daar wilde ik ook vragen naar namen van andere ouders).quote:Op dinsdag 11 januari 2005 16:04 schreef poemojn het volgende:
Grijs, kijk ook eens bij de www.onderwijsinspectie.nl wat zij van de school vinden, en probeer ouders te vinden die daar een hoogbegaafd kind op school hebben zodat je uit meer gezichtspunten weet hoe de school ermee omgaat. Dat is denk ik objectievere info dan de school zelf zal/kan verstrekken.
Dat is het ook.quote:Op woensdag 5 januari 2005 16:09 schreef beefcake het volgende:
Haha die mensatestIk zat ws boven het 98e percentiel en ShaoliN had het 'zeer goed' gedaan. Toen was het volgens hem meteen een stomme test
Ik geloof er geen tering van. Als je echt zo slim bent ben je écht geen fokkin' NEC-supporter.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:33 schreef thulsen het volgende:
Ik heb een IQ van 145 (volgens de officiële Mensa-test, bovenste percentiel) en ik denk ook wel eens dat het beter was geweest als mijn ouders hiervan hadden geweten, vroeger. Van wat ik me van mijn vroege jeugd kan herinneren voelde ik me nogal eens onbegrepen; dat was misschien niet nodig geweest. De omgeving van een kind weet vaak niet met hoogbegaafdheid om te gaan, waardoor het kind vaak wat stil en gesloten wordt (wat wil je ook als je over van alles en nog wat nadenkt maar het er eigenlijk met niemand over kan hebben). Heb mezelf lezen geleerd en kon al in de eerste klas perfect hoofdrekenen, maar ja, dat waarderen andere kinderen vaak weer niet zo...
Maar toch erg goed terechtgekomen hoor![]()
Alsof ADO-supporters wel tot de hoogbegaafden gerekend kunnen worden.quote:Op zondag 23 januari 2005 04:44 schreef JAM het volgende:
Ik geloof er geen tering van. Als je echt zo slim bent ben je écht geen fokkin' NEC-supporter.!
ja dat is mijn dekmantel: ik doe me voor als voetbalsupporter, dan denkt iedereen meteen dat ik dom ben en dan word ik een stuk aardiger gevonden ..quote:Op zondag 23 januari 2005 04:44 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik geloof er geen tering van. Als je echt zo slim bent ben je écht geen fokkin' NEC-supporter.!
'We love you Den Haag, we do! We love you Den Haag, we do!'quote:Op zondag 23 januari 2005 05:07 schreef Gajus het volgende:
[..]
Alsof ADO-supporters wel tot de hoogbegaafden gerekend kunnen worden..
Die indruk krijg ik ook als ik dit topic zo eens doorlees. Maar dat bedoel je vast nietquote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:32 schreef Bouddalain het volgende:
Volgens het psychiatrisch onderzoekssteam is 20 tot 30 procent van de leerlingen hoogbegaafd,
En hoe is het nu...sociaal gezien zijn we nu uit de (enorme) dip. Connor heeft een hele vervelende periode gehad, met veel pesterijen op het schoolplein. Connor is gewoon anders en kinderen hebben dat zo snel in de gaten, ook was hij sociaal gezien nog niet zo bedreven zeg maarquote:Oeh Grijs maak je klaar voor de hoop stront die je straks over je heenkrijgt hier!!! Deze "discussie" is hier al vaker gevoerd, mensen zijn altijd erg bang dat je dit soort dingen roept ter verrijking van jezelf, terwijl je je juist verdiept in je kind en het beste voor hem wilt. Ik herken veel in je verhaal, Connor schreef alle letters van het alfabet toen hij 3,5 was( en herkende ze ook andersom zeg maar), vroeg ook de oren van mijn hoofd enz. Ik heb er nooit zoveel ruchtbaarheid aan gegeven, wil hem gewoon geen label geven. Het interesseerd mij gewoonweg ook niet of hij hoogbegaafd is of niet, ik bewaak vooral zijn innerlijke mens. Zit hij goed in zijn vel, is hij op zijn plek binnen een groep, maakt hij makkelijk contact met andere kinderen. Dat laatste is dus niet het geval en daar werken we dan aan. Verder hebben we wel een school gezocht die past bij Connor( maar welke ouder doet dat niet), de keus is voor ons gevallen op Montessorionderwijs, er wordt veel nadruk gelegd op sociale vaardigheden en de kinderen werken op hun eigen tempo. Je kunt dus voorlopen op de rest zonder dat andere kinderen daar erg in hebben. Verder werk ik met hem thuis alleen als hij dat zelf aangeeft, wel grappig om te zien dat sinds hij op school zit hij een poos totaal geen interesse meer had in lezen en schrijven. Pas sinds de laatste tijd hebben we het lezen weer opgepakt. Verder heb ik zoiets van:"We zien wel" ik heb ook helemaal geen behoefte om hem erop te laten testen, het hele leven bestaat al uit genoeg testjes enz. ik kijk liever gewoon naar mijn kind zélf en tot nog toe gaat het best lekker op school...
Ja goed he? Ben zo blij, zo blij dat hij weer wat lekkerder in zijn vel zit, zo blij dat zijn juf hem zo goed aanvoelt, zo blij dat Connor blij isquote:Op maandag 4 juli 2005 23:43 schreef bixister het volgende:
dat klinkt goed loena!geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!quote:Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Waarom?quote:Op maandag 4 juli 2005 23:57 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Dat is bij ons niet aan de orde, wij hebben hier al rekening mee gehouden toen we een school voor Connor gingen uitzoeken. We hebben toen heel duidelijk aangegeven hoe ver Connor toen al was en gevraagd hoe ze daar bij die school met dat soort kinderen omgegaan wordt. Op de Montessori-manier dusquote:Op woensdag 6 juli 2005 00:32 schreef Grijs het volgende:
[..]
Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
Tja ik neem aan dat jij niks beters te zeggen hebt, houd dan ook je mond dicht. En ik zou het nog maar eens allemaal goed lezen en dan kijken hoe lang de lijst is in dreumes tot en met peutertopicquote:Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Oeh wat klink je argwanend poemojn, tja, iets in mij zei al dat het jou niet zo zou aanspreken, ze hanteren daar niet zulke strikte regels, volgens het boekje zeg maarquote:Op woensdag 6 juli 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.![]()
Hoe dat dan zou moeten qua groep ed zou ik ook niet weten, dat valt dan te bezien. Wel heeft de directeur mij tijdens het orientatiegesprek er van verzekerd dat er voldoende lesmateriaal aanwezig is om ongeveer 3 jaar voor te lopen en dat was volgens hem nog nooit gebeurd.quote:En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch overquote:Op woensdag 6 juli 2005 20:02 schreef TaraS het volgende:
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
Dit is inderdaad de verdeling die Montessori gemaakt heeft. Sommige scholen wijken er een beetje vanaf omodat ze bijvoorbeeld heel veel kinderen van een bepaalde groep hebben. Mijn stageschool heeft dus ook een groep 5, 6, 7quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:17 schreef Loena-tik- het volgende:
*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Ik neem aan dat Tara een soort van DLE-testen bedoeld.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:36 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over![]()
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:Loena, je zit er helemaal naast!
Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt(eerst verhuizen).
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:58 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
Oh Poemojnquote:Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:Loena, je zit er helemaal naast!
Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt(eerst verhuizen).
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:53 schreef Troel het volgende:
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
Dat is ook heel erg schoolafhankelijk hoor.quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:13 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.quote:Op woensdag 6 juli 2005 21:07 schreef Troel het volgende:
[..]
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
quote:Op donderdag 7 juli 2005 21:57 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
Dat dat dom is.quote:
Mijn ervaringen met school zijn tot nu toe erg positief. Ze nemen me serieus en houden Daan in de gaten. Zo wil Daan op school nog niet lezen, terwijl hij thuis (voorlees)boeken verslindt. Toen ik dat meldde op school, zeiden ze dat ik dat vooral aan moet geven, omdat zij zo een beter beeld krijgen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:Loena, je zit er helemaal naast!
Zelf heb ik op een montessori - school gezeten, en ik heb er erg veel geleerd, in tegenstellingquote:Op dinsdag 28 december 2004 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In dit topic is al iemand geweest die Montessori-onderwijs niets vond (of iets in die richting, schiet me af als ik ongelijk heb).
Ik en Loena-tik- hebben juist om bovengenoemde redenen gekozen voor Montessori-onderwijs.
Montessori-onderwijs is naar mijn bescheiden mening juist perfect om met dit soort kinderen om te gaan. (als je het al over een " soort" wil hebben, ajb niet)
Connor is er juist bij gebaat als hij "voor" kan werken, maar wat voor ons ook erg belangrijk is, is het feit dat op zijn school juist de sociale vaardigheden ge"triggerd" worden.
Hij is al erg op zichzelf en nu is dat niet zo erg (ik herken dat zelf ook en vandaar ook mijn vak), maar het is prettig dat de ouderen de kleintjes helpen.
Het (schijnt) vaak voor te komen dat (bijna) hoogbegaafde kinderen/mensen problemen hebben, juist op dat sociale vlak (onbegrip, afzetten tegen alles), vandaar dat de combinatie van het sociale en kennis op Montessori-onderwijs.
Toen wij voor de keuze stonden (hij is 4), verzette ik me in eerste instantie tegen dat schooltype (ja, ook ik zet me af tegen van alles en nog wat), maar na een paar gesprekken met verschillende scholen was ik helemaal om.
Om toch een beetje "on topic" te blijven: Waarom zou je je kind een stempel moeten geven. je kind weet op een gegeven ogenblik zelf wel dat hij/zij op bepaalde vlakken anders (noem het verder of beter) is dan anderen (leeftijdsgenoten). Dwing hem niets op, maar stimuleer hem wel, zeker als het op school niet aangeboden wordt.
Verder is er door een hoop (mede-)ervaringsdeskundigen al een hoop gezegd, waar je een hoop mee kan. Maar TS, jij kent je kind het beste en je zult dan ook zelf moeten zien wat je kind het beste ligt.
Succes!
Hij zat in een instroomgroep (groep 0). Hij is van februari. De school houdt niet vast aan de 1 oktobergrens, want het is wel meer voorgekomen dat kinderen een groep hoger zijn geplaatst. Afgelopen jaar zijn zeker 2 kinderen op school een groep hoger gegaan.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 11:21 schreef poemojn het volgende:
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
Ehrm, ehhhquote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:14 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn
Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is
Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Snap je niet wat ze zegt? Want het klopt namelijk wel.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Ehrm, ehhhjij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
![]()
Mèn ik begrijp hier echt niets van![]()
Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebbenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
Ehrm, ehhhjij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
![]()
Mèn ik begrijp hier echt niets van![]()
Ja, je moet toch ergens van uit gaan, toch?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:09 schreef poemojn het volgende:
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
Oeh, zou ik dan ook hoogbegaafd zijnquote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:50 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
[..]
Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben![]()
INV MET GROTE WAANZIN![]()
Maar even serieus ik herken daar wel iets van, soms in mijn zoon maar veel vaker bij die vent van mij . Altijd precies 100% met zijn kop tegen de kudde in, alles wat van willen weten( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes ) over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom. Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!" Mèn ik heb eigenlijk een zwaar levenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 20:49 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid![]()
Daarom vind ik het zo leuk dat Wouter zo op mij lijkt, Loenaquote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!"
Ik zie nu al op tegen de puberteitquote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom.
Hé, het is heel nuttig en belangrijk om bijvoorbeeld te weten dat een hommel natuurkundig gezien helemaal niet zou moeten kunnen vliegen...quote:Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
[..]
( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes )
quote:In hoeverre mogen scholen de 1 oktober grens voor kleuters nog strict hanteren?
Vroeger was het zo dat kleuters die na 1 oktober vier jaar geworden waren (en dus na die datum het onderwijs binnenstroomden) automatisch in groep 1 doubleerden. Dit vanwege hun jonge leeftijd. Deze 1 oktobergrens mag nu echter niet meer worden gehanteerd. De leerlingen moeten nu beoordeeld worden op hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling, op basis van vastgestelde criteria. Als een leerling groep een moet overdoen, dan moet de school aantonen op basis van welke criteria de leerling niet voldoet aan de overgangsnormen.
Het artikel dat in dit onderzoek dat in deze post genoemd wordt ('Verlenging en verkorting van de kleuterperiode in het basisonderwijs') heb ik nu als Word-document. Mensen die 't ook willen lezen kunnen me emailen op poemojn@gmail.com , dan stuur ik het ze toe.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 22:59 schreef poemojn het volgende:
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |