abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 januari 2005 @ 22:38:36 #76
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24399837
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 21:51 schreef poemojn het volgende:
join the club van mensen met die uitslag. Jij kijkt zeker ook nooit naar Oprah?
quote:
Hoe gaat het nu met Daan? Al besloten of je de school direct van je vermoeden op de hoogte wilt stellen?
Met Daan gaat het nog steeds goed . Hij vindt het wel vervelend dat het vakantie is en dat hij niet naar de psz kan.
Ik merk wel dat ik hem nu iets anders benader. Bij bepaalde vragen zeg ik niet meer dat hij te jong is om dat te begrijpen, maar probeer ik het uit te leggen en dan zie ik wel of hij het begrijpt. Hij vraagt nu ook nog meer dan hij al deed en ik merk dat hij het fijn vindt om zo serieus genomen te worden.

In de familie heb ik ook mijn vermoedens geuit (dat vond ik best eng). Toen ik het met mijn schoonouders erover had, zei m'n schoonmoeder dat zij het daar ook al eens met mijn moeder over gehad had. Toen ik het vandaag tegen mijn moeder zei, zei zij dat dus ook, maar ze was bang voor dezelfde reactie als ik (oma/moeder die haar (klein)kind zo intelligent vindt). Toch vond ik het wel prettig om te horen dat ik niet de enige ben die zo over Daan denkt.
Ik ben dus zeker van plan om de school op de hoogte te stellen en zal dat ook direct doen als de vakantie afgelopen is.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_24400283
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 16:19 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ik ook nooit hoor
Oprah is een kutwijf met kutprogramma's. Of die slecht zijn voor je intelligentie weet ik niet, maar ik vermoed van wel.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_24400635
verwijderd

[ Bericht 79% gewijzigd door Lois op 05-01-2005 07:42:02 ]
Nothing to see here, carry on
pi_24401344
De PSZ-leeftijd is naar wat ik ervan heb meegekregen een erg jonge leeftijd om te testen, de uitslagen zijn minder betrouwbaar dan bij oudere kinderen. Mijn zoon is getest toen ie 4 was, omdat hij vreselijk stuiterend uit school kwam, wegens grenzeloze verveling. Bovendien kon hij al boekjes lezen, rekenen en dergelijke. We zaten niet op 1 lijn met de school en hebben hem dus laten testen om wat meer grip te hebben op de zaak. Gevolg was dat hij een jaar heeft overgeslagen. Dit heeft goed uitgepakt, hij heeft het niveau goed vastgehouden.

Hij zit nu in groep 8 en wordt met de klas uitgebreid doorgelicht ivm de middelbare schoolkeuze. Er werd door de club die de IQ test heeft afgenomen aangedrongen om hem nogmaals te laten testen op hoogbegaafdheid en dan vraag ik me af waarom. Testen doe je m.i. als je iets wil meten wat je nog niet weet en/of waarvan het nodig is meer te weten te komen.

Ik vraag me in dit geval af wat de reden is om Daan te testen. Hij zit nog niet op een basisschool, dus je weet nog niet of hij zich daar zal vervelen, of hij daar vreselijk bovengemiddeld is, of de school niet zal inspringen op zijn niveau. Ik zou het gerust nog een tijdje aankijken.
Kortom, the usual.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 23:54:17 #80
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24401420
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 23:49 schreef Pokkehontas het volgende:
De PSZ-leeftijd is naar wat ik ervan heb meegekregen een erg jonge leeftijd om te testen, de uitslagen zijn minder betrouwbaar dan bij oudere kinderen.(..)

Ik vraag me in dit geval af wat de reden is om Daan te testen. Hij zit nog niet op een basisschool, dus je weet nog niet of hij zich daar zal vervelen, of hij daar vreselijk bovengemiddeld is, of de school niet zal inspringen op zijn niveau. Ik zou het gerust nog een tijdje aankijken.
Ik ben ook (nog?) niet van plan om Daan te laten testen. Op dit moment zie ik daar geen reden toe. Maar ik wil wel de school op de hoogte stellen van mijn vermoedens en weten hoe zij met eea omgaan.
pi_24401701
Goed, ik heb geen zin om het hele topic te gaan lezen, ik heb geen kinderen, maar ik weet nog wel goed hoe het is om als hoogbegaafd kind naar school te gaan en dergelijke.

Persoonlijk vond ik het een ramp, maar mijn scholen deden dan ook absoluut niets om me te stimuleren. Het was in het tempo van de klas, en als je klaar was mocht je kleuren. Nou, kleuren is leuk, maar niet voor eeuwig natuurlijk, dat snap je. Dus het is inderdaad goed dat je vraagt of er aandacht is voor de behoeftes van je kind. Het gebrek aan persoonlijke aandacht bij ons op school leidde er op een gegeven moment toe dat ik niets meer uitvoerde. Ik kon al staartdelingen maken, dus waarom zou ik er nog honderd doen? Ik kon al lezen, moest ik het dan nog oefenen? Toen ik naar de middelbare school ging en dus nieuwe stof kreeg had ik het opeens heel moeilijk, omdat ik jarenlang niets (moeilijks) hoefde te doen. Daarom, zorg dat ie zich kan blijven ontwikkelen.

En als ie vragen stelt die je niet kunt beantwoorden, probeer 'm dan te stimuleren om het zelf uit te vinden. Mijn moeder nam me dan mee naar de bibliotheek en dan gingen we het samen opzoeken. Dat werkte wel goed. Natuurlijk komen er honderden vragen die je niet kunt beantwoorden, en vragen die niemand kan beantwoorden, maar ik zou zeggen probeer dan gewoon zoveel mogelijk informatie te geven die wel beschikbaar is en je kind zelf een oplossing te laten zoeken.

Ik denk dat montessori niet eens zo'n slecht idee is. Ik heb zelf op gewone basisscholen gezeten, en ik past niet tussen de groep. Ik had een klas overgeslagen, dus ik was de jongste, en geen enkel kind wil met 'kleine kinderen' omgaan als ie zichzelf al heel groot voelt, zo werkt dat nu eenmaal. Ik paste er niet in omdat ik vrij traag ontwikkelde, ik had bijv later dan anderen interesse voor sex, terwijl ik klasgenootjes had aan het eind van de basisschool die al vriendjes hadden en stiekem naar binnen gingen gluren bij jongens die ze leuk vonden. En aan de andere kant paste ik er ook nog eens niet tussen omdat ik qua kennis en denken heel ver voorliep op mijn klasgenoten. Zo'n gemengde groep waarin het toch al normaal is dat verschillende leeftijden door elkaar zitten en niet iedereen aan hetzelfde werkt zou dan heel handig kunnen zijn.

In ieder geval, ik vind het wel goed dat je er zo mee bezig bent. Er zijn genoeg ouders die de capaciteiten van hun kinderen verwaarlozen of ze juist overschatten, en ik heb wel het idee dat je vooral bezig bent met zijn behoeftes. =)

Oh over testen, ik zou het niet laten doen zolang het niet nodig is. Dus tenzij je de uitslag van een test nodig hebt om de school te overtuigen een stapje harder te lopen, lekker niet doen. Je kind heeft er echt niets aan om te weten hoe slim ie is, en als ie het ooit in alle naiviteit zegt heeft ie er alleen gedonder van waarschijnlijk.

Enneh, ik kijk geen Oprah meer hoor sinds ik die online test gedaan heb. Ik kreeg ook die uitslag dat ik waarschijnlijk wel bij die bovenste 2 procent zat, dan kun je natuurlijk geen Oprah meer kijken. =P

[ Bericht 10% gewijzigd door Maeghan op 05-01-2005 00:16:51 ]
Sanity is (not) statistical
pi_24413029
Haha die mensatest Ik zat ws boven het 98e percentiel en ShaoliN had het 'zeer goed' gedaan. Toen was het volgens hem meteen een stomme test
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  dinsdag 11 januari 2005 @ 15:46:46 #83
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24518668
Gisteren heb ik de school gebeld om te vragen hoe zij omgaan met kinderen die goed kunnen leren. Ik werd verwezen naar de IB-er (Intern Begeleid(st)er), maar die was gisteren niet aanwezig. Vandaag wel, dus heb ik weer gebeld.
Ze vertelde dat de school ervaring heeft met hoogbegaafde kinderen (ook kleuters) en dat verreiking (extra werk) en verdieping (dieper op de dingen ingaan) van de stof mogelijk is. Ook versnelling ('klas overslaan') is wel toegepast.
Verder stelde ze voor om eens over Daan te praten met haar, de (toekomstige) juf en ons. Dat leek me een goed idee (ik wilde sowieso met de juf praten, aan de IB-er had ik niet gedacht, maar vind ik wel erg prettig). Er wordt nog een afspraak gemaakt, maar op korte termijn lukt dat waarschijnlijk niet, omdat de juf binnenkort 3 weken weg is. Waarschijnlijk wordt dat dus als Daan net naar school gaat (lijkt me geen probleem).
pi_24518894
Grijs, kijk ook eens bij de www.onderwijsinspectie.nl wat zij van de school vinden, en probeer ouders te vinden die daar een hoogbegaafd kind op school hebben zodat je uit meer gezichtspunten weet hoe de school ermee omgaat. Dat is denk ik objectievere info dan de school zelf zal/kan verstrekken.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 16:35:07 #85
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_24519297
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 16:04 schreef poemojn het volgende:
Grijs, kijk ook eens bij de www.onderwijsinspectie.nl wat zij van de school vinden, en probeer ouders te vinden die daar een hoogbegaafd kind op school hebben zodat je uit meer gezichtspunten weet hoe de school ermee omgaat. Dat is denk ik objectievere info dan de school zelf zal/kan verstrekken.
Dat laatste was ik ook zeker van plan, maar eerst wil ik even het gesprek afwachten (daar wilde ik ook vragen naar namen van andere ouders).

Op die site staat niets over de school.
  woensdag 12 januari 2005 @ 10:58:43 #86
88646 Nicoluttje
Ikke is lief!!
pi_24529618
Ik heb ook even naar die thuistest gekeken. En daar bleef het ook bij.
Ben niet de slimste denk ik!!
Nicole is mijn naam!!!
En vanaf 1 feb onder een nieuwe naam!!
====================================
pi_24532052
quote:
Op woensdag 5 januari 2005 16:09 schreef beefcake het volgende:
Haha die mensatest Ik zat ws boven het 98e percentiel en ShaoliN had het 'zeer goed' gedaan. Toen was het volgens hem meteen een stomme test
Dat is het ook.
pi_24701656
Ik heb een IQ van 145 (volgens de officiële Mensa-test, bovenste percentiel) en ik denk ook wel eens dat het beter was geweest als mijn ouders hiervan hadden geweten, vroeger. Van wat ik me van mijn vroege jeugd kan herinneren voelde ik me nogal eens onbegrepen; dat was misschien niet nodig geweest. De omgeving van een kind weet vaak niet met hoogbegaafdheid om te gaan, waardoor het kind vaak wat stil en gesloten wordt (wat wil je ook als je over van alles en nog wat nadenkt maar het er eigenlijk met niemand over kan hebben). Heb mezelf lezen geleerd en kon al in de eerste klas perfect hoofdrekenen, maar ja, dat waarderen andere kinderen vaak weer niet zo...

Maar toch erg goed terechtgekomen hoor
  zondag 23 januari 2005 @ 04:44:22 #89
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24701717
quote:
Op zondag 23 januari 2005 04:33 schreef thulsen het volgende:
Ik heb een IQ van 145 (volgens de officiële Mensa-test, bovenste percentiel) en ik denk ook wel eens dat het beter was geweest als mijn ouders hiervan hadden geweten, vroeger. Van wat ik me van mijn vroege jeugd kan herinneren voelde ik me nogal eens onbegrepen; dat was misschien niet nodig geweest. De omgeving van een kind weet vaak niet met hoogbegaafdheid om te gaan, waardoor het kind vaak wat stil en gesloten wordt (wat wil je ook als je over van alles en nog wat nadenkt maar het er eigenlijk met niemand over kan hebben). Heb mezelf lezen geleerd en kon al in de eerste klas perfect hoofdrekenen, maar ja, dat waarderen andere kinderen vaak weer niet zo...

Maar toch erg goed terechtgekomen hoor
Ik geloof er geen tering van. Als je echt zo slim bent ben je écht geen fokkin' NEC-supporter. !
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_24701811
quote:
Op zondag 23 januari 2005 04:44 schreef JAM het volgende:
Ik geloof er geen tering van. Als je echt zo slim bent ben je écht geen fokkin' NEC-supporter. !
Alsof ADO-supporters wel tot de hoogbegaafden gerekend kunnen worden. .
pi_24701817
quote:
Op zondag 23 januari 2005 04:44 schreef JAM het volgende:

[..]

ja dat is mijn dekmantel: ik doe me voor als voetbalsupporter, dan denkt iedereen meteen dat ik dom ben en dan word ik een stuk aardiger gevonden ..

alleen bij Vites doen ze niet alsof
  zondag 23 januari 2005 @ 05:36:23 #92
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_24701842
quote:
Op zondag 23 januari 2005 05:07 schreef Gajus het volgende:

[..]

Alsof ADO-supporters wel tot de hoogbegaafden gerekend kunnen worden. .
'We love you Den Haag, we do! We love you Den Haag, we do!' .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 1 april 2005 @ 00:01:02 #93
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_25895203
Vandaag hebben we (mijn man en ik) een gesprek met school (Daans juf en IB/RT-er) gehad. Daan gaat sinds twee maanden (2 dagen in de week) naar school.
Op school hebben ze ervaring met hoogbegaafde kinderen. Ook met kinderen die 'gewoon' een voorsprong op bepaalde onderdelen hebben. Tijdens de onderbouw worden de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau benaderd. Bij het ene onderdeel is dat dus hoger dan bij het andere.
Daan heeft het op dit moment heel erg naar de zin op school en op korte termijn verwacht ik dus geen problemen, maar ik vroeg of twee en half jaar kleuteren voor Daan misschien niet te lang zou zijn. Op dit moment is daar natuurlijk nog niet echt een antwoord op te geven, maar er wordt wel op gelet. Volgend (school)jaar zijn er in de kleuterklassen combigroepen (groep 1+instroom en groep 1+2) en hij zou evt. bij groep 1/2 kunnen worden geplaatst, maar daar zullen we het in een later stadium nog over hebben.
We hebben het ook gehad over de mogelijkheden in de midden- en bovenbouw en dat stond ons wel aan. We zijn er allebei wel over te spreken.
pi_27169390
Misschien ook voor ouders van hoogbegaafde kinderen interessant: m'n postje in (ouders van) kinderen met autisme deel 3
pi_27191978
Hier een leuk grafiekje voor mensen die geïnteresseerd zijn in de iq verdeling in Nederland.
Er worden twee schalen gebruikt, afhankelijk van de methode:
- Wechsler WISC: Wechsler Intelligence Scale for Children
- Cattell

Het verschil zit in de standaard deviatie, de breedte bij het buigpunt.
De breedte van de kromme op het buigpunt is 2 keer de standaard deviatie.

In de testen volgens Cattell wordt een standaard deviatie gebruikt van 24, terwijl Wechsler een standaard deviatie gebruikt van 15.
Hier is de grafiek van Wechsler gebruikt. En daar wordt verder op in gegaan.

Een standaard deviatie van 15, dus het buigpunt zit op 85 en 115.

68% van de Nederlandse bevolking zit tussen deze twee grenzen.

Een tweede maat, die ook wel gebruikt wordt is 4 keer de standaard deviatie
Dat is dus de groep mensen die zit tussen 100 – 2 x 15 = 70 en 100 + 2 x 15 = 130
Dit is 95 % van de bevolking.

Mensen die er dan nog buiten vallen zijn mensen met duidelijke problemen.
Dat is de groep geestelijk gehandicapten met een iq van beneden de 70 en de groep hoogbegaafden met een iq van boven de 130.

Maar ook in deze twee groepen bestaat onderscheid.
Er is een duidelijk verschil tussen iemand met een iq van 50 en iemand met een iq van 70.
Allebei zeer laag begaafd, maar onderling nog heel veel verschillend.
Idem is er een duidelijk verschil tussen iemand met een iq van 130 en iemand met een iq van 150. Allebei ‘hoogbegaafd’, maar onderling toch wel heel verschillend.

Vergeet niet dat de helft van de bevolking heeft een bovengemiddeld iq.
De andere helft heeft een benedengemiddeld iq.
2 tot 3 op de 100 kinderen hebben een iq van 130 of meer.
1 op de 25 heeft een iq van 140 of meer
1 op de 30.000 heeft een iq van 160 of meer
1 op de 20 miljoen heeft een iq van 180 of meer

Een gemiddelde gepromoveerde heeft een iq van 130, een gemiddelde gepromoveerde natuurkundige heeft een iq van 140.
pi_27192109
Om op school extra aandacht te krijgen moet er extra tijd aan je kind besteed worden.
Om extra tijd aan een kind te besteden moet er extra geld zijn.
Om extra geld te krijgen moet er een zorgplan voor de leerling opgesteld worden.
Om een zorgplan op te stellen moet er getest worden.
Bij het testen wordt oa het IQ vastgesteld.

Als uit het testen een hoog IQ komt zonder andere problemen, zegt de school dat de leerling maar wat extra lesjes moet maken. Deze lesjes kunnen niet nagekeken worden door de leerkracht (geen tijd ) wel soms door een stagiair. En ook niet door de ouders (geen onderwijs bevoegdheid). Voor verdere begeleiding van het kind is wel een uurtje per week beschikbaar. Scholen worden immers afgerekend op het aantal kinderen dat het middelbaar onderwijs haalt. Niet op het maximale dat zij uit de kinderen weet te halen.
Het beste kan je je kind dus helpen door zelfstandig met je kind wat interresante projecten aan te pakken. Van school moet je het niet hebben.

Met een beetje mazzel hebben ze je kind eerst zover in de vernieling laten lopen dat er ook andere problemen ontstaan zijn. Als het verschil in interresses tussen de leerlingen in de klas zover uiteenlopen dat er geen vriendschappen meer kunnen ontstaan, als je kind altijd gepest wordt omdat het zich "afwijkend" van de rest gedraagt. Als de lessen zo saai gevonden worden dat je kind totaal niet meer oplet. Dan noemen ze het ADHD of PPD-NOS of Asperger of wat er verder op dat moment maar in de mode is. Voordeel is wel dat er dan vervolgens extra ondersteuning komt, nadeel is dat ze het daarna af proberen te schuiven naar het bijzonder onderwijs. (kind kost teveel tijd)

En wee je gebeente als je een hoogbegaafd en dyslexies kind bezit.
Dan krijg je eerst jaren lang te horen dat je kind:
- niet hoogbegaafd is omdat het nogsteeds moeite heeft met lezen/spellen.
- niet dyslexsies kan zijn omdat het immers hoogbegaafd is.

ervaring:
- jongen, hoogbegaafd - licht dyslexsies.
verveelde zich gedurende hele lagere school, wist op middelbare school niet hoe je moest leren.
(had hij nog nooit gedaan). HAVO carrière in de ICT.
- jongen, hoogbegaafd
genieën klasje op lagere school, Engelstalige VWO op 11 jarige leeftijd.
gaat studeren.
- meisje, normaal begaafd - zwaar dyslexsies
Met moeite door lagere school heen.
Gaat nu naar VMBO met extra hulpmiddelen.
- jongen, hoogbegaafd - zwaar dyslexsies
verveelt zich te pletter bij lessen zwaar onder zijn niveau, kon tot voor kort niet verder met lesstof omdat de school de dyslexsie (die niet kon bestaan omdat hij zo intelligent was) niet onderkende. Problemen met lezen/schrijven werden afgedaan als onwil. Daarom mocht de lesstof niet verdiept worden.
Vertoont afwijkend gedrag dat nu langszaam verbetert. Psychiatrisch onderzoek heeft een hele lichte afwijking in het autistisch spectrum opgeleverd. Er wordt aangeraden om een Asperger diagnose te accepteren omdat dan door de school ondersteunend onderwijs (ook op het gebied van hoogbegaafdheid) geboden kan worden.
- jongen, normaal begaafd - licht dyslexsies
mischien komt deze nog goed.

Ja, het heerst nogal in onze familie.

Volgens het psychiatrisch onderzoekssteam is 20 tot 30 procent van de leerlingen hoogbegaafd, en is het deze groep die het hardst tegen de grensen van het onderwijs aanloopt. Het onderwijs in Nederland is nog niet ingesteld op deze groep met kinderen, en de meeste scholen zien de vraag om extra ondersteuning voor deze leerlingen ook als gezeur van de ouders.
Dit team ziet veel meer hoogbegaafde als onderbegaafde leerlingen aankloppen voor onderzoek. De medewerkers zijn er stiekem ( ze mogen het niet hardop zeggen) van overtuigd dat dit mede door het gebrek aan kennis en steun in het onderwijs komt.
pi_28468928
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 17:32 schreef Bouddalain het volgende:
Volgens het psychiatrisch onderzoekssteam is 20 tot 30 procent van de leerlingen hoogbegaafd,
Die indruk krijg ik ook als ik dit topic zo eens doorlees. Maar dat bedoel je vast niet
pi_28478116
20-30% hoofbegaafd.

Zoek anders eerst eens de definitie van hoogbegaafdheid op, voor je zoiets zegt.
  maandag 4 juli 2005 @ 23:36:00 #99
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28496038
Even een positief verhaal over het onderwijs van tegenwoordig Eerst maar even een quotje van mijzelf van een poosje terug:
quote:
Oeh Grijs maak je klaar voor de hoop stront die je straks over je heenkrijgt hier!!! Deze "discussie" is hier al vaker gevoerd, mensen zijn altijd erg bang dat je dit soort dingen roept ter verrijking van jezelf, terwijl je je juist verdiept in je kind en het beste voor hem wilt. Ik herken veel in je verhaal, Connor schreef alle letters van het alfabet toen hij 3,5 was( en herkende ze ook andersom zeg maar), vroeg ook de oren van mijn hoofd enz. Ik heb er nooit zoveel ruchtbaarheid aan gegeven, wil hem gewoon geen label geven. Het interesseerd mij gewoonweg ook niet of hij hoogbegaafd is of niet, ik bewaak vooral zijn innerlijke mens. Zit hij goed in zijn vel, is hij op zijn plek binnen een groep, maakt hij makkelijk contact met andere kinderen. Dat laatste is dus niet het geval en daar werken we dan aan. Verder hebben we wel een school gezocht die past bij Connor( maar welke ouder doet dat niet), de keus is voor ons gevallen op Montessorionderwijs, er wordt veel nadruk gelegd op sociale vaardigheden en de kinderen werken op hun eigen tempo. Je kunt dus voorlopen op de rest zonder dat andere kinderen daar erg in hebben. Verder werk ik met hem thuis alleen als hij dat zelf aangeeft, wel grappig om te zien dat sinds hij op school zit hij een poos totaal geen interesse meer had in lezen en schrijven. Pas sinds de laatste tijd hebben we het lezen weer opgepakt. Verder heb ik zoiets van:"We zien wel" ik heb ook helemaal geen behoefte om hem erop te laten testen, het hele leven bestaat al uit genoeg testjes enz. ik kijk liever gewoon naar mijn kind zélf en tot nog toe gaat het best lekker op school...
En hoe is het nu...sociaal gezien zijn we nu uit de (enorme) dip. Connor heeft een hele vervelende periode gehad, met veel pesterijen op het schoolplein. Connor is gewoon anders en kinderen hebben dat zo snel in de gaten, ook was hij sociaal gezien nog niet zo bedreven zeg maar We hebben in die periode veel gesprekken gehad met zijn juf( ze maakte er zelfs in de avonduren tijd vrij voor), de pestprojecten werden weer uit de kast getrokken en het schoolpleinrooster werd aangepast waardoor het wat minder druk(voor Connor overweldigend) was op het schoolplein. Dit alles is heel heftig geweest voor ons allemaal, thuis uit onze kleine meneer zich namelijk prima en er kwam een hoop boosheid los uit Connor. Het was voor mij heel emotioneel en haast eng om dat kleine ventje zulke klare taal te horen spreken over hoe hij zich werkelijk voelde. Tegelijkertijd was ik ook heel blij dat hij het eindelijk allemaal durfde te vertellen. Daarna is het bergopwaards gegaan, hij heeft een manier gevonden om met de pesters om te gaan en ik ben zo trots op hem hoe hij dat doet!!! Nu hij geestelijk weer wat rust heeft gevonden ontwikkeld hij zich als een gek, hij schiet werkelijk door de lesstof heen en verbaas mij elke keer weer als hij de ondertiteling van sommige programma`s heel simpeltjes hardop meeleest. Mmm, daar komt het volgende probleem, dachten wij, hoe nu verder, hij zit in groep 1 maar is al klaar met de lesstof van groep 2. Ik was zo blij dat zijn juf dezelfde ideeën had als wij!!! Ook zij vond het sociaal gezien zo lekker gaan dat het zonde zou zijn om hem een klas over te laten slaan. Weer opnieuw een plek in de groep veroveren, net nu hij lekker in zijn vel zat. Hij gaat volgend jaar dus gewoon naar groep twee en mag verder met stof uit groep drie, er wordt een speciaal actieplan opgesteld en krijgt wat meer uitdagingen op zijn bordje. Lang leve Montessori-onderwijs!!!!
Het is niet jouw taak mij aardig te vinden, dat is mijn taak.
Hyves!
pi_28496285
Wat fijn, Loena!
pi_28496383
dat klinkt goed loena! geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
  maandag 4 juli 2005 @ 23:47:20 #102
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28496536
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:43 schreef bixister het volgende:
dat klinkt goed loena! geweldig dat dat pesten min of meer voorbij is en dat 't zo goed met 'm gaat. wat een fijne school en juf! en natuurlijk knap hoe connor 't zelf heeft aangepakt. hoe oud is hij nu?
Ja goed he? Ben zo blij, zo blij dat hij weer wat lekkerder in zijn vel zit, zo blij dat zijn juf hem zo goed aanvoelt, zo blij dat Connor blij is Hij is nu vijf jaar.
Hyves!
  maandag 4 juli 2005 @ 23:50:06 #103
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_28496651
Wat een geweldige school zeg
zoiets hoor je niet vaak
gelukkig is het pesten minder en gaat het goed met conner
pi_28496704
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
  maandag 4 juli 2005 @ 23:57:24 #105
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28496963
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ben dan geen ouder, maar als ik dit zo lees dan is ieder kind hoogbegaafd. Wat een nonsens zeg.
Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Hyves!
pi_28499037
Montessorionderwijs.
  woensdag 6 juli 2005 @ 00:32:05 #107
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28534691
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:57 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Is deze opmerking in het algemeen bedoeld op doel je nu op onze situatie? Mij zal het namelijk echt aan mijn reet roesten of dat bij Connor het geval is of niet. 1 ding weet ik wel, ik zal er alles aan doen om te voorkomen dat hij zo`n stempel op zijn voorhoofd krijgt!!!
Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
  woensdag 6 juli 2005 @ 11:17:32 #108
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28542544
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 00:32 schreef Grijs het volgende:

[..]

Waarom?
Ik zit ook niet te springen om zo'n stempel, maar als het deuren opent die anders gesloten blijven, dan heb ik liever een stempel (bijv. als school pas mee zou willen werken na een test).
Dat is bij ons niet aan de orde, wij hebben hier al rekening mee gehouden toen we een school voor Connor gingen uitzoeken. We hebben toen heel duidelijk aangegeven hoe ver Connor toen al was en gevraagd hoe ze daar bij die school met dat soort kinderen omgegaan wordt. Op de Montessori-manier dus , niks geen IQ-testjes of wat dan ook, ieder kind werkt op zijn eigen tempo, hij loopt dus voor, maar dat zal de andere kinderen (nog) niet zo opvallen. Mocht straks het verschil tussen de andere kinderen van zijn groep te groot worden kan hij altijd nog een groep overslaan. Die overgang zal straks niet zo groot zijn, ook sociaal gezien niet, aangezien het gemengde groepen zijn *** en hij vriendjes heeft in die oudere groepen.

*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Hyves!
pi_28544468
He wat te gek dat het zo goed gaat met Connor Niet elk kind heeft het geluk helaas om zo'n goeie school te treffen. En aan die verdeling te zien zou het absoluut niets uit maken als hij na het komende seizoen een jaar zou overslaan, want dan zit hij uiteindelijk nog steeds bij dezelfde kinderen in de klas alleen misschien ergens anders in het lokaal.
pi_28544548
quote:
Op maandag 4 juli 2005 23:51 schreef MarkzMan_X het volgende:
Tja ik neem aan dat jij niks beters te zeggen hebt, houd dan ook je mond dicht. En ik zou het nog maar eens allemaal goed lezen en dan kijken hoe lang de lijst is in dreumes tot en met peutertopic
pi_28547719
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.

En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
pi_28561083
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 13:39 schreef poemojn het volgende:
Loena, zijn ze dan altijd tegen testen? Bijv een kind dat zich verveelt op school, kliert, vervelend is ed, en thuis uitdagender werk doet dan op school, kan op gewone scholen vaak uiteindelijk geholpen worden als dan uit een iq-test blijkt dat hij hoogbegaafd is. Hoe doet jouw school dat?
Als ze alleen afgaan op de ouders en op basis van hun verhaal uitdagender werk bieden, zou wel het beste zijn, maar klinkt haast te mooi.
Oeh wat klink je argwanend poemojn, tja, iets in mij zei al dat het jou niet zo zou aanspreken, ze hanteren daar niet zulke strikte regels, volgens het boekje zeg maar
Om gelijk maar even een antwoord te geven op jouw eerste vraag, voor zover ik weet worden er geen testen afgenomen, dit is binnen dit systeem ook helemaal niet nodig. Alle kinderen werken op hun eigen niveau, Connor werkt dus voor. Voor wat betreft jouw "te mooi om waar te zijn opmerking" helemaal controleren zal ik het niet kunnen idd, wel heb gezien wat voor werkjes hij al doet en verder vertelde zij bij een voortgangsgesprek dat er een speciaal actieplan voor hem wordt opgesteld zodat zijn interesse gewekt blijft. Zij vertelde hierbij ook dat dit heel weinig voorkomt dat ze zo`n uitzondering maken op school. Ik heb dus iig het gevoel dat ze het serieus nemen!
quote:
En als Connor in groep 5 zit is het verschil met de andere kinderen in zijn klas waarschijnlijk ook wel erg groot geworden, omdat hij dan ook nog bij de oudsten hoort.. heeft de school daar ervaring mee? Hoe pakken ze dat aan?
Hoe dat dan zou moeten qua groep ed zou ik ook niet weten, dat valt dan te bezien. Wel heeft de directeur mij tijdens het orientatiegesprek er van verzekerd dat er voldoende lesmateriaal aanwezig is om ongeveer 3 jaar voor te lopen en dat was volgens hem nog nooit gebeurd.

gr Loena

edit: Oh enne, wil het nog even gezegd hebben, deze beslissingen die er van school uit gemaakt zijn, zijn niet nav opmerkingen die ik gemaakt heb naar de juf toe. Ik heb het afgelopen jaar eigenlijk vanaf de zijlijn in de gaten gehouden of hij genoeg voldoening had van school. Dat had hij over het algemeen ook wel, dus voor mijn gevoel ging het wel goed. Zijn juf kwam zelf met haar bevindingen en de acties hierop. Zelf denk ik eigenlijk dat het gewoon een slim joch is...

[ Bericht 6% gewijzigd door Five_Horizons op 06-07-2005 19:57:44 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:02:30 #113
76642 TaraS
Zeg maar Tara
pi_28561834
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:36:17 #114
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28562959
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:02 schreef TaraS het volgende:
Er wordt binnen het montessorionderwijs wel degelijk getest! Vanaf groep 3 zijn er verschillende tests die meerdere malen per jaar worden afgenomen. Dicht is echter maar zelden klasiekaal. Het Montessorionderwijs moet nl aan dezelfde eisen voldoen als een " normale " bassisschool. Hier word zelfs de cito toets afgenomen (in groep 7)
Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:43:59 #115
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563301
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 11:17 schreef Loena-tik- het volgende:

*** Op een Montessori-school zitten er meestal een aantal groepen bij elkaar, bij ons is het als het volgt ongedeeld: Onderbouw: groep 1 en
Middenbouw: groep 3, 4 en 5
Bovenbouw: groep 6, 7 en 8
Dit is inderdaad de verdeling die Montessori gemaakt heeft. Sommige scholen wijken er een beetje vanaf omodat ze bijvoorbeeld heel veel kinderen van een bepaalde groep hebben. Mijn stageschool heeft dus ook een groep 5, 6, 7
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:45:02 #116
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563345
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:36 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ik doelde in mijn verhaal op IQ-test, daar hebben we het hier toch over
Ik neem aan dat Tara een soort van DLE-testen bedoeld.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:47:57 #117
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28563459
DLE test? Wat houdt dat precies in?
Hyves!
pi_28563568
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
pi_28563617
DLE is dacht ik een leerlingvolgsysteem.
  woensdag 6 juli 2005 @ 20:53:54 #120
35189 Troel
scherp en bot
pi_28563729
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_28563918
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:50 schreef poemojn het volgende:
Loena, je zit er helemaal naast! Ik vind het juist het beste als een school zonder testen ed gewoon kan inspelen op wat een kind nodig heeft, evt wel met overleg met de ouders natuurlijk (vandaar dat 'te mooi om waar te zijn'). Testen zijn op zich nuttig maar ik geloof niet heel erg in de betrouwbaarheid van iq-testen, zeker neit bij onderpresteerders. Alleen de scholen en onderwijzers die ik ken juist weer wel, vandaar. En de overheid stelt het vaak verplicht voor financiele bijdragen.
Montessori en Jenaplan staan zelfs op ons lijstje met mogelijkheden voor Myrthe tzt (eerst verhuizen).
Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
pi_28564245
Heiden6 (hoe kom je bij die nick?), ik vind oa hierom iq-testen niet altijd betrouwbaar: http://www.testresearch.nl/tstdiagn/waaniq.html
Ik heb zelf ook iq-test-uitslagen liggen (echte, Wechsler) met een verschil van 30 punten, en ken ook een meisje dat een keer ca 85 scoorde en een keer ca 145. Testen zijn niet meer dan een hulpmiddel, maar worden vaak gebruikt als absoluut feitenweergevend iets.
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:07:45 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564303
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:58 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Zo'n test is vele male objectiever dan een menselijk oordeel hoor. Bovendien worden die dingen al tientallen jaren gebruikt, getest en fijngesteld om op alle fronten wetenschappelijk verantwoord te zijn. Dat gaat dan om de valitditeit, de interne consistentie, de stabiliteit. Je wilt niet weten wat een gedoe daarbij komt kijken - je doet hier net of het zomaar uit de mouw geschud wordt van iemand die je kind niet kent.
Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:11:50 #124
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564493
quote:
Oh Poemojn , ik bespeurde (ten onrechte) sarcasme in die opmerking. Heb ik wel vaker, komt denk ook door het landsdeel waar ik vandaan kom (Rotterdam eo)
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:13:25 #125
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28564563
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 20:53 schreef Troel het volgende:
DLE is inderdaad een leerlingvolgsysteem. Een aantal keer per jaar worden testen gemaakt, telkens dezelfde. Bijvoorbeeld een hoofdreken test. Het kind heeft 5 minuten om zo veel mogelijk sommetjes te maken. Hoeft niet op volgorde, alleen kijken hoeveel het er kan maken. Omdat dit een aantal keer per jaar herhaald wordt kan men kijken hoe het met het niveau van het kind is. Met DLE testen kun je vrij nauwkeurig vaststellen hoeveel maanden een kind voor of achter loopt (of gelijk)
Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Hyves!
  woensdag 6 juli 2005 @ 21:18:47 #126
35189 Troel
scherp en bot
pi_28564805
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:13 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Oh ok thanks for the information!!! Ben nog niet zo thuis in het hele testgebeuren...
Dat is ook heel erg schoolafhankelijk hoor.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 7 juli 2005 @ 21:43:43 #127
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_28602779
Hier ook iemand die makkelijk door haar schoolperiode rolde. Ik ben nooit getest op hoogbegaafdheid, maar ik herken wel heel erg de dingen die hier in het topic genoemd worden. Ik kon al lezen op mijn vierde (ik las de kleuterjuf boekjes van pinkeltje voor in plaats van dat zij mij voorlas ), wilde alles weten, leerde heel gemakkelijk.
Op mijn basisschool mocht ik een klas overslaan. Maar omdat ik een jonge leerling was en emotioneel helemaal niet "voor" was op mijn leeftijdsgenoten, hebben mijn ouders hier van afgezien. Ik kreeg wel taallessen uit een hogere groep en las alle boeken uit de schoolbibliotheek.

Omdat ik altijd zo goed in alles was, heb ik last van faalangst gekregen. Ik was (en ben) enorm perfectionistisch en kan helemaal niet omgaan met falen (of dingen die ik zie als falen).
Het VWO liep ik nog fluitend door; daarna heb ik besloten een 1 jarige MBO opleiding te gaan doen... Dus het onderpresteren is voor mij ook heel herkenbaar.
Uiteindelijk ben ik een HBO opleiding gaan doen in een richting die voor mij niet heel makkelijk is, juist om van dat onderpresteren af te komen. Wonder boven wonder gaat ook deze opleiding mij heel makkelijk af en heb ik nog steeds niet leren studeren :$.

Ik denk dat het voor hoogbegaafde kinderen, of kinderen die gewoon voorlijk zijn, belangrijk is dat je absoluut geen extreme druk op ze legt. Je wilt ze echt niet zo faalangstig maken als ik geworden ben. Het gaat nu ein-de-lijk iets beter.

Maar zo te lezen gaan jullie wel verstandig om met jullie wijze kindjes .

Ik heb net de Mensa-thuistest gedaan en dit was de uitslag: Geachte kandidaat,

Uit de resultaten van de Mensa-thuistest blijkt dat uw intelligentie waarschijnlijk dicht bij het 98e percentiel (dit betekent: de bovenste twee procent) zal liggen. Niettemin was uw score niet voldoende. Wanneer u wat "beter in vorm" bent, zult u wellicht toch een kans maken te slagen voor de Mensa-eindtest.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_28603339
quote:
Op woensdag 6 juli 2005 21:07 schreef Troel het volgende:

[..]

Een kind dat hoogbegaafd is en op school tekenen toont van onderpresteren, zal in veel gevallen ook met opzet gaan onderpresteren bij zo'n iq-test. Dan kan het nog zo wetenschappelijk verantwoord zijn, maar dan klopt de uitslag gewoon niet!
Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
  donderdag 7 juli 2005 @ 22:20:17 #129
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28604293
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 21:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Opzettelijk onderpresteren? Als je kind dat doet, wordt zijn score lager, en dat lijkt me dan juist een heel terechte ontwikkeling.
Dat begrijp ik even niet?
pi_28605259
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 22:20 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Dat begrijp ik even niet?
Dat dat dom is.

Maar wat ik eigenlijk gewoon bedoelde zal ik ook maar meteen uitlegge: dingen als onderpresteren kunnen overal optreden, al zie het niet opzettelijk gebeuren, dus als je zo gaat redeneren als hierboven werd gedaan kun je elke vorm van testen wel afschaffen.

Zoiets weegt gewoon mee, omdat het invloed heeft. Als ik blind ben, zal ik geen hoge score halen op een leestoets. "Ja, maar je bent blind." Hoe dan ook, ik kan niet lezen.

donderdag 7 juli 2005 @ 23:08:29 #131
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28606366
quote:
Mijn ervaringen met school zijn tot nu toe erg positief. Ze nemen me serieus en houden Daan in de gaten. Zo wil Daan op school nog niet lezen, terwijl hij thuis (voorlees)boeken verslindt. Toen ik dat meldde op school, zeiden ze dat ik dat vooral aan moet geven, omdat zij zo een beter beeld krijgen.
Tot nu toe is het dus nog 'te mooi om waar te zijn' .
Daan komt volgend schooljaar in groep 1/2. Hij kan dan evt. gewoon met groep 2 meedoen. Het voordeel is dat de materialen dus gewoon in de klas liggen.
pi_28617279
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
pi_28617677
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 22:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In dit topic is al iemand geweest die Montessori-onderwijs niets vond (of iets in die richting, schiet me af als ik ongelijk heb ).
Ik en Loena-tik- hebben juist om bovengenoemde redenen gekozen voor Montessori-onderwijs.

Montessori-onderwijs is naar mijn bescheiden mening juist perfect om met dit soort kinderen om te gaan. (als je het al over een " soort" wil hebben, ajb niet)
Connor is er juist bij gebaat als hij "voor" kan werken, maar wat voor ons ook erg belangrijk is, is het feit dat op zijn school juist de sociale vaardigheden ge"triggerd" worden.

Hij is al erg op zichzelf en nu is dat niet zo erg (ik herken dat zelf ook en vandaar ook mijn vak), maar het is prettig dat de ouderen de kleintjes helpen.

Het (schijnt) vaak voor te komen dat (bijna) hoogbegaafde kinderen/mensen problemen hebben, juist op dat sociale vlak (onbegrip, afzetten tegen alles), vandaar dat de combinatie van het sociale en kennis op Montessori-onderwijs.

Toen wij voor de keuze stonden (hij is 4), verzette ik me in eerste instantie tegen dat schooltype (ja, ook ik zet me af tegen van alles en nog wat ), maar na een paar gesprekken met verschillende scholen was ik helemaal om.

Om toch een beetje "on topic" te blijven: Waarom zou je je kind een stempel moeten geven. je kind weet op een gegeven ogenblik zelf wel dat hij/zij op bepaalde vlakken anders (noem het verder of beter) is dan anderen (leeftijdsgenoten). Dwing hem niets op, maar stimuleer hem wel, zeker als het op school niet aangeboden wordt.

Verder is er door een hoop (mede-)ervaringsdeskundigen al een hoop gezegd, waar je een hoop mee kan. Maar TS, jij kent je kind het beste en je zult dan ook zelf moeten zien wat je kind het beste ligt.

Succes!
Zelf heb ik op een montessori - school gezeten, en ik heb er erg veel geleerd, in tegenstelling
tot mijn broertje, die niet goed kon opschieten met de leraren en uiteindelijk bleek dat dit
onderwijs niet goed voor hem was.
Waarschijnlijk was het teveel zelfstandig werken dat hij niet aankon en nu zit hij op een andere school waar het meteen veel beter gaat.

[ Bericht 0% gewijzigd door -Strawberry- op 08-07-2005 11:59:42 ]
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:03:45 #134
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28620482
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 11:21 schreef poemojn het volgende:
In welke groep zit hij nu dan? Houdt jullie school nog vast aan de sinds-lang-niet-meer-bestaande-1-oktobergrens?
Maar verder klinkt het wel goed.
Hij zat in een instroomgroep (groep 0). Hij is van februari. De school houdt niet vast aan de 1 oktobergrens, want het is wel meer voorgekomen dat kinderen een groep hoger zijn geplaatst. Afgelopen jaar zijn zeker 2 kinderen op school een groep hoger gegaan.
pi_28620728
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
  vrijdag 8 juli 2005 @ 13:25:33 #136
95600 achmet
You don't know...
pi_28621353
tvp
Great minds discuss ideas*; Average minds discuss events; Small minds discuss people.
pi_28621739
Anders geef je hem een kinderencyclopedie en lees je hem daar dingen uit voor die hij wil weten
pi_28623037
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Angst is de grootste vijand van de mens
  vrijdag 8 juli 2005 @ 20:25:56 #139
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28635182
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 14:14 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hoogbegaafdheid kan leiden tot grote waanzin
dus het is geen pretje om hoogbegaafd te zijn

Maar het zou best eens kunnen dat hij hoogtbegaaf is

Vraagt hij onder het kleuren: "Waarom komt er kleur op het blaadje als ik het (krijtje) heen en weer schuif?"
Wat zegt u dan dat komt door de wrijving tussen potloot en papier?
Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Mèn ik begrijp hier echt niets van
Hyves!
pi_28635258
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Ehrm, ehhh jij bent blijkbaar hoogbegaafd en jouw stukje symboliseerd die "grote waanzin" ?
Snap je niet wat ze zegt? Want het klopt namelijk wel.
De meeste hoogbegaafden zijn anders als andere kinderen/mensen.
Ze praten heel anders en vaak snapt niemand ze.
Als ze jong zijn zullen ze al intresse hebben in dingen waarvan jij niet snapt waarom ze dit zo boeiend vinden. Ze zullen ook minder snel vrienden kunnen maken omdat ze gewoon 'anders' zijn.
pi_28635955
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
pi_28635981
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:25 schreef Loena-tik- het volgende:

[..]

Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:38:10 #143
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28637350
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 13:09 schreef poemojn het volgende:
Dat vind ik eigenlijk klinken alsof ze wel die grens als 'het normale' beschouwen, en bij wijze van uitzondering kinderen laten doorgaan?
Maar als jullie er maar tevreden over zijn is het wel goed.
Ja, je moet toch ergens van uit gaan, toch?
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:40:39 #144
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637419
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:50 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:

[..]

Mens ik zou jou best wel als moeder willen hebben

INV MET GROTE WAANZIN
Oeh, zou ik dan ook hoogbegaafd zijn
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 21:48:31 #145
67528 Loena-tik-
Nachtzustertje
pi_28637636
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 20:49 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Hun woord keuze kan zelfs andere mensen gek maken ..Alleenmaar door het feit dat zij iets zeggen en net even iets anders zeggen dan anderen...Waardoor het moeilijk word voor een ander
om daar een zelfde niveau gesprek mee te voeren.."Dus dan gaat het denken"..en vooral voor een ouder is het moeilijk..Dus pas heel goed op met hoogbegaafdheid
Maar even serieus ik herken daar wel iets van, soms in mijn zoon maar veel vaker bij die vent van mij . Altijd precies 100% met zijn kop tegen de kudde in, alles wat van willen weten( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes ) over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom. Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!" Mèn ik heb eigenlijk een zwaar leven tis maar goed dat ik ook een beetje gek ben
Hyves!
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:00:47 #146
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_28637959
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 21:48 schreef Loena-tik- het volgende:
Nu mijn oudste zoon ook al en mijn man begrijpt dat allemaal heel goed van Connor, want volgens hem:"Dat is toch gewoon logisch?!"
Daarom vind ik het zo leuk dat Wouter zo op mij lijkt, Loena Een enorm gevoel van herkenning! Hoewel, we botsen daardoor ook vaker. Doordiscussiëren tot we er bij neervallen
  vrijdag 8 juli 2005 @ 22:16:21 #147
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_28638376
quote:
over alles maar dan ook ècht alles willen discusseren over het hoe en het waarom.
Ik zie nu al op tegen de puberteit
Maar ik ben toch best blij dat hij z'n vragen stelt. Ik wilde vroeger ook vanalles weten, maar durfde niet te vragen. Ik was bang dat ik dom was, omdat anderen zulke vragen niet stelden en het dus kennelijk al wisten
pi_28639661
quote:

[..]

( ik zeg altijd dat 50% van zijn herseninhoud in beslag genomen wordt door "autistische" weetjes )
Hé, het is heel nuttig en belangrijk om bijvoorbeeld te weten dat een hommel natuurkundig gezien helemaal niet zou moeten kunnen vliegen...

[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_28639822
Grijs: wat mij betreft liever van het kind dan van een datum.
Al houden ze in Belgie weer 1 januari aan als grensdatum.
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.

/aanvulling
Of het antwoord van www.50tien.nl hierover:
quote:
In hoeverre mogen scholen de 1 oktober grens voor kleuters nog strict hanteren?

Vroeger was het zo dat kleuters die na 1 oktober vier jaar geworden waren (en dus na die datum het onderwijs binnenstroomden) automatisch in groep 1 doubleerden. Dit vanwege hun jonge leeftijd. Deze 1 oktobergrens mag nu echter niet meer worden gehanteerd. De leerlingen moeten nu beoordeeld worden op hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling, op basis van vastgestelde criteria. Als een leerling groep een moet overdoen, dan moet de school aantonen op basis van welke criteria de leerling niet voldoet aan de overgangsnormen.

[ Bericht 23% gewijzigd door poemojn op 08-07-2005 23:16:17 ]
pi_28647863
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 22:59 schreef poemojn het volgende:
Maar als je er meer over wilt weten kun je dit eens lezen: post forum OOL: Nederlands onderzoek naar de effecten van kleuterverlengen.
Het artikel dat in dit onderzoek dat in deze post genoemd wordt ('Verlenging en verkorting van de kleuterperiode in het basisonderwijs') heb ik nu als Word-document. Mensen die 't ook willen lezen kunnen me emailen op poemojn@gmail.com , dan stuur ik het ze toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')