| Landmass | zondag 26 december 2004 @ 23:52 |
Dat onze rijksoverheid aan ontwikkelingsamenwerking doet en daarmee 100en miljoenen per jaar over de balk smijt (Afrika is ondanks 30 jaar ontwikkelingsamenwerking nog steeds arm) is al goed voor heel wat hoofdpijn maar dat lokale bestuurders dit tot hun taakgebeid rekenen is helemaal de limit. In 2003 is heeft de gemeente Amsterdam minimaal 600.000 euro uitgegeven aan ontwikkelingsamenwerking (dat was hard uit de pdf te halen, ik verwacht onder misleidende namen nog meer te kunnen vinden). Ging het vroeger naar samenwerkingsverbanden met steden in socialistische 3e wereldlanden (natuurlijk een eenrichtingsverkeer van geldstromen), tegenwoordig zijn er leuke projecten in delen van de wereld waar nieuwe Amsterdammers vandaan komen. Betrokken gemeenteraadsleden reizen er graag en vaak heen om de vorderingen te aanschouwen.
http://www.amsterdam.nl/asp/get.asp?ItmIdt=00005005&SitIdt=00000002&VarIdt=00000001 http://www.amsterdam.nl/contents/pages/00004658/20.pdf (zoek op internationale contacten en ontwikkelingssamenwerking)
Ik keur dit af en mijn stelling is dan ook dat de gemeente Amsterdam moet ophouden met dit soort fratsen en zich moet concentreren op Amsterdam zelf. quote:Amsterdamse delegatie naar Suriname
3 juni 2002 - Cynthia Hendriks
Onder leiding van burgemeester Job Cohen brengt een Amsterdamse delegatie van bestuurders en ambtenaren van 6 t/m 13 juni een werkbezoek aan Suriname. Het doel van het bezoek is om op een aantal gebieden de samenwerking te versterken en de uitvoering te concretiseren.
De delegatie bestaat o.a. uit Hannah Belliot (wethouder Zorg en Cultuur), Erik Gerritsen (gemeentesecretaris), Elvira Sweet (stadsdeelvoorzitter Zuidoost), Hugo Fernandes Mendes (stadsdeelsecretaris Zuidoost) en Ro Brewster, commissaris van Politie. Het gaat o.m. om projecten op het gebied van woningbouw, drinkwatervoorziening, verbetering van de volksgezondheid, digitalisering van archieven, en opleidingen en trainingen tussen het Korps Politie Suriname en het Regiokorps Amsterdam-Amstelland. In Paramaribo spreekt de delegatie met president drs. R.R. Venetiaan, waarna een bezoek wordt gebracht aan de minister van Regionale Ontwikkeling en de minister voor Planning en Ontwikkelingssamenwerking. Daarnaast bezoekt de delegatie een woningproject in Sekrepatu Dyari, de Surinaamse Waterleiding Maatschappij, het Psychiatrisch Centrum Suriname, de Regionale Gezondheidsdienst, de Districtscommissaris en de bauxietmijnen Billiton en Suralco. Op donderdag 13 juni is de ondertekening van de samenwerkingovereenkomst tussen de gemeente Amsterdam en de Republiek Suriname. bron: site van de gemeente amsterdam zelf. Zoek op ontwikkelingssamenwerking.quote:De internationale positie van onze stad staat onder meer in het teken van de Amsterdamse traditie van vrede, democratie en solidariteit. De bestaande samenwerking met Managua (Nicaragua), Beira (Mozambique) en Paramaribo (Suriname) wordt voortgezet en geïntensiveerd op het terrein van lokaal bestuur en de opbouw van een pluriforme samenleving, mede ten bate van actuele vraagstukken in Amsterdam zelf. Samenwerkingsprojecten met steden in landen waar veel allochtone Amsterdammers vandaan komen, zoals Turkije, Marokko en Curaçao/Antillen, worden bevorderd, Het betrekken van de Amsterdamse bevolking, vooral jongeren, bij ontwikkelingssamenwerking is essentieel. Via het gemeentelijk onderwijs en jeugdbeleid en in samenwerking met het particulier initiatief stimuleert de gemeente de aandacht voor mondiale vraagstukken. Gemeentelijke diensten moeten ruimhartig hun expertise beschikbaar stellen in ontwikkelingsprojecten. De Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam (COA) ontplooit hiertoe initiatieven en helpt bij het zoeken naar aanvullende financiering. De COA is ook dienstbaar aan de stadsdelen. Het structurele budget van de COA wordt verhoogd naar tenminste 1 euro per Amsterdammer. bron: http://www.amsterdam.pvda.nl/programma.php
[ Bericht 0% gewijzigd door Landmass op 27-12-2004 00:10:02 ] |
| Landmass | zondag 26 december 2004 @ 23:55 |
Het is blijkbaar besmettelijk want N-Holland heeft het virus ook al te pakken.
http://www.noord-holland.(...)menwerking/index.aspquote:Ontwikkelingssamenwerking
De provincie Noord-Holland vindt ontwikkelingssamenwerking een verantwoordelijkheid van iedereen in Nederland en dus ook van de provincie. Zij stelt naast deskundigheid jaarlijks een bedrag van ¤ 453.800,-- ter beschikking voor de verbetering van de primaire levensbehoeften van mensen in arme landen of regio’s. De provincie financiert ontwikkelingsprojecten in Ethiopië, op de Filippijnen, in Ghana, Indonesië, Jamaica, Kenia, Macedonië, Nicaragua, Suriname, Zambia, Zimbabwe en Zuid-Afrika, op het gebied van (drink)watervoorziening, hygiëne, energievoorziening, huisvesting en gezondheidszorg.
De provincie werkt nauw samen met de betrokken (rijks- )overheden (met name het Ministerie van Buitenlandse Zaken), diverse instellingen en organisaties. Binnen het dagelijks bestuur van de provincie is de Commissaris van de Koningin, de heer H.C.J.L. Borghouts, verantwoordelijk voor dit onderwerp. De regels voor ontwikkelingssamenwerkingsprojecten zijn vastgelegd in de Deelverordening Ontwikkelingssamenwerking Noord-Holland 2004. Financiele onderbouwing van de projecten: http://www.noord-holland.nl/Images/65_61140.doc
Al met al een hele industrie waar heel wat mensen hun brood verdienen. Laten het nou net diensten zijn waar wij niet om gevraagd hebben en dus vreet dit welvaart. Als het nou nog wat opleverde in de betrokken landen zelf a la maar die landen zijn na 30 jaar hulp nog steeds arm. |
| Tup | maandag 27 december 2004 @ 00:33 |
quote: Oorlog is ondanks onze inspanningen (VN bijvoorbeeld) nog niet de wereld uit. Diefstal ook niet. Justitie dan maar afschaffen, het werkt toch niet. |
| Sander | maandag 27 december 2004 @ 02:15 |
quote:Op maandag 27 december 2004 00:33 schreef Tup het volgende:[..] Oorlog is ondanks onze inspanningen (VN bijvoorbeeld) nog niet de wereld uit. Diefstal ook niet. Justitie dan maar afschaffen, het werkt toch niet. Sind wanneer is de VN direct verantwoordelijk voor oorlog? Of armoe in Afrika de onze? |
| Overlast | maandag 27 december 2004 @ 02:34 |
quote:Op maandag 27 december 2004 00:33 schreef Tup het volgende:[..] Oorlog is ondanks onze inspanningen (VN bijvoorbeeld) nog niet de wereld uit. Diefstal ook niet. Justitie dan maar afschaffen, het werkt toch niet. Oh god slimpie. Waarom nog eten? Morgen heb ik toch weer honger. Doel van ontwikkelingshulp is om landen te helpen bij hun ontwikkeling(logisch he). Doel van Justitie is niet om criminaliteit te stoppen, maar om het in de hand te houden. Dat doen ze aardig. Ontwikkelingshulp echter begint steeds meer omstreden te worden, als je landen die hulp hebben ontvangen vergelijkt met landen die geen hulp hebben ontvangen, dan zie je weinig verschil. |
| Overlast | maandag 27 december 2004 @ 02:38 |
quote: Echt verwerpelijk dit. Ontwikkelingshulp als speeltje voor bestuurders. Een provincie die ontwikkelingshulp biedt?? Ik ben te moe om alles wat verder uit te zoeken, maar wat ik nu zo lees is echt belachelijk. |
| Parabola | maandag 27 december 2004 @ 11:32 |
De Gemeenteraad van Amsterdam is een democratisch gekozen orgaan en heeft het democratisch recht om te bepalen waaraan hij de middelen van de gemeente uitgeeft. Het verschil met het Rijk is hier verwaarloosbaar. Natuurlijk kun je het oneens zijn met het geven van ontwikkelingshulp, maar de verontwaardging dat een gemeente dit doet ontgaat mij.
Overigens kon ik de stelling in de OP dat 'Betrokken gemeenteraadsleden reizen er graag en vaak heen' niet terugvinden in de linkjes, evenmin als de stelling 'Ging het vroeger naar samenwerkingsverbanden met steden in socialistische 3e wereldlanden '. Misschien dat je dat nog even nader kunt onderbouwen om te voorkomen dat users zouden gaan denken dat dergelijke beweringen voortkomen uit ordinaire vuilspuiterij.  |
| Lord_Vetinari | maandag 27 december 2004 @ 11:43 |
quote: Afrika minder arm dan gedacht
Leg eens uit? |
| Flumina | maandag 27 december 2004 @ 11:54 |
quote:Op maandag 27 december 2004 11:32 schreef Parabola het volgende:De Gemeenteraad van Amsterdam is een democratisch gekozen orgaan en heeft het democratisch recht om te bepalen waaraan hij de middelen van de gemeente uitgeeft. Het verschil met het Rijk is hier verwaarloosbaar. Natuurlijk kun je het oneens zijn met het geven van ontwikkelingshulp, maar de verontwaardging dat een gemeente dit doet ontgaat mij. Overigens kon ik de stelling in de OP dat 'Betrokken gemeenteraadsleden reizen er graag en vaak heen' niet terugvinden in de linkjes, evenmin als de stelling 'Ging het vroeger naar samenwerkingsverbanden met steden in socialistische 3e wereldlanden '. Misschien dat je dat nog even nader kunt onderbouwen om te voorkomen dat users zouden gaan denken dat dergelijke beweringen voortkomen uit ordinaire vuilspuiterij.  Persoonlijk vind ik ontwikkelingssamenwerking iets voor de centrale overheid. Ik vind het zeer storend als gemeentes dingen doen, die niet in hun taakgebied passen. Ontwikkelingssamenwerking kan dan worden gebruikt uit electorale overwegingen, en ja, dan vind ik het zonde van het geld. |
| Parabola | maandag 27 december 2004 @ 12:07 |
quote:Op maandag 27 december 2004 11:54 schreef Flumina het volgende:[..] Persoonlijk vind ik ontwikkelingssamenwerking iets voor de centrale overheid. Ik vind het zeer storend als gemeentes dingen doen, die niet in hun taakgebied passen. Wie bepaalt dan wat het taakgebied van gemeenten is en waarom ben jij zo zeker dat OS daar niet in past?quote:Ontwikkelingssamenwerking kan dan worden gebruikt uit electorale overwegingen, en ja, dan vind ik het zonde van het geld. Als dat gebeurt, ben ik het zonder meer met je eens. Maar ook hier is het onderscheid tussen Rijk en decentrale overheden mij niet duidelijk. Bovendien heb ik geen aanwijzingen dat gemeenten OS ook echt gebruiken uit electorale overwegingen, jij wel? |
| Strolie75 | maandag 27 december 2004 @ 12:08 |
Niks mooiers dan snoepreisjes op kosten van de belastingbetaler.  |
| Julius_Vanderdecker | maandag 27 december 2004 @ 12:09 |
quote: En jij bent door God aangesteld om te bepalen wat snoepreisjes zijn en welke reizen wel ten behoeve van de werkzaamheden worden gemaakt? |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 12:12 |
quote:Op maandag 27 december 2004 02:15 schreef Slarioux het volgende:[..] Sind wanneer is de VN direct verantwoordelijk voor oorlog? Of armoe in Afrika de onze? We hebben als voormalige westerse koliniale mogendheid toch zeker wel enige medeverantwoordelijkheid aan die armoede . |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 12:15 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:09 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:[..] En jij bent door God aangesteld om te bepalen wat snoepreisjes zijn en welke reizen wel ten behoeve van de werkzaamheden worden gemaakt? Dat lijlt me duidelijk. Dat gemeentebestuur zit daar voor Amsterdam en dus is elk reisje naar zo'n mooi project ergens in de 3e wereld een snoepreisje. |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 12:18 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:12 schreef du_ke het volgende:[..] We hebben als voormalige westerse koliniale mogendheid toch zeker wel enige medeverantwoordelijkheid aan die armoede  . Het gaat hier in de 1e plaats of ook de gemeente Amsterdam daarvoor moet opdraaien. Dat doet het rijk toch al. |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 12:19 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:18 schreef Landmass het volgende:[..] Het gaat hier in de 1e plaats of ook de gemeente Amsterdam daarvoor moet opdraaien. Dat doet het rijk toch al. Tja ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee. Amsterdam is groot en welvarend geworden door immigranten en ik heb er geen moeite mee dat de stad dan elders wat projecten finacieerd . |
| Lord_Vetinari | maandag 27 december 2004 @ 12:20 |
| Psst, Landmass. Kun je even van je links-bashen loskomen en antwoord geven op [Amsterdam] doet ook aan ontwikkelinssamenwerking ? |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 12:22 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:19 schreef du_ke het volgende:[..] Tja ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee. Amsterdam is groot en welvarend geworden door immigranten en ik heb er geen moeite mee dat de stad dan elders wat projecten finacieerd  . De problemen in Amsterdam zijn opgelost? Onze rijksoverheid houdt zich daar toch al mee bezig? Waarom moet Amsterdam (en de provincie NoordHolland) dan ook nog eens deze taak op zich nemen? |
| Parabola | maandag 27 december 2004 @ 12:24 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:22 schreef Landmass het volgende:[..] Onze rijksoverheid houdt zich daar toch al mee bezig? Waarom moet Amsterdam (en de provincie NoordHolland) dan ook nog eens deze taak op zich nemen? Als de bevolking van Amsterdam in meerderheid vindt dat er meer gedaan moet worden, staat het ze vrij om dat te doen. Waarom wil jij ze dat recht ontzeggen? |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 12:24 |
quote: Wat wil je weten. Stel eerst maar een duidelijke (hoeft niet uitgebreid) vraag. |
| Lord_Vetinari | maandag 27 december 2004 @ 12:26 |
quote: Lees de vraag maar. Verklaar even je uitspraak in dit topic met je stelling en Topictitel van het andere topic. |
| aryan8 | maandag 27 december 2004 @ 12:31 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:24 schreef Parabola het volgende:[..] Als de bevolking van Amsterdam in meerderheid vindt dat er meer gedaan moet worden, staat het ze vrij om dat te doen. Waarom wil jij ze dat recht ontzeggen? Omdat de bevolking van Amsterdam geen keuze heeft in deze ambtenarenluimen van door hen opgebrachte centen terwijl zij er in inkomen weer wat verder op achteruit gaan gezien de gestegen kosten voor levensonderhoud, ziektekosten- en andere verzekeringspremies, gemeentebelastingen en vergunningen. |
| Flumina | maandag 27 december 2004 @ 12:44 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:07 schreef Parabola het volgende:Wie bepaalt dan wat het taakgebied van gemeenten is en waarom ben jij zo zeker dat OS daar niet in past? In principe het volk natuurlijk. Het is niet altijd even duidelijk. Maar ontwikkelingssamenwerking valt echt onder buitenlands beleid. En van buitenlands beleid moeten gemeenten maar afblijven.quote: Als dat gebeurt, ben ik het zonder meer met je eens. Maar ook hier is het onderscheid tussen Rijk en decentrale overheden mij niet duidelijk. Bovendien heb ik geen aanwijzingen dat gemeenten OS ook echt gebruiken uit electorale overwegingen, jij wel? Nou ja, het geld gaat duidelijk naar landen, waar onze allochtonen vandaan komen en misschien niet waar het geld het hardst nodig is. |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 13:00 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:44 schreef Flumina het volgende:Nou ja, het geld gaat duidelijk naar landen, waar onze allochtonen vandaan komen en misschien niet waar het geld het hardst nodig is. Dat is de laatste jaren ja.
Vroeger ging het naar landen waar socialistische overheden zaten. Zoek maar eens op http://www.amsterdam.nl/ naar Managua.
Of lees dit:quote:Bron: Raad Type document: Bijlage Nummer Gemeenteblad: C Onderwerp: Notitie Een beschrijving van zeven jaar Amsterdamse ontwikkelingssamenwerking 1991?1997 Datum publicatie:11-02-1998 Datum Raad:18-02-1998 Comm. van Advies: Economische Zaken, Haven en Luchtaangelegenheden, Markt en Internationale Contacten Datum CvA:22-01-1998 Datum B&W:13-01-1998 Afdeling: Economische en Sociale Zaken & Technologie Tekst: Notitie Een beschrijving van zeven jaar Amsterdamse ontwikkelings- samenwerking 1991?1997 Gemeenteblad 1998, bijlage C Aan de Gemeenteraad Inleiding. In 1984 werd de Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam (COA) in het leven geroepen ter uitvoering van een eigen Amsterdams ontwikkelingsbeleid. In de opnieuw vast te stellen Verordening op de COA (Gemeenteblad 1998, afd. 1, nr. 94) wordt de taak van de COA als volgt beschreven: "... het gemeentebestuur van Amsterdam te adviseren over samenwerking met ontwikkelingslanden en over stedenbanden in het kader van ontwikkelingssamenwerking?. Daarnaast dient de COA ons College en de commissie te informeren over de Amsterdamse ontwikkelingen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Jaarlijks wordt er een beleidsplan en een verdelingsvoorstel uitgebracht waarin in het kort de activiteiten van het desbetreffende jaar en het bijbehorende kostenplaatje worden beschre- ven. Sinds de verschijning van de rapportage en evaluatie van de Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam 1984-1990 in 1991 is er echter geen uitgebreid overzicht verschenen van het COA-beleid en de COA-activitei- ten. Thans is de tijd gekomen, zeker gezien de op handen zijnde gemeente- raadsverkiezingen en de daaropvolgende College-onderhandelingen, voor een uitgebreide terugblik en vooruitblik op het ontwikkelingsbeleid van de gemeente Amsterdam, waarbij de COA als commissie ex art. 61 van de (oude) gemeentewet een centrale rol speelt. In deze notitie zullen de ontwikkelingen gedurende de jaren 1991?1997 met betrekking tot het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van de gemeente Amsterdam worden belicht. De twee stedenbanden die Amsterdam kent met de steden Managua (Nicaragua) en Beira (Mozambique), zullen hierbij aan de orde komen. Daarnaast zal kort worden ingegaan op de overige steden (regio's) in andere ontwikkelingslanden, waarmee Amsterdam contacten onderhoudt, zoals Suriname en Zuid-Afrika. Ook wordt gekeken naar de financi‰le mogelijkheden die de commissie de afgelopen jaren kon benutten voor het uitvoeren van haar beleid. In het hoofdstuk Samenvatting en conclusies worden de aandachtspunten van de COA in het kort samengevat en wordt beschreven hoe er in de toekomst met het vraagstuk van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking zou moeten worden omgegaan. De COA meent dat ook van uw Vergadering de nodige politieke aandacht mag worden gevraagd voor de uitgangspunten en invulling van het Amster- damse beleid op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Deze notitie is tevens bedoeld als informatie ten behoeve van de beleids- ontwikkeling van de stadsdelen en van de verschillende gemeentelijke diensten, voorzover zij nog niet betrokken zijn bij het Amsterdamse beleid op dit terrein. Foto zie papieren versie. Samenvatting en conclusies. De hierna genoemde conclusies zijn gebaseerd op het ontwikkelingssamen- werkingsbeleid van de gemeente Amsterdam in de periode 1991?1997. Taak COA. "De COA heeft als taak het gemeentebestuur van Amsterdam te adviseren over samenwerking met ontwikkelingslanden en over de stedenbanden in het kader van ontwikkelingssamenwerking. Bij haar werkzaamheden houdt de COA de wederkerigheid in de relatie met de zustersteden als uitgangs- punt. Bij de wederkerigheid is de samenwerking op gemeentelijk niveau en de samenwerking tussen groepen uit de bevolking een voorwaarde." (zie de opnieuw vast te stellen Verordening op de Commissie Ontwikkelings- samenwerking Amsterdam, art. 1). De commissie benadrukt dat het bij haar werkzaamheden gaat om ontwik- kelingssamenwerking en dus om contacten met ontwikkelingslanden. De COA ziet als rode draad bij de toekomstige gemeentelijke ontwikkelings- samenwerkingsactiviteiten de volgende drie componenten: ?het verlenen van technische assistentie door middel van het uitvoeren van projecten en kennisuitwisseling; ?versterking van lokaal bestuur in ontwikkelingslanden, door middel van voorlichtingsactiviteiten en het cre‰ren van stageplaatsen; ?ondersteuning van het particulier initiatief, met name projecten over ontwikkelingseducatie, zoals die door de Stichting Ontwikkelingseducatie Stedenbanden Amsterdam (OSA) worden ge‹nitieerd. Structuur COA. Vanwege de specieke adviesfunctie van de COA is voorgesteld om na de gemeenteraadsverkiezingen van 4 maart 1998 de samenstelling van de COA enigszins te wijzigen. In de vast te stellen verordening terzake (zie art. 2) wordt voorgesteld om ten aanzien van de structuur van de COA de volgen- de verandering in te voeren: raadsleden niet langer deel te laten uitmaken van de COA. Hiermee komt er een einde aan de dubbelrol die raadsleden tot op heden vervulden: als COA-lid brachten zij advies uit aan het gemeen- tebestuur op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en als commissielid konden zij vervolgens een besluit over hun eigen advies nemen. Verdieping activiteiten stedenbanden. In vergelijking met de voorgaande jaren wordt vanaf 1996 meer geld gereserveerd voor projectsamenwerkingsactiviteiten, waarbij de nadruk ligt op de steden waarmee Amsterdam een offici‰le band heeft, te weten: Managua en Beira. In 1995 is ons College en de commissie van advies akkoord gegaan met verdieping van deze beide stedenbanden. Dit heeft geleid tot een aantal nieuwe initiatieven en uitbreiding van projecten, waarbij er meerjarenafspraken zijn gemaakt en wederzijdse verplichtingen zijn aangegaan. Een aantal reeds bestaande initiatieven is hiermee structu- reler van aard geworden. Gezien de ervaringen van de afgelopen zeven jaar kan worden geconclu- deerd dat de projecten die in het kader van de stedenbanden met Managua en Beira zijn aangegaan en door de COA zijn medegefinancierd, een grotendeels positief resultaat opleveren en gecontinueerd dienen te worden. Ook van de kant van de zustersteden wordt het continueren van deze samenwerking benadrukt. In 1997 is met het bezoek van burgemeester Cede?o van Managua aan Amsterdam de stedenband met deze stad herbevestigd. Wat betreft de stedenband met Beira is het voornemen om in 1998 met het gemeente- bestuur van Beira over de toekomst van de huidige samenwerking te spreken. Bij elk project dat in het kader van deze stedenband wordt opgezet, wordt gekeken in hoeverre het zal bijdragen aan het bereiken van de tussen Amsterdam en deze steden overeengekomen uitgangspunten en doelstellingen voor samenwerking in de stedenband. Versterking van de lokale democratie in deze steden is hierbij ‚‚n van de genoemde doelstellingen. De stedenbanden zijn voor langere tijd aangegaan. Gezien het feit dat een relatie tussen gemeenten met compleet verschillende achtergronden tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen, wordt het niet wenselijk geacht de opgebouwde vriendschapsband na enige jaren weer abrupt te be‰indigen. Zo'n duurzame relatie schept naar beide kanten verwachtingen. Hierbij wil de COA benadrukken dat het eigene aan ontwikkelingssamenwerking is om structurele samenwerking te bewerkstelligen. De COA ziet als meerwaarde van een structurele samenwerking de ver- wachte kennisopbouw en netwerkvorming. Hiermee wordt een goede basis gelegd voor het voeren van een dialoog en cre‰ert de opgebouwde vertrou- wensband een grotere ontvankelijkheid aan beide zijden om over kernpro- blemen te praten. Discussiepunten, zoals management, beheersaspecten, versterking van de civiele samenleving en conflictpreventie, worden daar- door bespreekbaar gemaakt. Behalve de concentratie op eerdergenoemde stedenbanden adviseert de COA meer aandacht te geven aan een hernieuwde relatie met Zuid-Afrika en aan Suriname. Op de begroting voor 1998 is voor projecten in steden van beide landen een deel van de COA-gelden gereserveerd. In januari 1997 heeft de wethouder voor Internationale Contacten en Ontwikkelingssamenwerking een bezoek gebracht aan Suriname. Doel van deze missie was om kennis te nemen van projecten van enkele gemeentelij- ke diensten. Daarnaast werd uitvoering gegeven aan de motie-Balai (Gemeenteblad 1995, afd. 1, nr. 750) en werd onderzocht, of een stedenband tussen Paramaribo en Amsterdam mogelijk was. Een formele stedenband tussen beide steden bleek niet realiseerbaar omdat Paramaribo geen stadsbestuur heeft. Wel wordt momenteel bekeken, of er op een andere wijze samenwerkingsverbanden tussen Amsterdam en Suriname kunnen worden gerealiseerd. Ter bevordering van de samenwerking van burgers en particuliere instellingen in Amsterdam en Paramaribo wordt een "Suriname-loket" ingesteld, als onderdeel van de activiteiten van de in 1997 opgerichte International Desk. Voorlichting en bewustwording. Bij het beleid op het gebied van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking speelt voorlichting en bewustwording ten behoeve van de Amsterdamse bevolking een heel belangrijke rol. In het budgetbeleid van de COA werd de afgelopen jaren een percentage van circa 35 gehanteerd, dat van het beschikbare budget aan deze taak werd besteed. In het toekomstig COA- beleid zullen voorlichtings- en bewustwordingsactiviteiten een hoge priori- teit behouden Een actieve voorlichtings- en bewustwordingsstrategie vanuit de COA is reeds enige jaren geleden in een werkplan opgenomen. Hoewel er zeker veel is gebeurd op dit terrein, heeft de commissie nog steeds geen eigen voorlichtingsprogramma. In samenwerking met de afdeling Voorlichting van de gemeente wordt hieraan gewerkt. Multiplier. De geldstromen die Amsterdam besteedt aan projecten in het kader van ontwikkelingssamenwerking, zijn zeer de moeite waard gebleken door het multiplier effect. Het is een feit dat de bescheiden hoeveelheden geld die Amsterdam besteedt aan projectmatige samenwerking in ontwikkelingslan- den, bijvoorbeeld in Managua en Beira, een veelvoud daarvan aan fondsen van ontwikkelingsfinanciers genereert, zoals het Directoraat Generaal Internationale Samenwerking (DGIS), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Landelijk Beraad Stedenbanden Nederland Nicara- gua (LBSNN), medefinancieringsorganisaties en Amsterdamse organisaties, waaronder particulieren. Opgemerkt kan worden dat Amsterdam al vele jaren ‚‚n van de actieve gemeenten is in Nederland en in Europa op het gebied van internationale samenwerking, waaronder ontwikkelingssamenwerking. Kenmerkend voor de stedenbanden en projectmatige samenwerking, zoals Amsterdam die de afgelopen dertien jaar is aangegaan, is dat het niet beperkt is gebleven tot bezoeken van bestuurders over en weer, maar dat het gedragen wordt door grote groepen mensen binnen en buiten het gemeentelijk apparaat. Uitwis- seling vindt plaats op diverse terreinen ook buiten de expertise van de gemeente. Deze participatie van de bevolking bij de Amsterdamse projecten in de zustersteden wordt als zeer positief ervaren. Ook zijn de gemeentelijke diensten, waaronder het Gemeentelijk Havenbe- drijf, de Stedelijke Woningdienst Amsterdam, Gemeentewaterleidingen en de Dienst Economische Zaken op vele terreinen internationaal actief. De COA vindt dit een gunstige ontwikkeling en beveelt aan om in de toekomst meer aandacht te besteden aan het bevorderen van medewerking aan projecten door de diverse gemeentelijke diensten en bedrijven. Stadsdelen. Stadsdelen zijn betrekkelijk autonoom ten aanzien van het beleidsterrein waarop de COA zich voor de gehele stad bezighoudt: ontwikkelingssamen- werking en internationale solidariteit. Indien stadsdelen zelf activiteiten willen ondernemen in of voor ontwikkelingslanden, dienen zij hiervoor zelf de financi‰le mogelijkheden te vinden, waarbij de COA desgevraagd kan adviseren; de COA stelt hiervoor graag haar expertise beschikbaar. Zo kan de COA de stadsdelen behulpzaam zijn bij het verkrijgen van toegang tot externe fondsen. Tegelijkertijd hoopt de COA op optimale samenwerking met de stadsdelen en streeft daarbij naar de mogelijkheid tot aansluiting van deelgemeenten bij bestaande programma?s van de centrale stad, zoals eerdergenoemde bestaande stedenbanden. 1. Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam. Begin jaren tachtig ging uw Vergadering akkoord met de uitvoering van een eigen ontwikkelingsbeleid van Amsterdam.) In 1984 werd, naar aanleiding van de nota-Van Leuven), door de gemeente de Commissie Ontwikkelings- samenwerking Amsterdam, de COA, in het leven geroepen. Deze commissie zou ons College en uw Vergadering adviseren inzake "het te voeren beleid van de gemeente Amsterdam op het gebied van ontwikke- lingssamenwerking en internationale samenwerking en relaties". De uitgangspunten voor de COA hierbij waren: 1.dat hierbij een taak ligt voor de gemeentelijke overheid voor het (doen) organiseren en bevorderen van voorlichting en bewustwording ten aanzien van mondiale vorming van de Amsterdammers; 2.dat een gemeentelijk beleid voor internationale samenwerking optimaal tot zijn recht kan komen, indien goede samenwerking wordt verzekerd tussen het gemeentebestuur (politiek en ambtenaren/gemeentelijke diensten) en het particulier initiatief ter verkrijging van een gedegen maatschappelijk draagvlak.) Het te voeren beleid moest niet alleen gericht zijn op ontwikkelingssamen- werking met ontwikkelingslanden, maar de Amsterdamse bevolking moest er ook bij betrokken worden door middel van voorlichting en educatie. In de toelichting op verordening op de COA werd dit als volgt beschreven: "het onderdeel voorlichting en bewustwordingsactiviteiten vormt in de Nederlandse politieke situatie een voorwaarde voor een actief gemeentelijk internationaal beleid". Juridisch kreeg de COA de vorm van een commissie ex art. 61 van de (oude) gemeentewet, om over bepaalde bevoegdheden te kunnen beschikken. Bij de oprichting van de COA in 1984 werd behalve de gemeente ook het bedrijfsleven en het particulier initiatief uitgenodigd zitting te nemen in de commissie. Tegenwoordig bestaat de commissie uit raadsleden, vertegen- woordigers van gemeentelijke diensten en enkele vertegenwoordigers van het particulier initiatief, zoals de Stichting Stedenband Amsterdam?Mana- gua (SAM) en het Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA). Het lidmaatschap van vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven bestaat sinds enige jaren slechts op papier. 2. Amsterdamse ontwikkelingssamenwerking 1991?1997. 2.1. Algemeen. Het Amsterdamse beleid op het terrein van ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit heeft de afgelopen jaren duidelijk gestalte gekregen. De laatste zeven jaar heeft de COA zich voornamelijk gericht op de stedenbanden met Managua en Beira, waarmee respectievelijk in 1984 en 1993 een offici‰le stedenband werd aangegaan. Stedenbanden blijken een geschikt middel te zijn om twee belangrijke aspecten van ontwikkelingssamenwerking te combineren: projectsteun en voorlichting en educatie. Een stedenband kan in dit kader vooral worden gezien als overkoepeling van initiatieven en activiteiten van zowel particu- liere organisaties in en met de desbetreffende stad, alsook van betrokken- heid van het bestuurlijk en uitvoerend apparaat van de gemeente. Tot nu toe zijn projecten met Managua en Beira en andere steden waarmee de gemeente Amsterdam een relatie onderhoudt, voortgekomen uit behoef- ten van de lokale bevolking en het lokale gemeentebestuur zelf. Het uit- gangspunt hierbij is altijd geweest dat projecten concreet en overzichtelijk in omvang en tijd moeten zijn en slechts een hulpmiddel voor ontwikkeling dienen te zijn. Bij steun aan ontwikkelingslanden dient de gemeente Amsterdam eveneens stil te staan bij de verhouding in steunverlening aan het lokale gemeentelijk apparaat en aan de lokale non-gouvernementele organisaties daar. Ook wordt bekeken hoe Amsterdam een bijdrage kan leveren aan het versterken van het lokaal bestuur en aan het democratiseringsproces in deze landen. 2.2. Stedenband Amsterdam?Managua. Sinds april 1984 is er officieel een stedenband met Managua, die in 1990 ? na de gemeenteraadsverkiezingen in Managua ? werd herbevestigd. In juni van dat jaar bracht de heer Carri?n, voormalig burgemeester van Managua, een bezoek aan Amsterdam. In een onderhoud met de toenmalige burge- meester Van Thijn verzocht hij om "op basis van de uitgangspunten van de stedenband, de samenwerking met de gemeente Managua en de bevolking van Managua voort te zetten". Daarbij zei hij: "het niet in het belang van zijn land en de bevolking te achten als thans bevriende democratische partners zouden afhaken". Zijn opvolger, burgemeester Alem?n, sinds begin 1997 president van Nicaragua, bevestigde dit uitgangspunt. De vriendschapsband tussen beide steden bleef dan ook bestaan en in de jaren 1991 tot 1997 zijn er in dat kader een groot aantal structurele projec- ten opgezet, waarvan er sommige tot op heden voortduren. Gemeentelijke projecten. Dienst Ruimtelijke Ordening. Eind jaren tachtig werd door ambtenaren van de Dienst Ruimtelijke Orde- ning het Area Central Project ontwikkeld, dat zich richtte op de herinrich- ting van de, door de aardbeving verwoeste, binnenstad van Managua. Dit gebeurde door middel van het opstellen van een operationeel plan. In 1992 is dit stedenbouwkundig plan afgerond en ‚‚n van de gerealiseerde werken uit het plan is het in 1994 opgezette Managuaanse IJ-oeverproject de Malec?n. Tot op heden participeren binnen- en buitenlandse investeerders in dit bestemmingsplan voor de binnenstad van Managua en worden in het plan gedefinieerde deelprojecten uitgevoerd. Onder gemeenten in Nicaragu- a dient dit project als voorbeeld voor de aanpak van stedelijke ontwikkeling. Gemeentewaterleidingen. Sinds 1986 bestond er een samenwerkingsproject tussen Gemeentewaterlei- dingen en het collegabedrijf INAA in Managua, dat zich concentreerde op de sanering van een waterleidingnet en het plaatsen van chloorinstallaties in de woonwijk Ciudad Sandino van Managua. Het ging hierbij om kennisover- dracht en ondersteuning op het gebied van waterkwaliteit, laboratorium, hydrologie en leidingaanleg, waarvoor er in 1992 een bezoek aan Managua werd gebracht door een delegatie van Gemeentewaterleidingen. Dit project is in 1993 afgerond. Gemeentevervoerbedrijf. Van 1988 tot 1992 was er sprake van een samenwerkingsverband tussen het Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf en ENABUS-Openbaar Vervoer in Managua. Hierbij ging het voornamelijk om het sturen van gereedschap en materiaal ten behoeve van werkplaatsen in Managua. Ook cre‰erde het Gemeentevervoerbedrijf stageprojecten van enkele maanden, waarvoor Nicaraguanen naar Nederland kwamen. Dienst Stedelijk Beheer/Ingenieursbureau Amsterdam (IBA). Begin 1991 werd er een huisvuilinzamelings- en composteringsproject opgezet in samenwerking met de toenmalige Dienst Stedelijk Beheer en de Movemiento Comunal in de wijk Centro America. Bij dit vuilnisverwer- kingsproject ging het om technische assistentie. Hierbij werd vooral geke- ken hoe men in Managua in de toekomst kon werken conform de eisen die tegenwoordig, vanwege volksgezondheids- en milieuredenen, worden gesteld. Ook was er aandacht voor het gebruik van alternatieve methoden, zoals recycling. In 1995 gingen er twee nieuwe projecten van start, ‚‚n op het gebied van milieumaatregelen (kustsanering van het meer van Managua) en het andere project richtte zich op regenwaterafvoer in de stad. De Amsterdamse gemeente heeft medewerkers van het Ingenieursbureau Amsterdam, het IBA, uitgezonden om deskundige ondersteuning te geven aan de uitvoer van deze projecten.) Beide projecten zullen duren tot en met eind 1998. Fotot 2 zie papieren versie. In aanvulling op voormelde projecten kan worden gemeld dat de gemeente- lijke inbreng voornamelijk bestaat uit financi‰le en technische ondersteu- ning van het ambtelijk apparaat in Managua. In het kader van versterking van het lokaal bestuur is er in november 1994 een Amsterdamse raadsdele- gatie naar Managua vertrokken onder leiding van de toenmalige wethouder voor Internationale Contacten en Ontwikkelingssamenwerking, Edgar Peer. In 1997 brachten de burgemeester van Managua, de heer Cede?o, enkele raadsleden en ambtenaren een bezoek aan Amsterdam. Dit vond plaats in het kader van een door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Landelijk Beraad Stedenbanden Nederland Nicaragua (LBSNN) georganiseerd programma voor lokale bestuurders. Tijdens dit bezoek van burgemeester Cede?o werd gezamenlijk besloten, de stedenband Amster- dam?Managua te verlengen tot het jaar 2000. Na dat jaar zal de relatie tussen beide steden opnieuw worden bekeken. Particuliere samenwerking/Stichting Stedenband Amsterdam?Managua (SAM). Een belangrijk onderdeel van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking is het bevorderen van voorlichtings- en bewustwordingsactiviteiten in het kader van de stedenbanden. In het voorjaar van 1991 werd de Stichting Stedenband Amsterdam?Managua (SAM) in het leven geroepen. (Voorheen Nicaragua Komitee Amsterdam). Deze stichting zou, vanuit het particulier initiatief tezamen met de gemeente Amsterdam, inhoud geven aan de stedenband Amsterdam?Managua.) De SAM ondersteunt kleinschalige samenwerkingsprojecten tussen Amster- dam en Managua, bijvoorbeeld op het gebied van huizenverbetering en gezondheidszorg. Men stimuleert burgers en maatschappelijke organisaties zelf activiteiten te ondernemen en geeft financi‰le en technische ondersteu- ning aan de uitvoering van dergelijke projecten. De SAM is indirect ? via begeleiding en ondersteuning ? betrokken bij activiteiten van diverse organisaties en instanties, die samenwerkingsverbanden onderhouden met soortgelijke groepen in Managua. Daarnaast houdt de stichting zich bezig met voorlichtings- en bewustwor- dingsactiviteiten in Amsterdam. Hieronder valt bijvoorbeeld de jaarlijkse campagne Amsterdam steunt Managua, waarin steeds een bepaald thema centraal staat. In 1994 was er volop aandacht voor de viering van het tienjarig bestaan van de stedenband. Hiervoor werd onder andere een feestweek in Managua georganiseerd om de lokale bevolking daar te informeren over de activiteiten met betrekking tot de vriendschapsband en Nederland. Ook werd er in 1994 in Amsterdam een symposium opgezet met als onderwerp " ontwikkelingssamenwerking op lokaal niveau, solidariteit in politieke context". In 1995 werkte de SAM samen met andere organisaties aan een workshop over straatkinderen in Nederland, Nicaragua en Latijns Amerika, waarbij tevens een conferentie over dat onderwerp werd georganiseerd. Naar aanleiding van die conferentie is later het platform zwerfjongeren opge- richt. In 1996 is de SAM betrokken bij de organisatie van de Alternatieve Boekenweek en een politieke culturele dag, waarbij informatie wordt gegeven over Nicaragua en de daar gehouden verkiezingen. In 1997 wordt de lesbo/homo-werkgroep opgericht en de Nicaraguaanse homo-agenda 1998 uitgegeven. Verder geeft de stichting vier keer per jaar een informatiebulletin uit en produceert voorlichtingsmateriaal, zoals dia's en brochures. Ook zorgt ze er tevens voor dat de Amsterdammers worden ge‹nformeerd via de lokale televisie, huis-aan-huis-bladen en de eigen homepage op internet, die zij sinds 1996 samen met de Stichting Ontwikkelings-educatie Stedenbanden Amsterdam (OSA) en het Nederlands Instituut Zuidelijk Afrika (NiZA) is gestart. Ook staan vrijwilligers van de SAM regelmatig op infomarkten met een speciale Nicaraguastand, waarbij tevens Nicaraguaanse producten worden verkocht. De SAM krijgt van de gemeente subsidie voor organisatiekosten en voorlichtingsactiviteiten. Voor projectgelden is men afhankelijk van particuliere giften. In het kader van de stedenband Amsterdam?Managua is Amsterdam in 1986 ‚‚n van de initiatiefnemers geweest voor de oprichting van het Lande- lijk Beraad Stedenbanden Nederland?Nicaragua (LBSNN), een samenwer- kingsverband van een aantal gemeenten en stedenbandorganisaties die samenwerken met Nicaragua, waaronder de SAM en de gemeente Amster- dam. Het LBSNN stelt zich ten doel uitwisseling en informatieverstrekking met betrekking tot de stedenbanden met Nicaragua te bevorderen door middel van afstemming en co”rdinatie van activiteiten, het uitwisselen van ervaringen, belangenbehartiging en gezamenlijke beleidsontwikkeling. De COA steunt de activiteiten van het Landelijk Beraad door het betalen van een jaarlijks contributiebedrag vanuit de COA-begroting. Het LBSNN organiseert gezamenlijke voorlichtingsactiviteiten, beheert fondsen van onder andere het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking en de Stichting Doen ten behoeve van projecten van gemeenten en particu- liere organisaties en organiseert sinds 1993 jaarlijks een stageprogramma voor Nicaraguaanse bestuurders en gemeenteambtenaren. Ook is het LBSNN de Nederlandse partner in het zogenaamde West-Oost-Zuid-project tussen Nederlandse, Oost-Europese en Nicaraguaanse steden. In 1991 organiseerde het LBSNN een seminar over de stedenband met Managua. In 1992 werd in de Beurs van Berlage een tentoonstelling georga- niseerd, getiteld: Nicaragua 1492?1992; 500 jaar cultureel verzet, en in 1993 kwam er een tentoonstelling na‹eve schilderkunst in Nicaragua in het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis. In datzelfde jaar werd er door het LBSNN een onderzoek gedaan naar stedelijke problematiek in Nicaragua, waarbij vooral de stad Managua werd belicht. In samenwerking met de Dienst Ruimtelijke Ordening liepen er drie stedenbouwkundigen uit Managua stage in Amsterdam. zie papieren versie: foto 3 Het LBSNN was ook betrokken bij het stageprogramma van een aantal Nicaraguanen bij de Dienst Stedelijk Beheer en de Dienst der Gemeentebe- lastingen in 1994 en in 1995 werden ook bij de stadsdeelraden stageplaatsen gecre‰erd. In 1995 was er tevens veel aandacht voor de positie van de Nicaraguaanse vrouw. Er kwamen brochures over "vrouwen en geweld in Nicaragua" en "vrouwen en gezondheidszorg in Nicaragua". Ook kwam er een vrouwelijke delegatie uit Nicaragua naar Nederland om hier verschil- lende instellingen en organisaties te bezoeken. Tevens werd er een beleids- seminar georganiseerd over Nicaraguaanse vrouwen en investeringen in de toekomst. In 1996 werd de landelijk conferentie Stedenbanden Nicaragua opgezet en kwam er een jongerendelegatie en een Nicaraguaanse milieude- legatie naar Nederland. In 1997 begeleidde het LBSNN het hoofd van de milieudienst bij de samenwerking Managua in het kader van het West-Oost- Zuid-project. Overige particuliere samenwerking met Managua. Naast de SAM, het LBSNN en de gemeentelijke diensten zijn er een aantal Amsterdamse organisaties en groepen die directe en structurele samenwer- kingsverbanden onderhouden met (gelijksoortige) groeperingen in Managu- a. Deze organisaties nemen een zelfstandige positie in binnen de steden- band. Sommige hebben een zetel in de COA. Zo is er de Initiatiefgroep Habitat Amsterdam?Managua (IHAM), die in 1994 werd opgericht door de Amsterdamse woningbouwsector en de Stede- lijke Woningdienst Amsterdam met als doel de woningbouw in Managua op projectbasis te ondersteunen. In 1996 en 1997 zijn er, naast de fondsen van woningbouwcorporaties, voor dit woningbouwproject ook COA-gelden gereserveerd. Daarnaast is er de Werkgroep Basisbeweging Amsterdam-Managua (WEB- AM), een samenwerkingsverband van een aantal progressieve kerken in Amsterdam. De afgelopen jaren hebben zij collectes georganiseerd ter ondersteuning van een bibliotheek, een opleidingsinstituut en een straat- kinderenproject in Managua. Ook is de organisatie Ontwikkelingseducatie Stedenbanden Amsterdam (OSA) opgericht, die ten doel heeft ontwikkelingseducatie te stimuleren op Amsterdamse scholen met betrekking tot de stedenbanden van Amsterdam met Managua en Beira). Deze werkgroep ontwikkelt speciaal lesmateriaal en activiteiten voor belangstellende basis- en middelbare scholen in Amsterdam. OSA is administratief verbonden aan de SAM, maar functioneert grotendeels zelfstandig. In 1991?1992 organiseerde de OSA ? toen nog onder de naam Onderwijsproject Amsterdam-Managua (OPAM) ? een speciaal onderwijs- programma voor scholen. Vanaf 1993 werd jaarlijks de musical Ni?os opgevoerd over straatkinderen. In samenwerking met de SAM begon men in 1992 met de Werk-samen-aan- een-schone-Wereldcampagne met projecten over Managua en milieu. Op scholen werden voorlichtingsavonden, Nicaragua-weken en video-briefwis- selingen tussen scholieren uit beide steden georganiseerd. Ook vond er in 1995 een lesmarathon op de Openschoolgemeenschap Bijlmer plaats, waarbij een derde klas 24 uur achter elkaar onderwijs volgde over Nicara- gua en Latijns-Amerika. In 1996 organiseerde OSA samen de SAM en het Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA), een stedenbandenfesti- val in Paradiso. Het jaar daarop werd er gezamenlijk een jongerenuitwisse- ling en -festival georganiseerd in de Amsterdam ArenA. In 1997 heeft de OSA samen met het buurthuis De Havelaar de kinderwereldwinkel opgezet, die officieel werd geopend door burgemeester Patijn. zie papieren versie foto. 2.3. Stedenband Amsterdam?Beira. Bij de oprichting van de COA waren de activiteiten op het gebied van ontwikkelingssamenwerking met name gericht op de stedenband met Managua. In de loop van de jaren werd de COA-taakstelling echter uitge- breid vanwege de contacten in zuidelijk Afrika in het kader van het Amster- damse beleid als anti-apartheidstad. Vanwege de betrokkenheid van het Amsterdamse Havenbedrijf (Amsterdam Port Consultants) bij activiteiten rondom de rehabilitatie van de haven in Beira, Mozambique sinds 1987 werd begin jaren negentig besloten, steun te verlenen aan de Amster- dam?Beira Campagne van de toenmalige Eduardo Mondlane Stichting (EMS). Leden van deze stichting, van de Anti-apartheidsbeweging Neder- land (AABN) en het Komitee Zuidelijk Afrika (KZA) traden toe tot de COA. De Eduardo Mondlane Stichting organiseerde publieksmanifestaties, activiteiten met buurthuizen en scholen, waaronder inzamelingsprojecten en gaf voorlichting over Beira en Mozambique via infobulletins, de Beirakrant en speciale brochures. In 1993 leverde de stichting een bijdrage aan het vakbondseminar in Beira, dat eveneens werd gesteund door het FNV. In datzelfde jaar werd het seminar Democratisering in Mozambique georgani- seerd in het Afrika Study Centrum. Ook kwam er met steun van de NOVIB, de gemeente Amsterdam en de Europese Gemeenschap een fototentoon- stelling over Beira en Mozambique. In 1994 werd er door de Eduardo Mondlane Stichting (EMS) een intercul- tureel zomerfeest en een kunsttentoonstelling georganiseerd en in 1995 kwam er een debat "traumaverwerking" in de Balie. Ook werd er in samenwerking met de Stichting Refugiado) een fototentoonstelling over Mozambique georganiseerd. De EMS werkte sinds 1995 bij al haar activiteiten nauw samen met het Instituut voor Zuidelijk Afrika en in 1997 is de EMS samen met het Insti- tuut voor Zuidelijk Afrika en het Komitee Zuidelijk Afrika (KZA) overge- gaan tot een fusie en opereert vanaf die tijd onder de naam Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NiZA). In 1997 zette het NiZA een cam- pagne op in verband met de lokale verkiezingen in Mozambique. Het NiZA werkt op zijn beurt weer nauw samen met de SAM en de OSA aan gezamenlijke stedenbandactiviteiten. In 1996 organiseerden zij samen een stedenbandfestival in Paradiso en in 1997 werd er een jongerenconfe- rentie opgezet, waarvoor jongeren uit Managua en Beira naar Amsterdam kwamen. Doordat de OSA zich richt op zowel de stad Beira als Managua, is deze organisatie een belangrijke schakel geworden tussen beide stedenban- den en tussen de SAM en het NiZA. zie papieren versie foto. Gemeentelijke samenwerking. Behalve ondersteuning via het COA-budget van de activiteiten van de EMS/het NiZA is de afgelopen jaren ook de belangstelling voor gemeente- lijke contacten met Beira gegroeid. In 1993 werd de burgemeester van Beira in Amsterdam officieel ontvangen door toenmalig burgemeester Ed. van Thijn. Gezamenlijk werd er een stedenbandverdrag ondertekend, waarmee er een einde kwam aan de jarenlange onzekerheid over de status van de vriendschapsrelatie. Een gevolg is ook dat de eerste stappen worden gezet voor verdergaande gemeentelijke samenwerking, naast de al in 1987 begonnen activiteiten van de Amsterdamse haven met betrekking tot het rehabilitatieproject voor de haven van Beira, die nog altijd voortduren. In 1994 en 1995 werd er een begin gemaakt met het opzetten van een strategie voor een kustbeschermingsproject (duinbeheer en ontwatering) in Beira met de Dienst Stedelijk Beheer, in een poging de kusterosie in beeld te brengen. Ook de Amsterdamse Brandweer kreeg rond 1994 belangstelling voor Beira en startte een project waarbij aan de lokale brandweer een training slacht- offerhulp werd gegeven. In 1996 werd er een luchthaven-brandweerproject opgezet in Beira en in 1997 werd er door de Amsterdamse Brandweer materiaal voor een oefencentrum opgeleverd. In 1994 werd door Gemeentewaterleidingen, de Dienst Riolering en Water- huishouding en het Milieucentrum Amsterdam in samenwerking met de EMS de "Werk-samen-aan-een-schone-Wereld"-campagne (WssW-cam- pagne) opgezet; een milieucampagne met het thema "water". In 1996 kreeg deze campagne het thema "plant een boom in Beira". Een onderdeel van deze campagne vormt de verkoop van zogenaamde groenpakketten in Amsterdam, waarvan de opbrengst naar Beira wordt gestuurd voor het Mangrove-bomen-project. Ook werd gereedschap en onderhoudsmaterieel naar Beira verzonden. In 1995 werd er door Gemeentewaterleidingen het project Aguas da Beira opgezet. Hierbij gaat het om kennisoverdracht ten aanzien van beheer en onderhoud van installaties, laboratorium en informatiesystemen. Dit project duurde tot 1998. zie papieren versie: foto 3. Overige internationale contacten. In de loop van de jaren zijn er bij de Commissie Ontwikkelingssamenwer- king veel aanvragen voor andere stedenbanden binnengekomen, bijvoor- beeld Santiago de Chile, Recife, Lusaka en San Jos‚. Steeds opnieuw werd als reactie op deze aanvragen besloten om niet op de verzoeken van deze steden in te gaan vanwege het COA-argument dat er "niet direct sprake was van iniatieven vanuit de Amsterdamse bevolking". De COA acht nog altijd van belang dat er sprake moet zijn van een potentieel draagvlak onder de Amsterdamse bevolking, bij het aangaan van nieuwe stedenbanden of andere samenwerkingsverbanden. Wel is op de begrotingen van de jaren 1991 tot 1996 door het zogenaamde incidenteel budget ruimte geweest voor het financieren van internationale ad-hocinitiatieven en of activiteiten die buiten de beide stedenbanden vielen. Zo zijn Amsterdamse iniatieven, waaronder die van de Stichting Gered Gereedschap, meerdere malen met COA-gelden financieel onder- steund. 3.1. Zuid-Afrika. Amsterdam heeft zich altijd nauw betrokken gevoeld bij de ontwikkelingen in Zuid-Afrika. Vandaar dat bij het opzetten van een eigen ontwikkelingsbeleid voor de stad Amsterdam deze regio al gauw aandacht kreeg. Eerder in dit rapport is al gemeld dat de COA-activiteiten zich in de eerste plaats richten op anti- apartheidsprogramma?s in Amsterdam en op projecten rondom Beira en Mozambique. Amsterdam wierp zich in het verleden op als anti-apartheidsstad en in juni 1990 werd Nelson Mandela na zijn vrijlating hier officieel ontvangen. Vanaf 1990 verschoof het Amsterdamse anti-apartheidsbeleid in de richting van ondersteuning van lokale democratische structuren (civics) in Zuid-Afrika. Dit leidde in 1992 en 1993 tot financi‰le steun aan de Alexandra Civic Organisation (ACO), ‚‚n van de sterkste en belangrijkste civics in de omgeving van Johannesburg. In november 1993 liepen vijf vrouwelijke leden van de ACO tien dagen stage in Amsterdam. Op 27 mei 1994 werd het ANC-kantoor in Amsterdam na een periode van vijf jaar gesloten en kwam er in Den Haag een offici‰le Zuid-Afrikaanse ambassade. In 1994 werd ook de samenwerking van het Amsterdams Historisch museum met het Mayibuye centrum in Kaapstad gesteund. In 1995 werd er met COA-gelden een programma opgezet voor voorlichting aan kiezers in Zuid-Afrika. Op verzoek van het Cape Metropolitan Forum in Kaapstad werd datzelfde jaar ook financi‰le ondersteuning geboden voor training van kandidaat-gemeenteraadsleden. Het onderhouden van een nauwe relatie met Kaapstad vindt de COA nog altijd van groot belang. Verwacht wordt dan ook dat er in de toekomst weer meer aandacht voor Zuid-Afrika zal komen en er vanuit de gemeente Amsterdam nieuwe samenwerkingsprojecten zullen worden opgezet. 3.2. Suriname. Naar aanleiding van het bezoek van de toenmalige president van Suriname, president Venetiaan, aan Amste rdam kwam er begin jaren negentig weer meer aandacht voor Suriname. In 1994 en 1995 stelde de COA middelen beschikbaar voor kleinschalige humanitaire projecten via de Stichting Project-ondersteuning Suriname. In 1996 werd er door Gemeentewaterleidingen in samenwerking met Waterlei- dingbedrijf Overijssel (WMO) een waterleidingproject opgezet in Paramari- bo. Enkele andere gemeentelijke diensten, zoals het Gemeentelijk Havenbe- drijf, hebben in de loop van de jaren negentig kleinschalige projecten in Paramaribo opgezet. Het ligt in de bedoeling om ook in de toekomst projecten in Suriname te ondersteunen door middel van het inzetten van expertise vanuit gemeentelijke diensten. 3.3. Midden- en Oost-Europa. Eind jaren tachtig, na de val van het communisme, koppelden vele West- Europese steden zich met een partner in Oost-Europa. Het specifieke doel van deze koppeling was de bevordering van vrede en veiligheid. Ook de stad Amsterdam werd door Oost-Europese hoofdsteden benaderd met verzoeken voor het aangaan van een stedenband. Het beschikbare budget legde, ondanks het feit dat het toenam, de COA echter beperkingen op ten aanzien van het oppakken van nieuwe initiatieven. Doordat ons College in 1995 akkoord is gegaan met een verdieping van de activiteiten met betrekking tot de stedenbanden, streeft de COA momenteel naar besteding van het structureel budget aan enkele hoofdonderwerpen. Hierdoor blijft slechts een gering bedrag over voor incidentele activiteiten. In de COA-begroting voor het jaar 1997 was het incidentele bedrag zelfs geheel verdwenen. Toch zijn er in de afgelopen zeven jaren vanuit de gemeentelijke diensten wel enkele samenwerkingsprojecten opgezet met Oost-Europa. Allereerst was er vanuit de Stedelijke Woningdienst Amsterdam het rehabilitatiepro- ject voor de wijk Hrasno in Sarajevo, waarvoor de gemeente in 1996 een incidenteel bedrag van 1 miljoen gulden vrijmaakte. Daarnaast is er vanuit de Milieudienst een project met Budapest geweest. In samenwerking met het LBSNN wordt momenteel onderzocht, of Amsterdam, Budapest en Managua kunnen deelnemen aan het West-Oost-Zuid-project. Sinds 1989 bestaat tevens de Stichting Hulpgoederen Roemeni‰. Deze stichting, die vooral draait op vrijwilligers van het Gemeentevervoerbedrijf, brengt tweemaal per jaar goederen naar Roemeni‰. In 1996 is de afdeling Reiniging van de Dienst Binnenstad betrokken bij ‚‚n van de projecten, het opzetten van een modern afvalinzamelsysteem voor de Roemeense stad Lipova. In COA-vergaderingen is regelmatig het argument naar voren gekomen dat de commissie zich dient te concentreren op ontwikkelingssamenwerking. Ondersteuning van activiteiten in Midden- en Oost-Europa wordt door de COA niet als ontwikkelingssamenwerking beschouwd. Meerdere malen is dan ook gesuggereerd dat er voor de samenwerking met deze regio extra middelen moeten worden gereserveerd. 4. Financieel overzicht COA. Reeds in de nota-Van Leuven c.s.) werd gepleit voor een structurele bijdrage vanuit de gemeentelijke begroting, voor zowel de invulling en ondersteuning van de stedenband met Managua als voor het nog verder te ontwikkelen beleid op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Verschillende achtereenvolgende jaren heeft de COA bij gemeenteraadsver- kiezingen een memorandum voorgelegd aan de betrokken fracties met daarin de stand van zaken van de Amsterdamse inspanningen op het terrein van ontwikkelingssamenwerking. Hierin werd steeds opnieuw nadrukkelijk gevraagd om een structurele budgettaire prioriteit van dit beleidsterrein met als uitgangspunt een gulden per inwoner voor ontwikkelingssamenwer- king te reserveren, zoals dat in een aantal Nederlandse gemeenten reeds wordt gehanteerd. Dat streven, een gulden per inwoner, is tot op heden niet gehaald, maar door deze inspanningen steeg het bedrag dat vanuit de gemeentebegroting beschikbaar werd gesteld voor ontwikkelingssamenwerking, wel gestaag. Werd er in 1985 nog slechts een bedrag van ¾ 10.000 beschikbaar gesteld, in 1991 was dit bedrag al opgelopen tot een structureel bedrag van ¾ 400.000 plus ¾ 50.000 incidenteel. De afgelopen zeven jaren is dit bedrag langzaam verder gegroeid. In 1992 werd er een structureel bedrag gereserveerd van ¾ 410.000 met een inciden- tele aanvulling van ¾ 50.000. Dit bedrag bleef in 1993 gelijk, alleen werd de verdeling tussen het structurele en het incidentele bedrag, respectievelijk ¾ 424.350 en ¾ 35.650 enigszins gewijzigd. Voor de begroting voor 1994 stegen beide bedragen en werd er ¾ 430.720 structureel en ¾ 75.650 incidenteel begroot. Voor 1995 nam het totale bedrag voor het eerst weer af. Het structurele bedrag bleef gelijk (¾ 430.720) en het incidentele nam met 650 gulden af tot een bedrag van ¾ 75.000. In 1996 werd het ¾ 567.350 structureel en ¾ 125.000 incidenteel. In 1995 ging ons College akkoord met een verbreding en verdieping van de stedenbanden. Dit besluit heeft geleid tot nieuwe initiatieven en uitbreiding van bestaande activiteiten in beide steden. In de gemeentebegroting voor 1997 werd ten behoeve van ontwikkelingssamenwerking een bedrag van ¾ 598.020 structureel gereserveerd. Anders dan voorgaande jaren werd er geen bedrag vrijgemaakt voor incidentele activiteiten. 4.1. Verdeling beschikbaar budget. In de verordening van de COA is vastgelegd dat het beschikbare bedrag voor ontwikkelings-samenwerking rechtvaardig dient te worden verdeeld tussen de stedenband Amsterdam?Managua en overige activiteiten ener- zijds en tussen projectkosten en kosten voor voorlichting en bewustwording anderzijds. In de jaren 1991?1995 lag de verhouding tussen projectkosten, voorlichting en bewustwording en organisatie als volgt: 50%, 35% en minder dan 15%. Sinds 1996 is de verdeelsleutel enigszins aangepast; sinds die tijd wordt er ruim 70% van het budget gereserveerd voor projectsamen- werkingsactiviteiten, 20% voor voorlichtingsactiviteiten en minder dan 10% voor organisatiekosten. Alle directe kosten dienen projectmatig gefinancierd te worden (dus of uit COA-budget, of uit financiering van derden) De laatste jaren geldt meestal dat ook salariskosten van uitgezonden personeel uit het desbetreffende project budget wordt bekostigd. 4.2. Externe fondsen. De geldstromen die Amsterdam besteedt aan projecten in het kader van ontwikkelingssamenwerking, zijn zeer de moeite waard gebleken door het multiplier effect. Het is een feit dat de bescheiden hoeveelheden geld die Amsterdam besteedt aan projectmatige samenwerking in ontwikkelingslan- den, bijvoorbeeld in Managua en Beira, een veelvoud daarvan aan fondsen van ontwikkelingsfinanciers genereert. In de afgelopen jaren heeft de aandacht en erkenning voor de impact van gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking geresulteerd in beleidsontwikke- ling en het beschikbaar komen van financieringsprogramma?s voor gemeen- telijke samenwerking bij de VN, de Wereldbank, de Europese Unie, het Ministerie van Buitenlandse Zaken/DGIS, de VNG, het LBSNN en andere medefinancieringsorganisaties. Met de opgebouwde kennis en ervaring heeft Amsterdam zich toegang tot deze fondsen verworven. Echter, een voldoen- de ambtelijke capaciteit en een eigen financi‰le bijdrage blijven belangrijke voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze fondsen. 5.Toekomstig beleid Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam. In de afgelopen dertien COA-jaren is er veel gebeurd op het gebied van het Amsterdamse ontwikkelingssamenwerkingsbeleid. Er waren internationale ontwikkelingen die voor verandering zorgden, bijvoorbeeld in Zuid-Afrika en Oost-Europa, maar ook binnen de gemeente Amsterdam zijn er ontwik- kelingen geweest die de activiteiten van de COA hebben be‹nvloed. In de loop van de tijd veranderde de structuur van de COA: er kwamen nieuwe raadsleden en in 1994 een nieuwe burgemeester. Sinds de portefeuilleverde- ling van 1994 valt de verantwoordelijkheid voor het ontwikkelingsbeleid onder de wethouder voor Internationale Contacten en Ontwikkelingssamen- werking. De ambtelijke ondersteuning voor de COA functioneerde tot september 1997 nog wel onder het kabinet van de Burgemeester. Na september is de ondersteuning ondergebracht bij de International Desk van de gemeente Amsterdam, eveneens onder de verantwoordelijkheid van de wethouder voor Internationale Contacten en Ontwikkelingssamenwerking. Vanuit de International Desk wordt het secretariaat van de COA ingevuld, waarbij het gaat om de co”rdinatie van de COA-activiteiten en voorbereiding van de besluitvorming. De COA vervult niet alleen een adviesfunctie, maar heeft ook enkele uitvoerende taken en verantwoordelijkheden. Vanwege die specieke adviesfunctie van de COA is voorgesteld om na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 1998 de samenstelling van de COA enigszins te wijzigen; voortaan zal de commissie enkel bestaan uit deskundi- gen op het terrein van ontwikkelingssamenwerking en vertegenwoordigers van het particulier initiatief en zullen raadsleden niet langer deel uitmaken van de COA. Hiermee komt er een einde aan de dubbelrol die raadsleden tot op heden vervulden: als COA-lid brachten zij advies uit aan het gemeen- tebestuur op het gebied van ontwikkelingssamenwerking en als commissielid konden zij vervolgens een besluit over hun eigen advies nemen. De Com- missie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam blijft een adviescommissie ex art. 91 van de (nieuwe) Gemeentewet. Tot slot, de Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam zal zich in de toekomst, zoals beschreven in onze voordracht van 5 februari 1998, nr. 94, tot vaststelling van de Verordening op de Commissie Ontwikkelingssamenwerking Amsterdam, blijven concentreren op ontwikkelingssamenwerking. Hierbij gaat het om samenwerken met landen die volgens het ontwikkelingscomit‚ van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (het DAC) worden beschreven als ontwikkelingsland. Speerpunten in dit beleid zijn vooralsnog de steden Beira en Managua, waarmee Amsterdam een stedenband onderhoudt, en de steden Paramaribo en Kaapstad. Jaarlijks wordt het COA-beleid opnieuw vastgesteld en worden eventuele wijzigingen aangebracht, naar gelang internationale ontwikkelingen dit vereisen. Amsterdam, 5 februari 1998. Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, M. Sint S. Patij n secretaris b urgemeester Verschenen 11 februari 1998. Bijlagen 1 en 2 (zie papieren versie). Bijlage 3. Ledenlijst COA 1990?1994. Beunder, G. Gemeentewaterleidingen Bergenhenegouwen, L.V. Gemeentewaterleidingen Berg, mevr. J. van de NOVIB Bergkamp, J. Kamer van Koophandel en Fabrieke n voor Amsterdam Berkelder, G. Eduardo Mondlane Stichting Bosgraaf, R. Komitee Zuidelijk Afrika Buis, H. Lagere Overheden Tegen Apartheid Claassen, D.E. Scheepvaartvereniging Noord Clercx, mevr. M. PvdA Duijn, J. van CDA Duijn, R. van De Groenen Esajas, E.P. D66 Grewel, mevr. A. PvdA Hart, W.B. Tropeninstituut (voorzitter COA) Hermes, P. Anti Apartheids Beweging Nederla nd Hoekstra, mevr. J. Onderwijsproject Amsterdam? Mana- gua Holvast, A. J. GroenLinks Horst, D. van der Gemeentevervoerbedrijf Hijden, R. van Nicaragua Komitee Amsterdam/LB- SNN Hupperts, P. NOVIB Kuiper, mevr. M. Bureau Buitenland UVA La Rose-Lont, mevr. N. Kabinet Burgemeester, secretaris COA Lindeman, mevr. I. Gemeentelijk Havenbedrijf Maslowski, R. Onderwijsproject Amsterdam? Mana- gua Oedayraj Singh Varma, mevr. T. GroenLinks Oskam, A.W. Dienst Ruimtelijke Ordening Roebert, A.J. Gemeentewaterleidingen Ruyven, K. Dienst Ruimtelijke Ordening Seip, M. van der Stichting Stedenband Amsterdam?M a- nagua Sieperda, J. Energiebedrijf Amsterdam Noord W est Staveren, J. van Dienst Ruimtelijke Ordening Steenbergen, H. Brandweer Amsterdam Stoel, mevr. A.L.E.C. van der VVD Streuer, mevr. A. Stichting Stedenband Amster- dam?Managua Tjon A Ten, J. Gemeentevervoerbedrijf Tongeren, P. NCO Vries, H. Amsterdam Port Consultants Wagenaar, Amsterdam Port Consultants Wasscher, mevr. J. Onderwijsproject Amsterdam? Mana- gua Weteling, L. Dienst Stedelijk Beheer Wit, mevr. J.W.N. Universiteit van Amsterdam Wieberdink, mevr. A. Universiteit van Amsterdam Zumpolle, mevr. J. Voorlichting gemeente Amsterdam Bijlage 4. Ledenlijst COA 1994?heden. Balai, L. W. PvdA Bergenhenegouwen, L. Gemeentewaterleidingen Berkelder, G. Eduardo Mondlane Stichting Beunder, G. Gemeentewaterleidingen Bommel, H. van SP Bosgraaf, R. Comit‚ Zuidelijk Afrika Bruyns, C. Ingenieursbureau Amsterdam Buis, H. Gem. Platform Zuid-Afrika Burger, mevr. P. St. Stedenband Amsterdam? Managua Cherribi, A. PvdA Dalkiran, A. GroenLinks Groenewegen, P. Eduardo Mondlane Stichting Hart, W. Tropeninstituut, voorzitter COA Hermes, P. Instituut Zuidelijk Afrika (late r NiZA) Heuvel, H. van der Ned. Instituut Zuidelijk Afrika Hijden, R. van der Landelijk Beraad Stedenbanden Ne der land?Nicaragua (LBSNN) Jong, mevr. E.M. de D66 Lekkerkerker, G.M.A. Voorlichting Gemeente Amsterdam La Rose-Lont, mevr. N. International Desk, secretaris C OA Maslowski, R. Onderwijsproject Amsterdam? Mana- gua Mester, F. Gemeentelijk Havenbedrijf Nieuwenhuis, mevr. M. Voorlichting Gemeente Amsterdam Oskam, A.W. Dienst Ruimtelijk Ordening Overveld, mevr. E. van Onderwijsproject Amsterdam? Mana- gua (later OSA) Paquay, W. SP Raksowidjojo, J. GroenLinks Raschew-Dierdorp, mevr. J.A. Kabinet Burgemeester, notuliste Ruiter, mevr. A. de Milieudienst Ruyven, C. Project Management Bureau/SAM Schwanen, F.J.A. De Groenen Sieperda, J.B. Energiebedrijf Amsterdam Tongeren, P. NCO Weltevreden-v.d. Bos, mevr. C.V. CDA Went, R.G Wethoudersassistent VVD Wijk, R. van VVD Wilden, mevr. M. van der St. Stedenband Amsterdam? Managua |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 13:18 |
Als je dat stuk leest zie je ook hoe sneakie ze het verborgen hebben. Het valt onder de afdeling "Economische en Sociale Zaken & Technologie" (dat staat meteen aan het begin).
Die 600.000 die hard in de pdf stond is dus waarschijnlijk een topje van de berg. |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 13:20 |
quote: Blijkbaar ziet de gemeenteraad dit als een van de terreinen waar zij aandacht aan wil en moet besteden. Prima toch?quote: Onze rijksoverheid houdt zich daar toch al mee bezig? Waarom moet Amsterdam (en de provincie NoordHolland) dan ook nog eens deze taak op zich nemen? Subsidiariteitsbeginsel blijkbaar zijn deze lagere overheden van mening dat ze dit goed kunnen regelen . |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 13:23 |
quote:Op maandag 27 december 2004 13:20 schreef du_ke het volgende:[..] Blijkbaar ziet de gemeenteraad dit als een van de terreinen waar zij aandacht aan wil en moet besteden. Prima toch? [..] Subsidiariteitsbeginsel blijkbaar zijn deze lagere overheden van mening dat ze dit goed kunnen regelen  . Stel je voor dat ze niks te doen hebben. Dat zou een ramp zijn. |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 13:30 |
Ik heb er geen probleem mee jij maakt je er druk om klaar. . |
| Parabola | maandag 27 december 2004 @ 14:10 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:31 schreef aryan8 het volgende:[..] Omdat de bevolking van Amsterdam geen keuze heeft in deze ambtenarenluimen van door hen opgebrachte centen terwijl zij er in inkomen weer wat verder op achteruit gaan gezien de gestegen kosten voor levensonderhoud, ziektekosten- en andere verzekeringspremies, gemeentebelastingen en vergunningen. 1 woord: gemeenteraadsverkiezingen. |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 15:10 |
quote: Als het jouw allemaal niet zo veel boeit kunnen we het toch net zo goed niet doen. |
| #ANONIEM | maandag 27 december 2004 @ 16:02 |
Typisch zo'n rechts stokpaardje: bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. In de ikke-ikke-ikke-wereld is het natuurlijk het allerbeste om daar letterlijk geen cent aan uit te geven. Dat Afrika na al die jaren nog steeds arm is, heeft veel te maken met andere landen die hun verplichtingen niet nakomen, zoals de door velen hier geroemde heer Bush te Washington.
Overigens vind ik het trouwens ook nog eens een goed idee om de lokale bevolking in genoemde gebieden te steunen. Door de mensen ter plekke betere leefomstandigheden te verschaffen, neemt de noodzaak af om naar Nederland te komen. |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 16:05 |
quote:Op maandag 27 december 2004 16:02 schreef dVTB het volgende:Typisch zo'n rechts stokpaardje: bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. In de ikke-ikke-ikke-wereld Zo zijn mensen nou eenmaal.quote: is het natuurlijk het allerbeste om daar letterlijk geen cent aan uit te geven. Dat Afrika na al die jaren nog steeds arm is, heeft veel te maken met andere landen die hun verplichtingen niet nakomen, zoals de door velen hier geroemde heer Bush te Washington. Jij weet iets wat ik niet weet. Vertel er eens wat meer over.quote:Overigens vind ik het trouwens ook nog eens een goed idee om de lokale bevolking in genoemde gebieden te steunen. Door de mensen ter plekke betere leefomstandigheden te verschaffen, neemt de noodzaak af om naar Nederland te komen. Het rijk houd zich hier toch al mee bezig. Waarom moeten de lokale overheden (die in principe minder expertise hebben) zich hier ook nog eens mee bezig houden. Leg dat nou eens uit. |
| Parabola | maandag 27 december 2004 @ 16:16 |
quote: Niet alle mensen, dat schijn jij nogal eens te vergeten.quote:Het rijk houd zich hier toch al mee bezig. Waarom moeten de lokale overheden (die in principe minder expertise hebben) zich hier ook nog eens mee bezig houden. Leg dat nou eens uit. Ik heb het al een paar keer gezegd, maar je gaat er steeds niet op in. Als een democratisch gekozen raad zijn budgetrecht op deze wijze aanwendt, is dat zijn goed recht. Uit het feit dat de Amsterdamse kiezer deze raad niet naar huis stuurt kunnen we afleiden dat de Amsterdamse kiezer dit ofwel goedkeurt, ofwel minder belangrijk vindt dan andere zaken.
Overigens heb ik ook nog steeds geen overtuigend argument gehoord waarom een decentrale overheid dit niet zou mogen doen. Een enkel 'het Rijk doet het al' volstaat hier niet. De Amsterdamse burger kan immers in meerderheid vinden dat het Rijk niet genoeg doet en dat zijn gemeente daar een schepje bovenop moet doen. |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 16:24 |
quote:Op maandag 27 december 2004 16:16 schreef Parabola het volgende:Ik heb het al een paar keer gezegd, maar je gaat er steeds niet op in. Als een democratisch gekozen raad zijn budgetrecht op deze wijze aanwendt, is dat zijn goed recht. Uit het feit dat de Amsterdamse kiezer deze raad niet naar huis stuurt kunnen we afleiden dat de Amsterdamse kiezer dit ofwel goedkeurt, ofwel minder belangrijk vindt dan andere zaken. Ik denk dat ze het niet eens weten.quote:Overigens heb ik ook nog steeds geen overtuigend argument gehoord waarom een decentrale overheid dit niet zou mogen doen. Een enkel 'het Rijk doet het al' volstaat hier niet. De Amsterdamse burger kan immers in meerderheid vinden dat het Rijk niet genoeg doet en dat zijn gemeente daar een schepje bovenop moet doen.  Vanuit een andere manier bezien is dit idd heel gunstig. Als het rijk nu stopt met ontwikkelingshulp (altijd goed) en het overlaat aan de gemeenten dan hebben wij als burgers tenminste keuze of we betalen voor ontwikkelingshulp. Bevalt het beleid in jouw gemeente vanwege de o-hulp niet, dan verhuis je toch gewoon naar een gemeente waar ze niet aan o-hulp doen. Op die manier heb je enige mate van keuzevrijheid aangaande de meefinanciereing van 0-hulp (sorry, dat moest een o zijn). En dat is erg mooi.
Ik heb hier al vaker over nagedacht. Ook op http://www.meervrijheid.nl/ loopt hier een discussie over. Ik zal hier eens iets starten. |
| Parabola | maandag 27 december 2004 @ 16:33 |
quote:Op maandag 27 december 2004 16:24 schreef Landmass het volgende:Vanuit een andere manier bezien is dit idd heel gunstig. Als het rijk nu stopt met ontwikkelingshulp (altijd goed) en het overlaat aan de gemeenten dan hebben wij als burgers tenminste keuze of we betalen voor ontwikkelingshulp. Bevalt het beleid in jouw gemeente vanwege de o-hulp niet, dan verhuis je toch gewoon naar een gemeente waar ze niet aan o-hulp doen. Op die manier heb je enige mate van keuzevrijheid aangaande de meefinanciereing van 0-hulp (sorry, dat moest een o zijn). En dat is erg mooi. DIe keuzevrijheid heb je nu ook al hoor. Je kunt zelfs verhuizen naar een land dat ontwikkelingshulp ontvangt. Stuur je even een kaartje als je over bent? |
| Davitamon | maandag 27 december 2004 @ 17:23 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:09 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:[..] En jij bent door God aangesteld om te bepalen wat snoepreisjes zijn en welke reizen wel ten behoeve van de werkzaamheden worden gemaakt? Bestuurders van Nederlandse steden hebben uberhaupt niks te zoeken in andere landen ten behoeve van werkzaamheden 
Laat je eerst de zaken hier maar eens op orde stellen. Het geld wat dan nog over is kan terug naar de belastingbetaler ter stimulering van de economie. |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 17:47 |
quote:Op maandag 27 december 2004 17:23 schreef Davitamon het volgende:[..] Bestuurders van Nederlandse steden hebben uberhaupt niks te zoeken in andere landen ten behoeve van werkzaamheden  Waarom niet? Er zijn steeds meer internationale samenwerkingsverbanden die voor beide gemeentes positief uitpakken . Het kan dus zeer zeker ook geld opleveren . |
| Sidekick | maandag 27 december 2004 @ 17:56 |
quote: En dan kijken wat we aan ontwikkelingssamenwerking kunnen doen?
Oh nee, stom van me:quote: Het geld wat dan nog over is kan terug naar de belastingbetaler ter stimulering van de economie. Ik vind het een zeer egoistische instelling. Je goed recht uiteraard, maar democratisch gekozen organen denken daar toch anders over. Dat mandaat zou je toch wel mogen respecteren me dunkt. |
| Davitamon | maandag 27 december 2004 @ 18:17 |
quote:Op maandag 27 december 2004 17:56 schreef Sidekick het volgende:[..] maar democratisch gekozen organen denken daar toch anders over. Dat mandaat zou je toch wel mogen respecteren me dunkt. 
Dus jij bent het met alles wat, zeg, het CDA doet eens?  |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 18:20 |
quote:Op maandag 27 december 2004 17:47 schreef du_ke het volgende:[..] Waarom niet? Er zijn steeds meer internationale samenwerkingsverbanden die voor beide gemeentes positief uitpakken  . Het kan dus zeer zeker ook geld opleveren  . Noem er eens een. |
| Davitamon | maandag 27 december 2004 @ 18:25 |
quote:Op maandag 27 december 2004 17:47 schreef du_ke het volgende:[..] Waarom niet? Er zijn steeds meer internationale samenwerkingsverbanden die voor beide gemeentes positief uitpakken  . Het kan dus zeer zeker ook geld opleveren  . Als deze verbanden primair omgezet worden uit deze overwegingen is het geen ontwikkelingshulp, maar gewoon handel. |
| Hyperdude | maandag 27 december 2004 @ 18:29 |
Het nut van ontwikkelingssamenwerking is volgens mij niet onomstreden. Op zijn minst mag je verlangen dat er naar gestreefd wordt eea. doelmatig en efficiënt uit te voeren.
Het lijkt mij dat je je terecht af kunt vragen of de gemeente Amsterdam de benodigde know-how in huis heeft of dat ze daar (dure) deskundigen voor in moeten huren. En moet de gemeente Rotterdam dan een soortgelijke afdeling opzetten enz. enz.
Het lijkt mij niet echt een taak van een gemeente, maar van de Rijksoverheid.
Overigens stel ik mij als part-time Amsterdammer beschikbaar om op gemeentekosten te checken of mijn vakantieherinneringen te Phuket nog in originele staat zijn. En om ff te kijken hoe het gaat met die arme meisjesmensen daaro. |
| Sidekick | maandag 27 december 2004 @ 18:43 |
quote: Zoals ik zei is een egoistische instelling je goed recht. Maar ik dacht dat je de gang van zaken ook bekritiseerde. |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 18:47 |
quote:Op maandag 27 december 2004 18:29 schreef Hyperdude het volgende:Het nut van ontwikkelingssamenwerking is volgens mij niet onomstreden. Op zijn minst mag je verlangen dat er naar gestreefd wordt eea. doelmatig en efficiënt uit te voeren. Het lijkt mij dat je je terecht af kunt vragen of de gemeente Amsterdam de benodigde know-how in huis heeft of dat ze daar (dure) deskundigen voor in moeten huren. Natuurlijk worden daar dure consutants en adviesburos voor ingeschakeld. Hulp is in Nederland een industrie geworden waar veel mensen een baan in hebben. Buiten de schermen om is het lekker handjeklap tussen bestuurders en de industrie. Draagvlak kweken en verworven "rechten" beschermen.quote:En moet de gemeente Rotterdam dan een soortgelijke afdeling opzetten enz. enz. Niks moet.  quote:Het lijkt mij niet echt een taak van een gemeente, maar van de Rijksoverheid. Overigens stel ik mij als part-time Amsterdammer beschikbaar om op gemeentekosten te checken of mijn vakantieherinneringen te Phuket nog in originele staat zijn. En om ff te kijken hoe het gaat met die arme meisjesmensen daaro.  |
| Lord_Vetinari | maandag 27 december 2004 @ 18:48 |
Landmass, joehoe!
Amsterdam doet ook aan ontwikkelingssamenwerking |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 18:52 |
quote: Jij wil van mij heel graag een antwoord? Dan post jij maar duidelijk de vraag (en geen links), dan zal ik antwoorden. |
| Davitamon | maandag 27 december 2004 @ 19:05 |
quote: Precies. En dan nog zie ik weinig heil in het op nationaal niveau weggeven van ontwikkelingsgelden. Ik heb meer vertrouwen in de methodes van bijvoorbeeld Wereldbank onderdelen zoals het IFC (International Finance Corporation, soort investeringsbank) en de IDA (International Development Association, voor 'zachte' leningen aan ontwikkelingslanden).
Daarnaast heeft ontwikkelingshulp weinig tot geen zin (druppel, gloeiende plaat) zolang welvarende landen schandalige vormen van protectionisme aanhouden. |
| Davitamon | maandag 27 december 2004 @ 19:26 |
quote:Op maandag 27 december 2004 18:43 schreef Sidekick het volgende:[..] Zoals ik zei is een egoistische instelling je goed recht. Maar ik dacht dat je de gang van zaken ook bekritiseerde. Vind je het ook egoïstisch dat mensen er niet voor kiezen hun overtollig inkomen te besteden aan drugs voor verslaafden?
Het zou egoïstisch zijn als het daadwerkelijk hielp. Dat doet het niet. Je maakt Derde Wereld landen alleen maar nog meer afhankelijk (zelfde geldt voor de verslaafde). |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 22:39 |
quote: Er zijn in de grensregio een aantal internationale bedrijvenparken. Dit valt niet onder ontwikkelingssamenwerking maar heeft wel wederzijdse voordelen. Verder vallen er best allerlei projecten te bedenken als je vanuit Nederland in b.v. Suriname een werkgelegenheidsproject opzet scheelt dat weer in het aantal kansarme mensen dat deze kant opkomt . |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 22:40 |
quote:Op maandag 27 december 2004 19:05 schreef Davitamon het volgende:[..] Precies. En dan nog zie ik weinig heil in het op nationaal niveau weggeven van ontwikkelingsgelden. Ik heb meer vertrouwen in de methodes van bijvoorbeeld Wereldbank onderdelen zoals het IFC (International Finance Corporation, soort investeringsbank) en de IDA (International Development Association, voor 'zachte' leningen aan ontwikkelingslanden). Daarnaast heeft ontwikkelingshulp weinig tot geen zin (druppel, gloeiende plaat) zolang welvarende landen schandalige vormen van protectionisme aanhouden. Die ook nog eens nadelig zijn voor welvarende landen zelf. Een topic hierover: Landbouwbeleid krijgt extra stupide dimensie |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 22:44 |
quote:Verder vallen er best allerlei projecten te bedenken als je vanuit Nederland in b.v. Suriname een werkgelegenheidsproject opzet scheelt dat weer in het aantal kansarme mensen dat deze kant opkomt  . Ik heb geen moeite met mensen de toegang tot dit land te weigeren. Ik vind het bovendien een vorm van chantage: "als jij ons geen geld heeft komen wij naar je landje". Laten ze het daar lekker zelf uitzoeken.
[ Bericht 27% gewijzigd door Landmass op 27-12-2004 22:51:21 ] |
| Davitamon | maandag 27 december 2004 @ 22:53 |
| Armoede los je (op de lange termijn) inderdaad niet op door mensen geld te geven; dat los je op door ze de mogelijkheid te geven om te kunnen concurreren met andere landen en alle belemmeringen die de vrije markt in de weg staan weg te halen. Er is geen verband tussen ontwikkelingshulp en economische ontwikkeling. Kijk naar de voorheen straatarme Nieuwe Tijgers. Deze landen hebben hun huidige welvaartsniveau niet te danken aan ontwikkelingshulp, maar aan het kapitalisme. De landen die wel gigantisch veel ontwikkelingsgeld ontvangen vertonen daarentegen nauwelijks enige vorm van groei. |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 22:53 |
Nu trek je hetweer helemaal de verkeerde hoek in . Het heeftmet chantage niets te maken, Amsterdam heeft een omvangrijke surinaamse populatie. Tussen die groep en de surinamers die nog in Suriname zitten vindt uitwisseling plaats. Wanneer je er voor kan zorgen dat de stroom wat meer die kant op gaat. Omdat het welvaartsniveau er door b.v. betere scholing en werkervaringsprojecten stijgt is dat toch alleen maar positief?
Overigens wel apart dat je mensen wil wijgeren maar voor alle goederen de grenzen wel open wil gooien ! |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 22:56 |
quote:Op maandag 27 december 2004 22:53 schreef Davitamon het volgende: De landen die wel gigantisch veel ontwikkelingsgeld ontvangen vertonen daarentegen nauwelijks enige vorm van groei. Ze hebben een informele economie. Dit staat echter compleet los van ontwikkelingshulp. Afrika minder arm dan gedacht |
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 22:56 |
Davitamon daarbij moet je bepaalde externe factoren (oorlogen, dictators etc) niet vergeten. Ik zou overigens ook nooit pleiten voor zomaar geld geven .
En b.v. Nederland heeft mede door de Marshallhulp wel een behoorlijke sprong voorwaarts kunnen maken. |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 22:57 |
quote:Op maandag 27 december 2004 22:53 schreef du_ke het volgende:Nu trek je hetweer helemaal de verkeerde hoek in  . Het heeftmet chantage niets te maken, Amsterdam heeft een omvangrijke surinaamse populatie. Tussen die groep en de surinamers die nog in Suriname zitten vindt uitwisseling plaats. Wanneer je er voor kan zorgen dat de stroom wat meer die kant op gaat. Omdat het welvaartsniveau er door b.v. betere scholing en werkervaringsprojecten stijgt is dat toch alleen maar positief? Van zo'n progressieveling als jij had ik toch niet verwacht dat hij het positief vind dat er Surinamers vertrekken uit dit kikkerlandje.quote:Overigens wel apart dat je mensen wil wijgeren maar voor alle goederen de grenzen wel open wil gooien  ! boeit mij dat nou |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 22:58 |
quote:Op maandag 27 december 2004 22:56 schreef du_ke het volgende:En b.v. Nederland heeft mede door de Marshallhulp wel een behoorlijke sprong voorwaarts kunnen maken. Bron? |
| lucida | maandag 27 december 2004 @ 23:01 |
quote:Op maandag 27 december 2004 12:24 schreef Parabola het volgende:[..] Als de bevolking van Amsterdam in meerderheid vindt dat er meer gedaan moet worden, staat het ze vrij om dat te doen. Waarom wil jij ze dat recht ontzeggen? Dat is hem nu net de kern, want nergens is gebleken dat de bevolking van Amsterdam dit soort zaken in meerderheid ondersteunt. Liever zien de Amsterdammers dat weer eens wat extra geld gaat naar zelforganisaties en sociaal-maatschappelijk (vrijwilligers)werk, of naar armoede bestrijding.
Dit soort initiatieven horen ook niet primair bij de gemeenten thuis. Het is leuk dat ze de banden met andere steden aanhalen, maar dat kan ook op andere manieren, zonder dat een hele delegatie ambtenaren op kosten van de gemeenschap lucratieve snoepreisjes voor zichzelf 'bedenken'...
|
| du_ke | maandag 27 december 2004 @ 23:01 |
De geschiedenislessen . Oh nee die zijn natuurlijk eng en links . |
| Landmass | maandag 27 december 2004 @ 23:04 |
quote: Zeg er even bij dat je hierop reageert: Amsterdam doet ook aan ontwikkelingssamenwerking
Ik neem een middelbaar schoolboekje dat zegt dat we dankzij de Marshall hulp uit Amerika welvarend zijn geworden en het daar bij laat niet serieus.
10tje van Drees heeft denk ik meer geholpen. |
| lucida | maandag 27 december 2004 @ 23:18 |
quote:Op maandag 27 december 2004 22:56 schreef du_ke het volgende:En b.v. Nederland heeft mede door de Marshallhulp wel een behoorlijke sprong voorwaarts kunnen maken. ... Be real...: dat was toch niets anders dan een nauwkeurig uitgedokterd wurgcontract.

|
| Priapus | maandag 27 december 2004 @ 23:21 |
quote: Yep! Maar we hebben er wel goed garen bij gesponnen.
 |
| DaveM | maandag 27 december 2004 @ 23:24 |
Wat een geldverspilling weer. Alsof onze betrekkingen met Suriname nog niet genoeg gekost hebben.
Wat mij betreft is de enige betrekking met Suriname een ambassade en worden alle gemeentelijke betrekkingen met Suriname per direkt verboden.
Reisjes naar Suriname doen gemeente-ambtenaren maar in eigen tijd en op eigen kosten. |
| Tup | dinsdag 28 december 2004 @ 00:42 |
quote:Op maandag 27 december 2004 02:34 schreef Overlast het volgende:Oh god slimpie. Waarom nog eten? Morgen heb ik toch weer honger. Doel van ontwikkelingshulp is om landen te helpen bij hun ontwikkeling(logisch he). Doel van Justitie is niet om criminaliteit te stoppen, maar om het in de hand te houden. Dat doen ze aardig. Ontwikkelingshulp echter begint steeds meer omstreden te worden, als je landen die hulp hebben ontvangen vergelijkt met landen die geen hulp hebben ontvangen, dan zie je weinig verschil. Ontwikkelingshulp is vooral omstreden bij rechts libertarische egoisten die dergelijke gelden als rechtstreekse oorzaak van huidige begrotingstekorten zien. |
| ExtraWaskracht | dinsdag 28 december 2004 @ 00:46 |
quote:Op dinsdag 28 december 2004 00:42 schreef Tup het volgende:[..] Ontwikkelingshulp is vooral omstreden bij rechts libertarische egoisten die dergelijke gelden als rechtstreekse oorzaak van huidige begrotingstekorten zien. Ik vermoed dat zij meer vallen over de gedwongen winkelnering ter ondersteuning van dictators van allerlei pluimage zonder enig reeel resultaat alsmede de knechtende werking die ervan uitgaat. Een libertarist zal niet zo gauw zeggen dat de staatsschuld op hem/haar betrekking heeft, aangezien die persoon ook niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor diezelfde staatsschuld in zijn/haar overtuiging. |
| Davitamon | dinsdag 28 december 2004 @ 01:10 |
quote:Op dinsdag 28 december 2004 00:42 schreef Tup het volgende:[..] Ontwikkelingshulp is vooral omstreden bij rechts libertarische egoisten die dergelijke gelden als rechtstreekse oorzaak van huidige begrotingstekorten zien. Precies. Gewoon wegsmijten dat geld, vooral niet over na denken want dat is 'egoïstisch' 
Je bent trouwens één van de weinigen in dit topic die over begrotingstekorten begint... Er zijn hele andere en betere argumenten tegen 'ontwikkelingshulp', maar daarvoor zul je toch echt dit topic even moeten doorlezen. |
| Tup | dinsdag 28 december 2004 @ 09:33 |
quote:Op dinsdag 28 december 2004 01:10 schreef Davitamon het volgende:Precies. Gewoon wegsmijten dat geld, vooral niet over na denken want dat is 'egoïstisch' Je bent trouwens één van de weinigen in dit topic die over begrotingstekorten begint... Er zijn hele andere en betere argumenten tegen 'ontwikkelingshulp', maar daarvoor zul je toch echt dit topic even moeten doorlezen. Ik vind het al geen wegsmijten. In veel bedrijven is een overhead van zeg 40%. Daar weten zij van te maken dat ze essentieel zijn om een bedrijfsvoering mogelijk te maken. Zo zal ook ontwikkelingshulp niet geheel efficient zijn. Sterker nog, aangezien we te maken hebben met grote afstanden en soms dictatoriale regimes wordt de zaak alleen maar moeilijker. Ik kan dit zelfs gebruiken om voor meer geld te pleiten. Als 40% "goed" terecht komt (al zullen users eerder beweren dat het minder is, aangezien ze geen idee hebben wat ze mislukt vinden), dan moeten we eigenlijk 2.5 keer de huidige hoeveelheid geld in ontwikkelingswerk stoppen. Hier geldt dan -net als andere zaken in NL zelf- dat kleinschaligheid beter lijkt. Verder blijft een belangrijke zaak de wijze van "meten". Als 10 miljoen Afrikanen dood dreigen te gaan en door voedselhulp zijn dat er nu 9, is de hulp dan mislukt? Want velen zullen zeggen "de honger is de wereld nog niet uit".
Waarom ik over begrotingstekort begon: veel users gebruiken het argument "dat geld kunnen we beter gebruiken voor andere zaken" bij ontwikkelingswerk-discussies. Ik signaleer dat tegelijkertijd veel van die users heilig geloven in de vrije markt en ihb. de "niet-zero-sum" theorie, waarbij de vrije markt voor iedereen meer welvaart creëert. Zij weten steeds te melden dat rijkdom van de één niet ten koste hoeft te gaan van de rijkdom van een ander. Dat argument wordt ook aangehaald als het gaat om begrotingsposten: "het is niet een geval dat bijvoorbeeld een defensiepost ten koste gaat van de gezondheidszorg". Dat hier toepassende kan het ontwikkelingsgeld "niet worden uitgegeven aan nutiiger zaken." |
| Lord_Vetinari | dinsdag 28 december 2004 @ 10:18 |
quote:
Het 10-tje van Dress 
Geeft wel aan hoeveel verstand jij van de na-oorlogse politiek hebt. Het wemelt overigens van de boeken over de wederopbouw, waaruit blijkt dat de marshall hulp cruciaal is geweest. |
| Lord_Vetinari | dinsdag 28 december 2004 @ 10:20 |
Nog een keer dan maar omdat meneer L. te belazerd is, even op een linkje te klikken:quote: vs.
Afrika minder arm dan gedacht (eveneens een landmassTM produktie.
Verklaart u even de discrepantie tussen beide stellingen? |
| Landmass | dinsdag 28 december 2004 @ 10:21 |
quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..] Het 10-tje van Dress  Geeft wel aan hoeveel verstand jij van de na-oorlogse politiek hebt. Het wemelt overigens van de boeken over de wederopbouw, waaruit blijkt dat de marshall hulp cruciaal is geweest. Het wemelt van de boeken waaruit blijkt dat het niet essentieel was. 
Leuk he, discussieren.
Ik zie Marshall Hulp in het volgende rijtje West Europa is rijk geworden door de kolonien uit te buiten Verhoogde CO2 uitstoot is de oorzaak van het broeikaseffect De zon draait om de aarde
Allemaal van die beweringen die heel makkelijk tot waar te lullen zijn. |
| Lord_Vetinari | dinsdag 28 december 2004 @ 10:22 |
quote: Name one.. |
| Landmass | dinsdag 28 december 2004 @ 10:23 |
quote: Ze zijn, ivm andere landen die nooit ontwikkelingshulp hebben gehad en op eigen kracht de weg naar welvaart hebben gevonden, relatief arm. Ze zijn echter minder arm dan we hebben gedacht vanwege de informele economie die in Afrika aanwezig. En die "hulp" die wij hebben gegeven heeft echt niet geholpen bij die opbouw van die informele economie. |
| Landmass | dinsdag 28 december 2004 @ 10:26 |
quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..] Het 10-tje van Dress  Geeft wel aan hoeveel verstand jij van de na-oorlogse politiek hebt. Het wemelt overigens van de boeken over de wederopbouw, waaruit blijkt dat de marshall hulp cruciaal is geweest. name one .... |
| Lord_Vetinari | dinsdag 28 december 2004 @ 10:26 |
quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:23 schreef Landmass het volgende:[..] Ze zijn, ivm andere landen die nooit ontwikkelingshulp hebben gehad en op eigen kracht de weg naar welvaart hebben gevonden, relatief arm. Ze zijn echter minder arm dan we hebben gedacht. Het is vooral een informele economie die in Afrika aanwezig. Mooi, dus er is een verschil tussen arm en relatief arm? Ik ben er zeker van dat al die Ethiopiërs die sterven van de honger het een stuk minder erg zullen vionden, nu ze weten dat ze slechts 'relatief arm' waren in vergelijking met...
Ja, met wie of wat vergelijk jij Afrika dan?
(Overigens is 'ivm' geen afkorting voor 'in vergelijking met' maar voor 'in verband met') |
| Landmass | dinsdag 28 december 2004 @ 10:39 |
quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..] Mooi, dus er is een verschil tussen arm en relatief arm? Ik ben er zeker van dat al die Ethiopiërs die sterven van de honger het een stuk minder erg zullen vionden, nu ze weten dat ze slechts 'relatief arm' waren in vergelijking met... Ja, met wie of wat vergelijk jij Afrika dan? (Overigens is 'ivm' geen afkorting voor 'in vergelijking met' maar voor 'in verband met') Maar onze hulp heeft ze dus toch niet relatief rijker gemaakt in vergelijking met azie en de westerse wereld. |
| Landmass | dinsdag 28 december 2004 @ 10:48 |
.
[ Bericht 99% gewijzigd door Landmass op 28-12-2004 10:48:53 ] |
| lucida | dinsdag 28 december 2004 @ 10:56 |
quote: Dat is hem nu net de kern, want nergens is gebleken dat de bevolking van Amsterdam dit soort zaken in meerderheid ondersteunt. Liever zien de Amsterdammers dat weer eens wat extra geld gaat naar zelforganisaties en sociaal-maatschappelijk (vrijwilligers)werk, of naar armoede bestrijding.
Dit soort initiatieven horen ook niet primair bij de gemeenten thuis. Het is leuk dat ze de banden met andere steden aanhalen, maar dat kan ook op andere manieren, zonder dat een hele delegatie ambtenaren op kosten van de gemeenschap lucratieve snoepreisjes voor zichzelf 'bedenken'... |