Ik heb geen moeite met mensen de toegang tot dit land te weigeren.quote:Verder vallen er best allerlei projecten te bedenken als je vanuit Nederland in b.v. Suriname een werkgelegenheidsproject opzet scheelt dat weer in het aantal kansarme mensen dat deze kant opkomt.
Ze hebben een informele economie. Dit staat echter compleet los van ontwikkelingshulp.quote:Op maandag 27 december 2004 22:53 schreef Davitamon het volgende:
De landen die wel gigantisch veel ontwikkelingsgeld ontvangen vertonen daarentegen nauwelijks enige vorm van groei.
Van zo'n progressieveling als jij had ik toch niet verwacht dat hij het positief vind dat er Surinamers vertrekken uit dit kikkerlandje.quote:Op maandag 27 december 2004 22:53 schreef du_ke het volgende:
Nu trek je hetweer helemaal de verkeerde hoek in. Het heeftmet chantage niets te maken, Amsterdam heeft een omvangrijke surinaamse populatie. Tussen die groep en de surinamers die nog in Suriname zitten vindt uitwisseling plaats. Wanneer je er voor kan zorgen dat de stroom wat meer die kant op gaat. Omdat het welvaartsniveau er door b.v. betere scholing en werkervaringsprojecten stijgt is dat toch alleen maar positief?
boeit mij dat nouquote:Overigens wel apart dat je mensen wil wijgeren maar voor alle goederen de grenzen wel open wil gooien!
Bron?quote:Op maandag 27 december 2004 22:56 schreef du_ke het volgende:
En b.v. Nederland heeft mede door de Marshallhulp wel een behoorlijke sprong voorwaarts kunnen maken.
Dat is hem nu net de kern, want nergens is gebleken dat de bevolking van Amsterdam dit soort zaken in meerderheid ondersteunt. Liever zien de Amsterdammers dat weer eens wat extra geld gaat naar zelforganisaties en sociaal-maatschappelijk (vrijwilligers)werk, of naar armoede bestrijding.quote:Op maandag 27 december 2004 12:24 schreef Parabola het volgende:
[..]
Als de bevolking van Amsterdam in meerderheid vindt dat er meer gedaan moet worden, staat het ze vrij om dat te doen. Waarom wil jij ze dat recht ontzeggen?
Zeg er even bij dat je hierop reageert:quote:Op maandag 27 december 2004 23:01 schreef du_ke het volgende:
De geschiedenislessen. Oh nee die zijn natuurlijk eng en links
.
... Be real...: dat was toch niets anders dan een nauwkeurig uitgedokterd wurgcontract.quote:Op maandag 27 december 2004 22:56 schreef du_ke het volgende:
En b.v. Nederland heeft mede door de Marshallhulp wel een behoorlijke sprong voorwaarts kunnen maken.
Yep!quote:Op maandag 27 december 2004 23:18 schreef lucida het volgende:
[..]
... Be real...: dat was toch niets anders dan een nauwkeurig uitgedokterd wurgcontract.
[afbeelding]
![]()
Ontwikkelingshulp is vooral omstreden bij rechts libertarische egoisten die dergelijke gelden als rechtstreekse oorzaak van huidige begrotingstekorten zien.quote:Op maandag 27 december 2004 02:34 schreef Overlast het volgende:
Oh god slimpie.
Waarom nog eten? Morgen heb ik toch weer honger.
Doel van ontwikkelingshulp is om landen te helpen bij hun ontwikkeling(logisch he).
Doel van Justitie is niet om criminaliteit te stoppen, maar om het in de hand te houden.
Dat doen ze aardig.
Ontwikkelingshulp echter begint steeds meer omstreden te worden, als je landen die hulp hebben ontvangen vergelijkt met landen die geen hulp hebben ontvangen, dan zie je weinig verschil.
Ik vermoed dat zij meer vallen over de gedwongen winkelnering ter ondersteuning van dictators van allerlei pluimage zonder enig reeel resultaat alsmede de knechtende werking die ervan uitgaat. Een libertarist zal niet zo gauw zeggen dat de staatsschuld op hem/haar betrekking heeft, aangezien die persoon ook niet verantwoordelijk gehouden kan worden voor diezelfde staatsschuld in zijn/haar overtuiging.quote:Op dinsdag 28 december 2004 00:42 schreef Tup het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp is vooral omstreden bij rechts libertarische egoisten die dergelijke gelden als rechtstreekse oorzaak van huidige begrotingstekorten zien.
Precies. Gewoon wegsmijten dat geld, vooral niet over na denken want dat is 'egoïstisch'quote:Op dinsdag 28 december 2004 00:42 schreef Tup het volgende:
[..]
Ontwikkelingshulp is vooral omstreden bij rechts libertarische egoisten die dergelijke gelden als rechtstreekse oorzaak van huidige begrotingstekorten zien.
Ik vind het al geen wegsmijten. In veel bedrijven is een overhead van zeg 40%. Daar weten zij van te maken dat ze essentieel zijn om een bedrijfsvoering mogelijk te maken. Zo zal ook ontwikkelingshulp niet geheel efficient zijn. Sterker nog, aangezien we te maken hebben met grote afstanden en soms dictatoriale regimes wordt de zaak alleen maar moeilijker. Ik kan dit zelfs gebruiken om voor meer geld te pleiten. Als 40% "goed" terecht komt (al zullen users eerder beweren dat het minder is, aangezien ze geen idee hebben wat ze mislukt vinden), dan moeten we eigenlijk 2.5 keer de huidige hoeveelheid geld in ontwikkelingswerk stoppen. Hier geldt dan -net als andere zaken in NL zelf- dat kleinschaligheid beter lijkt. Verder blijft een belangrijke zaak de wijze van "meten". Als 10 miljoen Afrikanen dood dreigen te gaan en door voedselhulp zijn dat er nu 9, is de hulp dan mislukt? Want velen zullen zeggen "de honger is de wereld nog niet uit".quote:Op dinsdag 28 december 2004 01:10 schreef Davitamon het volgende:
Precies. Gewoon wegsmijten dat geld, vooral niet over na denken want dat is 'egoïstisch'
Je bent trouwens één van de weinigen in dit topic die over begrotingstekorten begint... Er zijn hele andere en betere argumenten tegen 'ontwikkelingshulp', maar daarvoor zul je toch echt dit topic even moeten doorlezen.
quote:Op maandag 27 december 2004 23:04 schreef Landmass het volgende:
[..]
Zeg er even bij dat je hierop reageert:
Amsterdam doet ook aan ontwikkelingssamenwerking
Ik neem een middelbaar schoolboekje dat zegt dat we dankzij de Marshall hulp uit Amerika welvarend zijn geworden en het daar bij laat niet serieus.
10tje van Drees heeft denk ik meer geholpen.
vs.quote:Op zondag 26 december 2004 23:52 schreef Landmass het volgende:
(Afrika is ondanks 30 jaar ontwikkelingsamenwerking nog steeds arm)
Het wemelt van de boeken waaruit blijkt dat het niet essentieel was.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
![]()
Het 10-tje van Dress
Geeft wel aan hoeveel verstand jij van de na-oorlogse politiek hebt. Het wemelt overigens van de boeken over de wederopbouw, waaruit blijkt dat de marshall hulp cruciaal is geweest.
Name one..quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:21 schreef Landmass het volgende:
[..]
Het wemelt van de boeken waaruit blijkt dat het niet essentieel was.
Ze zijn, ivm andere landen die nooit ontwikkelingshulp hebben gehad en op eigen kracht de weg naar welvaart hebben gevonden, relatief arm. Ze zijn echter minder arm dan we hebben gedacht vanwege de informele economie die in Afrika aanwezig. En die "hulp" die wij hebben gegeven heeft echt niet geholpen bij die opbouw van die informele economie.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nog een keer dan maar omdat meneer L. te belazerd is, even op een linkje te klikken:
[..]
vs.
Afrika minder arm dan gedacht
(eveneens een landmassTM produktie.
Verklaart u even de discrepantie tussen beide stellingen?
name one ....quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
![]()
Het 10-tje van Dress
Geeft wel aan hoeveel verstand jij van de na-oorlogse politiek hebt. Het wemelt overigens van de boeken over de wederopbouw, waaruit blijkt dat de marshall hulp cruciaal is geweest.
Mooi, dus er is een verschil tussen arm en relatief arm? Ik ben er zeker van dat al die Ethiopiërs die sterven van de honger het een stuk minder erg zullen vionden, nu ze weten dat ze slechts 'relatief arm' waren in vergelijking met...quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:23 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ze zijn, ivm andere landen die nooit ontwikkelingshulp hebben gehad en op eigen kracht de weg naar welvaart hebben gevonden, relatief arm. Ze zijn echter minder arm dan we hebben gedacht. Het is vooral een informele economie die in Afrika aanwezig.
Maar onze hulp heeft ze dus toch niet relatief rijker gemaakt in vergelijking met azie en de westerse wereld.quote:Op dinsdag 28 december 2004 10:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Mooi, dus er is een verschil tussen arm en relatief arm? Ik ben er zeker van dat al die Ethiopiërs die sterven van de honger het een stuk minder erg zullen vionden, nu ze weten dat ze slechts 'relatief arm' waren in vergelijking met...
Ja, met wie of wat vergelijk jij Afrika dan?
(Overigens is 'ivm' geen afkorting voor 'in vergelijking met' maar voor 'in verband met')
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |