abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:40:21 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24124085
Het EU landbouwbeleid: we sluiten onze eigen grenzen voor producten uit de rest van de wereld. Subsidieren onze boeren die onder de martkprijs hun producten dumpen op de wereldmarkt en daardoor lokale boeren in ontwikkelingslanden werkloos maken. Wat doen die boeren? Die gaan dan maar coke en ander verdovend spul verbouwen. Vinden wij in Europa niet leuk dus wat voor idee is er nou in Duitsland geboren: een ontwikkelingsproject (kost natuurlijk geld) om in Afghanistan de boeren ...... suikerbieten te laten verbouwen ipv opium (whatever you call it). Maar ja. Die kunnen ze niet kwijt want wij verbieden (maken het dankzij ons eigen beleid in ieder geval nagenoeg onmogelijk) ze daar vrij mee te handelen.

samengevat:
- Met belastingsgeld worden de boeren gesubsidieerd. Maakt niet boeren (99%) arm
- Ons wordt geodkope landbouw producten onthouden. Maakt ons arm
- We krijgen overlast door al die heroine teelt. Bestrijding (denk aan antismokkel acties) kost geld (+ alle overlast) en maakt ons dus arm
- We gaan een ontwikkelings project op starten dat echt geen zoden aan de dijk zet. Project kost geld dus dat maakt ons arm.

Geniaal. Welke genieen zitten er in de regeringen..

sorry dat ik geen bron heb

[ Bericht 2% gewijzigd door Landmass op 21-12-2004 20:48:48 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24124152
Eigen markt beschermen heet dat.
pi_24124197
Je kan je grenzen wel openstellen voor die arme landjes, maar wat denk je dan wat bijvoorbeeld een land als Canada, waar ze de aardappels met vrachtwagens van het land rijden, gaat doen? Heel de Europese markt volgooien met heel goedkope aardappelen.
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:45:58 #4
106056 Landmass
pi_24124214
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:43 schreef jpzegthallo het volgende:
Eigen markt beschermen heet dat.
Ten koste van de eigen consument + de rampzalige gevolgen
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:53:08 #5
106056 Landmass
pi_24124374
Het gaat nog verder. Het wordt erg lastig om voor Africa op deze manier een economie op te bouwen met als gevolg dat ze hierheen vluchten. Zou ik ook doen als ik afrikaan was maar goed. Die komen dus hierheen met alle problemen en vooral alle kosten vandien.

Kortom: we worden weer armer
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:56:46 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_24124461
Was van de week een programma over op de Belg; Panorama ofzo.

Een koe(=dier) in de EU ontvangt 2 EUR. subsidie per dag, dat is meer dan wat een (zeer) groot deel van de wereldbevolking(=mensen) te besteden heeft.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:59:08 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24124520
Het landbouwbeleid is een subsidie-vretende bezigheid wat op langere termijn onbetaalbaar wordt en ook nog eens niet wenselijk vanwege de oneerlijke concurrentie.

Maar welke extra stupide dimensie krijgt het landbouwbeleid erbij?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:00:00 #8
106056 Landmass
pi_24124547
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:59 schreef Sidekick het volgende:
Het landbouwbeleid is een subsidie-vretende bezigheid wat op langere termijn onbetaalbaar wordt en ook nog eens niet wenselijk vanwege de oneerlijke concurrentie.

Maar welke extra stupide dimensie krijgt het landbouwbeleid erbij?
Dat ontwikkelingsproject in Afganistan.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24125148
Ik zal eens een heel mooi voorbeeld geven.

Heel Europa is anti-roken.
Rook reclame wordt verboden, er wordt accijns geheven op alle tabaksproducten.
Tegelijkertijd worden tabak producerende boeren in zuid-europa fors gesubsidieerd.
Zo fors dat de subsidie tweemaal zo hoog is dan de waarde van de geproduceerde tabak.
Daarbij komt nog dat de geproduceerde tabak zo slecht van kwaliteit is dat deze tegen dumpprijzen moet worden verkocht in ontwikkelingslanden.
Zouden ze deze boeren de helft van deze subsidie geven en verplichten om de gronden braak te laten liggen dan zou hun inkomen verviervoudigen.

Tevens zou de EU veel geld besparen.

[ Bericht 6% gewijzigd door gtotep op 21-12-2004 21:33:57 ]
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:36:40 #10
106056 Landmass
pi_24125322
Ongelooflijk dat van die tabak. De overheid maakt meer kapot dan je lief is.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24126316
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 21:36 schreef Landmass het volgende:
Ongelooflijk dat van die tabak. De overheid maakt meer kapot dan je lief is.
Voor de melkveehouderij geldt ongeveer hetzelfde, alleen het reclameverbod en de accijnzen zijn niet van toepassing.

Per geproduceerde kg melk ontvangt een boer plm 7ct subsidie.
Gemiddeld bedrijf in ons land 500000kg
ontvangt dus 35000 euro subsidie.
gem ink veehouder in Nederland: 18000 euro.

Wat bij zuivel wel moet worden meegenomen is dat er naast elke veehouder 4 banen in toeleverende en verwerkende industrie van afhankelijk zijn.
Dus de subsidie is eigenlijk voor 5 banen: dat is 7000 euro per baan.
  dinsdag 21 december 2004 @ 22:25:53 #12
106056 Landmass
pi_24126496
http://timbro.com/index.asp?page=publications

Staan een paar raporten tussen over het landbouwbeleid. Inclusief dat raport dat het beleid had berekent op 1200 euro per gezin per jaar.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24126996
het landbouwbeleid in Europa, met name de subsidies daarvoor, gaat (een beetje) op de schop, recent heeft men internationaal een akkoord bereikt, oa de suikerbietenteelt gaat daardoor in Europa veel minder worden is de verwachting, ik denk dat men voor dat project in Afghanistan ook naar de toekomst kijkt
pi_24137007
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:40 schreef Landmass het volgende:
Het EU landbouwbeleid: we sluiten onze eigen grenzen voor producten uit de rest van de wereld. Subsidieren onze boeren die onder de martkprijs hun producten dumpen op de wereldmarkt en daardoor lokale boeren in ontwikkelingslanden werkloos maken. Wat doen die boeren? Die gaan dan maar coke en ander verdovend spul verbouwen. Vinden wij in Europa niet leuk dus wat voor idee is er nou in Duitsland geboren: een ontwikkelingsproject (kost natuurlijk geld) om in Afghanistan de boeren ...... suikerbieten te laten verbouwen ipv opium (whatever you call it). Maar ja. Die kunnen ze niet kwijt want wij verbieden (maken het dankzij ons eigen beleid in ieder geval nagenoeg onmogelijk) ze daar vrij mee te handelen.

samengevat:
- Met belastingsgeld worden de boeren gesubsidieerd. Maakt niet boeren (99%) arm
- Ons wordt geodkope landbouw producten onthouden. Maakt ons arm
- We krijgen overlast door al die heroine teelt. Bestrijding (denk aan antismokkel acties) kost geld (+ alle overlast) en maakt ons dus arm
- We gaan een ontwikkelings project op starten dat echt geen zoden aan de dijk zet. Project kost geld dus dat maakt ons arm.

Geniaal. Welke genieen zitten er in de regeringen..

sorry dat ik geen bron heb
Op bijna 90 % van alle niet agararische produkten die van buiten de EU komen zit een douaneheffing, varierend van 1 tot 100%.
Die douaneheffing is bedoeld om de eigen europese bedrijven te beschermen.

Dus je moet niet alleen het vingertje naar de landbouw wijzen.
Overigens gaat heel veel landbouwsubsidie naar de uitrvoering van het beleid, dus ambtenaren.
En zit er op heel veel landbowprodukten zoals varkens, bloemen, groente, e.d. helemaal geen subsidie.

Landbouwsubsidie wordt gegeven op melk, granen, suikerbieten e.d.
  woensdag 22 december 2004 @ 13:45:59 #15
106056 Landmass
pi_24137282
quote:
Op woensdag 22 december 2004 13:11 schreef more het volgende:

[..]

Op bijna 90 % van alle niet agararische produkten die van buiten de EU komen zit een douaneheffing, varierend van 1 tot 100%.
Wat een tautologie
quote:
Die douaneheffing is bedoeld om de eigen europese bedrijven te beschermen.
Ten koste van de consument en de welvaartsgroei in de wereld
quote:
Dus je moet niet alleen het vingertje naar de landbouw wijzen.
Dat is toch wel het extreme geval.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24140884
quote:
Op woensdag 22 december 2004 13:45 schreef Landmass het volgende:
Dat is toch wel het extreme geval.
Inderdaad, op melk zit bijvoorbeeld een heffing van 200%. En door deze idioterie produceren de boeren zoveel dat ze bijna failliet gaan.

Het krankzinnige Europese protectionisme.
  woensdag 22 december 2004 @ 18:44:57 #17
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24142788
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:45 schreef jpzegthallo het volgende:
Je kan je grenzen wel openstellen voor die arme landjes, maar wat denk je dan wat bijvoorbeeld een land als Canada, waar ze de aardappels met vrachtwagens van het land rijden, gaat doen? Heel de Europese markt volgooien met heel goedkope aardappelen.
'transportkosten', does that ring a bell?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 22 december 2004 @ 18:51:38 #18
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24142921
Een heel mooi voorbeeld van de dingen die er gebeuren als er veel minder marktbeperkingen zijn, is te vinden in de rozenteelt. Een Nederlandse ondernemer heeft in Oost-Afrika (Ik meen Tanzania of Kenia) een ontzettend groot bedrijf opgezet dat rozen kweekt en deze naar Nederland exporteert. Er wordt daar ontzettende veel werkgelegenheid gecreeerd, doordat het een arbeidsintensief proces is. De eigenaar wordt hier dan ook als een held beschouwd omdat hij zo veel mensen aan werk helpt. Maar hij handelt gewoon vanuit rationele principes en niet noodzakelijk vanuit altruistische. Wij in Nederland kunnen onze rozen voor een veel lagere prijs verkrijgen dan vroeger het geval was, en wij gaan er dus ook op vooruit. Ter tekening van de omvang van de handel: Elke ochtend landt er een vliegtuig in Amsterdam dat vol zit met Afrikaanse (Nederlandse) rozen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_24142989
Hoewel het natuurlijk vanuit het grotere geheel ongetwijfeld voordeliger is, is het niet voordeliger voor de rozenkweker in Nederland, dus dat 'wij' er op vooruit gaan, is dan natuurlijk op lange termijn en zeker niet individueel beredeneerd.
pi_24143026
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:44 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

'transportkosten', does that ring a bell?
In de grotere landbouw landen kunnen ze bijvoorbeeld graan dermate goedkoop produceren dat de transportkosten er makkelijk uit kunnen.
  woensdag 22 december 2004 @ 18:57:03 #21
106056 Landmass
pi_24143033
Kaalhei: wie was die ondernemer
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:54 schreef Monidique het volgende:
Hoewel het natuurlijk vanuit het grotere geheel ongetwijfeld voordeliger is, is het niet voordeliger voor de rozenkweker in Nederland, dus dat 'wij' er op vooruit gaan, is dan natuurlijk op lange termijn en zeker niet individueel beredeneerd.
Met wij wordt hier elke Nederlander behalve de rozenkwekers bedoeld. Wij gaan er op korte termijn dus ook op vooruit.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  woensdag 22 december 2004 @ 18:57:37 #22
106056 Landmass
pi_24143045
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:56 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

In de grotere landbouw landen kunnen ze bijvoorbeeld graan dermate goedkoop produceren dat de transportkosten er makkelijk uit kunnen.
dus?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  woensdag 22 december 2004 @ 19:02:03 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24143121
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:54 schreef Monidique het volgende:
Iedereen levert veel in als zijn heilige huisje wordt omgetrapt, maar wint slechts een heel klein beetje als iemand anders heilige huisje omgaat. Het lijkt een ongunstige situatie maar het feit is dat er ontzettend veel huisjes zijn en de macro-uitkomst gewoon hoger uitkomt.
  woensdag 22 december 2004 @ 19:03:38 #24
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24143145
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:56 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Prima toch, dan kopen we het toch. Als zij het beter kunnen dan wij, dan moeten zij het doen. Dat had Adam Smith in 1776 al door toen hij zijn klassieke 'The wealth of nations' schreef.
  woensdag 22 december 2004 @ 19:07:50 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24143217
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:57 schreef Landmass het volgende:
Kaalhei: wie was die ondernemer
Ik heb het een keer op een documentaire gezien en ik kan zijn naam nergens vinden. Wel een fraai artikel erover.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')