Ten koste van de eigen consument + de rampzalige gevolgenquote:Op dinsdag 21 december 2004 20:43 schreef jpzegthallo het volgende:
Eigen markt beschermen heet dat.
Dat ontwikkelingsproject in Afganistan.quote:Op dinsdag 21 december 2004 20:59 schreef Sidekick het volgende:
Het landbouwbeleid is een subsidie-vretende bezigheid wat op langere termijn onbetaalbaar wordt en ook nog eens niet wenselijk vanwege de oneerlijke concurrentie.
Maar welke extra stupide dimensie krijgt het landbouwbeleid erbij?
Voor de melkveehouderij geldt ongeveer hetzelfde, alleen het reclameverbod en de accijnzen zijn niet van toepassing.quote:Op dinsdag 21 december 2004 21:36 schreef Landmass het volgende:
Ongelooflijk dat van die tabak. De overheid maakt meer kapot dan je lief is.
Op bijna 90 % van alle niet agararische produkten die van buiten de EU komen zit een douaneheffing, varierend van 1 tot 100%.quote:Op dinsdag 21 december 2004 20:40 schreef Landmass het volgende:
Het EU landbouwbeleid: we sluiten onze eigen grenzen voor producten uit de rest van de wereld. Subsidieren onze boeren die onder de martkprijs hun producten dumpen op de wereldmarkt en daardoor lokale boeren in ontwikkelingslanden werkloos maken. Wat doen die boeren? Die gaan dan maar coke en ander verdovend spul verbouwen. Vinden wij in Europa niet leuk dus wat voor idee is er nou in Duitsland geboren: een ontwikkelingsproject (kost natuurlijk geld) om in Afghanistan de boeren ...... suikerbieten te laten verbouwen ipv opium (whatever you call it). Maar ja. Die kunnen ze niet kwijt want wij verbieden (maken het dankzij ons eigen beleid in ieder geval nagenoeg onmogelijk) ze daar vrij mee te handelen.
![]()
![]()
![]()
samengevat:
- Met belastingsgeld worden de boeren gesubsidieerd. Maakt niet boeren (99%) arm
- Ons wordt geodkope landbouw producten onthouden. Maakt ons arm
- We krijgen overlast door al die heroine teelt. Bestrijding (denk aan antismokkel acties) kost geld (+ alle overlast) en maakt ons dus arm
- We gaan een ontwikkelings project op starten dat echt geen zoden aan de dijk zet. Project kost geld dus dat maakt ons arm.
Geniaal. Welke genieen zitten er in de regeringen..
sorry dat ik geen bron heb
Wat een tautologiequote:Op woensdag 22 december 2004 13:11 schreef more het volgende:
[..]
Op bijna 90 % van alle niet agararische produkten die van buiten de EU komen zit een douaneheffing, varierend van 1 tot 100%.
Ten koste van de consument en de welvaartsgroei in de wereldquote:Die douaneheffing is bedoeld om de eigen europese bedrijven te beschermen.
Dat is toch wel het extreme geval.quote:Dus je moet niet alleen het vingertje naar de landbouw wijzen.
Inderdaad, op melk zit bijvoorbeeld een heffing van 200%. En door deze idioterie produceren de boeren zoveel dat ze bijna failliet gaan.quote:Op woensdag 22 december 2004 13:45 schreef Landmass het volgende:
Dat is toch wel het extreme geval.
'transportkosten', does that ring a bell?quote:Op dinsdag 21 december 2004 20:45 schreef jpzegthallo het volgende:
Je kan je grenzen wel openstellen voor die arme landjes, maar wat denk je dan wat bijvoorbeeld een land als Canada, waar ze de aardappels met vrachtwagens van het land rijden, gaat doen? Heel de Europese markt volgooien met heel goedkope aardappelen.
In de grotere landbouw landen kunnen ze bijvoorbeeld graan dermate goedkoop produceren dat de transportkosten er makkelijk uit kunnen.quote:Op woensdag 22 december 2004 18:44 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
'transportkosten', does that ring a bell?
Met wij wordt hier elke Nederlander behalve de rozenkwekers bedoeld. Wij gaan er op korte termijn dus ook op vooruit.quote:Op woensdag 22 december 2004 18:54 schreef Monidique het volgende:
Hoewel het natuurlijk vanuit het grotere geheel ongetwijfeld voordeliger is, is het niet voordeliger voor de rozenkweker in Nederland, dus dat 'wij' er op vooruit gaan, is dan natuurlijk op lange termijn en zeker niet individueel beredeneerd.
dus?quote:Op woensdag 22 december 2004 18:56 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
In de grotere landbouw landen kunnen ze bijvoorbeeld graan dermate goedkoop produceren dat de transportkosten er makkelijk uit kunnen.
Iedereen levert veel in als zijn heilige huisje wordt omgetrapt, maar wint slechts een heel klein beetje als iemand anders heilige huisje omgaat. Het lijkt een ongunstige situatie maar het feit is dat er ontzettend veel huisjes zijn en de macro-uitkomst gewoon hoger uitkomt.quote:Op woensdag 22 december 2004 18:54 schreef Monidique het volgende:
Hoewel het natuurlijk vanuit het grotere geheel ongetwijfeld voordeliger is, is het niet voordeliger voor de rozenkweker in Nederland, dus dat 'wij' er op vooruit gaan, is dan natuurlijk op lange termijn en zeker niet individueel beredeneerd.
Prima toch, dan kopen we het toch. Als zij het beter kunnen dan wij, dan moeten zij het doen. Dat had Adam Smith in 1776 al door toen hij zijn klassieke 'The wealth of nations' schreef.quote:Op woensdag 22 december 2004 18:56 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
In de grotere landbouw landen kunnen ze bijvoorbeeld graan dermate goedkoop produceren dat de transportkosten er makkelijk uit kunnen.
Ik heb het een keer op een documentaire gezien en ik kan zijn naam nergens vinden. Wel een fraai artikel erover.quote:Op woensdag 22 december 2004 18:57 schreef Landmass het volgende:
Kaalhei: wie was die ondernemer
Er wordt jaarlijks ¤ 45 miljard landbouwsubsidie uitgedeeld in de totale EUquote:Op woensdag 22 december 2004 17:00 schreef Steijn het volgende:
[..]
Inderdaad, op melk zit bijvoorbeeld een heffing van 200%. En door deze idioterie produceren de boeren zoveel dat ze bijna failliet gaan.
Het krankzinnige Europese protectionisme.
bron LTOquote:Nederland heeft volgens LTO alle reden om zuinig te zijn op land- en tuinbouw: ons land was de afgelopen jaren de grootste netto-exporteur van agrarische producten ter wereld. De export steeg in 2002 met 5 procent naar 45 miljard euro, dat is een vijfde van de totale goederenexport
Lezen is moeilijk!quote:Op woensdag 22 december 2004 21:03 schreef WarSnake het volgende:
Dus we kunnen mooi die ¤45 miljard besparen. Nederlandse boeren moeten gewoon net zo hard werken en eerlijk hun geld kunnen verdienen. En niet door geld van Nederlandse burgers. Als de Nederlandse boeren niet kunnen concurreren, hebben ze gewoon pech gehad. Dan worden de producten goedkoper, waardoor iedereen van profiteert.![]()
Je kan de ideen van Bastiat zien als een mooi vervolg er op.quote:Dat had Adam Smith in 1776 al door toen hij zijn klassieke 'The wealth of nations' schreef.
Daar moet ik toch een kleine nuance plaatsen ze kunnen het goedkoper dat hoeft zeker niet beter te zijnquote:Op woensdag 22 december 2004 19:03 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Prima toch, dan kopen we het toch. Als zij het beter kunnen dan wij, dan moeten zij het doen.
Elk redelijk mens begrijpt dat ik bedoel dat het een rem op de welvaartsgroei is maar bij deze heb ik het voor jou nog even uitgelegd.quote:Op woensdag 22 december 2004 23:11 schreef du_ke het volgende:
Als wij er allemaal arm door gemaakt worden, waarom heb je dan een PC en internet om mee te Fokken?
Ken de details niet. Was dat nodig?quote:Overigens blijkt uit je post dat je niet bijster veel van het landbouwbeleid weet.
quote:En hoe gesloten is de voedselmarkt als er hier in de supermarkt boontjes uit Ethiopië verkocht worden?
Maar over het algemeen zijn wij als consument prima in staat om dat zelf uit te maken. Smaken de boontjes uit Ethiopie niet lekker dan kopen we toch gewoon hollandse. Geef ons die vrijheid.quote:Op woensdag 22 december 2004 23:14 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daar moet ik toch een kleine nuance plaatsen ze kunnen het goedkoper dat hoeft zeker niet beter te zijn.
Worden we door die kleine rem collectief arm? 't zou mij ernstig verbazen omdat we hier nog altijd een verdomd grote welvaart hebben.quote:Op woensdag 22 december 2004 23:16 schreef Landmass het volgende:
[..]
Elk redelijk mens begrijpt dat ik bedoel dat het een rem op de welvaartsgroei is maar bij deze heb ik het voor jou nog even uitgelegd.
[..]
Details hoeven niet maar wat meer kennis van zaken voor je gaat schreeuwen kan geen kwaadquote:Ken de details niet. Was dat nodig?
Klopt echter het gaat in de praktijk maar om een paar produkten (suiker enzo) ik denk niet dat het geheel vrijlaten van de handel hierin nou echt tot lagere prijzen voor de consument gaat leiden en Het wel de boost oplevert die de ontwikkelingslanden nodig hebben.quote:Het gaat om de heffingen die op veel producten van buiten de EU zitten. Daar ben jij toch ook op tegen.
quote:Op woensdag 22 december 2004 23:18 schreef Landmass het volgende:
[..]
Maar over het algemeen zijn wij als consument prima in staat om dat zelf uit te maken. Smaken de boontjes uit Ethiopie niet lekker dan kopen we toch gewoon hollandse. Geef ons die vrijheid.
Hij moet toch op onze wensen in spelen anders verkoopt hij het niet.quote:Op woensdag 22 december 2004 23:24 schreef du_ke het volgende:
[..]Nou die keuze maakt het grootwinkelbedrijf wel voor ons hoor
.
We gaan er in ieder geval minstens 1200 euro per jaar per gezin op vooruit:quote:Op woensdag 22 december 2004 23:23 schreef du_ke het volgende:
Klopt echter het gaat in de praktijk maar om een paar produkten (suiker enzo) ik denk niet dat het geheel vrijlaten van de handel hierin nou echt tot lagere prijzen voor de consument gaat leiden en Het wel de boost oplevert die de ontwikkelingslanden nodig hebben.
Blijft het natuurlijk wel zo dat het mallotig is hoe de suikerbieten gesubsidieerd worden.
Gaan we dan ook de werknemers minder beschermen? Ik wil als werkgever ook wel graag goedkoop personeel uit bijvoorbeeld Oekraine in dienst nemen. En als de boeren dat ook zouden kunnen dan zou hun kostprijs omlaag kunnen waardoor ze helemaal geen subsidie meer nodig hebben.quote:Op woensdag 22 december 2004 23:30 schreef Landmass het volgende:
[..]
We gaan er in ieder geval minstens 1200 euro per jaar per gezin op vooruit:
http://timbro.com/index.asp?page=publications
Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar er is vrij verkeer van personen in de EU.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:44 schreef more het volgende:
[..]
Gaan we dan ook de werknemers minder beschermen? Ik wil als werkgever ook wel graag goedkoop personeel uit bijvoorbeeld Oekraine in dienst nemen. En als de boeren dat ook zouden kunnen dan zou hun kostprijs omlaag kunnen waardoor ze helemaal geen subsidie meer nodig hebben.
Lekker objectieve bronquote:Op woensdag 22 december 2004 23:30 schreef Landmass het volgende:
[..]
We gaan er in ieder geval minstens 1200 euro per jaar per gezin op vooruit:
http://timbro.com/index.asp?page=publications
Verklaar je naderquote:
Ik dacht dat ze de lagere prijzen voor voedsel ook mee hadden genomen.quote:Ik kom even snel berekenend uit op 5 miljard gedeeld door 6 miljoen huishoudens op dik 800 euro. Maar dit cijfer zegt me niet zo veel, de bedragen die er in worden gestoken geven ook een spinn-off en je voorkomt er een hoop werkeloosheid mee. Is dat wel meegenomen?
Schandalig idd, gelukkig geeft jij wel altijd goede onderbouwingen van je stellingen.quote:Op donderdag 23 december 2004 11:15 schreef du_ke het volgende:
Lekker objectieve bron
Een zweedse pro-vrijhandel organisatie. Die zal op dit gebied ongeveer even objectief zijn als Greenpeace of LTO Nederlandquote:
Zou kunnen maar daar geloof ik niet zo in. Dit gaat om hele basic producten daarbij zal een prijsverlaging van enkele centen per kilo niet zo veel uitmaken voor de eindprijs.quote:Ik dacht dat ze de lagere prijzen voor voedsel ook mee hadden genomen.
Op die manier kan je natuurlijk niks aannemen.quote:Een zweedse pro-vrijhandel organisatie. Die zal op dit gebied ongeveer even objectief zijn als Greenpeace of LTO Nederland
Ik denk dat het wel meer is dan een paar centen per kilo.quote:Zou kunnen maar daar geloof ik niet zo in. Dit gaat om hele basic producten daarbij zal een prijsverlaging van enkele centen per kilo niet zo veel uitmaken voor de eindprijs.
Je zou een lichte heffing op brandstof voor vrachtschepen verwachten. Ik weet niet hoe dat zit.quote:En zou de extra milieuschade die veroorzaakt wordt door minder efficiente en milieubelastender productiemethoden ook meegenomen zijn? Denk hierbij aan het extra transport en het gebruik van hier al lang en breed verboden bestrijdingsmiddelen.
Maar wij krijgen die producten.quote:Op donderdag 23 december 2004 12:43 schreef gtotep het volgende:
Je kan wel goedkoper elders kopen, maar dan verdwijnt er geld naar het buitenland
Banen kunnen gecreeerd worden. Helemaal omdat Nederlanders vanwege het goedkope voedsel meer te besteden hebben.quote:en je krijgt er zelf een partij werklozen bij.
Er zitten hier 13 universiteiten en jij zegt dat er kennis verloren gaat. Dat dachten ze ook met Fokker en het tegendeel is waar. Er zitten hier allerlei bedrijfjes die producten voor de vliegtuigindustrie maken. Kennis zat dus.quote:Kijk naar kernenergie, wij willen het niet in ons land, maar importeren het vervolgens vrolijk uit Frankrijk.
Geld naar Frankrijk en hier gaat werkgelegenheid en de kennis verloren.
dat is inderdaad wel een deel van het probleem. Veel organisaties interpreteren hun onderzoek namelijk zoals he de opdrachtgever leuk uitkomt. Ik zie op dit gebied niet echt 1 oplossing die gegarandeerd werkt. De ene oplossing is wat goedkoper, de andere is misschien kwalitatief wat beter.quote:Op donderdag 23 december 2004 12:44 schreef Landmass het volgende:
[..]
Op die manier kan je natuurlijk niks aannemen.
Ok dit zou kunnen helpen. Het internationale transport mag sowieso wel wat zwaarder belast worden.quote:Ik denk dat het wel meer is dan een paar centen per kilo.
Sowieso zitten die producten weer in allerlei andere producten verwerkt en als je bednekt dat je elke dag wel voedsel koopt/consumeert kan het op die manier aardig oplopen.
[/qNiet dus het zijn echt de bulkgoederen waar dit om gaat. bv de graanpijs op de wereldmarkt ligt nu per kilo op ca 10 cent (althans dit kon ik zo vinden het kan misschien het dubbele zijn). Dan kan het dus gewoon niet veel maar dan een paar cent schelen. Een ander probleem waar je tegenaan loopt is dat dergelijke maatregelen wereldwijd moeten zijn. Anders wordt de productie gewoon door b.v. Canada of de VS overgenomen die nog meer subsidieren dan de EU.
[q]
Je zou een lichte heffing op brandstof voor vrachtschepen verwacthen. Ik weet niet hoe dat zit.
Ok maar daarmee creëer je wel weer extra bureaucratie.quote:Bovendien kan je aan de grens gewoon controleren op verboden bestrijdingsmiddelen, aangenomen dat resten achterblijven op het fruit en groente. Die bestrijdingsmiddelen moeten dan ook verboden zijn hier in de EU.
Da's inderdaad het grote probleem.quote:Op donderdag 23 december 2004 13:01 schreef Lemmeb het volgende:
Het landbouwbeleid is een farce, maar helaas geldt dat wereldwijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |