abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:40:21 #1
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24124085
Het EU landbouwbeleid: we sluiten onze eigen grenzen voor producten uit de rest van de wereld. Subsidieren onze boeren die onder de martkprijs hun producten dumpen op de wereldmarkt en daardoor lokale boeren in ontwikkelingslanden werkloos maken. Wat doen die boeren? Die gaan dan maar coke en ander verdovend spul verbouwen. Vinden wij in Europa niet leuk dus wat voor idee is er nou in Duitsland geboren: een ontwikkelingsproject (kost natuurlijk geld) om in Afghanistan de boeren ...... suikerbieten te laten verbouwen ipv opium (whatever you call it). Maar ja. Die kunnen ze niet kwijt want wij verbieden (maken het dankzij ons eigen beleid in ieder geval nagenoeg onmogelijk) ze daar vrij mee te handelen.

samengevat:
- Met belastingsgeld worden de boeren gesubsidieerd. Maakt niet boeren (99%) arm
- Ons wordt geodkope landbouw producten onthouden. Maakt ons arm
- We krijgen overlast door al die heroine teelt. Bestrijding (denk aan antismokkel acties) kost geld (+ alle overlast) en maakt ons dus arm
- We gaan een ontwikkelings project op starten dat echt geen zoden aan de dijk zet. Project kost geld dus dat maakt ons arm.

Geniaal. Welke genieen zitten er in de regeringen..

sorry dat ik geen bron heb

[ Bericht 2% gewijzigd door Landmass op 21-12-2004 20:48:48 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
pi_24124152
Eigen markt beschermen heet dat.
pi_24124197
Je kan je grenzen wel openstellen voor die arme landjes, maar wat denk je dan wat bijvoorbeeld een land als Canada, waar ze de aardappels met vrachtwagens van het land rijden, gaat doen? Heel de Europese markt volgooien met heel goedkope aardappelen.
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:45:58 #4
106056 Landmass
pi_24124214
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:43 schreef jpzegthallo het volgende:
Eigen markt beschermen heet dat.
Ten koste van de eigen consument + de rampzalige gevolgen
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:53:08 #5
106056 Landmass
pi_24124374
Het gaat nog verder. Het wordt erg lastig om voor Africa op deze manier een economie op te bouwen met als gevolg dat ze hierheen vluchten. Zou ik ook doen als ik afrikaan was maar goed. Die komen dus hierheen met alle problemen en vooral alle kosten vandien.

Kortom: we worden weer armer
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:56:46 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_24124461
Was van de week een programma over op de Belg; Panorama ofzo.

Een koe(=dier) in de EU ontvangt 2 EUR. subsidie per dag, dat is meer dan wat een (zeer) groot deel van de wereldbevolking(=mensen) te besteden heeft.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 21 december 2004 @ 20:59:08 #7
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24124520
Het landbouwbeleid is een subsidie-vretende bezigheid wat op langere termijn onbetaalbaar wordt en ook nog eens niet wenselijk vanwege de oneerlijke concurrentie.

Maar welke extra stupide dimensie krijgt het landbouwbeleid erbij?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:00:00 #8
106056 Landmass
pi_24124547
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:59 schreef Sidekick het volgende:
Het landbouwbeleid is een subsidie-vretende bezigheid wat op langere termijn onbetaalbaar wordt en ook nog eens niet wenselijk vanwege de oneerlijke concurrentie.

Maar welke extra stupide dimensie krijgt het landbouwbeleid erbij?
Dat ontwikkelingsproject in Afganistan.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24125148
Ik zal eens een heel mooi voorbeeld geven.

Heel Europa is anti-roken.
Rook reclame wordt verboden, er wordt accijns geheven op alle tabaksproducten.
Tegelijkertijd worden tabak producerende boeren in zuid-europa fors gesubsidieerd.
Zo fors dat de subsidie tweemaal zo hoog is dan de waarde van de geproduceerde tabak.
Daarbij komt nog dat de geproduceerde tabak zo slecht van kwaliteit is dat deze tegen dumpprijzen moet worden verkocht in ontwikkelingslanden.
Zouden ze deze boeren de helft van deze subsidie geven en verplichten om de gronden braak te laten liggen dan zou hun inkomen verviervoudigen.

Tevens zou de EU veel geld besparen.

[ Bericht 6% gewijzigd door gtotep op 21-12-2004 21:33:57 ]
  dinsdag 21 december 2004 @ 21:36:40 #10
106056 Landmass
pi_24125322
Ongelooflijk dat van die tabak. De overheid maakt meer kapot dan je lief is.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24126316
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 21:36 schreef Landmass het volgende:
Ongelooflijk dat van die tabak. De overheid maakt meer kapot dan je lief is.
Voor de melkveehouderij geldt ongeveer hetzelfde, alleen het reclameverbod en de accijnzen zijn niet van toepassing.

Per geproduceerde kg melk ontvangt een boer plm 7ct subsidie.
Gemiddeld bedrijf in ons land 500000kg
ontvangt dus 35000 euro subsidie.
gem ink veehouder in Nederland: 18000 euro.

Wat bij zuivel wel moet worden meegenomen is dat er naast elke veehouder 4 banen in toeleverende en verwerkende industrie van afhankelijk zijn.
Dus de subsidie is eigenlijk voor 5 banen: dat is 7000 euro per baan.
  dinsdag 21 december 2004 @ 22:25:53 #12
106056 Landmass
pi_24126496
http://timbro.com/index.asp?page=publications

Staan een paar raporten tussen over het landbouwbeleid. Inclusief dat raport dat het beleid had berekent op 1200 euro per gezin per jaar.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24126996
het landbouwbeleid in Europa, met name de subsidies daarvoor, gaat (een beetje) op de schop, recent heeft men internationaal een akkoord bereikt, oa de suikerbietenteelt gaat daardoor in Europa veel minder worden is de verwachting, ik denk dat men voor dat project in Afghanistan ook naar de toekomst kijkt
pi_24137007
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:40 schreef Landmass het volgende:
Het EU landbouwbeleid: we sluiten onze eigen grenzen voor producten uit de rest van de wereld. Subsidieren onze boeren die onder de martkprijs hun producten dumpen op de wereldmarkt en daardoor lokale boeren in ontwikkelingslanden werkloos maken. Wat doen die boeren? Die gaan dan maar coke en ander verdovend spul verbouwen. Vinden wij in Europa niet leuk dus wat voor idee is er nou in Duitsland geboren: een ontwikkelingsproject (kost natuurlijk geld) om in Afghanistan de boeren ...... suikerbieten te laten verbouwen ipv opium (whatever you call it). Maar ja. Die kunnen ze niet kwijt want wij verbieden (maken het dankzij ons eigen beleid in ieder geval nagenoeg onmogelijk) ze daar vrij mee te handelen.

samengevat:
- Met belastingsgeld worden de boeren gesubsidieerd. Maakt niet boeren (99%) arm
- Ons wordt geodkope landbouw producten onthouden. Maakt ons arm
- We krijgen overlast door al die heroine teelt. Bestrijding (denk aan antismokkel acties) kost geld (+ alle overlast) en maakt ons dus arm
- We gaan een ontwikkelings project op starten dat echt geen zoden aan de dijk zet. Project kost geld dus dat maakt ons arm.

Geniaal. Welke genieen zitten er in de regeringen..

sorry dat ik geen bron heb
Op bijna 90 % van alle niet agararische produkten die van buiten de EU komen zit een douaneheffing, varierend van 1 tot 100%.
Die douaneheffing is bedoeld om de eigen europese bedrijven te beschermen.

Dus je moet niet alleen het vingertje naar de landbouw wijzen.
Overigens gaat heel veel landbouwsubsidie naar de uitrvoering van het beleid, dus ambtenaren.
En zit er op heel veel landbowprodukten zoals varkens, bloemen, groente, e.d. helemaal geen subsidie.

Landbouwsubsidie wordt gegeven op melk, granen, suikerbieten e.d.
  woensdag 22 december 2004 @ 13:45:59 #15
106056 Landmass
pi_24137282
quote:
Op woensdag 22 december 2004 13:11 schreef more het volgende:

[..]

Op bijna 90 % van alle niet agararische produkten die van buiten de EU komen zit een douaneheffing, varierend van 1 tot 100%.
Wat een tautologie
quote:
Die douaneheffing is bedoeld om de eigen europese bedrijven te beschermen.
Ten koste van de consument en de welvaartsgroei in de wereld
quote:
Dus je moet niet alleen het vingertje naar de landbouw wijzen.
Dat is toch wel het extreme geval.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24140884
quote:
Op woensdag 22 december 2004 13:45 schreef Landmass het volgende:
Dat is toch wel het extreme geval.
Inderdaad, op melk zit bijvoorbeeld een heffing van 200%. En door deze idioterie produceren de boeren zoveel dat ze bijna failliet gaan.

Het krankzinnige Europese protectionisme.
  woensdag 22 december 2004 @ 18:44:57 #17
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24142788
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:45 schreef jpzegthallo het volgende:
Je kan je grenzen wel openstellen voor die arme landjes, maar wat denk je dan wat bijvoorbeeld een land als Canada, waar ze de aardappels met vrachtwagens van het land rijden, gaat doen? Heel de Europese markt volgooien met heel goedkope aardappelen.
'transportkosten', does that ring a bell?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  woensdag 22 december 2004 @ 18:51:38 #18
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24142921
Een heel mooi voorbeeld van de dingen die er gebeuren als er veel minder marktbeperkingen zijn, is te vinden in de rozenteelt. Een Nederlandse ondernemer heeft in Oost-Afrika (Ik meen Tanzania of Kenia) een ontzettend groot bedrijf opgezet dat rozen kweekt en deze naar Nederland exporteert. Er wordt daar ontzettende veel werkgelegenheid gecreeerd, doordat het een arbeidsintensief proces is. De eigenaar wordt hier dan ook als een held beschouwd omdat hij zo veel mensen aan werk helpt. Maar hij handelt gewoon vanuit rationele principes en niet noodzakelijk vanuit altruistische. Wij in Nederland kunnen onze rozen voor een veel lagere prijs verkrijgen dan vroeger het geval was, en wij gaan er dus ook op vooruit. Ter tekening van de omvang van de handel: Elke ochtend landt er een vliegtuig in Amsterdam dat vol zit met Afrikaanse (Nederlandse) rozen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_24142989
Hoewel het natuurlijk vanuit het grotere geheel ongetwijfeld voordeliger is, is het niet voordeliger voor de rozenkweker in Nederland, dus dat 'wij' er op vooruit gaan, is dan natuurlijk op lange termijn en zeker niet individueel beredeneerd.
pi_24143026
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:44 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

'transportkosten', does that ring a bell?
In de grotere landbouw landen kunnen ze bijvoorbeeld graan dermate goedkoop produceren dat de transportkosten er makkelijk uit kunnen.
  woensdag 22 december 2004 @ 18:57:03 #21
106056 Landmass
pi_24143033
Kaalhei: wie was die ondernemer
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:54 schreef Monidique het volgende:
Hoewel het natuurlijk vanuit het grotere geheel ongetwijfeld voordeliger is, is het niet voordeliger voor de rozenkweker in Nederland, dus dat 'wij' er op vooruit gaan, is dan natuurlijk op lange termijn en zeker niet individueel beredeneerd.
Met wij wordt hier elke Nederlander behalve de rozenkwekers bedoeld. Wij gaan er op korte termijn dus ook op vooruit.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  woensdag 22 december 2004 @ 18:57:37 #22
106056 Landmass
pi_24143045
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:56 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

In de grotere landbouw landen kunnen ze bijvoorbeeld graan dermate goedkoop produceren dat de transportkosten er makkelijk uit kunnen.
dus?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  woensdag 22 december 2004 @ 19:02:03 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24143121
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:54 schreef Monidique het volgende:
Iedereen levert veel in als zijn heilige huisje wordt omgetrapt, maar wint slechts een heel klein beetje als iemand anders heilige huisje omgaat. Het lijkt een ongunstige situatie maar het feit is dat er ontzettend veel huisjes zijn en de macro-uitkomst gewoon hoger uitkomt.
  woensdag 22 december 2004 @ 19:03:38 #24
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24143145
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:56 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Prima toch, dan kopen we het toch. Als zij het beter kunnen dan wij, dan moeten zij het doen. Dat had Adam Smith in 1776 al door toen hij zijn klassieke 'The wealth of nations' schreef.
  woensdag 22 december 2004 @ 19:07:50 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24143217
quote:
Op woensdag 22 december 2004 18:57 schreef Landmass het volgende:
Kaalhei: wie was die ondernemer
Ik heb het een keer op een documentaire gezien en ik kan zijn naam nergens vinden. Wel een fraai artikel erover.
pi_24143241
quote:
Op woensdag 22 december 2004 17:00 schreef Steijn het volgende:

[..]

Inderdaad, op melk zit bijvoorbeeld een heffing van 200%. En door deze idioterie produceren de boeren zoveel dat ze bijna failliet gaan.

Het krankzinnige Europese protectionisme.
Er wordt jaarlijks ¤ 45 miljard landbouwsubsidie uitgedeeld in de totale EU
De agrarische export van alleen Nederland is momenteel al meer.
quote:
Nederland heeft volgens LTO alle reden om zuinig te zijn op land- en tuinbouw: ons land was de afgelopen jaren de grootste netto-exporteur van agrarische producten ter wereld. De export steeg in 2002 met 5 procent naar 45 miljard euro, dat is een vijfde van de totale goederenexport
bron LTO

www.farmersfeedtheworld.com

[ Bericht 3% gewijzigd door more op 22-12-2004 21:11:03 ]
pi_24145702
Dus we kunnen mooi die ¤45 miljard besparen. Nederlandse boeren moeten gewoon net zo hard werken en eerlijk hun geld kunnen verdienen. En niet door geld van Nederlandse burgers. Als de Nederlandse boeren niet kunnen concurreren, hebben ze gewoon pech gehad. Dan worden de producten goedkoper, waardoor iedereen van profiteert.
pi_24145858
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:03 schreef WarSnake het volgende:
Dus we kunnen mooi die ¤45 miljard besparen. Nederlandse boeren moeten gewoon net zo hard werken en eerlijk hun geld kunnen verdienen. En niet door geld van Nederlandse burgers. Als de Nederlandse boeren niet kunnen concurreren, hebben ze gewoon pech gehad. Dan worden de producten goedkoper, waardoor iedereen van profiteert.
Lezen is moeilijk!

Nederland krijgt maar ¤ 2 miljard subsidie, terwijl de export meer dan ¤ 45 miljard bedraagt.
  woensdag 22 december 2004 @ 21:09:35 #29
106056 Landmass
pi_24145861
quote:
Dat had Adam Smith in 1776 al door toen hij zijn klassieke 'The wealth of nations' schreef.
Je kan de ideen van Bastiat zien als een mooi vervolg er op.

[ Bericht 1% gewijzigd door Landmass op 22-12-2004 23:13:18 ]
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24148731
Als wij er allemaal arm door gemaakt worden, waarom heb je dan een PC en internet om mee te Fokken?

Overigens blijkt uit je post dat je niet bijster veel van het landbouwbeleid weet .
En hoe gesloten is de voedselmarkt als er hier in de supermarkt boontjes uit Ethiopië verkocht worden?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_24148788
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:03 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Prima toch, dan kopen we het toch. Als zij het beter kunnen dan wij, dan moeten zij het doen.
Daar moet ik toch een kleine nuance plaatsen ze kunnen het goedkoper dat hoeft zeker niet beter te zijn .
  woensdag 22 december 2004 @ 23:16:55 #32
106056 Landmass
pi_24148825
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:11 schreef du_ke het volgende:
Als wij er allemaal arm door gemaakt worden, waarom heb je dan een PC en internet om mee te Fokken?
Elk redelijk mens begrijpt dat ik bedoel dat het een rem op de welvaartsgroei is maar bij deze heb ik het voor jou nog even uitgelegd.
quote:
Overigens blijkt uit je post dat je niet bijster veel van het landbouwbeleid weet .
Ken de details niet. Was dat nodig?
quote:
En hoe gesloten is de voedselmarkt als er hier in de supermarkt boontjes uit Ethiopië verkocht worden?

Het gaat om de heffingen die op veel producten van buiten de EU zitten. Daar ben jij toch ook op tegen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  woensdag 22 december 2004 @ 23:18:36 #33
106056 Landmass
pi_24148852
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:14 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daar moet ik toch een kleine nuance plaatsen ze kunnen het goedkoper dat hoeft zeker niet beter te zijn .
Maar over het algemeen zijn wij als consument prima in staat om dat zelf uit te maken. Smaken de boontjes uit Ethiopie niet lekker dan kopen we toch gewoon hollandse. Geef ons die vrijheid.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24148963
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:16 schreef Landmass het volgende:

[..]

Elk redelijk mens begrijpt dat ik bedoel dat het een rem op de welvaartsgroei is maar bij deze heb ik het voor jou nog even uitgelegd.
[..]
Worden we door die kleine rem collectief arm? 't zou mij ernstig verbazen omdat we hier nog altijd een verdomd grote welvaart hebben.
quote:
Ken de details niet. Was dat nodig?
Details hoeven niet maar wat meer kennis van zaken voor je gaat schreeuwen kan geen kwaad .

quote:
Het gaat om de heffingen die op veel producten van buiten de EU zitten. Daar ben jij toch ook op tegen.
Klopt echter het gaat in de praktijk maar om een paar produkten (suiker enzo) ik denk niet dat het geheel vrijlaten van de handel hierin nou echt tot lagere prijzen voor de consument gaat leiden en Het wel de boost oplevert die de ontwikkelingslanden nodig hebben.
Blijft het natuurlijk wel zo dat het mallotig is hoe de suikerbieten gesubsidieerd worden.
pi_24148982
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:18 schreef Landmass het volgende:

[..]

Maar over het algemeen zijn wij als consument prima in staat om dat zelf uit te maken. Smaken de boontjes uit Ethiopie niet lekker dan kopen we toch gewoon hollandse. Geef ons die vrijheid.
Nou die keuze maakt het grootwinkelbedrijf wel voor ons hoor .
  woensdag 22 december 2004 @ 23:29:00 #36
106056 Landmass
pi_24149107
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:24 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nou die keuze maakt het grootwinkelbedrijf wel voor ons hoor .
Hij moet toch op onze wensen in spelen anders verkoopt hij het niet.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  woensdag 22 december 2004 @ 23:30:41 #37
106056 Landmass
pi_24149164
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:23 schreef du_ke het volgende:

Klopt echter het gaat in de praktijk maar om een paar produkten (suiker enzo) ik denk niet dat het geheel vrijlaten van de handel hierin nou echt tot lagere prijzen voor de consument gaat leiden en Het wel de boost oplevert die de ontwikkelingslanden nodig hebben.
Blijft het natuurlijk wel zo dat het mallotig is hoe de suikerbieten gesubsidieerd worden.
We gaan er in ieder geval minstens 1200 euro per jaar per gezin op vooruit:
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24153921
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:30 schreef Landmass het volgende:

[..]

Gaan we dan ook de werknemers minder beschermen? Ik wil als werkgever ook wel graag goedkoop personeel uit bijvoorbeeld Oekraine in dienst nemen. En als de boeren dat ook zouden kunnen dan zou hun kostprijs omlaag kunnen waardoor ze helemaal geen subsidie meer nodig hebben.
  donderdag 23 december 2004 @ 09:51:10 #39
106056 Landmass
pi_24154012
quote:
Op donderdag 23 december 2004 09:44 schreef more het volgende:

[..]

Gaan we dan ook de werknemers minder beschermen? Ik wil als werkgever ook wel graag goedkoop personeel uit bijvoorbeeld Oekraine in dienst nemen. En als de boeren dat ook zouden kunnen dan zou hun kostprijs omlaag kunnen waardoor ze helemaal geen subsidie meer nodig hebben.
Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar er is vrij verkeer van personen in de EU.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24155191
quote:
Op woensdag 22 december 2004 23:30 schreef Landmass het volgende:

[..]

Lekker objectieve bron . Ik kom even snel berekenend uit op 5 miljard gedeeld door 6 miljoen huishoudens op dik 800 euro. Maar dit cijfer zegt me niet zo veel, de bedragen die er in worden gestoken geven ook een spinn-off en je voorkomt er een hoop werkeloosheid mee. Is dat wel meegenomen?
  donderdag 23 december 2004 @ 11:46:46 #41
106056 Landmass
pi_24155693
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:15 schreef du_ke het volgende:

[..]

Lekker objectieve bron .
Verklaar je nader
quote:
Ik kom even snel berekenend uit op 5 miljard gedeeld door 6 miljoen huishoudens op dik 800 euro. Maar dit cijfer zegt me niet zo veel, de bedragen die er in worden gestoken geven ook een spinn-off en je voorkomt er een hoop werkeloosheid mee. Is dat wel meegenomen?
Ik dacht dat ze de lagere prijzen voor voedsel ook mee hadden genomen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  donderdag 23 december 2004 @ 12:14:17 #42
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_24156188
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:15 schreef du_ke het volgende:
Lekker objectieve bron
Schandalig idd, gelukkig geeft jij wel altijd goede onderbouwingen van je stellingen.
pi_24156571
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:46 schreef Landmass het volgende:

[..]

Verklaar je nader
Een zweedse pro-vrijhandel organisatie. Die zal op dit gebied ongeveer even objectief zijn als Greenpeace of LTO Nederland .
quote:
Ik dacht dat ze de lagere prijzen voor voedsel ook mee hadden genomen.
Zou kunnen maar daar geloof ik niet zo in. Dit gaat om hele basic producten daarbij zal een prijsverlaging van enkele centen per kilo niet zo veel uitmaken voor de eindprijs.

En zou de extra milieuschade die veroorzaakt wordt door minder efficiente en milieubelastender productiemethoden ook meegenomen zijn? Denk hierbij aan het extra transport en het gebruik van hier al lang en breed verboden bestrijdingsmiddelen.
  donderdag 23 december 2004 @ 12:42:20 #44
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_24156696
Al met al kunnen we eigenlijk concluderen dat we beter af zijn zonder die boeren in Nederland.
ik zou het prima vinden als we alle meuk tegen een lagere prijs importeren en dat we dan van alle akkers en weilanden in NL gewoon bossen maken. Hebben we toch mooi twee vliegen in een klap
pi_24156713
Je kan wel goedkoper elders kopen, maar dan verdwijnt er geld naar het buitenland en je krijgt er zelf een partij werklozen bij.
Kijk naar kernenergie, wij willen het niet in ons land, maar importeren het vervolgens vrolijk uit Frankrijk.
Geld naar Frankrijk en hier gaat werkgelegenheid en de kennis verloren.
  donderdag 23 december 2004 @ 12:44:08 #46
106056 Landmass
pi_24156727
quote:
Een zweedse pro-vrijhandel organisatie. Die zal op dit gebied ongeveer even objectief zijn als Greenpeace of LTO Nederland
Op die manier kan je natuurlijk niks aannemen.
quote:
Zou kunnen maar daar geloof ik niet zo in. Dit gaat om hele basic producten daarbij zal een prijsverlaging van enkele centen per kilo niet zo veel uitmaken voor de eindprijs.
Ik denk dat het wel meer is dan een paar centen per kilo.
Sowieso zitten die producten weer in allerlei andere producten verwerkt en als je bedenkt dat je elke dag wel voedsel koopt/consumeert kan het op die manier aardig oplopen.
quote:
En zou de extra milieuschade die veroorzaakt wordt door minder efficiente en milieubelastender productiemethoden ook meegenomen zijn? Denk hierbij aan het extra transport en het gebruik van hier al lang en breed verboden bestrijdingsmiddelen.
Je zou een lichte heffing op brandstof voor vrachtschepen verwachten. Ik weet niet hoe dat zit.

Bovendien kan je aan de grens gewoon controleren op verboden bestrijdingsmiddelen, aangenomen dat resten achterblijven op het fruit en groente. Die bestrijdingsmiddelen moeten dan ook verboden zijn hier in de EU.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  donderdag 23 december 2004 @ 12:50:27 #47
106056 Landmass
pi_24156850
quote:
Op donderdag 23 december 2004 12:43 schreef gtotep het volgende:
Je kan wel goedkoper elders kopen, maar dan verdwijnt er geld naar het buitenland
Maar wij krijgen die producten. Het is een ruil waar beide beter van worden. Bovendien kunnen zij met dat geld weer bestedingen bij ons doen. Bijvoorbeeld geavanceerde landbouwmacines
quote:
en je krijgt er zelf een partij werklozen bij.
Banen kunnen gecreeerd worden. Helemaal omdat Nederlanders vanwege het goedkope voedsel meer te besteden hebben.
quote:
Kijk naar kernenergie, wij willen het niet in ons land, maar importeren het vervolgens vrolijk uit Frankrijk.
Geld naar Frankrijk en hier gaat werkgelegenheid en de kennis verloren.
Er zitten hier 13 universiteiten en jij zegt dat er kennis verloren gaat. Dat dachten ze ook met Fokker en het tegendeel is waar. Er zitten hier allerlei bedrijfjes die producten voor de vliegtuigindustrie maken. Kennis zat dus.
De vliegtuigen worden hier niet meer in elkaar gezet maar is dat erg?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24157023
quote:
Op donderdag 23 december 2004 12:44 schreef Landmass het volgende:

[..]

Op die manier kan je natuurlijk niks aannemen.
dat is inderdaad wel een deel van het probleem. Veel organisaties interpreteren hun onderzoek namelijk zoals he de opdrachtgever leuk uitkomt. Ik zie op dit gebied niet echt 1 oplossing die gegarandeerd werkt. De ene oplossing is wat goedkoper, de andere is misschien kwalitatief wat beter.
quote:
Ik denk dat het wel meer is dan een paar centen per kilo.
Sowieso zitten die producten weer in allerlei andere producten verwerkt en als je bednekt dat je elke dag wel voedsel koopt/consumeert kan het op die manier aardig oplopen.
[/qNiet dus het zijn echt de bulkgoederen waar dit om gaat. bv de graanpijs op de wereldmarkt ligt nu per kilo op ca 10 cent (althans dit kon ik zo vinden het kan misschien het dubbele zijn). Dan kan het dus gewoon niet veel maar dan een paar cent schelen. Een ander probleem waar je tegenaan loopt is dat dergelijke maatregelen wereldwijd moeten zijn. Anders wordt de productie gewoon door b.v. Canada of de VS overgenomen die nog meer subsidieren dan de EU.
[q]
Je zou een lichte heffing op brandstof voor vrachtschepen verwacthen. Ik weet niet hoe dat zit.
Ok dit zou kunnen helpen. Het internationale transport mag sowieso wel wat zwaarder belast worden.
Op dit gebied is ook een van die achterlijke zaken de vrijstelling van accijnzen voor de visserijsector. Per kilo gevangen consumptievis wordt 5 of 7 liter dieselolie verbruikt .
quote:
Bovendien kan je aan de grens gewoon controleren op verboden bestrijdingsmiddelen, aangenomen dat resten achterblijven op het fruit en groente. Die bestrijdingsmiddelen moeten dan ook verboden zijn hier in de EU.
Ok maar daarmee creëer je wel weer extra bureaucratie.
  donderdag 23 december 2004 @ 13:01:34 #49
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_24157041
Het landbouwbeleid is een farce, maar helaas geldt dat wereldwijd.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_24157091
quote:
Op donderdag 23 december 2004 13:01 schreef Lemmeb het volgende:
Het landbouwbeleid is een farce, maar helaas geldt dat wereldwijd.
Da's inderdaad het grote probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')