quote:
Op zondag 26 december 2004 00:01 schreef Meki het volgende:Radicale Moslims wat verstaan jullie onder Radicalen ??
Radicalen zijn volgens mij dat Moslims hier niet thuis voelen en Radicaal bezig denk daarbij aan Mohammed B. en Samir
deze personen moeten Uit Nederland verdwijnen . en vergeet geen Hirsi ALi
In plaats van uit te maken dat iets of iemand moet verdwijnen kun je ook gaan nadenken over hoe te voorkomen dat zo'n variant van islam hier een
vaste voet aan de grond krijgt. Daarmee ga je tegen dat goede bedoelingen verzanden in kretologie.
Op 25 november hield Paul Cliteur een toespraak over
The Nature and Limits of Academic Freedom in a multicultural society. De link verwijst naar een engelstalig worddocument op de site van de Universitaire Stichting te België die ik wat in het nederlands zal samenvatten en deels van extra informatie zal voorzien. Mogelijk ontstaat hieruit een wat andere discussie over misstanden rondom burgerschap in de nederlandse maatschappij. Ik hoop te bereiken dat misstanden kunnen worden belicht zonder dat dit weer meteen tot lange tenen aan de ene kant en een heksenjacht aan de andere kant leidt.
Ter oriëntatie: Niet ieder moslim heeft iets op met extremisten. Niet iedere moslim staat als een zombie in het leven die zijn brein slechts in dienst stelt van het reciteren van de letter zonder oog te hebben voor de huidige leefwereld, de menselijjke maat en de leefbaarheid binnen een samenleving. Niet ieder die met kritiek komt op wat koranteksten is erop uit moslims zwart te maken en deze mensen, hun cultuur en hun geloof ten diepste te beledigen.
In de nederlandse samenleving is het, behoudens een politiek correcte periode, vrijwel altijd mogelijk geweest om diverse zaken bijzonder kritisch te belichten en er zelfs wat de spot mee te drijven. Als gevolg hiervan stond lichtgeraaktheid niet vooraan bij associaties met een nederlandse cultuur. Afgezien van wat gewelddadige onverdraagzaamheid vanuit extreem-links (Macro-brandstichtingen, aanslag op het huis van Aad Kosto, aanslag te Kedichem, vernielingen bij nertsenfokkers) en een rechtse aanslag via een molotov cocktail door het geroyeerde CD-lid Y.G. blijf het in Nederland hooguit bij verbale en schriftelijke aanvallen op kritikasters waarbij eventueel een justituele weg bewandeld werd. Sinds de brute moord op Pim Fortuyn vanwege zijn mening en politieke kansen was het gebeurd met de betrekkelijk onschuldigheid van vrijheid van meningsuiting.
In zijn toespraak waarschuwde Cliteur ons voor gevolgen van de rituele afslachting van Theo van Gogh. Hij dacht daarbij aan:
een afglijden naar zelfcensuur;
gevolgen voor de veiligheid van wie participeert aan het publieke debat;
gevolgen voor het geweldmonopolie van de staat en
gevolgen voor de academische vrijheid.
Er is volgens Cliteur een probleem ontstaan met zowel de bestuurlijke als de culturele elite van Nederland als men denkt dat de liquidatie van Theo van Gogh slechts met Theo van Gogh zelf te maken heeft. Moslimextremisten die worden ingezet voor de politieke islam hebben het natuurlijk niet alleen voorzien op de kwetsende Theo van Gogh. Volgens Cliteur probeert de politieke islam met terroristische middelen en theocratie te realiseren. De westerse nederlandse maatschappij zou worden gedestabiliseerd door nu eens een columnist, dan weer een politicus en vervolgens wat vrijdenkers (eventueel minder streng islamitisch) te liquideren. Wie er in de weg van dit streven van de politieke islam zit wordt opgeruimd. Cliteur verwijst voor deze these naar onder ander Ismail A. en Jason W. die in november werden gearresteerd en een andere opgepakte .terreurgroep Jason en Ismail maakten deel uit van de Hofstadgroep en worden verdacht van beramen van een liquidatiepoging op de kamerleden Ayaan Hirsi Ali (VVD) en Geert Wilders(ex-VVD), de amsterdamse wethouder Ahmed Aboutaleb (PvdA) en de amsterdamse burgemeester Job Cohen (PvdA).
Als mocht blijken dat de verdenkingen kloppen en islamitische puriteinen in aantal toenemen dan vraagt dat een oriëntatie op een aanzienlijk breder actieterrein terwijl er gewaakt moet worden voor maatschappelijke verkettering van mensen die zich meer op islam zijn gaan richten. Je vraagt je af wat mensen als Aboutaleb en Cohen tot doelwit maakte. Zou het te maken kunnen hebben met de joodse achtergrond van Cohen? Zou Aboutaleb verweten worden een scheiding van kerk en staat te erkennen?
Moeten er concessies gedaan worden aan de vrijheid om de boos(aardig)heid van moslimextremisten te vermijden?
Waar houdt het toegeven aan chantage op?
In verband met de leesbaarheid heb ik het stuk gesplitst