dat klnikt communistisch met een stabiele kern van een politburo of in geval van meer oosters georiënteerd een soort van junta...quote:Op donderdag 23 december 2004 17:21 schreef mr_ivy het volgende:
politiek zou moeten worden afgeschaft. men moet een nieuw stelsel van beleid en bestuur moeten creeeren volgens de fundamenten en stabiele kernen van oudsher, waar de tegenwoordige schapenneukerij op gebasseerd is.
analyseer de term "schapenneukerij". ik had zo'n reactie al verwacht.. voor jou informatie; communisme is geen systeem voor hedendaagse maatschappijen.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:29 schreef sjun het volgende:
[..]
dat klnikt communistisch met een stabiele kern van een politburo of in geval van meer oosters georiënteerd een soort van junta...
Waar wil je heen met de term schapenneukerij? Aan welke sterke basis zat jij dan te denken als het niet om een -isme kan gaan. Een theocratische samenleving behoeft immers een meerderheid van welhaast selotische gelovigen om deze erdoor gedrukt te krijgen, gezien de huidige stand van zaken met betrekking tot genoten onderwijs in ons land.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:58 schreef mr_ivy het volgende:
[..]
analyseer de term "schapenneukerij". ik had zo'n reactie al verwacht.. voor jou informatie; communisme is geen systeem voor hedendaagse maatschappijen.
hoop geblaat dat in 3 zinnen kan worden samengevat en dat nog eens in jip en janneke taal zonder communistische ondertoon.
grijp je kans
![]()
Goeie tekst sjun. Ik denk dat je zelf ook wel beseft dat wat jij beschrijft voor een nog breder spectrum van onze parlementaire democratie geldt, maar dat je dit inderdaad het treffendst bij het linkse establishment kon (en nog steeds kunt) ontwaren.quote:Op woensdag 22 december 2004 01:35 schreef sjun het volgende:
Kabbelt de links-elitaire crisis nog steeds voort? ZIjn er stoplappen ingezet? Is er een compleet nieuwe kijk op zaken gekomen? Of is de linkse elite gevlucht in fatsoenspopulisme teneinde de massa weer in politiek correct gareel te krijgen?
Alsof zich een soort van "kollektive Schuldbesessenheit" van het (s)linkse geweten heeft meester gemaakt, dat uit een gebrek aan -of juist ter versterking van - de eigen "Geschichts- und Vergangenheitsbewältigung", zich dan maar opwerpt als tirannieke gewetensinquisiteur over de secularisten en vrijgeesten onder ons.quote:Op woensdag 22 december 2004 10:08 schreef dVTB het volgende:
Leuk bedacht, maar niet waar. Mensen als Melkert hebben er vooral op gehamerd dat een Fortuyn de samenleving zou verdelen, hebben ook de suggestie gewekt dat Fortuyn extreemrechts zou zijn, maar ik heb ze met geen woord over nazi's horen praten. En wie was ook alweer de politicus die een paar maanden geleden het integratie-vignet van minister Verdonk vergeleek met de jodenster? Bij mijn weten ene Dijkstal, VVD-politicus.
[..]
Aan welke kant van het politieke spectrum zit ook alweer de minister die recent nog wees op de wetten rondom Godslastering en dat niet alles maar zo mag worden gezegd? Bij *mijn* weten is Donner een CDA'er, dus niet-links.
quote:Op donderdag 23 december 2004 18:17 schreef sjun het volgende:
[..]
Waar wil je heen met de term schapenneukerij? Aan welke sterke basis zat jij dan te denken als het niet om een -isme kan gaan. Een theocratische samenleving behoeft immers een meerderheid van welhaast selotische gelovigen om deze erdoor gedrukt te krijgen, gezien de huidige stand van zaken met betrekking tot genoten onderwijs in ons land.
Welke kans bied je mij (en eventuele anderen) waarop? Het spelletje raden maar ligt me niet zo.
Ik denk eerder aan een republiek, en of aan een tweepartijenstaat zoals in Amerika, waar je als burger nog wel de keuze hebt ergens voor of tegen te mogen stemmen. Maar vooral niet een systeem van plaatsgebonden volktribunaaltjes, daar hebben we in Amsterdam met de regentenpartij van de P.v.d.A. wel onze bekomst van gehad dacht ik zo...quote:Op donderdag 23 december 2004 19:27 schreef sjun het volgende:
Kan ik aan een feodaal stelsel met lokale leenheren gaan denken. Dat heeft zich immers eeuwenlang als vrij stabiele besturingsvorm bewezen...?
nogmaals; ik stel nog geen enkel stelsel voor. alles wat er tot nu toe geweest is, heeft blijkbaar niet gewerkt. ik pleit voor totaal nieuw systeem bedacht door mensen voor mensen, waarbij samenwerking centraal moet staan.quote:Op donderdag 23 december 2004 19:27 schreef sjun het volgende:
Kan ik aan een feodaal stelsel met lokale leenheren gaan denken. Dat heeft zich immers eeuwenlang als vrij stabiele besturingsvorm bewezen...?
In feite is in dit land de keuzemogelijkheid uit de vele verschillende politieke partijen te divers, of juist te versplinterd, en anders wel weer te overlappend om nog echt van kiezen te kunnen spreken. Met een tweepartijenstelsel (zoals in de VS) is m.i. het democratiseringsproces - en dus het voortbestaan van de parlementaire democratie - op lange termijn juist het meest gebaat.quote:Op donderdag 23 december 2004 20:34 schreef du_ke het volgende:
Het voordeel van het Amerikaanse systeem is dat er elke 4 jaar in Den Haag een heleboel woningen vrij komen omdat een zeer groot deel van het ambtenarenapparaat subiet de laan uitgestuurd wordt.
Nee, dat maak jij ervan. Ik stel alleen dat kranten een bepaalde politieke kleur hebben, maar ben het niet eens met jouw opmerkingen dat er censuur plaatsvindt. Daar komt nog bij dat ik geen (onnodig) verband leg tussen politieke kleur en de vraag of een krant een kwaliteitskrant is.quote:Op donderdag 23 december 2004 00:13 schreef sjun het volgende:
Dus we kunnen vanaf nu de Trouw, Het Parool, Het AD, De Volkskrant en het NRC kranten van één bepaalde politieke kleur noemen. Laat dat dan voor ieder helder zijn. Er is een tekort aan kwaliteitskranten in ons land nu allen kleur bekend hebben... , tenzij jouw aanname niet klopt...
Ik mag van jou niet kommaneuken, maar jij mag het dus wel? Elias zegt hetvolgende: (herhaling van citaat): ... Daar zei hij (Fortuyn) dat als hij het "juridisch rond zou kunnen krijgen'' er "geen islamiet meer binnen'' zou komen. De islam is achterlijk, ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur.'' Elias nu: "Dat was extreem-rechts, hoe je het ook wendt of keert.En dat dreigen we nu om de lieve vrede ook maar weer te vergeten.''quote:Op donderdag 23 december 2004 00:13 schreef sjun het volgende:
Nergens zeht Elias dat Fortuyn extreem rechts is. Wat nadere nuancering kan werkelijk geen kwaad. Ter info wat uitspraken van anderen over Fortuyn.
Als jij meent dat een ander de wet heeft overtreden en jou daarmee heeft gekwetst, staat het je in dit land volkomen vrij om een rechtszaak te beginnen. Zo gangbaar is het trouwens niet meer. Tegenwoordig hebben we kogels. En wat betreft de vrijheid van meningsuiting... De gedachtenpolitie zat toch links? Zie: CDA: Grondrechten radicale moslims inperkenquote:Op donderdag 23 december 2004 00:13 schreef sjun het volgende:
Ik noem het achterlijk dat iemand op grond van zijn mening veroordeeld wordt en een gotspe voor de rechtstaat dat een allerminst blinde vrouwe justitia opiniedelicten construeert om politici met een afwijkende mening de mond te snoeren. Over de context waarin van Dijke de gewraakte tekst uitsprak hoor ik ook al niemand. Kennelijk is het al gangbaar om op basis van eigenmachtge subjectieve uitleg van woorden een smaadproces te beginnen
Nou, we zijn al een eind nader tot elkaar gekomen, aangezien je nu tenminste ook onderkent dat er rechts net zo goed een elite is. Toch blijf ik het bizar vinden hoe rechts doorgaans de verongelijkte, tekortgedane, machteloze partij uithangt. Geld is toch macht? Als er ergens veel geld zit, is het wel rechts. Iemand als Berlusconi houdt er zelfs een compleet media-imperium op na, naast zijn presidentschap... En Fortuyn (die ik toch rechts zou plaatsen) was toch columnist bij een gerespecteerd weekblad? En welke kranten lezen rechtse stemmers? Alleen de Telegraaf? Of -tegen hun zin in- de 'linkse' kwaliteitskranten?quote:Op donderdag 23 december 2004 00:13 schreef sjun het volgende:
Wel kaart ik doofpottactiek ter bestendiging van de eigen politieke macht aan, werp ik een licht op methodieken van de man in plaats van de bal spelen en zal ik direct aangeven zelf ook niet geheel vrij van methodieken de eigen issues te belichten. Het klopt dat er ook een rechtse elite bestaat. Alleen is deze elite niet of nauwelijks in de positie haar invloed te laten gelden omdat zij niet beschikt over voldoende mediacratische bronnen daartoe, laat staan dat zij beschikt over loyale ambtenaren op strategische plaatsen in de samenleving.
Bij deze een aanzetje gegeven.quote:Op donderdag 23 december 2004 00:13 schreef sjun het volgende:
Het staat ieder die zich ertoe geroepen voelt natuurlijk vrij om een soortgelijke draad te openen danwel deze draad te gebruiken voor een wat felller licht op de andere kant van het politieke spectrum. Wat licht is kan immers gewoon belicht worden.
Gezien ik niks te verbergen heb en je wat nuanceverschil wilde verduidelijken heb ik de uitsprak van Elias erbij gezet.quote:Op donderdag 23 december 2004 21:59 schreef dVTB het volgende:
[..]
Nee, dat maak jij ervan. Ik stel alleen dat kranten een bepaalde politieke kleur hebben, maar ben het niet eens met jouw opmerkingen dat er censuur plaatsvindt. Daar komt nog bij dat ik geen (onnodig) verband leg tussen politieke kleur en de vraag of een krant een kwaliteitskrant is.
[..]
Ik mag van jou niet kommaneuken, maar jij mag het dus wel? Elias zegt hetvolgende: (herhaling van citaat): ... Daar zei hij (Fortuyn) dat als hij het "juridisch rond zou kunnen krijgen'' er "geen islamiet meer binnen'' zou komen. De islam is achterlijk, ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur.'' Elias nu: "Dat was extreem-rechts, hoe je het ook wendt of keert.En dat dreigen we nu om de lieve vrede ook maar weer te vergeten.''
Zalm geeft precies aan wat hij gevaarlijk vindt. Nergens zegt hij dat hij Fortuyn ziet als degene die zulks beweerd heeft. Wel geeft hij impliciet aan dat Fortuyn zulks zou kunnen beweren en dat hij daarom een pas op de plaats maakt, maar ook niet meer dan dat. Let even op het nuanceverschil. Daardoor kon hij later nog steeds met de LPF door één deur. Uitgekiende politici gooien niet zo vlot een deur dicht. Een dichtgeslagen deur betekent immers altijd verminderde invloed, zoals de PvdA Rotterdam tot haar grote schrik zou merken.quote:Ik heb trouwens al die uitspraken eens gelezen en het viel me op dat Melkert NERGENS zegt dat Fortuyn extreem-rechts is, althans: beduidend minder expliciet dan dat Elias dat in bovenstaand citaat doet. Leuk om nog even te noemen, in dat verband, is de uitspraak van Zalm die ik over Fortuyn lees. De kogel kwam zogenaamd van links, maar Zalm zegt: "Je kunt niet alle problemen even met een simpele formule oplossen en iedereen die zegt dat dat wel kan, bedriegt het volk. Ik vind Fortuyn een gevaarlijke man wat dat betreft." 17 maart 2002 in Buitenhof. Amper twee maanden later ging Zalm in een kabinet zitten met de LPF, van die "gevaarlijke man". En er staan op die pagina's nog heel wat andere uitspraken van VVD'ers, zoals Eenkhoorn en Dijkstal.
Ik mag toch hopen dat je de rest van de links ook gelezen hebt... Bekijk eens wat Matty Verkamman in een column loslaat, bezie hoe een hoofdredactioneeltje in het NRC de man neerzette, Misschijen herinner je je de fragmenten met Marcel van dam nog, Ad Melkert die gewoon Fortuyn associeert met de extreem-rechtse Jean Marie Le Pen van het Front National, Thom de Graaf die het nodig vond om uit Anne Frank voor te gaan lezen om zijn politieke positie te beschermen tegen de wervelwind Pim Fortuyn door middel van een negatieve associatie van Fortuyn met de verschrikkingen van de 2e wereldoorlog, .. De man werd natuurlijk gewoon gedemoniseerd.quote:Ook grappig: Pim Fortuyn die zegt: ""Dit moet stoppen, deze demonisering. De heer Kok moet stoppen om mij in een hoek te stoppen. U bent ook MIJN minister-president, meneer Kok" na het "taartincident" tijdens de persconferentie van "De puinhopen van Paars" Alsof Kok hem die taart in z'n gezicht smeet. Volgens mij is demonisering een door Fortuyn zelf bedacht (of op z'n minst graag aangegrepen) term.
Inderdaad een bijzonder sneue uitspraak van Fortuyn. Van demonisering is echter sprake als Els Borst constant zo onder vuur zou zijn genomen zoals Fortuyn en ook Janmaat dat overkwam.quote:Ik bladerde nog eens op die Fortuyn-site. Je komt nog eens leuke uitspraken van de beste man tegen, zoals: ""Minister Borst is een grotere bedreiging voor de Nederlandse volksgezondheid, dan Osama bin Laden", refererend aan de wachtlijsten. Toch gek dat je geen mens hoort over de demonisering van Els Borst.
Ik zie in je link dat Verhagen vooral wenst in te zetten op het zelfreinigend vermogen bij groepen in de samenleving om extremisme tegen te gaan. Verder laat hij een proefballonetje op over tijdelijke intrekking van rechten als mensen duidelijk niet aan hun burgerplichten voldoen en de maatschappij schade berokkenen. In de draad waar je naar verwijst ben ik hier al even op in gegaan.quote:Als jij meent dat een ander de wet heeft overtreden en jou daarmee heeft gekwetst, staat het je in dit land volkomen vrij om een rechtszaak te beginnen. Zo gangbaar is het trouwens niet meer. Tegenwoordig hebben we kogels. En wat betreft de vrijheid van meningsuiting... De gedachtenpolitie zat toch links? Zie: CDA: Grondrechten radicale moslims inperken
Fortuyn was columnist bji de Elsevier maar door werd hem ook wel eens een column geweigerd. Ik heb geen idee welke kranten rechtse stemmers lezen. Zelf lees ik NRC, AD, Trouw vind ik met regelmaat een Volkskrant, een Telegraaf en een FD in de trein. Qua opiniërende nederlandstalige tijdschriften pak ik nog wel eens de Groene Amsterdammer, een Elsevier, een FEM/Business, soms en HP/De Tijd en vind ik met regelmaat een VN in de trein. Verder lees ik dan nog wat filosofische en psychologische tijdschriften en houd ik mijn huidige baantje, systeem- en netwerkbeheer bij.quote:Nou, we zijn al een eind nader tot elkaar gekomen, aangezien je nu tenminste ook onderkent dat er rechts net zo goed een elite is. Toch blijf ik het bizar vinden hoe rechts doorgaans de verongelijkte, tekortgedane, machteloze partij uithangt. Geld is toch macht? Als er ergens veel geld zit, is het wel rechts. Iemand als Berlusconi houdt er zelfs een compleet media-imperium op na, naast zijn presidentschap... En Fortuyn (die ik toch rechts zou plaatsen) was toch columnist bij een gerespecteerd weekblad? En welke kranten lezen rechtse stemmers? Alleen de Telegraaf? Of -tegen hun zin in- de 'linkse' kwaliteitskranten?
Misschien kun je iets met dit tikkie breed...quote:Bij deze een aanzetje gegeven.
Ter infoquote:Op donderdag 23 december 2004 22:05 schreef Priapus het volgende:
Tip voor Sjun en Lucida:
Paul Nolte: Generation Reform.
Dan zul je de Duitse filosoof Rohrmoser mogelijk ook wel interessant vinden.quote:Op donderdag 23 december 2004 23:39 schreef sjun het volgende:
Blijf met dit soort tips komen. Ik houd lang niet alles bij en krijg graag handreikingen. Ik vermoed dat je mensen als PietVerdriet hier ook een plezier mee doet.
Wat volgens Rohrmoser uiteindelijk tot deze "Hegemonie der Linken" heeft geleid, is de door de Parijse studentenopstand van '68 aangewakkerde "culturele revolutie" geweest. Slechts wie de betekenis van deze "cultuuromslag" weet te duiden, kan ook het 'politieke en geestelijke' klimaat van het huidige Duitsland begrijpen.quote:"In spätkapitalistischen Gesellschaften", volgens Gramsci, "entscheide über die Macht im Staate weniger der Besitz der Produktionsmittel; vielmehr hätten diejenigen den größten Einfluss, die die geistig-kulturelle Hegemonie ausübten und, etwa in den Medien oder an den Universitäten, die Deutungshoheit besäßen".
quote:Citaat Rohrmoser: ... Wir sind ein „krankes Volk“: das heutige Deutschland muss wieder eine "normale“ Nation werden. Kein Volk und keine Gesellschaft is ohne nationales Bewußtsein integrations- und politikfähig. Das gelt für alle Staaten der Welt. Um dies zu erreichen, muss Deutschland endlich die Fesseln abstreifen und die "nationale Erneuerung“ anstreben. Die Fesseln nämlich, die nach 1945 von den Siegermächten auferlegt worden waren und die eigenen Fesseln: Selbstbezichtigung, Pazifismus und Vergangenheitsbewältigung.
Ik vermoed dat je dan juist een grotere eenheidsworst krijgt....quote:Op donderdag 23 december 2004 21:45 schreef lucida het volgende:
[..]
In feite is in dit land de keuzemogelijkheid uit de vele verschillende politieke partijen te divers, of juist te versplinterd, en anders wel weer te overlappend om nog echt van kiezen te kunnen spreken. Met een tweepartijenstelsel (zoals in de VS) is m.i. het democratiseringsproces - en dus het voortbestaan van de parlementaire democratie - op lange termijn juist het meest gebaat.
![]()
Jawel. Maar als hij de rechtzaak wint en we niet meer ranzigheid over hem te horen krijgen dan we nu al weten, zal het wel in de gebruikelijke doofpot verdwijnen.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 13:35 schreef sjun het volgende:
Ook zo benieuwd wat de amsterdamse stadspolitieke elite intussen bedacht heeft voor het gevalletje Mohammed el Yaakoubi?
Hij heeft intussen al één rechjtszaak verloren en zelfs op het Amsterdamse PvdA Forum zijn mensen niet onverdeeld gelukkig met de manier waarop de PvdA deze stadsdeelregent een hand boven het hoofd houdt...quote:Op zaterdag 1 januari 2005 15:04 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel. Maar als hij de rechtzaak wint en we niet meer ranzigheid over hem te horen krijgen dan we nu al weten, zal het wel in de gebruikelijke doofpot verdwijnen.
Dat het in principe een ongehoord groot schandaal is, staat buiten kijf. Alleen ben ik bang dat mensen inmiddels een zekere immuniteit hebben opgebouwd voor dergelijke berichten. We zijn met z'n allen wat 'Marokkanen-moe' en daar wordt momenteel handig gebruik van gemaakt.quote:Op zaterdag 1 januari 2005 15:08 schreef sjun het volgende:
[..]
Hij heeft intussen al één rechjtszaak verloren en zelfs op het Amsterdamse PvdA Forum zijn mensen niet onverdeeld gelukkig met de manier waarop de PvdA deze stadsdeelregent een hand boven het hoofd houdt...
Ik vermoed dat ook hier een crisis van links-politieke elite in beeld komt.
Moeten we door dik en dun onze regenten steunen versus hoe emancipatoir is het je vrouw in den vreemde te dumpen zonder identiteitspapieren...
GroenLinks begint 2005 anders nog wèl opvallend rustig, bijna ingedut zoals in de electoraal goede jaren onder Paul Rosenmöller in tegenstelling tot de PvdA en de SP.quote:Op zondag 2 januari 2005 10:46 schreef pberends het volgende:
Links heeft vandaag de dag geluk dat het kabinet zo stevig ingrijpt. Maar als het economisch beter gaat stemt iedereen weer rechts omdat ze allochtonen spuugzat zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |