Het cijfer 1200 komt van een studie van Patrick A. Messerlin. Measuring the Costs of Protection in Europe: European Commercial Policy in the 2000s heet het ding en het is ook online te lezen.quote:Op donderdag 23 december 2004 12:36 schreef du_ke het volgende:
Een zweedse pro-vrijhandel organisatie. Die zal op dit gebied ongeveer even objectief zijn als Greenpeace of LTO Nederland.
Er is ook vrij verkeer van (landbouw)producten en diensten binnen de EU, maar ik bedoel goedkoop personeel van buiten de EU, net zoals jij goedkope landbowprodukten van buiten de EU wilt halen.quote:Op donderdag 23 december 2004 09:51 schreef Landmass het volgende:
[..]
Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar er is vrij verkeer van personen in de EU.
Hoeft niet eens van buiten de EU.quote:Op donderdag 23 december 2004 15:53 schreef more het volgende:
[..]
Er is ook vrij verkeer van (landbouw)producten en diensten binnen de EU, maar ik bedoel goedkoop personeel van buiten de EU, net zoals jij goedkope landbowprodukten van buiten de EU wilt halen.
Dit snap ik niet.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:31 schreef gtotep het volgende:
Landmass: waarom roept de hele wereld dan dat Amerika hun handelstekort moet verkleinen?
plm 50mld$ per maand.
Dat tekort is er omdat ze allerlei producten elders goedkoper kunnen krijgen.
En daarom wil de banengroei niet erg lukken de laatste jaren.
En hoeveel banen zijn er gecreerd?quote:Onder Bush miljoenen banen verdwenen.
http://www.zibb.nl/tuinbo(...)2/VBB46/V0246034.pdfquote:Op woensdag 22 december 2004 18:51 schreef Kaalhei het volgende:
Een heel mooi voorbeeld van de dingen die er gebeuren als er veel minder marktbeperkingen zijn, is te vinden in de rozenteelt. Een Nederlandse ondernemer heeft in Oost-Afrika (Ik meen Tanzania of Kenia) een ontzettend groot bedrijf opgezet dat rozen kweekt en deze naar Nederland exporteert.
Wel meer dan één.quote:Ter tekening van de omvang van de handel: Elke ochtend landt er een vliegtuig in Amsterdam dat vol zit met Afrikaanse (Nederlandse) rozen.
Begrijpen is nog moeilijker!quote:Op woensdag 22 december 2004 21:09 schreef more het volgende:
[..]
Lezen is moeilijk!
Nederland krijgt maar ¤ 2 miljard subsidie, terwijl de export meer dan ¤ 45 miljard bedraagt.
De agararische export van de EU naar landen buiten de EU bedraagt honderden miljarden euros, dus die 45 miljard subsidie is maar een schijntje.quote:Op donderdag 23 december 2004 20:23 schreef WarSnake het volgende:
[..]
Begrijpen is nog moeilijker!
Als EU kunnen we 45 miljard besparen.![]()
Als het zo goed gaat dan hebben ze die subsidie dus helemaal niet nodig of anders kunnen ze naar een bank toe stappen net als elk ander bedrijf. Toch?quote:Op donderdag 30 december 2004 00:41 schreef more het volgende:
[..]
De agararische export van de EU naar landen buiten de EU bedraagt honderden miljarden euros, dus die 45 miljard subsidie is maar een schijntje.
Afschaffen van heffingen en stopzetting van de subsidies is voor een land altijd positief ook als de andere landen dat niet doen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:04 schreef Quazzy het volgende:
Eerlijke handel kan pas bestaan als er een level playing field (LPF) is. Zolang dat er niet is (zowat alle landen subsidieren agricultuur), zal ook geen enkel land subsidies afschaffen. Vandaar dat er zoiets moois is als een World Trade Organisation, zodat landen gezamenlijk besluiten tarieven tegelijk te verlagen.
Wat een bullshit. Ze worden er wel degelijk beter van want ze kunnen nu zelf een inkomen verdienen. Ook zullen ze voor de lokale markten blijven produceren want daar is vraag naar.quote:Overigens wordt de gemiddelde Afrikaan er niet beter van als ze de landbouwproducten vrij naar de EU zouden kunnen brengen. Immers, waarom zou een boer dan nog voor de lokale markten gaan produceren? Gevolg: prijzen stijgen, hongersnoden en onder druk van de publieke opinie stuurt Europa Europees graan naar Afrika. Da's pas absurd.
Waarom dacht je dat de RABObank zo groot is geworden? Rabo staat voor Raffeisen Boerenleenbank, dus een cooperatieve bank opgericht door boeren.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 17:21 schreef Landmass het volgende:
[..]
Als het zo goed gaat dan hebben ze die subsidie dus helemaal niet nodig of anders kunnen ze naar een bank toe stappen net als elk ander bedrijf. Toch?
Nee dat is het niet. Er zijn altijd mensen die erop achteruit gaan (producenten) en mensen die erop vooruit kunnen gaan (consumenten). Maar daar had ik het niet over. Waar ik het over had was het concept van rechtvaardigheid. Eerlijke handel, waarin duidelijk de competitive advantages van een land naar voren komen, is pas mogelijk is er een level playing field is. En omdat het voor land A de beste oplossing is, gegeven dat land B een bepaalde sector subsidieert, om ook die sector te subsidieren, krijg je een soort van prisoners dilemma; het zou beter zijn als land A en B hun beslissingen zouden coordineren omdat ze zo een betere uitkomst krijgen. Omdat dat niet gebeurd, ontstaan er subsidies. En daarom ben ik blij met een mediator als de WTO, die dient als coordinator tussen landen (en zo de subsidies wereldwijd langzaam afbouwt).quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:45 schreef Landmass het volgende:
[..]
Afschaffen van heffingen en stopzetting van de subsidies is voor een land altijd positief ook als de andere landen dat niet doen.
Nee dat zullen 'ze' niet. Dat viel mij op toen ik tijdens mijn studie handelsmodellen bestudeerde.quote:Wat een bullshit. Ze worden er wel degelijk beter van want ze kunnen nu zelf een inkomen verdienen. Ook zullen ze voor de lokale markten blijven produceren want daar is vraag naar.
Als alle landen in dezelfde mate de landbouw subsidiëren is er toch juist wel een LPF? Verder is er nu net een oneerlijke situatie, omdat de westerse landen wel in grote mate de landbouw subsidiëren maar terzelfder tijd de armere landen onder druk zetten om dit niet te doen. Dus de WTO dient er mi vooral op toe te zien dat de EU en de VS en nog wa andere landen dit doen zonder compensaties te eisen van de armere landen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 18:04 schreef Quazzy het volgende:
Eerlijke handel kan pas bestaan als er een level playing field (LPF) is. Zolang dat er niet is (zowat alle landen subsidieren agricultuur), zal ook geen enkel land subsidies afschaffen. Vandaar dat er zoiets moois is als een World Trade Organisation, zodat landen gezamenlijk besluiten tarieven tegelijk te verlagen.
Dat is wel met heel veel vaste factoren gerekend dan (die in de praktijk dat helemaal niet zijn). Al ga ik ermee akkoord dat de situatie die je beschrijft in een ongecontroleerde overgangsfase wel mogelijk is. Maar dan wel slechts op korte termijn. Dat kan trouwens best voorkomen worden door een vrij geleidelijke overgang naar de totale afschaffing van tarieven. Afrika heeft gewoon een comparatief voordeel in de landbouw, voornamelijk omdat het overal anders relatief gezien nog slechter in is, het is dan toch maar logisch dat een eerlijke handel in deze markt hen gunstig uitkomt? Verder zijn denk ik zowat alle Afrikaanse landen voor de afschaffing van deze tarieven.quote:Overigens wordt de gemiddelde Afrikaan er niet beter van als ze de landbouwproducten vrij naar de EU zouden kunnen brengen. Immers, waarom zou een boer dan nog voor de lokale markten gaan produceren? Gevolg: prijzen stijgen, hongersnoden en onder druk van de publieke opinie stuurt Europa Europees graan naar Afrika. Da's pas absurd.
GSIM is een Partial equilibrium Model en mi dus niet geschikt om dit soort dingen te zeggen. Die site van je werkt momenteel niet dus ik kan niet echt bekijken hoe dat model juist te werk gaat...quote:Nee dat zullen 'ze' niet. Dat viel mij op toen ik tijdens mijn studie handelsmodellen bestudeerde.
Ga maar eens naar http://www.intereconomics.com/students/few7236.htm en download het GSIM model. Dit model gaat over staal, maar de principes worden wel duidelijk. Verander in het model de final import tariffs van Oost-Europa naar de EU van 1,05 naar 1. Draai vervolgens solver eroverheen.
Wat wordt dan duidelijk? Je ziet dat de consumenten er in de EU op vooruitgaan (dat is een feit), je ziet de producenten erop achteruitgaan, net als de inkomsten van de overheid. Het netto effect voor Europa is negatief, zoals je kunt zien. Overigens, zelfs als alle tarieven wereldwijd verdwijnen, dan gaat Europa er nog op achteruit (net als de VS).
Als je kijkt naar Oost-Europa zie je dat de consumenten er ook op achteruit gaan. De producenten gaan er wel op vooruit (door de hogere prijzen die zij kunnen vragen).
En vergeet ook niet te zeggen dat alle industriele/consumenten producten van buiten de EU met een flinke douaneheffing belast worden voordat ze de EU binnenkomen, om onze eigen industrie te beschermen, waardoor arme landen geen kans krijgen.quote:Op maandag 24 januari 2005 12:33 schreef Landmass het volgende:
Horen we nog wat van Quazzy? Hij had een heavy post maar na onze reacties die zijn post in twijfel trekken blijft hij afzeidig.
.........................................................................................
Was gisteravond nog een item op TV over Haiti. Met Nederlands geld werd daar een melkfabriek onderstuend. Wat ze er vergaten bij te zeggen is dat wij met subsidie wel eerst onze melkproducten dumpen in 3e wereldlanden zodat hun melkfabrieken eerst out of business gaan.
Je hebt helemaal gelijk. Ik zal er morgen/vanavond dus verder na kijken en antwoord geven. Maar een forum is, zoals je al eerder zij, misschien niet de beste plaats om zoiets complex te bespreken. GSIM modellen zijn overigens wel de modellen waarmee de WTO onderhandeld. Er worden bepaalde voorstellen gemaakt, die dan door het model gaan, dat overigens zo uitgebreid en complex is dat er dezelfde computers voor nodig zijn als degenen waar klimaatveranderingen mee worden gemeten. Deze computers rekenen een dag of drie, waarna er een uitkomst uitkomt waarmee verder wordt gewerkt.quote:Op maandag 24 januari 2005 12:33 schreef Landmass het volgende:
Horen we nog wat van Quazzy? Hij had een heavy post maar na onze reacties die zijn post in twijfel trekken blijft hij afzeidig.
.........................................................................................
Was gisteravond nog een item op TV over Haiti. Met Nederlands geld werd daar een melkfabriek onderstuend. Wat ze er vergaten bij te zeggen is dat wij met subsidie wel eerst onze melkproducten dumpen in 3e wereldlanden zodat hun melkfabrieken eerst out of business gaan.
Dat valt volgens mij wel mee. Heb je er een onderbouwing van?quote:Op maandag 24 januari 2005 13:57 schreef more het volgende:
[..]
En vergeet ook niet te zeggen dat alle industriele/consumenten producten van buiten de EU met een flinke douaneheffing belast worden voordat ze de EU binnenkomen, om onze eigen industrie te beschermen, waardoor arme landen geen kans krijgen.
Wat is het douanerecht op producten die vanuit niet EU-landen worden geïmporteerd in de Europese Unie?:quote:Op dinsdag 25 januari 2005 08:09 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Dat valt volgens mij wel mee. Heb je er een onderbouwing van?
->quote:Op dinsdag 25 januari 2005 19:26 schreef zakjapannertje het volgende:
wat nieuws over de landbouwhervormingen:
Suikerprijs EU wekt woede
in feite een verschuiving van geld, van subsidie naar ontwikkelingshulp, is te verwachten
quote:Suikerprijs EU wekt woede
BRUSSEL - De ontwikkelingslanden zijn boos over de manier waarop de Europese Unie de suikerprijs wil verlagen. De groep arme landen wil meer tijd om zich aan te passen en verzoekt de prijs niet zo ver te laten dalen.
De ministers Bodha van Mauritius en El Degeir van Sudan zeiden gisteren in Brussel na afloop van gesprekken met de Europese Commissie en de EU-landbouwministers dat de arme landen wel blij zijn dat de EU verzachtende maatregelen belooft, maar dat ze die nog erg onduidelijk vinden. Een bedrag of ingangsdatum is namelijk nog niet bepaald.
,,Een prijsdaling van 37 procent kunnen we niet aan'', zei Bodha. ,,De sociale en economische gevolgen zouden rampzalig zijn. Tienduizenden families leven van de suikerproductie. We zijn bezig fabrieken om te bouwen voor de productie van elektriciteit en ethanol, maar dat kost veel tijd''.
De EU wil de huidige, vaste suikerprijs met eenderde verlagen. Reden is dat die veel hoger ligt dan de wereldprijs. Dat kost Brussel veel subsidiegeld. Bovendien verbiedt de wereldhandelsorganisatie WTO binnenkort waarschijnlijk de huidige strakke bescherming van de Europese suikermarkt. De meer open grenzen lokken vanaf 2009 vooral goedkope suiker uit Brazilië. De bevoorrechte ontwikkelingslanden worden dan grotendeels van de Europese markt gedrukt, zo is de verwachting.
Europees Commissaris Fischer Boel (Landbouw) erkende dat de hervorming, waarover ze in november wil besluiten, ,,enorme invloed zal hebben op de ontwikkelingslanden''.
Vooral Caribische landen, Mauritius en Fiji zijn sterk afhankelijk van de Europese markt. Landen als Barbados en Jamaïca exporteren bijna hun hele suikerproductie. Een terugval in prijs en export komt daar hard aan.
De eurocommissarissen Michel (Ontwikkelingshulp) en Mandelson (Handel) denken erover de getroffen landen acht jaar lang terzijde te staan. Sommige landen krijgen dan hulp om andere inkomstenbronnen te zoeken. In andere gebieden kan de EU helpen suikerfabrieken te moderniseren of andere producten te maken van suiker, zoals rum of ethanol. Ook kan de EU meebetalen aan betere wegen of irrigatie van suikervelden.
Eurocommissaris Michel zei nog geen steunbedrag te kunnen noemen. ,,Dat hangt af van de discussie over de meerjarenbegroting van de Europese Unie'', aldus de Belg. Het begrotingsdebat wordt mogelijk deze zomer afgerond.
ANP
Als alle landen in dezelfde mate de landbouw subsidiëren dan zou je idd een LPF hebben, als overige handelsbarrieres tenminste verdwenen zouden zijn. Het doel van landbouwsubsidies zou dan ook verdwenen zijn en het zou een boterberg zo groot als de Mount Everest opleveren; redenen genoeg om dan alle subsidies af te schaffen. Maar zoals je zelf ook zegt en waar ik ook op doelde, is er een oneerlijke situatie omdat niet alle landen in dezelfde mate subsidiëren. Om de landbouwsubsidies in perspectief te zien: http://www.intereconomics.com/francois/Cows.htmquote:Op zaterdag 15 januari 2005 21:32 schreef gorgg het volgende:
Als alle landen in dezelfde mate de landbouw subsidiëren is er toch juist wel een LPF? Verder is er nu net een oneerlijke situatie, omdat de westerse landen wel in grote mate de landbouw subsidiëren maar terzelfder tijd de armere landen onder druk zetten om dit niet te doen. Dus de WTO dient er mi vooral op toe te zien dat de EU en de VS en nog wa andere landen dit doen zonder compensaties te eisen van de armere landen.
Afrikanen hebben een comperatief voordeel wbt goedkope arbeid en grond, maar 'wij' hebben superieure kennis en kapitaal. Momenteel ben ik verbonden aan PUM (programma uitzending managers), een stichting die gepensioneerde managers/koks/boeren/milieuexperts/etc. uitstuurt naar ontwikkelingslanden (met zo'n 2000 projecten per jaar) om daar het MKB te ondersteunen met advies. Als ik verhalen hoor van experts die uitgezonden zijn naar Afrikaanse landen en terugkomen met verhalen over inferieure irrigatie, gesubsidieerde landbouwmachines die weg staan te roesten en weinig kennis over het 'boeren' an sich (landbouwgrond die massaal uitgeput wordt), dan kan ik niet anders dan concluderen dat grote delen van Afrika nog lang niet klaar zijn voor wat voor een specialisatie dan ook en dat Afrika maar een beperkt comparatief voordeel heeft in de landbouw.quote:Dat is wel met heel veel vaste factoren gerekend dan (die in de praktijk dat helemaal niet zijn). Al ga ik ermee akkoord dat de situatie die je beschrijft in een ongecontroleerde overgangsfase wel mogelijk is. Maar dan wel slechts op korte termijn. Dat kan trouwens best voorkomen worden door een vrij geleidelijke overgang naar de totale afschaffing van tarieven. Afrika heeft gewoon een comparatief voordeel in de landbouw, voornamelijk omdat het overal anders relatief gezien nog slechter in is, het is dan toch maar logisch dat een eerlijke handel in deze markt hen gunstig uitkomt? Verder zijn denk ik zowat alle Afrikaanse landen voor de afschaffing van deze tarieven.
Over het GSIM model: je hebt 100% gelijk, op de lange termijn is een GSIM model onbruikbaar. Het GSIM model geeft m.i. op de korte termijn wel een duidelijk beeld van de effecten van een handelsliberalisatie (waar ik, zoals eerder, voor het gemak alles op één hoop gooi).quote:GSIM is een Partial equilibrium Model en mi dus niet geschikt om dit soort dingen te zeggen. Die site van je werkt momenteel niet dus ik kan niet echt bekijken hoe dat model juist te werk gaat...
De World Bank zegt het zelf al: "Partial equilibrium models equate supply and demand in one or more markets so that the markets clear at their equilibrium price levels. This makes prices endogenous. Partial equilibrium models do not include all production and consumption accounts in an economy, nor do they attempt to capture all of the economy's markets and prices. The approach allows the analyst to trace the impact of changes in one market on other markets, but it only captures such changes in the markets included in the model. Partial equilibrium models are best suited to analyzing sector reforms that are less likely to have large impacts on macroeconomic aggregates." Het is denk ik toch wel duidelijk dat dat laatste wel het geval is.
Alle General equilibrium models die ik ken (en ja dat zijn er niet zoveel) en die de impact van een afbouw van de importheffingen op alle producten bestuderen spreken toch steeds over een duidelijk positief effect voor beide partijen. Waarbij vooral de armere landen er het meeste voordeel mee hebben.
Dus naast dat ontwikkelingslanden die landbouwproducten importeren en de capaciteit missen om de landbouwsector op te bouwen erop achteruit gaan (zie ook http://www.cpb.nl/nl/pub/memorandum/105/), kunnen ook Afrikaanse landen die juist wel een comparatief voordeel hebben in de landbouw erop achteruit gaan. Het heeft voor ontwikkelingslanden het gevaar dat zij zich teveel specialiseren en teveel productiefactoren van andere sectoren overbrengen. Ik vond het een erg boeiende paper. De uitkomsten zijn voornamelijk zo omdat er in deze paper niet noodzakelijkerwijs wordt uitgegaan van perfect competition.quote:In order to understand why results and rhetoric do not necessarily match in agriculture, it is helps to distinguish the standard perfect competition aspect of the analysis, which is held in common with most ex-ante Doha studies use, from the additional effects related to product differentiation and agglomeration (IRS). With IRS, expanding agricultural sectors draw resources from industrial sectors. As a consequence, the industrial sectors have to contract, which has negative implications for welfare because of a loss of agglomeration and variety effects. This illustrates a point lurking in the recent literature on new economic geography and trade. If liberalization leads to specialization and expansion of constant or decreasing returns sectors, this may be inferior compared to the status quo or to a policy-induced expansion in IRS sectors alongside trade liberalization. In the latter case, the traditional gains from liberalization are magnified by agglomeration and variety effects. The pattern of results therefore highlights the importance of taking a long-term structural view. CAIRNS group countries should perhaps be cautious about expecting long-term economy-wide gains if, as a result of liberalization, the agricultural sector draws more resources away from other productive uses. Developing countries also need to think carefully about the risks of reinforcing an emphasis on primary exports.
Ik heb morgen examen dus heb niet echt tijd om met andere modellen met wel gunstige uitkomsten voor zowat alle regio’s aan te komen. Maar ik zie dat we het eigenlijk veel meer met elkaar eens zijn dan dat ik dacht na je eerste 2 posts.quote:Ik wil met het bovenstaande overigens niet zeggen dat er dus maar vanaf moet worden gezien van liberalisatie, maar meer dat een te simplistische uitwerking van liberalisatie uiteindelijk diegenen treft, die erdoor geholpen zouden moeten worden.
Ik vind het persoonlijk niet cruciaal dat we ons zelf moeten kunnen voorzien van voedsel. Een imo meer geldig aangebracht punt waar men tegenwoordig meer een meer naar toe gaat is “landscape preservation”. Voor sommige toeristische regio’s (zuid-Frankrijk bv.) is de landbouw een garantie dat het landschap er toeristen blijft aantrekken. Dat men hiervoor subsidies geeft, daar kan ik nog enigszins in volgen alhoewel ik toch liever heb dat men er dan maar direct gedeeltelijk natuurgebieden van maakt.quote:Er zijn redenen te bedenken waarom Europa/wij niet overhaast moeten gaan liberaliseren. De overheid kan er bijvoorbeeld voor kiezen dat landbouw een vitale sector is en dat Europa zich in zekere zin zelf zou moeten kunnen voorzien van voedsel. Ook zou de overheid kunnen luisteren naar de nieuw toegetreden landen tot de EU, die de grote verliezers zouden worden van handelsliberalisatie. Immers, zij raken hun comparatief voordeel kwijt aan Afrikaanse landen. Dit zijn echter politieke keuzes en zijn niet degenen die voor mij interessant zijn.
Klopt. Ik denk dan ook persoonlijk dat de invoering van meer economische vrijheid in sub-sahara Afrika een essentiele voorwaarde voor een positief effect ten gevolge van een vrijere handel is. Het lijkt mij dat er toch een positieve correlatie bestaat tussen de kans op de invoering van meer economische vrijheid en de potentiële voordelen die daardoor behaald kunnen worden. Dat zou dan in eerste fase leiden tot een instroom van buitenlands (waarsch. Westers) kapitaal omdat er mits investeringen toch een comparatief voordeel is, waardoor de expertise en landbouwtechnieken indirect aan de bevolking daar wordt bijgebracht. Natuurlijk moet men erop toezien dat dit op langere termijn leidt tot een situatie waar de bewerker van de grond ook de eigenaar van de grond is, en men dus niet naar Zuid-Amerikaanse of Russische toestanden gaat.quote:Afrikanen hebben een comperatief voordeel wbt goedkope arbeid en grond, maar 'wij' hebben superieure kennis en kapitaal. Momenteel ben ik verbonden aan PUM (programma uitzending managers), een stichting die gepensioneerde managers/koks/boeren/milieuexperts/etc. uitstuurt naar ontwikkelingslanden (met zo'n 2000 projecten per jaar) om daar het MKB te ondersteunen met advies. Als ik verhalen hoor van experts die uitgezonden zijn naar Afrikaanse landen en terugkomen met verhalen over inferieure irrigatie, gesubsidieerde landbouwmachines die weg staan te roesten en weinig kennis over het 'boeren' an sich (landbouwgrond die massaal uitgeput wordt), dan kan ik niet anders dan concluderen dat grote delen van Afrika nog lang niet klaar zijn voor wat voor een specialisatie dan ook en dat Afrika maar een beperkt comparatief voordeel heeft in de landbouw.
Interessant paper. Alhoewel ik op het eerste zicht vind dat ze naar mijn mening wat te positief zijn over eenzijdige handelsovereenkomsten. Het klopt mi wel dat hierdoor de landen die nu zo’n overeenkomst met de EU hebben er op achteruit zullen gaan bij verdere liberalisatie en dus idd. compensaties verdienen. Maar toch zijn mi globaal gezien de grootste verliezers bij eenzijdige handelsovereenkomsten de ontwikkelingslanden.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |