Vannacht heb ik een minimarathon gehouden en de volgende films gekeken:
PiNa lang gekweld te zijn geweest door een bepaalde Fok!ker besloot ik gister deze film eindelijk maar eens te kijken. Om de een of andere reden trok deze film me nooit echt, wat ik achteraf vrij jammer vind
![]()
. Het verhaal sprak mij in ieder geval, tijdens het kijken, erg aan. Het feit dat deze film met een heel laag budget is gemaakt, terwijl dat eigenlijk niet te merken is, vond ik ook echt geweldig. De film is in
![]()
zwart-wit
![]()
geschoten, iets wat de sfeer echt enorm ten goede komt. Al met al zorgen deze factoren en het geweldig werk van Sean Guillette (de hoofdpersoon
![]()
.) er voor dat het een lust voor het oog is
![]()
.
Cijfer: 8.
Richard IIIZoals ik een paar posts terug al zei ben ik de laatste tijd nogal geobsedeerd door het toneelstuk Richard III van Shakespeare. Na een aantal dagen terug Looking for Richard gekeken te hebben, besloot ik om de Ian McKellen versie maar weer eens te gaan kijken. McKellen, een doorgewinterde Shakespeare acteur, heeft in deze film geprobeerd (en is geslaagd) om dit eeuwenoude verhaal te plaatsen in de 1930's. De tekst is letterlijk die van Shakespeare, de karakters net als die in het boek, alleen het decor is veranderd. Waar in het originele toneelstuk gevochten werd met zwaarden op een groot grasveld, wordt er nu gevochten met tanks, geweren en vliegtuigen. McKellen speelt Richard als een soort Hitler (wat ook heel duidelijk naar voren komt in zijn 'logo' en speeches) en doet dit op een voortreffelijke manier. Het is, vind ik, echt heerlijk om zo'n geweldige (O+ Britse
![]()
) acteur te zien proberen om 'zijn' Shakespeare over te brengen op het publiek. Ditmaal niet door een (het) toneelstuk, maar door een hele vreemde en interessante film. Aanrader voor iedereen die enigszins geinteresseerd is in McKellen of Richard III
![]()
.
Cijfer: 8.5
Il Buono, il brutto, il cattivo (The Good, The Bad and the Ugly)Net als Pi was dit zo'n film waarvan ik altijd zei dat ik 'm zou gaan kijken, maar het nooit deed. Uiteindelijk besloot ik gister dat ik er maar eens aan toe moest geven en stopte de DVD in m'n speler. Al in de eerste scene proefde ik duidelijk de Sergio Leone-sfeer. De manier van filmen was echt erg herkenbaar en mijn hoop groeide, naar ik een soort Once Upon A TIme In The West Maar Dan Met Eastwood verwachtte (naieve ik
![]()
.). De film is erg vermakelijk, dat geef ik zo toe. Iedereen speelt zijn rol erg overtuigend en het verhaal is ook zeker niet slecht. Maar toch had ik er meer van verwacht. Van een film die op #19 staat in de IMDb top 250 verwacht ik toch echt wel een beter verhaal en vooral die extra factor die van een leuke film een geweldige film maakt (ik lijk wel een Idols-jurylid
![]()
.). Aardige film hoor, maar meer ook niet.
Cijfer: 7.
Taxi DriverEindelijk heb ik dit meesterwerk dan gezien. Sai, ik ben je eeuwig dankbaar
![]()
. Dit was by far de beste film die ik gister heb gezien. DeNiro speelt de rol van Travis echt voortreffelijk. Dit is een van de weinige acteurs op deze aardbol die echt zo goed kan acteren dat je (of in elk geval ik)
echt er van overtuigd bent dat hij in real life ook zo is. Geweldig!
![]()
. En dan ook nog hilarische en steengoede bijrollen van natuurlijk
![]()
Jodie Foster
![]()
maar ook Harvey Keitel en Peter Boyle. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die hele leuke cameratruukjes van Scorsese (een lege gang filmen als Travis aan de telefoon zit, bijvoorbeeld). Echt. Waarom heb ik deze film niet eerder gekeken?
![]()
.
Cijfer: 9+.
VertigoEn last and unfortunately also least.. Vertigo. Volgens velen het meesterwerk van Hitchcock. Ik heb deze film nooit gezien als een van de besten van deze regisseur, maar door alle protest van andere filmliefhebbers begon ik toch aan mezelf te twijfelen. Misschien had ik wel niet goed genoeg opgelet. Misschien kwam het wel door mijn afkeer van Jimmy Stewart. Misschien...
Maar nee. Ik heb deze film nu 3 keer gezien en ik snap gewoon echt niet wat iedereen er zo geweldig aan vindt. Het is een vrij goede film inderdaad. Het verhaal is origineel en wordt goed uitgebeeld door Hitchcock. Ook de acteurs spelen goed (niet spectaculair echter) en de cinematografische uitprobeersels passen zelfs nu nog goed in de film. Maar toch. Ik snap gewoon niet wat er zo geniaal aan is. Is er iemand die me dat kan uitleggen?
![]()
.
Cijfer: 7.