Looking for RichardIk ben de laatste tijd nogal in de ban van Shakespeare, en dan met name Richard III. Toen een dikke week terug deze film op TV kwam, was dat dus geweldige timing voor mij. Dit nepdocudrama gaat over het meest vertoonde toneelstuk van Shakespeare, geregisseerd, gespeeld en becommentariseerd door Al Pacino. Pacino probeert dit vrij ingewikkelde toneelstuk uit te leggen door het met een aantal andere acteurs op te voeren in de film en de zogenaamde discussies (over de karakters, verhaallijnen, voorgeschiedenis, etc.) op te nemen. Hij laat de belangrikste scenes zien en focust ondertussen heel erg op de onderlinge relaties tussen de personages. En naast dit alles zorgt Pacino ook nog eens voor een amusante ondertoon door afwisselend wat (nep)interviews met mensen op straat te laten zien, die hun dagelijkse visie geven op de Britse toneelschrijver en zijn werk. Nu kan ik me voorstellen dat mensen die absoluut niet geinteresseerd zijn in Shakespeare (of Pacino) dit een draak van een film vinden. Maar voor mij, als Shakespearian newbie, was dit een geschenk uit de hemel
![]()
. Echt een geweldige film en een aanrader voor fans van deze legende(s)!
Cijfer: 9.
RebeccaIk had weer eens zin in Larry Olivier en ik had weer eens zin in Alfred Hitchcock, dus mijn oog viel al snel op het meesterwerk Rebecca. Ik heb deze film al een paar keer mogen aanschouwen en hij blijft me maar verbazen. Naar mijn mening is dit by far de beste Hitchcock ooit gemaakt. Een perfect verhaal (naar
![]()
Daphne Du Maurier's
![]()
boek) gemixt met de beste regisseur en twee van de beste acteurs/actrices ooit kan natuurlijk niets minder dan geweldig zijn. Ik kan Laurence in elke film wel waarderen, maar vooral in deze laat hij toch wel zien wat voor een geweldig acteur het is. Ook Joan Fontaine speelt voortreffelijk het oh zo lieve, schattige en vooral onschuldige meisje. Nee, dit is een film die ik zeker nog wel een aantal keer zal bekijken in mijn leven
![]()
. Erg fijn.
Cijfer: 9.