ah, die had ik nog niet gezien.quote:
aha! weet ik dat ook weerquote:Op maandag 20 december 2004 12:06 schreef knuppelhout het volgende:
(indien dit meer voor FEE is: verhuizing plz)
't leek me leuk om jullie kerstdiner-gerechten (en indien gewenst: recepten) te lezen, dus hierbij trap ik af:
ik en mn vriendin maken bij mijn ouders thuis het hoofdgerecht (tja je moet ambitieus zijn als je een CUL-freak bent)
met:
zelfgemaakte frietjes met verse mayonnaise
tournedos in bacon met een port (?) sausje (ben even vergeten welke saus het precies was, post ik later nog wel) op gebakken ananas
voor mn vegazusje: eier-oventaartje met kaas
rodekoolsalade met cranberries, appel en als magisch ingredient: appelsap
veldsla met pijnboompitten, avocado en geitenkaas
In balsamico gemarineerde cherrytomaatjes in de oven
en bij mn vriendin thuis maken we op kerstavond een heel diner (stiekum omdat we op 2e kerstdag naar mn schoonzus moeten en zij alles zelf wil maken)
vooraf:
beenham met cranberries en cranberriecompote
hoofd:
roodbaarsfilet met vanalles uit de oven (ben ik ook even vergeten)
aardappel-rozetjes gevuld met cranberries
flinke groene salade
gecarameliseerde witlofblaadjes met honing en kaas
Na:
bananentoetje met ijs, grand marnier en rum. In welke vorm moeten we nog even uitvogelen
ik heb er zin in, wat maken jullie?
we hebben nog niks bedachtquote:Op maandag 20 december 2004 14:40 schreef knuppelhout het volgende:
he Jean-Pierre, jij hier
dit mag jij nog helemaal niet weten! ('t is mijn jonge broertje)
nou moet jij ook effe je voorgerecht posten hier, das wel zo eerlijk!
Jij hebt de juiste instelling.quote:Op zaterdag 25 december 2004 15:07 schreef Lemmeb het volgende:
Ik maak me vooral niet druk.
ik denk ik ookquote:Op zondag 26 december 2004 15:19 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Gourmetten is ook altijd leuk
Gaan wij oudjaarsavond doen.
Dat is ook altijd wel een goede vulling van de avondquote:Op zondag 26 december 2004 15:22 schreef Radjesh het volgende:
[..]
ik denk ik ook![]()
wat we vandaag eten weet ikke niet![]()
Op de één of andere manier heeft m'n vriend het ijs nog geflambeerd. Volgens mij heeft ie er een zooi kirch over gegooid, en dat aangestoken. (kookt hij ook eens...)quote:Citroenijs
Ingediënten:
2 dl water
200 gr suiker
2 dl citroensap
geraspte schil van 1 citroen
1 flinke eetlepel mascarpone
Bereidingswijze:
Breng het water en de suiker aan de kook, tot de suiker helemaal opgelost is. Laat de siroop een kwartier afkoelen en pers ondertussen de citroenen voor het sap, en rasp een citroenschil.
Doe het sap en de schilletjes bij de siroop.
Doe de mascarpone bij de siroop. Heel goed roeren, het lost lastig op.
Proeven of het niet te zuur is, anders wat suiker toevoegen. In bevroren toestand heeft alles minder smaak, dus houd daar rekening mee.
Zet het de pan in de diepvries. 3 uur lang elk uur een keer doorroeren met een vork, zodat geen schilfers ontstaan.
Wachten tot het bevroren is, en smullen maar!
Dit ijs is trouwens lekker met frambozensaus:
Frambozen uit de diepvries van Appie Heijn koken met een bergje suiker erdoor.
(Het ijsrecept heb ik gepikt van Jamie Olivier. De frambozensaus heb ik er zelf bij verzonnen.)
quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:32 schreef janatwork het volgende:
Ik hou dit topic even in de gaten! Altijd leuk een kerstdiner en ik heb nog geen flauw idee wat het gaat worden.
TVP lijkt me lekker ditquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:59 schreef piepster het volgende:
Vorig jaar heb ik dit toetje gemaakt:
[..]
Op de één of andere manier heeft M'n vriend het ijs nog geflambeerd. Volgens mij heeft ie er een zooi Kirch over gegooid, en dat aangestoken. (kookt hij ook eens...)
Tja in elke man schuilt een pyromaan.......maar om t koken te noemenquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:59 schreef piepster het volgende:
Vorig jaar heb ik dit toetje gemaakt:
[..]
Op de één of andere manier heeft m'n vriend het ijs nog geflambeerd. Volgens mij heeft ie er een zooi kirch over gegooid, en dat aangestoken. (kookt hij ook eens...)
Een merk Worcestershire Sauce.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:35 schreef r2d22 het volgende:
Wat zijn Lea and Perrins?
Nee, maar ik heb ook het meeste half volgens recept en half volgens eigen inzicht gemaakt. Het beste was nog de paddestoelensoep...ik had in mijn hele leven nog nooit zulke lekkere paddestoelensoep gegeten. En ik had hem zelf klaargemaaktquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:41 schreef piepster het volgende:
@ isabeau: je hebt niet heel toevallig wat van die recepten ergens in je pc staan hè?
quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:50 schreef piepster het volgende:
drank en funky kruiden
geloof me, onze kok heeft sowieso het verkeerde beroep gekozen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 19:31 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij heb je als kok het verkeerde beroep gekozen als je met kerst vrij wilt zijn.
quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:38 schreef Isabeau het volgende:
Toch zat mijn schoonzus een beetje te zeuren (alles smaakte zalig) en dit jaar mag zij alles alleen doen. Ik doe niets meer. Leuk hè, kerst![]()
Dat is de enige lekkerequote:Op vrijdag 27 oktober 2006 21:27 schreef Silmarwen het volgende:
Lea and Perrins is inderdaad Worcestersauce.
[afbeelding]
Gewoon bij de supermarkt te krijgen, ik gooi het bij heel veel dingen en vooral in sauzen is het erg lekker.
kook voor de kinderen apart wat zoalsquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:50 schreef piepster het volgende:
Da's wel een goed plan. Bij ons eten er ook een paar kinderen mee. En aangezien ik nogal de neiging heb tot koken met drank en funky kruiden, is het misschien wel een wijs plan om wat kindvriendelijke dingen te maken.
Juist leuk om dan met z'n allen kerst te vieren vind ik.quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 01:20 schreef golfer het volgende:
We gaan waarschijnlijk weer gewoon ergens uit eten op 1 van de kerstdagen.
Zijn ons al aan het oriënteren bij verschillende restaurants, maar de meesten hebben hun kerstmenu's er nu nog niet op de sites staan.
De tijd van zelf uitgebreid koken met kerst ligt achter ons, aangezien we nog maar lekker met z'n tweeën zijn en alle kinderen her-en-der zijn uitgevlogen.
Eentje zit in Australië, eentje viert het met vrienden/vriendinnetjequote:Op zaterdag 28 oktober 2006 15:52 schreef MinderMutsig het volgende:
Juist leuk om dan met z'n allen kerst te vieren vind ik.![]()
Wij zijn allemaal aan een andere kant van het land gaan wonen, kerst en sinterklaas zijn eigenlijk de enige dagen dat we altijd allemaal tegelijk bij mijn ouders zijn. Super gezellig.![]()
Verder zien we elkaar ook wel hoor maar niet allemaal tegelijk.![]()
Er zijn toch '3' kerstachtige avonden?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:36 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Eentje zit in Australië, eentje viert het met vrienden/vriendinnetje
Mss had ik erbij moeten zeggen dat wij sowieso niets met kerst hebbenquote:Op zaterdag 28 oktober 2006 17:48 schreef Brighteyes het volgende:
Er zijn toch '3' kerstachtige avonden?
Nou ja goed, waar bemoei ik me eigenlijk mee.Saampjes uit eten is natuurlijk ook lekker.
Dat is al anders dan 'dat zijn wij ontgroeid'.quote:Op zondag 29 oktober 2006 02:52 schreef Bluezz het volgende:
Mss had ik erbij moeten zeggen dat wij sowieso niets met kerst hebben
quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 19:46 schreef DIGGER het volgende:
Met de feestdagen zijn de menu's zeer uitgebreid:
- aperitiefje
- Anti pasta (vis als er later vis komt)
- Pasta (Met vis als er later vis komt) of risotto (vooral Noord Italie)
- Gefrituurde vis (Garnalen, inktvisringen, kabeljauwstukken)
- spoon (meestal citroensorbetijs)
- Hoofdgerecht (vlees) met groenten, en vaak ook iets aardappelachtigs (gebakken aardappeltjes met knoflook en verse rozemarijn)
- Salade
- Fruit (Grote stukken meloen, ananas, druiven, cactusvruchten etc. etc.)
- Diverse noten, dadels etc. (evt. met speciale likeur erbij)
- Desert (kan van ales zijn, tiramisu, ijs, taart etc)
- Koffie met allerlei dolce (kleine zoetigheden zoals noga, baba, sfogliatelle, cantucci, koekjes)
- Likeur (Limoncello, mandarinetto, amaro, sambuca, amaretto) en nog een rondje koffie
En dan ter viering van kerst/oud en nieuw/pasen/verjaardag/maria hemelvaart etc. altijd nog de pannetone met spumante (Asti), met pasen is de pannetone altijd speciaal, dan is het altijd een colomba (Pannetone in de vorm van een duif - colomba = duif).
Daarna nog desgewenst weer de dolce, spumante, likeur etc.
Je kunt er ook nog een soep of amuse doorgooien, maar meestal is dit wel voldoende(Kerstdiners duren bij ons doorgaans van 17 uur tot middernacht (Spumante met pannetone) en met oud en nieuw komt het dikwijls voor dat we voor 17.00 uur beginnen en we schrikken als het tegen middernacht is omdat we nog niet toe zijn aan de spumante).
Dat geldt ook dit jaarquote:Op zaterdag 25 december 2004 13:12 schreef Martijn_77 het volgende:
Op kerstavond, eerste kerstdag en tweede kerstdag wordt er voor mij gekookt ik maak dus niks met kerstmis.
Moet jij niet gewoon achter een kachel staan. Zo krijgt niemand een leuke hap met kerst.quote:
quote:Op zaterdag 18 november 2006 13:09 schreef mariannemarie het volgende:
met kerstavond komen mijn ouders en zusje eten. Dan maak ik het volgende:
Heb ook nog ouders en schoonouders die mij willen zien dus daar zijn we de hele kerst mee onder de pannenquote:Op woensdag 15 november 2006 22:47 schreef Thorical het volgende:
Moet jij niet gewoon achter een kachel staan. Zo krijgt niemand een leuke hap met kerst.![]()
Er zijn toch genoeg dagen dat je op culi jacht kan gaan buiten deze heel lucratieve dagen?
dat heet voorpretquote:Op zaterdag 18 november 2006 16:55 schreef Isabeau het volgende:
[..]Je hebt het al helemaal uitgedacht!!
En een vegetarisch voorgerechtje? Aangezien je iets met champignons maakt, kan je ook gewoon een gevulde champignon maken zonder vlees![]()
Tweede Kerst dag hebben we dit jaar niets.quote:
Same herequote:Op vrijdag 24 november 2006 14:44 schreef Paladin82 het volgende:
Ik wil met de kerst een gebraden kalkoen maken, maar zoek hier nog een goed recept voor wat echt lekker is, eventueel met ook wat voor erbij, zeg maar heel kerst menu.
Heeft iemand hier nog leuke recepten voor of misschien zelf iets heel creatiefs bedacht?
Goh ... Net als half Nederland ... Ik moet er zelf ook aan geloven ben ik bang ... Ik hoop dat Kerst dit jaar snel voorbij is!quote:Op maandag 20 december 2004 12:09 schreef Eronymus het volgende:
we gaan gourmetten...
Hmmmm, ook bij de schoonfamilie kook ik, hoor! Anders wordt het een piepers met fricandeau hap....quote:Op maandag 4 december 2006 17:23 schreef Mini_rulez het volgende:
Op kerstavond en tweede kerstdag zijn we bij mijn schoonfamilie, dus daar heb ik weinig mee te maken.
Meestal begin ik zo rond de herfst te bedenken wat ik met kerst ga eten. Noem het maar voorpret.quote:Op maandag 4 december 2006 17:23 schreef Mini_rulez het volgende:
Dat jullie dat al weten zeg...
Wat is iedereen er vroeg bij!
Dit klinkt leuk!quote:Op maandag 4 december 2006 21:42 schreef DarkElf het volgende:
eerste kerstdag uit eten met mijn, heerlijk in een tentje in het bos, klein, knus en ze hebben ontzéttend lekker eten
we kunnen er lopend heen (door het bos) dus ik heb ook sneeuw besteld
tweede kerstdag wilde ik gaan bouillonfonduenlekker met tijgergarnalen en bijv eigengemaakt brood (met geitenkaas, ansjovis bijv)
en natuurlijk lekkere vino
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |