"het is gewoon onzin" is natuurlijk een tamelijk intuïtief oordeel. Ik bedoel, ik noem de golf-deeltjes dualiteit ook wel eens gekscherend het kwantummechanisch zwaktebod ("ik snap het niet dus het kan allebei") maar ik ga er niet vanuit dat iemand mij daarop serieus neemt.quote:Op maandag 20 december 2004 11:36 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Gezien de relativiteitstheorie voorspelt dat 2 klokken achter kunnen lopen t.o.v elkaar ( beide klokken lopen achter!?) denk ik dat de huidige theorie niet kan kloppen. Het heeft niks te maken met het niet kunnen bevatten, het is gewoon onzin.
Welke aannames worden er gedaan die niet met de werkelijkheid stroken? Heb ik het experiment dat de onjuistheid van de relativiteitstheoriën eens en voor altijd aantoonde gemist? De relativiteitstheorie produceert een gruwelijke zooi voorspellingen die ontzettend moeilijk zijn om te bevatten maar veel er van is in de praktijd gewoon onweerlegbaar gebleken.quote:Ik durf alleen wel een oude theorie ter discussie te stellen omdat er gewoon aanames zijn gedaan die niet met de werkelijkheid stroken.
Ehm... nee, dat kan inderdaad niet. Er is ook niemand, behalve jij dan, die het daar over gehad heeft, hoor. Dus wat wil je ermee zeggen?quote:Op maandag 20 december 2004 14:58 schreef vrijemening het volgende:
Ze kunnen nooit allebei achter lopen t.o.v elkaar. Dat kan alleen in sprookjesland, en sprookjes bestaan niet.
Ik probeerde juist te verdediggen dat dit niet kon en werd er voor afgebrand..quote:Achterloopt volgens wie???
Op het moment dat je elkaar ontmoet zien beide personen dat de klok van de ander achterloopt.
quote:Een paradox is een schijnbare logische tegenspraak tussen twee of meer beweringen. Wat is nu bij de tweelingparadox die logische tegenspraak?
In het vorige hoofdstuk hebben we het gehad over tijddillatatie. We gaan dit nu toepassen op twee broers in twee ruimteschepen die elkaar tegenkomen en met constante snelheid langs elkaar heen vliegen. De tijd volgens de klok van A geven we aan met t. De tijd volgens de klok van B geven we aan met t’
Broer A constateert, dat broer B hem met een snelheid u passeert. Hij gebruikt vervolgens de formule voor tijddillatatie uit het vorige hoofdstuk en vindt t'=t*Sqrt(1-u2/c2)
Dus de klok van zijn broer loopt langzamer. Dit klopt ook met wat hij meet: als hij met zijn broer afspreekt, dat die om de seconde een lichtflits zal sturen vindt hij, dat hij in feite om de 1seconde*Sqrt(1-u2/c2)
een lichtpuls ontvangt.
Echter broer B kan helemaal dezelfde redenering opzetten:
Broer B constateert, dat broer A hem met een snelheid u passeert. Hij gebruikt vervolgens de formule voor tijddillatatie uit het vorige hoofdstuk en vindt
t=t'*Sqrt(1-u2/c2)
Dus de klok van zijn broer loopt langzamer. Dit klopt ook met wat hij meet: als hij met zijn broer afspreekt, dat die om de seconde een lichtflits zal sturen vindt hij, dat hij in feite om de 1seconde*Sqrt(1-u2/c2)
een lichtpuls ontvangt.
Dit lijkt een logisch onmogelijke tegenspraak want als broer A vindt, dat de tijd bij broer B langzamer verloopt, dan zou je verwachten, dat broer B vindt dat de tijd bij broer A sneller verloopt.
De hele situatie draait om het feit, dat beide broers eenparig bewegen en dat dus hun situaties verwisselbaar zijn. Om dit visueel te maken in een plaatje kun je werken met identieke raketten en een eeneiige tweeling. Het plaatje dat je krijgt volgens broer A is min of meer identiek aan het plaatje dat je krijgt volgens Broer B, alleen de letters A en B moeten verwisseld worden.
Schijnbare tegenspraak
Waarom is het toch een schijnbare tegenspraak? De broers kunnen elk verklaren dat wat hun andere broer meet!
We kiezen de redenering volgens broer A. Stel broer A stuurt na elk tijdsinterval dt een lichtflits. De klok van broer B loopt volgens broer A trager dus volgens de klok van broer A stuurt hij elke een lichtflits. Echter omdat de ruimteschepen ten opzichte van elkaar bewegen lopen opeenvolgende lichtflitsen voordat ze B bereiken een vertraging 1 – (u/c)2 op. Hierdoor zijn de tijdsintervallen waarmee ze B bereiken zijn:
dt'=(1-u2/c2)*dt=dt*Sqrt(1-u2/c2)
Dus A vindt ook dat hoewel zijn klok sneller loopt, dan die van B, dat B zal meten dat de klok van A langzamer loopt. En dit precies volgens B’s formule voor tijddillatatie. Kortom er is alleen een schijnbare tegenspraak, een paradox
Broer B kan precies zo'n redenering ophangen. Ze kunnen niet bewijzen wie beweegt en wie stilstaat maar hun uitspraken kloppen wel met elkaar.
De eenvoudige reden waarom ze beide elkaars klokken lanzamer zien lopen heeft te maken met het feit dat elkaars afstanden toenemen. Dit kun je inderdaad uitrekenen d.m.v de genoemde formule. En ik ga ook niet ontkennen dat deze formule onjuist is.quote:Op maandag 20 december 2004 15:52 schreef Haushofer het volgende:
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?p=19793#19793
Kijk hier maar es naar, Rude. Wordt het vast wel duidelijk van. En als je het nog niet begrijpt, dan moet je de ESA even mailen, dat ze hun sattelieten verkeerd hebben afgesteld. Of dat Phillips hun GPS uit de handel moet nemen.
[..]
Nee dus. En die vertraging is geen gezichts bedrog; ze is echt. Net als met de 2-ling: de ene wordt daadwerkelijk veel ouder dan de andere. En het muonenexperiment toont dit ook duidelijk aan: de klok van zo'n muon gaat daadwerkelijk zo'n 20 keer langzamer. Wat jij 20 seconden noemt, is voor het muon 1 seconde. Dat jij daar niet aan wil geloven, is omdat je de afleiding niet begrijpt. Lichtklok enzo.quote:De eenvoudige reden waarom ze beide elkaars klokken lanzamer zien lopen heeft te maken met het feit dat elkaars afstanden toenemen
Je bedoelt een sprookje als:quote:Op maandag 20 december 2004 14:58 schreef vrijemening het volgende:
Ik kan je alleen maar klokken laten zien die allebei een andere tijd aangeven of gelijk lopen. En als ze niet gelijk lopen loopt er 1 achter en 1 voor. Ze kunnen nooit allebei achter lopen t.o.v elkaar. Dat kan alleen in sprookjesland, en sprookjes bestaan niet.
Ik vind dit wel een makkelijke theorie.quote:Op maandag 20 december 2004 17:24 schreef vrijemening het volgende:
De lengte van de lichtflits is dan 300.000 km. De waarnemer die de lichtflits ontvangt beweegt met een bepaalde snelheid van de lichtflits af. Stel dat zijn snelheid b.v 100.000 km/sec is. Als hij dan een lichtflits van een seconde waarneemt neemt hij iets van een seconde waar over een afstand van 400.000km.
Dat doe ik graag hoor, als je inderdaad leg je meer kilomers af en gaat je klok dus voorlopen, een afstand van 400.000 km is dan eigenlijk 1.3 seconde. Hierdoor gaat jou klokje voorlopen wanneer je versnelt t.o.v de aarde, en gaat jou tijd langzamer wanneer je tegen de draairichting van de aarde invliegt.quote:Op maandag 20 december 2004 19:25 schreef CompuChip het volgende:
[..]
Ik vind dit wel een makkelijke theorie.
Je impliceert meteen dat ik dus ook niet ingewikkeld hoef te gaan doen met gamma-factoren, maar dat ik gewoon kan zeggen: 300.000 km/seconde + 100.000 km/seconde = 400.000 km/seconde.
Dat maakt het leven bij hoge snelheden wel een stuk gemakkelijker
P.S. Gefeliciteerd, je hebt ook net "bewezen" dat de lichtsnelheid geen bovengrens is. Sterker nog, dat als je ook maar een minieme snelheid (e) hebt, dat je al harder gaat dan het licht (namelijk met snelheid c + e). Mits je van de zon af reist natuurlijk, als je er naar toe gaat met meer dan 300.000 km/sec beweeg je dus met een negatieve snelheid naar de zon toe, dus ervanaf, maar dan moet je ze juist weer optellen, en dan... hmm, zou je dat nog eens uit kunnen leggen?
Op zich kan ik best waarderen dat je niet alles zomaar aanneemt. Weet echter wel waar je aan begintquote:Op maandag 20 december 2004 11:36 schreef vrijemening het volgende:
...
Dit is gewoon niet waar.quote:Op maandag 20 december 2004 19:39 schreef vrijemening het volgende:
en gaat jou tijd langzamer wanneer je tegen de draairichting van de aarde invliegt.
Dit ook niet. Alleen fotonen hebben een snelheid van 300000 km/s, cesiumatomen echt niet.quote:Een seconde betekend altijd een afgelegde weg van 300.000km.
Dat komt omdat een cesium atoom per trilling zeg maar 300.000 km moet afleggen.
Nou is mijn Engels niet super, maar volgens mij staat hier toch echt dat een klok voor ging lopen toen hij met de draairichting van de aarde mee bewoog en dat hij langzamer liep toen hij tegen de draairichting van de aarde inging.quote:Hafele and Keating Experiment
"During October, 1971, four cesium atomic beam clocks were flown on regularly scheduled commercial jet flights around the world twice, once eastward and once westward, to test Einstein's theory of relativity with macroscopic clocks. From the actual flight paths of each trip, the theory predicted that the flying clocks, compared with reference clocks at the U.S. Naval Observatory, should have lost 40+/-23 nanoseconds during the eastward trip and should have gained 275+/-21 nanoseconds during the westward trip ... Relative to the atomic time scale of the U.S. Naval Observatory, the flying clocks lost 59+/-10 nanoseconds during the eastward trip and gained 273+/-7 nanosecond during the westward trip, where the errors are the corresponding standard deviations. These results provide an unambiguous empirical resolution of the famous clock "paradox" with macroscopic clocks."
J.C. Hafele and R. E. Keating, Science 177, 166 (1972)
Je maakt het jezelf zo moeilijk...quote:Op maandag 20 december 2004 20:46 schreef vrijemening het volgende:
Ik weet ook dat het niet makkelijk is datgene waar ik aan begin.
De RT is helemaal niet zo moeilijk. En hoe kun jij dat nou weten, je kent de theorie niet eens. En voor zover de serieuze wetenschappers weten klopt ie best aardig. In elk geval beter dan jouw theorie ooit zal doen.quote:Maar mijn uitgangspunt is eigenlijk dat de relativiteitstheorie zo moeilijk is omdat hij eigenlijk niet klopt.
Verklaar dan eens waarom heel veel dingen in jouw theorie anders zijn dan in de werkelijkheid. Dat slaat toch nergens op?quote:maar ik denk dat mijn versie ook "bijna" alles kan verklaren
quote:de enige aaname die je daarvoor moet doen is dat tijd=beweging. Beweging staat weer voor afstand, en afstand is ruimte.
Weet je wat hyperfijnsplitsing is?quote:Waarschijnlijk is de atoomklok het meest geschikt, deze werkt op een vaste trilling van een atoom. Als je nagaat dat een trilling een afgelegde weg inhoud dan kun je ook verklaren waarom deze klok langzamer loopt bij "versnelling".
Da's bij jou moeilijk te zeggen. Ik zou zeggen, stop er maar mee.quote:Ben ik nu al aan het afdwalen of mag ik nog even verder gaan..?
quote:Op maandag 20 december 2004 20:46 schreef vrijemening het volgende:
... maar ik denk dat mijn versie ook "bijna" alles kan verklaren,
Van mij mag je doorgaan alleen impliceren de huidige theorieen zover ik weet dat een zandloper ook 'Minder oud' zou zijn bij terugkomst en dus achter zou lopen. Iemand die het weet?quote:Op maandag 20 december 2004 20:46 schreef vrijemening het volgende:
Dat een zandloper langzamer gaat bij vermindering van zwaartekracht lijkt mij logisch. Het zand gaat dan immers minder snel door de zandloper. Wel is grappig om te weten dat een zandloper ook als klok diens kan doen en ook zeker heeft gedaan. In het heelal heb je alleen niks aan een klok die op zwaartekracht werkt. Ook zal een ouderwetse staartklok geen dienst kunnen doen in de ruimte als klok, omdat ook deze klok op de zwaartekracht werkt.
Klopt, dat staat er. Hier staat echter dat de resultaten van dat betreffende experiment onbetrouwbaar zijn.quote:Op maandag 20 december 2004 20:57 schreef vrijemening het volgende:
Nou is mijn Engels niet super, maar volgens mij staat hier toch echt dat een klok voor ging lopen toen hij met de draairichting van de aarde mee bewoog en dat hij langzamer liep toen hij tegen de draairichting van de aarde inging.
Tja...quote:The original test results were not published by Hafele & Keating, in their famous 1972 paper; they published figures that were radically different from the actual test results which are here published for the first time. An analysis of the real data shows that no credence can be given to the conclusions of Hafele & Keating.
Ik heb hier een verklaring voor zonder dat ik hiervoor diep in de boeken hoef te gaan. Je hoeft tegenwoordig ook niet meer diep in de boeken te gaan om te begrijpen dat de wereld rond.quote:Op maandag 20 december 2004 20:57 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Nou is mijn Engels niet super, maar volgens mij staat hier toch echt dat een klok voor ging lopen toen hij met de draairichting van de aarde mee bewoog en dat hij langzamer liep toen hij tegen de draairichting van de aarde inging.
rude, dit experiment is weer een van de experimenten die men heeft uitgevoerd om de relativiteitstheorie te toetsen en wederom is deze goed gebleken. Ik snap werkelijk niet wat je met je west/oost verhaal wilt zeggen.quote:Op maandag 20 december 2004 20:57 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ten opzichte van wat? Als ze beide 1x rond de aarde gaan en op het punt van vertrek landen hebben ze uiteraard allebei evenveel afstand afgelegd ten opzichte van de aarde.quote:Op maandag 20 december 2004 21:09 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik heb hier een verklaring voor zonder dat ik hiervoor diep in de boeken hoef te gaan. Je hoeft tegenwoordig ook niet meer diep in de boeken te gaan om te begrijpen dat de wereld rond.
Stel de aarde nou gewoon even voor als een draaiende bal. Vanaf de bal gaan 2 mini vliegtuigjes met tegengestelde richting om de bal en landen weer op punt van vertrek. Welk vliegtuigje legde de langste weg af?
Goh wat knap dom! Jij kunt alles bedenken zonder een boek in te kijkenquote:Op maandag 20 december 2004 21:09 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik heb hier een verklaring voor zonder dat ik hiervoor diep in de boeken hoef te gaan.
Slecht argument. Leg mij de snaartheorie eens uit?quote:Je hoeft tegenwoordig ook niet meer diep in de boeken te gaan om te begrijpen dat de wereld rond.
Je zegt het zelf al. Ze leggen allebei een rondje om de aarde af.quote:Stel de aarde nou gewoon even voor als een draaiende bal. Vanaf de bal gaan 2 mini vliegtuigjes met tegengestelde richting om de bal en landen weer op punt van vertrek. Welk vliegtuigje legde de langste weg af?
Thnxquote:Op maandag 20 december 2004 21:05 schreef Doffy het volgende:
Tuurlijk is die zandloper ook 'minder oud'. De tijd vertraagt, niet een klok. Dus alles vertraagt. Ook een zandloper.
Maar de absolute afstand door de ruimte is toch anders. In het ene geval draait de aarde toch naar 1 vliegtuig toe en in het andere geval draait de aarde van hem weg?quote:Op maandag 20 december 2004 21:12 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ten opzichte van wat? Als ze beide 1x rond de aarde gaan en op het punt van vertrek landen hebben ze uiteraard allebei evenveel afstand afgelegd ten opzichte van de aarde.
Laat me raden, je hebt de (nieuwe) FAQ niet gelezen? Je hebt ook het topic over theorievorming niet gelezen? Lees het in ieder geval eens, het ontkracht dit "argument" namelijk.quote:Op maandag 20 december 2004 21:19 schreef vrijemening het volgende:
Een theorie is maar een theorie. Dat geldt overigens ook voor mijn theorie.
Een theorie moet kloppen met de werkelijkheid.quote:In een theorie moet je bepaalde aanames doen om de theorie kloppend te maken.
Hetgeen ook is bewezen.quote:Zo is aangenomen dat het licht met 300.000 km/sec gaat.
Dat hoeft ook niet, want beweging is relatief. Wat zegt jouw theorie hier over?quote:Alleen in een universum waar niks of in ieder geval geen enkelle massa stilstaat weet je nooit of je een snelheid meet of een vertraging.
Buiten het feit dat het onzin is, kun je nooit reizen met de lichtsnelheid. Welke verklaring geeft jouw theorie daarvoor?quote:Het mooie van de lichtsnelheid is dat secondes langer gaan duren, bij de absolute lichtsnelheid sta je op punt om van vooruit achteruit in de tijd te gaan.
Vooral onwerkelijk, hetgeen impliceert dat het niet waar is.quote:De richting van de seconde verandert dan. Om van + naar - te gaan kom je altijd eerst langs 0. Onwerkelijk, maar waar.
Goede theorieën beschrijven tot op zekere hoogte de werkelijkheid. Anders zijn ze zinloos. Zoals de jouwe.quote:Op maandag 20 december 2004 21:19 schreef vrijemening het volgende:
Een theorie is maar een theorie. Dat geldt overigens ook voor mijn theorie.
Tuurlijk wel. Meet om de seconde de positie van een object. Hieruit kun je de snelheid bepalen. Neemt de positie elke seconde met dezelfde hoeveelheid meters toe, dan is de versnelling (vertraging, wat jij wil) 0, anders niet.quote:in een universum waar niks of in ieder geval geen enkelle massa stilstaat weet je nooit of je een snelheid meet of een vertraging.
Onwerkelijk, inderdaad. En NIET waar, onjuist, onzin, bullshit.quote:Het mooie van de lichtsnelheid is dat secondes langer gaan duren, bij de absolute lichtsnelheid sta je op punt om van vooruit achteruit in de tijd te gaan. De richting van de seconde verandert dan. Om van + naar - te gaan kom je altijd eerst langs 0. Onwerkelijk, maar waar.
quote:Op maandag 20 december 2004 21:26 schreef vrijemening het volgende:
Maar de absolute afstand door de ruimte is toch anders.
Nee als je de snelheid neemt ten opzichte van de aarde, en de afstand ten opzichte van de aarde, dan kan de aarde nog zo hard draaien, in rare vormen spiralen en met hoge snelheid door ons heelal jassen.. je bekijkt iets TEN OPZICHTE VAN de aarde, als je omhoog springt, dan blijf je ten opzichte van de aarde op dezelfde plek, je komt immers op dezelfde plek weer neer. Zo ook het experiment met die 3 klokken. 2 Klokken worden in de vliegtuigen geplaatst en die worden vergeleken met de klok die stilstaat op de aarde. Oftewel TEN OPZICHTE VAN de aarde.quote:Op maandag 20 december 2004 21:26 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Maar de absolute afstand door de ruimte is toch anders. In het ene geval draait de aarde toch naar 1 vliegtuig toe en in het andere geval draait de aarde van hem weg?
Dus... mijn verwondering over de gemeten verschillen tussen een oostwaarts en westwaarts vliegende klok was niet vreemd?quote:Op maandag 20 december 2004 23:50 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Bedenk het als een trein, de trein rijdt met 50 km/u ten opzichte van de rails, of hij nou naar het oosten of naar het westen rijdt. Zo ook met die vliegtuigen
Het enige effect wat dan meespeelt is zwaartekracht, het zogenaamde "framedragging". Meer niet. Het gaat daarbuiten natuurlijk puur om de relatieve beweging tussen de 2 vliegtuigen.quote:Op maandag 20 december 2004 21:26 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Maar de absolute afstand door de ruimte is toch anders. In het ene geval draait de aarde toch naar 1 vliegtuig toe en in het andere geval draait de aarde van hem weg?
Oke, t.o.v de aarde hebben ze beide dezelfde snelheid. Maar dan hou je jezelf voor de gek.quote:Op maandag 20 december 2004 23:50 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Nee als je de snelheid neemt ten opzichte van de aarde, en de afstand ten opzichte van de aarde, dan kan de aarde nog zo hard draaien, in rare vormen spiralen en met hoge snelheid door ons heelal jassen.. je bekijkt iets TEN OPZICHTE VAN de aarde, als je omhoog springt, dan blijf je ten opzichte van de aarde op dezelfde plek, je komt immers op dezelfde plek weer neer. Zo ook het experiment met die 3 klokken. 2 Klokken worden in de vliegtuigen geplaatst en die worden vergeleken met de klok die stilstaat op de aarde. Oftewel TEN OPZICHTE VAN de aarde.
Bedenk het als een trein, de trein rijdt met 50 km/u ten opzichte van de rails, of hij nou naar het oosten of naar het westen rijdt. Zo ook met die vliegtuigen
Maar de zon beweegt weer door de melkweg. De melkweg beweegt weer door een sterrencluster heen. Dat sterrencluster beweegt weer om andere sterrenclusters heen.quote:Op dinsdag 21 december 2004 10:33 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Je staat dan in zekere mate stil t.o.v de zon.
Om deze reden is stilstand voor massa relatief. Hoe harder je door het heelal beweegt, des te sneller gaat de tijd. Je kunt bepalen of een versnelling echt een versnelling is of een vertraging door de duur van de seconde t.o.v een andere massa te vergelijken. Wanneer jou klok achter gaat lopen, dan heb jij minder bewogen.quote:Op dinsdag 21 december 2004 10:40 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar de zon beweegt weer door de melkweg. De melkweg beweegt weer door een sterrencluster heen. Dat sterrencluster beweegt weer om andere sterrenclusters heen.
Zie je dat absolute beweging niet bestaat of relevant is?
Logisch, stilstand is tenslotte een beweging met een snelheid van 0.quote:Op dinsdag 21 december 2004 11:07 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Om deze reden is stilstand voor massa relatief.
Harder ten opzichte van wat?quote:Hoe harder je door het heelal beweegt, des te sneller gaat de tijd.
Harder t.o.v het licht. Dit kun je helaas maar moelijk meten omdat jou secondes korter worden wanneer je versnelt. Hierdoor meet je altijd dezelfde lichtsnelheid. Maar eigenlijk worden jou secondes korter.quote:Op dinsdag 21 december 2004 11:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Logisch, stilstand is tenslotte een beweging met een snelheid van 0.
[..]
Harder ten opzichte van wat?
Wat gek. De relativiteitstheorie zegt dat licht voor iedere waarnemer met een constante snelheid beweegt. Einstein had dus niet gelijk begrijp ik?quote:Op dinsdag 21 december 2004 11:17 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Harder t.o.v het licht. Dit kun je helaas maar moelijk meten omdat jou secondes korter worden wanneer je versnelt. Hierdoor meet je altijd dezelfde lichtsnelheid. Maar eigenlijk worden jou secondes korter.
Inderdaad...quote:Op dinsdag 21 december 2004 11:18 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wat gek. De relativiteitstheorie zegt dat licht voor iedere waarnemer met een constante snelheid beweegt. Einstein had dus niet gelijk begrijp ik?
Briljant. Kun je ook verklaren waarom we dan altijd waarnemen dat licht met een snelheid c voortbeweegt, zonder dat de tijd evenredig sneller of trager verloopt?quote:Op dinsdag 21 december 2004 11:25 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Inderdaad...![]()
Hij vergat er rekening mee te houden dat een seconde korter of sneller kon gaan. Daar merk je alleen niks van. Maar je kunt het wel meten door 2 klokken t.o.v elkaar te versnellen of vertragen.
Stel dat 1 rondje van een klok 10 afgelegde cm inhoud, dan kan de wijzer sneller of langzamer gaan. Het blijft altijd een rondje van 10 cm.
Echter wanneer de tijd langzamer gaat, dan ga jij ook langzamer.
quote:
quote:Hij vergat er rekening mee te houden dat een seconde korter of sneller kon gaan. Daar merk je alleen niks van. Maar je kunt het wel meten door 2 klokken t.o.v elkaar te versnellen of vertragen.
Stel dat 1 rondje van een klok 10 afgelegde cm inhoud, dan kan de wijzer sneller of langzamer gaan. Het blijft altijd een rondje van 10 cm.
Echter wanneer de tijd langzamer gaat, dan ga jij ook langzamer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |