abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24102476
quote:
Op maandag 20 december 2004 11:36 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Gezien de relativiteitstheorie voorspelt dat 2 klokken achter kunnen lopen t.o.v elkaar ( beide klokken lopen achter!?) denk ik dat de huidige theorie niet kan kloppen. Het heeft niks te maken met het niet kunnen bevatten, het is gewoon onzin.
"het is gewoon onzin" is natuurlijk een tamelijk intuïtief oordeel. Ik bedoel, ik noem de golf-deeltjes dualiteit ook wel eens gekscherend het kwantummechanisch zwaktebod ("ik snap het niet dus het kan allebei") maar ik ga er niet vanuit dat iemand mij daarop serieus neemt.

Maarre, dat van die klokken die met een eenparige snelheid van elkaar af bewegen... is het niet zo dat waarnemers op de klokruimteschepen zien dat de andere klok langzamer loopt dan hun eigen ruimteschipklok?
quote:
Ik durf alleen wel een oude theorie ter discussie te stellen omdat er gewoon aanames zijn gedaan die niet met de werkelijkheid stroken.
Welke aannames worden er gedaan die niet met de werkelijkheid stroken? Heb ik het experiment dat de onjuistheid van de relativiteitstheoriën eens en voor altijd aantoonde gemist? De relativiteitstheorie produceert een gruwelijke zooi voorspellingen die ontzettend moeilijk zijn om te bevatten maar veel er van is in de praktijd gewoon onweerlegbaar gebleken.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  maandag 20 december 2004 @ 15:06:00 #52
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_24102537
"De tijd verloopt per kilometer"

Als er sprake is van een snelheid, dan verplaatst een object zich in de tijd. Dat is de enige relatie tussen ruimte en tijd. Dat er een relatie is, wil niet zeggen dat TIJD OOK AFSTAND is. Als je de snelheid weet, kun je tijd en afstand met elkaar relateren. Dat is alles wat kan, en is in feite dat jij ook doet.

Het probleem met jou is dat je ze ZO erg aan elkaar probeert te relateren, dat jij voor het gemak (of je eigen beperkte capaciteiten om het te omvatten) maar zegt dat tijd hetzelfde is als afstand.

Neen.

Een hoeveelheid tijd kun je uitdrukken in afgelegde afstand, mits je de snelheid van een object weet ten opzichte van een referentiepunt. Maar tijd IS GEEN afstand.
Confidence through competence
  maandag 20 december 2004 @ 15:15:22 #53
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_24102703
quote:
Op maandag 20 december 2004 14:58 schreef vrijemening het volgende:
Ze kunnen nooit allebei achter lopen t.o.v elkaar. Dat kan alleen in sprookjesland, en sprookjes bestaan niet.
Ehm... nee, dat kan inderdaad niet. Er is ook niemand, behalve jij dan, die het daar over gehad heeft, hoor. Dus wat wil je ermee zeggen?
'Nuff said
pi_24102826
Uit een ander topic...
quote:
Achterloopt volgens wie???
Op het moment dat je elkaar ontmoet zien beide personen dat de klok van de ander achterloopt.
Ik probeerde juist te verdediggen dat dit niet kon en werd er voor afgebrand..
  maandag 20 december 2004 @ 15:29:27 #55
27698 Doffy
pi_24102879
Die klokken lopen beide op een andere manier verkeerd. Wat de schrijver daarvan duidelijk wilde maken, is dat één iemand's klok de andere klok niet is, dat ieder's tijdsframe anders loopt en je dus niet kan spreken van een 'universele' tijd.

De dingen die jij beweert, rude, zijn altijd voor 99% flauwekul. Vind je het echt gek dat je wordt 'afgebrand'?
'Nuff said
  maandag 20 december 2004 @ 15:30:13 #56
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_24102893
zucht... Dit is weer behoorlijk chaotisch aan het worden.
rude heb je dat stuk over de twin paradox gelezen?

En over sprookjesland: Waarom denk je dat dergelijke natuurkunde intuitief zou moeten zijn?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_24102927
Een muondeeltje komt aan op aarde. Het deeltje gaat heel erg snel, wel 0,998c. Na een tijdje zal het vervallen. Maar als je dat tijdje als waarnemer bekijkt, kom je erachter dat er veel meer muonen op Aarde vallen dan klassiek verwacht. Wat blijkt nou, de waarnemer meet zijn tijd zowat 16 keer trager dan het muon doet. En dat wordt ook voorspeld door de gammafactor. Dat muon echter merkt daar natuurlijk niets van, ze staat stil tov haarzelf. (muonen zijn vrouwtjes) Wat ze wel meet, is dat de afstand tot de aarde 16 maal korter is geworden ! En dan klopt het ook wel, want ze legt een afstand, volgens de Aarde, in een 16 maal zo korte tijd af, maar het muon zelf meet een normale tijd, maar de afstand 16 maal korter. Dit is nagemeten, en dat noemt Rude onzin. Ik ben benieuwd wat hij nog meer onzin vindt.
pi_24103192
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?p=19793#19793

Kijk hier maar es naar, Rude. Wordt het vast wel duidelijk van. En als je het nog niet begrijpt, dan moet je de ESA even mailen, dat ze hun sattelieten verkeerd hebben afgesteld. Of dat Phillips hun GPS uit de handel moet nemen.
quote:
Een paradox is een schijnbare logische tegenspraak tussen twee of meer beweringen. Wat is nu bij de tweelingparadox die logische tegenspraak?
In het vorige hoofdstuk hebben we het gehad over tijddillatatie. We gaan dit nu toepassen op twee broers in twee ruimteschepen die elkaar tegenkomen en met constante snelheid langs elkaar heen vliegen. De tijd volgens de klok van A geven we aan met t. De tijd volgens de klok van B geven we aan met t’
Broer A constateert, dat broer B hem met een snelheid u passeert. Hij gebruikt vervolgens de formule voor tijddillatatie uit het vorige hoofdstuk en vindt t'=t*Sqrt(1-u2/c2)

Dus de klok van zijn broer loopt langzamer. Dit klopt ook met wat hij meet: als hij met zijn broer afspreekt, dat die om de seconde een lichtflits zal sturen vindt hij, dat hij in feite om de 1seconde*Sqrt(1-u2/c2)
een lichtpuls ontvangt.
Echter broer B kan helemaal dezelfde redenering opzetten:
Broer B constateert, dat broer A hem met een snelheid u passeert. Hij gebruikt vervolgens de formule voor tijddillatatie uit het vorige hoofdstuk en vindt
t=t'*Sqrt(1-u2/c2)

Dus de klok van zijn broer loopt langzamer. Dit klopt ook met wat hij meet: als hij met zijn broer afspreekt, dat die om de seconde een lichtflits zal sturen vindt hij, dat hij in feite om de 1seconde*Sqrt(1-u2/c2)
een lichtpuls ontvangt.
Dit lijkt een logisch onmogelijke tegenspraak want als broer A vindt, dat de tijd bij broer B langzamer verloopt, dan zou je verwachten, dat broer B vindt dat de tijd bij broer A sneller verloopt.
De hele situatie draait om het feit, dat beide broers eenparig bewegen en dat dus hun situaties verwisselbaar zijn. Om dit visueel te maken in een plaatje kun je werken met identieke raketten en een eeneiige tweeling. Het plaatje dat je krijgt volgens broer A is min of meer identiek aan het plaatje dat je krijgt volgens Broer B, alleen de letters A en B moeten verwisseld worden.

Schijnbare tegenspraak
Waarom is het toch een schijnbare tegenspraak? De broers kunnen elk verklaren dat wat hun andere broer meet!
We kiezen de redenering volgens broer A. Stel broer A stuurt na elk tijdsinterval dt een lichtflits. De klok van broer B loopt volgens broer A trager dus volgens de klok van broer A stuurt hij elke een lichtflits. Echter omdat de ruimteschepen ten opzichte van elkaar bewegen lopen opeenvolgende lichtflitsen voordat ze B bereiken een vertraging 1 – (u/c)2 op. Hierdoor zijn de tijdsintervallen waarmee ze B bereiken zijn:
dt'=(1-u2/c2)*dt=dt*Sqrt(1-u2/c2)

Dus A vindt ook dat hoewel zijn klok sneller loopt, dan die van B, dat B zal meten dat de klok van A langzamer loopt. En dit precies volgens B’s formule voor tijddillatatie. Kortom er is alleen een schijnbare tegenspraak, een paradox
Broer B kan precies zo'n redenering ophangen. Ze kunnen niet bewijzen wie beweegt en wie stilstaat maar hun uitspraken kloppen wel met elkaar.
pi_24104569
quote:
Op maandag 20 december 2004 15:52 schreef Haushofer het volgende:
http://www.wetenschapsforum.nl/viewtopic.php?p=19793#19793

Kijk hier maar es naar, Rude. Wordt het vast wel duidelijk van. En als je het nog niet begrijpt, dan moet je de ESA even mailen, dat ze hun sattelieten verkeerd hebben afgesteld. Of dat Phillips hun GPS uit de handel moet nemen.
[..]
De eenvoudige reden waarom ze beide elkaars klokken lanzamer zien lopen heeft te maken met het feit dat elkaars afstanden toenemen. Dit kun je inderdaad uitrekenen d.m.v de genoemde formule. En ik ga ook niet ontkennen dat deze formule onjuist is.

Het langer duren van de seconde is een soort gezichtbedrog. Beide personen verwijderen zich vanen elkaar en dat geeft het volgende gevolg.
Stel dat elke waarnmer een lichtpuls van een seconde, een flits is tenslotte ook van bepaalde lengte, zend naar de andere waarnemer. De lengte van de lichtflits is dan 300.000 km. De waarnemer die de lichtflits ontvangt beweegt met een bepaalde snelheid van de lichtflits af. Stel dat zijn snelheid b.v 100.000 km/sec is. Als hij dan een lichtflits van een seconde waarneemt neemt hij iets van een seconde waar over een afstand van 400.000km. Je hebt immers de snelheid van het licht + de afgelegde weg van de waarnemer. Het licht wordt als ware uitgerekt waardoor zijn beeld vertraagt wordt weergegeven. Dit zelfde geld dus ook voor de andere waarnemer. Ook hij neemt een lichtflits van 300.000km waar over een afstand van 100.000km.
In werkerkelijkheid kunnen beide klokken dus gewoon gelijk lopen, terwijl ze beide een vertraging waarnemen.
Snap je hoe ik het dus zie?

iig bedankt voor je reactie, dat mag ook wel eens gezegt worden.
pi_24106513
quote:
De eenvoudige reden waarom ze beide elkaars klokken lanzamer zien lopen heeft te maken met het feit dat elkaars afstanden toenemen
Nee dus. En die vertraging is geen gezichts bedrog; ze is echt. Net als met de 2-ling: de ene wordt daadwerkelijk veel ouder dan de andere. En het muonenexperiment toont dit ook duidelijk aan: de klok van zo'n muon gaat daadwerkelijk zo'n 20 keer langzamer. Wat jij 20 seconden noemt, is voor het muon 1 seconde. Dat jij daar niet aan wil geloven, is omdat je de afleiding niet begrijpt. Lichtklok enzo.
pi_24106524
quote:
Op maandag 20 december 2004 14:58 schreef vrijemening het volgende:
Ik kan je alleen maar klokken laten zien die allebei een andere tijd aangeven of gelijk lopen. En als ze niet gelijk lopen loopt er 1 achter en 1 voor. Ze kunnen nooit allebei achter lopen t.o.v elkaar. Dat kan alleen in sprookjesland, en sprookjes bestaan niet.
Je bedoelt een sprookje als:

Er was eens iemand die niets van wiskunde en natuurkunde afwist en toch goede uitspraken over fundamentele zeer theoretische natuurkunde kon doen tegen de heersende theoriën in.

??
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_24106805
quote:
Op maandag 20 december 2004 17:24 schreef vrijemening het volgende:
De lengte van de lichtflits is dan 300.000 km. De waarnemer die de lichtflits ontvangt beweegt met een bepaalde snelheid van de lichtflits af. Stel dat zijn snelheid b.v 100.000 km/sec is. Als hij dan een lichtflits van een seconde waarneemt neemt hij iets van een seconde waar over een afstand van 400.000km.
Ik vind dit wel een makkelijke theorie.
Je impliceert meteen dat ik dus ook niet ingewikkeld hoef te gaan doen met gamma-factoren, maar dat ik gewoon kan zeggen: 300.000 km/seconde + 100.000 km/seconde = 400.000 km/seconde.
Dat maakt het leven bij hoge snelheden wel een stuk gemakkelijker

P.S. Gefeliciteerd, je hebt ook net "bewezen" dat de lichtsnelheid geen bovengrens is. Sterker nog, dat als je ook maar een minieme snelheid (e) hebt, dat je al harder gaat dan het licht (namelijk met snelheid c + e). Mits je van de zon af reist natuurlijk, als je er naar toe gaat met meer dan 300.000 km/sec beweeg je dus met een negatieve snelheid naar de zon toe, dus ervanaf, maar dan moet je ze juist weer optellen, en dan... hmm, zou je dat nog eens uit kunnen leggen?
pi_24106874
Ach ja, laten we Einstein's beroemde quote iets aanpassen:

"When the facts don't fit my imagination, change the facts"
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24107096
quote:
Op maandag 20 december 2004 19:25 schreef CompuChip het volgende:

[..]

Ik vind dit wel een makkelijke theorie.
Je impliceert meteen dat ik dus ook niet ingewikkeld hoef te gaan doen met gamma-factoren, maar dat ik gewoon kan zeggen: 300.000 km/seconde + 100.000 km/seconde = 400.000 km/seconde.
Dat maakt het leven bij hoge snelheden wel een stuk gemakkelijker

P.S. Gefeliciteerd, je hebt ook net "bewezen" dat de lichtsnelheid geen bovengrens is. Sterker nog, dat als je ook maar een minieme snelheid (e) hebt, dat je al harder gaat dan het licht (namelijk met snelheid c + e). Mits je van de zon af reist natuurlijk, als je er naar toe gaat met meer dan 300.000 km/sec beweeg je dus met een negatieve snelheid naar de zon toe, dus ervanaf, maar dan moet je ze juist weer optellen, en dan... hmm, zou je dat nog eens uit kunnen leggen?
Dat doe ik graag hoor, als je inderdaad leg je meer kilomers af en gaat je klok dus voorlopen, een afstand van 400.000 km is dan eigenlijk 1.3 seconde. Hierdoor gaat jou klokje voorlopen wanneer je versnelt t.o.v de aarde, en gaat jou tijd langzamer wanneer je tegen de draairichting van de aarde invliegt.
Een seconde betekend altijd een afgelegde weg van 300.000km. Dat komt omdat een cesium atoom per trilling zeg maar 300.000 km moet afleggen.
  maandag 20 december 2004 @ 19:59:19 #65
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24107521
quote:
Op maandag 20 december 2004 11:36 schreef vrijemening het volgende:
...
Op zich kan ik best waarderen dat je niet alles zomaar aanneemt. Weet echter wel waar je aan begint Tis niet een of ander leuk theorietje wat we hebben maar een gefundeerd iets.

Werkt de zwaartekracht in jou visie ook minder sterk als je afstand af gaat leggen ten opzichte van iemand? Zover ik weet kun je namelijk 2 klokken gelijk zetten waarbij je er eentje in een raket stopt. Bij terugkeer van die raket op de aarde heb ik altijd begrepen dat die klok achter zal lopen. Als dit waar is en we zouden een zandloper als klok gebruiken. Loopt deze dan ook achter? En komt dit omdat de zwaartekracht minder sterk was tijdens de reis (gezien vanaf de aarde)? Hopelijk snappen jullie wat ik bedoel. Is dat klokken experiment ooit gedaan?

Ik moet zeggen dat ik ook altijd moeite heb met relativiteit maar das ook niet mijn vakgebied. Ik snap nog steeds niet waarom de persoon in de tweeling paradox jonger is bij terugkomst omdat je volgens mij niet het verschil kunt bepalen tussen de aarde die vertrekt of de raket die vertrekt
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
pi_24108053
Bedankt dat je me in ieder geval kunt waarderen, of in ieder geval mijn idee. Ik weet ook dat het niet makkelijk is datgene waar ik aan begin. Maar mijn uitgangspunt is eigenlijk dat de relativiteitstheorie zo moeilijk is omdat hij eigenlijk niet klopt. Alle respect voor iedereen die zich hier in verdiept, maar ik denk dat mijn versie ook "bijna" alles kan verklaren, de enige aaname die je daarvoor moet doen is dat tijd=beweging. Beweging staat weer voor afstand, en afstand is ruimte.

Dat een zandloper langzamer gaat bij vermindering van zwaartekracht lijkt mij logisch. Het zand gaat dan immers minder snel door de zandloper. Wel is grappig om te weten dat een zandloper ook als klok diens kan doen en ook zeker heeft gedaan. In het heelal heb je alleen niks aan een klok die op zwaartekracht werkt. Ook zal een ouderwetse staartklok geen dienst kunnen doen in de ruimte als klok, omdat ook deze klok op de zwaartekracht werkt. Waarschijnlijk is de atoomklok het meest geschikt, deze werkt op een vaste trilling van een atoom. Als je nagaat dat een trilling een afgelegde weg inhoud dan kun je ook verklaren waarom deze klok langzamer loopt bij "versnelling".
Ben ik nu al aan het afdwalen of mag ik nog even verder gaan..?
pi_24108054
quote:
Op maandag 20 december 2004 19:39 schreef vrijemening het volgende:
en gaat jou tijd langzamer wanneer je tegen de draairichting van de aarde invliegt.
Dit is gewoon niet waar.
quote:
Een seconde betekend altijd een afgelegde weg van 300.000km.
Dat komt omdat een cesium atoom per trilling zeg maar 300.000 km moet afleggen.
Dit ook niet. Alleen fotonen hebben een snelheid van 300000 km/s, cesiumatomen echt niet.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_24108195
quote:
Hafele and Keating Experiment

"During October, 1971, four cesium atomic beam clocks were flown on regularly scheduled commercial jet flights around the world twice, once eastward and once westward, to test Einstein's theory of relativity with macroscopic clocks. From the actual flight paths of each trip, the theory predicted that the flying clocks, compared with reference clocks at the U.S. Naval Observatory, should have lost 40+/-23 nanoseconds during the eastward trip and should have gained 275+/-21 nanoseconds during the westward trip ... Relative to the atomic time scale of the U.S. Naval Observatory, the flying clocks lost 59+/-10 nanoseconds during the eastward trip and gained 273+/-7 nanosecond during the westward trip, where the errors are the corresponding standard deviations. These results provide an unambiguous empirical resolution of the famous clock "paradox" with macroscopic clocks."

J.C. Hafele and R. E. Keating, Science 177, 166 (1972)
Nou is mijn Engels niet super, maar volgens mij staat hier toch echt dat een klok voor ging lopen toen hij met de draairichting van de aarde mee bewoog en dat hij langzamer liep toen hij tegen de draairichting van de aarde inging.
pi_24108200
quote:
Op maandag 20 december 2004 20:46 schreef vrijemening het volgende:
Ik weet ook dat het niet makkelijk is datgene waar ik aan begin.
Je maakt het jezelf zo moeilijk...
quote:
Maar mijn uitgangspunt is eigenlijk dat de relativiteitstheorie zo moeilijk is omdat hij eigenlijk niet klopt.
De RT is helemaal niet zo moeilijk. En hoe kun jij dat nou weten, je kent de theorie niet eens. En voor zover de serieuze wetenschappers weten klopt ie best aardig. In elk geval beter dan jouw theorie ooit zal doen.
quote:
maar ik denk dat mijn versie ook "bijna" alles kan verklaren
Verklaar dan eens waarom heel veel dingen in jouw theorie anders zijn dan in de werkelijkheid. Dat slaat toch nergens op?
quote:
de enige aaname die je daarvoor moet doen is dat tijd=beweging. Beweging staat weer voor afstand, en afstand is ruimte.
Welja, gooi alles maar op de grote hoop.
quote:
Waarschijnlijk is de atoomklok het meest geschikt, deze werkt op een vaste trilling van een atoom. Als je nagaat dat een trilling een afgelegde weg inhoud dan kun je ook verklaren waarom deze klok langzamer loopt bij "versnelling".
Weet je wat hyperfijnsplitsing is?
quote:
Ben ik nu al aan het afdwalen of mag ik nog even verder gaan..?
Da's bij jou moeilijk te zeggen. Ik zou zeggen, stop er maar mee.
  maandag 20 december 2004 @ 20:58:46 #70
27698 Doffy
pi_24108213
quote:
... maar ik denk dat mijn versie ook "bijna" alles kan verklaren,

'Bijna', ja. Behalve het muon-experiment, tijds-dilatie, de baan van mercurius, de tweeling'paradox', etc. etc. etc. Rude, er staat nog een waslijst aan vragen in de OP! BEANTWOORD DIE NU EENS!

En laat nu eindelijk eens zien wat jouw theorie 'voorspelt'...
'Nuff said
  maandag 20 december 2004 @ 21:02:07 #71
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24108234
quote:
Dat een zandloper langzamer gaat bij vermindering van zwaartekracht lijkt mij logisch. Het zand gaat dan immers minder snel door de zandloper. Wel is grappig om te weten dat een zandloper ook als klok diens kan doen en ook zeker heeft gedaan. In het heelal heb je alleen niks aan een klok die op zwaartekracht werkt. Ook zal een ouderwetse staartklok geen dienst kunnen doen in de ruimte als klok, omdat ook deze klok op de zwaartekracht werkt.
Van mij mag je doorgaan alleen impliceren de huidige theorieen zover ik weet dat een zandloper ook 'Minder oud' zou zijn bij terugkomst en dus achter zou lopen. Iemand die het weet?
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  maandag 20 december 2004 @ 21:05:07 #72
27698 Doffy
pi_24108262
Tuurlijk is die zandloper ook 'minder oud'. De tijd vertraagt, niet een klok. Dus alles vertraagt. Ook een zandloper.
'Nuff said
pi_24108277
quote:
Op maandag 20 december 2004 20:57 schreef vrijemening het volgende:
Nou is mijn Engels niet super, maar volgens mij staat hier toch echt dat een klok voor ging lopen toen hij met de draairichting van de aarde mee bewoog en dat hij langzamer liep toen hij tegen de draairichting van de aarde inging.
Klopt, dat staat er. Hier staat echter dat de resultaten van dat betreffende experiment onbetrouwbaar zijn.
quote:
The original test results were not published by Hafele & Keating, in their famous 1972 paper; they published figures that were radically different from the actual test results which are here published for the first time. An analysis of the real data shows that no credence can be given to the conclusions of Hafele & Keating.
Tja...

[ Bericht 3% gewijzigd door Maethor op 20-12-2004 21:11:02 (url vergeten) ]
pi_24108307
quote:

[..]

Ik heb hier een verklaring voor zonder dat ik hiervoor diep in de boeken hoef te gaan. Je hoeft tegenwoordig ook niet meer diep in de boeken te gaan om te begrijpen dat de wereld rond.

Stel de aarde nou gewoon even voor als een draaiende bal. Vanaf de bal gaan 2 mini vliegtuigjes met tegengestelde richting om de bal en landen weer op punt van vertrek. Welk vliegtuigje legde de langste weg af?
  maandag 20 december 2004 @ 21:10:37 #75
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24108328
quote:

[..]

rude, dit experiment is weer een van de experimenten die men heeft uitgevoerd om de relativiteitstheorie te toetsen en wederom is deze goed gebleken. Ik snap werkelijk niet wat je met je west/oost verhaal wilt zeggen.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  maandag 20 december 2004 @ 21:12:41 #76
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24108364
quote:
Op maandag 20 december 2004 21:09 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Ik heb hier een verklaring voor zonder dat ik hiervoor diep in de boeken hoef te gaan. Je hoeft tegenwoordig ook niet meer diep in de boeken te gaan om te begrijpen dat de wereld rond.

Stel de aarde nou gewoon even voor als een draaiende bal. Vanaf de bal gaan 2 mini vliegtuigjes met tegengestelde richting om de bal en landen weer op punt van vertrek. Welk vliegtuigje legde de langste weg af?
Ten opzichte van wat? Als ze beide 1x rond de aarde gaan en op het punt van vertrek landen hebben ze uiteraard allebei evenveel afstand afgelegd ten opzichte van de aarde.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
pi_24108386
quote:
Op maandag 20 december 2004 21:09 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Ik heb hier een verklaring voor zonder dat ik hiervoor diep in de boeken hoef te gaan.
Goh wat knap dom! Jij kunt alles bedenken zonder een boek in te kijken
quote:
Je hoeft tegenwoordig ook niet meer diep in de boeken te gaan om te begrijpen dat de wereld rond.
Slecht argument. Leg mij de snaartheorie eens uit?
quote:
Je zegt het zelf al. Ze leggen allebei een rondje om de aarde af.

[ Bericht 4% gewijzigd door Maethor op 20-12-2004 21:18:43 (ik moest me schamen) ]
pi_24108447
Een theorie is maar een theorie. Dat geldt overigens ook voor mijn theorie.
In een theorie moet je bepaalde aanames doen om de theorie kloppend te maken. Zo is aangenomen dat het licht met 300.000 km/sec gaat. Ik weet ook dat dit gewoon gemeten is. Alleen in een universum waar niks of in ieder geval geen enkelle massa stilstaat weet je nooit of je een snelheid meet of een vertraging. Het mooie van de lichtsnelheid is dat secondes langer gaan duren, bij de absolute lichtsnelheid sta je op punt om van vooruit achteruit in de tijd te gaan. De richting van de seconde verandert dan. Om van + naar - te gaan kom je altijd eerst langs 0. Onwerkelijk, maar waar.
  maandag 20 december 2004 @ 21:23:10 #79
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_24108484
quote:
Op maandag 20 december 2004 21:05 schreef Doffy het volgende:
Tuurlijk is die zandloper ook 'minder oud'. De tijd vertraagt, niet een klok. Dus alles vertraagt. Ook een zandloper.
Thnx
Levert dit geen problemen op voor jouw visie rude?
pi_24108498
Rude, ten eerste: Je wilt een theorie aanpassen die dat niet nodig heeft.
Ten tweede misinterpreteer je die juiste theorie, en vertaal je dat naar een fout in de theorie. Want waarom de rel.theorie verkeerd is, kun je niet zeggen. En dat gaat je ook niet lukken.
Ten derde: een theorie moet numerieke waarden voorspellen. Oftewel: wiskundig zijn. Anders wordt het borrelpraat, filosofie. Jij zult nooit een numerieke voorspelling kunnen doen. En dus is jouw idee bij voorbaat al doelloos. Als ik bv vraag hoeveel de tijd wordt vertraagd bij een snelheid van 0,8c, kun je daar geen antwoord op geven. Dat heet geen wetenschap. Jammerrrrrrrrrrr.
Ook blijf je volhouden dat die effecten "gezichtsbedrog"ed zijn, en dat laat temeer zien dat je de theorie helemaal niet begrijpt. Die dingen worden gemeten, en veelvuldig toegepast in de techniek. Oa bij Cern, de grootste versneller die er is. Zonder de voorspellingen van de SRT hadden ze daar echt niet hun experimenten kunnen uitvoeren. Ik weet niet hoelang het nog duurt voordat je inziet dat je hier volledig de plank misslaat, en vind het bijzonder aardig dat je je er zo voor interesseert, maar koop nou gewoon dat boek es ej.
pi_24108516
quote:
Op maandag 20 december 2004 21:12 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ten opzichte van wat? Als ze beide 1x rond de aarde gaan en op het punt van vertrek landen hebben ze uiteraard allebei evenveel afstand afgelegd ten opzichte van de aarde.
Maar de absolute afstand door de ruimte is toch anders. In het ene geval draait de aarde toch naar 1 vliegtuig toe en in het andere geval draait de aarde van hem weg?
pi_24108523
quote:
Op maandag 20 december 2004 21:19 schreef vrijemening het volgende:
Laat me raden, je hebt de (nieuwe) FAQ niet gelezen? Je hebt ook het topic over theorievorming niet gelezen? Lees het in ieder geval eens, het ontkracht dit "argument" namelijk.
quote:
In een theorie moet je bepaalde aanames doen om de theorie kloppend te maken.
Een theorie moet kloppen met de werkelijkheid.
quote:
Zo is aangenomen dat het licht met 300.000 km/sec gaat.
Hetgeen ook is bewezen.
quote:
Alleen in een universum waar niks of in ieder geval geen enkelle massa stilstaat weet je nooit of je een snelheid meet of een vertraging.
Dat hoeft ook niet, want beweging is relatief. Wat zegt jouw theorie hier over?
quote:
Het mooie van de lichtsnelheid is dat secondes langer gaan duren, bij de absolute lichtsnelheid sta je op punt om van vooruit achteruit in de tijd te gaan.
Buiten het feit dat het onzin is, kun je nooit reizen met de lichtsnelheid. Welke verklaring geeft jouw theorie daarvoor?
quote:
De richting van de seconde verandert dan. Om van + naar - te gaan kom je altijd eerst langs 0. Onwerkelijk, maar waar.
Vooral onwerkelijk, hetgeen impliceert dat het niet waar is.
pi_24108528
quote:
Op maandag 20 december 2004 21:19 schreef vrijemening het volgende:
Goede theorieën beschrijven tot op zekere hoogte de werkelijkheid. Anders zijn ze zinloos. Zoals de jouwe.
quote:
in een universum waar niks of in ieder geval geen enkelle massa stilstaat weet je nooit of je een snelheid meet of een vertraging.
Tuurlijk wel. Meet om de seconde de positie van een object. Hieruit kun je de snelheid bepalen. Neemt de positie elke seconde met dezelfde hoeveelheid meters toe, dan is de versnelling (vertraging, wat jij wil) 0, anders niet.
je begrijpt Newtoniaanse mechanica niet eens, wat doe je in vredesnaam bij de RT
quote:
Het mooie van de lichtsnelheid is dat secondes langer gaan duren, bij de absolute lichtsnelheid sta je op punt om van vooruit achteruit in de tijd te gaan. De richting van de seconde verandert dan. Om van + naar - te gaan kom je altijd eerst langs 0. Onwerkelijk, maar waar.
Onwerkelijk, inderdaad. En NIET waar, onjuist, onzin, bullshit.
pi_24108555
quote:
Op maandag 20 december 2004 21:26 schreef vrijemening het volgende:
Maar de absolute afstand door de ruimte is toch anders.
Dat bestaat dus niet. RELATIVITEIT, Rude.
ik kan wel janken
Haal dat bord eens voor je kop vandaan zeg...
pi_24109297
Rude, weer laat je zien dat je het verschil niet kent tussen snelheid en versnelling. Als een stelsel versnelt, dan zullen alle inertiaalstelsel dat beamen. Dus in dat opzicht is versnelling niet relatief ( hoewel dat in de algemene relativiteitstheorie weer anders is met zwaartekracht, maar dat is een ander verhaal)

Ook je opmerking "het is maar een theorie" komt niet zo snugger over; wat zou het anders moeten zijn dan?

Serieus, je bent nu zo'n beetje wel uitgeluld. Ik hoop dat je een hoop hebt geleerd hierover.
  maandag 20 december 2004 @ 23:50:15 #86
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_24110677
quote:

[..]

Maar de absolute afstand door de ruimte is toch anders. In het ene geval draait de aarde toch naar 1 vliegtuig toe en in het andere geval draait de aarde van hem weg?
Nee als je de snelheid neemt ten opzichte van de aarde, en de afstand ten opzichte van de aarde, dan kan de aarde nog zo hard draaien, in rare vormen spiralen en met hoge snelheid door ons heelal jassen.. je bekijkt iets TEN OPZICHTE VAN de aarde, als je omhoog springt, dan blijf je ten opzichte van de aarde op dezelfde plek, je komt immers op dezelfde plek weer neer. Zo ook het experiment met die 3 klokken. 2 Klokken worden in de vliegtuigen geplaatst en die worden vergeleken met de klok die stilstaat op de aarde. Oftewel TEN OPZICHTE VAN de aarde.

Bedenk het als een trein, de trein rijdt met 50 km/u ten opzichte van de rails, of hij nou naar het oosten of naar het westen rijdt. Zo ook met die vliegtuigen
pi_24111224
quote:
Op maandag 20 december 2004 23:50 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Bedenk het als een trein, de trein rijdt met 50 km/u ten opzichte van de rails, of hij nou naar het oosten of naar het westen rijdt. Zo ook met die vliegtuigen
Dus... mijn verwondering over de gemeten verschillen tussen een oostwaarts en westwaarts vliegende klok was niet vreemd?

Ik wil wel even mijn excuses aanbieden voor het plaatsen van een tekst+link van een stel fraudeurs. Wel leuk om de Maker van mijn oude natuurkundeboek (D.C. Giancoli) terug te vinden in de bronvermelding van het artikel dat H&K weerlegde.
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_24111245
quote:

[..]

Het enige effect wat dan meespeelt is zwaartekracht, het zogenaamde "framedragging". Meer niet. Het gaat daarbuiten natuurlijk puur om de relatieve beweging tussen de 2 vliegtuigen.

Maar Rude, ik hoop dat je zo inziet dat je ideeen niet steek houden. En ik hoop dat je nu eerst je onterechte kritische houding tegenover de wetenschap verwerpt, en je verdiept in datgene wat je interesseert: relativiteitstheorie. Ik verzeker je, dat als je je er wat in verdiept, dat je dan veel van je twijfels weg zult nemen. Al je twijfels over de theorie berusten op je eigen onbegrip. Veel succes ermee, en ik hoop dat Alicey nou ook inziet dat het zo wel welletjes is geweest. Meer valt er eigenlijk niet van Rude tegen te spreken. Hij is genoeg weerlegt zo.
  dinsdag 21 december 2004 @ 02:54:21 #89
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_24112727
Mee eens. Als Rude zelfs door waarnemingen die niet kloppen met de voorspellingen die zijn 'theorie' doet niet tot de conclusie komt dat hij het fout heeft heeft het verder geen nut meer.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_24114688
quote:
Op maandag 20 december 2004 23:50 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Nee als je de snelheid neemt ten opzichte van de aarde, en de afstand ten opzichte van de aarde, dan kan de aarde nog zo hard draaien, in rare vormen spiralen en met hoge snelheid door ons heelal jassen.. je bekijkt iets TEN OPZICHTE VAN de aarde, als je omhoog springt, dan blijf je ten opzichte van de aarde op dezelfde plek, je komt immers op dezelfde plek weer neer. Zo ook het experiment met die 3 klokken. 2 Klokken worden in de vliegtuigen geplaatst en die worden vergeleken met de klok die stilstaat op de aarde. Oftewel TEN OPZICHTE VAN de aarde.

Oke, t.o.v de aarde hebben ze beide dezelfde snelheid. Maar dan hou je jezelf voor de gek.
Zie het draaien van de aarde als dat je op een lopende band staat. t.o.v de band sta je dan inderdaad stil. Wanneer je nu met z'n 2en in tegengestelde richting gaat lopen op de band, dan blijft voor een waarnemer naast de band 1 persoon op zijn plaats terwijl de ander zich dubbele snelheid als zijn eigen snelheid t.o.v.de band verwijdert van de stilstaande waarnemer.
Wanneer je b.v in 24 uur westwaards rond de aarde vliegt dan sta je min of meer ook stil in de ruimte, je vliegt dan exact met de snelheid van de aarde tegen de draairichting in en zal de zon "bijna" niet van positie zien veranderen. Je staat dan in zekere mate stil t.o.v de zon.
pi_24114791
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 10:33 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Je staat dan in zekere mate stil t.o.v de zon.
Maar de zon beweegt weer door de melkweg. De melkweg beweegt weer door een sterrencluster heen. Dat sterrencluster beweegt weer om andere sterrenclusters heen.

Zie je dat absolute beweging niet bestaat of relevant is?
  dinsdag 21 december 2004 @ 10:42:04 #92
27698 Doffy
pi_24114806
Rude, als ik jou was, zou ik me voorlopig nog maar beperken tot eenvoudige voorbeelden, en zwaartekrachtsvelden van aarde en maan er buiten laten. Zorg eerst maar eens dat je aan alle kanten rammelende "theorie" zonder externe invloeden nuttige antwoorden geeft. Tot dusver heb je zelfs dat nog niet laten zien.
'Nuff said
pi_24115270
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 10:40 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar de zon beweegt weer door de melkweg. De melkweg beweegt weer door een sterrencluster heen. Dat sterrencluster beweegt weer om andere sterrenclusters heen.

Zie je dat absolute beweging niet bestaat of relevant is?
Om deze reden is stilstand voor massa relatief. Hoe harder je door het heelal beweegt, des te sneller gaat de tijd. Je kunt bepalen of een versnelling echt een versnelling is of een vertraging door de duur van de seconde t.o.v een andere massa te vergelijken. Wanneer jou klok achter gaat lopen, dan heb jij minder bewogen.
Een trilling van een atoom is gewoon een afgelegde weg. Wanneer jij minder afstand aflegt ( langzamer gaat) dan zal het atoom minder snel trillen. Hierdoor gaan atoomklokken sneller of langzamer lopen wanneeer ze om de aarde worden gevlogen.
Je kunt de draaisnelheid van de aarde als een vaste snelheid beschouwen. Wanneer je tegen de richting in gaat vertraag je, wanneer je met de richting mee gaat versnel je.
pi_24115333
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 11:07 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Om deze reden is stilstand voor massa relatief.
Logisch, stilstand is tenslotte een beweging met een snelheid van 0.
quote:
Hoe harder je door het heelal beweegt, des te sneller gaat de tijd.
Harder ten opzichte van wat?
pi_24115483
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 11:10 schreef Alicey het volgende:

[..]

Logisch, stilstand is tenslotte een beweging met een snelheid van 0.
[..]

Harder ten opzichte van wat?
Harder t.o.v het licht. Dit kun je helaas maar moelijk meten omdat jou secondes korter worden wanneer je versnelt. Hierdoor meet je altijd dezelfde lichtsnelheid. Maar eigenlijk worden jou secondes korter.
pi_24115497
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 11:17 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Harder t.o.v het licht. Dit kun je helaas maar moelijk meten omdat jou secondes korter worden wanneer je versnelt. Hierdoor meet je altijd dezelfde lichtsnelheid. Maar eigenlijk worden jou secondes korter.
Wat gek. De relativiteitstheorie zegt dat licht voor iedere waarnemer met een constante snelheid beweegt. Einstein had dus niet gelijk begrijp ik?
pi_24115640
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 11:18 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat gek. De relativiteitstheorie zegt dat licht voor iedere waarnemer met een constante snelheid beweegt. Einstein had dus niet gelijk begrijp ik?
Inderdaad...
Hij vergat er rekening mee te houden dat een seconde korter of sneller kon gaan. Daar merk je alleen niks van. Maar je kunt het wel meten door 2 klokken t.o.v elkaar te versnellen of vertragen.
Stel dat 1 rondje van een klok 10 afgelegde cm inhoud, dan kan de wijzer sneller of langzamer gaan. Het blijft altijd een rondje van 10 cm.
Echter wanneer de tijd langzamer gaat, dan ga jij ook langzamer.
pi_24115713
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 11:25 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Inderdaad...
Hij vergat er rekening mee te houden dat een seconde korter of sneller kon gaan. Daar merk je alleen niks van. Maar je kunt het wel meten door 2 klokken t.o.v elkaar te versnellen of vertragen.
Stel dat 1 rondje van een klok 10 afgelegde cm inhoud, dan kan de wijzer sneller of langzamer gaan. Het blijft altijd een rondje van 10 cm.
Briljant. Kun je ook verklaren waarom we dan altijd waarnemen dat licht met een snelheid c voortbeweegt, zonder dat de tijd evenredig sneller of trager verloopt?
pi_24116268
Licht zelf beweegt niet, wanneer je de lichtsnelheid meet, dan meet je eigenlijk de snelheid waarmee tijdstip a aankomt bij tijdstip b. Wat voor jou nu is is voor iemand op de maan pas na een seconde datzelfde tijdstip. Daarom ziet iemand op de maan jou ook met een seconde vertraging.
Het ingewikkelde hiervan is dat de persoon op de maan ook een tijdstip nu heeft, dat neem jij dan weer waar na een seconde. Zodoende bevindt iedereen zich in zijn eigen moment nu en is alles om je heen een soort van verleden tijd. Vanaf een lichtbron lijkt het licht daarom verschillende kanten op te gaan. Eigenlijk is er voor licht maar 1 richting ( tijd was toch 1 dimensionaal?) en dat is de richting van verleden tijd.
pi_24116277
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 11:25 schreef vrijemening het volgende:

[..]

Inderdaad...
Jij durft! Rude, Einstein was niet zo maar even een eerste de beste wetenschapper, hij heeft theorieën bedacht die tot op de dag van vandaag niet weerlegt zijn. En daar denk jij even verandering in te brengen? Laat me niet lachen.
quote:

Je snapt er echt helemaal niks van, he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')