Turkse Mister Gay Duitsland’
Istanbul - Suat Bahceci vindt het nog steeds moeilijk om 'er' in het bijzijn van zijn familie over te praten. ,,Zij zullen het nooit begrijpen,'' zegt hij. Suat, geboren en getogen in Duitsland, is een Turkse moslim én homoseksueel. Jarenlang wist hij zijn seksuele geaardheid geheim te houden. Maar omdat hij het liegen spuugzat was, besloot Suat dit jaar om uit de kast te komen.
En hoe. De 19-jarige student deed mee aan de Mister Gay verkiezing in Duitsland, werd eerste en poseerde vervolgens in Duitse én Turkse kranten. Zijn 'coming out' zorgde voor grote beroering onder de Turken. Thuis, in Duitsland, brak de hel los. Een dag na zijn verkiezing tot Mister Gay vertrok Suat met zijn wedstrijdgenoten naar Mannheim. Hij durfde niet naar zijn huis in Frankfurt, en zette ook zijn gsm uit.
De volgende morgen had hij 54 gemiste oproepen. ,,Ik dacht, wat heb ik in godsnaam gedaan,'' zegt Suat nu. Maar hij staat nog steeds achter zijn stap. ,,Ik ben sterk genoeg om af te maken waaraan ik ben begonnen. Ik kon niet langer met het geheim leven, ik wilde gelukkig zijn.''
Kennissen, elders in Duitsland, reisden honderden kilometers om een familiebijeenkomst in Frankfurt bij te wonen en hun bezorgdheid te uiten over Suat. ,,Ik zag hoe mijn moeder alles over zich heen kreeg. Ze huilde dagenlang, ik huilde met haar mee.'' Inmiddels praten zijn moeder en zus nauwelijks nog met hem. ,,Het geroddel maakt ze kapot.''
Ook in Turkije brak de hel los. De telefoon bij de 'viezerik' Suat thuis stond roodgloeiend. Nu nog steeds wordt hij gebeld door ooms en neven, die op hem inpraten en hem willen laten geloven dat hij 'in de war is'. ,,Ze zeggen dat ik de familie aan de schandpaal heb genageld. Maar dit is geen spelletje voor mij! Ik voel me aangetrokken tot jongens sinds ik 11 ben, en op mijn 16e had ik mijn eerste bed-ervaring met een jongen. Pas daarna durfde ik het voor mijzelf toe te geven.''
In Turkije gaan de mensen er net iets gemakkelijker mee om, vindt Suat. De sociale controle is er niet zo verstikkend als in Duitsland, waar de eerste generatie Turken doodsbang is dat hun kinderen 'van het juiste pad afwijken'. Volgens Suat komt dat, omdat de migranten zijn blijven hangen in de ouderwetse normen en waarden die ooit golden in Turkije, dat echter allang niet meer zo is als zij het lang geleden achterlieten.
HelVolgens Suat groeien Turken op in een omgeving waarin homo's standaard ibne, *******, worden genoemd. ,,Wanneer we twee kussende mannen zagen op televisie, schakelden mijn ouders meteen over naar een andere zender en zeiden 'Moge god ze redden.''
In de koran staat echter niks afkeurends over homoseksualiteit, stelt Suat. Hij is moslim en gelooft in een hel en een hemel. ,,Alleen Allah bepaalt waar ik terechtkom. Misschien wel in de hel, maar niet omdat ik homo ben.''
Zijn vrienden zijn er trots op dat hij, een Turk, vijftig Duitse homo's wist te verslaan en de titel Mister Gay in de wacht sleepte. Over enkele maanden vertegenwoordigt Suat Duitsland op de Mister Universe Gay Contest in Amerika. Van zijn familie verwacht hij geen steun. Wat hem blij maakt zijn de honderden mails van andere Turkse homoseksuele jongens, die hem om raad vragen. ,,Het zijn er zoveel, dat had ik nooit verwacht.''
In Istanbul, waar een grote gayscene bestaat, krijgt Suat veel steun. ,,Die gozer heeft lef,'' zegt Mehmet, een verzorgde, knappe man van 37, die er uitziet als 27, econoom is en jarenlang in Engeland heeft gewoond. ,,Ik ben het met Suat eens dat Turkije erg tolerant is ten opzichte van homo's. Tenminste, zolang ze er niet mee te koop lopen.'' Mehmet zit samen met zijn vrienden in een homobar in Beyoglu. Homoseksuele Turken kunnen hier ongestoord zitten, tenzij travestieten en transseksuelen de rust verstoren, meent Mehmet.
HypocrietDe mannen in de bar zien er goed uit: stijlvol, strak gekleed en gebruind. ,,Op straat pik je ze er zo uit. Niemand zegt er wat van, want Turken willen 'het niet weten'. Op een dag zat ik met wat vrienden in een homobar, toen de politie binnenstormde en iedereen opdroeg in de rij te gaan staan. Ze waren op zoek naar een homo die een travestiet had neergestoken. 'Wie van jullie is homo?', vroeg de agent.'' Mehmet lacht. ,,Iedereen zweeg natuurlijk.''
Mehmet ziet dagelijks hoeveel Turkse mannen die zeggen heteroseksueel te zijn, homobars afstruinen voor seks met prostituerende travestieten. ,,Hypocriet, maar velen van hen denken echt dat ze straight zijn, omdat ze hét niet hebben uitgesproken.''
Mehmet hoopt dat ook in Turkije ooit een Mister Gay verkiezing wordt gehouden. ,,Of ik eraan zou meedoen? Daar moet ik nog eens goed over nadenken. Ja, toch?''
Bron: Rotterdams Dagblad