abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42607167
True. Maar wel jammer.
pi_42607910
mischien is in de islam de vorm ook veel belangrijker dan de inhoud, geen idee
pi_42660557
quote:
Op dinsdag 10 oktober 2006 16:45 schreef sizzler het volgende:
Is er overigens een officiële lezing die het bestaan van dinosaurussen vanuit het geloof bezien verklaart?
Nee, er is geen officiële lezing. Er zijn mensen die denken dat de Christelijke god de dinosaurusbotten er voor de grap heeft ingegraven, om ons geloof (over Genesis) te testen. Een andere mythe is dat dinosaurussen sinds Adam en Eva hebben geleefd. Het laatste is best hilarisch .
pi_42665591
Er zijn zelfs nog wat andere theorieën... Daarbij zou de aarde "woest en ledig" gewórden zijn, bijvoorbeeld door de strijd "in de hemelse gewesten". Soort oorlog waarbij de duivel met zijn demonen uit de hemel geknikkerd zijn.

De huidige schepping is een soort 'her-schepping'. En wie weet leefden de dinosaurussen wel in de vorige schepping, en kan zo ook de aarde miljoenen/jarden jaren oud zijn.
pi_42668078
Hehe, je moet er maar op komen hè.
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 12:53:41 #256
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_42668362
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 12:41 schreef Autodidact het volgende:
Hehe, je moet er maar op komen hè.
Dat laatste kon dacht ik eventueel uit de bronteksten worden afgeleid. Wanneer "de waarde was woest en ledig" vervangen zou moeten worden doo "de aarde was weer woest en ledig" valt er weinig meer te zeggen over eventuele eerdere scheppingen/leven. Tegelijkertijd zou het wel wee nieuwe vragen opwerpen, zoals van wie die vorige schepping was, waarom die schepping abrupt geeindig is, en waarom God het dan toch nog een keer probeert op een aparte manier..
pi_42730742
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 08:06:09 #258
8369 speknek
Another day another slay
pi_42732010
Dawkins is een geweldig essayist en schrijft leuke wetenschappelijke boeken. Uitgeroepen tot de meest intelligente Brit, met twee keer zoveel stemmen als de nummer twee. Maar als het om religie gaat, zoals onlangs met The Root of All Evil? Vind ik dat ie soms een beetje te ver doorslaat. Dat mag best wat genuanceerder. Aan de andere kant ken je dat ook wel van Fok!, als je genuanceerd bent leest niemand je.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_42732232
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 08:06 schreef speknek het volgende:
Dawkins is een geweldig essayist en schrijft leuke wetenschappelijke boeken. Uitgeroepen tot de meest intelligente Brit, met twee keer zoveel stemmen als de nummer twee. Maar als het om religie gaat, zoals onlangs met The Root of All Evil? Vind ik dat ie soms een beetje te ver doorslaat. Dat mag best wat genuanceerder. Aan de andere kant ken je dat ook wel van Fok!, als je genuanceerd bent leest niemand je.
Het was toch "bekendste Britse wetenschapper" o.i.d?

In ieder geval, vers interview met Richard Dawkins: The God Delusion. Hier legt hij ook uit waarom hij niet gematigd is.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:24:49 #260
8369 speknek
Another day another slay
pi_42732904
(ik heb nu even geen tijd om te lezen, want ik zit op m'n werk).
Het gaat me niet zozeer om gematigd, het gaat me om genuanceerd. Even wat verder doordenken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_42732989
Ja, ook in dat interview geeft hij antwoord op die vraag. Het is een podcast trouwens, dusse, als je hip bent....
pi_42743046
Aan de ene kant weten christenen precies wat de wil en de bedoeling is van God, maar als er kritische vragen komen dan zijn “Gods wegen” opeens “ondoorgrondbaar” en moeten we ons nederig opstellen omdat wij ons, in onze imperfectie en met onze aardse beperkingen, nooit in het almachtige opperwezen kunnen verplaatsen. Maar als Gods wegen ondoordringbaar zijn, waarom zouden we dan aannemen dat zijn openbaring gebaseerd is op liefde en de waarheid? En hoe in vredesnaam kunnen mensen enige conclusies trekken aan de hand van de bijbel??

De ondoorgrondbaarheid van God brengt namelijk een groot probleem met zich mee. Stel bijvoorbeeld dat iemand altijd liegt. Wanneer hij nu zegt dat hij de waarheid spreekt, spreekt hij dan inderdaad de waarheid, alleen maar omdat hij dat zegt? Nee, want hij liegt immers altijd. Als Gods wegen ondoorgrondbaar zijn, en hij openbaart een doorgrondbaar deel van zijn bedoelingen voor de mens (de bijbel, de tien geboden, de zeven zonden etc.), wil dat dan zeggen dat ze doorgrondbaar zijn? Nee, want Gods wegen zijn immers ondoorgrondbaar! Als wij, in al onze nederigheid en met al onze beperkingen, de bedoelingen van een hogere macht niet kunnen doorgronden omdat wij nooit met ons verstand in de buurt van een alwetend en almachtig opperwezen kunnen komen, zouden we ons dan wel met religie bezig moeten houden?
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 16:09:04 #263
8369 speknek
Another day another slay
pi_42743419
quote:
DINSDAG 17 oktober
GELOOF JE HET ZELF?
Geloof, bijgeloof en ongeloof

De Bijbel is hot! De nieuwste vertaling vindt gretig aftrek. Religie is sowieso aan een revival begonnen. Maar het gaat dan niet alleen om het geloven in traditionele zin (aanhang van grote traditionele stromingen). Ook religie wordt in een meer hybride vorm beleden: een soort knippen en plakken uit diverse levensovertuigingen. Uit onderzoek van dagblad Trouw bleek dat bijna 40 procent van de Nederlanders zichzelf tot de 'ietsisten' rekent. Daarmee bedoelen ze dan dat ze een geloof aanhangen met een vaag godsbegrip. Doen die feiten er dan eigenlijk wel toe? En is hier wel sprake van 'geloof' en hoe kunnen we het 'ietsisme' duiden? Spreken we over een marginaal, leeg geloof of is het slechts een nieuwe naam voor een gevoel dat de mens altijd heeft gehad?

We zullen deze avond een aantal religieuze waarheden opnieuw onder de loep nemen en vervolgens onderzoeken in hoeverre de scheidslijn tussen geloof en bijgeloof vervaagt.

Aan de debattafel schuiven aan: Marcel Hulspas, wetenschapsjournalist de Volkskrant en hoofdredacteur van Folia. Van zijn hand verschijnt begin november En de zee spleet in tweeën, waarin hij op wetenschappelijke wijze de Bijbel bevraagt. Hulspas gaat uitgebreid in op het recente archeologische onderzoek en legt uit wat de consequenties hiervan zijn voor ons begrip van de bijbel; Herman Philipse, universiteitshoogleraar Universiteit Utrecht, verklaard atheïst; Koert van der Velde, TROUW en Anton Houtepen, Emeritus hoogleraar Oecumene Faculteit Godgeleerdheid Universiteit Utrecht (o.vb.). Het debat wordt gemodereerd door filosofe Marjan Slob.

TUMULT & Utrechts Centrum voor Religie en Samenleving Fac. Geesteswetenschappen/Godgeleerdheid, Universiteit Utrecht & Week van de Geschiedenis
Lutherse Kerk, Hamburgerstraat 9, Utrecht
pi_42743617
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:09 schreef speknek het volgende:

[..]

Lutherse Kerk, Hamburgerstraat 9, Utrecht
Entree is gratis.
pi_42745430
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:55 schreef sizzler het volgende:

Als Gods wegen ondoorgrondbaar zijn, en hij openbaart een doorgrondbaar deel van zijn bedoelingen, wil dat dan zeggen dat ze doorgrondbaar zijn? Nee, want Gods wegen zijn immers ondoorgrondbaar!
Die logica snap ik niet.

De wiskunde van een wiskunde-student is voor een basisschool-leerling niet te doorgronden.
Toch kan die student de leerling wel de werking van een staartdeling openbaren.

"Gods wegen zijn ondoorgrondbaar op die delen na die hij doorgrondbaar openbaart"?
pi_42745708
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:26 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Die logica snap ik niet.

De wiskunde van een wiskunde-student is voor een basisschool-leerling niet te doorgronden.
Toch kan die student de leerling wel de werking van een staartdeling openbaren.

"Gods wegen zijn ondoorgrondbaar op die delen na die hij doorgrondbaar openbaart"?
Nouja, wiskunde is iets logisch, je kan niet van 1 en 1 drie maken. Maar er is niemand die kan controleren of we Gods bedoelingen wel goed begrijpen en of datgene wat we denken te begrijpen een onderdeel is van een groter goed.
pi_42765372
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:36 schreef sizzler het volgende:

[..]

Nouja, wiskunde is iets logisch, je kan niet van 1 en 1 drie maken. Maar er is niemand die kan controleren of we Gods bedoelingen wel goed begrijpen en of datgene wat we denken te begrijpen een onderdeel is van een groter goed.
Bovendien gaat het om een intentie en niet zo zeer om het deel dat wordt geopenbaard.

Gisteren was ik bij het debat met Herman Philipse. Die had ook wat interessante stellingen. Bijvoorbeeld over openbaring:
quote:
De gedachte dat ‘openbaringen’ kennis kunnen geven van/over een godheid leidt altijd tot contradicties en is daarom absurd. Want: ofwel men laat alle pretenties van zelfbenoemde openbaring-ontvangers gelden, maar dan spreken de zo ‘gevalideerde’ waarheidsclaims elkaar telkens tegen, ofwel men laat alleen de openbaringspretentie van zijn eigen godsdienst gelden. In het laatste geval is men kennelijk van mening dat het ‘krijgen van een openbaring’ bijna nooit een betrouwbare kernbron is, wat de eigen openbaringspretentie geheel ondermijnt.
pi_42767235
quote:
Vraag: Zijn wetenschappelijke ontdekkingen vaak niet in tegenspraak met de bijbel? Is het niet zo dat een groot deel van de bijbel door deze ontdekkingen zelfs ontzenuwd wordt?

Ons antwoord: Misschien tot verrassing van velen, maar niet iedereen, wordt dat wat in de bijbel staat juist vaak bevestigd door de wetenschap. Laten we eens wat dieper ingaan op enkele voorbeelden…

Wetenschap en de bijbel: Menselijke voortplanting

Sommige mensen vinden het een absurde gedachte dat het hele menselijke ras zou zijn voortgekomen uit slechts twee mensen (Adam en Eva). De wetenschap gaat echter in op dat wat we kunnen waarnemen, wat we kunnen bewijzen. Een man en een vrouw kunnen een derde persoon voortbrengen, en zo verder, tot je na verloop van tijd een steeds grotere bevolkingsgroep krijgt. De wetenschap bevestigt dit. Een andere manier waarop mensen in aantal kunnen toenemen is niet waargenomen of bewezen.
http://www.discovery.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=80&Itemid=45

Mensen kunnen zich voortplanten. QED: Wetenschap bevestigt de bijbel.
pi_42836036
http://video.google.nl/videoplay?docid=-3326292852590673568&q=science+seminar

Interessante seminar van een geloofsdogmaticus. Het begint redelijk doordacht, tot hij na een klein uur een verband legt tussen het aantal schoolboeken dat de evolutietheorie onderwijzen en allerlei statistieken over geweld, verkrachtingen, tienermoeders etc. Maar desalniettemin erg interessant.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:03:40 #270
160218 braadk1p
Dozenopzetter
pi_42848835
quote:
Mensen kunnen zich voortplanten. QED: Wetenschap bevestigt de bijbel.
Ik zou dit graag willen verwoorden naar: "De wetenschap sluit niet uit dat het hele menselijke ras uit slechts twee mensen ontstaan kan zijn".

De bijbel is de enige aanwijzing voor het ontstaan van het menselijke ras op deze manier. Er zijn echter tal van aanwijzingen dat de mens geevolueerd is vanuit een vorig wezen. Een wezen dat de voorouder is van de apen en van ons. Deze aanwijzingen komen niet uit een duizenden jaar oud boek, maar uit hedendaags empirisch onderzoek.

De vraag is, wat acht je meer aannemelijker? Voor mij uiteraard het laatste.
Crop circles are Chuck Norris’s way of telling the world that corn sometimes needs to lie the fuck down.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 22:05:40 #271
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_42848907
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 22:03 schreef braadk1p het volgende:
Ik zou dit graag willen verwoorden naar: "De wetenschap sluit niet uit dat het hele menselijke ras uit slechts twee mensen ontstaan kan zijn".
Volgens mij is er wel degelijk een wetenschappelijke ondergrens aan de minimale omvang van een populatie om op de langere termijn vruchtbaar te kunnen zijn. Afstammelingen van slechts twee mensen zouden ten onder gaan aan inteelt.
'Nuff said
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 17:53:22 #272
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43013491
Ik denk dat gelovigen vaak het idee hebben dat als ze stellen dat het bestaan van god niet te bewijzen valt en het ook niet bewijzen is dat hij niet bestaat. De kans 50%/50% is.
Maar het aantal niet te bewijzen entiteiten is oneindig imo. Dus de kans dat een god bestaat wat deel uitmaakt van deze oneindig grote verzameling entiteiten is dan oneindig klein ipv 50%
Of zie ik iets over't hoofd ?
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_43013953
quote:
Jongeren geloven vaker in hiernamaals dan ouderen

Jongeren geloven vaker in een leven na de dood dan ouderen. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van het RKK-programma Kruispunt. Hoewel mensen van boven de 50 wel kerkelijker zijn, zegt 37 procent van hen in een leven na de dood te geloven, tegenover 44 procent van de mensen tot 30 jaar. Vrouwen geloven vaker in een leven na de dood dan mannen. Het leven na de dood bestaat volgens de meeste mensen uit een hemel.

Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal mensen dat twijfelt over een leven na de dood is toegenomen, van 22 procent in 1996 naar 31 procent nu. Zowel het aantal mensen dat gelooft in een leven na de dood, als het aantal mensen dat daar niet in gelooft, is afgenomen.

Voor het onderzoek zijn ruim elfhonderd Nederlanders ondervraagd. De gegevens worden zondagavond gepresenteerd in de uitzending van Kruispunt.
"Ja, nee, ja, ik denk het wel ja. 't Is een gevoel...Ik bedoel, het lijkt me zo raar als er ...hihihihi."
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:17:27 #274
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43014090
http://www.refdag.nl/arti(...)+in+hiernamaals.html
Nog meer cijfers over het geloof in een hiernamaals.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 18:27:51 #275
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_43014367
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 18:17 schreef digitaLL het volgende:
http://www.refdag.nl/arti(...)+in+hiernamaals.html
Nog meer cijfers over het geloof in een hiernamaals.
quote:
Meer vrouwen dan mannen denken dat er een hiernamaals bestaat.
Ik vraag me af waar dat door veroorzaakt wordt..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')