abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24044101
Wat we vandaag de dag steeds meer in de Nederlandse politiek zien is dat het (helaas) grotendeels afhankelijk is van dagkoersen. Is er sociale onrust, dan kruipt men naar Bos. Zijn er aanslagen of dreigt er gevaar van terrorisme, dan gaat men snel naar rechts. Na de moord op van Gogh is maar weer eens bevestigt hoe standvastig de Nederlandse kiezer is. Wilders wist het in zijn eentje tot derde partij van het land te schoppen in de verschillende barrometers.

Mijn vraag cq stelling is dan ook: zou Wilders het straks met zijn lijst tot grootste partij kunnen schoppen ?
pi_24044295
Als hij een aardige ploeg weet te formeren schat ik hem in op 10 zetels. Wilders maakt geen kans om de grootste te worden als ik kijk naar de huidige situatie. Belangrijk is vooral dat hij allerlei zakenyuppen en anders ondernemend spul buiten de deur moet weten te houden.
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:20:13 #3
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24044326
Ik geef hem zeker 10 zetels.

Het is te hopen dat hij een goeie partij bijeen krijgt. Ik hoorde dat de oprichter van de Burke stichting ook mee wilde doen.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:29:46 #4
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24044565
Ik denk het niet. Wilders kreeg in de week na de moord op van Gogh ontzettend veel zetels, maar is sindsdien dalende. 3 weken geleden nog 27 zetels, 2 weken terug 25 zetels, deze week 22 zetels, en ik denk dat ie nog wel verder gaat zakken.

Een schokkende gebeurtenis als de moord op van Gogh heeft een korte tijd invloed op de politiek, maar na een maand of 2 a 3 is dat weer "afgeroomd" tot een normaal niveau.

Het andere probleem dat Wilders heeft is de LPF. In principe ligt de LPF het dichtst bij de standpunten van Wilders (alhoewel Wilders soms wat verder gaat in zijn uitspraken) en die partij is ook nog steeds goed voor een paar zetels. Met name door de moord op Fortuyn de dag VOOR de verkiezingen kreeg de LPF zoveel stemmen, maar er werd daarmee tevens bewezen dat de LPF niet in staat was te regeren, gezien de interne machtstrijd die de val van het Kabinet tot gevolg had.

Er zijn natuurlijk ook pas verkiezingen in 2007, en er kan in die tijd nog heel wat gebeuren. Nog 2 en een half jaar voor de stembussen weer open gaan.

Persoonlijk denk ik dat Wilders nooit de grootste partij zal worden in Nederland, althans voorlopig nog niet. Een nieuwe partij moet eerst maar eens een paar regeringen (2007 - 2011 en 2011 - 2015) in de opositie om maar eens ervaring op te doen als een echte partij voordat ze zomaar een regering binnen stappen. Wilders is verder een ontzettende populist die met one-liners hele volksstammen naar zich toe weet te trekken, maar een echt partij programma heeft Groep Wilders nog niet eens. Wat Wilders bijvoorbeeld met de Gezondheidszorg, Educatie, Defensie, Budgetering, Verkeer en Waterstaat, etc wil doen is nog lang niet op papier gezet en dat duurt ook nog wel even. Wilders vergaard momenteel stemmen met "minder burgerrechten voor Moslims" en "afschaffen Maximum snelheid" etc etc..... Maar aan een echt programma waar een hoop mensen achter staan ontbreekt het nog steeds. Afgezien van een paar inteviews op de site is het totaal onduidelijk wat voor toekomstvisie deze man voor Nederland heeft op alle raakvlakken. Ik snap dan ook niet waarom zoveel mensen zich door een paar uitspraken totaal laten meeslepen.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_24044569
Neen het volk is te stom en stemt en massa op wouter... hopeless
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:31:42 #6
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_24044611
Wilders heeft nog amper kunnen bewijzen dat hij meer is dan een soort Pim-wannabee. Om dat aan te tonen moet hij eerst een geloofwaardige partij uit de grond kunnen stampen. Voor die tijd is het onrealistisch hem hoger in te schatten dan een handvol zetels.
iedereen is uniek behalve ik
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:33:21 #7
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24044649
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:31 schreef Philosocles het volgende:
Wilders heeft nog amper kunnen bewijzen dat hij meer is dan een soort Pim-wannabee. Om dat aan te tonen moet hij eerst een geloofwaardige partij uit de grond kunnen stampen. Voor die tijd is het onrealistisch hem hoger in te schatten dan een handvol zetels.
Dat bedoelde ik dus eigenlijk met mijn langere posting. Er is geen programma, hij heeft alleen een paar interviews en wat populistische uitspraken. Eerst maar eens een tijdje zichzelf bewijzen in de opositie lijkt me.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:35:38 #8
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_24044712
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:30 schreef Fixxxer het volgende:
Neen het volk is te stom en stemt en massa op wouter... hopeless
Gut och gut wat een wroeging...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_24044713
Ik denk niet dat hij de grootste partij zal worden
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_24044736
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:33 schreef maartena het volgende:
Dat bedoelde ik dus eigenlijk met mijn langere posting. Er is geen programma, hij heeft alleen een paar interviews en wat populistische uitspraken.
De PvdA is net zo populistisch bezig, de jonge generatie betaald de kosten van hun plannen voor de ouderen.
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:39:03 #11
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24044796
Alles is mogelijk, maar ik denk toch dat Wilders nu wel aan het maximum zit qua zetels in de peilingen.

Hij zal iig nog een aantal (terroristische) aanslagen nodig hebben om van de angst van het volk te kunnen profiteren om zodoende de grootste te worden.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_24044828
Het is al eens eerder gezegd geloof ik, maar is er heden ten dage niet teveel incidenten politiek, waarbij kamerleden steeds achter de feiten aanlopen en reageren op relletjes en gebeurtenissen? Zo maak je je al gauw populistisch maar loop je steeds achter de feiten aan.
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:40:55 #13
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_24044837
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:36 schreef Steijn het volgende:

[..]

De PvdA is net zo populistisch bezig, de jonge generatie betaald de kosten van hun plannen voor de ouderen.
Volgens mij meer de 'rijkere generatie' en de 'vervuilende generatie' aangezien het begrotingstekort bij de tegenbegrotingen van de PvdA hetzelfde was.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  Redactie Frontpage vrijdag 17 december 2004 @ 20:42:21 #14
38148 crew  Innisdemon
pi_24044868
quote:
Zou Wilders een kans kunnen maken om de grootste te worden
Een KANS MAKEN om de grootste te worden kan iedereen
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_24045007
Als ik kijk naar de Partij van de arbeid die zichtbaar op verlies staat nu het geschil tussen vakbonden en kabinet is opgelost en als ik kijk naar de mega-overwinning van de LPF in 2002, kan ik eigenlijk alleen maar concluderen dat Nederland een kuddevolk is. Het politiek debat is tegenwoordig een grote dagkoers, en het stemmen op een partij lijkt precies hetzelfde verhaal.

Veel mensen denken naar mijn mening helemaal niet na over zaken als een goed inhoudelijk politiek program en de politieke ervaring die een partij al dan niet heeft. Nederland baseert zijn stem op de waan van de dag. Dat zien we nu bij de partij van de arbeid, en mocht er weer een aanslag of terreurdreiging komen, ook bij Wilders.

Los hiervan vind ik Wilders persoonlijk een politicus met erg veel potentieel. Oke, hij heeft nog weinig bewezen en nog niet eens een partij, maar toch. Zeker de conservatief/rechtse boodschap die Wilders als uitgangspunt neemt spreekt veel huidige VVD-kiezers, waaronder mij, erg aan. Voor mij is het echter wel zo dat ik even afwacht wat Wilders daadwerkelijk voor beweging gaat neerzetten. Voor mij is ook een voorwaarde dat populistische teksten als "ik lust hoofddoekjes rouw" en "weg met de maximunsnelheid" definitief uit de partij worden verbannen.
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:52:53 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_24045096
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:36 schreef Steijn het volgende:
De PvdA heeft nog nooit een stem van mij ontvangen.....Maar zij hebben in ieder geval regeringservaring, een duidelijk partij programma, en standpunten waar het volk iets mee kan. Als Wilders kans wil maken op een paar zetels dan dient ie toch eerst een fatsoenlijk partij programma te hebben.

Heeft ie zich trouwens al officieel ingeschreven als politieke partij?
-
pi_24045111
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:42 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

Een KANS MAKEN om de grootste te worden kan iedereen
Nou, ik denk dat dat niet helemaal waar is. Denk bijvoorbeeld eens aan de SGP........
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:55:46 #18
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_24045151
Waar zou Wilders het nog over moeten hebben als blijkt dat Turkije moeiteloos tot de EU wordt opgenomen?
Die schertsvertoning die hij de laatste dagen heeft opgevoerd, begint voor een hoop mensen al op te vallen als schijnheilig. Wilbers moet nog maar eens voor elkaar zien te krijgen dat hij een achterban kan kweken. Ik zie het niet gebeuren in elk geval.
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_24045206
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:52 schreef maartena het volgende:

[..]

De PvdA heeft nog nooit een stem van mij ontvangen.....Maar zij hebben in ieder geval regeringservaring, een duidelijk partij programma, en standpunten waar het volk iets mee kan.
De Pvda dankt het leeuwendeel van haar (potentiele) kiezers momenteel aan Wouter Bos en niet aan hun inhoudelijk program. Dat dit zo is, werd laatst nog maar eens onderschreven in een groot en breed artikel in de Volkskrant. Als Bos een fout maakt, of zelfs helemaal wegvalt, stort de PvdA denk ik als een plumpudding in elkaar
  vrijdag 17 december 2004 @ 21:01:53 #20
749 TheMarco
www.i-marco.nl/weblog/
pi_24045274
Nederlanders roepen altijd van alles bij peilingen. Als de storm geluwd is en er weer verkiezingen zijn haalt ie niet meer dan een paar zetels. De meeste mensen kiezen uiteindelijk toch wel weer voor hun 'vaste partij'.
I'm definitely caught up in the wrong universe.
Oh, and The Net is Dead too...
pi_24045285
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:55 schreef Harry_Sack het volgende:
Waar zou Wilders het nog over moeten hebben als blijkt dat Turkije moeiteloos tot de EU wordt opgenomen?
Er zijn zat rechtse/conservatieve standpunten te bedenken waar Wilders het over kan gaan hebben. Vooral op de thema's migratie en veiligheid zal hij denk ik goed weten te scoren.
quote:
Die schertsvertoning die hij de laatste dagen heeft opgevoerd, begint voor een hoop mensen al op te vallen als schijnheilig.
Welke schertsvertoning ?
quote:
Wilbers moet nog maar eens voor elkaar zien te krijgen dat hij een achterban kan kweken. Ik zie het niet gebeuren in elk geval.
Dat klopt, en hier zal denk ik ook heel veel van afhangen voor het al dan niet slagen van de toekomstige partij van Wilders.
pi_24045317
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 21:01 schreef TheMarco het volgende:
Nederlanders roepen altijd van alles bij peilingen. Als de storm geluwd is en er weer verkiezingen zijn haalt ie niet meer dan een paar zetels. De meeste mensen kiezen uiteindelijk toch wel weer voor hun 'vaste partij'.
Na 2002 en het huidige politieke klimaat ben ik daar niet zo zeker meer van........
pi_24045496
Als Wilders het goed doet in de grote lijsttrekkersdebatten: dan ja.
pi_24048072
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 21:04 schreef dekrakeling het volgende:

[..]

Na 2002 en het huidige politieke klimaat ben ik daar niet zo zeker meer van........
Mijn kloon alert gaat af ...

( Kan eigenlijk niet missen.. een topic over Wilders openen en vandaag geregt )

En wat betreft je OP vraag.. alles hangt samen met timing en momentum.
En natuurlijk de juiste mensen om hem heen.. hij heeft de tijd en een goed stel hersens dus ik voorzie een gouden toekomst.
Hij wordt in ieder geval groter als de marge partijtjes SP, Groen Links , D66 ect.
Wellicht met een medewerking van BV een Peter R en een Ayaan, een Eerdmans ect. zal hij zelfs de VVD kunnen verslaan.
  vrijdag 17 december 2004 @ 23:14:06 #25
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24048262
Vraag is, zou de VVD wel met hem willen samenwerken in een evt kabinet?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')