Over tientallen jaren zal het 'normaal' gevonden (moeten) worden om 'euthanasie' op je toe te passen als je niet mee draait binnen het systeem van die tijd...quote:Op donderdag 16 december 2004 23:44 schreef BansheeBoy het volgende:
Dit gaat me toch echt te ver ! "Lijden aan het leven"Hoe verzinnen ze het ?
Straks zeggen ze nog dat je recht hebt op euthenasie als je zakt voor je rij-examen
[afbeelding]
Inderdaad. Je hebt je leven in eigen hand.quote:Op vrijdag 17 december 2004 03:25 schreef oheng het volgende:
Nogmaals: wie de FUCK ben jij nou om te bepalen wat een ander met zijn leven doet.
Waarom gaat het je dan te ver?quote:Op vrijdag 17 december 2004 09:24 schreef vrouwtjetrouw het volgende:
Ik denk niet dat we hier aan moeten beginnen. Waar eindigt het op deze manier??
In veel landen is euthanasie (bij dodelijke ziekte) nog geen eens ingevoerd en wij moeten t al weer over Euthanasie bij ondraagzaam lijden hebben....
Euthanasie bij dodelijke ziekte vind ik goed, maar dit gaat me te ver.
Kijk, iemand met inlevingsvermogen...quote:Op vrijdag 17 december 2004 10:17 schreef N.icka het volgende:
[..]
nu nog wachten op een humane manier zodat deze mensen zich niet in een afzondering met eens stukje glas helemaal kapot snijden , of zich verwurgen aan hun kleding. In alle eenzaamheid.
Van mij mogen deze mensen . als ze het wensen op een humane manier sterven.
Indien iemand langdurig de wens heeft te willen sterven, dan moet dat kunnen. Een bekende oud-PvdA-senator heeft bijvoorbeeld euthanasie gepleegd. Al zijn vrienden waren dood en al zijn bloedverwanten ook. Hij was al oud en voelde dat de dood het vergeten was en elke dag was een lijdensweg. Na ampel beraad heeft hij zijn leven dan ook beeindigd.quote:Op vrijdag 17 december 2004 07:00 schreef Disorder het volgende:
[..]
Daar ben ik het mee eens, maar veel mensen zijn lang niet altijd chronisch depressief. Hoe bepalen we wie er dan wel of niet dood mag?
Wat een empathiequote:Op vrijdag 17 december 2004 01:36 schreef Youssef het volgende:
Je hebt geen ene fucking reden om hier terwijl je het zo goed hebt om depressief te zijn
Nee, niet alle depressies gaan over. Je hebt structurele en tijdelijk depressies.quote:Op vrijdag 17 december 2004 01:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Depressies gaan wel weer over. Je zou die mensen uit hun depressie moeten helpen. En daar bedoel ik niet dood maken mee.
En met een depressie kun je niet leven?quote:Op vrijdag 17 december 2004 12:54 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nee, niet alle depressies gaan over. Je hebt structurele en tijdelijk depressies.
Heb je er ook al over nagedacht dat als je vasthoudt aan deze zienswijze euthanasie op halfdood geboren babys onmogelijk wordt? En tevens dementen die geen verklaring hebben ondertekend dat ze dood willen? En mensen die ondraaglijk leiden na een auto ongeluk maar door de verlamming niet in staat zijn dit duidelijk te maken?quote:Op vrijdag 17 december 2004 03:25 schreef oheng het volgende:
Ik bedoel: wat de FUCK heb jij nou te bepalen wat een ander met z'n leven doet? Waar halen mensen die rechtvaardiging vandaan? En maar onder het mom van medeleven en andere onzin andere mensen jouw levensvisie door de strot drukken.
probleem blijft gewoon de grens te bepalen, dat lukt niet zomaar, iemand die een jaar depressief is meer recht op zelfdoding geven dan iemand die het een week is? En moet je toegeven aan iemand die niet in staat is redelijk te denken (zijn psyche is immers in de war)?quote:Op vrijdag 17 december 2004 13:19 schreef Monidique het volgende:
Ik zie het probleem niet helemaal: iemand wil dood, nou ja, laat hem dan lekker sterven op een sociale manier. Natuurlijk moet je mensen met psychische klachten niet meteen een spuitje geven, maar als iemand na therapiën en behandelingen toch echt nog steeds wenst te sterven, dan is dat zijn wil. Nogal bevoogdend om dan maar te zeggen: "Nee, hoor, u wilt niet dood, dat denkt u maar. "
Ook een deressie heb je in vele soorten en maten . Sommige zijn dusdanig zwaar dat daar niet mee te leven valt. Is dat moelijk voor te stellen?quote:Op vrijdag 17 december 2004 13:14 schreef Steijn het volgende:
[..]
En met een depressie kun je niet leven?
Het lijkt mij dat het in ieder geval alleen geldt voor mensen die toerekeningsvatbaar zijn en dat kan je volgens mij heel goed zijn, ook al heb je een depressie en wil je dood.quote:Op vrijdag 17 december 2004 13:49 schreef Re het volgende:
En moet je toegeven aan iemand die niet in staat is redelijk te denken (zijn psyche is immers in de war)?
Het lukt ook niet zomaar om een grens te bepalen , daar heb je gelijk in , toch zal je eens moeten beginnen om het gesprek daarover op gang te brengen .quote:Op vrijdag 17 december 2004 13:49 schreef Re het volgende:
[..]
probleem blijft gewoon de grens te bepalen, dat lukt niet zomaar, iemand die een jaar depressief is meer recht op zelfdoding geven dan iemand die het een week is? En moet je toegeven aan iemand die niet in staat is redelijk te denken (zijn psyche is immers in de war)?
Nogmaals, het toestaan van euthanasie anders dan bij alleen lichamelijk leiden zal er toe leiden dat de prikkel om uit de depressie te kruipen verdwijnt. Dat lijkt mij een heel erg enge ontwikkeling, ik heb liever dat we mensen beter proberen te maken dan dood te maken. Ik red liever het leven van 1 depressieveling dan dat ik er 100 uit hun zogenaamde ondraaglijk leiden verlos.quote:Op vrijdag 17 december 2004 13:57 schreef N.icka het volgende:
Het lukt ook niet zomaar om een grens te bepalen , daar heb je gelijk in , toch zal je eens moeten beginnen om het gesprek daarover op gang te brengen .
tsja, wat is toerekeningsvatbaar... iemand die chronisch depressief is schaar ik daar niet onder op neurobiologische grondenquote:Op vrijdag 17 december 2004 13:57 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat het in ieder geval alleen geldt voor mensen die toerekeningsvatbaar zijn en dat kan je volgens mij heel goed zijn, ook al heb je een depressie en wil je dood.
Huh , hoe kom je erbij dat de prikkel verdwijnt ,? Volgens mij heb je werkelijk geen enkel idee waar je het over hebt.quote:Op vrijdag 17 december 2004 14:05 schreef Steijn het volgende:
[..]
Nogmaals, het toestaan van euthanasie anders dan bij alleen lichamelijk leiden zal er toe leiden dat de prikkel om uit de depressie te kruipen verdwijnt. Dat lijkt mij een heel erg enge ontwikkeling, ik heb liever dat we mensen beter proberen te maken dan dood te maken. Ik red liever het leven van 1 depressieveling dan dat ik er 100 uit hun zogenaamde ondraaglijk leiden verlos.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |