De belastingen gaan omlaag, maar vervolgens moet je je blauw betalen aan school- en studiegeld, tolwegen, ziektekosten, etc. Nogal kortzichtige politiek als je daar kiezers mee denkt te trekken.quote:Op woensdag 15 december 2004 21:24 schreef Landmass het volgende:
Maar de meeste armen gaan er waarschijnlijk ook op vooruit. Die betalen nu 42%, daar zit echter nog een inkomensvrije voet bij maar dan toch, ze gaan er op vooruit. Misschien dat we, willen we 50% van de stemmen, het dan drastischer moeten aanpakken: 25% flattax
Er zijn 12 miljoen kiesgerechtigden in Nederland ( http://www.cbs.nl/nl/publ(...)2/pdf/z/zaanstad.pdf blz 17). Die 200 000 ambtenaren vertegenwoordigen nog geen 1.7% van de kiesgerechtigden .quote:Op woensdag 15 december 2004 21:31 schreef Morkje het volgende:
Ik denk dat als je 30% flattax in je programma gaan zetten er ook in moet zetten dat je 200.000 ambtenaren op straat schopt, omdat je anders niet op een sluitende begroting uitkomt. Daar gaan je stemmen...
Aan de andere kant, ze hoeven minder belasting te betalen. Waarschijnlijk gaat de middenklasse hier hard van profiteren.quote:Op woensdag 15 december 2004 22:15 schreef Morkje het volgende:
Als je 30% FT wil, dan moet je heeeeel drastisch gaan bezuinigen. Heel veel mensen zullen alleen de maatregelen zien waardoor ze er direct op achteruit gaan, en dat zullen er wel heeeeel veel zijn. (en terecht).
Niet per se natuurlijk, als de economie daardoor harder groeit wordt dat weer gecompenseerd. Het is maar net waar je op de Laffer-curve zit..quote:Op woensdag 15 december 2004 22:15 schreef Morkje het volgende:
Moet ik het dan nog verder voor je uitleggen:
Als je 30% FT wil, dan moet je heeeeel drastisch gaan bezuinigen. Heel veel mensen zullen alleen de maatregelen zien waardoor ze er direct op achteruit gaan, en dat zullen er wel heeeeel veel zijn. (en terecht).
Er zit dan ook geen belastingverlaging bijquote:Op woensdag 15 december 2004 22:23 schreef Sidekick het volgende:
Het beleid van Balkenende wordt nu al volop bekritisiseerd,
Kan je dat onderbouwenquote:en bij een flattax van 30% zal er nog veel meer bezuinigd moeten worden. Vooral de laagste inkomens gaan hier fors op achteruit.
Zoalsquote:We zullen heel wat zekerheden moeten opgeven, en dat maakt dit plan echt niet zo populair.
Aan drastische netto salaris verhoging ben ik niet bang voor hoor.quote:Ik vind het iig te drastisch.
Uiteraardquote:Op woensdag 15 december 2004 22:24 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zou voor zijn maar dan wel alle aftrekposten schrappen, hypotheek aftrek weg en hetzelfde op bedrijven toepassen en ook daar geen achterdeurtjes meer toestaan.
Waarom. Ook zij krijgen toch die belastingverlaging. Zij gaan van 45% gemiddeld (een snelle gok) naar 25%. Dat lijkt me wel stemmen trekken van de bovenmodaal verdienende mensen.quote:Dan ben ik volledig voor maar ik vermoed sterk dat dan juist de midden-hogere klasse ineens een stuk minder interesse heeft hierin.
Er zijn idd een aantal subsidies die minder kunnen, maar het rapport van de Burke stichting is enkel een mening over subsidies, niet een absoluut 'ijkpunt van waarheid' of de subsidies overbodig zijn. Dat rapport is terug te vinden: http://www.burkestichting(...)g/subsidiestaat.htmlquote:Op woensdag 15 december 2004 22:30 schreef Landmass het volgende:
[..]
Zoalsde zekerheid van ontwikkelinshulp de zekerheid van die geweldige gesubsidieerde kunst de zekerheid van een kwalitatief geweldig aanbod van de publieke netten
En zo kan ik toch wel 80 andere subsidie regelingetjes opnoemen maar dat heeft de Burke stichting al gedaan. Kan linkje naar dat subsidie=onzin raport eventjes niet vinden.
Drastische stijging van prijzen daarentegen zijn wel wat minder. En voor bepaalde groepen zullen die kosten groter zijn dan de inkomsten. Gevolg -> kwetsbare groepen worden nog kwetsbaarder.quote:[..]
Aan drastische netto salaris verhoging ben ik niet bang voor hoor.
Omdat die groepen wel kunnen profiteren van aftrekposten en de lagere inkomens niet.quote:Op woensdag 15 december 2004 22:33 schreef Landmass het volgende:
Waarom. Ook zij krijgen toch die belastingverlaging. Zij gaan van 45% gemiddeld (een snelle gok) naar 25%. Dat lijkt me wel stemmen trekken van de bovenmodaal verdienende mensen.
Ik denk dat hij bedoeld wat die ambtenaren kosten. In de VS betaal ik momenteel 27% belasting, ik geloof onderverdeeld in 23% Federaal, en 4% Staat, maar ik kan het even mis hebben met die precieze cijfers.quote:Op woensdag 15 december 2004 22:07 schreef Landmass het volgende:
Er zijn 12 miljoen kiesgerechtigden in Nederland ( http://www.cbs.nl/nl/publ(...)2/pdf/z/zaanstad.pdf blz 17). Die 200 000 ambtenaren vertegenwoordigen nog geen 1.7% van de kiesgerechtigden .
Het onderwijs in landen met een veel lagere belastingschaal (zoals de VS) is daarom ook kwalitatief lager dan in Nederland. De gezondheidszorg in de VS is voor de rijken prima te doen omdat ze het kunnen betalen, maar de keiharde feiten stellen dat zo'n 30% van de Amerikanen niet verzekerd is omdat ze het niet meer kunnen betalen.......quote:Op woensdag 15 december 2004 23:06 schreef Sidekick het volgende:
Die 19 miljard van de Burke stichting lijkt mij overigens een flattax van 25% niet te financieren. Vooral het onderwijs en de zorg zijn grote kostenposten waar je flink op moet bezuinigen.
Maar het maakt in feite niks uit. Of het nou linksom of rechtsom gaat het moet betaald worden door de burger.quote:Op woensdag 15 december 2004 21:30 schreef Kozzmic het volgende:
De belastingen gaan omlaag, maar vervolgens moet je je blauw betalen aan school- en studiegeld, tolwegen, ziektekosten, etc. Nogal kortzichtige politiek als je daar kiezers mee denkt te trekken.
Natuurlijk moet alles door de burgers betaald worden, maar het verschil tussen 'linksom' (gedeeltelijke inkomensnivelering) en 'rechtsom' (flattax) is toch groot. Vooral voor de minder kapitaalkrachtigen en de rijkeren.quote:Op donderdag 16 december 2004 00:00 schreef Steijn het volgende:
[..]
Maar het maakt in feite niks uit. Of het nou linksom of rechtsom gaat het moet betaald worden door de burger.Alleen gaan er, als je het via de overheid betaald overheadkosten vanaf, een overheid is immers niet gratis.
Maar linksom veranderd niets aan de overheadkosten, en dat is nu juist een punt waarop winst te behalen valt vermoed ik.quote:Op donderdag 16 december 2004 00:09 schreef Sidekick het volgende:
Natuurlijk moet alles door de burgers betaald worden, maar het verschil tussen 'linksom' (gedeeltelijke inkomensnivelering) en 'rechtsom' (flattax) is toch groot. Vooral voor de minder kapitaalkrachtigen en de rijkeren.
Geen idee, ik heb het idee in mijn hoofd dat er door inflatie aardig wat welvaart wegvalt. Ik vermoed verder dat er nog aardig wat zaken beter kunnen, zoals scholing, gezondheidszorg, pensioenen (waarom 8,8% betalen als je als 24-jarige genoeg zou hebben aan 1,1% ??). Daarmee wil ik niet per se zeggen dat voor alle zaken wat mij betreft alle overheid moet wegvallen.quote:Op donderdag 16 december 2004 00:23 schreef du_ke het volgende:
Maar is die winst nu echt zo groot dat er een significante welvaartsgroei valt te verwachten?
Tsjah, ik heb liever de indruk dat ik mijn eigen leven meer in mijn eigen handen heb. Dus als dat betekent dat ik een kaartje voor mijn voorruit moet plakken, dan moet dat maar.quote:Op donderdag 16 december 2004 00:23 schreef du_ke het volgende:
En weegt het op tegen de extra moeite die b.v. tolwegen kosten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |