Ik neem de vrije markt niks kwalijk.quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:14 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je vindt het dus kwalijk als de vrije markt ervoor zou zorgen dat wanneer de conjunctuur wat minder is, de huurprijzen dalen en als de conjunctuur wat beter is die prijzen stijgen?
want?quote:Dat zou mij juist niet zo'n probleem lijken, sterker nog, dat komt verdomd handig uit
Dat zei ik niet, alleen dat ik weer een stijging verwacht zodra de economie aantrekt.quote:Op donderdag 13 januari 2005 14:22 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom zouden die dan opeens explosief gaan stijgen?
Omdat de overheid hier (gelukkig) nog enige greep op heeft.quote:En waarom volgt de "sociale" woningbouw dan niet de markt?
Als dat segment de afgelopen jaren al geliberaliseerd was geweest dan evenmin.quote:Nu niet en ook de afgelopen jaren zijn die niet gedaald.
Zo lang er schaarste is wel.quote:Commerciele bedrijven hebben er ook helemaal geen baat bij om woekerprijzen te vragen.
Of er nu 10 of 100 aanbieders zijn, zolang er schaarste is kunnen ze allemaal woekerprijzen vragen.quote:Vrije markt werkt altijd beter mits er voldoende concurentie is
De overheid heeft idd overheadkosten, maar bedrijven hebben weer reclamekosten en winstmarges.quote:omdat dit een eerlijker systeem is, zodra de overheid er tussen gaat zitten heb je te maken met allerlei overhead kosten zoals een veel te duur ambtenaren apparaat om dit te controleren.
Bij het CBS weten ze anders precies hoeveel vraag er is naar welk soort woningen.quote:Ook mag het wel duidelijk zijn dat de overheid altijd veel te laat is met inspringen op de vraag
Noem eens een paar overbodige regeltjes waar particuliere aanbieders mee geconfronteerd worden?quote:, dat ook particuliere aanbieders dit probleem hebben is ook te danken aan de overvloed van regeltjes.
Die rol is mij veel te minimaal, maar dat is een andere discussie.quote:Niet dat de markt altijd heilig is maar het is in ieder geval een stuk transparanter dan de overheid.
Het enige wat de overheid in deze markt zou moeten doen is zorgen dat er goed toezichtt is en dat concurentie bevorderd wordt.
Preciesquote:Op donderdag 13 januari 2005 19:36 schreef DaveM het volgende:
Bij het CBS weten ze anders precies hoeveel vraag er is naar welk soort woningen.
[..]
stijgen of dalen van de prijzen heeft niet te maken met of de economie aantrekt maar heeft te maken met vraag en aanbod.quote:Op donderdag 13 januari 2005 19:36 schreef DaveM het volgende:
[..]
Dat zei ik niet, alleen dat ik weer een stijging verwacht zodra de economie aantrekt.
Of zie jij andere oorzaken voor de dalingen?
Dus de overheid zorgt voor een kunstmatige jaarlijkse stijging, ben je klaar mee als minima.quote:Omdat de overheid hier (gelukkig) nog enige greep op heeft.
Dat is nog maar de vraag, in een geliberaliseerde markt is doorstroming per definitie makkelijker omdat je dan niet meer het probleem hebt van voorgeschreven wachttijden (of de woningaanbieder wil dit systeem blijven handhaven).quote:Als dat segment de afgelopen jaren al geliberaliseerd was geweest dan evenmin.
Dan ook niet, prijzen zullen dan iets hoger liggen maar bij te hoge prijzen is het voor de aanbieder ook niet meer interessant.quote:Zo lang er schaarste is wel.
[..]
Of er nu 10 of 100 aanbieders zijn, zolang er schaarste is kunnen ze allemaal woekerprijzen vragen.
Maar werken wel efficienter en daardoor goedkope en in de huidige "markt" maken de woningbouw verenigingen ook winst en reclame.quote:De overheid heeft idd overheadkosten, maar bedrijven hebben weer reclamekosten en winstmarges.
Ja alleen is het nu wel duidelijk dat er met die gegevens te weinig gedaan wordt.quote:Bij het CBS weten ze anders precies hoeveel vraag er is naar welk soort woningen.
Weet je wel hoe lastig het is in Nederland om een huis, laat staan een wijk of flat te bouwen en aan hoeveel voorschriften en regels je moet voldoen.quote:Noem eens een paar overbodige regeltjes waar particuliere aanbieders mee geconfronteerd worden?
Mij niet, we moeten maar een keer af van de veel te overheersende overheid. We horen geen kleine kinderen te zijn, helaas zien veel burgers in dit land graag de overheid als opvoeder (tijdje terug een artikel over dat burger verwacht dat de overheid ook verantwoordelijk is voor hun kind)quote:Die rol is mij veel te minimaal, maar dat is een andere discussie.
De overheid heeft weer eens een onderzoek gedaan, en wat verbazingwekkend dat betaalbare woonruimte op de eerste plaats komt.quote:VROM-enquête zet woonwensen op rij
HILVERSUM Voor Nederlanders is vooral
de betaalbaarheid van hun woning erg
belangrijk.Dat blijkt uit een enquête
van het ministerie van VROM,die in
handen is van het Radio 1 Journaal.
Minister Dekker en staatssecretaris
Van Geel hebben laten onderzoeken wat
er leeft op hun terrein.Ze willen de
resultaten gebruiken bij hun beleid.
In het onderzoek scoren de aftrek van
de hypotheekrente,de veiligheid en de
leefomgeving hoog.Mensen hechten veel
belang aan groen in hun buurt.Minister
Dekker verzekert dat er groen en parken
worden gerealiseerd,ondanks de geplande
bouw in de nota ruimte.
Op sommige tereinen is het wel gelukt,bijvoorbeeld mkb alleen nog steeds niet genoeg, maar dat is ook al ingezet onder paars. Het probleem is ook dat er steeds meer "onzinnige" regels vanuit Brussel komen.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 08:23 schreef Basp1 het volgende:
En chewie om even terug te komen op de regeletjes dit kabinet had volgen mij in zijn doelstelling staan het aantal regels/ bureacratie terugdringen, maar tot nu toe zijn er alleen maar meer regels bij gekomen.
Het een sluit het ander toch niet uit?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 07:56 schreef Chewie het volgende:
stijgen of dalen van de prijzen heeft niet te maken met of de economie aantrekt maar heeft te maken met vraag en aanbod.
Omdat de overheid helaas al deels is tegemoet gekomen aan de geldzucht van de woningbouwcorporaties mochten de huren helaas al stijgen. Maar liever nog enige controle dan totale overlevering aan de "vrije" markt (vrij voor wie precies?).quote:Dus de overheid zorgt voor een kunstmatige jaarlijkse stijging, ben je klaar mee als minima.
Teveel de oren laten hangen naar belanghebbende marktpartijen bedoel je?quote:De schaarste is ook volledig toe te te schrijven aan de overheid omdat het enige segment in de huizenmarkt waar de overheid echt wat te zoeken heeft namelijk de sociale woningbouw heeft laten liggen.
Voorgeschreven wachttijden?quote:Dat is nog maar de vraag, in een geliberaliseerde markt is doorstroming per definitie makkelijker omdat je dan niet meer het probleem hebt van voorgeschreven wachttijden (of de woningaanbieder wil dit systeem blijven handhaven).
Een aanbieder die niet de hoogste prijs wil voor z'n produkt???quote:Dan ook niet, prijzen zullen dan iets hoger liggen maar bij te hoge prijzen is het voor de aanbieder ook niet meer interessant.
Dat laatste omdat ze al in de overgangsfase zitten naar volledig commercieel en niet omdat dat zo noodzakelijk zou zijn.quote:Maar werken wel efficienter en daardoor goedkope en in de huidige "markt" maken de woningbouw verenigingen ook winst en reclame.
Merkwaardige redenering.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 08:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De overheid heeft weer eens een onderzoek gedaan, en wat verbazingwekkend dat betaalbare woonruimte op de eerste plaats komt.
Dan zal de overheid toch veel moeten veranderen aan hun huidige beleid.
En chewie om even terug te komen op de regeletjes dit kabinet had volgen mij in zijn doelstelling staan het aantal regels/ bureacratie terugdringen, maar tot nu toe zijn er alleen maar meer regels bij gekomen.
Dat speelt ook al bij woningen met een nettohuur boven de 1000 euro. Bij lagere huren is er nog voldoende vraag. Er zijn meer mensen met een aardig inkomen dan jij denkt waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 14:57 schreef DaveM het volgende:
Het een sluit het ander toch niet uit?
Met al die bezuinigingen en een kwakkelende economie staan weinig mensen te popelen om door te stromen naar een duurdere woning. En aangezien dit soort woningen sterk is oververtegenwoordigd in de particuliere sector ligt het voor de hand dat men vooral daar te maken heeft met afnemende vraag en dus in prijs moet zakken.
Dat klopt inderdaad.quote:Daarnaast lokt de lage rentestand veel mensen die zich wél een duurdere woning kunnen veroorloven eerder naar de koopsector dan naar het duurdere huursegment.
In geen enkel ander land wordt de maximale huurprijsstijging door een tweede kamer besloten. Volstrekt achterhaald en bijzonder paternalistisch. De overheid zou wat meer moeten durven loslaten. De woningmarkt is in Nederland (en in Amsterdam al helemaal) zo verziekt, doordat de overheid niet durft los te laten en er teveel gebouwd is niet omdat de markt dat vroeg, maar om politieke redenen en idealen.quote:Omdat de overheid helaas al deels is tegemoet gekomen aan de geldzucht van de woningbouwcorporaties mochten de huren helaas al stijgen. Maar liever nog enige controle dan totale overlevering aan de "vrije" markt (vrij voor wie precies?).
Je weet duidelijk niet waar over je praat.quote:Teveel de oren laten hangen naar belanghebbende marktpartijen bedoel je?
Handjevol rijken.... in de eerste plaats hoef je geen mega inkomen te hebben om voor een geliberaliseerde huurwoning in aanmerking te komen. Het gaat om een behoorlijk grote groep. Er worden nu regelmatig sociale huurwoning verhuurd aan mensen met een inkomen van tussen dequote:Voorgeschreven wachttijden?
Maar hier heb je gelijk in, de wachtlijsten voor bv. een woning in Amsterdam zullen een stuk korter worden als alles geliberaliseerd zou zijn want dan krijg je simpelweg zulke hoge huren dat de meeste mensen geen belangstelling meer hebben en alleen een handjevol rijken mag vechten om een vrijgekomen woning.
Zo zijn de meeste woningcorporaties. Ze maken zelfs verlies op een belangrjik deel van hun woningen.quote:Een aanbieder die niet de hoogste prijs wil voor z'n produkt???
Corporaties zijn geen commerciële organisaties maar stichtingen dus je redenering is niet van toepassing.quote:Dat laatste omdat ze al in de overgangsfase zitten naar volledig commercieel en niet omdat dat zo noodzakelijk zou zijn.
Niet-commerciële organisaties die financieel geprikkeld worden (prestatieloon) kunnen imo net zo efficiënt werken als commerciële bedrijven, maar dan zonder noodzaak tot dure reclames en dikke winsten.
Maar dat komt omdat je geen reëel beeld hebt van de woningmarkt en de problemen die er spelen.quote:[Liberalisering woningmarkt![]()
Nou lekker sociaal. Anderen laten betalen voor jouw watergebruik. Het zal de PvdA wel weer niet wezen.quote:Voorbeeldje is in Amsterdam bijvoorbeeld "het plaatsen van individuele watermeters" dat mocht bijv. niet van de gemeente tot in de jaren negentig omdat dat asociaal zou zijn. Het was veel socialer als de waterlasten wat meer verdeeld werden onder de mensen. Met als gevolg dat nieuwbouw uit de jaren negentig nog gebouwd is zonder eigen watermeter en deze nu op debiele plekken door het -jawel- "Gemeentelijk Waterleidingbedrijf Amsterdam" wordt aangebracht. Amsterdam lijkt een grote stad, maar het is in bepaalde opzichten meer een soort ontwikkelingsland.
Het lijkt wel alsof ik een PR-man van de vastgoedsector hoor. Het enige objectieve criterium voor "te goedkoop" lijkt me dat ze meer kosten dan ze opleveren en dat is zelden het geval. Welke objectieve definitie van "te goedkoop" hanteer jij als ik vragen mag?quote:Op donderdag 13 januari 2005 23:15 schreef Tarak het volgende:
[..]
Precies
En dat is dus het probleem. Er zijn teveel goedkope huurwoningen en woningen met een wat lagere kwaliteit in Nederland.
Daarom hoeven de huren dus niet meer in alle gevallen laag te worden gehouden. Veel te veel mensen wonen te goedkoop en ......
Wat die woningcorporaties betreft (de overheid laat ik even weg omdat we anders weer verzeilen in een huursubsidie/HRA debat), voor zover ik weet leggen ze geen geld toe dus hoezo "betalen" die mee aan de huurprijzen?quote:..... dat is prima maar dat hoeft niet door de overheid en ook niet door woningcorporaties betaald te worden.
Jammer dat mevrouw Dekker namens de "volks"partij voor vrijheid en democratie die keuzevrijheid steeds verder aan banden legt. Goedkope huizen worden namelijk massaal (onder de mooie dekmantel van "verbetering stadswijken") gesloopt om plaats te maken voor duurdere woningen en bedrijfspanden.quote:Deze groep moet de keuze krijgen voor meer kwaliteit in een dure huur-of goedkopere koopwoning.
Dat wat DaveM zegt precies het geval is in Hilversum.quote:Op zondag 16 januari 2005 01:35 schreef Tarak het volgende:
Tarak heeft niet altijd zin om in het weekend met z'n werk bezig te zijn, en en hij moet eigenlijk studeren. Morgen kijk ik wel of ik zin heb om te reageren op zo'n post vol emotie.
Ik snap je post trouwens niet, wat moet ik, of iemand anders leren in Hilversum?
Te goedkoop vind ik dat mensen in een woning zitten die eigenlijk voor een doelgroep met een lager inkomen bedoeld is. Hiervoor worden criteria vastgesteld door de gemeente. De gemeente is namelijk verantwoordelijk voor de zogenaamde "huisvestingsverordening". Eerder gaf ik al enkele voorbeelden, mensen/gezinnen met inkomens boven de 40.000 euro horen eigenlijk niet in de sociale huisvesting en dat komt veel vaker voor dan jij denkt.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 22:08 schreef DaveM het volgende:
Het enige objectieve criterium voor "te goedkoop" lijkt me dat ze meer kosten dan ze opleveren en dat is zelden het geval. Welke objectieve definitie van "te goedkoop" hanteer jij als ik vragen mag?
Woningcorporaties maken wel degelijk verlies op de meeste sociale huurwoningen. De opbrengst van een woning tot 600 euro is lager dan de kosten van deze woning. Voor wat oudere woningen geldt dat in mindere mate omdat deze woningen tegen een lagere prijs gebouwd zijn. Nieuwbouw van sociale huurwoningen in de randstand is altijd ondrendabel.quote:Wat die woningcorporaties betreft (de overheid laat ik even weg omdat we anders weer verzeilen in een huursubsidie/HRA debat), voor zover ik weet leggen ze geen geld toe dus hoezo "betalen" die mee aan de huurprijzen?
Wat je vergeet is dat ingrijpen soms noodzakelijk is omdat de kwaliteit van de woningen niet meer past bij deze tijd waardoor de woningen aan concurrentiepositie inboeten. Meestal is er ook sprake van ernstige onderhoudsgebreken. Sommige mensen wonen er al jaren en die betalen dan verhoudingsgewijs een lager huurbedrag dan de mensen die er net zijn komen wonen.quote:Jammer dat mevrouw Dekker namens de "volks"partij voor vrijheid en democratie die keuzevrijheid steeds verder aan banden legt. Goedkope huizen worden namelijk massaal (onder de mooie dekmantel van "verbetering stadswijken") gesloopt om plaats te maken voor duurdere woningen en bedrijfspanden.
De vierkante meter prijzen van woningen liggen in bepaalde gebieden boven die van bedrijfsruimtes. Verder is je opmerking een beetje kinderachtig.quote:Daar verdienen verhuurders (voornamelijk vvd-volk) immers meer aan per m2.
Ieder heeft verschillende rollen. Een huurder betaald een bedrag aan huur om gebruik te maken van een bepaalde woning in dit geval. Dit bedrag wordt betaald aan de verhuurder, meestal de eigenaar.quote:Zodat je bij verhuizing of afbraak van je woning gedwongen wordt om duurder te gaan wonen (en als ik goed ben geïnformeerd zelfs als je gewoon blijft zitten waar je zit) bij hetzelfde inkomen (waarbij je ook nog eens te maken hebt met mega-stijgingen van de huurprijs in de toekomst terwijl een navenante salarisstijging in deze tijden van globalisme nog maar zeer de vraag is) of een kartonnen doos op te zoeken.
De optie van gewoon dezelfde huur blijven betalen en genoegen nemen met wat minder kwaliteit wordt zo gewoon geëlimineerd, terwijl de vraag daarnaar al jaren overweldigend is.
Op een zeer grote uitzondering na, zul je meer kwaliteit krijgen dan wat je had. Nogmaals, je kunt zelf kiezen waar je wilt wonen. En wat stijgende prijzen betreft..........prijzen stijgen nu en over 50 jaar zullen prijzen nog steeds stijgen. Een huurder krijgt gegarandeerd vervangende woonruimte en een verhuiskostenvergoeding. Dat is best goed geregeld dus. Een eigenaar die wordt uitgekocht, krijgt alleen een bedrag, en mag zelf maar oplossen hoe en waar hij gaat wonen. Zo slecht is het dus voor huurders niet geregeld.quote:En zou je bij overgang naar een veel duurder huurhuis ook nog een navenante kwaliteitsverbetering zien dan viel er met die dwang misschien nog te leven, maar de prijzen stijgen nou eenmaal harder dan er aan kwaliteit bijkomt. M.a.w. je wordt gewoon genaaid als huurder en tenzij je een goed salaris hebt zijn er ook geen betaalbare koopwoningen meer.
Gelukkig wel, anders waren de huren nóg veel harder gestegen en betaalden veel mensen nu een nóg groter deel van hun inkomen aan woonlasten.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 20:36 schreef Tarak het volgende:
In geen enkel ander land wordt de maximale huurprijsstijging door een tweede kamer besloten.
Als je van mening bent dat het goed is als marktpartijen grof geld "verdienen" aan andermans behoefte aan onderdak dan kan ik me voorstellen dat overheidsbemoeienis in jouw ogen achterhaald is.quote:Volstrekt achterhaald
Weg met die bemoeienis en binnen no time hebben we volgens jou een ruim aanbod van goede en goedkope woningen? Alsof de woningmarkt te vergelijken is met bv. de automarkt.quote:en bijzonder paternalistisch.
Dit kabinet heeft idd de "durf" om los te laten. De algemene verwachting is een explosieve stijging van de huren.quote:De overheid zou wat meer moeten durven loslaten. De woningmarkt is in Nederland (en in Amsterdam al helemaal) zo verziekt, doordat de overheid niet durft los te laten
Als je doelt op al die leegstaande kantoorgebouwen, volgens mij zijn die niet in opdracht van de overheid gebouwd. Of ben je nu in de war met bepaalde infrastructuur?quote:en er teveel gebouwd is niet omdat de markt dat vroeg, maar om politieke redenen en idealen.
Hier ben ik het wel weer mee eens. Inderdaad belachelijk, het lijkt me niet meer dan normaal dat iedereen gewoon betaalt naar verbruik.quote:Voorbeeldje is in Amsterdam bijvoorbeeld "het plaatsen van individuele watermeters" dat mocht bijv. niet van de gemeente tot in de jaren negentig omdat dat asociaal zou zijn. Het was veel socialer als de waterlasten wat meer verdeeld werden onder de mensen. Met als gevolg dat nieuwbouw uit de jaren negentig nog gebouwd is zonder eigen watermeter en deze nu op debiele plekken door het -jawel- "Gemeentelijk Waterleidingbedrijf Amsterdam" wordt aangebracht. Amsterdam lijkt een grote stad, maar het is in bepaalde opzichten meer een soort ontwikkelingsland.
Sociale nieuwbouw vormt slechts een deel van alle nieuwbouw, de rest is wèl winstgevend. Tel daarbij op alle woningen vóór 1990 --- die vanwege de jaarlijkse huurstijgingen plus de enorme stijging van de verkoopwaarde onmogelijk nog verliesgevend kunnen zijn --- en het totaalplaatje voor woningcorporaties ziet er toch een heel stuk vrolijker uit dan jij hier schetst.quote:Corporaties maken nog steeds verlies op het verhuren van woonruimte. In de randstad is het niet meer mogelijk om nieuwbouw te bouwen en deze panden rendabel als sociale huurwoning te verhuren. Op elke sociale huurwoning die sinds 1990 in de randstad is gebouwd wordt verlies gemaakt.
Ligt er dus aan hoever de teugels gevierd worden door de overheid.quote:De grote bedragen komen van de waardestijging van woningen, maar deze kunnen corporaties nu eenmaal niet volledig verzilveren want dan zijn ze al hun woningen kwijt.
Nee zolang je maar betaalt (ook al is dat 50% van je inkomen) zijn midden- en lagere inkomens ook van harte welkom.quote:Handjevol rijken.... in de eerste plaats hoef je geen mega inkomen te hebben om voor een geliberaliseerde huurwoning in aanmerking te komen.
Ja en die wachten massaal op het vrijkomen van betaalbare koopwoningen. Zijn die er dan vertrekken ze vanzelf (alleen al vanwege de lage rentestand). Explosieve huurstijgingen zorgen weliswaar voor een versnelling van dit proces maar dupeert iedereen met een te laag inkomen om een woning te kunnen kopen. Een veel te rigoreus middel dus, waardoor een hoop mensen met structureel hogere woonkosten opgezadeld worden.quote:Het gaat om een behoorlijk grote groep. Er worden nu regelmatig sociale huurwoning verhuurd aan mensen met een inkomen van tussen de 40.000 en de 50.000 euro. Stellen soms tussen de 60.000 en de 80.000 euro.
Wel te weinig koopwoningen, maar daaruit volgt nog niet dat er een overschot aan huurwoningen zou zijn, laat staan aan goedkope huurwoningen. Aan beide soorten is gewoon een groot tekort.quote:Daarnaast zijn er teveel goedkope huurwoningen in Nederland, zeker in Amsterdam. In Amsterdam (70 tot 75% huurwoningen en 25 tot 30% koopwoning) is het grote probleem een tekort aan koopwoningen waardoor de huurmarkt overspannen is.
Wat noem jij een belangrijk deel?quote:Zo zijn de meeste woningcorporaties. Ze maken zelfs verlies op een belangrjik deel van hun woningen.
Ik had het dan ook over de situatie ná liberalisering.quote:Corporaties zijn geen commerciële organisaties maar stichtingen dus je redenering is niet van toepassing.
De bedoeling is toch dat die sociale functie op den duur helemaal verdwijnt en het volledig commerciële bedrijven worden?quote:Ook hebben corporaties een omschreven sociale functie in hun statuten. Sociaal wil echter niet zeggen dat ze iedereen maar te goedkoop laten wonen, en zeker geen groepen die makkelijk meer kunnen betalen. Corporaties worden teven door middel van het BBSH besluit door de overheid gecontroleerd op hun sociale functie.
Zoals uit deze en vorige bijdrage (hopelijk) blijkt kun jij ook nog wel wat inzicht gebruiken als aanvulling op je ervaringswijsheid. Geen dank overigens.quote:
Maar dat komt omdat je geen reëel beeld hebt van de woningmarkt en de problemen die er spelen.
Goh dit vind ik een nogal zichzelf tegensprekend verhaal. Want je zegt dat van de ene kant de wbv's geen winst maken bij huizen onder de 600 euro, behalve bij wat oudere huizen. Nou zullen we als uitgangspunt dan de huizen van voor 1990 nemen, verklap mij dan eens welk percentage woningen van voor 1990 bij de WBV's aanwezig zijn. Ik dacht namelijk dat voornamelijk vanaf de jaren 90 de nieuwbouw in de sociale sector tot stilstand gekomen is.quote:Op zondag 16 januari 2005 13:50 schreef Tarak het volgende:
Woningcorporaties maken wel degelijk verlies op de meeste sociale huurwoningen. De opbrengst van een woning tot 600 euro is lager dan de kosten van deze woning. Voor wat oudere woningen geldt dat in mindere mate omdat deze woningen tegen een lagere prijs gebouwd zijn. Nieuwbouw van sociale huurwoningen in de randstand is altijd ondrendabel.
De papieren winsten zitten in de waardestijging van de woning, maar die kun je dus niet verzilveren.
Niemand zegt dat mensen voor 150 euro in een villa op de prinsegracht willen zitten, wat niet eens kan, want daar staan aleen maar herenhuizen en dat zijn eigenlijk geen villa's.quote:Het probleem met dit soort discussies vind ik dat mensen eigenlijk in een villa op de Prinsengracht voor 150 euro in de maand willen wonen. En helaas, dat zit er niet in.
Dat soort foldertjes blijven in mijn huis altijd op de gang liggen, zodat iedereen er even z'n voet op kan zetten alvorens naar buiten te gaan.quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:49 schreef Harry_Sack het volgende:
De eerste akties lijken te zijn begonnen. Gister kreeg ik een pamflet van de organisatie SASH in mijn handen. Met de titel: "Wonen is een eerste levensbehoefte, een fundamenteel recht voor iedereen"
LANDELIJKE DEMONSTRATIE
STOP AFBRAAK SOCIALE HUISVESTING
Tegen het huisvestingsbeleid van de regering
5 februari 2005
13.00 op de Dam
Amsterdam
Voelt dat goed, lekker vanuit je koophuis toekijken hoe dit kabinet huurders uitknijpt?quote:Op donderdag 20 januari 2005 12:55 schreef Speth het volgende:
[..]
Dat soort foldertjes blijven in mijn huis altijd op de gang liggen, zodat iedereen er even z'n voet op kan zetten alvorens naar buiten te gaan.
Ik zit in een studentenhuisquote:Op donderdag 20 januari 2005 13:14 schreef DaveM het volgende:
[..]
Voelt dat goed, lekker vanuit je koophuis toekijken hoe dit kabinet huurders uitknijpt?
You bet, dankzij dit soort maatregelen zal het aanbod op de huizenmarkt op termijn stijgen, iets wat met 40 jaar corporatistisch-socialistische maatregelen nooit gelukt is.quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:14 schreef DaveM het volgende:
Voelt dat goed, lekker vanuit je koophuis toekijken hoe dit kabinet huurders uitknijpt?
Genoeg gescheeuw heeft gewerkt, bij de cda zijn ze tot inkeer gekomen.quote:CDA tegen liberaliseren huurmarkt
DEN HAAG Het CDA is tegen het plan van
minister Dekker om de huurmarkt volgend
jaar vrij te geven.In de Tweede Kamer
zei woordvoerder Van Bochove dat het
liberaliseren van de huren nu niet kan,
omdat de markt overspannen is.
Door de opstelling van het CDA is er
geen meerderheid voor liberalisering.De
linkse oppositie was altijd al tegen.
Zij zijn bang dat het vrijgeven leidt
tot exorbitante stijgingen van de huur.
Dekker wil liberaliseren om woningbouw
te stimuleren.Het CDA is daar niet
principieel tegen,maar wil juist dat er
eerst meer wordt gebouwd om huurders te
beschermen tegen hoge huurverhogingen.
Geweldig, nou hopen dat ze weten vol te houden! Je moet er toch niet aan denken dat er een gigantische exodus naar Oost-Groningen plaats moet vinden?quote:Op donderdag 20 januari 2005 13:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Genoeg gescheeuw heeft gewerkt, bij de cda zijn ze tot inkeer gekomen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |