Dat je in 2002 verhuisde was zeker ´toeval´?quote:Even ter vergelijking, in de VS geldt een periode van 2 jaar. Echter, als je al meer dan 2 jaar getrouwd bent ten tijde van de aanvraag dan krijg je direct een permanente verblijfsvergunning. Ik was dus in 1999 getrouwd, verhuisde in 2002 naar de VS, en mag - ongeacht of mijn vrouw van mij zou scheiden - tot 2012 legaal in de VS verblijven. Na die 10 jaar wordt de vergunning gewoon verlengd, of ik nou getrouwd ben of niet.
Ik begrijp je niet? We hadden in de zomer van 2001 een doel gesteld om in de zomer van 2003 naar de VS te verhuizen, lekker op ons eigen gemak. Julia wilde toch weer graag naar huis, maar we hadden het goed in Nederland en echt haast hadden we ook niet. Na 11 September vroeg de moeder van mijn vrouw of we eerder wilden komen. Zij voelde zich erg alleen, en heeft naast de broer van mijn vrouw die toch enigzins afstandelijk is geen familie in California (die zitten allemaal in Canada).quote:Op donderdag 6 januari 2005 17:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat je in 2002 verhuisde was zeker ´toeval´?
quote:Op donderdag 6 januari 2005 14:39 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En waarom vertrekt diegene niet weer als de relatie is stuk gelopen, de reden om hier te komen wonen is er immers niet meer.
Aanvraag Nederlands Paspoort: April 2001quote:Op donderdag 6 januari 2005 18:28 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Wanneer had Julia d´r Nederlands paspoort binnen en wanneer zijn jullie verhuis?
Dat is een understatement.quote:Het lijkt er sterk op dat je problemen hebt met het feit dat Julia de Nederlandse nationaliteit heeft verkregen en vervolgens naar de VS verhuisd. De reden hiervoor is helemaal niet sinister verder, we willen gewoon terug naar Nederland kunnen indien de situatie dat vereist. Met een EU paspoort is dat nou eenmaal makkelijker.
Nee want zo als jij het stelt is er helemaal geen reden voor een huwelijkspartner om een permanente verblijfsvergunning of de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen want de redenen waarom ze naar Nederland komen is er niet meer volgens jou.quote:Pssst...Als je nou eens goed gelezen had, had je al zeker 10 keer kunnen zien dat diegene dan wel vertrekt
Niet het onderwerp veranderen! We hebben het over huwelijksmigratie. Kijk naar de topictitel.quote:Op donderdag 6 januari 2005 13:02 schreef Vhiper het volgende:
Nope, want hier haal je naturalisatie erbij. We hadden het over migranten en een migrant is geen migrant meer na naturalisatie.
Aan IND.NL te zien hoort 'in je eigen onderhoud kunnen voorzien' nog niet als kwalificatie bij wat jij noemt 'volkomen ingeburgerd'. Er staat gewoon dat je nederlander mag worden als je al 3 jaar hier samen woont.quote:Na naturalisatie is een migrant een Nederlander, met alle rechten en plichten die erbij horen. Om voor naturalisatie in aanmerking te komen, dient een migrant volkomen ingeburgerd te zijn.
Aangezien onze discussie over kansloze migranten ging en een kansloze migrant dus geen Nederlands spreekt, schrijft, etc, is naturalisatie voor een kansloze migrant geen optie en rest alleen die verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd en daar zit weer die vijf jaars termijn aan vast.
Citeer maar waar IND weergeeft wat jij denkt dat het beleid is.quote:Ik geef toe dat de IND het een beetje ondoorzichtig weergeeft, maar dat is tegenwoordig beleid, onder de noemer "ontmoediging" wordt migratie zo moeilijk mogelijk gemaakt, zelfs met dit soort trukjes.
Die vraag draai ik om: Waarom zouden wij als samenleving het risico lopen dat die relatie stuk loopt? Waarom niet gewoon zeker weten dat de immigrant in het eigen onderhoud kan voorzien door juiste criteria vast te stellen, bijvoorbeeld opleidingseisen of immigranten (net als vroeger!!) meteen begeleiding naar werk te verschaffen, en als ze niet aangenomen worden mogen ze linea recta het vliegtuig terug nemen?quote:Als het zeker was dat die personen na zoveel jaar weer zouden worden uitgezet, ben ik het met je eens, maar ze komen juist hier om permanent met een partner te trouwen, te wonen en te leven, dan moet je niet bij voorbaat al uitgaan van het risico dat de relatie misschien stuk gaat lopen. Het is de keuze van die migrant om het risico van een relatie aan te gaan, wie ben jij dan om die migrant "In bescherming" te nemen en de relatie bij voorbaat al kansloos te verklaren??
Nee, eens. Ook in eerdere postings gaf ik al aan: opleidingseis OF baangarantie. Als iemand zonder opleiding in het eigen onderhoud kan voorzien, is aan die voorwaarde immers al voldaan. Opleiding is slechts een middel om 'kans op een baan' te kunnen meten. Als het een opleiding tot trekschuit-kapitein of riskja-fieters is, heeft de opleiding natuurlijk geen zin.quote:Op donderdag 6 januari 2005 17:15 schreef maartena het volgende:
En hoe doe je dat dan met de Nederlander die al 10 jaar in Canada woont, daar een Canadese getrouwd heeft en 2 kinderen krijgt.... en na 8 jaar huwelijk een baan in Nederland kan krijgen en besluit om weer terug te komen naar Nederland, en zijn gezin mee wil nemen?
Stel nou dat de dame in kwestie geen substantiele opleiding heeft gehad omdat ze al die tijd gewoon voor de 2 kindertjes heeft gezorgt..... moet je zo'n iemand gewoon weigeren omdat ze koos voor het gezin in plaats van een opleiding?
Terugkomers, mensen die eerder de nederlandse nationaliteit hadden, worden door de IND dan ook soepeler behandeld.quote:Lijkt me niet echt een eerlijke gang van zaken...... Zeker niet gezien de kinderen al vanaf geboorte zowel de Canadese als de Nederlandse nationaliteit dragen!
(Dit is overigens echt gebeurd, alleen wonen deze mensen nu in de buurt van Amsterdam omdat deze opleidingseis niet bestaat - ben net twee weken in Canada geweest en hoorde dit verhaal van een familielid).
Dit komt een stuk dichter bij de waarheid.quote:De reden hiervoor is helemaal niet sinister verder, we willen gewoon terug naar Nederland kunnen indien de situatie dat vereist Julia ernstig ziek wordt want dan is de gezondheidszorg in de VS veel te duur en gaan we lekker parasiteren op de belastingcenten van een andere Nederlander die wel gewoon heel zijn leven in Nederland belasting betaalt en niet 3 jaar.
Vind je dat een goede termijn?quote:Er staat gewoon dat je nederlander mag worden als je al 3 jaar hier samen woont.
Vhiper bekijkt maar een kant van de medaille.quote:Die vraag draai ik om: Waarom zouden wij als samenleving het risico lopen dat die relatie stuk loopt? Waarom niet gewoon zeker weten dat de immigrant in het eigen onderhoud kan voorzien door juiste criteria vast te stellen, bijvoorbeeld opleidingseisen of immigranten (net als vroeger!!) meteen begeleiding naar werk te verschaffen, en als ze niet aangenomen worden mogen ze linea recta het vliegtuig terug nemen?
quote:Op donderdag 6 januari 2005 20:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dit komt een stuk dichter bij de waarheid.
Je zal maar ziek worden en dat dan minder goede zorg krijgt omdat die ook moet krijgen omdat hij of zij zijn/haar Nederlands paspoort heeft gekregen bij een pak melk.
Leg eens uit hoe een Canadese die voor het moederschap en de gezinsrol koos - en verder geen enkele opleiding heeft - een onderhoudsgarantie heeft mocht het tot een echtscheiding komen tussen dit Nederlands-Canadese koppel?quote:Op donderdag 6 januari 2005 20:41 schreef hace_x het volgende:
Nee, eens. Ook in eerdere postings gaf ik al aan: opleidingseis OF baangarantie. Als iemand zonder opleiding in het eigen onderhoud kan voorzien, is aan die voorwaarde immers al voldaan.
Als mijn vrouw kanker krijgt krijg ik ook in Nederland geen nieuwe verzekering meer. En mijn verzekering kost een hoop, maar dekt ook een hoop. Of ik beter af ben in Nederland waag ik te betwijfelen.quote:Op donderdag 6 januari 2005 21:16 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat is wel de realiteit als je mensen na 3 jaar een Nederlands paspoort geeft die geen band met Nederland hebben
En als je vrouw bijvoorbeeld kanker krijgt ben je voor je portomonee veel beter af in Nederland.
De termijn maakt mij niet uit: De immigrant moet aan de poort geweert worden als die niet in het eigen onderhoud kan voorzien. We hebben het hier over importpartners / huwelijksimmigranten. Kanslozen moeten we weren, mensen die hier snel een baan hebben moet je gewoon zo snel mogelijk naturaliseren, voor die laatste gevallen lijkt mij 3 jaar zelfs wat lang. Mag van mij al bij het hebben van een werkcontract voor onbepaalde tijd.quote:Op donderdag 6 januari 2005 20:59 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[ 3 jaar naturalisatie mogelijk als de immigrant samen woont met een tijdelijke verblijfsvergunning ]
Vind je dat een goede termijn?
Dat klopt, en hij leest ook nog eens erg slecht.quote:Vhiper bekijkt maar een kant van de medaille.
We gaan verder met de vrouw van Maartena, waarschijnlijk is ze minimaal 30(een schatting) en heeft ze 3 jaar van die 30 jaar in Nederland gewoond en lijkt het er nu niet op dat ze terug gaat naar Nederland. Waarschijnlijk was ze niet kansloos, want ze had gewoon een baan.quote:De termijn maakt mij niet uit: De immigrant moet aan de poort geweert worden als die niet in het eigen onderhoud kan voorzien. We hebben het hier over importpartners / huwelijksimmigranten. Kanslozen moeten we weren, mensen die hier snel een baan hebben moet je gewoon zo snel mogelijk naturaliseren, voor die laatste gevallen lijkt mij 3 jaar zelfs wat lang. Mag van mij al bij het hebben van een werkcontract voor onbepaalde tijd.
Gelukkig verander jij de wetten niet.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 04:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Ik vind wel dat hij veel meer recht op een Nederlands paspoort heeft dan de vrouw van Maartena.
Ja, plee's schoonmaken... nou en? Wat is nou je argument? Dat omdat ze geen plee's WIL schoonmaken dat ze van een uitkering mag gaan genieten ofzo? Zo niet: Waarom noem je het dan eigenlijk?quote:Op donderdag 6 januari 2005 21:23 schreef maartena het volgende:
[..]
Leg eens uit hoe een Canadese die voor het moederschap en de gezinsrol koos - en verder geen enkele opleiding heeft - een onderhoudsgarantie heeft mocht het tot een echtscheiding komen tussen dit Nederlands-Canadese koppel?
In dit geval zou de Canadese gewoon plee's moeten schoonmaken als het zou komen tot een echtscheiding. Er is geen enkele opleiding, en er is ook geen enkele baangarantie. Ze heeft niet of nauwelijks werkervaring.
Aha.. ja dat ben ik wel met je eens eigenlijk. Ik denk dat ik je punt begrijp: Misschien zouden er voor partners die reeds 8 jaar gelukkig getrouwd zijn en waarvan 1 der partners REmigreert (omdat die eerder al in Nederland woonde), andere regels moeten gelden dan voor importpartners die hierheen verhuizen -wegens- het net voltrokken huwelijk. Verwoord ik dat zo correct? Punt blijft dan natuurlijk dat je regels moet opstellen dat je gegarandeerd hebt dat men, daar, inderdaad ook die 8 jaar samengewoond heeft. Anders krijgen we weer andere schijnhuwelijken om hier op het sociale stelsel te kunnen komen teren.quote:De opleidingseis die hier gesteld wordt zou een Nederlands/Canadees echtpaar uit Nederland weren omdat de vrouw koos voor het gezin in plaats van een carriere. De Canadese is hier de importpartner. En in deze situatie is het ook nog eens zo dat de Nederlander al ruim 10 jaar geen cent belasting heeft betaald aan het Nederlandse sociale stelsel.
Ik zie niet in waarom het goed voor Nederland zou zijn om dergelijke gezinnen uit Nederland te weren. Ze zijn 8 jaar getrouwd, zijn gelukkig...... maar de importpartner heeft in dit geval geen opleiding, geen werkervaring. Een wetgeving die opleidingseissen stelt aan de importpartner zal dus dit gezin moeten weigeren vanwege het ontbreken van een opleiding, en het ontbreken van een baangarantie.
Ik verander niets, jij haalt er naturalisatie bij, ik niet.quote:Op donderdag 6 januari 2005 20:34 schreef hace_x het volgende:
Niet het onderwerp veranderen! We hebben het over huwelijksmigratie. Kijk naar de topictitel.
Jij denkt dat een importbruidje na drie jaar hier getrouwt gewoont te hebben, zo ff langs de gemeente kan om een paspoortje op te halen??quote:Aan IND.NL te zien hoort 'in je eigen onderhoud kunnen voorzien' nog niet als kwalificatie bij wat jij noemt 'volkomen ingeburgerd'. Er staat gewoon dat je nederlander mag worden als je al 3 jaar hier samen woont.
Zodra hun website weer beschikbaar is, zal ik dat zeker doen.quote:Citeer maar waar IND weergeeft wat jij denkt dat het beleid is.
Graag zou ik graag een bron zien waaruit blijkt dat aan huwelijksmigranten ooit opleidingseisen of meteen begeleiding naar werk is geeist/verstrekt.quote:Die vraag draai ik om: Waarom zouden wij als samenleving het risico lopen dat die relatie stuk loopt? Waarom niet gewoon zeker weten dat de immigrant in het eigen onderhoud kan voorzien door juiste criteria vast te stellen, bijvoorbeeld opleidingseisen of immigranten (net als vroeger!!) meteen begeleiding naar werk te verschaffen, en als ze niet aangenomen worden mogen ze linea recta het vliegtuig terug nemen?
En waarom precies moet dat in Nederland gebeuren?quote:Verder moeten wij, als samenleving, dat, voor ons als samenleving verwaarloosbare risico, het risico ligt immers volkomen bij de migrant en partner, nemen omdat we, als samenleving het recht op vrije partnerkeuze c.q. gezinsvorming, een fundamenteel mensenrecht, dienen te respecteren. Normen en waarden, weet je nog?
Naturalisatie komt de discussie in omdat het een mogelijkheid is voor kansarmen om hier via het huwelijk hierheen te komen, terwijl ze niets bijdragen aan onze samenleving en er slechts op teren. Drie of vijf jaar samenwonen: en inderdaad je naturalisatie en toegang tot dit sociale paradijs is een feit. Dat staat op die site die jij aanhaalt.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:41 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik verander niets, jij haalt er naturalisatie bij, ik niet.
Jij denkt dat een importbruidje na drie jaar hier getrouwt gewoont te hebben, zo ff langs de gemeente kan om een paspoortje op te halen??
Lees op de website van de IND (Zodra dat ding het weer doet, op het moment van posten, lag die site plat.) eens na hoe naturalisatie in z'n werk gaat en aan welke eisen je moet voldoen. Da's wel ff iets meer dan hier alleen maar wonen.
Zou tijd worden dat je ook de regels die niet in je straatje passen zou bestuderen.quote:Zodra hun website weer beschikbaar is, zal ik dat zeker doen.
Ja! Dat zou ik ook willen zien!quote:Graag zou ik graag een bron zien waaruit blijkt dat aan huwelijksmigranten ooit opleidingseisen of meteen begeleiding naar werk is geeist/verstrekt.
Kom je nu opnieuw met die dooddoener? Daar hebben we het al tot in den treure over gehad.quote:Verder moeten wij, als samenleving, dat, voor ons als samenleving verwaarloosbare risico, het risico ligt immers volkomen bij de migrant en partner, nemen omdat we, als samenleving het recht op vrije partnerkeuze c.q. gezinsvorming, een fundamenteel mensenrecht, dienen te respecteren. Normen en waarden, weet je nog?
quote:Die goed-verdienende partner kan altijd nog naar het buitenland als die zo verliefd is, weet je nog?
Omdat een van de twee partners Nederlander is en dus het recht heeft in z'n eigen land een gezin te stichten met wie hij wil.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 17:51 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En waarom precies moet dat in Nederland gebeuren?
Er zijn meer voorwaarden waaraan je dient te voldoen, dan hier maar 3 jaartjes wonen. De site doet het weer, dus:quote:Op zondag 9 januari 2005 18:05 schreef hace_x het volgende:
Naturalisatie komt de discussie in omdat het een mogelijkheid is voor kansarmen om hier via het huwelijk hierheen te komen, terwijl ze niets bijdragen aan onze samenleving en er slechts op teren. Drie of vijf jaar samenwonen: en inderdaad je naturalisatie en toegang tot dit sociale paradijs is een feit. Dat staat op die site die jij aanhaalt.
quote:Zou tijd worden dat je ook de regels die niet in je straatje passen zou bestuderen.
Ach ja, het feit dat we al weer een tijdje een emmigratieland zijn en dit sterk toeneemt (En de immigratie sterk daalt), vergeet je voor het gemak maar even, maar is wel de kern van de zaak. De huidige regels zijn dus al streng genoeg, werken al prima, Verdonk hoeft ze dus niet nog verder aan te scherpen.quote:We ZIJN nu eenmaal al 40 jaar lang een immigratieland, dan moet je daar ook selectief mee omgaan.
Die goed verdienende partner kan dan inderdaad, maar dat doet niet ter zake. Hij heeft het recht in z'n eigen land te wonen en hij heeft het recht in z'n eigen land een gezin te stichten. Overigens lijkt het me niet dat Nederland zit te wachten op een grotere uitstroom van hardwerkende en goedverdienende Nederlanders.quote:Kom je nu opnieuw met die dooddoener? Daar hebben we het al tot in den treure over gehad.
Enige selectieve criteria aanbrengen omdat je het sociale stelsel wilt behouden betekent niet dat er geen respect voor dat mensenrecht bestaat. Die goed-verdienende partner kan altijd nog naar het buitenland als die zo verliefd is, weet je nog?
Ik citeerde uit het werk van IND.NL 'uitzonderingen op de vijf jaarstermijn', waaruit jij citeert. Waar die drie jaar samenwonen dus genoemd was.... je moet wel de juiste volgorde in acht nemen natuurlijk. Eerst jouw voorwaarden, en dan de uitzondering op die voorwaarden lezen, slimmerikquote:Op maandag 10 januari 2005 12:18 schreef Vhiper het volgende:
Er zijn meer voorwaarden waaraan je dient te voldoen, dan hier maar 3 jaartjes wonen. De site doet het weer, dus:
Uitzonderingen op de vijfjaarstermijn afschaffen als het gaat om naturalisatie bij samenwonen, zul je waarschijnlijk bedoelen, begrijp ik?quote:Verdonk hoeft ze dus niet nog verder aan te scherpen.
Dat recht heeftie ook. Alleen niet met willekeurig welke buitenlander. Eerst het recht, dan de uitzondering op het rechtquote:Die goed verdienende partner kan dan inderdaad, maar dat doet niet ter zake. Hij heeft het recht in z'n eigen land te wonen en hij heeft het recht in z'n eigen land een gezin te stichten.
Eens, eens...quote:Overigens lijkt het me niet dat Nederland zit te wachten op een grotere uitstroom van hardwerkende en goedverdienende Nederlanders.
Man, of iemand nu na 3 jaar of na 5 jaar mag naturaliseren, is irrelevant. Waar het om gaat zijn de eisen die gesteld worden aan naturalisatie, waaronder het vloeiend kunnen spreken, schrijven, lezen en kunnen verstaan van Nederlands. Kansarme analfabeetjes, waar jij zo op loopt te hameren, als gevaar voor ons sociale stelsel, kunnen dus niet na 3 jaar, niet na 5 jaar, maar NOOIT naturaliserenquote:Op maandag 10 januari 2005 17:17 schreef hace_x het volgende:
Ik citeerde uit het werk van IND.NL 'uitzonderingen op de vijf jaarstermijn', waaruit jij citeert. Waar die drie jaar samenwonen dus genoemd was.... je moet wel de juiste volgorde in acht nemen natuurlijk. Eerst jouw voorwaarden, en dan de uitzondering op die voorwaarden lezen, slimmerik
Waar mij het om gaat is dat het vrije mensenrecht van gezinsvorming niet gebroken wordt, dus laat ze onzinregeltjes als oneerlijke en onrechtvaardige leeftijdsgrenzen van 21 i.p.v. 18 en inkomenseisen van 100% netto bijstand naar 120% minimumloon vergeten.quote:Uitzonderingen op de vijfjaarstermijn afschaffen als het gaat om naturalisatie bij samenwonen, zul je waarschijnlijk bedoelen, begrijp ik?
Lijkt me niet dat in de universele mensenrechten wordt gesproken op vrije partnerkeuze voor gezinskeuze, behalve met buitenlanders?quote:Dat recht heeftie ook. Alleen niet met willekeurig welke buitenlander. Eerst het recht, dan de uitzondering op het recht
Jaag ze dan niet weg...quote:Eens, eens...
Iedereen mag gewoon trouwen met wie je wilquote:Het maken van een uitzondering, is dus gewoon het breken van dat recht
quote:Op dinsdag 11 januari 2005 08:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Iedereen mag gewoon trouwen met wie je wil
Er zijn nog 257 andere landen in de wereld en wat doet dat er verder toe? Er zijn vele Nederlanders die in den vreemde wonen, maar wederom, wat doet dat er toe?quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Er zijn nog 199 andere landen in de wereld, waaronder het land van de bruid of bruidegom
http://www.nrc.nl/opinie/artikel/1054877042142.htmlquote:Huwelijksmigratie moet aan banden
7 juni 2003
Het is een illusie te denken dat etnische minderheden in Nederland in de toekomst in groten getale vrijwillig zullen trouwen met autochtone Nederlanders. Het halen van een partner uit het land van herkomst moet daarom sterker worden ontmoedigd, meent
Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau zoeken maar liefst drie op de vier Nederlanders van Turkse en Marokkaanse afkomst hun huwelijkspartner in het land van herkomst. Dit heeft verontrustende gevolgen voor hun integratie.
Om de naderende vergrijzing op te vangen, heeft Nederland vroeg of laat zeker immigranten nodig. Het niveau van hun opleiding en scholing is hierbij buitengewoon belangrijk: hoe hoger, des te beter. Migranten die op basis van een huwelijk worden 'geworven' scoren hierbij meestal slecht. De vrijheid een levenspartner te kiezen is een groot goed. Maar daar kunnen drie kanttekeningen bij worden gemaakt.
Ten eerste moeten we ons afvragen hoe groot is die vrijheid écht is. Bij veel etnische minderheden wordt zware druk uitgeoefend om 'binnen de groep' te trouwen. Dit speelt vooral, maar niet uitsluitend, bij moslims. Zij die hun geliefde buiten deze groep zoeken kunnen met grote problemen te maken krijgen. Niet zelden moeten ze kiezen tussen hun familie en hun partner. In feite gaat het hier om een soort omgekeerd racisme, van autochtonen door allochtonen.
Soms wordt hier - ten onrechte - de vrijheid van godsdienst aan verbonden. Volgens sommigen mag een moslim niet met niet-moslim (een 'ongelovige') trouwen. Anderen spreken dit tegen, mits de partner zich bekeert tot het 'ware geloof'. Weer anderen maken onderscheid tussen moslimmannen (wel toegestaan) en -vrouwen (niet toegestaan). Opvallend is in ieder geval dat huwelijken tussen Turken en Marokkanen hier zelden voorkomen.
Ten tweede is in Nederland inmiddels een hele bedrijfstak van huwelijksmigratie aan het ontstaan. Op zich wel begrijpelijk, gegeven de risico's die genomen worden de Middellandse Zee over te steken om Europa te bereiken. Maar daarom nog niet minder wenselijk. De combinatie van een vrijgezellenstatus en een Nederlands paspoort is bij Turkse en Marokkaanse Nederlanders vaak goud waard. Hoewel een aantal verbintenissen uit echte liefde zal ontstaan, worden veel huwelijken gesloten uit economische motieven, en niet op vrijwillige basis. Eigenlijk komt dit neer op een soort mensenhandel.
Ten derde moet bij elk groot goed de vraag gesteld worden in hoeverre de maatschappij voor de kosten moet opdraaien. De huwelijksmigratie heeft in veel opzichten negatieve gevolgen voor de integratie en emancipatie van minderheden. De nieuwelingen spreken de Nederlandse taal niet en kennen de nieuwe maatschappij alleen van horen zeggen. Dikwijls onderschrijven ze veel Nederlandse waarden en normen niet of onvoldoende. Dit zijn belangrijke oorzaken van hun maatschappelijk achterblijven. Omdat ze te weinig 'sociaal kapitaal' opbouwen blijft hun positie op de arbeidsmarkt slecht.
Dit probleem wordt versterkt doordat veel huwelijksmigranten specifiek op deze redenen uitgekozen worden. Een allochtoon, zeker een mannelijke, die een huwelijkspartner in het land van herkomst zoekt, zal eerder iemand kiezen die nog niet is 'verpest' door de westerse cultuur. Bij vrouwelijke huwelijksimmigranten is een lage opleiding daarom vaak zelfs een pre. Zij moeten immers toch alleen voor het huishouden en de kinderproductie en -opvang zorgen. Vooruitzichten op een goede baan door een hoge scholing staan dat alleen maar in de weg.
De constatering van een probleem is één ding, het vinden van een goede oplossing iets heel anders, zoveel hebben de ervaringen van de LPF ons wel geleerd. Regelingen gericht op het tegengaan van huwelijksmigratie van allochtonen mogen niet discrimineren, en moeten dus ook gelden voor autochtonen. Ook zij zoeken immers steeds vaker een buitenlandse partner in bijvoorbeeld Oost-Europa.
Het zou het beste zijn als etnische minderheden in Nederland in groteren getale - vrijwillig - met autochtone Nederlanders zouden trouwen. Dan zou het hele integratieprobleem binnen twee of drie generaties opgelost zijn. Helaas zal dit vermoedelijk een utopie blijven, waardoor andere middelen ingezet moeten worden.
De komst van huwelijksmigranten moet sterker ontmoedigd worden, en de kosten ervan moeten méér bij het individu gelegd worden en minder bij de samenleving. Dat laatste zou kunnen door de subsidie aan de inburgeringscursus, die momenteel 50 procent bedraagt, te schrappen en pas een verblijfsvergunning te verstrekken als de cursus met goed gevolg afgesloten is. Eventueel kan de opleiding meegewogen worden. Een afgestudeerde arts zal makkelijker werk vinden, en dus beter integreren, dan iemand die niet meer dan lagere school heeft.
Daarnaast mag de leeftijdsgrens best wat opgeschroefd worden. De huwelijksgerechtigde leeftijd voor iemand die zijn partner uit het buitenland haalt ligt niet meer bij 18 maar bij 21. Maar de leeftijd waarop Nederlanders gemiddeld trouwen komt steeds hoger te liggen, tegenwoordig rond de 26. Als een importhuwelijk gebaseerd is op echte liefde, wacht de immigrant wel. Extra bonus is dat zij of hij dan ook meer tijd krijgt om zich in het land van herkomst voor te bereiden op het leren van de Nederlandse taal en cultuur.
Dr. M.A. de Ruyter van Steveninck is econoom en cultuurfilosoof.
Bij mijn weten wordt niemand door de IND verplicht om zich in Nederland te vestigen met zijn/haar partner.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 09:41 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Nope. Voor huwelijk met een buitenlander in Nederland is toestemming van de IND, via het befaamde M-46 formulier, benodigd. Zonder die toestemming, welke gebaseert wordt op de verblijfsstatus van de buitenlander, is een huwelijk niet mogelijk.
Behalve dat dit berichtje alweer anderhalf jaar oud en daarmee dus alweer achterhaalt is, zit het weer vol met onzin, waarbij "Als het op echte liefde is gebaseert, wacht men wel" de kroon spant. Deze "cultuurfilosoof" vergeet het primaire van liefde, het bij elkaar willen zijn.quote:Op dinsdag 11 januari 2005 20:42 schreef sizzler het volgende:
[..]
http://www.nrc.nl/opinie/artikel/1054877042142.html
quote:Op dinsdag 11 januari 2005 22:30 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Bij mijn weten wordt niemand door de IND verplicht om zich in Nederland te vestigen met zijn/haar partner.
IND beslist alleen over wie er in Nederland in komt en wie niet. Voor de rest helemaal nietsquote:Wil je trouwen met iemand uit het buitenland, is hiervoor toestemming van de IND vereist, in tegenstelling tot wat Diego beweerde
Been there done that, alleen maakt de IND bij mij het licht nog niet uitquote:Breng eens een jaartje zonder je man/vrouw, vriend/vriendin door, waarbij het enige contact via Email, telefoon, brief en een drie weken lange ontmoeting (Langer kan niet, je moet van de IND immers werken) in het buitenland is en waarbij je moet afwachten of een stelletje ambtenaren je na afloop van dat jaar je toestaan nog een relatie met je partner te hebben en vraag je dan nog eens af of het "nog langer" en "nog strenger" moet.
"Als ten minste één van de aanstaande echtgenoten of geregistreerde partners niet de Nederlandse nationaliteit bezit, dient de ambtenaar van de burgerlijke stand te beschikken over een verklaring van de korpschef van de politie (Lees: IND). Pas daarna mag de ambtenaar meewerken aan het opmaken van een akte van huwelijksaangifte of een akte van registratie van een partnerschap, en aan de voltrekking van een huwelijk of de aangifte van registratie van een partnerschap. De verklaring van de korpschef en de terugmeldberichten zijn in de Vreemdelingencirculaire opgenomen als model M46."quote:Op woensdag 12 januari 2005 11:11 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
IND beslist alleen over wie er in Nederland in komt en wie niet. Voor de rest helemaal niets
De hele discussie gaat al het hele topic lang over hoe het in Nederland werktquote:Als jij graag in Canada gaat trouwen en daar gaat wonen maakt dat voor de IND geen fuck uit
Omdat diegene misschien in z'n eigen land, Nederland wil blijven wonen? Omdat diegene in Nederland z'n baan heeft? etc etcquote:Op woensdag 12 januari 2005 11:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom gaat diegene niet naar het land van zijn vriend/vriendin als hij hem of haar zo ERG mist?
Precies en daarom hoeft Nederland niet die kanslozen binnen te laten maar alleen mensen die het waard zijn om binnengelaten te worden(diegene die te integreren zijn en in hun eigen onderhoud kunnen voorzien)quote:De hele discussie gaat al het hele topic lang over hoe het in Nederland werkt
Het ging toch om echte liefde?quote:Omdat diegene misschien in z'n eigen land, Nederland wil blijven wonen? Omdat diegene in Nederland z'n baan heeft? etc etc
*zucht* werkelijk hopeloos....Hace_x komt tenminste nog met ter zake doenende argumenten...quote:Op woensdag 12 januari 2005 14:24 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Precies en daarom hoeft Nederland niet die kanslozen binnen te laten maar alleen mensen die het waard zijn om binnengelaten te worden(diegene die te integreren zijn en in hun eigen onderhoud kunnen voorzien)
Ja ja, dus van jou moet ik mijn baan maar opzeggen en mijn eigen land verlaten, want anders is het geen echte liefdequote:Het ging toch om echte liefde?
Waarom zou je iemand binnen laten die toch nooit door de inburgering kan komen(je eigen woorden)?quote:1. Het is allang en breed verplicht in te burgeren in Nederland. Het inburgeringsprogramma bestaat allang.
Alleen dat je na 3 jaar een van de meest gewilde papiertjes ter wereld kan krijgen zonder dat je er maar iets voor terug doet of veel te weinig. Zie vrouw van Maartena o.a.quote:2. Elke huwelijksmigrant kan of voorzien in eigen onderhoud of heeft een partner die dat voor beide kan, net als in Nederlandse huwelijken meestal het geval is. Ook hier niets nieuws onder de zon.
Inderdaad of een vrouw zoeken met een beetje intelligentie of die uit de EU komt.quote:Ja ja, dus van jou moet ik mijn baan maar opzeggen en mijn eigen land verlaten, want anders is het geen echte liefde
Dat komt neer op: "Waarom iemand naar school sturen als ie toch nooit zal slagen" en is dus onzin. Dit kan je nooit van te voren weten.quote:Op woensdag 12 januari 2005 14:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom zou je iemand binnen laten die toch nooit door de inburgering kan komen(je eigen woorden)?
De vrouw van Maartena valt onder een uitzonderingsverdrag tussen Nederland en de Verenigde Staten (Amerikanen zijn uitgezonderd van inburgering) en kan je dus niet als voorbeeld nemen voor de rest van de wereld.quote:Alleen dat je na 3 jaar een van de meest gewilde papiertjes ter wereld kan krijgen zonder dat je er maar iets voor terug doet of veel te weinig. Zie vrouw van Maartena o.a.
Of gewoon zorgen dat je Non-EU partnertje een ander EU pasje weet te krijgen en dan als EU burger hierheen verhuizen, toch? Genoeg die het gaan doen, een jaartje of twee in Belgie gaan wonen of een ander EU land met minder strenge regels, EU pasje op zak en dan vrolijk de Nederlandse grens over wandelen, niks integratie o.i.d. en Nederland kan er geen fuck aan doen en we zijn weer terug bij af.quote:Inderdaad of een vrouw zoeken met een beetje intelligentie of die uit de EU komt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |