Van Dale schrijft pampus ook verkeerd. Ik ben mijn vertrouwen in de VD kwijtquote:
Maar broodje-aapverhaal staat niet in het Groene Boekje, dus dan heeft VD automatisch gelijk.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:06 schreef Isabeau het volgende:
Van Dale schrijft pampus ook verkeerd. Ik ben mijn vertrouwen in de VD kwijt![]()
Is dat maar 1 fout?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:10 schreef Biancavia het volgende:
3. gekrakkeleerde = gecracqueleerd
huh, had je eerder sms'en wel goed dan? ik heb ze allebei fout gedaanquote:
Ja, sms'te had ik wel goed.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:41 schreef Goofup het volgende:
[..]
huh, had je eerder sms'en wel goed dan? ik heb ze allebei fout gedaanen gekrakkeleerd heb ik als 2 fout gerekend bij mezelf
Dat bevreemdde mij dan ook aan de spelregels. Dat in eerste instantie het GB wordt gehandteerd, en als het woord daar niet in voorkomt, dan de VD.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Van Dale schrijft pampus ook verkeerd. Ik ben mijn vertrouwen in de VD kwijt![]()
Ik wil niet moeilijk doen, maar volgens mij heb je vier fouten gemaakt in dat woord (gekrakkeleerd)quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:41 schreef Goofup het volgende:
[..]
huh, had je eerder sms'en wel goed dan? ik heb ze allebei fout gedaanen gekrakkeleerd heb ik als 2 fout gerekend bij mezelf
22, je hebt nog steeds 'primus interparus' als 1 fout gerekend, terwijl je een spatie mist en de 'e' verwisseld hebt met de 'u'quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:26 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb er 21Pampus is met een kleine p.
Ik heb het al eens uitgelegd, ik blijf niet aan de gang.quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:20 schreef Isabeau het volgende:
En eerst internet fout rekenen omdat het Internet moet zijn en dan een paar jaar later als ik netjes Internet schrijf doodleuk gaan zeggen dat het internet is. (ja, dat zit me Hóóg!)
Tsja, ik kan ook wel gaan zitten zeuren over F = m*a, maar taal is nu eenmaal niet logisch en onveranderlijk (en natuurkunde ook niet).quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:20 schreef Isabeau het volgende:
Ow
Ik ben het trouwens nog steeds niet eens met pampus. Je zegt toch ook: alle wegen leiden naar Rome, of Keulen en Aken zijn niet in één dag gebouwd. Ik blijf erbij dat het groene boekje niet correct is.
En eerst internet fout rekenen omdat het Internet moet zijn en dan een paar jaar later als ik netjes Internet schrijf doodleuk gaan zeggen dat het internet is. (ja, dat zit me Hóóg!)
Maar met pampus/Pampus wordt er niet meer de plaats mee bedoeld.quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:20 schreef Isabeau het volgende:
Ow
Ik ben het trouwens nog steeds niet eens met pampus. Je zegt toch ook: alle wegen leiden naar Rome, of Keulen en Aken zijn niet in één dag gebouwd. Ik blijf erbij dat het groene boekje niet correct is.
Hoezo niet?quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:41 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Maar met pampus/Pampus wordt er niet meer de plaats mee bedoeld.
Natuurlijk kan dat. Maar dat bedoelde ik dus niet. Als iemand daadwerkelijk vóór Pampus ligt, dan moet het wel met een hoofdletter.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:46 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Je kan toch wel voor Pampus liggen?[
quote:En bij "Er leiden meer wegen naar Rome" wordt de plaats ook niet echt bedoeld.
Bij "Er leiden meer wegen naar Rome" wordt er wel degelijk verwezen naar de stad zelf.quote:Wat is juist: 'Barcelona is een Mekka voor Gaudí-liefhebbers' of 'Barcelona is een mekka voor Gaudí-liefhebbers'?
[!] In dit geval is mekka met een kleine letter juist: 'Barcelona is een mekka voor Gaudí-liefhebbers.'
Volgens de regel krijgen eigennamen die niet (meer) als zodanig functioneren een kleine letter. Het kan hierbij gaan om persoonsnamen, zaaknamen, merknamen en aardrijkskundige namen. Het zijn dan soortnamen geworden of woorden die figuurlijk worden gebruikt. In de zin over Barcelona is mekka figuurlijk gebruikt in de betekenis 'eldorado, paradijs, geliefde plaats'. Met de plaats Mekka (geboorteplaats van Mohammed en bedevaartplaats voor mohammedanen) heeft het niets meer te maken. Als wél naar de plaats wordt verwezen, fungeert Mekka als naam en moet het met een hoofdletter worden geschreven, zoals in de vorige zin.
Enkele andere bekende voorbeelden van eigennamen die tot soortnamen zijn geworden, zijn:
* bintje (aardappelras, afgeleid van de meisjesnaam Bintje, zoals een leerling van de kweker heette);
* stradivarius (viool, genoemd naar de bouwer);
* aspirine (naar de Duitse productnaam Aspirin, nu verzamelnaam voor verschillende geneesmiddelen tegen hoofdpijn, koorts, etc.);
* walkman (was een merknaam van Sony);
* bordeaux (wijnsoort en kleur, naar de stad in Frankrijk);
* havanna (sigaar, naar de plaats Havana).
Bintjes worden bijna niet meer gebruikt tegenwoordig (te veel gif) en de walkman is ook op zijn retour dus binnenkort zal het dan wel weer met een hoofdletter geschreven moeten worden.quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:08 schreef -DailaLama- het volgende:
He, dat met die bintje en de walkman is ook gelijk de reden achter Internet -> internet.
Van de Nederlanders: Henny Huisman had de meeste fouten: 60 stuks (als je die dikke Surinamer naast hem niet meetelt, die had er 71, ben z'n naam even kwijt). Jaap Jongbloed was de beste BN-er met 14 fout.quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:01 schreef tong80 het volgende:
Wat waren de resultaten van de Bekende Nederlanders-en Belgen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |