de chips in een binair systeem hoeven maar twee staten te bevatten, dat is eenvoudig te doen en uitstekend te minaliseren, zodat de uiteindelijke computer minder ruimte inneemt...quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:32 schreef krozz56 het volgende:
@Rm-rf
bedoel je dat het rekenen met een decimale stelsel niet praktisch haalbaar is? Het lijkt me ook niet egt rekenen. Als de chip in het apparaatje een 5 doorgeeft, geeft het apparaat dmv een tabel 001010 (weet ik het) door naar de laptop die dit vervolgens met het binaire stelsel kan rekenen, of verder decoderen (zijn eigen OS).
quote:Het Sloot Digital Coding System zou geen gebruik maken van het binaire stelsel, maar van een zelfontworpen digitaal alfabet.
verklaring van Jan Sloot zelf:quote:Sloot was teruggegaan naar de oorsprong van de ontwikkeling van de digitale techniek en had een andere manier gevonden om elektronische informatie op te slaan. Het binaire stelsel was volgens Sloot achterhaald
vet!quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:47 schreef krozz56 het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Sloot
[..]
8 bits, 256 mogelijke waarden/combinaties...quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:45 schreef RM-rf het volgende:
[..]
je kunt dan wel stiekem 3 bits gebruiken, die dan 8 verschillende staten kunnen bevatten of een byte, die 256 staten kan bevatten, maar dat blijft een binair stelsel, overigens de huidige computers gebruiken bytes 28, en kunnen dus in één byte 256 bits opslaan ...
Dat niet,quote:Op woensdag 3 augustus 2005 15:51 schreef SlimShady het volgende:
[..]
precies. het is nutteloos om 'je hoofd te breken' over dingen die vele slimme mensen al bedacht hebben.
Neuh, een slim informaticus (of ieder ander mens) staat open voor de mogelijkheid, maar met de nodige argusogenquote:Op woensdag 3 augustus 2005 19:13 schreef American_Nightmare het volgende:
Elke informaticus weet dat dit hele verhaal gelul is.
Maar ondanks dat al die mensen zó zeker weten dat de vinding van Sloot nooit kan hebben bestaan hoor ik niemand met een plausibele verklaring komen voor wat er zich tijdens de demonstraties heeft afgespeeld. We kunnen het wel afdoen als een goocheltruc, maar iedere goocheltruc is gewoon te verklaren. Misschien niet door het publiek, maar toch minstens wel door vakgenoten.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 19:13 schreef American_Nightmare het volgende:
Elke informaticus weet dat dit hele verhaal gelul is.
Als jij kan aantonen dat een ander systeem dan binair in huidige computers sneller kunnen zijn dan ben je rijk. Er is niet gekozen voor binair omdat dat "simpeler" is maar omdat dat efficienter is voor alle beschikbare hardware die een mens nu kan verzinnen.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:18 schreef RM-rf het volgende:
de allereerste computers werkten niet met het binaire stelsel, maar waren decimale systemen, onder meer voor decodeerwerk uitstekend geschikt en nog steeds zeer krachtig, zelfs relatief naar de huidige computers gezien ...
de belangrijkste reden waarom men ervanaf stapte .... vanwege de enorme ruimte die zulke computers innamen, een rekensysteem met een simpel binair stelsel, kan op basis van heel eenvoudige +/- of positief negatief berekeningen doen, en dat kan in uitzonderlijk kleine ruimte ....
Toen men overstapte op binaire computers was ruimtewinst zeer snel te boeken ...
Je mist de essentie van een quantumbit. Het gaat er niet om dat hij "een extra status kan hebben zoals bv 0,1 EN een half. Dus dat je geen binair maar een trinair (of zoiets) systeem zou hebben. Het hele idee is juist dat een bit 0 en 1 TEGELIJK kan zijn. Vergroot naar bv een byte dan heb je dus 8 bits die 0 EN 1 zijn en dus tegelijk alle mogelijkheden zijn. Een byte is dan elke mogelijkheid van 0 t/m 255 tegelijk.quote:Nu is er inderdaad het concept van de quantumcomputer, en die heeft meer mogelijkheden, namelijk dat je een bit een extra status meegeeft, waarbij veel meer mogelijkheden bereikbaar worden,
Dit lijkt weer een beetje op het fabeltje dat hij een nieuw bit bedacht zou hebben, eentje die meer statusen kan hebben. Dat zou natuurlijk wel kunnen, maar dan heb je het over nieuwe HARDWARE niet software. Bovendien kloppen al z'n kB en MB beweringen niet meer, die grootheden slaan -per definitie- op bits die 0 of 1 kunnen zijn. Hij vergroot dan gewoon de opslagcapaciteit van een computer, het equivalent van meer opslagruimte op je schuif met "ouderwetse" bits. Dat heeft niets te maken met een slimmere compressiemethode.quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:47 schreef krozz56 het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Sloot
[..]
[..]
verklaring van Jan Sloot zelf:
[afbeelding]
http://hyperion.99procentsap.nl/got/broncode/2.jpg
http://hyperion.99procentsap.nl/got/broncode/3.jpg
http://hyperion.99procentsap.nl/got/broncode/4.jpg
Het enige wat ik mysterieus aan dit geheel vind is, waarom het jou en vele anderen rillingen geeft?Zonder technisch onderlegd te hoeven zijn, geloof je een ongelooflijke bewering toch niet zonder bewijs of een ECHTE demonstratie? Als hij het gedemonstreerd zou hebben aan experts, dan zouden die alleen maar overtuigd kunnen zijn als ze wisten hoe het exact werkte.quote:Dit had ik een hele tijd geleden ergens gelezen. Ik krijg er nog steeds rillingen van.
Zo onvoorstelbaar en ongelooflijk en niemand weet hoe het mogelijk is en of het waar is.
In één byte kun je 256 verschillende waardes opslaan (0-255). Als je een methode zou hebben om in 1 byte (dat bestaat uit 8 bits) 256 bits op te slaan, dan heb je iets nog revolutionairders dan Sloot beweerde te hebben...quote:Op woensdag 3 augustus 2005 16:45 schreef RM-rf het volgende:
je kunt dan wel stiekem 3 bits gebruiken, die dan 8 verschillende staten kunnen bevatten of een byte, die 256 staten kan bevatten, maar dat blijft een binair stelsel, overigens de huidige computers gebruiken bytes 28, en kunnen dus in één byte 256 bits opslaan ...
Na wat gelezen te hebben lijkt het me ook bullshit.quote:Op donderdag 4 augustus 2005 23:06 schreef mike_another het volgende:
SlimShady
[..]
Het enige wat ik mysterieus aan dit geheel vind is, waarom het jou en vele anderen rillingen geeft?Zonder technisch onderlegd te hoeven zijn, geloof je een ongelooflijke bewering toch niet zonder bewijs of een ECHTE demonstratie? Als hij het gedemonstreerd zou hebben aan experts, dan zouden die alleen maar overtuigd kunnen zijn als ze wisten hoe het exact werkte.
Als iemand beweert 10 meter hoog te kunnen springen, en je bent geen medisch expert, dan geloof je dat toch nog steeds pas als hij een heldere uitleg geeft of een demonstratie?
Ja, daarin heb je gelijk, mijn uitleg was niet bedoeld om een werkelijk geheel kloppende uitleg te geven en ik ben inderdaadeen beetje de fout ingegaan met exacte termen (een byte bevat nóóit 256 'bits', maar slechts 8 bites, die dus 256 brokken informatie kunnen bevatten als een bit ook binair is) ...quote:Op donderdag 4 augustus 2005 23:06 schreef mike_another het volgende:
In één byte kun je 256 verschillende waardes opslaan (0-255). Als je een methode zou hebben om in 1 byte (dat bestaat uit 8 bits) 256 bits op te slaan, dan heb je iets nog revolutionairders dan Sloot beweerde te hebben...
Nee, nog immer dezelfde discussie tussen mensen die er verstand van hebben en lieden die er geen verstand van hebben.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 00:04 schreef http het volgende:
Zo ik heb nog heel wat bij te lezen zie ik. Is er al iets bijzonders bekend?
Om flauw te blijven doen... een bit IS binair (0 of 1) en een byte kan geen 256 brokken infomatie bevatten, maar slechts 1 brok, namelijk één getal tussen de 0 en 255, of 8 brokken van 0 of 1.quote:Op vrijdag 5 augustus 2005 10:52 schreef RM-rf het volgende:
Ja, daarin heb je gelijk, mijn uitleg was niet bedoeld om een werkelijk geheel kloppende uitleg te geven en ik ben inderdaadeen beetje de fout ingegaan met exacte termen (een byte bevat nóóit 256 'bits', maar slechts 8 bites, die dus 256 brokken informatie kunnen bevatten als een bit ook binair is) ...
Niemand betwist dat als een bit 0,1,2 etc. zou kunnen zijn dat het dan meer informatie kan bevatten. Dat is simpele wiskunde. Het gaat erom dat je het dan hebt over andere hardware en NIET over beter compressie, maar over meer opslagcapaciteit. In de huidige systemen KAN je niet meer dan 0 of 1 in een bit zetten. Sloot beweerde helemaal niet nieuwe hardware te hebben verzonnen en sprak over kB en MB dat gaat per definitie over een binair systeem.quote:wat ik echter poogde duidelijk te maken, op een jip-en-janneke methode is waarom dat hele waanidee van een vreemd 'decimaal stelsel voor computers niet reeel is ..
In theorie is het namelijk wél een verbetering... in een decimaal stelsel zou een bit dus 10 'informatiebrokken' kunnen bevatten, ofwel 10 staten kennen ...een transport-snelheid van 1 bit zou in een decimaal systeem 5 keer sneller zijn, dan in een binair systeem ...
Hoe kom je hier toch bij? Als je het over bits en bytes hebt heb je het altijd over een binair systeem. Ik meen dat bit zelfs voor Binary Digit staat.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:53 schreef RM-rf het volgende:
ook je bewering dat een Kilobytes per definitie betekent dat een systee binair zou zijn, is eigenlijk niet waar, een eventueel decimaal systeem bevat ook 'bits' en kan dan ook 'bytes' bevatten...
Onzin. Als de technici er zo doorheen zouden prikken, dan hadden we nu al lang een verklaring voor Sloot's goocheltruc. Sloot was zeer paranoïde en als de dood dat anderen zijn uitvinding zouden stelen. Er zijn echter genoeg technici geweest die de uitvinding werkend hebben gezien, van dichtbij zelfs. Geen van hen had een zinnige verklaring voor wat ze hebben gezien.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:53 schreef RM-rf het volgende:
maar de specifieke technici, prikken daar wel doorheen en die vermeed Sloot dan ook liever
Nee, dat is niet onvoldoende. 128kB zal nooit genoeg zijn om als sleutel voor elke mogelijke film te dienen, ook al is zijn "basisbestand" oneindig groot (dat heeft er namelijk niets mee te maken), maar dat schijnt niemand te snappen. Stel, je print elke mogelijke 128kB-bitreeks uit op papier en filmt deze. Elke mogelijke sleutel van 128kB is nu bezet door de bijbehorende film met de print van de sleutel zelf. Stel nu dat je daarnaast ook nog de film "Dances with Wolves" wil coderen met zijn systeem, welke sleutel gebruik je dan?quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 13:27 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het is in mijn ogen onvoldoende bewijs als alleen wordt aangetoond dat wij met de huidige kennis en inzichten de claims van Sloot kunnen ontkrachten. Het zegt namelijk alleen iets over onze kennis en niets over Sloot's vinding zolang we naast het theoretisch bewijs niet kunnen aantonen hoe het kastje van Sloot dan wél moet hebben gefunctioneerd.
Je doet hierbij de aanname dat een sleutel op kastje A dezelfde beelden genereert als op ieder ander willekeurig kastje. Dat was hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Het is veel logischer als de chipcard en het kastje als één geheel worden gezien. De betekenis van een bepaalde sleutel op de chipcard hangt dan af van de inhoud van - zoals Sloot het noemde - het referentiegeheugen in het kastje.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 13:46 schreef spinor het volgende:
Nee, dat is niet onvoldoende. 128kB zal nooit genoeg zijn om als sleutel voor elke mogelijke film te dienen, ook al is zijn "basisbestand" oneindig groot (dat heeft er namelijk niets mee te maken), maar dat schijnt niemand te snappen. Stel, je print elke mogelijke 128kB-bitreeks uit op papier en filmt deze. Elke mogelijke sleutel van 128kB is nu bezet door de bijbehorende film met de print van de sleutel zelf. Stel nu dat je daarnaast ook nog de film "Dances with Wolves" wil coderen met zijn systeem, welke sleutel gebruik je dan?
Nee, dat zou helemaal niet logischer zijn... sterker nog, dat zou compleet geschift zijn. Waarom zou je dan uberhaupt nog een film op een chipcard willen "zetten" als je 'm alleen op je eigen kastje kan afspelen?quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 14:09 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Je doet hierbij de aanname dat een sleutel op kastje A dezelfde beelden genereert als op ieder ander willekeurig kastje. Dat was hoogstwaarschijnlijk niet het geval. Het is veel logischer als de chipcard en het kastje als één geheel worden gezien. De betekenis van een bepaalde sleutel op de chipcard hangt dan af van de inhoud van - zoals Sloot het noemde - het referentiegeheugen in het kastje.
Natuurlijk is het logisch. Sloot mocht dan paranoïde zijn, hij was ook zeer intelligent. Dacht je soms dat hij niet wist dat er een grens is aan het aantal mogelijke combinaties die je binnen een beperkt geheugen kunt maken? Ik heb niets gelezen of gezien waaruit valt op te maken dat de chipcard ook op een ander kastje zou moeten werken. Het was zelfs zo dat Pieper heeft gezegd dat Sloot nog niet wist hoe hij de database (zoals Pieper het noemde) van de in ontwikkeling zijnde settopbox moest versturen.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 14:34 schreef spinor het volgende:
Nee, dat zou helemaal niet logischer zijn... sterker nog, dat zou compleet geschift zijn. Waarom zou je dan uberhaupt nog een film op een chipcard willen "zetten" als je 'm alleen op je eigen kastje kan afspelen?
en tot 90x van gewone documentenquote:Op zaterdag 6 augustus 2005 18:25 schreef Vlemmix het volgende:
Volgens mij heeft hier ook nog niemand gewezen op MVU of ABO van Matrixview. Blijkbaar gebruiken die ook geen compressie, maar encoding. Het is blijkbaar ergens in een ziekenhuis gebrobeerd, en uit de whitepaper kun je halen dat bij bepaalde fotos de JPEG-, JPEG200-, en ABO-compressie ratios 7.7, 10.5 en 32.2 zijn. Hierbij is de JPEG compressie lossy, en de ABO compressie lossless! Dus 3 of 4 keer kleinere files dan JPEG, maar geen kwaliteitsverlies zoals bij JPEG.
Blijkbaar vraagt de methode van (de)coderen ook weining processorkracht.
Via http://www.matrixview.com/en/technology/documentation/index.html kun je wat white papers vinden en wat testen van Ernst & Young.
In http://www.matrixview.com(...)nk%20the%20Bits!.pdf kun je bijvoorbeeld terugvinden dat als je ABO visually lossless (dus wel lossy) gebruikt, dat je 1.5 tot 2 keer zo klein kunt komen.
Werkt blijkbaar voor foto, video, geluid, en text.
OK, het gaat niet zo ver als Sloot, maar toch al wel een heel stuk beter, en op een compleet andere manier, als huidige compressie methodes.
quote:ABO can attain mathematically lossless compression rates of over 300 times.
Anders haal je er nog wat vaporware bij.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 18:25 schreef Vlemmix het volgende:
Volgens mij heeft hier ook nog niemand gewezen op MVU of ABO van Matrixview.
Zoek de definitie van compressie en encoding eens op en verbaas jezelf over deze zin.quote:Blijkbaar gebruiken die ook geen compressie, maar encoding.
Zover ik begreep sprak hij over een extra kastje dat hij had, maar dat WEL aangesloten was op een gewone computer en uiteindelijk dus met de beperkingen van een gewone binaire computer te maken had en waarbij de opslag media toch gewoon in bytes was.quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 10:53 schreef RM-rf het volgende:
Als je meer moeite zou doen om Sloot en zijn claims te bstuderen zie je dat hij exact beweerde dat zijn uitvinding verder ging dan het binaire systeem .. en ja, dat zijn uitvinding uit hardware bestond ...
Als een decimaal systeem ook bits bevat dan is de basis dus binair. Sterker nog, elke computer is op het hoger niveau gebaseerd op een decimaal systeem, maar onderliggend opgebouwd uit bits. Dus wat is volgens jou het verschil tussen een "nieuw" decimaal systeem dat bits bevat en de huidige computers?quote:ook je bewering dat een Kilobytes per definitie betekent dat een systee binair zou zijn, is eigenlijk niet waar, een eventueel decimaal systeem bevat ook 'bits' en kan dan ook 'bytes' bevatten...
Qua terminologie zouden velen dan denken dat je veel zou kunnen 'winnen'.... omdat een decimaal systeem met een transportsnelheid van 1Kb 5 maal zoveel informatie kan verplaatsen ... vergelijk het met een sportwagen met twee zitplaatsen, tegenover een busje met 10 zitplaatsen ... wat mensen dan vergeten is dat dit busje per definitie 5 maal langzamer rijdt dan de sportwagen dus de effectieve winst is nul (of zelfs negatief) ....
Helemaal mee eens.quote:Toch vallen velen voor de 'abstracte theorie erachter, en vergeten even die 'valkuil'... dat is een reden ervoor dat Sloot en zijn redeneerwijze makkelijk minder technische mensen kan overtuigen, bv ook de managers en verkopers van grote IT-firma's ... maar de specifieke technici, prikken daar wel doorheen en die vermeed Sloot dan ook liever ... het is echter ook voor technici lastig om precies uit te leggen _waarom_ de rdeneerwijze van Sloot nooit op werkelijkheid kan zijn gebaseerd ... omdat daarvan ook een structureel en systematisch inzicht is vereist, iets dat veel mensen gewoon niet hebben, bovendien had Sloot zijn verhaal helemaal doorweven van allerlei zijweggetjes, en bekende technische vooruitstrevende concepten (journalling filesystem, databases, compressie, caching) ... mensen raken daar domweg 'de weg kwijt' en dan is het snel een kwestie van 'geloven' of niet ....
Welke goocheltruc? We hebben het over een bewering, en een demonstratie waarbij NOOIT iemand heeft gezien hoeveel bytes hoeveel informatie konden reproduceren. Het is onmogelijk een verklaring te geven als iemand iets ongelooflijks BEWEERT en niet bewijst. Als ik een demonstratie geef hoe ik iets kan laten zweven, zonder mensen van dichtbij te laten zien hoe ik dat doe, dan zeg je toch ook niet dat zolang niemand een verklaring kan leveren je het als bewezen acht?quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 13:27 schreef NewOrder het volgende:
Onzin. Als de technici er zo doorheen zouden prikken, dan hadden we nu al lang een verklaring voor Sloot's goocheltruc.
Dat is niet waar, niemand heeft z'n broncode mogen zien en dan is het onmogelijk om te beoordelen hoeveel bytes data hoeveel bytes naar voren kon toveren. Je kunt niet door simpelweg een film te tonen bewijzen dat het dus in 128kB is gecodeerd.quote:Sloot was zeer paranoïde en als de dood dat anderen zijn uitvinding zouden stelen. Er zijn echter genoeg technici geweest die de uitvinding werkend hebben gezien, van dichtbij zelfs. Geen van hen had een zinnige verklaring voor wat ze hebben gezien.
We hebben het niet over "huidige kennis" alsof het gaat om of geesten bestaan of niet. Maar om rauwe, harde bytes aan informatie. We hebben het over simpele rekensommetjes. Als iemand zonder bewijs beweert de tafel van 12 in 1 getal tussen 0 t/m 255 te kunnen opslaan dan heb je het toch over onvoldoende bewijs van degene die het beweert ipv onvoldoende bewijs van degenen die het weerleggen? Hebben we het over de logica die het dagelijkse leven regeert of over wat je wil geloven?quote:Het is in mijn ogen onvoldoende bewijs als alleen wordt aangetoond dat wij met de huidige kennis en inzichten de claims van Sloot kunnen ontkrachten. Het zegt namelijk alleen iets over onze kennis en niets over Sloot's vinding zolang we naast het theoretisch bewijs niet kunnen aantonen hoe het kastje van Sloot dan wél moet hebben gefunctioneerd.
Het is niet relevant of het op een ander kastje moest kunnen werken. Het blijft wiskundig onmogelijk om die hoeveelheid informatie in die kleine hoeveel bytes op te slaan op één enkel kastje. Of hij intelligent was of niet is geen argument om aan te tonen dat hij gelijk had. Hij had ook tegelijk gek kunnen zijn, of -waarschijnlijker- heel slim in oplichten, hij heeft blijkbaar minstens 1 rijk iemand ervan overtuigd. Al blijkt dat hij vermoord is dan is dat nog geen enkel bewijs dat het waar was, maar kan het net zo goed betekenen dat z'n overtuigingskracht hem fataal is geworden en dat minder technische criminelen z'n geheim wilden stelen terwijl het er niet was. Of misschien was Pieper boos geworden omdat bleek dat het onzin was...quote:Op zaterdag 6 augustus 2005 18:08 schreef NewOrder het volgende:
Natuurlijk is het logisch. Sloot mocht dan paranoïde zijn, hij was ook zeer intelligent. Dacht je soms dat hij niet wist dat er een grens is aan het aantal mogelijke combinaties die je binnen een beperkt geheugen kunt maken? Ik heb niets gelezen of gezien waaruit valt op te maken dat de chipcard ook op een ander kastje zou moeten werken. Het was zelfs zo dat Pieper heeft gezegd dat Sloot nog niet wist hoe hij de database (zoals Pieper het noemde) van de in ontwikkeling zijnde settopbox moest versturen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |