Waarschijnlijk heeft deze persoon nog nooit van de titanen uit de Griekse mythologie gehoord.quote:Wiel lijkt deze reis met vertrouwen te hebben gemaakt. Hij spreekt over de Titanic en legt uit dat die naam 'wij varen zonder God!' betekent. Volgens Wiel hadden ze Hem beter wel mee kunnen nemen
quote:"De Titanic is gemaakt door specialisten. De ark van Noach is gebouwd door amateurs en die bleef wel drijven"
Nou die ontwerper was dan tenminste gelovig in God. Wat wil God (volgens de bijbel) nog meer ?quote:Op woensdag 8 december 2004 18:50 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
In de film 'Titanic' doet de ontwerper (?) van de Titanic de uitspraak: "God himself could not sink this ship". Ik geloof dat er inderdaad soortgelijke dingen gezegd werden. In elk geval heerste er in die tijd een rotsvast vertrouwen in wetenschap en techniek. Het is het aloude hubris-principe (hubris = 'overmoed', Grieks): als de mens God wil afbluffen, loopt het slecht met hem af.
zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Hubrisquote:Op woensdag 8 december 2004 18:53 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Nou die ontwerper was dan tenminste gelovig in God. Wat wil God (volgens de bijbel) nog meer ?
Volgens de Griekse mythologie bonden de titanen de strijd aan met de goden en verloren ook de strijd.
Het gaat hier juist om mensen die minachting koesteren t.o.v. de goden, die zichzelf beter vinden dan de goden. Dąt is hubris. En we hebben het hier over de Griekse mythologie. Er bestond geen hel. Iedereen ging naar de Hades. Je kon daar wel gestraft worden, maar dat was alleen als je een misdadiger o.i.d. was. Het was ook niet echt een leuke plaats ('het schimmenrijk'), maar alle doden gingen erheen.quote:Op woensdag 8 december 2004 21:03 schreef het_fokschaap het volgende:
- Those whom the Gods would destroy they first make all powerful.
- Those whom the Gods would destroy they first make proud.
dit lijkt weer op genoegdoening. als ik maar geloof kom ik in de hemel. die hooghartige ongelovigen die denken het beter te weten komen in de hel.
ongelovigen koesteren volgens gelovigen ook minachting t.o.v. goden terwijl ongelovigen zeggen geen minachting te kunnen koesteren t.o.v. iets waar ze niet in gelovenquote:Op donderdag 9 december 2004 06:23 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het gaat hier juist om mensen die minachting koesteren t.o.v. de goden, die zichzelf beter vinden dan de goden. Dąt is hubris. En we hebben het hier over de Griekse mythologie. Er bestond geen hel. Iedereen ging naar de Hades. Je kon daar wel gestraft worden, maar dat was alleen als je een misdadiger o.i.d. was. Het was ook niet echt een leuke plaats ('het schimmenrijk'), maar alle doden gingen erheen.
Jaaaaja.quote:Op donderdag 9 december 2004 11:17 schreef het_fokschaap het volgende:
ongelovigen koesteren volgens gelovigen ook minachting t.o.v. goden terwijl ongelovigen zeggen geen minachting te kunnen koesteren t.o.v. iets waar ze niet in geloven
Hades is een Grieks woord; het wordt in de Bijbel als metafoor gebruikt voor de plek waar (sommige) doden heengaan (wordt vertaald met 'hel'), sheool is een Hebreeuws woord dat letterlijk gewoon 'graf' of 'oord van de doden' betekent. Wordt ook vaak met 'hel' vertaald, dit is onjuist. In de NBV laten ze het Hebreeuwse woord gewoon staan.quote:en volgens Stormseeker is de Hades gewoon Sjeool ofzo.
hoe dan ook, het heeft iets met dood te maken en niet leuk enzo. in ieder geval iets waar de gelovigen natuurlijk niet heengaan omdat zij god of de goden niet minachten.quote:Op donderdag 9 december 2004 11:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hades is een Grieks woord; het wordt in de Bijbel als metafoor gebruikt voor de plek waar (sommige) doden heengaan (wordt vertaald met 'hel'), sheool is een Hebreeuws woord dat letterlijk gewoon 'graf' of 'oord van de doden' betekent. Wordt ook vaak met 'hel' vertaald, dit is onjuist. In de NBV laten ze het Hebreeuwse woord gewoon staan.
Bij de Grieken wel! Iedereen ging volgens hen naar dezelfde plaats, of ze nou wel of niet in de goden geloofden.quote:Op donderdag 9 december 2004 18:40 schreef het_fokschaap het volgende:
hoe dan ook, het heeft iets met dood te maken en niet leuk enzo. in ieder geval iets waar de gelovigen natuurlijk niet heengaan omdat zij god of de goden niet minachten.
Euh. Waarom is mijn reactie hier op verwijderd ?quote:Op woensdag 8 december 2004 20:35 schreef yvonne het volgende:
religie>>>WFL
WFL ----> C&Hquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[topic door Fokschaap geplaatst in C&H]
Je vraagt om een reactie op een dogma. Dat is Godsdienst. En bovendien: Wil je dan echt dat Akkersloot ook C&H komt verkloten?
Omdat het alleen een koe was.quote:Op donderdag 9 december 2004 19:59 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Euh. Waarom is mijn reactie hier op verwijderd ?
Zoals het topic nu is past het beter in WFL. Mocht de tendens anders worden, zal ik overleggen met de mods van C&H. Verder commentaar graag ik het feedback topic.quote:[..]
WFL ----> C&H
![]()
Volgens de bewuste reli-leugen zou de Titanic niet alleen zonder Gods naam zijn gebouwd maar zelfs tégen Gods naam zijn gebouwd ("wij varen zonder God").quote:Op donderdag 9 december 2004 14:41 schreef gr8w8 het volgende:
En al die bouwwerken die eveneens niet uit Gods naam zijn gemaakt, maar wel zonder ellendel blijven, daar wordt geen aandacht aan besteed.
Maar goed, zoals je zelf aan aangeeft, dat was een leugen. Achterhaald dus. Niemand gelooft dat nu nog. Dus waar lullen we eigenlijk over? Het hoogmoed-komt-voor-de-val-idee bestaat nog steeds wel, maar ik geloof niet dat er veel mensen zijn die het zinken van de Titanic zien als een straf van (de) God(en).quote:Op donderdag 9 december 2004 20:23 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens de bewuste reli-leugen zou de Titanic niet alleen zonder Gods naam zijn gebouwd maar zelfs tégen Gods naam zijn gebouwd ("wij varen zonder God").
je hebt gelijk ! dank voor de rectificatiequote:Op donderdag 9 december 2004 19:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Bij de Grieken wel! Iedereen ging volgens hen naar dezelfde plaats, of ze nou wel of niet in de goden geloofden.
Daarom hoort dit topic dus ook gewoon in C&Hquote:Op donderdag 9 december 2004 20:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Maar goed, zoals je zelf aan aangeeft, dat was een leugen. Achterhaald dus
Maar Fokschaapje, ik heb altķjd gelijk. Dat weet je inmiddels toch wel?quote:Op donderdag 9 december 2004 20:34 schreef het_fokschaap het volgende:
je hebt gelijk ! dank voor de rectificatie
Oh ja, in C&H gaat het alleen over achterhaalde dingen.quote:Op donderdag 9 december 2004 20:36 schreef Akkersloot het volgende:
Daarom hoort dit topic dus ook gewoon in C&H
Lord_Vetinari en mod Yvonne lekker![]()
![]()
quote:Op donderdag 9 december 2004 20:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar Fokschaapje, ik heb altķjd gelijk. Dat weet je inmiddels toch wel?
nog even geduld. in het nieuwe jaar is ie weer terugquote:Ik mis je lieve schaapavatar!
Het woord "hel" betekent niets meer dan iets wat omhuld is.quote:Op donderdag 9 december 2004 11:36 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Hades is een Grieks woord; het wordt in de Bijbel als metafoor gebruikt voor de plek waar (sommige) doden heengaan (wordt vertaald met 'hel'), sheool is een Hebreeuws woord dat letterlijk gewoon 'graf' of 'oord van de doden' betekent. Wordt ook vaak met 'hel' vertaald, dit is onjuist. In de NBV laten ze het Hebreeuwse woord gewoon staan.
lijkt me inderdaad het geval. wat de uiteindelijke oorsprong is geweest maakt niet uit voor de gelovigen in een hel als zijnde een plaats voor de ongelovigen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:09 schreef gr8w8 het volgende:
Gaat het er net om welke betekenis het woord hel nu heeft voor de bewuste personen?
En welke bewuste personen hebben we het nu over? Want als we het hebben over de personen die menen zich op de Bijbel te baseren, dan zitten ze fout als ze zich op een onjuiste vertaling baseren. In de NBV komt het woord 'hel' niet meer voor wegens de begripsvervuiling.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:09 schreef gr8w8 het volgende:
Gaat het er net om welke betekenis het woord hel nu heeft voor de bewuste personen?
ze zitten hoe dan ook foutquote:Op vrijdag 10 december 2004 10:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
En welke bewuste personen hebben we het nu over? Want als we het hebben over de personen die menen zich op de Bijbel te baseren, dan zitten ze fout als ze zich op een onjuiste vertaling baseren. In de NBV komt het woord 'hel' niet meer voor wegens de begripsvervuiling.
Het maakt wel degelijk uit aangezien veel christenen een beeld van de hel hebben dat nģet uit de Bijbel komt...quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:10 schreef het_fokschaap het volgende:
lijkt me inderdaad het geval. wat de uiteindelijke oorsprong is geweest maakt niet uit voor de gelovigen in een hel als zijnde een plaats voor de ongelovigen.
Dat hoop je dan maar.quote:
Exactly my point.quote:maar het gaat er om wat ze geloven. hun aannames e.d. dat geloof kan veranderen als iemand ze erop wijst natuurlijk.
maar ondanks dat geloven ze in dat onjuiste beeld.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Het maakt wel degelijk uit aangezien veel christenen een beeld van de hel hebben dat nģet uit de Bijbel komt...
Ja, maar als je ze uitlegt dat de vertaling op dat punt niet klopt en waar dat onjuiste beeld vandaan komt (Middeleeuwen, Dante), dan veranderen ze meestal van mening.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:27 schreef het_fokschaap het volgende:
maar ondanks dat geloven ze in dat onjuiste beeld.
mijn moeder gelooft zelfs dat aardige ongelovigen ook gewoon in de hemel komen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Overigens zijn er niet echt veel christenen die nog geloven in de hel zoals Dante die voorstelt...
Maar wie bepaalt er dan welke ongelovigen 'aardig' zijn? Dat is nogal een subjectief begrip dunkt me.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:31 schreef het_fokschaap het volgende:
mijn moeder gelooft zelfs dat aardige ongelovigen ook gewoon in de hemel komen.
dit gelooft ze m.i. vooral omdat ze graag wil dat haar kinderen samen met haar in de hemel terecht komen
geloven is hoe dan ook subjectiefquote:Op vrijdag 10 december 2004 10:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Maar wie bepaalt er dan welke ongelovigen 'aardig' zijn? Dat is nogal een subjectief begrip dunkt me.
Ik had toch de indruk dat de toenmalige "helbeleving" meer rond de chaos van bijvoorbeeld een Jeroen Bosch was dan rond het toch redelijk geordende Inferno van Dante. Het principe van onevenredig straffen na de dood blijft natuurlijk staanquote:Op vrijdag 10 december 2004 10:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Overigens zijn er niet echt veel christenen die nog geloven in de hel zoals Dante die voorstelt...
ik teken ervoor.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh ja hoor, ik vinde het helemaal oké.Ik stel me aan de hemelpoort ongeveer het volgende voor:
God: "Nee, ik vind Fokschaap géén aardige jongen, hij komt er niet in!"
Jouw moeder: "Maar ģk vind hem wel aardig en ik ga niet naar binnen zonder hem!"
God: "Nou ja, dan moet het maar. Kom erin."
Een mengelmoes van al dat soort voorstellingen denk ik. Jeroen Bosch is leuk inderdaad. Dan valt er nog wat te beleven in de hel.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:37 schreef Litpho het volgende:
Ik had toch de indruk dat de toenmalige "helbeleving" meer rond de chaos van bijvoorbeeld een Jeroen Bosch was dan rond het toch redelijk geordende Inferno van Dante. Het principe van onevenredig straffen na de dood blijft natuurlijk staan.
Of natuurlijk "Mooi, daar is de deur!". Het is misschien niet voor niets dat er nog steeds plaats is in de hemel.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh ja hoor, ik vinde het helemaal oké.Ik stel me aan de hemelpoort ongeveer het volgende voor:
God: "Nee, ik vind Fokschaap géén aardige jongen, hij komt er niet in!"
Jouw moeder: "Maar ģk vind hem wel aardig en ik ga niet naar binnen zonder hem!"
God: "Nou ja, dan moet het maar. Kom erin."
Een goed gelovige weigert toch geen gasten?quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of natuurlijk "Mooi, daar is de deur!". Het is misschien niet voor niets dat er nog steeds plaats is in de hemel.
God is geen gelovige. God weet dat Hij bestaat.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:39 schreef gr8w8 het volgende:
Een goed gelovige weigert toch geen gasten?
Paulus doet de deur toch open? Goed, hij twijfelde wel even, maar uiteindelijk geloofde hij wel in God.quote:Op vrijdag 10 december 2004 14:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
God is geen gelovige. God weet dat Hij bestaat.
Moet dat Petrus niet zijn? Kraaiende hanen en verloochenen enzo?quote:Op vrijdag 10 december 2004 16:27 schreef gr8w8 het volgende:
Paulus doet de deur toch open? Goed, hij twijfelde wel even, maar uiteindelijk geloofde hij wel in God.
Volgens mij is het iets uit de katholieke traditie.quote:Op vrijdag 10 december 2004 16:55 schreef gr8w8 het volgende:
Paulus, ik bedoel Petrus, stom van me.
Hmz, offtopic, maar waar komt dat dan vandaan, dat hij de hemelpoort zou bewaken?
ehm...nee sorry, ff bron erbij edittenquote:Op vrijdag 10 december 2004 20:57 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat heb je vast niet zelf geschreven.
Wel een interessant verhaal trouwens. Petrus de sleutelman.quote:Op vrijdag 10 december 2004 21:09 schreef het_fokschaap het volgende:
ehm...nee sorry, ff bron erbij editten
En met dat feit kan de duivel dus ook geen ongelovige zijn. Toch is hij dat wel volgens de knor'an.quote:Op vrijdag 10 december 2004 14:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
God is geen gelovige. God weet dat Hij bestaat.
Volgens het evangelie zou Jezus dat tegen Petrus gezegd hebben.quote:Op vrijdag 10 december 2004 17:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[Hmz, offtopic, maar waar komt dat dan vandaan, dat hij de hemelpoort zou bewaken?]
Volgens mij is het iets uit de katholieke traditie.
Ik meen mij inderdaad vagelijk zoiets te herinneren nu je het zegt, even zoeken... Hebbes!quote:Op vrijdag 10 december 2004 21:46 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens het evangelie zou Jezus dat tegen Petrus gezegd hebben.
ik dacht even dat je het zelf geschreven hadquote:Op vrijdag 10 december 2004 21:52 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Matthėus H. 16 trouwens.
Dante's beeld van 'de hel' is toch redelijk gestoeld op de vroeg christelijke geschriften.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:29 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, maar als je ze uitlegt dat de vertaling op dat punt niet klopt en waar dat onjuiste beeld vandaan komt (Middeleeuwen, Dante), dan veranderen ze meestal van mening.
Geen half werk.quote:The Apocalypse of Peter
21 And I saw also another place over against that one, very squalid; and it was a place of punishment, and they that were punished and the angels that punished them had their raiment dark, according to the air of the place. 22 And some there were there hanging by their tongues; and these were they that blasphemed the way of righteousness, and under them was laid fire flaming and tormenting them.
23 And there was a great lake full of flaming mire, wherein were certain men that turned away from righteousness; and angels, tormentors, were set over them.
24 And there were also others, women, hanged by their hair above that mire which boiled up; and these were they that adorned themselves for adultery.
And the men that were joined with them in the defilement of adultery were hanging by their feet, and had their heads hidden in the mire, and said: We believed not that we should come unto this place.
25 And I saw the murderers and them that were consenting to them cast into a strait place full of evil, creeping things, and smitten by those beasts, and so turning themselves about in that torment. And upon them were set worms like clouds of darkness. And the souls of them that were murdered stood and looked upon the torment of those murderers and said: O God, righteous is thy judgement.
26 And hard by that place I saw another strait place wherein the discharge and the stench of them that were in torment ran down, and there was as it were a lake there. And there sat women up to their necks in that liquor, and over against them many children which were born out of due time sat crying: and from them went forth rays of fire and smote the women in the eyes: and these were they that conceived out of wedlock (?) and caused abortion.
27 And other men and women were being burned up to their middle and cast down in a dark place and scourged by evil spirits, and having their entrails devoured by worms that rested not. And these were they that had persecuted the righteous and delivered them up.
28 And near to them again were women and men gnawing their lips and in torment, and having iron heated in the fire set against their eyes. And these were they that did blaspheme and speak evil of the way of righteousness.
29 And over against these were yet others, men and women, gnawing their tongues and having flaming fire in their mouths. And these were the false witnesses.
30 And in another place were gravel-stones sharper than swords or any spit, heated with fire, and men and women clad in filthy rags rolled upon them in torment. [This is suggested by the LXX of two passages in Job: xli. 30, his bed is of sharp spits; viii. 17, on an heap of stones doth he rest, and shall live in the midst of gravel-stones.] And these were they that were rich and trusted in their riches, and had no pity upon orphans and widows but neglected the commandments of God.
31 And in another great lake full of foul matter (pus) and blood and boiling mire stood men and women up to their knees And these were they that lent money and demanded usury upon usury.
32 And other men and women being cast down from a great rock (precipice) fell (came) to the bottom, and again were driven by them that were set over them, to go up upon the rock, and thence were cast down to the bottom and had no rest from this torment. And these were they that did defile their bodies behaving as women: and the women that were with them were they that lay with one another as a man with a woman.
33 And beside that rock was a place full of much fire, and there stood men which with their own hands had made images for themselves instead of God, [And beside them other men and women] having rods of fire and smiting one another and never resting from this manner of torment....
34 And yet others near unto them, men and women, burning and turning themselves about and roasted as in a pan. And these were they that forsook the way of God.
Ja, daar is ook nogal wat discussie over. Of de hel wel eeuwig is enzo, en wat er dan met die mensen gebeurt die op dat moment in de hel zitten.quote:Op vrijdag 10 december 2004 23:45 schreef NorthernStar het volgende:
In Openbaringen btw worden aan het eind "de dood en de hel" zelf ook in een "poel des vuurs" geworpen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |