abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23872663
Dat weet ik, NorthernStar (betekent overigens ook 'verborgen'), maar het heeft nu een zeer negatieve bijklank (mede dankzij Dante) en ik vind het dus echt geen goede vertaling van de verschillende Griekse en Hebreeuwse termen, die een veel minder negatieve lading hebben.
pi_23872669
Het woord 'hel' is overigens afgeleid van de naam van een godin uit de Noordse mythologie die de doden bewaakte.
  vrijdag 10 december 2004 @ 10:09:10 #28
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23872901
Gaat het er net om welke betekenis het woord hel nu heeft voor de bewuste personen?
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_23872912
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:09 schreef gr8w8 het volgende:
Gaat het er net om welke betekenis het woord hel nu heeft voor de bewuste personen?
lijkt me inderdaad het geval. wat de uiteindelijke oorsprong is geweest maakt niet uit voor de gelovigen in een hel als zijnde een plaats voor de ongelovigen.
pi_23872986
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:09 schreef gr8w8 het volgende:
En welke bewuste personen hebben we het nu over? Want als we het hebben over de personen die menen zich op de Bijbel te baseren, dan zitten ze fout als ze zich op een onjuiste vertaling baseren. In de NBV komt het woord 'hel' niet meer voor wegens de begripsvervuiling.
pi_23873019
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

En welke bewuste personen hebben we het nu over? Want als we het hebben over de personen die menen zich op de Bijbel te baseren, dan zitten ze fout als ze zich op een onjuiste vertaling baseren. In de NBV komt het woord 'hel' niet meer voor wegens de begripsvervuiling.
ze zitten hoe dan ook fout

maar het gaat er om wat ze geloven. hun aannames e.d. dat geloof kan veranderen als iemand ze erop wijst natuurlijk.
pi_23873078
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:10 schreef het_fokschaap het volgende:
lijkt me inderdaad het geval. wat de uiteindelijke oorsprong is geweest maakt niet uit voor de gelovigen in een hel als zijnde een plaats voor de ongelovigen.
Het maakt wel degelijk uit aangezien veel christenen een beeld van de hel hebben dat nìet uit de Bijbel komt...
pi_23873086
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:20 schreef het_fokschaap het volgende:
ze zitten hoe dan ook fout
Dat hoop je dan maar.
quote:
maar het gaat er om wat ze geloven. hun aannames e.d. dat geloof kan veranderen als iemand ze erop wijst natuurlijk.
Exactly my point.
pi_23873108
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Het maakt wel degelijk uit aangezien veel christenen een beeld van de hel hebben dat nìet uit de Bijbel komt...
maar ondanks dat geloven ze in dat onjuiste beeld.
pi_23873143
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:27 schreef het_fokschaap het volgende:
maar ondanks dat geloven ze in dat onjuiste beeld.
Ja, maar als je ze uitlegt dat de vertaling op dat punt niet klopt en waar dat onjuiste beeld vandaan komt (Middeleeuwen, Dante), dan veranderen ze meestal van mening.
pi_23873150
Overigens zijn er niet echt veel christenen die nog geloven in de hel zoals Dante die voorstelt...
pi_23873163
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Overigens zijn er niet echt veel christenen die nog geloven in de hel zoals Dante die voorstelt...
mijn moeder gelooft zelfs dat aardige ongelovigen ook gewoon in de hemel komen.
dit gelooft ze m.i. vooral omdat ze graag wil dat haar kinderen samen met haar in de hemel terecht komen
pi_23873194
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:31 schreef het_fokschaap het volgende:
mijn moeder gelooft zelfs dat aardige ongelovigen ook gewoon in de hemel komen.
dit gelooft ze m.i. vooral omdat ze graag wil dat haar kinderen samen met haar in de hemel terecht komen
Maar wie bepaalt er dan welke ongelovigen 'aardig' zijn? Dat is nogal een subjectief begrip dunkt me.
pi_23873228
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Maar wie bepaalt er dan welke ongelovigen 'aardig' zijn? Dat is nogal een subjectief begrip dunkt me.
geloven is hoe dan ook subjectief
laat haar er toch lekker wat bij geloven als ze zich daar goed bij voelt en verder niemand lastig valt
pi_23873256
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:30 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ik had toch de indruk dat de toenmalige "helbeleving" meer rond de chaos van bijvoorbeeld een Jeroen Bosch was dan rond het toch redelijk geordende Inferno van Dante. Het principe van onevenredig straffen na de dood blijft natuurlijk staan .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_23873263
Oh ja hoor, ik vinde het helemaal oké. Ik stel me aan de hemelpoort ongeveer het volgende voor:

God: "Nee, ik vind Fokschaap géén aardige jongen, hij komt er niet in!"
Jouw moeder: "Maar ìk vind hem wel aardig en ik ga niet naar binnen zonder hem!"
God: "Nou ja, dan moet het maar. Kom erin."
pi_23873274
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh ja hoor, ik vinde het helemaal oké. Ik stel me aan de hemelpoort ongeveer het volgende voor:

Jouw moeder: "Maar ìk vind hem wel aardig en ik ga niet naar binnen zonder hem!"
ik teken ervoor.

althans...ik verwacht niet dat ik tegelijk door die poort ga
pi_23873301
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:37 schreef Litpho het volgende:
Ik had toch de indruk dat de toenmalige "helbeleving" meer rond de chaos van bijvoorbeeld een Jeroen Bosch was dan rond het toch redelijk geordende Inferno van Dante. Het principe van onevenredig straffen na de dood blijft natuurlijk staan .
Een mengelmoes van al dat soort voorstellingen denk ik. Jeroen Bosch is leuk inderdaad. Dan valt er nog wat te beleven in de hel.
pi_23873846
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 10:37 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Of natuurlijk "Mooi, daar is de deur!". Het is misschien niet voor niets dat er nog steeds plaats is in de hemel.
  vrijdag 10 december 2004 @ 11:39:49 #45
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23874400
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:10 schreef Alicey het volgende:

[..]

Of natuurlijk "Mooi, daar is de deur!". Het is misschien niet voor niets dat er nog steeds plaats is in de hemel.
Een goed gelovige weigert toch geen gasten?
pi_23874409
Na je dood heb je geen keuze. Die keuze wordt voor je gemaakt aan de hand van je leven op aarde.
pi_23878549
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 11:39 schreef gr8w8 het volgende:
Een goed gelovige weigert toch geen gasten?
God is geen gelovige. God weet dat Hij bestaat.
  vrijdag 10 december 2004 @ 16:27:31 #48
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23881001
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 14:34 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

God is geen gelovige. God weet dat Hij bestaat.
Paulus doet de deur toch open? Goed, hij twijfelde wel even, maar uiteindelijk geloofde hij wel in God.
pi_23881055
quote:
Op vrijdag 10 december 2004 16:27 schreef gr8w8 het volgende:
Paulus doet de deur toch open? Goed, hij twijfelde wel even, maar uiteindelijk geloofde hij wel in God.
Moet dat Petrus niet zijn? Kraaiende hanen en verloochenen enzo?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_23881285
Ja, het is Petrus. Niet dat dat verder ergens op slaat; volgens mij zegt Jezus nergens tegen Petrus dat hij de hemelpoort mag bewaken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')