het is wat mij betreft geen levensbeschouwing, maar gewoon een stukje geschiedenis (en cultuur)quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:33 schreef Lord_Vetinari het volgende:
---> WFL
ik vraag ook niet persé om een reaktie van Akkersloot. En of iemand een subforum komt verkloten is aan de moderators en aan de gene die het als verkloten interpreteertquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Je vraagt om een reactie op een dogma. Dat is Godsdienst. En bovendien: Wil je dan echt dat Akkersloot ook C&H komt verkloten?
mmm ja, inderdaad...dat staat niet in de tekst of die koranversies nu inderdaad vernietigd zijn of nog ergens bewaard worden. heeft iemand hier meer informatie over ?quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:46 schreef Koobus het volgende:Ik hoop trouwens dat de Saoediers hun zin niet hebben gekregen en dat de afwijkende versies ergens veilig bewaard worden. Mocht de islamitische wereld herrijzen uit het huidige moeras van achterlijkheid, dan kan zij hier nog veel van leren.
Dogma ---------> WFLquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Wil je dan echt dat Akkersloot ook C&H komt verkloten?
Euh. Waarom zou er nog een copie in de hemel moeten liggen als de koran onveranderlijk isquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef het_fokschaap het volgende:
Volgens vele moslims is de Koran onveranderlijk, er bestaat maar één versie, nl. die versie die door de engel Gabriël geopenbaard is aan Mohammed en waarvan nog een kopie in de hemel aanwezig is.
geen idee, maar dat schijnt men te geloven.quote:Op donderdag 9 december 2004 19:53 schreef Akkersloot het volgende:
Euh. Waarom zou er nog een copie in de hemel moeten liggen als de koran onveranderlijk is
tja, maar dat zijn vertalingen en Allah houdt zich alleen bezig met de Arabische versiequote:Overigings tref ik op sommige moslim-sites als vertaling voor het Mein Koran-vers 5:33 aan "de vergelding voor hen die God en Zijn Boodschapper bestrijden" en dan weer "de vergelding voor hen die God en Zijn Boodschappers bestrijden ( en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden)".
ik kan me wel voorstellen dan Saudi Arabie dat zou doen, die jaarlijkse pelgrim tocht brengt veel geld binnen.quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/636780/1/50#23818590]dinsdag 7 december 2004 12:32
recent, deed men een 10-tal jaar geleden in Jemen een belangrijk vondst met daarbij zeer oude versies van de koran (760-770). Toen duidelijk werd dat er grote afwijkingen werden vastgesteld, werd het onderzoek stilgelegd en afgesloten. Naar verluid zou Saoedi-Arabië veel geld hebben geboden om de exemplaren te verkrijgen en wellicht te vernietigen. Het opstellen van een kritische editie, zoals dat bij het nieuwe en het oude Testament is gebeurd, is m.a.w. compleet taboe.
maar dan wel hun vrede.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:15 schreef gr8w8 het volgende:
Misschien is de actie van SA wel een poging de vrede te bewaren.
Ach ja. Je bent vrij om alles zo te interpreteren dat je wilt. Ook al staat er duidelijk dat mensen "die God en Zijn Boodschapper bestrijden" gedood moeten worden dan ben je natuurlijk nog altijd vrij om te interpreteren dat de islam een gematigde godsdienst is. Politiek opportunisme én het dogma dat 1 miljard gematigde moslims een beter effekt dan 1 miljard ex-moslims op de fundamentalistische kern hebben.quote:Op vrijdag 10 december 2004 10:15 schreef gr8w8 het volgende:
Ik blijf het raar vinden. Overanderlijke Koran, maar ondertussen zijn er bele stromingen met elk hun eigen interpretatie, terwijl ze wel gewoon Arabisch spreken en lezen. Er is dus ruimte aan interpretatie. Allah is dus niet geheel eenduidig geweest.
Bij een herziene versie bestaat dus de kans dat de interpretatie van één stroming erin verwerkt wordt. Andere stromingen zijn dan dus echte afwijkingen van het pad van Allah. Dat zou uiteraard tot fikse spanningen kunnen leiden. Misschien is de actie van SA wel een poging de vrede te bewaren.
Ehm. Okee...quote:Op vrijdag 10 december 2004 21:38 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Ach ja. Je bent vrij om alles zo te interpreteren dat je wilt. Ook al staat er duidelijk dat mensen "die God en Zijn Boodschapper bestrijden" gedood moeten worden dan ben je natuurlijk nog altijd vrij om te interpreteren dat de islam een gematigde godsdienst is. Politiek opportunisme én het dogma dat 1 miljard gematigde moslims een beter effekt dan 1 miljard ex-moslims op de fundamentalistische kern hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |