quote:Op donderdag 9 december 2004 17:16 schreef Dromenvanger het volgende:
Totaal geen gedachtes, dat komt over als....zweven. Op die momenten heb ik ook nergens last van in principe. Behalve een negatief saldo op de bank
Geldproblemen zorgen ook voor hoog sensitiviteit, met 20 miljoen kun je gaan en staan waar je wilt. Zit je vol gedachtes en sta je open, dan vlieg je toch gewoon ff naar India.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:50 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Zelfhumor is ok, ole ole.
Darkelf, ja is goed, sorry.
Volgens mij ligt het aan de tijd van het jaar (oeps, ja zo kan ik ook wel door blijven gaan idd).
maar wie bakt je brood dan, Dromenvangerquote:Op donderdag 9 december 2004 18:03 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Geldproblemen zorgen ook voor hoog sensitiviteit, met 20 miljoen kun je gaan en staan waar je wilt. Zit je vol gedachtes en sta je open, dan vlieg je toch gewoon ff naar India.
ProblemenOveral problemen... waarom is het een fucking hell on earth. Waarom niet gewoon iedereen 30 miljoen euro zakgeld per week zonder te werken
Dat brood bakt zichzelf wel. Of ze vinden iets nieuws uit. Materie maker 10.34.quote:Op donderdag 9 december 2004 20:18 schreef milagro het volgende:
[..]
maar wie bakt je brood dan, Dromenvanger
Omgaan met stress, of stress bannen?quote:Op donderdag 9 december 2004 20:07 schreef SEMTEX het volgende:
Zoals zovaak gebeurt herken ik me ook wel in de eigeschappen, maar ik zie niet in wat een label als 'hsp' nou nog voor mij zou bijdragen. Gewoon leren met stress en prikkels omgaan en je niet verschuilen achter 'hsp', lijkt me een stuk nuttiger.
Een beetje stress is wel goed voor je, lekker die adrenaline door je lijf heen. Anders wordt alles zo gezapig...nix voor mijquote:Op donderdag 9 december 2004 20:42 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Omgaan met stress, of stress bannen?
Stress is noodzakelijk kwaad??? Maar je kunt stress ook zien als iets waar je je actief tegen moet verzetten.
Zo wordt het wel door verschillende ''lotgenoten'' gepresenteerd in ieder gevalquote:Op donderdag 9 december 2004 10:30 schreef Natalie het volgende:
Vraagt men zich wel eens af of mensen die HSP's genoemd worden eigenlijk zelf wel blij zijn met dat label?
Uhm wat dit betreft, even een andere kant hierin, vind ik dat als iets dan 'zwak' mag lijken je het wel degelijk om kan zetten naar 'sterk'. Dus in die zin, why not en boeiuh hoe anderen mensen dit presenteren (als het helpt), alhoewel dat ook maar in iemands anders ogen is. Dus of is het waar is, is ook nog maar de vraag. Allemaal meningen, die soms meer zeggen over de toeschouwers zelf dan over de teamplayers.quote:Op vrijdag 10 december 2004 20:57 schreef Xennia het volgende:
Zo wordt het wel door verschillende ''lotgenoten'' gepresenteerd in ieder geval
Idd.quote:Op zaterdag 11 december 2004 14:02 schreef mystery1980 het volgende:
Ik ben ook best een gevoelig persoontje of het labeltje HSP bij mij past geen idee. Maar ik kwam erachter door een fysiotherapeut, die mij vertelde dat mijn klachten o.a. ontstaan door stress en spanning. Ik probeer nu meer ritme in mijn leven te brengen. O.a. minder afspreken met vrienden, zodat ik meer tijd heb voor mijzelf. Echte vrienden begrijpen dat, onechte laten je vallen. Heb je direct weer meer tijd, want aan zulke mensen heb je toch niks. Ook duidelijk plannen, afspraken maken van ik kom om zolaat maar ga zolaat weer weg ed. dat helpt bij mij. Zorgen dat je tijd hebt om te eten, dus niet effe al wandelend of terwijl je met iets anders bezig bent. Minimaal een uur per dag voor jezelf plannen, dus dat je even kunt denken over je leven, of even ontspannen op de bank hangen. Kijk wat jij belangrijk vind voor jezelf en zorg dat je daar tijd voor hebt.
Positieve stress!!!!! Dat is inderdaad goede stress, volgens mij ga je zonder positieve stress dood.quote:Op vrijdag 10 december 2004 00:04 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
Een beetje stress is wel goed voor je, lekker die adrenaline door je lijf heen. Anders wordt alles zo gezapig...nix voor mij [afbeelding]
Waar ik bang voor ben is dat er mensen zin die er misbruik van gaan maken. 'Oh, ik ben HSP, da's een 'goed excuus' om ........"quote:Op vrijdag 10 december 2004 20:57 schreef Xennia het volgende:
Zo wordt het wel door verschillende ''lotgenoten'' gepresenteerd in ieder geval
Ik heb lang gedacht dat mijn klachten lichamelijk waren. Dit bleek -na vele (bloed)testen- niet het geval te zijn. Ik was juist zo gezond als een vis. Bij mij komt het dus ook vooral voort uit spanningen.quote:Op zaterdag 11 december 2004 14:02 schreef mystery1980 het volgende:
Ik ben ook best een gevoelig persoontje of het labeltje HSP bij mij past geen idee. Maar ik kwam erachter door een fysiotherapeut, die mij vertelde dat mijn klachten o.a. ontstaan door stress en spanning.
Dat had ik mezelf al aangeleerd voordat ik überhaupt wist wat hooggevoeligheid was of dat het bestond. Ik merkte dat ik veel rust vond door te plannen. Regelmaat te hebben, te weten waar ik aantoe was.quote:Ik probeer nu meer ritme in mijn leven te brengen. O.a. minder afspreken met vrienden, zodat ik meer tijd heb voor mijzelf. Echte vrienden begrijpen dat, onechte laten je vallen. Heb je direct weer meer tijd, want aan zulke mensen heb je toch niks. Ook duidelijk plannen, afspraken maken van ik kom om zolaat maar ga zolaat weer weg ed. dat helpt bij mij. Zorgen dat je tijd hebt om te eten, dus niet effe al wandelend of terwijl je met iets anders bezig bent. Minimaal een uur per dag voor jezelf plannen, dus dat je even kunt denken over je leven, of even ontspannen op de bank hangen. Kijk wat jij belangrijk vind voor jezelf en zorg dat je daar tijd voor hebt.
HSP's zijn sneller geprikkeld en dat levert ze stress op. Rondlopen in een druk winkelcentrum zorgt in veel gevallen al voor te veel prikkels. "Gewoon leren omgaan met stress en prikkels" vind ik persoonlijk wat te kort door de bocht. Dat gaat namelijk niet zomaar "gewoon". Ik weet niet of het boek al genoemd is maar "Hoog sensitieve personen: hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt" van Elaine N. Aron is een goede leidraad voor iedere HSP en mensen die een HSP als partner hebben of gewoon geinteresseerd zijn.quote:Op donderdag 9 december 2004 20:07 schreef SEMTEX het volgende:
Gewoon leren met stress en prikkels omgaan en je niet verschuilen achter 'hsp', lijkt me een stuk nuttiger.
Ik kan zelf ook zeer slecht tegen stress. Ik heb geen label en verdien misschien ook geen label, maar ik kan je wel vertellen hoe ik ermee omga.quote:Op zondag 12 december 2004 13:22 schreef Hektor het volgende:
[..]
HSP's zijn sneller geprikkeld en dat levert ze stress op. Rondlopen in een druk winkelcentrum zorgt in veel gevallen al voor te veel prikkels. "Gewoon leren omgaan met stress en prikkels" vind ik persoonlijk wat te kort door de bocht. Dat gaat namelijk niet zomaar "gewoon". Ik weet niet of het boek al genoemd is maar "Hoog sensitieve personen: hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt" van Elaine N. Aron is een goede leidraad voor iedere HSP en mensen die een HSP als partner hebben of gewoon geinteresseerd zijn.![]()
Mooi gesproken.quote:Op zondag 12 december 2004 17:19 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook het gevoel dat alles om me heen (huishouden, studie, relatie, vrienden, familie) me overweldigen, maar ervoor weglopen of je verstoppen achter een label werkt ook niet. Ermee om leren gaan, het wat beter doseren en af en toe 'Nee' zeggen wel.
Ja, precies!quote:Op zondag 12 december 2004 17:41 schreef Hektor het volgende:
Ik weet niet of het duidelijk overkwam uit mijn vorige post maar ik bedoelde dus niet te zeggen dat je jezelf maar zielig moest vinden. Wat ik bedoelde te zeggen is dat je moet accepteren dat je gevoeliger bent voor prikkels dan de meeste andere mensen en met dat in je achterhoofd je een gulden middenweg moet vinden tussen een (sociaal) leven leiden en zorgen dat je niet overprikkelt raakt.
Ik herken wel wat dingen die je zegt. Voorheen was ik heel anders. Bij mij begon het toen ik voor het eerst op mezelf ging wonen. Ik kon daar ook niet goed mee omgaan in den beginne. Ikzelf heb meer een vermoeden dat het een proces is waarin je jezelf leert kennen. Wat voor mij vaststaat is dat het begon met een belangrijke verandering in mijn dagelijkse leven.quote:Op woensdag 15 december 2004 09:57 schreef sweetgirly het volgende:
Ik heb zelf nog een puntje.
- als je het 'gevoel' krijgt van radeloosheid, machteloosheid, eenzaamheid, verdriet, soms zelfs soort boosheid in situaties waar je niks mee kan, maar die je wel 'voelt'.
Dat zou oa mijn spontane ik-wil-nu-verdwijnen-gevoel verklaren. Dat heb ik dus gedurende mijn leventje een aantal keer dan ook gedaan. En niet om aandacht te krijgen, maar puur om tot mezelf te willen komen, de verwardheid van dit gevoel, en zie boven de andere kernwoorden van dit gevoel niet echt aan te kunnen even. En ik baal(de) er altijd enorm van dat het zo bleef hangen, gevoel kan je niet uitschakelen, het is er, het blijft er, het enige wat je kan is het idd laten bezinken en er mee leren omgaan. Voor de rest een plaatsje hiermee voor jezelf met dit opkomende gevoel + al dan niet bijhorende gedachtes, in deze wereld zien te bemachtigen.
ik herken ook veel van wat je opnoemd vooral die "symptonen", radeloos,machteloos,eenzaam, enz.quote:Op woensdag 15 december 2004 09:57 schreef sweetgirly het volgende:
lang verhaal...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |