Le Sang d'un poète (The Blood of a Poet)
Een vrij kunstzinnige Franse film uit 1930. In het kort over een jonge man die een "avontuur" beleeft nadat een mond die hij schilderde tot leven komt. In het tweede gedeelte van de film speelt een spel kaarten met een vrouw na een sneeuwbalgevecht door een groepje jongens.
Ik vond het eerste gedeelte mooi en ook redelijk toegankelijk en begrijpelijk. Het tweede gedeelte was ook mooi, maar kunstzinniger als het eerste en daardoor raakte ik de draad een beetje kwijt.
In het eerste gedeelte wordt leuk met zwaartekracht en special effects omgegaan. Dit kan ik wel waarderen voor een film uit de jaren 30.
Ik geef deze film een 8.
Thriller - en grym filmZweedse film uit 1974 die niets aan de verbeelding overlaat. Sterker nog, dit is de 2e film die in Zweden verboden werd.
Het gaat over een meisje van begin 20 die niet meer praat sinds ze in haar jeugd sexueel misbruikt werd. Ze mist de bus en een man in een auto stopt en vraagt of zij met hem meewil. Bij hem thuis aangekomen vergiftigd hij haar en valt ze flauw. Een dokter injecteerd heroine in haar zodat ze afhankelijk ervan word. Ze word gedwongen tot prostitutie door de man. Na een voorval met een client snijdt haar pooier haar een oog uit. Bij het filmen hiervan werd schijnbaar een echt lijk uit een mortuarium gebruikt. De seks scenes laten niets aan de verbeelding over; er wordt vaak gebruikt gemaakt van een closeup van de man die het meisje penetreert. Van het geld dat ze verdient gaat ze lessen in autorijden, geweren schieten en martial arts nemen. Wanneer ze eenmaal goed genoeg is neemt ze wraak op haar klanten en haar baas. Verder zal ik de film niet verklappen.
De film is wel aardig voor fans van exploitation cinema. Sex en gore komen uitvoerig aan bod. De verhaallijn en productie is daarintegen niet zo sterk. Ook gaat de film soms te traag. Sommige dingen zoals de seks scenes worden eindeloos herhaalt, wat niet nodig is. De film bevat ook subplots die niet nodig zouden zijn geweest en de film alleen maar langer maken dan nodig. Al met al een leuke film om eens te zien maar niet meer dan dat.
Ik geef deze film een 6.5.