Waarom, snelheid is toch relatief? Er bestaat toch geen absolute stilstand, ten opzichte waarvan R en/of P&Q geaccelereerd moeten hebben?quote:Op vrijdag 3 december 2004 12:16 schreef Haushofer het volgende:
Ja, dan kun je er ook weinig over zeggen. Je moet natuurlijk wel specificeren wie er is geaccelereerd.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:29 schreef Haushofer het volgende:
Maar hoe wil je iets zonder kracht zijn snelheid laten veranderen? Dat er geen absolute positie bestaat, betekent natuurlijk niet dat je niet kunt uitmaken wie een kracht ondervindt.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:38 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Er veranderen hier toch geen snelheden? Niemand ondervind een kracht, ze bewegen alledrie eenparig.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:31 schreef DionysuZ het volgende:
Als het accelereren zo erg MOET, dan vraag ik me af hoe het zou zitten als je 3 sterrenstelsels hebt, allen hebben ze door de uitzetting van ruimte een bepaalde snelheid gekregen, niet geaccelereerd.. als nou 2 van die sterrenstelsels dezelfde snelheid hebben (P en Q) en R is een sterrenstelsel met andere snelheid die langs die 2 vliegt. wat dan
Stel dat de situatie is zoals Oud_Student voorstelde: R accelerteert naar 0.98c de ene kant op, en P+Q accelereren tot 0.98c de andere kant op. Hun snelheidsverschil is dan ook ongeveer 0.99c. Wat valt er nu te zeggen over het verschil?quote:Op vrijdag 3 december 2004 14:40 schreef Haushofer het volgende:
Mja, OF R is van 0 naar 0,99c geaccelereerd, of P en Q zijn van 0 naar 0,99c in exact de tegenovergestelde richting. Jij mag kiezen![]()
Maar ze zitten toch alledrie in een inertiaalstelsel lijkt me. Niet alledrie in hetzelfde, maar zolang een schip geen kracht ondervindt, beweegt het toch eenparig en zit het toch in een inertiaalstelsel? En in ieder inertiaalstelsel gelden toch dezelfde wetten, dus ook de Lorentzformule?quote:Jij wilt met te weinig info conclusies trekken.
Ja, en het leek mij ook dat ongeacht wie er versneld is, beiden zullen bij de ander een verschil qua tijd waarnemen. Alleen het probleem is nu dat deze opvattingen tegenstrijdig zijn, en dat zou niet erg zijn zolang niks objectief is en per definitie van de waarnemer afhangt... maar in dit geval met dat passeren met een duidelijke klok zichtbaar in beeld, forceer je een zekere mate van objectiviteit. Dus kunnen er niet twee waarheden zijn.quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:13 schreef Haushofer het volgende:
Ja,ik zit nu ook te twijfelen...
Maar de vraag is toch altijd: wie heeft er een kracht ondergaan?
Als 2 objecten een kracht ondervinden, en een snelheid verkrijgen hierdoor, en dus ook een onderlinge snelheid, dan worden de effecten wederzijds; beide zullen tijdsdilataties bijelkaar meten.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 17:04 schreef Oud_student het volgende:
Even een simpel voorbeeld om begrippen als "objectief", "werkelijk" etc te testen
Stel een trein rijdt met een constante snelheid van 100 km per uur langs een waarnemer B.
In de trein zit waarnemer A, die laat op het moment van passeren een voorwerp loodrecht naar beneden vallen. A constateert dat het voorwerp eenparig versneld in een rechte lijn naar beneden valt. Waarnemer B beweert dat het voorwerp een parabolische baan maakt.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 17:02 schreef Maethor het volgende:
Haus, we kunnen altijd nog met het probleem naar Herr Morgenstern stappen ofzo![]()
quote:Op vrijdag 3 december 2004 15:00 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Stel dat de situatie is zoals Oud_Student voorstelde: R accelerteert naar 0.98c de ene kant op, en P+Q accelereren tot 0.98c de andere kant op. Hun snelheidsverschil is dan ook ongeveer 0.99c. Wat valt er nu te zeggen over het verschil?
En maakt het ook nog uit of ze nog verder in het verleden, toen de situatie voor alledrie nog het zelfde was zeg maar, ook nog gezamenlijk krachten hebben ondergaan?
[..]
Maar ze zitten toch alledrie in een inertiaalstelsel lijkt me. Niet alledrie in hetzelfde, maar zolang een schip geen kracht ondervindt, beweegt het toch eenparig en zit het toch in een inertiaalstelsel? En in ieder inertiaalstelsel gelden toch dezelfde wetten, dus ook de Lorentzformule?
quote:Op vrijdag 3 december 2004 03:27 schreef PeterM het volgende:
Daar heb ik inderdaad een denkfout gemaakt: het ontmoeten van R en P en het gelijkzetten van de klokken gebeurt voor elke waarnemen op één en hetzelfde moment omdat het op dezelfde plaats in de ruimte is. Wat er dus gebeurt is dat Q ziet dat wanneer R bij P is, R de in zijn ogen verkeerde tijd overneemt. (vergelijkbaar met P die twee verschillende tijden op de borden ziet)
Belangrijk om in te zien is dat R de klokken van P en Q ongelijk ziet lopen. Tijdens de reis van P en Q uit elkaar (R vloog toen al met 0,99c) heeft hij P's klok sterk zien vertragen, terwijl hij Q's klok juist sneller zag lopen. Pas vanaf het moment dat P en Q t.o.v elkaar weer stilstaan ziet hij beide klokken even langzaam lopen, maar Q's klok loopt inmiddels flink vóór op die van P.
Door het snelheidsverschil zien P en Q bovendien de plaats van R verschillend, dus ze zien ook het moment van "langsvliegen" op een ander tijdstip gebeuren!
Rekenvoorbeeld:
P en Q liggen 10 lichtjaar (LJ) van elkaar. 60 LJ van P af en dus 70 LJ van Q af zweeft een lichtboei b stil tov P en Q. Dus:
R >>>> b - - - - - - - - - - - (60 LJ) - - - - - - - - - - P - - - (10 LJ) - - Q
situatie 1
R komt van links met 0,99c en passeert de boei. Op dat moment (laten we zeggen t=0 voor P en Q) zien P, Q en R alledrie de onderlinge afstand anders:
(NB; bij 0,99c hoort een gamma-waarde T' / T = ongeveer 7)
P ziet:
- de afstand tussen hemzelf en Q gewoon als 10 LJ
- de afstand tussen hemzelf en R als 60/7 = 8,57 LJ
quote:
Q ziet:
- de afstand tussen hemzelf en P gewoon als 10 LJ
- de afstand tussen hemzelf en R als 70/7 = 10 LJ
- tot zijn verbazing ziet hij dat R zijn tijd gelijk zet op +66,67 Jaar! (zie situatie 2)
quote:
R ziet:
- de afstand tussen hemzelf en P als 60/7 = 8,57 LJ
- de afstand tussen hemzelf en Q als 70/7 = 10 LJ
- de klok van P staat op 0, de klok van Q staat al op +66,67 jaar
quote:
situatie 2
R passeert vervolgens P
P ziet:
- de afstand tussen hemzelf en Q gewoon als 10 LJ
- de afstand tussen hemzelf en R als 0 en noteert de tijd: +66,67 Jaar (60/0,9)
quote:
Q ziet:
- de afstand tussen hemzelf en P gewoon als 10 LJ
- de afstand tussen hemzelf en R als 10/7 = 1,43 LJ
quote:
R ziet:
- de afstand tussen hemzelf en P als 0 en kopieert P's tijd: +66,67 Jaar
- de afstand tussen hemzelf en Q als 10/7 = 1,43 LJ
OK, dat beide hetzelfde waarnemen ben ik mee eens, dat kan ook niet anders wegens de inversvormgelijkheid van de Lorentztransformatie (die van Newton was dat ook maar alleen voor lage snelheden), zie mijn een na vorige post.quote:Op maandag 6 december 2004 19:15 schreef Haushofer het volgende:
Nog een poging
Vanuit R gezien loopt de klok van Q achter, en vanuit PQ loopt de klok van R achter. Dus als je vanuit Q de tijd van R gaat meten ( klokken vergelijken), zul je een andere tijd meten, en wel 1 die korter is. Maar R vliegt gewoon door, en stopt niet oid, dus ze blijven allebei in een inertiaalstelsel.
Die tijdsdilatatie is wederzijds, en dat was hetgene waar ik nou over twijfelde.
Nog niet heen geweestquote:Op maandag 6 december 2004 20:57 schreef het_fokschaap het volgende:
had Herr Morgenstern nog een ingeving ?
Ik ben er al uitquote:Op dinsdag 7 december 2004 11:08 schreef Maethor het volgende:
[..]
Nog niet heen geweestAls we er hier echt niet uitkomen moeten Haus en ik maar eens een fietstochtje richting het KernVersneller Instituut ondernemen.
Hou ons niet langer in spanningquote:
OK mee eens,quote:Op woensdag 8 december 2004 11:41 schreef Haushofer het volgende:
Q zal meten dat de tijd van R langzamer loopt, als ze beide in een inertiaalstelsel zitten. En R zal dan ook meten dat de tijd van Q langzamer loopt.
Dus als ze allebei een foto maken wanneer ze elkaar passeren (waar zowel hun eigen tijd als die van de ander op te zien is) dan verschillen de tijden op deze foto's?quote:Op woensdag 8 december 2004 11:41 schreef Haushofer het volgende:
Q zal meten dat de tijd van R langzamer loopt, als ze beide in een inertiaalstelsel zitten. En R zal dan ook meten dat de tijd van Q langzamer loopt.
ik weet niet of mijn ignorantie over de definitie inertiaalstelsel hierbij parten speeltquote:Op woensdag 8 december 2004 11:41 schreef Haushofer het volgende:
oh .. denk dat het daar een beetje zit , eerst maar eens wat inlezenquote:Door het snelheidsverschil zien P en Q bovendien de plaats van R verschillend, dus ze zien ook het moment van "langsvliegen" op een ander tijdstip gebeuren!
Ja, dat denk ik dan wel ja. Maar da's sowieso al zo, want de interactie met elkaar gaat niet sneller dan de lichtsnelheid. Daarvoor hebben ze het idee "space-time"interval ook ingevoerd.quote:Op woensdag 8 december 2004 14:12 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Dus als ze allebei een foto maken wanneer ze elkaar passeren (waar zowel hun eigen tijd als die van de ander op te zien is) dan verschillen de tijden op deze foto's?
Maar... dat zou toch belachelijk zijn?quote:Op woensdag 8 december 2004 14:58 schreef Haushofer het volgende:
Ja, dat denk ik dan wel ja. Maar da's sowieso al zo, want de interactie met elkaar gaat niet sneller dan de lichtsnelheid. Daarvoor hebben ze het idee "space-time"interval ook ingevoerd.
tenzij gelijktijdig anders is.. zie het auto en garage voorbeeld.. De portier ziet de deuren aan de voor- en achterkant van de garage tegelijkertijd open- en dichtgaan.. de man in de auto ziet de achterste deur later opengaan en ook later dichtgaan, waardoor de auto, alhoewel lorentzcontractie wederzijds is, toch in de garage past vanuit beide aangezichten.quote:Op woensdag 8 december 2004 16:42 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Maar... dat zou toch belachelijk zijn?
Ze passeren elkaar maar één keer. Beide hebben dan een bepaalde stand op hun digitale display op het dak staan. Wat deze standen zijn weet ik niet, maar er kan volgens mij toch onmogelijk een foto worden gemaakt waarop te zien is dat beide schepen elkaar met andere standen op hun klok passeren. Die situatie heeft nooit bestaan!
Tijd is dan wel relatief, maar een stand op een digitale klok is objectief te meten...
![]()
Nee dus! Het begrip gelijktijdigheid is ook zo relatief als het maar kan. En ik vind het ook nogal vreemd, maar het moet wel zo zijn. In het eerder genoemde voorbeeld met de lichtpuls-tussen-twee-spiegels-klok vond ik het heel logisch. En je mag aannemen dat zoiets niet van het type klok mag afhangenquote:Op woensdag 8 december 2004 16:42 schreef gnomaat het volgende:
Tijd is dan wel relatief, maar een stand op een digitale klok is objectief te meten...
![]()
Nee, maar je bekijkt het altijd vanuit 1 bepaald frame. Overigens, je kunt verder weinig zeggen als je de beginsituatie niet specificeert. Om de 2lingparadox er weer es bij te pakken:quote:Op woensdag 8 december 2004 16:42 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Maar... dat zou toch belachelijk zijn?
Ze passeren elkaar maar één keer. Beide hebben dan een bepaalde stand op hun digitale display op het dak staan. Wat deze standen zijn weet ik niet, maar er kan volgens mij toch onmogelijk een foto worden gemaakt waarop te zien is dat beide schepen elkaar met andere standen op hun klok passeren. Die situatie heeft nooit bestaan!
![]()
why?? Dit is toch standaard SRT?Niks versnelt nu toch niet meer en zit in een inertiaalstelsel. Tijddilatatie geldt voor beide kanten.. als R nu na het maken van de foto weer gaat versnellen totdat hij stil staat tov de rest, ok dan geef ik je gelijkquote:Op donderdag 9 december 2004 11:00 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, maar je bekijkt het altijd vanuit 1 bepaald frame. Overigens, je kunt verder weinig zeggen als je de beginsituatie niet specificeert. Om de 2lingparadox er weer es bij te pakken:
Stel, ik zeg dat de relatieve snelheid tussen de aarde en de ene tweeling 0,9c is. Dan mag ik niet gelijk concluderen wiens klok achterloopt, want je weet niet wie er versnelt is. Dat is hier net zo: je moet eerst specificeren wie er is versneld.
Hoe wil je op een bepaalde snelheid komen zonder te versnellen?quote:Op donderdag 9 december 2004 15:39 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
why?? Dit is toch standaard SRT?Niks versnelt nu toch niet meer en zit in een inertiaalstelsel. Tijddilatatie geldt voor beide kanten.. als R nu na het maken van de foto weer gaat versnellen totdat hij stil staat tov de rest, ok dan geef ik je gelijk
Dat doet er niet toe. Feit blijft dat bij een snelheidsverschil tijddilatatie optreedt alsmede lorentzcontractie. Er is hier een snelheidsverschil dus treedt er tijddilatatie op... van beide kanten! Je hebt gelijk dat je het niet kan weten als je de tweelingparadox tevoorschijn tovert en stelt dat mannetje R ook weer tot stilstand komt tov PQ, maar dat is hier niet het gevalquote:Op donderdag 9 december 2004 16:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe wil je op een bepaalde snelheid komen zonder te versnellen?
Het kan dingen opzoeken!quote:Op donderdag 9 december 2004 19:44 schreef vrijemening het volgende:
http://home.planet.nl/~wj(...)/timedilation_nl.htm
Neuh... Eén verziekt topic tegelijk is meer dan genoeg.quote:Ik zal me verder niet met jullie discussie bemoeien, tenzij jullie dat natuurlijk graag willen
Nee. Niet in het minst. Jij kunt het probleem waar we het over hebben waarschijnlijk niet eens bevatten. We hoeven jouw hulp niet.quote:Maar misschien helpt dit plaatje jullie een beetje.
quote:Ik zou alleen willen toevoegen dat het niet de raket is die het snelst beweegt, zijn klok loopt immers langzamer.
Maar nou verwijs je naar een site met de relativiteitstheorie, iets wat je hier constant zit tegen te spreken ! Heb je dan nog niet door dat jouw aannames die hele relativiteitstheorie uitsluit?quote:Op donderdag 9 december 2004 19:44 schreef vrijemening het volgende:
http://home.planet.nl/~wj(...)/timedilation_nl.htm
Ik zal me verder niet met jullie discussie bemoeien, tenzij jullie dat natuurlijk graag willen
Maar misschien helpt dit plaatje jullie een beetje.
Ik zou alleen willen toevoegen dat het niet de raket is die het snelst beweegt, zijn klok loopt immers langzamer.
Groetjes rudeonline...
Ik sluit niet de gehele relativiteits theorie uit. Het enige verschil wat ik maak is dat niet de raket beweegt, maar dat de 2 "stilstaande" planeten eigenlijk sneller bewegen. En dat de raket dus eigenlijk vertraagt En hoe meer hij vertraagt des te sneller gaan de planeten t.o.v hem.quote:Op vrijdag 10 december 2004 09:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar nou verwijs je naar een site met de relativiteitstheorie, iets wat je hier constant zit tegen te spreken ! Heb je dan nog niet door dat jouw aannames die hele relativiteitstheorie uitsluit?
Deze topic gaat over de relativiteitstheorie. In deze topic dus gaarne uitsluitend vragen stellen over de relativiteitstheorie, of vraagstukken trachten te beantwoorden met de relativiteitstheorie als basis. Andere theorien, ook al lijken ze relevant, graag niet hier, maar in een van de andere topics, of desnoods een nieuwe als er nog geen topic over is.quote:Op vrijdag 10 december 2004 18:49 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik sluit niet de gehele relativiteits theorie uit. Het enige verschil wat ik maak is dat niet de raket beweegt, maar dat de 2 "stilstaande" planeten eigenlijk sneller bewegen. En dat de raket dus eigenlijk vertraagt En hoe meer hij vertraagt des te sneller gaan de planeten t.o.v hem.
Jawel, dat doe je wel. Zoiets kun je uberhaupt niet zeggen, want je begrijpt de relativiteitstheorie niet eens. Jij wilt op een manier wetenschap bedrijven, die niet overeenkomt met waarnemingen:wiskundige consistentie.quote:Op vrijdag 10 december 2004 18:49 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik sluit niet de gehele relativiteits theorie uit. Het enige verschil wat ik maak is dat niet de raket beweegt, maar dat de 2 "stilstaande" planeten eigenlijk sneller bewegen. En dat de raket dus eigenlijk vertraagt En hoe meer hij vertraagt des te sneller gaan de planeten t.o.v hem.
Lachen met jou.quote:Op vrijdag 10 december 2004 18:49 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Waarom ga je nog serieus op onze grote vriend in?quote:Op vrijdag 10 december 2004 21:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jawel, dat doe je wel. Zoiets kun je uberhaupt niet zeggen, want je begrijpt de relativiteitstheorie niet eens. Jij wilt op een manier wetenschap bedrijven, die niet overeenkomt met waarnemingen:wiskundige consistentie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |