quote:Op donderdag 2 december 2004 09:04 schreef Maethor het volgende:
..kun je niet bepalen wiens klok achter loopt. Dat hangt puur van de waarnemer af. De een denkt dat de ander zijn klok trager loopt, en andersom.
quote:Op donderdag 2 december 2004 00:14 schreef gnomaat het volgende:
Ja maar dat kan niet, R heeft ook zo'n grote digitale neon display op z'n dak, dus als ze elkaar passeren kunnen ze elkaars tijd zien. Ze hebben dan ieder een bepaalde tijd op hun stopwatch en dak staan, en het lijkt me toch dat Q niet andere cijfers op het display van R ziet dan R zelf
Denken ze dat alleen (en vergissen ze zich) of is dat echt zo? Je zegt als ze bij elkaar komen dat "de klokken weer gelijk lopen", maar die moeten dan toch de hele weg gelijk hebben gelopen? Stel dat er tussen P en Q nog 400 andere ruimteschepen staan, ook allemaal met dezelfde stand op hun stopwatch als P en Q. Als R met P en Q gelijk loopt, dan toch ook met al die anderen?quote:Op donderdag 2 december 2004 01:44 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat ze tijdens de vlucht denken dat hun klok langzamer loopt dan die van de ander, maar dat als ze bijelkaar komen de klokken weer gelijk lopen.
Akkoord, maar dan is er sprake van hetzelfde verleden, ze hebben dezelfde versnelling en tijdsdilatatie meegemaakt en alles. Dat is hier niet het geval, er is een snelheidsverschil dus P en R of R (of alledrie) hebben in het verleden een versnelling gehad die niet ongedaan is gemaakt.quote:Dat kan in mijn ogen ook niet anders, stel A gaat met 0.98c een richting op en B de andere richting met 0.98 c. Ze doen precies hetzelfde, versnellen afremmen etc. en komen weer terug op het uitgangspunt, dan is er toch geen enkele reden waarom de klokken niet gelijk zouden lopen.
Hoe moet je die interpreteren dan? Als er verschillende tijden t en t' uitkomen, dan houdt dat toch in dat de tijd van ene waarnemer voor de ander sneller of langzamer lijkt te verlopen? Dus de stand op diens stopwatch staat dan toch ook voor of achter?quote:DeLorentzformule is natuurlijk correct, het gaat om de interpretatie van de formule
100% mee eensquote:(een Rude is meeer dan genoeg)
R passeert Q maar één keer. Als P daar een foto van maakt (met de klokken van Q en R in beeld), en als Q ook een foto maakt, en ze vergelijken die foto's later, dan verschillen de tijden op die foto's?quote:Op donderdag 2 december 2004 03:45 schreef PeterM het volgende:
Astronout P neemt het volgende waar:
- Hij ziet R's stopwatch veel langzamer lopen dan zijn eigen stopwatch, maar die van Q loopt gelijk met die van hemzelf;
- Hij ziet op het moment van passeren van R en Q dat de neonborden een verschillende tijd aangeven.
Idem: R zet zijn stopwatch gelijk als hij langs P passeert. Dus als hij één nanometer voorbij P is kan P een foto maken waarop zijn eigen klok en die van R gelijk lopen. Als Q daar ook een foto van maakt, dan ziet Q toch duidelijk dat R's klok al gelijk liep met P zodra hij die passeerde?quote:Astronout Q neemt het volgende waar:
- Hij ziet R's stopwatch veel langzamer lopen dan zijn eigen stopwatch, maar die van P loopt gelijk met die van hemzelf;
- Hij ziet dat R véél te laat zijn stopwatch gelijk zet, hij doet dat pas als hij al bijna bij Q is;
Dat hij eerst P's stopwatch langzamer ziet lopen kan ik me nog voorstellen, maar niet dat hij daarna weer gelijk loopt met Q.quote:Astronout R neemt het volgende waar:
- Hij ziet Q's en P's stopwatches veel langzamer lopen dan zijn eigen stopwatch.
- Hij ziet dat Q véél dichterbij is dan P hem had verteld
- Hij ziet op het moment van passeren precies dezelfde tijd op hun beider neonborden
Maar zowel x als t zijn toch anders voor verschillende waarnemers? Of wat zet je uit tegen elkaar dan, de tijd is toch geen functie van de plaats ofzo?quote:Op donderdag 2 december 2004 10:00 schreef Haushofer het volgende:
Ok, ik ben zelf te beroerd er even voor, maar waarom teken je dit soort situaties niet in een ruimte-tij diagram? plaats op de x-as, t op de y-as, raaklijn is inverse snelheid < 1 .
quote:Op woensdag 1 december 2004 23:47 schreef gnomaat het volgende:
(naar aanleiding van een vraag in Relativiteitstheorie voor dummies)
Stel dat er 3 ruimteschepen zijn. Eerst twee identieke schepen (P en Q) die stil naast elkaar hangen (stil ten opzichte van elkaar althans), en ze spreken af: we starten tegelijk onze stopwatch, en dan vliegen we allebei met dezelfde snelheid (die niet per se heel hoog hoeft te zijn) en hetzelfde versnellingspatroon (voorgeprogrammeerd in hun identieke computers) één lichtjaar in tegenovergestelde richting, en remmen daar weer af tot dezelfde stilstand die we nu ervaren.
Het idee is dus dat P en Q dan ver uit elkaar liggen, stil staan t.o.v. elkaar, en dezelfde tijd op hun stopwatch hebben staan. En er is vanaf dat moment geen versnelling of kracht op ze van toepassing.
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:44 schreef Oud_student het volgende:
Om het nog even moeilijker (of duidelijker te maken):
Stel dat beide ruimteschepen P en R ook een standaard lineaal van 1 meter bij zich hebben en die in de lengte richting voor hun raampje hebben geplaatst.
Op het moment van passeren maken beiden een foto van elkaars lineaal. Later als ze weer bij elkaar zijn, zien ze dat beide fotoos een lineaal tonen die korter is dan 1 meter, terwijl tijdens passage de lineaal van de ander kleiner is dan de eigen.
(dit is het omgekeerde als je, na gesport te hebben, uit de douche komt:
die van je teamgenoten lijkt groter dan je eigen, maar dat komt door de hoek waaruit je beiden ziet. Ook hier is er sprake van relativiteit ;<) )
quote:Op donderdag 2 december 2004 09:30 kwootte gnomaat het volgende:
en het lijkt me toch dat Q niet andere cijfers op het display van R ziet dan R zelf
quote:Op donderdag 2 december 2004 09:57 schreef gnomaat het volgende:
R passeert Q maar één keer. Als P daar een foto van maakt (met de klokken van Q en R in beeld), en als Q ook een foto maakt, en ze vergelijken die foto's later, dan verschillen de tijden op die foto's?
quote:Maakt de stopwatch van Q dan ineens een inhaalslag als hij er bijna is?
Nee, dat ze uit elkaar gaan met 0.99c hoeft niet:quote:Op vrijdag 3 december 2004 10:17 schreef DonGorgon het volgende:
uhmm volgens mij wordt er vergeten dat P en Q met een snelheid van 1,98c van elkaar verwijderen.
P gaat 1 lichtjaar naar links met 0,99c
Q gaat 1 lichtjaar naar rechts met 0,99c
Bovendien remmen ze daarna weer he, die hele uitleg is alleen om even duidelijk te maken hoe de situatie is. De toestand van P en Q waar we na deze voorbereiding vanuit gaan is dat ze stil hangen ten opzichte van elkaar.quote:* gnomaat schreef:
en ze spreken af: we starten tegelijk onze stopwatch, en dan vliegen we allebei met dezelfde snelheid (die niet per se heel hoog hoeft te zijn)
quote:Op vrijdag 3 december 2004 10:37 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Nee, dat ze uit elkaar gaan met 0.99c hoeft niet:
[..]
Bovendien remmen ze daarna weer he, die hele uitleg is alleen om even duidelijk te maken hoe de situatie is. De toestand van P en Q waar we na deze voorbereiding vanuit gaan is dat ze stil hangen ten opzichte van elkaar.
quote:Op donderdag 2 december 2004 11:18 schreef Oud_student het volgende:
Even voor de duidelijkheid terug naar de vraagstelling.
Kan hetzelfde resultaat wat betreft P en Q ook bereikt worden op de klassieke manier van synchronisatie van de klokken ?
M.a.w.: Stel P en Q bevinden zich in de door jouw aangegeven eindsituatie (in relatieve rust tov elkaar) en stel ze weten de afstand PQ. P zendt een lichtstraal uit richting Q en zet op dat moment zijn stopwatch op t=0. Als de lichtstaal bij Q aankomt, zet Q de tijd op t = PQ / c.
Dit is de (een ?) definitie van gelijktijdigheid.
IMO kan er wel een verschil zijn in de absolute tijd (gemeten vanuit een voorwerp met niet al te hoge snelheid tov de grote massa's, de aarde bijv), maw als zij eerst gaan vliegen, dan ondervinden beide (of een van hen, in IMHO afhankelijk van de snelheid tov de grote massa's) een tijdvertraging maar hun klokken lopen synchroon.
quote:Op vrijdag 3 december 2004 11:10 schreef Oud_student het volgende:
Ik ga mezelf maar kwoten, Is de door mij beschreven methode equivalent met de door Gnomaat voorgestelde methode om de klokken van P en Q te synchroniseren ? Zo ja, dan wordt dit punt iig duidelijker
quote:Op vrijdag 3 december 2004 11:22 schreef gnomaat het volgende:
Ehm, ja, dat lijkt me correct. Mits er geen verwarring ontstaat over de afstand PQ die misschien anders is omdat P en Q samen een bepaalde (onbekende) snelheid hebben.
quote:
quote:
Dat weet je niet, zie opmerking onderaan openingspost ("Wie weet hingen ze ooit alledrie naast elkaar, zijn P en Q een paar lichtjaar weggevlogen van R, ...")
Waar het mij om gaat is dat R allebei die schepen maar één keer passeert. Dat kunnen ze best alledrie als een verschillend moment ervaren, wat dat betreft doet eventuele gelijktijdigheid er niet toe. Maar die ene keer dat R en Q elkaar passeren, hebben ze allebei een bepaalde stand op hun klok staan. Het lijkt me onmogelijk dat er onenigheid ontstaat over welke standen dit zijn, want het kan toch niet zo zijn dat als ze allebei een foto maken van het passeren, waarbij ze allebei zowel hun eigen klok als die van de ander zichtbaar in beeld hebben, dat de standen op hun foto's verschillen.quote:Op vrijdag 3 december 2004 11:43 schreef Haushofer het volgende:
Overigens, gelijktijdigheid invoeren is niet zo nuttig; wat de 1 als gelijktijd ziet, zal de ander juist niet als gelijktijdig zien. Zo zie je ook weer dat de uitkomsten volledig frame afhankelijk zijn.
Bijzaakquote:Op donderdag 2 december 2004 11:55 schreef Alicey het volgende:
Je gaat er hierbij wel van uit dat het maken van een foto geen tijd kost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |