Ik draai het zaakje inderdaad om. Dat is ook het uitgangspunt van mijn idee. Zou je zelf met de lichtsnelheid gaan, dan beweegt de aarde met lichtsnelheid van je af. Jij staat dan ook stil t.o.v jezelf. Nu moet je je alleen afvragen waarom 1 sec voor jou in verhouding staat met een eeuwigheid op aarde. Zou jij immers terugkeren naar de aarde dan is daar veel meer tijd voorbij gegaan als bij jezelf. Dus daar waar bij jou het licht in 1sec 300.000 km aflegt zou datzelfde licht voor aardbewoners al een aantal lichteeuwen hebben afgelegt. Sta jij dan eigenlijk niet gedurende 1 sec stil t.o.v de tijd op aarde?quote:" Je meet een lichtsnelheid per 2 seconden?" Daarom meet je altijd dezelfde lichtsnelheid?
Een reden dat de lichtsnelheid een constante is, kun je halen uit je Maxwell vergelijkingen.
Alle aannames die jij hier maakt, dat tijd langzamer gaat als je beweegt etc, volgen juist uit de aanname dat de lichtsnelheid constant is. Jij draait het zaakje om.
Commentaar is goed. Probeer alleen iets meer woorden te gebruiken, anders wordt het zo een ja en nee discussie.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:45 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nee
Je kunt zelf niet met de lichtsnelheid, want je bezit een massa. En daarom alleen al spreek je de relativiteitstheorie tegen. En toch gebruik je elementen van de theorie. Dat is gewoon dom. Het voegt ook niets toe.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:48 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik draai het zaakje inderdaad om. Dat is ook het uitgangspunt van mijn idee. Zou je zelf met de lichtsnelheid gaan, dan beweegt de aarde met lichtsnelheid van je af. Jij staat dan ook stil t.o.v jezelf. Nu moet je je alleen afvragen waarom 1 sec voor jou in verhouding staat met een eeuwigheid op aarde. Zou jij immers terugkeren naar de aarde dan is daar veel meer tijd voorbij gegaan als bij jezelf. Dus daar waar bij jou het licht in 1sec 300.000 km aflegt zou datzelfde licht voor aardbewoners al een aantal lichteeuwen hebben afgelegt. Sta jij dan eigenlijk niet gedurende 1 sec stil t.o.v de tijd op aarde?
De fout ligt bij jou lieve schat.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:53 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Commentaar is goed. Probeer alleen iets meer woorden te gebruiken, anders wordt het zo een ja en nee discussie.
Wat lijkt je het meest voor de hand liggend, of een massa kan niet stil staan in de tijd, of een massa kan niet heel snel gaan. Overigens is 300.000 km/sec helemaal niet zo snel. Als je kijkt naar de afstanden die overbrugt moeten worden in het heelal is een slak nog sneller. Wel is het gunstig voor ons dat de tijd heel langzaam gaat bij het naderen van lichtsnelheid, een reis die voor ons nu nog 5 lichtjaar lijkt te duren zal voor de reiziger worden ervaren als een trip van een paar uur. Echter de absolute lichtsnelheid zal nooit gehaalt kunnen worden. Maar zouden we b.v met 80% van de lichtsnelheid gaan is er niets aan de hand.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:53 schreef Haushofer het volgende:
Je kunt zelf niet met de lichtsnelheid, want je bezit een massa. En daarom alleen al spreek je de relativiteitstheorie tegen.
Ik reageer wel on-topic. Dit is het bewijs. Maar goed, dat is of-topic.quote:Op woensdag 1 december 2004 14:56 schreef pfaf het volgende:
[..]
De fout ligt bij jou lieve schat.
Alles, maar dan ook alles over die onzin van jou is al minimaal 3 keer de revu gepasseerd. Dat jij geen argumenten wil lezen ( of in ieder geval niet on-topic reageert op de gegeven antwoorden ) is jouw fout / schuld / stupiditeit / eigenwijsheid.
Dat lieg je en dat weet je zelf ook.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:06 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik reageer wel on-topic. Dit is het bewijs. Maar goed, dat is of-topic.
Denk je dat ik nog tijd hier in ga steken terwijl jij te beroerd bent je enigszins te verdiepen in de materie?quote:Op woensdag 1 december 2004 15:04 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Wat lijkt je het meest voor de hand liggend, of een massa kan niet stil staan in de tijd, of een massa kan niet heel snel gaan. Overigens is 300.000 km/sec helemaal niet zo snel. Als je kijkt naar de afstanden die overbrugt moeten worden in het heelal is een slak nog sneller. Wel is het gunstig voor ons dat de tijd heel langzaam gaat bij het naderen van lichtsnelheid, een reis die voor ons nu nog 5 lichtjaar lijkt te duren zal voor de reiziger worden ervaren als een trip van een paar uur. Echter de absolute lichtsnelheid zal nooit gehaalt kunnen worden. Maar zouden we b.v met 80% van de lichtsnelheid gaan is er niets aan de hand.
Uhm, ik denk het wel ja, maar ik weet niet helemaal wat een frame nou precies is. Een inertiaalstelsel is toch een bepaald referentiepunt ten opzichte waarvan je positie en snelheid uitdrukt? De positie of snelheid van dat punt zelf is niet van belang (kun je niet weten zelfs), maar dingen in hetzelfde inertiaalstelsel kun je vergelijken, dingen uit verschillende inertiaalstelsels niet. Dacht ik..?quote:Op woensdag 1 december 2004 14:46 schreef Haushofer het volgende:
Omdat in het ene geval het ene frame niet-inertiaal wordt gemaakt, en in het andere geval wordt het andere frame niet-inertiaal gemaakt. En dat bepaald wie de tijdsdillatatie ondergaat. Ook spreek je van een relatieve snelheid.
Jij wilt volgens mij de 2 frames gelijkwaardig maken, omdat je alleen van een relatieve snelheid kunt spreken. Heb ik dat goed?
Je kunt juist heel goed zeggen welk frame inertiaal wordt gemaakt. De raket ondervindt een kracht. De aarde niet.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:30 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Uhm, ik denk het wel ja, maar ik weet niet helemaal wat een frame nou precies is. Een inertiaalstelsel is toch een bepaald referentiepunt ten opzichte waarvan je positie en snelheid uitdrukt? De positie of snelheid van dat punt zelf is niet van belang (kun je niet weten zelfs), maar dingen in hetzelfde inertiaalstelsel kun je vergelijken, dingen uit verschillende inertiaalstelsels niet. Dacht ik..?
(wat houdt het in als iets "niet-inertiaal" wordt gemaakt? dat een object buiten het inertiaalstelsel valt van hetgene waar je het mee vergelijkt?)
Anyway, waar ik eigenlijk naartoe wil is dat je volgens mij niet kunt zeggen welk frame (of in mijn woorden: wie van beide partijen, raket of aarde+zon) niet-inertiaal wordt gemaakt. Als we weer even uitgaan van de eerste situatie, waarin de raket dus gas geeft en daardoor sneller lijkt te gaan draaien dan de aarde, daarvan zeggen we: de raket gaat sneller, dus diens tijd gaat langzamer lopen.
Ik heb even zitten kijken pfaf, en je bent vast heel aardig, maar ik heb nog geen enkele post van jou gevonden waarbij jij iets probeert te verklaren. Alleen maar wat one-liners, meer niet.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:07 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat lieg je en dat weet je zelf ook.
Altijd als iemand een theorie van je weerlegt laat je die reply links liggen en reageer je op een andere post met een nog meer imbiciele post.
Daar heb ik haushofer voor.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:48 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik heb even zitten kijken pfaf, en je bent vast heel aardig, maar ik heb nog geen enkele post van jou gevonden waarbij jij iets probeert te verklaren. Alleen maar wat one-liners, meer niet.
Ik ben een natuurkundehoer.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:51 schreef pfaf het volgende:
[..]
Daar heb ik haushofer voor.
Juist, en als de aarde nou eens die bewegende raket is, en het licht stelt die knikker voor. Dan vliegt de aarde verder, daar waar het licht achterblijft. Licht trekt zich helemaal niets aan van beweging. Daar waar wij verder gaan in de tijd blijft het licht gewoon achter.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kunt juist heel goed zeggen welk frame inertiaal wordt gemaakt. De raket ondervindt een kracht. De aarde niet.
Een frame is gewoon een stelsel waaruit een waarnemer kijkt. En dus zijn oorsprong definieert.
Een inertiaalframe is een frame, waar ( kort gezegt ) geen versnelling op toepassing is. Dus als je 2 inertiaalframes hebt, dan zijn de wetten van de natuurkunde hetzelfde. Als je gaat versnellen niet meer. Dat kun je bv zien als je in een vliegtuig zit te pingpongen. Dat wil prima. Totdat het vliegtuig gaat versnellen. Moore definieert zo:
Hij gaat naar een leeg stuk ruimte-tijd, en neemt lege bol, met daarin een knikker. Als je in een inertiaal stelsel zit, hangt de knikker in het middel van de bol , en raakt de wanden niet. Maar als je bol in een versneld frame zit, dan gaat de knikker de andere kant op,volgens Newton. En zal dus de wand raken.
Als de raket nou zo'n bol heeft, en jij ook. En de raket versneld, en vliegt van jou weg. Wiens knikker zal dan van zijn plaats komen? Die van jou, of die van de raket?
Die van de raket natuurlijk, die ondervindt een versnelling. Jij hebt verder niets met die versnelling te maken, jij blijft gewoon achter, en dus zal jouw knikker mooi in het midden van de bol blijven hangen.
Ik denk dat je beter kunt gaan knikkeren, Rude. Het waarom mag je zelf uitzoeken.quote:Juist, en als de aarde nou eens die bewegende raket is, en het licht stelt die knikker voor. Dan vliegt de aarde verder, daar waar het licht achterblijft. Licht trekt zich helemaal niets aan van beweging. Daar waar wij verder gaan in de tijd blijft het licht gewoon achter.
Huh?quote:Op woensdag 1 december 2004 15:53 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Juist, en als de aarde nou eens die bewegende raket is, en het licht stelt die knikker voor. Dan vliegt de aarde verder, daar waar het licht achterblijft. Licht trekt zich helemaal niets aan van beweging. Daar waar wij verder gaan in de tijd blijft het licht gewoon achter.
quote:Op woensdag 1 december 2004 15:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ben een natuurkundehoer.![]()
quote:Wat lijkt je het meest voor de hand liggend, of een massa kan niet stil staan in de tijd, of een massa kan niet heel snel gaan. Overigens is 300.000 km/sec helemaal niet zo snel. Als je kijkt naar de afstanden die overbrugt moeten worden in het heelal is een slak nog sneller. Wel is het gunstig voor ons dat de tijd heel langzaam gaat bij het naderen van lichtsnelheid, een reis die voor ons nu nog 5 lichtjaar lijkt te duren zal voor de reiziger worden ervaren als een trip van een paar uur. Echter de absolute lichtsnelheid zal nooit gehaalt kunnen worden. Maar zouden we b.v met 80% van de lichtsnelheid gaan is er niets aan de hand.
Logisch. Maar vergeet dat versnellen even, ik kijk nu alleen naar de situatie erna, als iedereen weer eenparig beweegt. Gegeven die situatie zijn beide een inertiaalstelsel waar geen versnelling op van toepassing is, toch? Als je op dat moment (dat ze allebei weer met constante snelheid om de zon draaien) zo'n denkbeeldige bol met knikker maakt, blijven beide knikkers in het midden.quote:Op woensdag 1 december 2004 15:39 schreef Haushofer het volgende:
Als de raket nou zo'n bol heeft, en jij ook. En de raket versneld, en vliegt van jou weg. Wiens knikker zal dan van zijn plaats komen? Die van jou, of die van de raket?
Die van de raket natuurlijk, die ondervindt een versnelling. Jij hebt verder niets met die versnelling te maken, jij blijft gewoon achter, en dus zal jouw knikker mooi in het midden van de bol blijven hangen.
Quote van de maandquote:Op woensdag 1 december 2004 16:01 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Overigens is 300.000 km/sec helemaal niet zo snel. Als je kijkt naar de afstanden die overbrugt moeten worden in het heelal is een slak nog sneller.
[..]
Als die neonklok nog steeds op aarde staat zou je elkaars tijd kunnen vergelijken. Wanneer jou tijd achterblijft met de tijd op aarde zou ik daar uit concluderen dat je langzamer beweegt. Helaas vertelt de huidige wetenschap dan dat jij het snelst beweegt. Ik vind dat erg onlogisch, waarom zou de tijd langzamer gaan als jij sneller gaat?quote:Op woensdag 1 december 2004 16:05 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Logisch. Maar vergeet dat versnellen even, ik kijk nu alleen naar de situatie erna, als iedereen weer eenparig beweegt. Gegeven die situatie zijn beide een inertiaalstelsel waar geen versnelling op van toepassing is, toch? Als je op dat moment (dat ze allebei weer met constante snelheid om de zon draaien) zo'n denkbeeldige bol met knikker maakt, blijven beide knikkers in het midden.
Of nouja, omdat draaien om een zon niet echt eenparig bewegen is, is dat geval van die drie ruimteschepen misschien beter.
Hoe dan ook, als we even doen alsof we niet weten of de raket nou is versneld, of dat de aarde en zon de andere kant op zijn versneld, of allebei een beetje. Je bent een astronaut en je wordt wakker, en je ziet dat je in een baan om de zon zit, en regelmatig schiet de aarde voorbij. Het enige wat je weet is dat zowel de aarde als de raket met een constante snelheid om de zon draaien, en dat deze snelheid verschilt.
Ten opzichte van de zon lijk je sneller te draaien dan de aarde, want je haalt hem steeds in, maar misschien draaien de zon en aarde wel in tegenovergestelde richting, wat zou betekenen dat de aarde veel sneller draait. Wat van deze twee het geval is, kun je niet weten. Dan kun je toch ook niet zeggen of de klok van de raket sneller of langzamer zal lopen dan die op aarde?
(nogmaals: we kijken niet naar de versnelling van één van beiden die eraan vooraf ging, die gegevens hebben we niet... de astronaut wordt wakker uit cryosleep en kan alleen de huidige situatie waarnemen)
stel je voor dat je in een trein zit (oe een treinquote:Op woensdag 1 december 2004 16:33 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Als die neonklok nog steeds op aarde staat zou je elkaars tijd kunnen vergelijken. Wanneer jou tijd achterblijft met de tijd op aarde zou ik daar uit concluderen dat je langzamer beweegt. Helaas vertelt de huidige wetenschap dan dat jij het snelst beweegt. Ik vind dat erg onlogisch, waarom zou de tijd langzamer gaan als jij sneller gaat?
Ik neem aan dat het anderen ook toegestaan is hierop te antwoordenquote:Op woensdag 1 december 2004 16:11 schreef DionysuZ het volgende:
Haushofer, maar zodra de raket een constante snelheid aanneemt geldt de speciale relativiteit toch? En die zegt dat beide waarnemers hetzelfde zien, nl. dat zij stil staan en de andere met een snelheid van hen afbeweegt... hoe kun je dan zeggen welke klok trager tikt? Dat is dan waarnemer afhankelijk toch? Waarom is er dan in de tweeling paradox een verschil tussen 10 jaar met hoge snelheid gaan reizen en 20 jaar?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 1 december 2004 20:21 schreef Pie.er het volgende:
Is er trouwens een website ergens waar een wetenschappelijke uitleg van de stringtheorie staat? Pseudo-wetenschappelijk is er genoeg te vinden, maar ik zie ook graag formuletjes enzo. Er zijn ook boeken, dat weet ik, maar die zijn dik... Ik hoorde van iemand die misschien volgend jaar het vak stringtheorie in twente gaat doceren dat er een helder boek was, an introduction to stringtheory, door ... (een duits-klinkende naam, moet ik even navragen).
quote:Op woensdag 1 december 2004 15:04 schreef vrijemening het volgende:
Wat lijkt je het meest voor de hand liggend, of een massa kan niet stil staan in de tijd, of een massa kan niet heel snel gaan.
quote:
Wel is het gunstig voor ons dat de tijd heel langzaam gaat bij het naderen van lichtsnelheid
quote:Op donderdag 2 december 2004 03:23 schreef PeterM het volgende:
Zeg Rude, geloof jij dat licht een medium nodig heeft om zich in voort te planten?
(ook al is dat medium van een andere aard dan een herkenbare materiele aard, maar van welke aard dan ook, het heeft wel invloed op de voortplantingssnelheid van licht)
"de grens van het heelal is het heden", daar kan ik me wel in vinden. Tijd neemt trouwens niet toe of af, wat wij tijdsverschillen noemen is het waarnemen/beleven van verschillende momenten in die tijdrichting. Elk frame in de tekenfilm is er al, alleen wat we het heden noemen is het frame wat wij beleven.quote:Op donderdag 2 december 2004 14:20 schreef vrijemening het volgende:
Ik denk dat licht zich niet voortplant, licht blijft achter in de tijd. Tijd, wat ik als ruimte zie, is dan het medium waar het in achterblijft. Naar mate de tijd toeneemt, neemt de ruimte ook toe. Het licht zal echter nooit de grens van het heelal bereiken. De grens van het heelal is het heden. Je zou dus kunnen proberen voor te stellen dat wij de grens zijn. Alle ruimte om ons heen is ontstaan doordat we ruimte/tijd achterlaten. Het licht blijft dus eigenlijk achter ons en is overal om ons heen.
Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar kunnen jullie je er een voorstelling van maken?
quote:Op donderdag 2 december 2004 14:50 schreef ATuin-hek het volgende:
wij kunnen met de gevestigde theorien voorspellingen maken ja. Dat hebben we jou nog niet zien doen.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:36 schreef vrijemening het volgende:
Heb je je wel eens een voorstelling gemaakt hoe een foton het heelal zou waarnemen terwijl alles met 300.000 km/sec van hem af beweegt?
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:36 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik kan voorspellen dat: als je met lichtsnelheid vanaf de aarde vertrekt en dan vervolgens terug komt op aarde, het maakt niet uit hoe lang je weg blijft, de enige tijd die jij bent opgeschoten de tijd is van accelereren en afremmen van je ruimteschip. Gedurende de tijd dat je de absolute lichtsnelheid had ( dat kan dus nooit) zou jou klok stilstaan. Omdat je altijd iets onder de lichtsnelheid blijft, dat kan oneindig weinig zijn, neem je dus gewoon tijd waar en zul je deze tijd ook moeten optellen bij het versnellen en accelereren. Op het moment dat je terugkomt op aarde ben jij nog bijna net zo oud als dat je vertrok, hier op aarde is er dan een eeuwigheid voorbij.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:24 schreef gnomaat het volgende:
[..]
"de grens van het heelal is het heden", daar kan ik me wel in vinden. Tijd neemt trouwens niet toe of af, wat wij tijdsverschillen noemen is het waarnemen/beleven van verschillende momenten in die tijdrichting. Elk frame in de tekenfilm is er al, alleen wat we het heden noemen is het frame wat wij beleven.
Alleen licht dat achterblijft?Er is toch ook op dit moment licht, hier en nu?
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:43 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dan mag je dat nu van mij gaan voorspellen....
Ik eet m'n pet op als je het lukt.
quote:Op donderdag 2 december 2004 15:57 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik zoek nog een proefkonijn.... lust je ook worteltjes?
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:18 schreef vrijemening het volgende:
Het rekenen komt nog wel, eerst moet er een theorie zijn.
quote:
Waarom zouden fotonen dan niet stil staan t.o.v elkaar? Ze hebben immers allemaal dezelfde snelheid en dezelfde richting.
Dus volgens jouw hebben fotonen massa?quote:Op donderdag 2 december 2004 15:45 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Ik zie de tijd ook als frames in een tekenfilm. Wanneer licht een deeltje is en heeft elk moment een eigen frame. Omdat licht ook een golf is bestaan er oneindig veel frames tussen de frames, zoveel dat je eigenlijk niet meer van frames kan spreken. Alles gaat vloeiend over naar het volgende frame.
De snelheid waarmee dit gebeurt zie ik als de lichtsnelheid. Eigenlijk is dit dan de snelheid van massa door de tijd.
quote:Op donderdag 2 december 2004 16:18 schreef vrijemening het volgende:
Het rekenen komt nog wel, eerst moet er een theorie zijn.
quote:
Waarom zouden fotonen dan niet stil staan t.o.v elkaar? Ze hebben immers allemaal dezelfde snelheid en dezelfde richting.
quote:Op donderdag 2 december 2004 17:02 schreef Maethor het volgende:
[..]
Er is al een theorie, Rude.
[..]
Toch worden alle muren, én het plafond, én de vloer van de kamer waarin ik nu zit verlicht. Bij deze gaat je theorie (once again) onderuit Rude, omdat ie niets met de werkelijkheid te maken heeft.
quote:Op donderdag 2 december 2004 18:37 schreef vrijemening het volgende:
Zoals Einstein ooit eens ergens zei: Je kunt op een klokje kijken en oneindig veel theorieen bedenken hoe dat klokje werkt, meerdere kunnen de juiste zijn. Maar je weet pas de juiste als je in het klokje kan kijken.
quote:
Wij zijn in zekere zin ook beperkt in het waarnemen van de werkelijkheid.
quote:Dat ligt niet alleen aan het aantal zintuigen maar ook aan de plaats van onze zintuigen. Zoals wij de werkelijkheid ervaren hoeft niet de werkelijke werkelijkheid te zijn. Stel je voor dat je 360 graden om je heen kon kijken. Dan ben jij continue het middelpunt van de werkelijkheid en zou je een heel andere wereld zien.
quote:
De reden waarom je licht alle kanten op ziet gaan is dat alles zich t.o.v de bron van het licht op een ander tijdstip ( in het verleden) bevind en eigenlijk achter de bron aanreist. Een foton blijft op het punt waar hij onstond en botst later tegen een massa aan welke achter hem aan reist.
Deze botsing zorgt ervoor dat de foton zich copieert. Op dat moment ontstaat er een nieuw punt in de ruimte wat als het punt NU kan worden gezien. Ook achter dat punt reizen wij aan. Via dit principe reizen wij continue achter alles aan en nemen continue beelden weer uit het verleden op diverse tijdstippen in de ruimte. Alles bevind zich t.o.v ons in de toekomst en wij nemen het in het verleden waar. Jijzelf bent de schakel tussen verleden en toekomst en ervaart alles in jou eigen heden. Dit heden gaat echter met lichtsnelheid voorbij.
Als iemand zegt dat er 13 uur op wordt weergegeven dan kan je met één blik zien dat het onjuist is.quote:Op donderdag 2 december 2004 18:37 schreef vrijemening het volgende:
Zoals Einstein ooit eens ergens zei: Je kunt op een klokje kijken en oneindig veel theorieen bedenken hoe dat klokje werkt, meerdere kunnen de juiste zijn. Maar je weet pas de juiste als je in het klokje kan kijken.
quote:
Kan best zijn. Wou je zeggen dat dit voor jouw theorie pleit boven Einstein's eigen Relativiteitstheorie?![]()
quote:
Nee hoor. Je zou dezelfde wereld zien, alleen meer tegelijk ervan. Je zou pas wat anders waarnemen als je bijv. ultraviolet licht zou kunnen zien.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |