Ik denk dat net zoveel christenen als moslims de slechte dingen negeren....quote:Op woensdag 8 december 2004 16:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eh... Er staan nog veel ergere dingen in de Bijbel, hoor. Ongeveer net zulke erge dingen als in de Koran, alleen de christenen negeren die erge dingen gelukkig, want die hebben de Verlichting en dus het humanisme meegemaakt.
Ik weet niet of je zelf christen bent en/of thuis bent in de bijbel, maar ik heb hier een kanttekening bij.quote:Op woensdag 8 december 2004 16:26 schreef Henk-Wim het volgende:
Paulus is niet zo anti-vrouw als het hier lijkt hoor. En hij was NIET tegen huwelijken! Dat hij zelf niet getrouwd was, was omdat hij zo druk was met zijn werk dat hij een vrouw niet voldoende zou kunnen onderhouden. En das een eerlijke, nuchtere afweging denk ik.
Aan de andere kant gaat het hele Nieuwe Testament er min of meer van uit dat een christen altijd problemen heeft, en wordt lijden verheerlijkt. Ook wordt er gezegd (Ik weet niet zeker of dit Paulus was) dat een man een een vrouw in elkaar gerechtvaardigd zijn, op zich dus geen reden om niet te huwen, er is zelfs weer een zieltje mee gered.quote:Op woensdag 8 december 2004 16:37 schreef marchien het volgende:
In dit geval denk ik dat het een advies van Paulus was om moeilijkheden te voorkomen, want het GEEFT moeilijkheden om wel een "ongelijk span" aan te gaan met iemand die niet gelooft als je zelf wel heel erg gelooft.
Dit ging NIET over zelf veroorzaakte problemen, maar over christenvervolgingquote:Op woensdag 8 december 2004 16:46 schreef Alicey het volgende:
[..]
Aan de andere kant gaat het hele Nieuwe Testament er min of meer van uit dat een christen altijd problemen heeft, en wordt lijden verheerlijkt.
Dit was inderdaad Paulus, het ging erover dat de pas bekeerde christenen wilden scheiden van hun (e)ega's, omdat die geen christenen waren. Dat keurt Paulus niet goed.quote:Ook wordt er gezegd (Ik weet niet zeker of dit Paulus was) dat een man een een vrouw in elkaar gerechtvaardigd zijn, op zich dus geen reden om niet te huwen, er is zelfs weer een zieltje mee gered.
Misschien niet, maar ik hebhier toch aardig wat gevallen van gezien in de praktijk. Mensen die dachten: we houden van elkaar, het staat ons niet in de weg, dus dit kan wel.quote:Of zoiets in de praktijk moeilijk is hangt denk ik puur af van de vrijheid die je elkaar geeft. In een gezonde relatie hoort zoiets op geen enkele manier problemen te geven (vind ik dan.).
Liefde voor een bepaalde persoon is een "probleem" dat je zelf veroorzaakt?quote:Op woensdag 8 december 2004 16:52 schreef marchien het volgende:
[..]
Dit ging NIET over zelf veroorzaakte problemen, maar over christenvervolging
Dat is jouw interpretatie.quote:[..]
Dit was inderdaad Paulus, het ging erover dat de pas bekeerde christenen wilden scheiden van hun (e)ega's, omdat die geen christenen waren. Dat keurt Paulus niet goed.
Het ging in dit geval dus NIEt over trouwen met iemand die geen christen was, daar is Paulus in het stuk wat ik net postte duidelijk genoeg over.
Wanneer er sprake is van radicaliteit wordt het wel lastiger denk ik... Een middenweg is ook hier echter aanwezig/mogelijk.quote:[..]
Misschien niet, maar ik hebhier toch aardig wat gevallen van gezien in de praktijk. Mensen die dachten: we houden van elkaar, het staat ons niet in de weg, dus dit kan wel.
Uiteindelijk was het bij allemaal WEL een probleem.
Opvoeding van eventuele kinderen, invulling van zon- en feestdagen enz. Gewoon praktische problemen.
Zo staat het inderdaad geschreven.. Toch ken ik geen enkele christen die zo nauw bij de leer is als de christenen 1900 jaar geleden.quote:Op woensdag 8 december 2004 17:12 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Als je de Bijbel mag geloven, is er geen middenweg. Parafrase van Jezus: "Ik wil jullie niet lauw, ik wil jullie heet of koud". Je kunt niet 'een beetje christen' zijn. Het geloof staat geen compromissen toe.
Ze zijn er wel, maar niet veel. Het christendom zoals dat vandaag de dag bestaat is een far cry from het oorspronkelijke christendom. Jezus vroeg zijn volgelingen alles achter te laten en hem te volgen, ongeacht de gevolgen. Zijn toch weinig christenen die dat doen. Als je eens een goed beeld wilt hebben van wat het in het vroege christendom betekende om 'bij de kerk' te gaan, zou je het boek "The Early Church" van Gene Edwards eens moeten lezen. Vergeleken bij de oorspronkelijke kerk, is de huidige kerk meer een soort clubje waar je af en toe eens heen gaat om wat over God en Jezus te horen. In de begintijd van de kerk werd je ingelijfd. Je woonde bij andere gelovigen, de kerk was je hele leven. Er was niets anders. Je offerde je hele leven op aan Jezus. Dat is wat het inhoudt om een discipel te zijn, niet één of andere hobby die je eens per week uitoefent.quote:Op woensdag 8 december 2004 17:14 schreef Alicey het volgende:
Zo staat het inderdaad geschreven.. Toch ken ik geen enkele christen die zo nauw bij de leer is als de christenen 1900 jaar geleden.
Iemand die in een opperwezen gelooft is per definitie niet helemaal goed in de kop?quote:Op donderdag 9 december 2004 22:36 schreef Bombie het volgende:
Ik zou het überhaupt niet eens aanpappen met iemand die niet helemaal goed in de kop is.
quote:Op donderdag 9 december 2004 22:48 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Iemand die in een opperwezen gelooft is per definitie niet helemaal goed in de kop?
Jullie doen allemaal net of dit heel uitzonderlijk is, maar de meeste christenen die ik ken zouden überhaupt niet overwegen een relatie aan te gaan met iemand die geen christen is. Ik kan daar ook wel inkomen. Degenen die het wel doen, krigjen problemen. Tenzij ze niet echt met het geloof bezig zijn, maar dan vind ik ze eigenlijk ook geen christenen.quote:Op vrijdag 10 december 2004 08:37 schreef SilentChaos het volgende:wel als het dit soort vormen gaat aannemen...
Tja ik vind het onmenselijk om geen relatie met iemand aan te gaan die niet christelijk is...omdat dat niet mag! Kijk als je geen overeenkomstige interesses o.i.d. hebt kan ik het begrijpen, dus dat je niet over je geloof kan praten met hem/haar, ok dat is een goede reden, omdat jij dat bijvoorbeeld graag wil.quote:Op vrijdag 10 december 2004 09:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Jullie doen allemaal net of dit heel uitzonderlijk is, maar de meeste christenen die ik ken zouden überhaupt niet overwegen een relatie aan te gaan met iemand die geen christen is. Ik kan daar ook wel inkomen. Degenen die het wel doen, krigjen problemen. Tenzij ze niet echt met het geloof bezig zijn, maar dan vind ik ze eigenlijk ook geen christenen.
Ik vind dat zij recht heeft op haar eigen mening. Het lijkt erop dat ze het belangrijk vindt om haar overtuiging met haar vriendje te kunnen delen. Jij hebt haar laten weten dat dat niet langer kon of dat de opgave jou te groot was. Zij trok daarop haar persoonlijke conclusies op basis van argumenten die voor haar geldigheidswaarde hebben en het leven gaat zowel voor haar als voor jou verder.quote:Op maandag 29 november 2004 14:21 schreef Lord_Of_Darkness het volgende:
Ik had tot gister een hele lieve vriendin,
Ze is christelijk maar vond ik geen probleem
ging mee naar de kerk en deed alles voor haar om haar blij en gelukkig te maken.
Maar het werd me allemaal teveel en ik wou geen dingen meer doen tegen mn zin in.
Ik heb helemaal geen zin in dat gedoe.
Dus we hebben gister een gesprek gehad.
Maakt ze het uit, want 'God'gaat voor alles bij haar..
Goede vriendin van me zegt: dat is echt een klote reden slaat nergens op.
Ik vind het persoonlijk ook nergens op slaan,
Wat vinden jullie daar nou van?!
Zou je werkelijk alles van te voren kunnen inschatten?quote:Op donderdag 9 december 2004 22:36 schreef Bombie het volgende:
Ik zou het überhaupt niet eens aanpappen met iemand die niet helemaal goed in de kop is.
En toen? Heb je d'r een muilpeer gegeven? Of een goed gesprek gehad? Is toch te belachelijk voor woorden dat mensen dingen doen of niet doen, alleen omdat ze in een fabeltje geloven?quote:Op vrijdag 10 december 2004 12:20 schreef Grimm het volgende:
zelfde soortiets mee gemaakt, was knetter gek op een meisje maar ze wilde niets omdat ik geen band met god had :x
t'is wrang maar sommige mensen die zo gelovig zijn leven zeg maar in een eigen kring, en daar is enorm moeilijk in te komen
Nou sorry hoor...maar ik zou het verschrikkelijk vinden als m'n vriendin geen meneer de Uil fan is!quote:Op vrijdag 10 december 2004 12:56 schreef RedDevil085 het volgende:
[..]
En toen? Heb je d'r een muilpeer gegeven? Of een goed gesprek gehad? Is toch te belachelijk voor woorden dat mensen dingen doen of niet doen, alleen omdat ze in een fabeltje geloven?
Omdat jij toevallig een groot fan bent van Meneer de Uil wil toch niet zeggen dat je geen relatie kan aangaan met iemand die dat niet is?
Ik kan me voorstellen dat het bij die mensen voor het huwelijk niet gelukt isquote:Op vrijdag 10 december 2004 12:20 schreef Grimm het volgende:
zelfde soortiets mee gemaakt, was knetter gek op een meisje maar ze wilde niets omdat ik geen band met god had :x
t'is wrang maar sommige mensen die zo gelovig zijn leven zeg maar in een eigen kring, en daar is enorm moeilijk in te komen
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het niet werkt. 't Is zoiets als een vegetariër die met een slager trouwt.quote:Op vrijdag 10 december 2004 09:58 schreef SilentChaos het volgende:
Tja ik vind het onmenselijk om geen relatie met iemand aan te gaan die niet christelijk is...omdat dat niet mag!
Voor jou en mij is het een fabeltje, voor hen is het hun leven. En je kunt niet samenleven met iemand die het allerbelangrijkste in jouw leven afdoet als een fabeltje. Dan word je als persoon namelijk totaal niet serieus genomen en dat is een slechte basis voor welke relatie dan ook.quote:Op vrijdag 10 december 2004 12:56 schreef RedDevil085 het volgende:
En toen? Heb je d'r een muilpeer gegeven? Of een goed gesprek gehad? Is toch te belachelijk voor woorden dat mensen dingen doen of niet doen, alleen omdat ze in een fabeltje geloven?
Omdat jij toevallig een groot fan bent van Meneer de Uil wil toch niet zeggen dat je geen relatie kan aangaan met iemand die dat niet is?
Ik reageerde ook op RedDevil, die duidelijk geen respect heeft voor het geloof. Prima, maar dan kun je dus niet samenleven met iemand voor wie het geloof alles is.quote:Op vrijdag 10 december 2004 16:05 schreef Grimm het volgende:
khad d'r wel respect voor hoor, het is haar manier van leven en dat respecteer ik.
Evengoed ga ik geen relatie aan met iemand die wél in een god gelooft. Is dat ook onmenselijk?quote:Op vrijdag 10 december 2004 09:58 schreef SilentChaos het volgende:
[..]
Tja ik vind het onmenselijk om geen relatie met iemand aan te gaan die niet christelijk is...omdat dat niet mag! Kijk als je geen overeenkomstige interesses o.i.d. hebt kan ik het begrijpen, dus dat je niet over je geloof kan praten met hem/haar, ok dat is een goede reden, omdat jij dat bijvoorbeeld graag wil.
Maar ga je echter geen relatie met iemand aan omdat het verboden is volgens een eeuwenoud sprookjesboek wat door iedereen anders opgevat kan worden, dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig...
Ik ben haar niet, en daarnaast worden nare trekjes goed verborgen gehouden. Zeker in het begin van een relatie.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:57 schreef Omara het volgende:
[..]
Zou je werkelijk alles van te voren kunnen inschatten?
Ene Volkert van der Graaf leefde ook samen met vriendin en kind in Harderwijk...
Ik vind dit van hetzelfde gehalte als een waarzegster met bol. Een leuk verhaaltje dat de tijd wat doodt.quote:Op vrijdag 10 december 2004 20:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Bombie, ik ben het zowaar met je eens. Wat dit betreft kan ik me heel goed vinden in hetgeen hierover wordt gezegd in The Da Vinci Code.
[quote]
We bevinden ons in een overgang van het Tijdperk van Vissen naar het Tijdperk van Waterman. Het Tijdperk van Vissen kenmerkt zich door het feit dat mensen afhankelijk zijn en dat hen verteld moet worden hoe ze moeten leven, het Tijdperk van Waterman kenmerkt zich door het feit dat mensen zelf gaan nadenken en hun leven op hun eigen manier invullen.
Het lijkt er voor mij meer op dat de ene goedgelovigheid voor de andere goedgelovigheid wordt ingeruild terwijl deze ruil ten koste gaat van de aanspreekbaarheid van individuen.quote:Ik heb niet veel op met astrologie, maar ik denk dat deze ontwikkeling inderdaad plaatsvindt. Ooit was iedereen gelovig, in de toekomst zullen het er nog maar heel weinig zijn. Gelovigen zien dit als achteruitgang, ik zie het als vooruitgang. De mens leert eindelijk zelf nadenken.
Nou, vele christenen gaan er vanuit dat de Bijbel vol staat van symboliek. Maar niet (ik niet iig) dat de gehele Bijbel symbolisch is bedoeldquote:Op zaterdag 11 december 2004 03:01 schreef Blessed het volgende:
Denkt geen christen erover na dat de Bijbel symbolisch bedoeld kan zijn?
Mag ik vragen wat je hiermee bedoelt?quote:Op zaterdag 11 december 2004 01:30 schreef Omara het volgende:
Het lijkt er voor mij meer op dat de ene goedgelovigheid voor de andere goedgelovigheid wordt ingeruild terwijl deze ruil ten koste gaat van de aanspreekbaarheid van individuen.
Hoe maak je dan onderscheid tussen wat wel en niet symbolisch bedoeld is? Jezus sprak veel in metaforen ("paarlen voor de zwijnen", en zo), maar zou bijvoorbeeld het begrip 'God' niet symbolisch kunnen zijn?quote:Op zaterdag 11 december 2004 09:32 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Nou, vele christenen gaan er vanuit dat de Bijbel vol staat van symboliek. Maar niet (ik niet iig) dat de gehele Bijbel symbolisch is bedoeld
Dat is persoonlijk en/of kerkelijk gebondenquote:Op zaterdag 11 december 2004 12:43 schreef Blessed het volgende:
[..]
Hoe maak je dan onderscheid tussen wat wel en niet symbolisch bedoeld is? Jezus sprak veel in metaforen ("paarlen voor de zwijnen", en zo), maar zou bijvoorbeeld het begrip 'God' niet symbolisch kunnen zijn?
Wil je mij uitleggen waarom niet? Wat vat je symbolisch op en wat niet?quote:Op zaterdag 11 december 2004 13:20 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Dat is persoonlijk en/of kerkelijk gebonden
Maar persoonlijk ga ik er nogmaals niet van uit dat de gehele Bijbel symbolisch moet worden opgevat.
Mede door mijn achtergrond als historicus in opleiding en mede door mijn geloof en persoonlijke ideeen over de inhoud van de Bijbel heb ik voor mijzelf een beeld gegeven. Er zijn bepaalde dingen die ik als waarheid zie, dingen die ik symbolisch zie en dingen waarvan ik het gewoonweg niet weet. En daarin verschil ik vaak met bepaalde kerken, soms ook met mijn vriendin.quote:Op zaterdag 11 december 2004 13:43 schreef Blessed het volgende:
[..]
Wil je mij uitleggen waarom niet? Wat vat je symbolisch op en wat niet?
Toch snap ik niet waarom je God als een persoon ziet, en niet als een 'kracht' of zo.quote:Op zaterdag 11 december 2004 13:55 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Mede door mijn achtergrond als historicus in opleiding en mede door mijn geloof en persoonlijke ideeen over de inhoud van de Bijbel heb ik voor mijzelf een beeld gegeven. Er zijn bepaalde dingen die ik als waarheid zie, dingen die ik symbolisch zie en dingen waarvan ik het gewoonweg niet weet. En daarin verschil ik vaak met bepaalde kerken, soms ook met mijn vriendin.
God, Jezus en alle personen die genoemd worden mbt de geschiedenis van Israel beschouw ik in ieder geval niet als symbolische personen
Job daarentegen vind ik persoonlijk een twijvelgeval
Ik denk dat God niet te omschrijven is. Ik weet wie Hij voor mij is en hoe ik geloof dat Hij is. Maar of Hij nu een persoon is of een kracht, of beiden, moeilijk te zeggen.quote:Op zaterdag 11 december 2004 14:37 schreef Blessed het volgende:
[..]
Toch snap ik niet waarom je God als een persoon ziet, en niet als een 'kracht' of zo.
Je hebt gelijk, een nieuw topic is geboren.quote:Op zaterdag 11 december 2004 14:43 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Ik denk dat God niet te omschrijven is. Ik weet wie Hij voor mij is en hoe ik geloof dat Hij is. Maar of Hij nu een persoon is of een kracht, of beiden, moeilijk te zeggen.
(we gaan wel erg offtopic zo he)
quote:Ik heb marleen ontmoet, een christelijk meisje.. waar ik in het begin totaal niet op zat te wachten, in onze relatie gingen we elke zondag naar de kerk enz enz.. Tuurlijk ik was dat al jaren niet meer gewend.. toen het uitging zei marleen: God heeft gegeven, God heeft genomen..
Het was mijn taak om jou terug te brengen bij God, om jou te helpen en om je gelukkig te maken.. en guess what. dat is haar heel erg goed gelukt.
Ik krijg daar alleen maar de kriebels vanquote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:07 schreef speknek het volgende:
Gelukkig is het toch nog goed gekomen met TS:
[..].
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |