abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 november 2004 @ 03:19:01 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_23623162
quote:
Bron : www.nu.nl
'Discriminatie op de werkvloer te weinig aangepakt'

EDE - Er is te weinig oog voor discriminatie op de werkvloer, terwijl momenteel alle signalen op rood staan. Dat concludeerden vice-voorzitster A. Jongerius van de FNV en directeur H. Fermina van het Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie zaterdag tijdens een bijeenkomst van de vakcentrale in Ede over integratie en de arbeidsmarkt voor etnische minderheden.

Volgens Fermina en Jongerius valt niet meer uit te leggen dat de werkloosheid onder mensen afkomstig uit niet-westerse landen als Turkije, Marokko, Suriname en de Antillen, drie keer zo hoog is als onder autochtonen.

Zij wezen erop dat de verschillen in opleiding en kwalificaties van allochtonen ten opzichte van autochtonen steeds kleiner wordt. Zo geniet inmiddels 22 procent van de tweede generatie uit etnische minderheden een hoger beroeps- of wetenschappelijke opleiding, terwijl dat onder kinderen met Nederlandse ouders 27 procent is.

Risico

Jongerius stelde dat na de moord op filmmaker Theo van Gogh in discussies zoveel wordt geroepen, vooral door politici, dat werk de beste weg naar integratie is. "Maar goed opgeleide jongeren uit etnische minderheden lopen een behoorlijk risico niet aan het werk te komen, waardoor zij geïsoleerd kunnen raken en zogezegd: geen al te warme band met de Nederlandse samenleving aangaan."

Fermina zei bang te zijn dat na de moord op Van Gogh het voor allochtonen alleen maar moeilijk wordt om aan de slag te komen. Hij en Jongerius verweten vooral het kabinet dat het "geen gevoel voor urgentie" heeft. Volgens de FNV-bestuurster wordt er een veel te algemeen arbeidsmarktbeleid gevoerd. "Het niet benoemen van problemen in beleid wekt bij ons de indruk dat het kabinet daarmee probeert deze uit de statistieken te laten verdwijnen."

Gevoelige tijden

Directeur-generaal J. van den Bos van het ministerie van Sociale Zaken bestreed de aantijging van de FNV. Volgens hem worden wel degelijk alle groepen gevolgd en hij sprak van 'gevoelige tijden'. Het kabinet wil juist met zijn algemene beleid voorkomen dat groepen worden gestigmatiseerd. Ook zou tegenwoordig per individu meer maatwerk mogelijk zijn om mensen te helpen bij het vinden van werk.

Van den Bos erkende wel dat het ministerie in de aanpak van de werkloosheid onder jongeren via de Taskforce Jeugdwerkloosheid merkt, dat momenteel bij werkgevers een soort huivering bestaat om jongeren van onder meer Marokkaanse afkomst aan te nemen. Volgens hem wordt met de lancering van het Landelijk Netwerk Diversiteitsmanagement geprobeerd drempels bij werkgevers weg te nemen.

Concrete aanpak

Jongerius deed het aanstellen van het netwerk, waarin werkgevers ervaringen kunnen uitwisselen, echter af als een doekje voor het bloeden. Volgens haar is een meer concrete aanpak nodig. Zo stelde zij dat FNV-bonden komende CAO-onderhandelingen met werkgevers afspraken willen maken over de aanpak van discriminatie en het vinden van werkplekken voor allochtone jongeren.
Nee hoor er is in (autochtoon) Nederland echt niks aan de hand.
  • We laten niet alleen de gastarbeiders zitten (jaren 70-80 generatie). Nu we een recessie hebben
  • Maar ook hun kinderen die in Nederland worden geboren krijgen nog een keer een schop na.
    En dan vinden we het raar dat ze af en toe katekwaad uithalen of terug grommen.

Deze tweedeling bestaat al heel lang (en ik zie het in verschillende bedrijven). Het is een soort van latente vorm van openlijke discriminatie. En in vergelijking tot de rest van Europa doen we het niet al te best.
    quote:
    Jeffreys Garland Lyrics - Hail Hail Rock 'n' Roll.mp3

Blame it on you
    Blame it on me
    Now let's erase the wound
    That's in our history
    Pain in my heart
    Won't let me be
    Take it from me
    But don't you take away my liberty
    Father of coal, mother of pearl
    Never too black to blush to pick up a white girl
    The color of you
    The color of me
    You can't judge a man
    By lookin' at the marquee
    Hail hail rock 'n' roll

[ Bericht 7% gewijzigd door Drugshond op 28-11-2004 04:50:14 ]
  • pi_23623736
    Probleem is vaak dat P/O of andere verantwoordelijken er vaak weinig aan kunnen doen wanneer een hele of een deel van een afdeling grimmig is ten overstaan van nieuwe Nederlanders in dienst... :/
      zondag 28 november 2004 @ 19:26:12 #3
    89730 Drugshond
    pi_23633128
    quote:
    Op zondag 28 november 2004 04:38 schreef BiLaL het volgende:
    Probleem is vaak dat P/O of andere verantwoordelijken er vaak weinig aan kunnen doen wanneer een hele of een deel van een afdeling grimmig is ten overstaan van nieuwe Nederlanders in dienst... :/
    Daar is toch juist heel erg veel aan te doen? Waarom zou een hele afdeling grimmig staan tegenover nieuwe Nederlanders. Dan is er echt iets raars aan de hand en moeten die mensen maar eens goed met elkaar gaan praten. Het is toch onzin dat je niet met allochtonen zou kunnen werken of dat PO daar rekening mee zou gaan houden.

Ik zou wel eens wat meer willen weten over die huiver om jonge Marokkanen aan te nemen. Wat zit daar nou precies achter dan? Heeft dat met ervaringen te maken of met beeldvorming?
    pi_23633233
    quote:
    Op zondag 28 november 2004 19:26 schreef Drugshond het volgende:
    - kick -
    Niet te geloven na 16 uur slechts 1 post.
    De waarheid werkt blijkbaar verlammend.
      zondag 28 november 2004 @ 21:01:44 #6
    89730 Drugshond
    pi_23633815
    quote:
    Op zondag 28 november 2004 20:40 schreef SCH het volgende:
    Daar is toch juist heel erg veel aan te doen? Waarom zou een hele afdeling grimmig staan tegenover nieuwe Nederlanders. Dan is er echt iets raars aan de hand en moeten die mensen maar eens goed met elkaar gaan praten. Het is toch onzin dat je niet met allochtonen zou kunnen werken of dat PO daar rekening mee zou gaan houden.

Ik zou wel eens wat meer willen weten over die huiver om jonge Marokkanen aan te nemen. Wat zit daar nou precies achter dan? Heeft dat met ervaringen te maken of met beeldvorming?
    Persoonlijk denk ik dat dit meer te maken heeft met beeldvorming......en de media doet daar vrolijk een behoorlijke schep bovenop. Ik heb al verschillende postings gedaan waarbij ik dit onderwerp de revue heb laten passeren. Maar nu is dit ook feitelijk onderzocht (en het blijkt nog veel erger te zijn).
    Aan de ene kant klagen we wel steen en been over die 'buitenlanders' maar omgekeerd geven we ze ook niet echt de kans. En daarmee spelen we sentimenten en radicalisering in de kaart (waardoor de cirkel weer rond is). Ik wil het nog scherper zetten, op dit moment doen we er niks aan. En we importeren zelfs mensen uit het voornamelijke oostblok omdat die 'schijnbaar' beter op de werkvloer passen.

Het is een sluimerende/geniepige vorm van 'geaccepteerde' discriminatie waar niets tegen gedaan wordt. Terwijl dit juist zo belangrijk is voor het laten slagen van de multiculturele samenleving (met een verwijzing naar de gematigde/liberale moslims).

Tja we blijven Nederlanders ... en we hebben ooit 'Apartheid uitgevonden' .. en sterker nog. We passen het anno 2004 nog steeds toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Drugshond op 29-11-2004 10:52:40 ]
    pi_23638120
    De meeste blanke Nederlanders willen dus gewoon niet dat er negers of naffers 'boven' hen komen te staan. Zo simpel is het nog steeds.

pi_23638728
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 10:05 schreef Nuoro het volgende:
    De meeste blanke Nederlanders willen dus gewoon niet dat er negers of naffers 'boven' hen komen te staan. Zo simpel is het nog steeds.

Gelul van de bovenste plank.

Ik heb ook geen personeel aangenomen van buitenlandse komaf. Simpel en alleen vanwege mijn geldende dresscode voor representatief werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dr.Nikita op 29-11-2004 10:46:55 (typo) ]
      maandag 29 november 2004 @ 10:51:31 #9
    89730 Drugshond
    pi_23638875
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 10:44 schreef Dr.Nikita het volgende:

Ik heb ook geen personeel aangenomen van buitenlandse komaf. Simpel en alleen vanwege mijn geldende dresscode voor representatief werk.
    , vage reden.... Die mensen kunnen zich toch ook in een pak hijsen ? Of kwamen ze in een rap/camping outfit op het gesprek. ?
      maandag 29 november 2004 @ 11:53:08 #10
    3542 Gia
    User under construction
    pi_23639960
    Wie weet hebben veel werkgevers meegemaakt dat ze een grote mond kregen, vooral van jonge Marokkanen, wanneer er commentaar werd geleverd op hun werk. Misschien voelden die zich meteen wel weer gediscrimineerd, alleen omdat ze commentaar kregen op hun werk. Misschien is de ervaring wel dat ze helemaal niet zo goed werken.

Tja, en als je dan kan kiezen tussen een potentieel goede kracht en een potentieel probleem, dan lijkt me de keuze niet moeilijk.

Ze moeten eerst maar eens aan hun manieren werken. Zolang ze als zodanig in het nieuws komen, zal het er wat werk betreft niet beter op worden voor ze. En dan terug gaan grommen? Het is al vanwege dat gegrom dat ze nu niet aan het werk komen. Je mag gewoon helemaal niks zeggen tegen die zogenaamde kleine prinsjes.
    pi_23640033
    quote:

Leg eens uit?
    pi_23640399
    quote:

[..]

Wat voor een bedrijf heb je dan wel?
    Als iemand erg slecht Nederlands spreekt en een representatieve functie heeft en veel met klanten moet praten vind ik dat wel een goede reden om iemand af te wijzen maar verder moet je toch echt verder kijken dan een dresscode als je een beetje hart voor je bedrijf hebt.
    Iedereen kan voldoen aan de dresscode tenzij ze allemaal met hoofddoeken komen solliciteren en je daar bezwaar tegen hebt.
    Als het waar is dat "buitenlanders" minder snel een baan krijgen zal dat misschien juist betekenen dat ze extra gemotiveerd zijn als ze eenmaal een baan hebben.
    De afkomst heeft er niets mee te maken of iemand wel kan functioneren. Het ligt gewoon aan de persoon. Tenzij je zelf geremt word door angst om een buitenlander aan te nemen, dan kun je nooit een eerlijk beeld vormen.
    Ik heb altijd gelijk.
    pi_23641590
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 10:51 schreef Drugshond het volgende:

[..]

, vage reden.... Die mensen kunnen zich toch ook in een pak hijsen ? Of kwamen ze in een rap/camping outfit op het gesprek. ?
    Veel erger........ Ze weigerden zonder hoofddoek.
      maandag 29 november 2004 @ 13:21:37 #14
    89730 Drugshond
    pi_23641934
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 13:07 schreef Dr.Nikita het volgende:
    Veel erger........ Ze weigerden zonder hoofddoek.
    Komisch......
    Tja... de vrijheid voor het dragen van geloofskenmerken en het vinden van een passende baan staan veelal haaks op elkaar. Jammer dat de politiek niet inziet dat hierdoor een geweldige scheefgroei ontstaat. Elk voordeel heeft ook een nadeel zullen we maar zeggen.
    pi_23642437
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 13:21 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Komisch......
    Tja... de vrijheid voor het dragen van geloofskenmerken en het vinden van een passende baan staan veelal haaks op elkaar. Jammer dat de politiek niet inziet dat hierdoor een geweldige scheefgroei ontstaat. Elk voordeel heeft ook een nadeel zullen we maar zeggen.
    Wat jij komisch vindt, vind ik diep triest. Er is ruim voldoende vrijheid om je geloof uit te dragen in NL, maar doe dat in je vrije tijd of ga naar een land waar het WEL gewaardeerd wordt en bovendien is het niet de schuld van de politiek maar de individu is hier ZELF debet aan.
      maandag 29 november 2004 @ 13:45:40 #16
    89730 Drugshond
    pi_23642539
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 13:41 schreef Dr.Nikita het volgende:
    Wat jij komisch vindt, vind ik diep triest. Er is ruim voldoende vrijheid om je geloof uit te dragen in NL, maar doe dat in je vrije tijd of ga naar een land/of bedrijf waar het WEL gewaardeerd wordt en bovendien is het niet de schuld van de politiek maar de individu is hier ZELF debet aan.
    Daar staat het antwoord dus.......
    Sommige bedrijven zijn wat dresscode betreft een stuk soepeler... (werken in een supermarkt of iets dergelijks).
    Maar bij een formele representatieve functie kan dit leiden tot weerstand. En wordt de baan geweigerd.
    pi_23642739
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 13:45 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Daar staat het antwoord dus.......
    Sommige bedrijven zijn wat dresscode betreft een stuk soepeler... (werken in een supermarkt of iets dergelijks).
    Maar bij een formele representatieve functie kan dit leiden tot weerstand. En wordt de baan geweigerd.
    Zelf bij een supermarkt waardeer ik het niet dat ik geholpen wordt door een 'dame' waar het hoofd grotendeels is bedekt met een lap stof. Als je je apart wilt opstellen in de samenleving moet je ook niet vreemd opkijken als je apart wordt behandeld.
    pi_23643116
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 13:41 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Wat jij komisch vindt, vind ik diep triest. Er is ruim voldoende vrijheid om je geloof uit te dragen in NL, maar doe dat in je vrije tijd of ga naar een land waar het WEL gewaardeerd wordt en bovendien is het niet de schuld van de politiek maar de individu is hier ZELF debet aan.
    Dit viind ik dus echt een hele triets reactie. Men moet gewoon eens gaan inzien dat de Islaam bij Nederland hoort en dat zal in de toekomst ook altijd zo blijven. De meeste moslims zijn er trots om in Nederlnd te wonen maar ze moeten wel het gevoel krijgen dat Nederland ook van hun is en dit is de taak die grotendeels in de handen van de autochtone Nederlnanders ligt en helaas laten die het gewoonweg afweten.
    Iedereen wil dat er een einde aan het terrorisme komt. Wel, dat is heel makkelijk: doe er niet meer aan mee!
    Noam Chomsky
    pi_23643301
    Ik heb gehoord van twee gevallen die zich recentelijk hebben voorgedaan, die mij erg veel zorgen baren. Een Marokkaanse jongen schreefl sollicitatiebrieven met bijbehorend cv naar een x aantal bedrijven, vrijwel alle recties waren negtief, vervolgens heeft hij de naam en adresgegevens op de brieven en cv's vernderd en de rest ongewijzigd gelaten en deze brieven opnieuw naar de dezelfde bedrijven toegestuurd, opeens waren een opvallend hoog aantal reacties positief.
    En het andere geval was van een Marokkanse dame die solloicteerde bij een bedrijf en een negatieve reactie kreeg, waarop zij alleen de naam veranderde (zelfs het adres heeft zij onveranderd gelaten) en de brief opnieuw naar hetzelfde bedrijf stuurde om vervolgens een positieve reactie te ontvangen.

ps. met het vernaderen van naam bedoel ik dus het veranderen van de Marokkaanse naam naar een Nederlandse.

Dit vind ik erg triest en baart mij veel zogen.
    Iedereen wil dat er een einde aan het terrorisme komt. Wel, dat is heel makkelijk: doe er niet meer aan mee!
    Noam Chomsky
    pi_23643984
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:06 schreef amazigh80 het volgende:

[..]

Dit viind ik dus echt een hele triets reactie. Men moet gewoon eens gaan inzien dat de Islaam bij Nederland hoort en dat zal in de toekomst ook altijd zo blijven. De meeste moslims zijn er trots om in Nederlnd te wonen maar ze moeten wel het gevoel krijgen dat Nederland ook van hun is en dit is de taak die grotendeels in de handen van de autochtone Nederlnanders ligt en helaas laten die het gewoonweg afweten.
    De islam zal NOOIT tot NL behoren en zeker niet als volwaardig worden geaccepteerd zolang deze zich niet heeft aangepast, vooral mbt de rechten van de vrouw. Voorbeelden genoeg in de wereld, kijk maar eens naar voormalig Joegoslavie.
    pi_23644079
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:14 schreef amazigh80 het volgende:
    Ik heb gehoord van twee gevallen die zich recentelijk hebben voorgedaan, die mij erg veel zorgen baren......
    Er was eens een grote boze......

Gehoord heb ik ook zoveel.......
    pi_23644181
    quote:

[..]

Ik denk dat je even beter moet onderbouwen.

Nu lijkt het net alsof je zegt dat alle mensen van buitenlandse komaf zich altijd als zwervers kleden.
      maandag 29 november 2004 @ 14:49:48 #23
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23644192
    quote:
    ...gaan inzien dat de Islaam bij...
    Dat geloof, heet in goed nederlands 'De islam', met een enkele a.

En nee, de arabische notatie of wat dies meer zij is niet interresant, we zijn in NL.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23644228
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:40 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

De islam zal NOOIT tot NL behoren en zeker niet als volwaardig worden geaccepteerd zolang deze zich niet heeft aangepast, vooral mbt de rechten van de vrouw. Voorbeelden genoeg in de wereld, kijk maar eens naar voormalig Joegoslavie.
    De islam hoort allang bij Nederland.
    pi_23644353
    quote:

[..]

De islam zal NOOIT tot NL behoren
    LOL.

Kijk eens om je heen.
    Hoeveel moskeeen staan hier?
    Hoeveel hoofddoeken lopen er wel niet in dit land?
    etc. etc.
    pi_23644389
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:50 schreef SCH het volgende:

[..]

De islam hoort allang bij Nederland.
    Vind jij. Getollereerd worden en erbij horen zijn 2 verschillende dingen.

Ik zou zeggen, knuffel ze maar dood.
    pi_23644448
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:54 schreef Space-Chinees het volgende:

[..]

LOL.

Kijk eens om je heen.
    Hoeveel moskeeen staan hier?
    Hoeveel hoofddoeken lopen er wel niet in dit land?
    etc. etc.
    Te veel, nog even en we verhuizen massaal naar Turkeye zoals in de vakanties.
    pi_23644462
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:55 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ja, coffeeshops worden getolereerd.
    Maar ze horen niet bij Nederland.
    pi_23644500
    quote:

[..]

Ik knuffel niemand die ik niet kan.

Je hebt gewoon ongelijk. De islam is onderdeel van Nederland of jij het nou tolereert of niet. Het is ook je goed recht om geen vrouwen met een hoofddoek aan te nemen overigens.
    pi_23644593
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:59 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik knuffel niemand die ik niet kan.

Je hebt gewoon ongelijk. De islam is onderdeel van Nederland of jij het nou tolereert of niet. Het is ook je goed recht om geen vrouwen met een hoofddoek aan te nemen overigens.
    Verschil van mening blijven we toch hebben, maar er moet niet te pas en te onpas discriminatie geroepen worden.
    pi_23644628
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:44 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Er was eens een grote boze......

Gehoord heb ik ook zoveel.......
    gehoord in de zin van deze mensen hun zeg je horen doen in een actualiteiten programma.

maar goed, zoals iemand ooit zei, men willingly beleive what they wish.
    Noam Chomsky
    pi_23644715
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 14:49 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat geloof, heet in goed nederlands 'De islam', met een enkele a.

En nee, de arabische notatie of wat dies meer zij is niet interresant, we zijn in NL.
    Wat jij wil,
    Islam hoort gewoon bij Nederland, je kunt het ontkennen, maar dat is en blijft gewoon zo.
    Noam Chomsky
      maandag 29 november 2004 @ 15:11:14 #33
    89730 Drugshond
    pi_23644789
    quote:
    Dit vind ik erg triest en baart mij veel zogen. :'(
    Mij ook......ik ben deze discussie niet voor niks gestart.
    moroccotimes
    quote:
    I think that fundamentalist groups such as Salfiya Jihadiya and others take advantage of this situation to recruit desperate young people and transform them into ready bombs.
    pi_23644830
    quote:

[..]

De islam zal NOOIT tot NL behoren en zeker niet als volwaardig worden geaccepteerd zolang deze zich niet heeft aangepast.
    aanpassen, we hebben het hier over een keuze van 1 miljoen Nederlanders en zoalng deze keuze binnen de wettelijke kaders blijft, dan vraag ik mij toch echt af wie jij bent om te bepalen dat deze mensen niet in Nederlnad mogen wonen als zij niet de keuze maken om jiou 'superieure' ideologie aan te hangen? Hoe bedoel je tolerant.
    Noam Chomsky
    pi_23644885
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 11:53 schreef Gia het volgende:

Ze moeten eerst maar eens aan hun manieren werken.
    Die 'ze' waar jij het over hebt, is dat in het echt net zo'n homogene groep als jouw hoofd? En zijn de 'ze' uit het volgende zinnetje echt zo representatief voor de 'ze' uit het vorige zinnetje?
    quote:
    Zolang ze als zodanig in het nieuws komen, zal het er wat werk betreft niet beter op worden voor ze.
    Al met al zijn die twee zinnetjes behooorlijk bevestigend voor wat er in de OP staat. Er bestaat (bij sommige mensen) een bepaald beeld van 'de allochtoon'. Dat beeld wordt versterkt door eenzijdige bercihtgeving in 'het nieuws' en daardoor hebben allochtonen bij gelijke geschiktheid minder kans op een bepaalde baan. Dat is simpelweg discriminatie. Laten we het beestje gewoon bij zijn naampje noemen. Dit gebeurt in de praktijk.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23644961
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:12 schreef amazigh80 het volgende:

[..]

aanpassen, we hebben het hier over een keuze van 1 miljoen Nederlanders en zoalng deze keuze binnen de wettelijke kaders blijft, dan vraag ik mij toch echt af wie jij bent om te bepalen dat deze mensen niet in Nederlnad mogen wonen als zij niet de keuze maken om jiou 'superieure' ideologie aan te hangen? Hoe bedoel je tolerant.
    Ik bepaal niets voor de duidelijkheid, de moslimgemeenschap in zijn geheel heeft voor deze weg gekozen, wil je iets anders lezen in mijn replay, be my guest....
    pi_23645032
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:03 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Verschil van mening blijven we toch hebben, maar er moet niet te pas en te onpas discriminatie geroepen worden.
    Als je Marokkanen weert louter omdat het Marokkanen zijn, dan komt het wel verdacht veel in de buurt natuurlijk.
    pi_23645092
    er is meer berichtgeving hierover geweest in Nederland, oa ook bv. dat marketing op allochtone groepen nog steeds in de kinderschoenen staat, maar nog steeds is het politiek in Nederland nog geen groot issue helaas, de discriminatie bij sollicitaties, in Belgie onlangs ook veel ophef over dit:
    quote:
    Mohammed werd Michael

BRUSSEL Mohammed was het beu dat hij voortdurend op een 'njet' stuitte bij sollicitaties. «Ik mocht ook geen discotheek binnen als ik mijn identiteitskaart toonde. Nochtans ben ik in Vlaanderen geboren en zie ik er niet echt uit als een vreemdeling. Toch heb ik besloten om een Vlaamse voornaam en familienaam aan te nemen. Welke, dat zeg ik liever niet, of de miserie begint wéér.» Gisteren meldden we al dat vreemdelingen steeds vaker een Belgische naam willen omwille van 'redenen van integratie'. «Het is ver gekomen als mensen hun naam gaan veranderen om aan een job te geraken of om een huis te kunnen huren», zegt Tarik Frahi van de vzw Kif Kif. «Ik begrijp het wel. 40% van de solliciterende allochtonen worden geweigerd omwille van hun naam.» VLD-kamerlid Annemie Turtelboom heeft bijna een wetsvoorstel klaar om het wijzigen van een familienaam gemakkelijker te maken. Ze gaat daarmee in tegen justitieminister Onkelinx, die overweegt om het Belgisch maken van vreemde namen moeilijker te maken omdat het geen goede vorm van integratie is. Turtelboom vindt dat betuttelend. (BAG)

© 2004 Aurex NV
    andere artikelen over gedwongen of zelfs opgelegde naamsveranderingen: http://www.kms.be/docs/Ne(...)onenRacismeKeren.htm
    pi_23645327
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Als je Marokkanen weert louter omdat het Marokkanen zijn, dan komt het wel verdacht veel in de buurt natuurlijk.
    Bij mijn sollicitatiegesprekken WIST ik geeneens van welk nationaliteit er enkelen waren, maar mijn verzoek om hun hoofddoek af te doen werd niet gehonoreerd, dus het eindigde voor de betrokken personen negatief. Niks discriminatie, IK bepaal wat er in mijn bedrijf komt werken, en daar past zeker geen hoofddoek in. Overigens, een punkfiguur of iemand vol met piercings weiger ik ook pertinent ook al hebben ze de beste cv's. Valt het laatste volgens jou ook onder discriminatie?
    pi_23645451
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:30 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Bij mijn sollicitatiegesprekken WIST ik geeneens van welk nationaliteit er enkelen waren, maar mijn verzoek om hun hoofddoek af te doen werd niet gehonoreerd, dus het eindigde voor de betrokken personen negatief. Niks discriminatie, IK bepaal wat er in mijn bedrijf komt werken, en daar past zeker geen hoofddoek in. Overigens, een punkfiguur of iemand vol met piercings weiger ik ook pertinent ook al hebben ze de beste cv's. Valt het laatste volgens jou ook onder discriminatie?
    Nee. Ik was niet degene die begon over discriminatie, jij moet weten wie je aanneemt. Puur als je ras of afkomst als criterium zou nemen, kan er sprake zijn van discriminatie maar dat is dan vaak nog heel erg lastig te bewijzen.

Het is je goed recht om naar representaviteit te streven, net zoals die vrouwen hun hoofddoek mogen blijven dragen.
    pi_23645580
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:36 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee. Ik was niet degene die begon over discriminatie, jij moet weten wie je aanneemt. Puur als je ras of afkomst als criterium zou nemen, kan er sprake zijn van discriminatie maar dat is dan vaak nog heel erg lastig te bewijzen.

Het is je goed recht om naar representaviteit te streven, net zoals die vrouwen hun hoofddoek mogen blijven dragen.
    Van mij mogen ze het dragen, maar niet binnen mijn bedrijf. Dat ik verder tegen hoofddoekjes ben is een ander issue.
    pi_23645679
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:41 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Van mij mogen ze het dragen, maar niet binnen mijn bedrijf. Dat ik verder tegen hoofddoekjes ben is een ander issue.
    Ik neem aan dat het een horeca-achtig bedrijf is?
      maandag 29 november 2004 @ 15:48:04 #43
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23645732
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:08 schreef amazigh80 het volgende:

[..]

Wat jij wil,
    Islam hoort gewoon bij Nederland, je kunt het ontkennen, maar dat is en blijft gewoon zo.
    Oh, het is een kouwe constatering dat de islam als zodanig idd in NL te vinden is..

Dat is niet hetzelfde als dat het hier thuishoort.

Maar die gasten die het hier kick vinden om zoveel mogelijk geloofstermen in het arabisch neer te kalken vind ik irritant; voertaal is hier NL.

Anders moet je lekker naar arabië gaan.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23645743
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:30 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Bij het aannemen van mensen maak je altijd onderscheid, en discrimineer je dus. Als iedereen gelijk was kon je immers gewoon alfabetisch de lijst af gaan. Zo mag discrimineren op vaardigheden, maar ook op voorkomen.

Ik ben overigens voor afschaffing van de anti-discriminatie wetgeving, omdat ik vind dat contractvrijheid belangrijker is. Tevens voorkomt afschaffing gedwongen associatie. Ik zou persoonlijk nooit iemand aannemen die 5x per dag pause wenst te houden, of met een konijnenbot door de neus rond loopt, om maar iets te noemen.
    "Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
    pi_23645751
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:44 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik neem aan dat het een horeca-achtig bedrijf is?
    Neem van mij maar aan dat het dat niet is, het enige wat ik verder verklap is, dat het internationaal gericht op het oosten is.
    pi_23645829
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:48 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Neem van mij maar aan dat het dat niet is, het enige wat ik verder verklap is, dat het internationaal gericht op het oosten is.
    Maar de reprensativiteit heeft met klantenconctact te maken, neem ik aan? Als het werk zich binnen de kantoormuren afspeelt, zou ik het probleem niet zo zien.
    pi_23645847
    quote:
    Ik heb gehoord van twee gevallen die zich recentelijk hebben voorgedaan, die mij erg veel zorgen baren. Een Marokkaanse jongen schreefl sollicitatiebrieven met bijbehorend cv naar een x aantal bedrijven, vrijwel alle recties waren negtief, vervolgens heeft hij de naam en adresgegevens op de brieven en cv's vernderd en de rest ongewijzigd gelaten en deze brieven opnieuw naar de dezelfde bedrijven toegestuurd, opeens waren een opvallend hoog aantal reacties positief.
    En het andere geval was van een Marokkanse dame die solloicteerde bij een bedrijf en een negatieve reactie kreeg, waarop zij alleen de naam veranderde (zelfs het adres heeft zij onveranderd gelaten) en de brief opnieuw naar hetzelfde bedrijf stuurde om vervolgens een positieve reactie te ontvangen.

ps. met het vernaderen van naam bedoel ik dus het veranderen van de Marokkaanse naam naar een Nederlandse.

Dit vind ik erg triest en baart mij veel zogen.
    Dit is inderdaad ongelofelijk triest! Te belachelijk voor woorden.
      maandag 29 november 2004 @ 15:53:28 #48
    62729 type_29
    be cool online! da sjizzle
    pi_23645879
    Niet raar ofsow, zolang ze met eigen groepjes in hun eigen taal gaan praten op het werk zou ik er ook niet meer aannemen.
    En dit gebeurt dus gelijk als er 2 of meer van een bepaalde bevolkingsgroep bij elkaar op het werk zitten.
    ╔╗╔═╦╗
    ║╚╣║║╚╗
    ╚═╩═╩═╝
    pi_23645931
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:53 schreef type_29 het volgende:
    Niet raar ofsow, zolang ze met eigen groepjes in hun eigen taal gaan praten op het werk zou ik er ook niet meer aannemen.
    En dit gebeurt dus gelijk als er 2 of meer van een bepaalde bevolkingsgroep bij elkaar op het werk zitten.
    Ik praat ook regelmatig Fries met collega's die die taal beheersen - werk in het westen trouwens.
    pi_23645934
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar de reprensativiteit heeft met klantenconctact te maken, neem ik aan? Als het werk zich binnen de kantoormuren afspeelt, zou ik het probleem niet zo zien.
    Klopt.
      maandag 29 november 2004 @ 16:01:33 #51
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23646062
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 15:51 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik wel; want die werknemer kan dan immers ook nooit doorstromen naar een representatieve functie.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23646165
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 16:01 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik wel; want die werknemer kan dan immers ook nooit doorstromen naar een representatieve functie.
    Er zijn zoveel mensen die nooit doorstromen maar bijvoorbeeld voor een administratieve functie worden aangenomen en daar ook blijven.

Maar goed, ik zie zelf al helemaal niet in waarom een hoofddoek niet representatief zou zijn. Het is de eigen keuze van mensen om daar op te oordelen maar er zijn belangrijker criteria lijkt me.
      maandag 29 november 2004 @ 16:38:04 #53
    3647 B.R.Oekhoest
    Taalpotpourrist Berend Rinus
    pi_23646937
    Tja, deels is dat natuurlijk te verklaren door hun zelfverkozen apartheid met de bekende rigide standpunten over hoofddoeken, positie van vrouwen tov mannen etc.
    De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
    Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
    pi_23647032
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 16:38 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
    Tja, deels is dat natuurlijk te verklaren door hun zelfverkozen apartheid met de bekende rigide standpunten over hoofddoeken, positie van vrouwen tov mannen etc.
    bedoel je de 'bekende standpunten' of de 'jouw bekende stanpunten'?
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23647654
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 16:41 schreef Parabola het volgende:

[..]

bedoel je de 'bekende standpunten' of de 'jouw bekende stanpunten'?
    Ook mijn standpunten.
    pi_23647856
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 17:10 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ook mijn standpunten.
    dat zou me verbazen Lees nog eens terug
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23649585
    quote:
    Op maandag 29 november 2004 17:19 schreef Parabola het volgende:

[..]

dat zou me verbazen Lees nog eens terug
    Verbaas je maar.
    pi_23650386
    quote:
    Op zondag 28 november 2004 03:19 schreef Drugshond het volgende:

[..]

En dan vinden we het raar dat ze af en toe katekwaad uithalen of terug grommen.
    [..]
    Jahoor, de allochtonen die zich misdragen doen dat omdat ze geen werk kunnen vinden. Sure.

Dus tot aan hun twintigste (aangenomen dat je dan serieus op zoek gaat naar werk) halen ze geen kattekwaad uit?
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
      dinsdag 30 november 2004 @ 00:14:27 #59
    60067 faustkern
    Mundus vult decipi, ergo decip
    pi_23659201
    Waar ik mij altijd aan erger in Nederland, waar sommige boerenkompels het lef vandaan halen om aan mij te vragen waar ik vandaan kom als ik er weer eventjes op vakantie ben (even voor de duidelijkheid, ben in NL geboren en getogen heb alleen een paar jaar in het buitenland gewoond en mijn gesproken Nederlands is er zeker niet beter op geworden). Dan vraag ik me toch af hoe een allochtoon (ik blijf het k*twoord vinden) dan een serieuze kans op een professionele carriere maakt in NL. Ik bespeur altijd een racistische ondertoon bij de boerenkompels en kompellinen die dit soort 'vragen' stellen.
    Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
    pi_23663427
    Heel knap hoe deze draad omgebogen wordt naar een discussie over kledingsvoorschriften, met name natuurlijk over het eeuwige hoofddoekje. Applaus! Jammer alleen dat het daar niet over gaat...

Waar het wel om gaat is dat hoogopgeleide individuen van niet-westerse afkomst systematisch dmv allerlei kut-smoesjes buiten de deur worden gehouden bij bedrijven waneer ze komen solliciteren op vacatures voor leidinggevende functies binnen die betreffende bedrijven.

En de reden daarvoor is geen andere dan die ik in m'n vorige post ook al noemde, zo is het en niet anders.
      dinsdag 30 november 2004 @ 10:20:31 #61
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23663623
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:07 schreef Nuoro het volgende:

Waar het wel om gaat is dat hoogopgeleide individuen van niet-westerse afkomst systematisch dmv allerlei kut-smoesjes buiten de deur worden gehouden bij bedrijven waneer ze komen solliciteren op vacatures voor leidinggevende functies binnen die betreffende bedrijven.
    Nope, hoe erg je het ook vind, hebben de hoofddoeken er wel mee te maken.

Menig bedrijf heeft immers te maken met wat een al dan niet kortzichtige klant denkt.

En als jij weet dat hoofddoekjes je klanten kost, wat doe jij dan?

Nou, een werkgever zal dan daar zijn conclusies uit trekken, de man is immers ondernemer, er moet geld binnenkomen,

Politiek-correcte prietpraat, dat laat'ie aan de politiek-correcten over, dat levert immers geen geld op.

En dat zo'n moslima dan keer op keer voorrang geeft aan de geloofsuiting, boven economische ontplooing, geeft ook te denken.

Blijkbaar is werk nie zo belangrijk, hoofddoekje is dat blijkbaar wel.

Als je je geloof zo erg boven het wereldlijke stelt, is dat misschien ook een reden om je heil ergens anders te zoeken.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23663659
    Extec, lees dan nog eens: het gaat in de voorbeelden van Nuoro niet over mensen die geen baan krijgen vanwege een hoofddoekje maar louter vanwege hun kleur en afkomst.
      dinsdag 30 november 2004 @ 10:25:21 #63
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23663680
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:23 schreef SCH het volgende:
    Extec, lees dan nog eens: het gaat in de voorbeelden van Nuoro niet over mensen die geen baan krijgen vanwege een hoofddoekje maar louter vanwege hun kleur en afkomst.
    Ja, en dat een werkgever redeneert: "De dame in kwestie heeft Fatima XXXX, zal daarom wel een hoofddoekje dragen -> sollicitatie afgewezen" snap jij niet
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23663698
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:25 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ja, en dat een werkgever redeneert: "De dame in kwestie heeft Fatima XXXX, zal daarom wel een hoofddoekje dragen -> sollicitatie afgewezen" snap jij niet
    Nee, omdat ze die naam heeft, leg je de brief terzijde, bedoel je dat? Dat zou wel goed stom zijn.
      dinsdag 30 november 2004 @ 10:29:41 #65
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23663733
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, omdat ze die naam heeft, leg je de brief terzijde, bedoel je dat? Dat zou wel goed stom zijn.
    Nee, ik bedoel dat werkgevers de link "Islamitische vrouw = hoofddoekje = lastig = laat maar zitten" wel degelijk maken.

En in dat opzicht heeft het hoofddoekje alles met deze topic te maken.

En of dat al dan niet terecht is, valt te bezien.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23663778
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:29 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel dat werkgevers de link "Islamitische vrouw = hoofddoekje = lastig = laat maar zitten" wel degelijk maken.

En waarom hebben mannen dan problemen?
      dinsdag 30 november 2004 @ 10:36:59 #67
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23663845
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:33 schreef SCH het volgende:

[..]

En waarom hebben mannen dan problemen?
    Allerhande redenen,

Hoezo,

Ga je soms beweren dat het hoofddoeken argument niet meespeeld, ofzo?
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23663852
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 00:14 schreef faustkern het volgende:
    Waar ik mij altijd aan erger in Nederland, waar sommige boerenkompels het lef vandaan halen om aan mij te vragen waar ik vandaan kom als ik er weer eventjes op vakantie ben (even voor de duidelijkheid, ben in NL geboren en getogen heb alleen een paar jaar in het buitenland gewoond en mijn gesproken Nederlands is er zeker niet beter op geworden). Dan vraag ik me toch af hoe een allochtoon (ik blijf het k*twoord vinden) dan een serieuze kans op een professionele carriere maakt in NL. Ik bespeur altijd een racistische ondertoon bij de boerenkompels en kompellinen die dit soort 'vragen' stellen.
    Ik heb dezelfde ervaring wegens mijn achternaam idd. Gisteren ook weer moeten uitleggen waar die vandaan komt. Helpt ook niet als ik mijn voornaam erbij noem, die Fries is, voor sommige boerenpummels ben je een buitenlander en dan zit er iets bij je los...
    I´m back.
    pi_23663880
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:36 schreef ExTec het volgende:

[..]

Allerhande redenen,

Hoezo,

Ga je soms beweren dat het hoofddoeken argument niet meespeeld, ofzo?
    Dragen mannen ook al een hoofddoek?

Het gaat hier om discriminatie van allochtonen op de werkvloer, om een baan te krijgen - hoe komt dat volgens jou?
      dinsdag 30 november 2004 @ 10:40:35 #70
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23663905
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:39 schreef SCH het volgende:

[..]

Dragen mannen ook al een hoofddoek?
    Zei ik dat?
    quote:
    Het gaat hier om discriminatie van allochtonen op de werkvloer, om een baan te krijgen - hoe komt dat volgens jou?
    Like I said, allerhande redenen
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23664017
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:40 schreef ExTec het volgende:
    Like I said, allerhande redenen
    Stop eens met die smileys.

Welke redenen zie jij als geoorloofd om allochtone mannen bij voorbaat af te wijzen, bijvoorbeeld in leidinggevende functies. En allochtone vrouwen zonder hoofddoek?
      dinsdag 30 november 2004 @ 11:00:30 #72
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23664251
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:47 schreef SCH het volgende:

Welke redenen zie jij als geoorloofd om allochtone mannen bij voorbaat af te wijzen, bijvoorbeeld in leidinggevende functies. En allochtone vrouwen zonder hoofddoek?
    Niet veel.

Wat mij betreft geld altijd best man for the job, en dan boeit mij nie of'ie geel/rood/blauw of paars is.

Maar ik ben me er van bewust dat ondernemers geen politiek bedrijven. Derhalve snap ik dus dat ondernemers hoofddoekjes weren, als ze bang zijn dat't klandizie kost.

En dat gebeurt.

Voor allochtone mannen geld dit idd niet, wat hun betreft kan ik niet 1-2-3 een veel voorkomende reden bedenken.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23665238
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 11:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Niet veel.

Wat mij betreft geld altijd best man for the job, en dan boeit mij nie of'ie geel/rood/blauw of paars is.

Maar ik ben me er van bewust dat ondernemers geen politiek bedrijven. Derhalve snap ik dus dat ondernemers hoofddoekjes weren, als ze bang zijn dat't klandizie kost.

En dat gebeurt.

Voor allochtone mannen geld dit idd niet, wat hun betreft kan ik niet 1-2-3 een veel voorkomende reden bedenken.
    ehhhhhh......... een pyama of een jurk met een tulband, een moslimbaard tot in je anus, uitstraling....
    pi_23665381
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 11:53 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

ehhhhhh......... een pyama of een jurk met een tulband, een moslimbaard tot in je anus, uitstraling....
    Ook dat zijn niet alleen de mannen die gediscrimineerd worden en waarover dat topic is bedoeld.
      dinsdag 30 november 2004 @ 12:09:54 #75
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23665551
    quote:

[..]

Ja, 'met 1 been nog in het land van herkomst staan, en met droge ogen constateren dat je er hier niet bij hoort' valt daar ook onder ja.

Maar daar ga ik in principe niet vanuit.

Dat dat soort gasten geen baan kunnen vinden, vinik nie meer dan normaal. Kansloos.

Schrijnender zijn de gevallen van allochtonen die een HBO studie gevolgd hebben en geen werk kunnen vinden.
    &lt;signature here&gt;.
      FOK!fotograaf dinsdag 30 november 2004 @ 12:47:29 #76
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_23666370
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Stop eens met die smileys.

Het bij voorbaat afwijzen van wie dan ook als ze de goede papieren hebben is onzin. Ik heb echter het idee dat men erg snel naar de troefkaart discriminatie grijpt als men een baan niet krijgt.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
    pi_23667077
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 12:47 schreef freud het volgende:

[..]

Het bij voorbaat afwijzen van wie dan ook als ze de goede papieren hebben is onzin. Ik heb echter het idee dat men erg snel naar de troefkaart discriminatie grijpt als men een baan niet krijgt.
    Waar baseer je dat idee op?
    pi_23667249
    Schrijnender zijn de gevallen van allochtonen die een HBO studie gevolgd hebben en geen werk kunnen vinden

Einde quote

wanneer een HBO er of Academicie met zo´n geitesik als Mohammed B aankomt, krijgt hij een kopje koffie en een warme handedruk.

Meer niet
    pi_23667427
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 13:27 schreef CANARIS het volgende:
    Schrijnender zijn de gevallen van allochtonen die een HBO studie gevolgd hebben en geen werk kunnen vinden

Einde quote

wanneer een HBO er of Academicie met zo´n geitesik als Mohammed B aankomt, krijgt hij een kopje koffie en een warme handedruk.

Meer niet
    en een witte met een geitesik?
    Slaapt winter
    en zomer
      dinsdag 30 november 2004 @ 13:39:18 #80
    3647 B.R.Oekhoest
    pi_23667556
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 13:33 schreef Parabola het volgende:

[..]

en een witte met een geitesik?
    Die zal niet in die positie komen te verkeren , want dat is werkschuw tuig.
    Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
      FOK!fotograaf dinsdag 30 november 2004 @ 14:15:43 #81
    18921 freud
    Who's John Galt?
    pi_23668347
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 13:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik ben afgestudeerd bij CMG. Er waren regelmatig sollicitanten, waaronder ook een paar allochtonen. Er werden er een paar aangenomen, omdat ze gewoon aan de kwalificaties voldeden. Er zat er ook eentje tussen met MTS elektrotechniek en gebrekkig nederlands. En dan heb ik het niet over een accent, maar echt lastig te verstaan. Hij voldeed niet aan het functieprofiel en was slecht te verstaan. Op grond hiervan werd hij niet aangenomen. Later hoorde ik van de leidinggevende dat de man was wegen klagen dat hij op grond van afkomst geweigerd was.

Hij had geen poot over om op te staan, maar het gaat erom dat die persoon gelijk zijn afkomst zag als de reden. Ook bij het bedrijf van mijn vader werd (onder andere) een allochtone vrouw afgewezen voor een baan als telefoniste omdat ze slecht engels sprak (bedrijf doet veel zaken met het buitenland, met name de VS). Zij was ook gelijk gaan klagen over het feit dat ze geen allochtone vrouw aan wilden nemen.

Ik baseer me dus op deze twee zaken waar ik direct heb mee kunnen maken hoe het liep. Daarnaast hoor ik wel vaker dit soort geluiden. Tijdens mijn afstudeerperiode bij CMG zat er trouwens ook een Marokkaan die ook afstudeerde aan de Erasmus. Hij zat in een studentenvereniging voor allochtone studenten aan de Erasmus. Hij gaf aan dat er niet veel problemen waren om aan een baan te komen, als je maar je best deed. Ik kon me daar prima in vinden.

Als een werkgever echter je op basis van je naam of uiterlijk afwijst, dan moet dat keihard aangepakt worden. Je moet echter wel uitkijken dat je het niet kan misbruiken om persoonlijke grieven te vergelden. Ook hand in eigen boezem durven steken.
    Ik nuf je seuk!
    Ik hier?
    If it's free, you're the product!
    pi_23668406
    Het is natuurlijk geen onzin wat er gezegd wordt, maar:

Wat velen vergeten is dat je als Nederlander ook gediscrimineerd kunt worden door allochtonen (meestal Moslims).

IK heb dat aan den lijve ondervonden, het is erg vernederend om gediscrimineerd te worden door religieuze Moslims (niet per se fanatici) , maar het komt wel degelijk voor. Je krijgt dan opmerkingen (lees: intimidaties) aangaande vermeende christelijkheid en en passant nog bijna molestaties. Ook de negatieve toon en de vooroordelen richting blank/westers is duidelijk merkbaar.

Ik weet overigens zeker dat de meesten van hun met tamelijk veel vooroordelen opgevoed worden over ''de christenen" "westerlingen" "blanken" en dat daar het (onoplosbare) probleem ligt.

Jullie discussie over discriminatie van allochtonen op de werkvloer komt wel wat vergezocht over maar is derhalve (laat ik me ongenuanceerd uitdrukken) 'begrijpelijk' . Het is ECHT een niet meer dan logisch vervolg op het negatieve gedrag van de allochtonen/Moslims een paar jaar geleden.
    INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
    pi_23672169
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 13:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik kom het in de dagelijkse praktijk op mijn werk veelal tegen als ik mensen niet kan geven waar ze naar hun mening recht op hebben. Regelmatig krijg ik dan het verwijt rascistisch op te treden terwijl ik daarvoor al uitgelegd heb waarom ik in mijn recht sta en de persoon tegenover me niet.
    Mij doet het weinig en ik kan om de verbale tekortkomingen wel lachen, maar anderen kunnen het als een kwetsende belediging ervaren.
    Ook zijn sollicitatieprocedures op zich natuurlijk altijd erg vaag, zeker in deze tijd is het geen uitzondering als een ingezonden sollicitatiebrief die volkomen voldoet aan de gestelde eisen in de sollicitatie (die meestal woren aangedikt), niet wordt beantwoord.

Wel is het natuurlijk volstrekt ontoelaatbaar als Mohammed een brief instuurt waar hij geen reactie op krijgt, maar als Mohammed zijn naam wijzigt in Joris er wel een uitnodiging komt als de strekking van de biref identiek is aan de eerste.
    Dan nog is discriminatie moeilijk aan te pakken, puur omdat een bedrijf geen antwoord hoeft te geven op de vraag waarom iemand blijkbaar niet geschikt is voor d functie terwijl zijn palmares wel overeenkomt met het gevraagde, er zijn immers tal van aspecten die meetellen en die de werkgever als excuus kan aanvoeren.

Bij een maatschappelijk belangrijke functie (zoals bijv bij het AIVD) kunnen er zaken als een dubbele loyaliteit meespelen, enerzijds loyaal aan de gemeenschap waarvan men deel uit maakt (een mede moslim laat je niet in de steek, soms als dat betekent dat je daarmee de bedrijfspolicy overtreedt) en anderzijds loyaliteit aan je werkgever/contract.
    De twijfel welke loyaliteit de boventoon voert, of als er sprake is dat de kans aanwezig is dat de (voor de werkgever) verkeerde loyaliteit aangesproken wordt, kan meespelen in een beslissing iemand aan te nemen of niet.

Persoonlijk merk ik ook discriminatie naar of van vrouwen, zowel positief als negatief.
    Imo is dat net zo erg.
    Yeah baby Yeah!
      dinsdag 30 november 2004 @ 16:49:56 #84
    59608 Blubberzwijn
    appelboomwijngaarden
    pi_23672214
    als een werkgever 50 brieven binnenkrijgt, gebeurt het vaak dat simpelweg de namen die wat minder lekker klinken ertussenuit gefilterd worden bewust of onbewust. Iemand die ik ken (surinaamse komaf) merkte dat ze onder haar vriend's achternaam vaker uitgenodigd werd voor sollicitaties.. dat zegt toch wel iets vind ik.

toch is het in een aantal gevallen gewoon logisch dat allochtonen niet aangenomen worden omdat ze de taal niet goed genoeg beheersen.
    you are too late to save the child, now you will join him.. in hell
      dinsdag 30 november 2004 @ 17:26:36 #85
    3542 Gia
    User under construction
    pi_23673110
    quote:

[..]

Zogauw ze met een paar moslims op dezelfde werkvloer zijn, gaan eisen dat je mag bidden onder werktijd, of dat er zelfs een ruimte beschikbaar gesteld moet worden waar je dat kunt doen.

Dat er rekening moet worden gehouden met een verminderde productiviteit tijdens de ramadan.

Dat ze minstens 4, liever 6 weken vakantie willen, terwijl het bedrijf maar 3 weken aaneengesloten toestaat.

enz...

En als de ervaring is dat dit soort zaken problemen op kan gaan leveren, wanneer je als werkgever hier niet aan mee wilt werken, neem je gewoon liever geen Moslims aan. Zat andere allochtonen die geen problemen geven, om aan je quota allochtonen te voldoen.
    pi_23673146
    Gia: ze..........ze..........ze..............ze -
      dinsdag 30 november 2004 @ 17:33:49 #87
    3542 Gia
    User under construction
    pi_23673304
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 17:27 schreef SCH het volgende:
    Gia: ze..........ze..........ze..............ze -
    Het zijn zaken die voorkomen en dat is wat werkgevers kunnen denken en willen voorkomen. Logisch toch?

Moeten werkgevers dan eerst een stuk of 10 moslims aannemen om er vervolgens achter te komen dat die zich gaan 'verenigen' om allerlei eisen ingewilligd te krijgen. Dan sta je er als werkgever niet fijn voor.

De meeste werkgevers willen dat liever voorkomen, en terecht.
    pi_23673408
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 17:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Het zijn zaken die voorkomen en dat is wat werkgevers kunnen denken en willen voorkomen. Logisch toch?
    Mey soortgelijke redeneringen heb je ook werkgevers die vrouwen in de leeftijd 16-40 alleen maar tijdelijke contracten aanbieden. Het komt namelijk voor dat vrouwen in die leeftijdsgroep zwanger worden en dat is wat werkgevers kunnen denken en willen voorkomen. Net zo 'logisch' en net zo onterecht en oneerlijk tegenover het deel van de groep waar dat niet voor geldt.
    Slaapt winter
    en zomer
      dinsdag 30 november 2004 @ 17:57:18 #89
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23673905
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 17:39 schreef Parabola het volgende:

[..]

Mey soortgelijke redeneringen heb je ook werkgevers die vrouwen in de leeftijd 16-40 alleen maar tijdelijke contracten aanbieden. Het komt namelijk voor dat vrouwen in die leeftijdsgroep zwanger worden en dat is wat werkgevers kunnen denken en willen voorkomen. Net zo 'logisch' en net zo onterecht en oneerlijk tegenover het deel van de groep waar dat niet voor geldt.
    Ja, maar een gebedsruimte 'eisen', langere vakantie dan normaal, is toch wel van een hele andere orde van grote dan zwangerschaps gerelateerde zaken,

Vind je ook niet?
    &lt;signature here&gt;.
      dinsdag 30 november 2004 @ 18:00:08 #90
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23673986
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 14:15 schreef freud het volgende:

[...]

Ook hand in eigen boezem durven steken.
    Entree het tribale eergevoel, waar die gasten meer dan eens mee behept zijn,

En je weet meteen waarom een afwijzing bij sollicitaitie overal aan ligt, behalve aan die persoon zelf natuurlijk.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23674060
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 17:57 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ja, maar een gebedsruimte 'eisen', langere vakantie dan normaal, is toch wel van een hele andere orde van grote dan zwangerschaps gerelateerde zaken,

Vind je ook niet?
    Ja. Zwangerschapsverlof is zestien weken doorbetaald verlof. Dat is inderdaad aanzienlijk meer dan het beschikbaar stellen van een kamertje en het toestaan van het aaneengesloten opnemen van vakantiedagen (let op he, het gaat hier niet om extra dagen, alleen om het aaneengesloten mogen opnemen).

Overigens vind ik dat werkgevers het recht hebben dereglijke eisen naast zich neer te leggen.
    Slaapt winter
    en zomer
      dinsdag 30 november 2004 @ 18:08:07 #92
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23674172
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 18:03 schreef Parabola het volgende:

[..]

Ja. Zwangerschapsverlof is zestien weken doorbetaald verlof. Dat is inderdaad aanzienlijk meer dan het beschikbaar stellen van een kamertje en het toestaan van het aaneengesloten opnemen van vakantiedagen (let op he, het gaat hier niet om extra dagen, alleen om het aaneengesloten mogen opnemen).
    Tja,

Het grootste verschil is dat zwangerschap iets natuurlijks is, 'bidden' iets cultureels.

En nee, na die 16 weken, gaat de moeder in spee weer aan het werk,

Maar mohammed blijft elke dag 3 keer bidden, tot'ie doogaat

Mag jij uitrekenen wat meer kost.
    quote:
    Overigens vind ik dat werkgevers het recht hebben dereglijke eisen naast zich neer te leggen.
    Eens, maar ik heb geen idee eigenlijk.
    &lt;signature here&gt;.
      dinsdag 30 november 2004 @ 18:28:00 #93
    3647 B.R.Oekhoest
    pi_23674631
    En de homo's natuurlijk met hun noten (sic) op hun zang, dat zou mij als werkgever ook afschrikken om ze aan te nemen. Denk aan de extra kosten van faciliteiten als gloryholes in de herenWC, meer WCpapierkosten door de gemiddeld genomen opgerektere anus, ruimtegebrek door extra handtassen, extra betaalde vrije dag tijdens de gaypride etc. En dan heb ik het nog niet eens over dat ze niet samen kunnen werken met de moslims in het bedrijf, want die nemen hun niet serieus.
    pi_23674673
    quote:

[..]

Moeten werkgevers dan eerst een stuk of 10 moslims aannemen om er vervolgens achter te komen dat die zich gaan 'verenigen' om allerlei eisen ingewilligd te krijgen. Dan sta je er als werkgever niet fijn voor.

Je hebt helemaal gelijk meid, het is niet zo lief maar we snappen het wel dat dit gebeurt door werkgevers, 'want dan willen ze dit, en dan eisen ze dat en voordat je het weet nemen ze je bedrijfje nog over!'
    X
    pi_23675364
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 18:30 schreef Alulu het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk meid, het is niet zo lief maar we snappen het wel dat dit gebeurt door werkgevers, 'want dan willen ze dit, en dan eisen ze dat en voordat je het weet nemen ze je bedrijfje nog over!'
    ze... ze.... ze...

Nee, je snapt er de bitterballen niet van, en ergo.......... je bedrijf kan er kapot aan gaan............
      dinsdag 30 november 2004 @ 19:05:21 #96
    3542 Gia
    User under construction
    pi_23675437
    quote:

[..]

Tegenwoordig kunnen vaders ook ouderschapsverlof opnemen en aan hen wordt niet gevraagd of ze van plan zijn vader te worden.

Maar het klopt, ook dat komt voor en ook dat is logisch. Een bedrijf wat erg gespecialiseerd is, zit er niet op te wachten dat een pas aangenomen kracht binnen een half jaar er even een maandje of drie tussenuit is en vervangen moet worden. En ook die vrouwen hebben geen poot om op te staan als ze ergens geen vast contract krijgen.
    pi_23675525
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:02 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

ze... ze.... ze...

Nee, je snapt er de bitterballen niet van, en ergo.......... je bedrijf kan er kapot aan gaan............
    Gossie, het is me wat. Misschien doe je dan iets verkeerd. Ik ken erg veel bedrijven waar het prima gaat met allochtonen in dienst.
    pi_23675550
    quote:

[..]

Ach, het is niet terecht en bovendien oneerlijk dat een bedrijf winst maakt. Werknemers denken vaak dat de koek gewoon niet op kan en de eigenaar het tekort wel uit zijn eigen zak opvult. Vooral ziekteverzuim en langdurig arbeidsongeschiktheid kan een bedrijf te gronde richten, en daarom is het een goede zaak om met contractors te werken.
    pi_23675579
    quote:

[..]

Ach, hoe jij over moslims praat, dat zit blijkbaar zo diep. Daar is geen kruid tegen gewassen.

Zoveel vooroordelen en kortzichtigheid, gelukkig hebben de meeste werkgevers daar niet zoveel last van. Die vragen niet naar een godsdienst en dat is dus ook helemaal niet het issue van dit topic. Dat maken de moslimbashers er weer van.
      dinsdag 30 november 2004 @ 19:12:40 #100
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23675611
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:09 schreef SCH het volgende:

[..]

Gossie, het is me wat. Misschien doe je dan iets verkeerd. Ik ken erg veel bedrijven waar het prima gaat met allochtonen in dienst.
    Laat de mening van de ondernemer nou wat meer impact maken dan die van onze vleesgeworden politieke correctheid.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23675614
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:10 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ach, het is niet terecht en bovendien oneerlijk dat een bedrijf winst maakt. Werknemers denken vaak dat de koek gewoon niet op kan en de eigenaar het tekort wel uit zijn eigen zak opvult. Vooral ziekteverzuim en langdurig arbeidsongeschiktheid kan een bedrijf te gronde richten, en daarom is het een goede zaak om met contractors te werken.
    Belachelijk inderdaad, dat mensen ziek durven zijn. Hoe komen ze erop. En arbeidsongeschiktheid ligt natuuriljk nooit aan de werkgever, al is het maar voor een deel.
      dinsdag 30 november 2004 @ 19:15:12 #102
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23675671
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:11 schreef SCH het volgende:
    Die vragen niet naar een godsdienst en dat is dus ook helemaal niet het issue van dit topic.
    Nee, want in de echte wereld heeft een werkgever idd al genoeg aan een naam
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23675826
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:09 schreef SCH het volgende:

[..]

een gezegde, De beste stuurlui staan aan wal... en die hebben nog vaak de grootste bek ook wbt hun geweldige vakmanschap.

Ik daag je uit om een bedrijf op te starten met hoofddoekjesdragers en baardapen waar je voor 90% afhankelijk bent van representatie... en binnen 3 maanden spreken we elkaar, zoniet, dan vind ik je een lafbek.........
    pi_23684149
    Logisch dat bepaalde allochtonen met HBO of WO geen baan kunnen krijgen. Ze bouwen hun cv niet op en zijn slechte netwerkers.
    pi_23684210
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:20 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]
    TPG heeft een erg pro-allochtonenbeleid. Ik weet niet in hoeverre de "representatieve" functies daar onder vallen, maar volgens mij gaat het wel goed met TPG.
      woensdag 1 december 2004 @ 01:29:16 #106
    60067 faustkern
    pi_23685707
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 10:29 schreef ExTec het volgende:

[..]

Bij de meeste firma's zou een dergelijke handelswijze tot ontslag op staande voet leiden van de desbetreffende personeelsfunctionaris. Er zijn niet voor niets gedragsregels vastgesteld voor een objectieve behandeling van resumes. Hoe het bij eenmanszaken en kleine bedrijfjes gaat weet ik niet, maar ik kan me echt niet voorstellen dat een echte onderdemers zo bekrompen zou zijn.
    Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
    pi_23687086
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 23:57 schreef sizzler het volgende:

[..]

TPG heeft een erg pro-allochtonenbeleid. Ik weet niet in hoeverre de "representatieve" functies daar onder vallen, maar volgens mij gaat het wel goed met TPG.
    Goed voorbeeld sizzler...

Voor het geval dat je het niet weet bestaat 90% van TPG uit representatieve HBO'ers met topsalarissen in het pak gehesen post te sorteren en voor het dagelijkse werkoverleg hebben ze een aantal contractors die voor het tolkwerk zorgen. Het verklaart tevens waarom de posterijen zo duur zijn.
    pi_23687087
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 01:29 schreef faustkern het volgende:

[..]

Bij de meeste firma's zou een dergelijke handelswijze tot ontslag op staande voet leiden van de desbetreffende personeelsfunctionaris. Er zijn niet voor niets gedragsregels vastgesteld voor een objectieve behandeling van resumes. Hoe het bij eenmanszaken en kleine bedrijfjes gaat weet ik niet, maar ik kan me echt niet voorstellen dat een echte onderdemers zo bekrompen zou zijn.
    Een ondernemer is geen sociale instelling.
      woensdag 1 december 2004 @ 07:19:58 #109
    38042 Maerycke
    Ja, wat nou weer?
    pi_23687159
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 06:47 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Goed voorbeeld sizzler...

Voor het geval dat je het niet weet bestaat 90% van TPG uit representatieve HBO'ers met topsalarissen in het pak gehesen post te sorteren en voor het dagelijkse werkoverleg hebben ze een aantal contractors die voor het tolkwerk zorgen. Het verklaart tevens waarom de posterijen zo duur zijn.
    Och er zijn wel meer bedrijven waar het percentage allochtonen op hoge functies wel degelijk aanwezig is. Ik werk zelf bij een redelijk gerenommeerd bedrijf waarbij het middenmanagement wordt gedaan door 6 man en daarvan zijn er dan 3 allochtoon. Dus het kan prima
    pi_23687554
    quote:

[..]

quote:

[..]

Ach, het is niet terecht en bovendien oneerlijk dat een bedrijf winst maakt.
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 06:47 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Probeer anders eens normaal te reageren. Het schijnt namelijk dat sommige mensen meer waarde hechten aan argumenten dan aan gewauwel.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23687636
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 08:38 schreef Parabola het volgende:

[..]

[..]

[..]

Probeer anders eens normaal te reageren. Het schijnt namelijk dat sommige mensen meer waarde hechten aan argumenten dan aan gewauwel.
    Als er iemand zonder steekhoudende argumenten wauwelt ben jij het wel. Makkelijk om selectief te quoten en aan te vallen zonder de voorgaande reacties te lezen lullo.
    pi_23687874
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 08:50 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Als er iemand zonder steekhoudende argumenten wauwelt ben jij het wel. Makkelijk om selectief te quoten en aan te vallen zonder de voorgaande reacties te lezen lullo.
    Als je mijn argumenten niet steekhoudend vind, probeer je die toch gewoon onderuit te halen. Maar dat is kennelijk te lastig voor je, het is veel makkelijker om gewoon te gaan schelden.

Dat ik je hier selectief geciteerd heb is ovgerigens waar. En bovendien logisch. Ik spreek je immers aan op een deelaspect van je posts. Het feit dat ik zo makkelijk drie van deze quotes selectief weet te vinden is veelzeggend genoeg. Dat ik er met evenveel gemak nog drie bovenop weet te leggen, mag al geen verbazing meer wekken.
    quote:

quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:12 schreef ExTec het volgende:

[..]

Laat de mening van de ondernemer nou wat meer impact maken dan die van onze vleesgeworden politieke correctheid.
    quote:
    Op dinsdag 30 november 2004 19:20 schreef Dr.Nikita het volgende:

Ik daag je uit om een bedrijf op te starten met hoofddoekjesdragers en baardapen waar je voor 90% afhankelijk bent van representatie... en binnen 3 maanden spreken we elkaar, zoniet, dan vind ik je een lafbek.........
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23688204
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 09:19 schreef Parabola het volgende:

[..]

Als je mijn argumenten niet steekhoudend vind, probeer je die toch gewoon onderuit te halen. Maar dat is kennelijk te lastig voor je, het is veel makkelijker om gewoon te gaan schelden.

Dat ik je hier selectief geciteerd heb is ovgerigens waar. En bovendien logisch. Ik spreek je immers aan op een deelaspect van je posts. Het feit dat ik zo makkelijk drie van deze quotes selectief weet te vinden is veelzeggend genoeg. Dat ik er met evenveel gemak nog drie bovenop weet te leggen, mag al geen verbazing meer wekken.
    [..]

[..]

[..]
    Je argumenten slaan vaak de plank mis en derhalve het reageren niet waard.

Als je dat schelden vindt mankeert echt wat aan je interpretatievermogen. Blijkbaar heb je nog nooit van sarcasme gehoord.

Als je al selectief stukjes quote't, doe het dan goed, het staat nogal slordig zo.

Slaap lekker verder knul en vooral veel plezier met selectief quoten.
    pi_23688313
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 09:43 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Je argumenten slaan vaak de plank mis en derhalve het reageren niet waard.
    Nogmaals, als je vindt dat mijn argumenten onjuist zijn, laat dat maar eens zien. Het is hier namelijk een discussieforum. Met smoesjes als 'het reageren niet waard' diskwalificeer je alleen jezelf. Dus kom gerust nog een keer of wat met dergelijke smoesjes.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23688611
    quote:
    FNV: Verplicht allochtonen aannemen
    Uitgegeven op 01 december 2004 om 08:35 uur, bijgewerkt om 08:58

Het kabinet moet werkgevers verplichten om allochtonen aan te nemen, en een quotumregeling voor bedrijven instellen. Dat stelt vakcentrale FNV. De werkgevers voelen niets voor het plan, zo opent Trouw woensdag.

Een verplicht percentage allochtonen op de werkvloer is de enige manier om een gelijke kans op de arbeidsmarkt te geven, zegt vice-voorzitter Agnes Jongerius van FNV. "Het kabinet is heel streng voor allochtonen. Ze moeten de taal spreken, ze moeten solliciteren en vooral integreren. Maar hét middel tot integratie, werk, wordt hen onthouden", aldus Jongerius. "Dat geldt heus niet alleen voor laagopgeleiden; ook de kans dat goedgeschoolde allochtonen een baan krijgen, is drie keer kleiner dan voor autochtonen."

Vorig jaar bedroeg de werkloosheid onder autochtonen 4 procent, terwijl die onder allochtonen 14 procent bedroeg. "Een quotumregeling kan ervoor zorgen dat de werkloosheid onder beide groepen gelijk wordt", zegt Jongerius. Werkgevers zien evenwel niets in haar voorstel: "In deze economisch moeilijke tijden willen werkgevers eerder van werknemers af dan dat ze mensen aannemen", zegt MKB-Nederland. Werkgeversorganisatie VNO-NCW spreekt van een 'hopeloos ouderwets plan'.

[Copyright 2004, Novum]
    http://www.nieuws.nl/bericht/4/31663
    pi_23688646
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 09:52 schreef Parabola het volgende:

[..]

Nogmaals, als je vindt dat mijn argumenten onjuist zijn, laat dat maar eens zien. Het is hier namelijk een discussieforum. Met smoesjes als 'het reageren niet waard' diskwalificeer je alleen jezelf. Dus kom gerust nog een keer of wat met dergelijke smoesjes.
    Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest voor je, moet ik het soms speciaal voor jou in het Arabisch poneren?
    pi_23688790
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 10:16 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest voor je, moet ik het soms speciaal voor jou in het Arabisch poneren?
    Als jij jezelf wilt diskwalificeren in de discussie door te blijven vluchten in smoesjes, moet je dat vooral doen, dus ga je gang. Als je het niet erg vindt, ga ik ondertussen weer even ontopic:
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 10:13 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

http://www.nieuws.nl/bericht/4/31663
    Quota zijn hier volgens mij niet de oplossing. Discriminatie mag dan een reëel probleem zijn, maar de bedrijfsvoering van ondernemingen mag niet opgeofferd worden aan dit probleem. Stel je eens een situatie voor van een bedrijf dat mensen nodig heeft met een opleiding die je onder allochtonen niet of nauwelijks aantreft. Bovendien zie ik grote problemen bij de handhaving.

Ik zie veel meer in oplossingen a la de Taskforce Jeugdwerkloosheid, die via intensieve begeleiding proberen om jongeren die een kleiner dan gemiddelde kans op een baan hebben aan het werk te krijgen.
    Slaapt winter
    en zomer
      woensdag 1 december 2004 @ 10:32:51 #118
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23688885
    Idioot.

Quota's hebben per definitie veel negatieve bijverschijnselen.
    pi_23690093
    Vlg. mij kan de post van zakjapannertje over het aannemen van allochtonen beter een apart topic worden.
    INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
    pi_23691342
    Mohammed B. kon na het behalen van een HAVO-diploma het zich
    permitteren 2 HBO opleidingen niet af te maken.
    Een Nederlander zou in een dergelijke situatie nergens meer kans hebben op een
    baan.
    Bij Mohammed B. echter was de mogelijkheid zijn emplooi te vinden bij de organisatie
    "Eigenwijks".
    En dat is het probleem: Er is juist te veel ipv te weinig begeleiding van allochtonen.
    Door al die overheidsinstanties denken veel buitenlanders dat je altijd een "baan" kunt vinden
    bij het oerwoud aan overheidsinstellingen dat in de 70er jaren door o.a. Joop den U. en Jan P.
    is opgebouwd.
    Dat oerwoud moet noodgedwongen worden gekapt vanwege de wildgroei die men langzaam maar zeker begon door te krijgen.
    Het zou voor Mohammed B veel beter zijn geweest dat de mogelijkheden voor de overheidssector
    waren afgesneden, zodat hij meer drive had gehad om een degelijk HBO diploma te
    bemachtigen zodat hij in het bedrijfsleven zijn werk had gevonden.
    Dat is een wondermiddel voor de integratie en bovendien heb je dan minder tijd om
    fundamentalistische hersenspinsels te ontwikkelen.
    Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
    pi_23693879
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 12:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:
    Mohammed B. kon na het behalen van een HAVO-diploma het zich
    permitteren 2 HBO opleidingen niet af te maken.
    Een Nederlander zou in een dergelijke situatie nergens meer kans hebben op een
    baan.
    Waar haal je die 'wijsheid' vandaan? Dus die andere Nederlanders (M.B. is er namelijk ook 1) zijn nu allemaal werkloos?
    quote:
    Bij Mohammed B. echter was de mogelijkheid zijn emplooi te vinden bij de organisatie
    "Eigenwijks".
    Oh, je bedoelt het het vrijwilligerswerk dat M.B. deed? Ja, wel heel kwalijk van m
    quote:
    En dat is het probleem: Er is juist te veel ipv te weinig begeleiding van allochtonen.
    Door al die overheidsinstanties denken veel buitenlanders dat je altijd een "baan" kunt vinden
    bij het oerwoud aan overheidsinstellingen dat in de 70er jaren door o.a. Joop den U. en Jan P.
    is opgebouwd.
    Laat me raden, je hebt 'veel buitenlanders' gesproken en ze hebben je dit verteld? Hoe weet je anders wat die mensen denken?
    quote:
    Dat oerwoud moet noodgedwongen worden gekapt vanwege de wildgroei die men langzaam maar zeker begon door te krijgen.
    Het zou voor Mohammed B veel beter zijn geweest dat de mogelijkheden voor de overheidssector
    waren afgesneden, zodat hij meer drive had gehad om een degelijk HBO diploma te
    bemachtigen zodat hij in het bedrijfsleven zijn werk had gevonden.
    Dus als ik het goed begrijp, heeft M.B. zijn hbo-opleiding niet afgerond omdat ie wist dat ie toch wel een baantje kreeg bij het 'oerwoud aan overheidsinstellingen'. Wat knap dat je dat toch allemaal weet joh! Heeft ie je dat allemaal verteld? Heeft ie er ook bij verteld waarom ie zijn havo wel afgemaakt heeft en tot twee keer toe aan een hbo-opleiding was begonnen? Hij zou immers toch wel aan een baantje in het 'oerwoud aan overheidsinstellingen' gekomen zijn.
    quote:
    Dat is een wondermiddel voor de integratie en bovendien heb je dan minder tijd om
    fundamentalistische hersenspinsels te ontwikkelen.
    Ja. Wondermiddelen bestaan. Echt waar hoor. En hij was ook met open armen ontvangen. Het bedrijfsleven is gek op moslims met een hbo diploma.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23694167
    Ik heb een teringschurft aan drammerige moslims en zal ze ook nimmer aannemen.
      woensdag 1 december 2004 @ 16:51:04 #123
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23696993
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 06:50 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Een ondernemer is geen sociale instelling.
    Geweldig stukje waarheid

Als iedereen dat nu ens doorheeft, dat een ondernemer bezig is voor z'n geld, ipv ter meerdere glorie van de maatschappij & z'n allochtoontjes.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23697801
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 16:51 schreef ExTec het volgende:

[..]

Geweldig stukje waarheid

Als iedereen dat nu ens doorheeft, dat een ondernemer bezig is voor z'n geld, ipv ter meerdere glorie van de maatschappij & z'n allochtoontjes.
    Dat is 't m juist, de meeste hebben een grote bek maar zelf hebben ze nooit iets gepresteerd, laat staan vele jaren 18 uur per dag werken om je kop een beetje boven het maaiveld uit te steken.

Men denkt dat alles maar cadeau wordt gegeven en daar kan ik me werkelijk kapot aan ergeren.
    pi_23698100
    Wat ik wel grappig vind in deze hele discussie, is dat we blijven praten over aanpassen en tegemoet komen. Echter lijkt het wel alsof onze moslim vrienden in Nederland zich eerst mijlenver van ons distantiëren om vervolgens te roepen: "We moeten dichter bij elkaar komen, jullie moeten ons accepteren hoe we zijn!"

Als ik dan foto's zie zoals de onderstaande, dan krab ik me steeds weer achter de oren.

Foto genomen in een jeugdcentrum in Bouznika, Marokko:

Foto genomen op een willekeurige school in NL:

Wat is nu precies dat "onze cultuur" als ik vragen mag? Ontwikkelt de Nederlandse moslim zich wel in hetzelfde tempo als de moslim uit het land van zijn of haar herkomst of verzet de Nederlandse moslim zich juist tegen die ontwikkeling. Wellicht onder het mom van: juist omdat jullie zo aandringen doen wij het tegenovergestelde. Is het niet slechts afzetten tegen de Nederlandse maatschappij? Het is een vraag die ik stel, dus ik verwacht een onderbouwd antwoord, geen bash.
    geen
      woensdag 1 december 2004 @ 17:59:08 #126
    3647 B.R.Oekhoest
    pi_23698556
    Spijker op de gehoofddoekte kop, Contino.
    Het ziet er naar uit dat we hier in Nederland de Staphorsters uit het Rifgebergte hebben geimporteerd.
    pi_23701179
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 17:36 schreef Contino het volgende:
    Wat ik wel grappig vind in deze hele discussie, is dat we blijven praten over aanpassen en tegemoet komen. Echter lijkt het wel alsof onze moslim vrienden in Nederland zich eerst mijlenver van ons distantiëren om vervolgens te roepen: "We moeten dichter bij elkaar komen, jullie moeten ons accepteren hoe we zijn!"

Als ik dan foto's zie zoals de onderstaande, dan krab ik me steeds weer achter de oren.

[afbeelding]

[afbeelding]

Wat is nu precies dat "onze cultuur" als ik vragen mag? Ontwikkelt de Nederlandse moslim zich wel in hetzelfde tempo als de moslim uit het land van zijn of haar herkomst of verzet de Nederlandse moslim zich juist tegen die ontwikkeling. Wellicht onder het mom van: juist omdat jullie zo aandringen doen wij het tegenovergestelde. Is het niet slechts afzetten tegen de Nederlandse maatschappij? Het is een vraag die ik stel, dus ik verwacht een onderbouwd antwoord, geen bash.
    Spreekt meer als tien topics volgeluld met slap geouwehoer zoals van SCH, Parabola en consorten.
      woensdag 1 december 2004 @ 23:56:58 #128
    60067 faustkern
    pi_23704021
    Tunesie staat bekend als een vrij progressief moslim land, een wel zeer bijzonder manke vergelijking met de zich in Nederland gevestigde moslims.
    pi_23708859
    quote:
    Op woensdag 1 december 2004 20:03 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Spreekt meer als tien topics volgeluld met slap geouwehoer zoals van SCH, Parabola en consorten.

Gelukkig maar dat we jou nog hebben om het niveau van de discussie wat op te krikken, zoals in onderstaande posts:

quote:
    Op woensdag 1 december 2004 14:37 schreef Dr.Nikita het volgende:
    Ik heb een teringschurft aan drammerige moslims en zal ze ook nimmer aannemen.

quote:
    Op woensdag 1 december 2004 17:24 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Dat is 't m juist, de meeste hebben een grote bek maar zelf hebben ze nooit iets gepresteerd, laat staan vele jaren 18 uur per dag werken om je kop een beetje boven het maaiveld uit te steken.

Men denkt dat alles maar cadeau wordt gegeven en daar kan ik me werkelijk kapot aan ergeren.

Overigens vind ik (helaas, ik pas weer niet in het hokje waar je me zo graag in schijnt te willen hebben) de post van Contino heel veelzeggend. Zie mijn volgende post.
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 2 december 2004 @ 10:31:11 #130
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23708972
    quote:

Wat is nu precies dat "onze cultuur" als ik vragen mag?

De frictie tussen de NL cultuur enerzijds en islamitische culturen anderzijds, worden alleen veroorzaakt door het feit dat islamitische culturen meer dan eens gelijkheid man/vrouw effectief niet onderschrijven, evenals het concept scheiding kerk/staat.

Alle andere islamitische cultuur uitingen zijn niet relevant, zal een NL'er zich niet aan storen.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23709079
    quote:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben zelf in verschillende moslim-landen geweest en het valt me inderdaad op dat de bevolking van de steden daar (Iran is een uitzondering ) gemiddeld wat losser met traditionele gebruiken en voorschriften omgaat dan de immigranten hier. Voor een deel komt dat omdat de immigranten voor een groot deel van het platteland komt, waar men ook nu nog aanzienlijk conservatiever is dan in de steden. Vooral in Turkije is dat verschil groot, maar ook het al genoemde Rifgebergte is een enigszins achtergebleven streek.

Een andere reden is dat migranten vertrekken met een beeld van hun thuisland en dat beeld blijven koesteren, terwijl hun thuisland zich natuurlijk gewoon verder ontwikkelt. Een prachtig voorbeeld: Nederlandse jaren-vijftig emigranten in Canada.

Dat vasthouden aan je oude cultuur kan natuurlijk alleen als je je isoleert van je nieuwe cultuur, en dat is reden nr 3. Aan dat isoleren hebben er 2 schuld; de immigranten zelf, die (op zich begrijpelijk) liever samen klonteren dan opgaan in hun nieuwe samenleving en de bewoners van het ontvangende land, die (net zo zeer begrijpelijk) die vreemde snuiters liever eerst even van een afstandje bekijken. Dit werd in het verleden nog versterkt doordat het in eerste instantie de bedoeling was dat de immigranten na verloop van tijd weer zouden vertrekken.

Het 'afzetten', zoals je dat in je post noemt is ook een reden, maar naar mijn inschatting voor een vrij kleine groep, vrijwel geheel bestaand uit pubers. Naast het traditionele puber-afzetten zou ik hieronder ook het zoeken naar de identiteit rekenen.

Ik kan het op de foto niet precies zien, maar zou het meisje op de onderste foto tussen de twee hoofddoekjes niet gewoon een moderne moslima kunnen zijn?
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23709115
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 10:31 schreef ExTec het volgende:

[..]

De frictie tussen de NL cultuur enerzijds en islamitische culturen anderzijds, worden alleen veroorzaakt door het feit dat islamitische culturen meer dan eens gelijkheid man/vrouw effectief niet onderschrijven, evenals het concept scheiding kerk/staat.

Alle andere islamitische cultuur uitingen zijn niet relevant, zal een NL'er zich niet aan storen.

Wat zou ik graag willen dat dat waar was.
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 2 december 2004 @ 11:00:10 #133
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23709455
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 10:39 schreef Parabola het volgende:

[..]

Wat zou ik graag willen dat dat waar was.

Oh, de echt kortzichtigen daargelaten, klopt dat wel.

Tenzij je jezelf graag wilt vertellen dat NL'ers allemaal rascisten zijn
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23709687
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 11:00 schreef ExTec het volgende:

[..]

Oh, de echt kortzichtigen daargelaten, klopt dat wel.

Tenzij je jezelf graag wilt vertellen dat NL'ers allemaal rascisten zijn

Dat laatste zinnetje met smiley is dan weer nergens voor nodig. Waarom vervuil je de discussie daar nou mee? Wat denk je er mee op te schieten?

Maar natuurlijk, als je degenen die niet aan jouw probleemdefinitie voldoen definieert als echt kortzichtigen (en daar is wat voor te zeggen), dan klopt je redenering per definitie. De vervolgvraag is dan natuurlijk wel hoe veel van die echt kortzichtigen zich in de discussie mengen en hoe groot hun invloed is.
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 2 december 2004 @ 11:21:11 #135
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23709838
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 11:12 schreef Parabola het volgende:

De vervolgvraag is dan natuurlijk wel hoe veel van die echt kortzichtigen zich in de discussie mengen en hoe groot hun invloed is.

Denk nog geen procent van de bevolking.

En georganiseerd, zijn die gasten al helemaal niet.

Maar dan hebben we het echt over de zieke geesten die geloven dat ze tot een ras behoren dat 'beter' is dan andere rassen

Aan die mensen hoef je wat mij betreft geen woorden vuil te maken.

De rest van NL, ergert zich aan het 'koloniale' gedrag dat sommigen buitenlanders hier ten toon spreiden.

En dan hebben we het over die ongelijkkheid man/vrouw, waarvan geconstateerd kan worden dat dat door kan dringen in de publieke ruimte, in wijken waar er voornamelijk buitenlanders wonen, en het gebrek aan besef tot noodzaak scheiding kerk&staat; en dat manifesteert zich weer in hoe fanatiek die gasten een ieder aanvallen die iets negatiefs over hun geloof zegt.

En leuke gebruikjes, feestjes, ramadan, who cares about that...

Geen zinnig mens zal 'eisen' dat ze spruitjes gaan eten, sinterklaas gaan vieren, enz.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23709876
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 10:31 schreef ExTec het volgende:

[..]

Precies. Boeit het iemand in Nederland wanneer een Moslims tot Allah bidt en niet tot een andere god/God? Boeit het iemand in Nederland wanneer een Moslim volgens zijn geloof geen varkensvlees mag eten? Boeit het iemand in Nederland wanneer een Moslim geen alcohol drinkt? Etc.

Het zijn net die paar (belangrijke) kwesties die fundamenteel in strijd zijn met Nederlandse (of liever gezegd humanistische en liberale) waarden.
    pi_23710380
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 11:21 schreef ExTec het volgende:

[..]

Denk nog geen procent van de bevolking.

En georganiseerd, zijn die gasten al helemaal niet.

Maar dan hebben we het echt over de zieke geesten die geloven dat ze tot een ras behoren dat 'beter' is dan andere rassen

Ik heb geen idee. Jou 'nog geen 1 procent' is natuurlijk ook maar een gokje. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die onder het mom van de door jou genoemde argumenten ageren, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat ze gewoon liever geen buitenlanders in NL hebben. Die groep schat ik groter in, misschien 10 tot 20 procent. De echt zieke geesten van rassensuperioriteit zijn er volgens mij idd niet zo veel.
    quote:

Aan die mensen hoef je wat mij betreft geen woorden vuil te maken.

De rest van NL, ergert zich aan het 'koloniale' gedrag dat sommigen buitenlanders hier ten toon spreiden.

En dan hebben we het over die ongelijkkheid man/vrouw, waarvan geconstateerd kan worden dat dat door kan dringen in de publieke ruimte, in wijken waar er voornamelijk buitenlanders wonen, en het gebrek aan besef tot noodzaak scheiding kerk&staat; en dat manifesteert zich weer in hoe fanatiek die gasten een ieder aanvallen die iets negatiefs over hun geloof zegt.

En leuke gebruikjes, feestjes, ramadan, who cares about that...

Geen zinnig mens zal 'eisen' dat ze spruitjes gaan eten, sinterklaas gaan vieren, enz.

mwah, ik weet niet of die twee punten nou zo zwaar moeten wegen. De ongelijkheid man/vrouw is een eigen keuze, die net zo goed voor andere fanatieke gelovigen geldt. Ik begrijp best dat de keuze voor die vrouwen niet 100% vrijwillig is, maar verlichting kan alleen van binnen komen. Wat het doordringen in de publieke ruimte betreft, wat is daarvan nou eigenklijk het punt?

De scheiding tussen kerk en staat vind ik eigenlijk ook een beetje een apart punt. Ik zie eigenlijk zelden moslims deze scheiding ter discussie stellen. Een enkele sharia-aanhanger doet dat indirect natuurlijk wel, maar hoe groot is die groep nou helemaal? Groter dan de SGP, die eveneens de Wet van God wil laten prevaleren? En dat mensen hun geloof fanatiek verdedigen? Het is mijn stijl ook niet zo. Aan de andere kant snap ik het wel, hun geloof wordt immers ook fanatiek aangevallen. En voor een gelovige is een aanval op zijn geloof gelijk aan een aanval op zijn identiteit. Ik zie er weinig gevaar in, de uitwassen uitgezonderd natuurlijk.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23711124
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 11:46 schreef Parabola het volgende:
    maar verlichting kan alleen van binnen komen.

Waaruit moet dat blijken?
      donderdag 2 december 2004 @ 12:28:45 #139
    3542 Gia
    User under construction
    pi_23711330
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 11:23 schreef nikk het volgende:

[..]

Precies. Boeit het iemand in Nederland wanneer een Moslims tot Allah bidt en niet tot een andere god/God? Boeit het iemand in Nederland wanneer een Moslim volgens zijn geloof geen varkensvlees mag eten? Boeit het iemand in Nederland wanneer een Moslim geen alcohol drinkt? Etc.

Het zijn net die paar (belangrijke) kwesties die fundamenteel in strijd zijn met Nederlandse (of liever gezegd humanistische en liberale) waarden.
    Inderdaad.

Maar als je over die paar kwesties iets durft te zeggen, ben je al een racist. Je moet volgens sommigen gewoon ALLES van ze accepteren, anders ben je intolerant.
      donderdag 2 december 2004 @ 12:48:41 #140
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23711792
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 11:46 schreef Parabola het volgende:

[..]

Ik heb geen idee. Jou 'nog geen 1 procent' is natuurlijk ook maar een gokje.

Idd. En niet zo'n gekke gok, met 16 mln mensen komt 1 procent op 160.000 mensen. En nee, ik denk niet dat NL 160.000 kaalkopjes telt.

quote:
    Ik denk dat er heel wat mensen zijn die onder het mom van de door jou genoemde argumenten ageren, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat ze gewoon liever geen buitenlanders in NL hebben. Die groep schat ik groter in, misschien 10 tot 20 procent.

Welbespraaktheid, en kort en bondig je punt duidelijk maken is niet voor een ieder weg gelegd.

Ik heb meer dan eens gesproken met mensen die ronduit er voor uitkwamen dat ze rascist waren Maar navraag mijnerzijds, leerde me dat die mensen zich ook precies ergerde aan die punten: het gevoel een minderheid te zijn/worden in je eigen land, en zich mega ergeren aan het koloniale gedrag.

Ook die mensen, vonden het west europese ras niet superieur aan een willekeurige andere.

Dan zou je dat misschien 'cultuur-rascisme' kunnen noemen, ofzoiets.

Daar zie ik niet zo veel problemen mee, eigenlijk, want alhoewel mensen gelijkwaardig zijn, zijn culturen dat niet.

Naar alle gangbare maatstaven is de westere cultuur superieur aan de islamitische, hoezeer ik met deze stelling de politiek correcten ook tegen de schenen schop

Want je mag het daar vanzelfsprekend mee oneens zijn, maar geef dan even aan, aan de hand van welke criteria jij een oordeel uitspreekt.

En kijken we naar welvaart, in het breedst van het woord, dat 'wint' de westerse maatschappij ruim.

quote:
    De echt zieke geesten van rassensuperioriteit zijn er volgens mij idd niet zo veel.

Idd.

quote:
    mwah, ik weet niet of die twee punten nou zo zwaar moeten wegen. De ongelijkheid man/vrouw is een eigen keuze, die net zo goed voor andere fanatieke gelovigen geldt. Ik begrijp best dat de keuze voor die vrouwen niet 100% vrijwillig is, maar verlichting kan alleen van binnen komen. Wat het doordringen in de publieke ruimte betreft, wat is daarvan nou eigenklijk het punt?

Nou, het punt is dat er van bepaalde NL wijken bekend is dat NL meisjes daar beter geen buitenlander aan kunnen kijken, want dat is 'niet respectvol'.

En ook voor dat voorbeeld geld dat je het kunt bagataliseren 'het valt allemaal wel mee', als het ware,

Ander recent voorbeeld is die van een huisarts, die een knal voor z'n hoofd krijgt van zo'n mongool in een soepjurk, omdat die huisarts het lef heeft de vrouwelijke patient een hand te willen geven.

Maar ik zit niet te wachten op zo'n 'arabisering' van onze maatschappij.

Ik ageer daar tegen, desnoods met een verbale moker.

quote:
    De scheiding tussen kerk en staat vind ik eigenlijk ook een beetje een apart punt. Ik zie eigenlijk zelden moslims deze scheiding ter discussie stellen.

Niet in die woorden nee, er zegt er idd geeneen "Wij stellen de scheiding van kerk en staat ter discussie"

Maar alle andere dader wijzen daar wel naar.

Nogmaals; het fanatieke reageren op kritiek op hun geloof is daar maar een al te goed voorbeeld van.

In NL heeft de staat het primaat, niet 'de clan'.

Onze staat, staat boven 'geloof'.

Maar wat hun betreft niet.

quote:
    Een enkele sharia-aanhanger doet dat indirect natuurlijk wel, maar hoe groot is die groep nou helemaal? Groter dan de SGP, die eveneens de Wet van God wil laten prevaleren?

Het christendom heet de verlichting meegemaakt, dat komt grofweg neer op het geloof er voor de mensen laten zijn, ipv dat de mensen er zijn voor het geloof.

Is al vaak genoeg langsgekomen, die hebben hun niet meegemaakt, en je kunt niet 'voor het gemak' er maar vanuit gaan dat de daaruit vloeiende normen&waarden ook bij die mensen aanwezig zijn, enkel en alleen omdat ze hier domicile houden.

Dat was/is de wensdroom van links NL: een buitenlander loopt door de metaaldetector op schiphol, en 'automagisch' onderschrijft, en begrijpt hij onze normen en waarden!

quote:
    En dat mensen hun geloof fanatiek verdedigen? Het is mijn stijl ook niet zo. Aan de andere kant snap ik het wel, hun geloof wordt immers ook fanatiek aangevallen. En voor een gelovige is een aanval op zijn geloof gelijk aan een aanval op zijn identiteit. Ik zie er weinig gevaar in, de uitwassen uitgezonderd natuurlijk.

Ik zie er zat gevaar in.

Moet ik je herinneren aan Theo van Gogh, of ga je soms met droge ogen beweren dat dat 'er nisk mee te maken heeft' en 'dat het maar de handelingen waren van een individu'?

Probeer voor ogen te houden dat het christendom +-2000 jaar oud is nu, het is zeg maar geevolueerd,

De islam is grofweg 1300 oud, en als je hier op dit forum zo af en toe meeleest, zie je dat er zeker een stroming is, die van mening is dat ze vooral dat boek in 1300 jaar oude vorm als leidraad moeten nemen om te leven.

De islam, neigt 'van nature' naar fundamentalisme.

Zonder de verlichting, doet het christendom dat ook.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23712197
    tvp
    pi_23712352
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 10:24 schreef Parabola het volgende:

[..]

Gelukkig maar dat we jou nog hebben om het niveau van de discussie wat op te krikken, zoals in onderstaande posts:
    [..]

[..]

Overigens vind ik (helaas, ik pas weer niet in het hokje waar je me zo graag in schijnt te willen hebben) de post van Contino heel veelzeggend. Zie mijn volgende post.

Yep, en jij voert wel een discussie van hoogstaand niveau op een betweterig en belerend toontje?

Man, leer eens onderscheid te maken tussen sarcasme en respect te hebben voor andermans mening ook al strookt het niet met die van jou. Dat mijn mening niet met die van jou niet op één lijn zit is geen enkele reden om neerbuigend te doen of zowaar in een slachtofferrol positie te kruipen. Bagataliseer jij maar lekker verder uit een theoretisch visie en ik doe mijn visie poneren uit ervaring.
    pi_23712827
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 12:48 schreef ExTec het volgende:

[..]

Idd. En niet zo'n gekke gok, met 16 mln mensen komt 1 procent op 160.000 mensen. En nee, ik denk niet dat NL 160.000 kaalkopjes telt.
    [..]

Welbespraaktheid, en kort en bondig je punt duidelijk maken is niet voor een ieder weg gelegd.

Ik heb meer dan eens gesproken met mensen die ronduit er voor uitkwamen dat ze rascist waren Maar navraag mijnerzijds, leerde me dat die mensen zich ook precies ergerde aan die punten: het gevoel een minderheid te zijn/worden in je eigen land, en zich mega ergeren aan het koloniale gedrag.

Ook die mensen, vonden het west europese ras niet superieur aan een willekeurige andere.

Dan zou je dat misschien 'cultuur-rascisme' kunnen noemen, ofzoiets.

Daar zie ik niet zo veel problemen mee, eigenlijk, want alhoewel mensen gelijkwaardig zijn, zijn culturen dat niet.

Naar alle gangbare maatstaven is de westere cultuur superieur aan de islamitische, hoezeer ik met deze stelling de politiek correcten ook tegen de schenen schop

Want je mag het daar vanzelfsprekend mee oneens zijn, maar geef dan even aan, aan de hand van welke criteria jij een oordeel uitspreekt.

En kijken we naar welvaart, in het breedst van het woord, dat 'wint' de westerse maatschappij ruim.

Daar bestaat wat mij betreft geen enkele twijfel over. Over de gehele linie is de Westerse cultuur vanuit mijn eigen Westerse optiek superieur aan de cultuur van de meeste moslimlanden. Op een aantal punten (spiritualiteit, gemeenschapszin, hechtheid van families) kunnen we nog wel wat leren van die cultuur, maar niet iedereen zal evenveel waarde hechten aan dergelijke punten, en zeker de gemiddelde westerling niet. Omgekeerd zijn er moslims (lang niet allemaal) die hun neus ophalen voor onze op materiële consumptie gerichte cultuur.

Voor mij is het onbegrijpelijk waarom dat tot een botsing zou moeten leiden. Ieder vindt zijn eigen cultuur optimaal, dus de optimale status quo is bereikt. Je kan dan probleemloos naast en tot op zekere hoogte met elkaar leven. Vanwaar dan toch al die ergernis?
    quote:

[..]

Idd.
    [..]

Nou, het punt is dat er van bepaalde NL wijken bekend is dat NL meisjes daar beter geen buitenlander aan kunnen kijken, want dat is 'niet respectvol'.

En ook voor dat voorbeeld geld dat je het kunt bagataliseren 'het valt allemaal wel mee', als het ware,

Ander recent voorbeeld is die van een huisarts, die een knal voor z'n hoofd krijgt van zo'n mongool in een soepjurk, omdat die huisarts het lef heeft de vrouwelijke patient een hand te willen geven.

Maar ik zit niet te wachten op zo'n 'arabisering' van onze maatschappij.

Ik ageer daar tegen, desnoods met een verbale moker.
    [..]

Je goed recht natuurlijk. Ik denk dat niemand zit te wachten op dit soort fratsen en dergelijke uitwassen moeten ook gewoon aangepakt worden. Ik ben er wel op tegen dat hier te makkelijk etiketjes op geplakt worden. Het is me ook wel eens overkomen dat een kerel me in de metro uitschold omdat ie vond dat ik te lang zijn kant op keek. Dat was toevallig een Surinamer. En een andere keer krijg ik eens ruzie met een blanke om voor mij volstrekt onduidelijke redenen. Ook blanken slaan hun huisarts. Niet omdat die huisarts hun vrouw een handje geeft, maar omdat de huisarts niet het pilletje voorschrijft dat ze willen hebben. Is dat minder erg omdat het geen arabisering is?

quote:

Niet in die woorden nee, er zegt er idd geeneen "Wij stellen de scheiding van kerk en staat ter discussie"

Maar alle andere dader wijzen daar wel naar.

Nogmaals; het fanatieke reageren op kritiek op hun geloof is daar maar een al te goed voorbeeld van.

In NL heeft de staat het primaat, niet 'de clan'.

Onze staat, staat boven 'geloof'.

Maar wat hun betreft niet.
    [..]

Dat is een stelling van jou. Ik stel daar tegenover dat de meerderheid van de moslims wel degelijk de wetten van het gastland respecteert, zelfs als dat ze bemoeilijkt in het uitoefenen van de bij hun geloof horende gebruiken.
    quote:

Het christendom heet de verlichting meegemaakt, dat komt grofweg neer op het geloof er voor de mensen laten zijn, ipv dat de mensen er zijn voor het geloof.

Is al vaak genoeg langsgekomen, die hebben hun niet meegemaakt, en je kunt niet 'voor het gemak' er maar vanuit gaan dat de daaruit vloeiende normen&waarden ook bij die mensen aanwezig zijn, enkel en alleen omdat ze hier domicile houden.

Dat was/is de wensdroom van links NL: een buitenlander loopt door de metaaldetector op schiphol, en 'automagisch' onderschrijft, en begrijpt hij onze normen en waarden!
    [..]

Ik zie er zat gevaar in.

Moet ik je herinneren aan Theo van Gogh, of ga je soms met droge ogen beweren dat dat 'er nisk mee te maken heeft' en 'dat het maar de handelingen waren van een individu'?

Fundamentalisme is een uitwas, gewelddadig fundamentalisme nog erger. Ik vertik het om 1 miljoen mensen te verketteren om de uitwassen van het geloof dat zij aanhangen. Er is een relatie ja, maar de uitwassen zijn het probleem, niet het geloof zelf.
    quote:

Probeer voor ogen te houden dat het christendom +-2000 jaar oud is nu, het is zeg maar geevolueerd,

De islam is grofweg 1300 oud, en als je hier op dit forum zo af en toe meeleest, zie je dat er zeker een stroming is, die van mening is dat ze vooral dat boek in 1300 jaar oude vorm als leidraad moeten nemen om te leven.

De islam, neigt 'van nature' naar fundamentalisme.

Zonder de verlichting, doet het christendom dat ook.

Ik ben het met je eens dat er een gevaar in zit. Het absoluut maken van de letterlijke teksten van de Koran en de levensgeschiedenis van Mohammed kan leiden tot forse misinterpretaties, omdat de betreffende teksten gezien moeten worden in het licht van de tijd waarin ze speelden. Voor ons is dat vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor alle moslims. Ik ben het met je eens dat de islam best een verlichting kan gebruiken, en je ziet dergelijke bewegingen in een aantal modernere moslim-landen (o.a. Egypte, Syrie, Tunesië) ook ontstaan. Die verlichting moeten we de ruimte geven en dat doe je nou net niet door heel strijdbaar het hele geloof aan te vallen. Mensen die zich aangevallen voelen, schieten in de verdediging. En vanuit een defensieve positie is het verrekt moeilijk om een positieve ontwikkeling door te maken.

Is het je zelf trouwens ook opgevallen dat je buitenlander en islam vrijwel als synoniem gebruikt in je post?
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23713033
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 13:39 schreef Parabola het volgende:
    Fundamentalisme is een uitwas, gewelddadig fundamentalisme nog erger. Ik vertik het om 1 miljoen mensen te verketteren om de uitwassen van het geloof dat zij aanhangen. Er is een relatie ja, maar de uitwassen zijn het probleem, niet het geloof zelf.

Daar verschillen de meningen nogal over. Heb je de serie Cous cous en cola wel eens gezien?
    pi_23713155
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 13:17 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Yep, en jij voert wel een discussie van hoogstaand niveau op een betweterig en belerend toontje?

Man, leer eens onderscheid te maken tussen sarcasme en respect te hebben voor andermans mening ook al strookt het niet met die van jou. Dat mijn mening niet met die van jou niet op één lijn zit is geen enkele reden om neerbuigend te doen of zowaar in een slachtofferrol positie te kruipen. Bagataliseer jij maar lekker verder uit een theoretisch visie en ik doe mijn visie poneren uit ervaring.

Ik zou dolgraag serieus met je in discussie willen gaan, met alle respect voor je mening. Helaas druk je iedere serieuze poging keer op keer de grond in, door op de man te spelen (als je het beestje 'sarcasme' wilt noemen, prima hoor) en ongefundeerde beledigingen te uiten. Neem bijvoorbeeld je laatste zin. Het belerende toontje waar je mij van beschuldigt druipt er vanaf. Hoe denk je op die manier tot een discussie te komen? Als je vindt dat je het beter weet dan ik, ga eens in op mijn argumenten. Er staan er genoeg in dit topic. En probeer dat dan eens te doen met wat je zelf zo mooi omschrijft als 'respect te hebben voor andermans mening ook al strookt het niet met die van jou.'

Dus niet, om je een voorbeeldje uit dit topic te geven, op deze post:

quote:

[..]

reageren met:

quote:

[..]

Want dan trek je dus mijn reactie in het belachelijke en suggereer jij dat ik dingen zeg die ik niet gezegd, en ook zeker niet bedoeld heb.

Zoals je aan mijn reacties op anderen in dit topic kunt zien, ben ik zeker we bereid en in staat om een discussie op argumenten te voeren, dus als we nu ophouden met deze onzin en op argumenten verder gaan, zou ik zeggen: kom maar op.
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23713556
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 13:48 schreef nikk het volgende:

[..]

Daar verschillen de meningen nogal over. Heb je de serie Cous cous en cola wel eens gezien?

Dat de meningen daarover verschillen is me opgevallen ja. Die serie ken ik niet, ik kijk weinig tv. Ik kijk wel om me heen en kan dan zien dat veel (vooral jonge) moslims zowel hier als in sommige moslimlanden hun geloof minder letterlijk interpreteren. Ook onder moslimgeleerden doen eigentijdsere meningen steeds meer opgang. Niet alleen worden dat er steeds meer, de reacties van andere moslimgeleerden op deze mensen wordt geleidelijk minder.
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 2 december 2004 @ 14:28:29 #147
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23713929
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 13:39 schreef Parabola het volgende:

Voor mij is het onbegrijpelijk waarom dat tot een botsing zou moeten leiden. Ieder vindt zijn eigen cultuur optimaal, dus de optimale status quo is bereikt. Je kan dan probleemloos naast en tot op zekere hoogte met elkaar leven. Vanwaar dan toch al die ergernis?

Ik erger me niet zo, hoor.

Ik legde slechts uit dat wat je bij het gros van de NL'ers tegen komt geen racisme kan noemen.

Het gros redeneert vanuit de verworvenheden van onze cultuur, en wil die niet kwijt.

En niet onbelangrijk: dat onze cultuur 'beter' is mag benoemd worden. 20 jaar cultuur relativisme van linkerzijde, die op het hoogtpunt van hun *waanzin* zelf zo ver gingen om maar te poneren dat 'er geen NL cultuur bestaat', heeft gemaakt dat onze cultuur heden ten dage nogal tandeloos is.

Onze cultuur en onze verworvenheden zijn het waard om verdedigd te worden. En dat begint bij waarom deze verdedigd mogen worden (omdat deze beter zijn dan andere..).

quote:
    Je goed recht natuurlijk. Ik denk dat niemand zit te wachten op dit soort fratsen en dergelijke uitwassen moeten ook gewoon aangepakt worden. Ik ben er wel op tegen dat hier te makkelijk etiketjes op geplakt worden. Het is me ook wel eens overkomen dat een kerel me in de metro uitschold omdat ie vond dat ik te lang zijn kant op keek. Dat was toevallig een Surinamer. En een andere keer krijg ik eens ruzie met een blanke om voor mij volstrekt onduidelijke redenen. Ook blanken slaan hun huisarts. Niet omdat die huisarts hun vrouw een handje geeft, maar omdat de huisarts niet het pilletje voorschrijft dat ze willen hebben. Is dat minder erg omdat het geen arabisering is?

Eh, ja, sec genomen wel.

Die blanke die gaat meppen doet dat feitelijk voor een obenullige reden.

De soepjurk moslim gaat meppen omdat'ie die arts zich niet conformeert aan zijn normen&waarden -> 'Kolonist'.

quote:
    Dat is een stelling van jou. Ik stel daar tegenover dat de meerderheid van de moslims wel degelijk de wetten van het gastland respecteert, zelfs als dat ze bemoeilijkt in het uitoefenen van de bij hun geloof horende gebruiken.

Ja, aan de wet houden ze zich wel ja.

De wet is immers hard, anders krijg je die ventjes in het blauw achter je aan.

Maar onze normen&waarden, daar is het slechter mee gesteld.

Denk even aan de radicale imam, in de evenzo radicale moskee.

We kwamen er achter, toen een NL journalist daar een keer z'n licht op gaat steken.

Maar al die fijne moskeegangers zelf, die hadden blijkbaar niet de behoefte de imam aan te spreken op z'n gedrag, of wat dan ook.

Die hebben gezellig jarenlang naar die fundi zitten luisteren, en vonden daar niks mis mee

De ondertussen bekende welwillende onverschilligheid.

quote:

De islam, hoe je het ook wend of keert, is wel de rode draad in het geheel.

Ik ben van mening dat dat gegeven blijven negeren, enkel en alleen omdat we bepaalde zieltjes niet willen kwetsen ( ) de oplossing tot het einde der tijden in de weg staat.

quote:
    Ik ben het met je eens dat er een gevaar in zit. Het absoluut maken van de letterlijke teksten van de Koran en de levensgeschiedenis van Mohammed kan leiden tot forse misinterpretaties, omdat de betreffende teksten gezien moeten worden in het licht van de tijd waarin ze speelden. Voor ons is dat vanzelfsprekend, maar dat is het niet voor alle moslims. Ik ben het met je eens dat de islam best een verlichting kan gebruiken, en je ziet dergelijke bewegingen in een aantal modernere moslim-landen (o.a. Egypte, Syrie, Tunesië) ook ontstaan. Die verlichting moeten we de ruimte geven en dat doe je nou net niet door heel strijdbaar het hele geloof aan te vallen. Mensen die zich aangevallen voelen, schieten in de verdediging. En vanuit een defensieve positie is het verrekt moeilijk om een positieve ontwikkeling door te maken.

In grote lijnen heb je gelijk.

Maar ik ben voorts van mening dat islamieten lange tenen hebben.

En als ik ergens alergologisch voor ben zijn het poltiek correcte narren die geen pretentie hebben om in te gaan op wat je zegt, maar lekker eenzijdig zitten te zeiken over de vorm.

Kritiek moet kunnen, en verzanden in discussies over of iets al dan niet beledigend is, is heilloos, want subjectief.

Als je daar aan toegeeft, kun je wachten tot meer en meer topic in de ban worden gedaan, want 'ik ben beledigd'.

En een discussie waar 1 kant comfortabel bepaalt welke stukjes vuile was niet besproken worden, werkt niet.

quote:

Is het je zelf trouwens ook opgevallen dat je buitenlander en islam vrijwel als synoniem gebruikt in je post?

In deze discussie wel ja.

Het gros van de problemen in NL wordt helaas veroorzaakt door buitenlanders met een islamitische achtergrond (zie rode draad).

En nee, ik ga niet elke alinea doorspekken met politiek correcte stoplappen als "Ze zijn niet allemaal zo!" en "ik heb het over de rotte appels, niet over de mensen die zich gedragen!".

Wat mij betreft is dat vanzelfsprekend.

En het zijn altijd de allerzwaksten, zeg maar de uber-politiek-correcten die menen te scoren door die open deur in trappen.

Reken ik jou voor het gemak niet bij, omdat je het in sub vroeg
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23714396
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 14:28 schreef ExTec het volgende:

Onze cultuur en onze verworvenheden zijn het waard om verdedigd te worden. En dat begint bij waarom deze verdedigd mogen worden (omdat deze beter zijn dan andere..).

ik knip even wat om de posts niet al te lang te laten worden

Op dit punt verschillen we duidelijk niet van mening. Hooguit op het punt van de invulling. Ik vind (nog steeds!) tolerantie en (godsdienst)vrijheid een van de belangrijke verworvenheden van onze cultuur. En daar hoort wat mij betreft bij het accepteren dat anderen een andere cultuur hebben en die superieur vinden.
    quote:

Eh, ja, sec genomen wel.

Die blanke die gaat meppen doet dat feitelijk voor een obenullige reden.

De soepjurk moslim gaat meppen omdat'ie die arts zich niet conformeert aan zijn normen&waarden -> 'Kolonist'.

Hier zijn we het wel fundamenteel oneens. Ik vind beide redenen onbenullig. In beide voorbeelden gebruikt de man onegoorloofd geweld omdat ie zijn zin niet krijgt. Dat is even erg en gelukkig ook even strafbaar.
    quote:

Maar al die fijne moskeegangers zelf, die hadden blijkbaar niet de behoefte de imam aan te spreken op z'n gedrag, of wat dan ook.

Die hebben gezellig jarenlang naar die fundi zitten luisteren, en vonden daar niks mis mee
    [..]

Dat, en ik ben er terdege van bewust dat het niet het enige voorbeeld is, is inderdaad kwalijk. Dat een gebedsvoorganger gezag heeft is prima, dat zijn volgelingen kritiekloos blijven (ook al zullen ze hem lang niet allen navolgen) is een hele slechte zaak. Zie ook mijn eerdere opmerkingen over de noodzaak tot verlichting.
    quote:

De islam, hoe je het ook wend of keert, is wel de rode draad in het geheel.

Ik ben van mening dat dat gegeven blijven negeren, enkel en alleen omdat we bepaalde zieltjes niet willen kwetsen ( ) de oplossing tot het einde der tijden in de weg staat.

Het is niet zozeer het (niet) willen kwetsen van zieltjes en ik mag hopen dat je niet (meer) vindt dat ik de problemen negeer. Maar neem een man als mijn buurman. Een ietwat ouderwetse Marokkaanse moslim, achterin de vijftig. Tikkie ouderwets in mijn ogen, maar een hele schappelijke vent verder. Ik kan hem deze misstanden toch niet aanrekenen? Net zo min als ik mijn even ouderwetse katholieke oom van het Brabantse platteland de idiotie van het Vaticaanse standpunt over Aids kan aanrekenen.
    [..]
    quote:

In grote lijnen heb je gelijk.

quote:

Kritiek moet kunnen, en verzanden in discussies over of iets al dan niet beledigend is, is heilloos, want subjectief.

Ik kan aan de ene kant wel met je meevoelen in die redenering (die ik representatief vind voor het hele einde van je post, incl sub). Aan de andere kant denk ik dan, wetend dat 'zij' lange tenen hebben en dat 'onze' cultuur superieur is, staan wij toch gewoon boven die lange tenen. Waarom zou je hoe dan ook het risico lopen om op die lange tenen te gaan staan? Het is een kwestie van zorgvuldig formuleren en een beetje met de ander meedenken. Niet omdat we nou zo nodig aardig gevonden moeten worden, maar simpelweg omdat dat oneindig veel effectiever is. Geef ze de ruimte om zelf tot het inzicht en de verlichting te komen. Kritiek mag en moet altijd blijven mogen, maar waarom niet dat extra stapje gezet en de kritiek welwillend en constructief geformuleerd?
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 2 december 2004 @ 16:55:33 #149
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23717423
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 14:50 schreef Parabola het volgende:

Op dit punt verschillen we duidelijk niet van mening. Hooguit op het punt van de invulling. Ik vind (nog steeds!) tolerantie en (godsdienst)vrijheid een van de belangrijke verworvenheden van onze cultuur. En daar hoort wat mij betreft bij het accepteren dat anderen een andere cultuur hebben en die superieur vinden.

Het zijn idd verworvenheden.

'Helaas' kunnen sommigen elementen in onze huidige maatschappij, niet overweg met zoveel 'vrijheid'.

En precies om die reden heeft bv. Frankrijk gekozen, en verklaart dat de scheiding van kerk en staat prevaleert boven persoonlijke vrijheid.

En ik vind dat een trieste conclusie, dat dat blijkbaar moet, om islamieten te kunnen handhaven in onze maatschappij.

Vergelijk het met de volgende metafoor:

Zet een beschaafd mens, in 1 kamer met een barbaar. Ze gaan vechten,

Wie denk jij dat er wint?

quote:
    Hier zijn we het wel fundamenteel oneens. Ik vind beide redenen onbenullig. In beide voorbeelden gebruikt de man onegoorloofd geweld omdat ie zijn zin niet krijgt. Dat is even erg en gelukkig ook even strafbaar.

Je kunt toch niet ontkennen dat de motieven wezenlijk verschillen?

En die motieven, rechtvaardigen een andere aanpak.

quote:
    Het is niet zozeer het (niet) willen kwetsen van zieltjes en ik mag hopen dat je niet (meer) vindt dat ik de problemen negeer. Maar neem een man als mijn buurman. Een ietwat ouderwetse Marokkaanse moslim, achterin de vijftig. Tikkie ouderwets in mijn ogen, maar een hele schappelijke vent verder. Ik kan hem deze misstanden toch niet aanrekenen? Net zo min als ik mijn even ouderwetse katholieke oom van het Brabantse platteland de idiotie van het Vaticaanse standpunt over Aids kan aanrekenen.

Accoord,

Maar stel dat de buurman jou vraagt wat je vind van het vaticaanse standpunt, dan twijfel ik bijna niet dat jij het onverbloemd, zonder mitsen en maren afkeurt.

En precies dat hand in eigen boezem steken, schort het vaak aan.

In dat licht, kan ik het even niet laten iets te quoten, wat weliswaar uit een ander topic komt, maar wat daar een haarfijn voorbeeld van is:

quote:
    "Maar moslimvrouwen moeten niet ontkennen dat de onderdrukking van moslima's een feit is, omdat ze zich snel aangevallen voelen op hun cultuur en religie. Dat staat een open discussie in de weg"

Uit deze topic.

Dit moet herkenbaar gedrag zijn.

Stel dat jij je buurman vraagt wat'ie van OBL's acties in de states vind,

Krijg je dan ook onverbloemd een afkeuring, of volgen er mitsen en maren?.

En nee, dit dient zelfs niet opgevat te worden als een reden om ens lekker de discussie te openen met die schappelijke vent

Maar het moet wel kunnen, de kritische vragen stellen, ook bij jou buurman die zich voor de rest prima gedraagt.

quote:
    Ik kan aan de ene kant wel met je meevoelen in die redenering (die ik representatief vind voor het hele einde van je post, incl sub). Aan de andere kant denk ik dan, wetend dat 'zij' lange tenen hebben en dat 'onze' cultuur superieur is, staan wij toch gewoon boven die lange tenen. Waarom zou je hoe dan ook het risico lopen om op die lange tenen te gaan staan? Het is een kwestie van zorgvuldig formuleren en een beetje met de ander meedenken. Niet omdat we nou zo nodig aardig gevonden moeten worden, maar simpelweg omdat dat oneindig veel effectiever is. Geef ze de ruimte om zelf tot het inzicht en de verlichting te komen. Kritiek mag en moet altijd blijven mogen, maar waarom niet dat extra stapje gezet en de kritiek welwillend en constructief geformuleerd?

Heel simpel, omdat er dan het gevaar bestaat dat 1 partij eenzijdig dicteert wat bespreekbaar is en wat niet.

Wat je voorstelt spelt ook "politiek-correctisme", namelijk omlijnde regels hoe en waarover iets gezegd kan worden. En anders dan volgens die regels kan niet.

Het is en blijft een hellend vlak, want al dan niet beledigd worden, slaat op de ontvanger, het is niet te meten.

[ Bericht 0% gewijzigd door ExTec op 02-12-2004 17:00:03 (typoz) ]
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23717811
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 16:55 schreef ExTec het volgende:
    Je kunt toch niet ontkennen dat de motieven wezenlijk verschillen?

Dat kan ik wel degelijk. Ik meen zelfs dat ik dat zojuist gedaan heb.

Bij je 'stel ...buurman' stukjes raakte ik even de draad kwijt, er is kennelijk wat verwarring. Om die (hopelijk) niet nog groter te maken, antwoord ik het volgende:

Zowel mijn ouderwetse moslim-buurman als mijn ouderwetse katholieke oom zullen zowel het standpunt van het Vaticaan over Aids en condooms als de aanslag van OBL op de Twin Towers zonder enig voorbehoud veroordelen. Daar heb ik geen spoortje twijfel over.

quote:

Maar het moet wel kunnen, de kritische vragen stellen, ook bij jou buurman die zich voor de rest prima gedraagt.

Sure. Het moet kunnen. Hij zal het niet leuk vinden, evenmin als mijn katholieke oom het leuk zal vinden. Ik spreek hem op dat moment immers aan als onderdeel van een groep ipv als een persoon, een individu. Dat is niet aardig. Net zo goed als ik het niet aardig zou vinden als hij mij vraagt wat ik vind van motorrijders die autospiegels eraf trappen als een automobilist niet snel genoeg opzij gaat. Maar het moet wel kunnen, de kritische vragen stellen.
    quote:

Heel simpel, omdat er dan het gevaar bestaat dat 1 partij eenzijdig dicteert wat bespreekbaar is en wat niet.

daar ligt dan ook de grens. En binnen die grens bereik je meer met respectvol formuleren dan met verwijtend formuleren.
    Slaapt winter
    en zomer
      donderdag 2 december 2004 @ 17:16:28 #151
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23717942
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 17:10 schreef Parabola het volgende:

Zowel mijn ouderwetse moslim-buurman als mijn ouderwetse katholieke oom zullen zowel het standpunt van het Vaticaan over Aids en condooms als de aanslag van OBL op de Twin Towers zonder enig voorbehoud veroordelen. Daar heb ik geen spoortje twijfel over.

Dat hoop ik dan met jou.

Want het aantal moslims dat na de dood van Van Gogh eigenlijk wel vond dat'ie het verdiend had vond ik schrikbarend groot.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23717990
    quote:

'Flexibeler ontslagrecht goed voor allochtonen'
    Uitgegeven op 02 december 2004 om 11:58 uur, bijgewerkt om 12:08

Het ontslagrecht moet flexibeler worden om de werkgelegenheid onder allochtonen te bevorderen. Dat zegt João Varela, Tweede Kamerlid van de Lijst Pim Fortuyn (LPF). Doordat werkgevers makkelijker mensen kunnen ontslaan, zullen ze eerder allochtone sollicitanten aannemen. Volgens Varela hebben werkgevers drempelvrees bij het aannemen van allochtonen.

"Allochtonen hebben een stigma dat ze vaak ziek zijn en geen bevelen van vrouwen aannemen. Met name de hoger opgeleiden hebben last van dit vooroordeel", stelt de politicus. Varela denkt dat de wetgeving in Nederland te statisch is. "In Denemarken bijvoorbeeld is het ontslagrecht veel flexibeler. Je ziet dan ook dat allochtonen sneller aangenomen worden. De vrees om mensen aan te nemen is gewoon minder groot."

De LPF'er wil dat allochtonen meer bij de samenleving worden betrokken. "Zeker in deze tijden van economische recessie is dat erg belangrijk. Daarom moet je het interessanter maken om allochtonen aan te nemen. Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen dat werkgevers in de eerste twee jaar geen ziektedagen door hoeven te betalen."

Varela dient deze voorstellen in bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, volgende week in de Tweede Kamer.

[Copyright 2004, Novum]

http://www.nieuws.nl/bericht/4/31727

mja, maar dat kan achteraf bij de rechter aangevochten worden, je ontslag, en als de rechter ongunstig voor het bedrijf oordeelt, je dus idd onterecht bent ontslagen, kan het wat meer kosten straks voor het bedrijf, nog afgezien vh extra gedoe eromheen en de extra tijdelijke onzekerheid voor de partijen, wat hier meer gaat gebeuren dan in Denemarken want hier ga je meer op inkomen achteruit dan in Denemarken als je werkeloos wordt en een WW-uitkering krijgt, een werknemer heeft dus hier iig meer reden, terecht of onterecht, om een ontslag aan te vechten als het ontslagrecht wordt versoepeld

een reden voor de werknemer om het niet te doen kan zijn natuurlijk dat de (lucratieve) banen in de sector vd werknemer voor het oprapen liggen maar dan moet je wel geluk hebben dat dat idd zo is...
    pi_23718076
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 17:16 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat hoop ik dan met jou.

Want het aantal moslims dat na de dood van Van Gogh eigenlijk wel vond dat'ie het verdiend had vond ik schrikbarend groot.

Ik vind het begrijpelijk dat ze er zo over denken. Zijn uitlatingen logen er bepaald niet om. Dat 'eigenlijk wel' is voor mij een teken dat ze zelf ook wel doorhebben dat iemand doodwensen op zijn zachtst gezegd niet fatsoenlijk is, maar toch.. Vraagje, wat wil jij dat er met Saddam Hoessein en Osama Bin Laden gebeurt?
    pi_23718154
    quote:
    Uit gegevens van het CBS blijkt dat onder allochtonen 14% werkloos is, terwijl bij autochtonen dit percentage 4% bedraagt. Volgens de FNV is het daarom hoog tijd dat het kabinet een quotumregeling voor allochtonen in een bedrijf invoert. Daarmee haalt de vakcentrale een 15 jaar oud plan uit de kast.

Al iemand erover nagedacht dat die 10% extra misschien iets te maken hebben met de giga grote hoeveelheid buitenlanders met een veroordeeling achter hun naam?

SCH zal wel argumenteren dat ook die mensne verplicht een baantje moeten krijgen maar..................SCH , een veroordeelde misdadiger krijgt bij mij geen job.
    pi_23718180
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 17:16 schreef ExTec het volgende:

[..]

Dat hoop ik dan met jou.

Ik weet niet hoe groot dat aantal was, en ik vind het ook moeilijk in te schatten of ze dat nou echt 'verdiend' vonden in de zin dat ze vonden dat ie dood moest, of meer in de zin van het niet zo erg vinden, zoals we het eigenlijk met zijn allen niet zo heel erg vinden als een crimineel omkomt bij een afrekening.

Daarmee wil ik het niet goedpraten hoor, maar je kunt je ergens misschien een voorstelling maken van een eerste opwelling van revanche gevoelens, zelfs als je rationeel vind dat het iegenlijk niet moest mogen. Laten we eerlijk wezen, hoe veel NLers zulen zo'n eerste opwelling hebben als Abbu nogwat Van de Ven omgebracht wordt?
    Slaapt winter
    en zomer
    pi_23718400
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 17:25 schreef CANARIS het volgende:

[..]

Al iemand erover nagedacht dat die 10% extra misschien iets te maken hebben met de giga grote hoeveelheid buitenlanders met een veroordeeling achter hun naam?

Heb ik wel eens over nagedacht, maar bij gebrek aan de juiste cijfers kon ik niet tot een eensluidende conclusie komen. Het zal best een rol spelen, maar om iets zinnigs te zeggen over hoe groot die rol is, heb ik toch meer info nodig dan 'giga grote hoeveelheid'.
    Slaapt winter
    en zomer
      vrijdag 3 december 2004 @ 11:32:36 #157
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_23733976
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 17:22 schreef Black_Tulip het volgende:

Vraagje, wat wil jij dat er met Saddam Hoessein en Osama Bin Laden gebeurt?

Niet dat ze door een willekeurige boef afgeschoten worden, iig.

En t'is ook onzinnig, je vergelijkt 2 bonafide moordenaars met een columnist.

Precies die vergelijking tolereer ik niet.

Als een buitenlander dat onderscheid niet ziet, enkeltje verweggistan.

Die lange tenen kunnen geen excuus zijn.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_23734349
    quote:
    Op vrijdag 3 december 2004 11:32 schreef ExTec het volgende:
    Niet dat ze door een willekeurige boef afgeschoten worden, iig.

Maar je zou het niet erg vinden als ze omgebracht zouden worden.

quote:
    En t'is ook onzinnig, je vergelijkt 2 bonafide moordenaars met een columnist.

Precies die vergelijking tolereer ik niet.

Dat wilde ik al zeggen ja, de vergelijking is inderdaad een beetje krom. Wat ik wilde duidelijk maken is dat het op zich vrij begrijpelijk is als iemand een ander doodwenst die in zijn ogen enorme zondes heeft begaan. Dat betekent niet dat ik het eeuwig en altijd zou goedkeuren dat iemand dood gewenst wordt, maar begrijpelijk vind ik het wel.

quote:
    Als een buitenlander dat onderscheid niet ziet, enkeltje verweggistan.

Dat is dan het onderscheid tussen 'eigenlijk heeft 'ie het wel verdiend' en 'ik zal hem hoogstpersoonlijk zelf ombrengen als niemand anders het doet'. Sommige mensen 'verdienen' het nou eenmaal om te sterven. Toch? Maar alleen gekken zouden dat in de praktijk brengen. En mochten ze dat in de praktijk brengen, dan lijkt dat mij een enkeltje gevangenis. Waar ter wereld dan ook.
      vrijdag 3 december 2004 @ 13:19:22 #159
    3542 Gia
    User under construction
    pi_23736319
    quote:
    Op vrijdag 3 december 2004 11:50 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Maar je zou het niet erg vinden als ze omgebracht zouden worden.

Nee, allicht niet, en liefst vandaag nog. Maar dat zijn dan ook massa-moordenaars. Theo van Gogh was dat niet. Theo van Gogh verdiende het niet om vermoord te worden. OBL en SH wel.
    pi_23736349
    quote:
    Op donderdag 2 december 2004 17:22 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik vind het begrijpelijk dat ze er zo over denken. Zijn uitlatingen logen er bepaald niet om. Dat 'eigenlijk wel' is voor mij een teken dat ze zelf ook wel doorhebben dat iemand doodwensen op zijn zachtst gezegd niet fatsoenlijk is, maar toch.. Vraagje, wat wil jij dat er met Saddam Hoessein en Osama Bin Laden gebeurt?

Als ik ook mag reageren?
    Deze twee zijn al lastiger aangezien ze over de landsgrenzen misdaden hebben begaan en Osama bijv. heeft het Afghaanse of Saudische/Sudanese volk niets misdaan, hij heeft zich daar alleen schuilgehouden.
    Osama moet berecht worden door een internationaal tribunaal wat door alle personen (zal lastig worden met enerzijds Osama en anderzijds de USA) gerespecteerd wordt. (Het is te zot voor woorden dat we anno 2004 in tijden van globalisering, ook in geweld, nog geen Internationaal strafhof heeft namens de VN waar alle internationale zaken behandeld kunnen worden).

Saddam heeft natuurlijk de Kuweiti's, de Iranezen en de Israeli's een keer bestookt of erger, dus ook zij moeten inspraak in dat proces hebben vind ik.
    Vooral het Iraaksevolk natuurlijk dat wegens Saddam bankroet is terwijl het een florerend land moet zijn met zoveel geld onder de grond (en niet te vergeten de hoge standaard van welzijn, opleiding toen het nog goed ging daar).
    Als de Iraki's besluiten dat de doodstraf in hun grondwet moet komen en Saddam daar voor wordt veroordeeld hebben we dat te respecteren, ook als zij hem vrijspreken en hem alleen op eigen grondgebied laten rondlopen (dan krijg je natuurlijk uitleveringsverzoeken etc).

Nederland heeft geen reet te vertellen in elk geval over de strafmaat van beide personen.
    Yeah baby Yeah!
    pi_23799807
    quote:
    Op vrijdag 3 december 2004 13:20 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Als ik ook mag reageren?
    Natuurlijk.
    quote:
    -knip-

Nederland heeft geen reet te vertellen in elk geval over de strafmaat van beide personen.
    Dat lijkt me duidelijk ja, maar dat probeerde ik ook helemaal niet te suggereren.

Ik wil niet zeggen dat ik het doodwensen van Theo van Gogh goedkeur of het er zelfs ook maar mee eens ben, ik zeg alleen maar dat het begrijpelijk vind dat een aantal moslims zulke gedachten heeft.

Ik wil ook niet zeggen dat OBL en SH maar stante pede vermoord moeten worden omdat een groot deel van de Nederlandse bevolking vindt dat zij de dood hebben verdiend.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')