quote:
Op zondag 5 december 2004 13:39 schreef JohnDope het volgende:[..]
Kijk ik geef toe, je moet altijd luisteren wat mensen te zeggen hebben. Maar als de politiek steeds maar onzin blijft verkondigen, dan luister je op een dag niet meer.
Zo zit jij ook in elkaar.
Natuurlijk, maar wanneer spreekt de politiek nu tot het volk (wat ik niet zo hooghartig bedoel alsdat ik het formulieer)? Alleen maar in verkiezingstijd toch? Dan zijn al die uitspraken toch vergiftigd met verkiezingsretoriek? Dat soort uitspraken zien toch primair op het genereren van zoveel mogelijk stemmen en kunnen dan zonder al teveel fantasie onder omstandigheden vol in strijd zijn met wat in de praktijk van alledag mogelijk is. Zelfs nu hoor je allerlei uitspraken die het volk in haar actuele angst tegen alles wat Islam is, waarvan je gewoon weet dat ze in ieder geval door juridische obstakels al geen bewaarheid kunnen worden.
quote:
En Fortuyn heeft zeker wel het fenomeen luisteren naar de burger geintroduceerd in de politek! Waarom denk je dat toen Fortuyn opstond hij zoveel kiezers achter zich kreeg omdat hij zei wat het meerendeel van het volk dacht.
Dat vraag ik me af. Als Fortuyn iets heeft laten zien, dan is dat dat het in verkiezingstijd loont om een bepaalde sfeer te creeren en daar vervolgens de nodige one-liners op toe te passen. Het werkt zelfs geweldig. Vergeet niet dat Wilders praktisch ' over night' twintig zetels erbij heeft gekregen alleen omdat hij bekend staat als anti-Islam. Twintig zetels die zouden betekenen dat Wilders en de zijnen een geweldige vinger in de pap zouden hebben waar het gaat om het dagelijks bestuur van Nederland. Een dagelijks bestuur dat oneindig veel verder gaat dan de Islam-problematiek.
Het is alsof je voor de vacature voor de functie van F1-coureur enkel het bezit van rijbewijs B tot vereiste stelt.
Voor elk enigszins serieus baantje heb je in dit land allerlei selectieprocedures in de vorm van sollicitaties, maar als het gaat om het meest serieuze baantje, dan volstaat het paaien van het volk met wat onhaalbare oneliners. Je hoeft niet eens te bewijzen dat je een volk fatsoenlijk kunt vertegenwoordigen, hell, je hoeft er niet eens voor gestudeerd te hebben. Is het heel raar dat ik zo mijn bedenkingen heb tegen een systeem dat een volk in staat stelt op die manier de belangrijkste functie in dit land van een ambtsvervuller te voorzien?
Ik kan niet beoordelen wie een goede voorzitter van de Raad van Bestuur van Akzo zou zijn, waarom zou ik dat beoordelingsvermogen wel bezitten als het gaat om het bepalen wie een goede minister president zou zijn (ook al is dat baantje niet direct aan verkiezingen onderhevig, maar zeker wel indirect)?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.