domoor. Met vrienden als jij heeft de parlementaire democratie geen vijanden meer nodig.quote:Op zaterdag 4 december 2004 23:08 schreef Argento het volgende:
...onzin..
Ik zie het toch anders. Er zijn tekenen van een behoefte aan een afrekening. Men wil niet op Wilders stemmen omdat men zo veel vertrouwen in hem heeft, maar puur en alleen dat men niet meer gelooft in de alternatieven en de gevestigde partijen graag vernederd wilt zien.quote:Op zaterdag 4 december 2004 23:59 schreef Argento het volgende:
Democratie heeft absoluut zijn zwakheden als je moet vaststellen dat een volk niet of nauwelijks in staat is haar machthebbers te kiezen en de vraag is of je dat van een volk mag verwachten als de macht, de uitoefening en de beteugeling daarvan verder gaan dan de borreltafel en de belevingswereld die daarbij hoort.
En dat is misbruik van stemrecht. Je kiest de volksvertegenwoordiging waarvan je meent dat deze het best zal waken voor jouw specifieke belangen. Ik heb er daarbij overigens op zich niet zoveel moeite mee dat men uit eigen belang stemt, want wat daaruit uiteindelijk voortvloeit zal dan in ieder geval representatief zijn. Waar het om gaat is het motief. Welnu, verkiezingen zijn er, zoals gezegd, om de nieuwe volksvertegenwoordiging, althans de samenstelling daarvan, vast te stellen. Verkiezingen zijn er nadrukkelijk niet om de vertrekkende volksvertegenwoordiging (c.q. het kabinet) van een be- of ver-oordeling te voorzien.quote:Op zondag 5 december 2004 00:38 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ik zie het toch anders. Er zijn tekenen van een behoefte aan een afrekening. Men wil niet op Wilders stemmen omdat men zo veel vertrouwen in hem heeft, maar puur en alleen dat men niet meer gelooft in de alternatieven en de gevestigde partijen graag vernederd wilt zien.
Klopt. Maar de gemiddelde kiezer zoekt geen filosofische onderbouwing voor zijn stemrecht en het gebruik er van. Hij drukt gewoon op een of andere bekende boerenlul.quote:Op zondag 5 december 2004 00:47 schreef Argento het volgende:
En dat is misbruik van stemrecht. Je kiest de volksvertegenwoordiging waarvan je meent dat deze het best zal waken voor jouw specifieke belangen. Ik heb er daarbij overigens op zich niet zoveel moeite mee dat men uit eigen belang stemt, want wat daaruit uiteindelijk voortvloeit zal dan in ieder geval representatief zijn. Waar het om gaat is het motief. Welnu, verkiezingen zijn er, zoals gezegd, om de nieuwe volksvertegenwoordiging, althans de samenstelling daarvan, vast te stellen. Verkiezingen zijn er nadrukkelijk niet om de vertrekkende volksvertegenwoordiging (c.q. het kabinet) van een be- of ver-oordeling te voorzien.
Ik heb niks aan een kamersamenstelling die is ontstaan uit het allesverterende verlangen om de gevestigde partijen te vernederen en niet uit een oprechte keuze voor een betere kamersamenstelling.
De gedachte dat dit soort primitieve wraakgevoelens een uitlaatklep middels stemrecht zouden moeten hebben, sterkt mij enkel in mijn gedachte dat het bepaald niet ideaal is dat een volk bepaalt wie de macht in handen heeft.
Leve de democratiequote:Op zondag 5 december 2004 00:49 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Klopt. Maar de gemiddelde kiezer zoekt geen filosofische onderbouwing voor zijn stemrecht en het gebruik er van. Hij drukt gewoon op een of andere bekende boerenlul.
Als je de kiezer met zoiets wezenlijks en fundamenteels als stemrecht (actief en passief) zou willen opzadelen, kun je dan op zijn minst verwachten dat die kiezer daar met een zekere zorgvuldigheid gebruik van maakt? Daar is werkelijk niet veel voor nodig. Ten eerste zou je je kunnen interesseren voor je eigen belangen, ten tweede zou je kunnen nagaan welke kandidaat het beste aansluit op die belangen, ten derde zou je dan op die kandidaat kunnen stemmen.quote:Op zondag 5 december 2004 00:49 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Klopt. Maar de gemiddelde kiezer zoekt geen filosofische onderbouwing voor zijn stemrecht en het gebruik er van. Hij drukt gewoon op een of andere bekende boerenlul.
Als Wilders de nieuwe nazi is, zijn moslims dan de nieuwe Joden?quote:Op zondag 5 december 2004 00:59 schreef zoalshetis het volgende:
ik ga nu niet stemmen op die man. pas als blijkt dat de marokkanen die uit irak zijn teruggekeerd in nederland aanslagen gaan plegen dan zal mijn stem ook naar de nieuwe nazi gaan. logisch.
Dat zou wel een verbeteren als je het onderwijs verbetert, dwz niet 60% van de bevolking met pretpaket-vmbo naar huis stuurt. Nu weten ze vaak niet eens wie de vader van Wim-Lex is.quote:Op zondag 5 december 2004 00:57 schreef Argento het volgende:
Als je de kiezer met zoiets wezenlijks en fundamenteels als stemrecht (actief en passief) zou willen opzadelen, kun je dan op zijn minst verwachten dat die kiezer daar met een zekere zorgvuldigheid gebruik van maakt? Daar is werkelijk niet veel voor nodig. Ten eerste zou je je kunnen interesseren voor je eigen belangen, ten tweede zou je kunnen nagaan welke kandidaat het beste aansluit op die belangen, ten derde zou je dan op die kandidaat kunnen stemmen.
nee daarvoor zijn de moslims in een te agressief volkje.quote:Op zondag 5 december 2004 01:01 schreef Argento het volgende:
[..]
Als Wilders de nieuwe nazi is, zijn moslims dan de nieuwe Joden?
Wat grappig dat je mij over een kam scheert met pjorourke. Los daarvan, ik ben bovengemiddeld bekend met staatsrecht, maar dat zegt op zichzelf niet zoveel over de wenselijkheid van de macht van het volk, noch over de lusten van de soevereine staat.quote:Op zondag 5 december 2004 01:08 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoor; de burger 'opzadelen' met kiesrecht. Alsof de soevereiniteit een cadeautje is van de elite. Volgens mij mogen argento en pjorourke zo weer terug naar les één van staatsinrichting.
Het volk is over het algemeen niet geinteresseerd in zijn kiesrecht. Dat dat een probleem is/kan worden mag toch wel gezegd worden? Heeft ook niks te maken met presentjes van elites, maar met de situatie van dit moment.quote:Op zondag 5 december 2004 01:08 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoor; de burger 'opzadelen' met kiesrecht. Alsof de soevereiniteit een cadeautje is van de elite. Volgens mij mogen argento en pjorourke zo weer terug naar les één van staatsinrichting.
Of een partijprogramma in stripvorm publiceren. Veel plaatjes!quote:Op zondag 5 december 2004 01:10 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dat zou wel een verbeteren als je het onderwijs verbetert, dwz niet 60% van de bevolking met pretpaket-vmbo naar huis stuurt. Nu weten ze vaak niet eens wie de vader van Wim-Lex is.![]()
Mogen ze beginnen met The Road to Serfdom . Wat Hayek kan de beginnende kiezer geen kwaad.quote:Op zondag 5 december 2004 01:13 schreef Argento het volgende:
Of een partijprogramma in stripvorm publiceren. Veel plaatjes!
Iedereen klaagt over de politiek, al eeuwen. Zo ook ik. Niks om je druk over te maken.quote:Op woensdag 24 november 2004 22:53 schreef HiZ het volgende:
Ik heb een enorme afkeer van het Nederlandse politieke bestel. Het is een stelsel van huichelachtige lippendienst aan de democratie, maar in werkelijkheid is het niet meer dan een bouwsel van achterkamertjes waarin regenteske regeerders elkaar baantjes toebedelen.
Grijp je kiesrecht niet aan om te kunnen demonstreren, maar grijp het aan als volksvertegenwoordiging en regeerbeleid voor de komende 4 jaar. In jouw kader kunnen we ook stemmen op een feestpartij als protest tegen de tweede kamerleden. Dan zal het nog slechter aflopen dan het al is.quote:Ik heb een wellicht nog grotere afkeer van G. Wilders. Ik vind hem een vreselijke proleet, met de geestelijke vermogens van een gehandicapte baviaan. Maar nu hij zo mooi in de peilingen stijgt zie ik toch ongekende mogelijkheden om mijn afkeer voor het Nederlandse bestel weer eens te uiten.
Ik heb ook wat tegen de klimaat en de systeem daar. Maar kapotmaken door op WIlders te stemmen?quote:Iemand met de beperkte geestelijke vermogens van Geert Wilders zou mijns inziens in staat moeten zijn om een groep van 25 lawaaischoppers bijelkaar te brengen die de volgende ronde van schade toebrengen aan het parlementaire stelsel goed aan zouden moeten kunnen. Bij gebrek aan beter zou ik volgende keer mijn stem wel eens kunnen geven aan de Groep Wilders. Natuurlijk alleen als die Groep groot genoeg wordt. Om vervolgens met genoegen de ontreddering van het systeem te zien toenemen. Hopelijk komt het er nog een keer vandaan dat het hele corrupte zooitje instort en er een begin kan worden gemaakt met iets dat meer lijkt op een echte democratie, en niet alleen een graaibak voor een zelfbenoemde elite.
In essentie ben ik het gewoon met je eens. Maar voorlopig zitten we nog met dat rotte bestel dat me dwingt een ander in mijn plaats de soevereiniteit uit te laten oefenen. En vanuit dat oogpunt is het natuurlijk wel fijn om het systeem tegen zichzelf te laten werken door te weigeren er langer aan mee te doen door 'verantwoorde' volksvertegenwoordigers te kiezen.quote:Op zondag 5 december 2004 03:08 schreef Takkesteeg het volgende:
Ik snap dus totaal niet waarom 'men' iemand anders verkiest boven zichzelf?
Weinig kennis/ vertrouwen in jezelf?
Wat een triest gegeven anno 2004 dat je je ziel en zaligheid in handen geeft van dit soort, hmm hoe zal ik dit 's omschrijven, praatjesmakers???
Durf 's jezelf te zijn en doe daar wat mee i.p.v. weer 's achter een, Ja Geert Wilders!, goeroe aan te lopen...
Vind je 't gek dat 't zo'n zooitje is (en dan heb ik 't niet over Geert Wilders...).![]()
Iets in mij zegt dat dit al jaren geen zoden aan den dijk zet...quote:Op zondag 5 december 2004 03:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
In essentie ben ik het gewoon met je eens. Maar voorlopig zitten we nog met dat rotte bestel dat me dwingt een ander in mijn plaats de soevereiniteit uit te laten oefenen. En vanuit dat oogpunt is het natuurlijk wel fijn om het systeem tegen zichzelf te laten werken door te weigeren er langer aan mee te doen door 'verantwoorde' volksvertegenwoordigers te kiezen.
En wanneer gaat de burger ook ns naar de politiek luisteren? Wanneer zal de burger zich ns gaan verdiepen in de problematiek die hem niet persoonlijk raakt? De belangen die de dagelijkse politiek dient te behartigen gaan nu eenmaal verder dan de huiskamer en gaat ook verder dan de som van al die particuliere belangen.quote:Op zondag 5 december 2004 11:56 schreef JohnDope het volgende:
Nou we gaan Wilders stemmen omdat we een duidelijk signaal willen afgeven aan de slapende politiek dat ze naar de burger moeten gaan luisteren,
Fortuyn introduceerde helemaal niets. Wat Fortuyn deed was niets meer dan opportunische verkiezingsretoriek (een pleonasme, ik weet het) uitkotsen en het volk vrat het kritiekloos.quote:het fenomeen wat Fortuyn in de politiek introduceerde.
Laat dat personeel dan eens maar ns aan het werk gaan (om even jouw beeldspraak door te trekken) en zich in de materie gaan verdiepen alvorens zich erover uit te spreken.quote:Ik zie de overheid op dit moment als een ziekelijk bedrijf met een veel te grote kloof tussen het management en het personeel.
Op zich zou ik mijn reactie met een welgekozen smiley kunnen afdoen. Maar dat staat ook weer zo kinderachtig.quote:Op zondag 5 december 2004 03:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
In essentie ben ik het gewoon met je eens. Maar voorlopig zitten we nog met dat rotte bestel dat me dwingt een ander in mijn plaats de soevereiniteit uit te laten oefenen. En vanuit dat oogpunt is het natuurlijk wel fijn om het systeem tegen zichzelf te laten werken door te weigeren er langer aan mee te doen door 'verantwoorde' volksvertegenwoordigers te kiezen.
Kijk ik geef toe, je moet altijd luisteren wat mensen te zeggen hebben. Maar als de politiek steeds maar onzin blijft verkondigen, dan luister je op een dag niet meer.quote:Op zondag 5 december 2004 13:34 schreef Argento het volgende:
[..]
En wanneer gaat de burger ook ns naar de politiek luisteren? Wanneer zal de burger zich ns gaan verdiepen in de problematiek die hem niet persoonlijk raakt? De belangen die de dagelijkse politiek dient te behartigen gaan nu eenmaal verder dan de huiskamer en gaat ook verder dan de som van al die particuliere belangen.
[..]
Fortuyn introduceerde helemaal niets. Wat Fortuyn deed was niets meer dan opportunische verkiezingsretoriek (een pleonasme, ik weet het) uitkotsen en het volk vrat het kritiekloos.
[..]
Laat dat personeel dan eens maar ns aan het werk gaan (om even jouw beeldspraak door te trekken) en zich in de materie gaan verdiepen alvorens zich erover uit te spreken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |