abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28483558
Dit heb ik gevonden in eenbrochure van de IBG over bijverdiensten:

CONTROLEREN BIJVERDIENSTEN
De IB-Groep controleert achteraf je inkomsten
bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je
meer verdiend hebt dan de bijverdiengrens
moet je een bedrag terugbetalen. Dit bedrag
bestaat uit drie delen:
• het bedrag dat je bijverdiend hebt boven
de grens van 1 10.461,66. Als je bijvoorbeeld
1 11.461,66 aan inkomsten hebt
gehad, moet je 1 1000,- terugbetalen. Het
bedrag dat je moet terugbetalen is nooit
hoger dan het bedrag dat je in dat kalenderjaar
aan basisbeurs en aanvullende
beurs hebt ontvangen
• een bedrag van 1 76,48 voor iedere
maand dat je de OV-studentenkaart in je
bezit had. Ook als je een vergoeding voor
je OV-studentenkaart hebt gehad, moet
je dit bedrag terugbetalen. Als je de kaart
niet hebt opgehaald of geen gebruik hebt
gemaakt van een vergoeding, hoef je hiervoor
ook niets terug te betalen
• een bedrag aan rente. Deze rente wordt
berekend over het bedrag dat je te veel
hebt bijverdiend en over het bedrag dat je
voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen.
De renteberekening start de maand
nadat je van de IB-Groep een bericht hebt
gekregen over de hoogte van de vordering.

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan over 2002. Heb nog geen vordering gehad, maar wel een aankondiging, dat ik die kan verwachten. Heb geprobeerd redenen te zoeken voor een bezwaarschrift, maar de mannen van de IBG hebben alles netjes afgekaderd. Ik heb dus geen poot om op te staan. Als je inkomensgegevens kloppen en je hebt gewoon het hele jaar stufi ontvangen dan vrees ik het ergste voor je (lees bovenstaande).
En idd...de OV-kaart moet je in zijn geheel terugbetalen bovenop je meerverdiensten met een maximum van het bedrag, dat je aan stufi hebt ontvangen. Dus als je 600 euro teveel hebt bijverdiend kan je een vordering verwachten van 600 + 12x 76,48 =1518 euro. Ka-ching! Voor jou dus bijna 950 euro. Ben het ook helemaal met je eens, dat het zo krom als een hoepel i, dat er een imkomensgrens is bij een nullening. Ze moeten gewoon die hele bijverdiengrens schrappen.
  maandag 4 juli 2005 @ 18:42:26 #252
107521 Furia
snoopy weer
pi_28484932
quote:
Op zondag 3 juli 2005 13:14 schreef suzsz het volgende:
Hier nog een slachtoffer waarschijnlijk....heb nog geen brief gehad maar heb in 2004 het hele jaar een nullening gehad met OV-kaart en teveel verdiend. Ik wist absoluut niet dat die terugbetaalregeling en inkomensgrens ook geldt voor alleen een OV-kaart. Staat ook NIET op hun site! Onder stufi wordt een basisbeurs, aanvullende beurs en rentedragende lening verstaan, een OV-kaart is geen stufi maar een aparte bijdrage van de IBgroep zoals ik het uit de website en hun folders opmaak. Daarbij is het zo dat bij de OV-kaart op hun website alleen staat dat die valt onder de prestatienorm en niet dat daar ook een inkomensgrens voor geldt. Dus hoe kon je dit ooit weten???
Heb ze zelfs nog aan de telefoon gehad voor ik ging studeren omdat ik het goed wilde regelen, ik heb aze expliciet gevraagd hoe dat zat met die OV en dat ik ook nog een bijbaan had, en dat kon volgens hen gewoon, ze hebben me NIETS gezegd over een inkomensgrens!!!

Nog belachelijker zou het zijn als je vervolgens ook nog voor de volledige 12 maanden moet betalen terwijl ik door de 13e maand pas te hoog ben uitgekomen, dus in november/december pas.

Hebben mensen al beroep aangetekend met precies dezelfde situatie?? En wat is het resultaat? Ik vind echt dat er collectief iets moet gebeuren, je wordt gewoon gestraft voor het feit dat je zelf in je onderhoud voorziet ipv te bedelen bij je ouders of een torenhoge schuld op te bouwen!
Hiervoor moet je even terug naar pagina 1 of 2, daar staat een zelfde soort geval van Nivo, die had ook iets met de dertiende maand en zijn vordering is verscheurd

succes!
pi_28499047
Hoi,

Ja in die brochure staat inderdaad dat de inkomensgrens telt voor STUFI, maar je OV wordt niet genoemd als STUFI in zowel hun brochures als op hun site. Je OV krijg je als je OF:
1. nog stufi krijgt
2. als je een lening afsluit.
Voor het afsluiten van een lening geldt de inkomensgrens niet, je leent namelijk en KRIJGT geen geld van ze. Dat geldt dus helemaal voor een nullening, een NULlening, dus je krijgt GEEN stufi als je het zo bekijkt, alleen een OV. Dus daarom dacht ik dat de inkomensgrens niet geldt als je alleen een OV hebt, je hebt dan immers geen stufi maar alleen OV. Ik snap ook wel dat je geen tonnen mag bijverdienen, maar vind dit echt alles slaan!! Als ik een aanslag krijg ga ik het zeker weten aanvechten bij de ombudsman. Gelukkig heb ik alle loonstrookjes nog dus ik kan aantonen wanneer k teveel ben gaan verdienen, maar vind dat je uberhaupt gewoon zou mogen bijverdienen. Wat is nou 10.000 euro als je zelf alles moet betalen (collegegeld, boeken, huur van een dure kamer, boodschappen etc.) dan zit je zelfs nog onder het bijstandsniveau! Want naast die 10.000 heb je geen enkele extra inkomsten, dat mag namelijk niet van de IBgroep want dan moet je terugbetalen. Ja of je moet gaan lenen maar daar zit je ook niet op te wachten als je misschien na je studie naar het buitenland wil om daar een tijd te wonen.
Wat een K*T organisatie is het toch ook...!
pi_28502374
quote:
Op dinsdag 5 juli 2005 00:56 schreef suzsz het volgende:
Hoi,

Ja in die brochure staat inderdaad dat de inkomensgrens telt voor STUFI, maar je OV wordt niet genoemd als STUFI in zowel hun brochures als op hun site. Je OV krijg je als je OF:
1. nog stufi krijgt
2. als je een lening afsluit.
Voor het afsluiten van een lening geldt de inkomensgrens niet, je leent namelijk en KRIJGT geen geld van ze. Dat geldt dus helemaal voor een nullening, een NULlening, dus je krijgt GEEN stufi als je het zo bekijkt, alleen een OV. Dus daarom dacht ik dat de inkomensgrens niet geldt als je alleen een OV hebt, je hebt dan immers geen stufi maar alleen OV. Ik snap ook wel dat je geen tonnen mag bijverdienen, maar vind dit echt alles slaan!! Als ik een aanslag krijg ga ik het zeker weten aanvechten bij de ombudsman. Gelukkig heb ik alle loonstrookjes nog dus ik kan aantonen wanneer k teveel ben gaan verdienen, maar vind dat je uberhaupt gewoon zou mogen bijverdienen. Wat is nou 10.000 euro als je zelf alles moet betalen (collegegeld, boeken, huur van een dure kamer, boodschappen etc.) dan zit je zelfs nog onder het bijstandsniveau! Want naast die 10.000 heb je geen enkele extra inkomsten, dat mag namelijk niet van de IBgroep want dan moet je terugbetalen. Ja of je moet gaan lenen maar daar zit je ook niet op te wachten als je misschien na je studie naar het buitenland wil om daar een tijd te wonen.
Wat een K*T organisatie is het toch ook...!
Ik heb ook teveel verdiend in 2004. Heb nog geen aanslag binnen, maar mocht deze komen dan is het misschien handig om samen met meerdere lotgenoten bezwaar aan te tekenen.
pi_28502718
quote:
Nog belachelijker zou het zijn als je vervolgens ook nog voor de volledige 12 maanden moet betalen terwijl ik door de 13e maand pas te hoog ben uitgekomen, dus in november/december pas.

Hebben mensen al beroep aangetekend met precies dezelfde situatie?? En wat is het resultaat? Ik vind echt dat er collectief iets moet gebeuren, je wordt gewoon gestraft voor het feit dat je zelf in je onderhoud voorziet ipv te bedelen bij je ouders of een torenhoge schuld op te bouwen!
Ben je bruto of netto over die grens heen? Onthoud, ze moeten naar je netto inkomen kijken.. Misschien val je zo toch net nog onder die grens?

[ Bericht 6% gewijzigd door Vhiper op 05-07-2005 14:52:39 (domme opmerking weg voordat iemand het ziet :P) ]
pi_28511630
quote:
Op maandag 4 juli 2005 18:42 schreef Furia het volgende:

[..]

Hiervoor moet je even terug naar pagina 1 of 2, daar staat een zelfde soort geval van Nivo, die had ook iets met de dertiende maand en zijn vordering is verscheurd

succes!
Klopt, maar ik had niet het gehele jaar een OV, maar slechts tot november. Suzsz had het hele jaar een OV en dus telt dan die 13e maand wel degelijk mee. Ander geval dus, en een waar je niet onderuit komt denk ik.
pi_28621508
Weet iemand of deze regel van bijverdienen ook van toepassing is als je een coop opleiding volgt, waarbij je een half jaar werkt en een half jaar studeert, waarbij geldt dat als je een werkperiode in gaat voor zes maanden je minimaal het minimumloon verdient. Want met een werkperiode is de kans groot dat je boven het maximum komt, wat bij dus het geval is in 2002. Nou denk ik zelf dat ze gaan zeggen dat ik me stuffie had moeten stoppen, maar aan de andere kant moet je ook je lesgeld blijven betalen tijdens de werkperiode.

iemand ervaring in dit specifieke geval ?
addhsgfgfstfshelpoiuiueiue!!!HELP!!!hduih!!
pi_28632722
Vind zeker dat we gezamelijk beroep moeten aantekenen tegen deze belachelijke regel! En ik ben echt netto over die grens heengegaan ja, en net in de laatste maand dus....zou ik er misschien wel onderuit kunnen komen als ik alle loonstrookjes nog heb van 2004? kan nl precies aantonen wanneer ik over die grens heenging. Maar even iets anders: vinden jullie die regeling nou duidelijk? ik bedoel wisten jullie dat die regel ook bestond voor de nullening waarbij je een ov-kaart gebruikt?

Dat vind ik nog het kwalijkst namelijk dat ze je niet voorlichten (staat echt nergens vermeld hoe het zit voor specifiek de ovkaart met nullening) heb heel goed gezocht maar echt niets gevonden, net als een aantal studiegenootjes van mij trouwens. Ze raden je zelfs doodleuk door de telefoon aan om hier gebruik van te maken!! Ik vroeg of een bijbaan daar invloed op had, maar nee volgens die jongen aan de telefoon had dat geen invloed....alsof ze het erom doen....

Guapor: weet niet of het voor jou situatie ook geldt, lijkt me raar maargoed..je kreeg wel de gewone stufi zoals iedereen enzo?
pi_28633226
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 13:29 schreef GuapoR het volgende:
Weet iemand of deze regel van bijverdienen ook van toepassing is als je een coop opleiding volgt, waarbij je een half jaar werkt en een half jaar studeert, waarbij geldt dat als je een werkperiode in gaat voor zes maanden je minimaal het minimumloon verdient. Want met een werkperiode is de kans groot dat je boven het maximum komt, wat bij dus het geval is in 2002. Nou denk ik zelf dat ze gaan zeggen dat ik me stuffie had moeten stoppen, maar aan de andere kant moet je ook je lesgeld blijven betalen tijdens de werkperiode.

iemand ervaring in dit specifieke geval ?
Coop wordt beschouwd als een voltijdse opleiding. Betekent, dus dat de reguliere regels omtrent stufi en bijverdienen ook voor jou gelden.

check:
http://www.coopheao.hva.nl/bi/kosten.htm
pi_28641444
ff een korte vraag: als je leent, geldt dit dus niet voor de bijverdiengrens????
of is een lening officieel wel een onderdeel van de stufi >> in dat geval ben ik dus ook de pineut

Ik baal dan zwaar want ik ben vorig jaar meer gaan werken om mijn studie te kunnen betalen daar mijn stufi op was en ik moest gaan lenen en dat terwijl ik een hekel aan lenen heb en dus net datgene leen zodat ik nog tijd overhou om te studeren.

ik zou willen dat die ib-groep folders hierover wat duidelijker zijn
pi_28679273
weet niemand het antwoord op mijn vraag?
pi_28698970
quote:
Op vrijdag 8 juli 2005 23:42 schreef IrisVrede het volgende:
ff een korte vraag: als je leent, geldt dit dus niet voor de bijverdiengrens????
of is een lening officieel wel een onderdeel van de stufi >> in dat geval ben ik dus ook de pineut

Ik baal dan zwaar want ik ben vorig jaar meer gaan werken om mijn studie te kunnen betalen daar mijn stufi op was en ik moest gaan lenen en dat terwijl ik een hekel aan lenen heb en dus net datgene leen zodat ik nog tijd overhou om te studeren.

ik zou willen dat die ib-groep folders hierover wat duidelijker zijn
[/quote]

De lening maakt deel uit van de studiefinanciering, maar aangezien je dit al terug moet betalen, kunnen ze dit niet nog een keer vorderen. De lening wordt ook niet bij je inkomen getelt, het is immers stufi, niet andere inkomsten. Je kan dus niet door die lening boven de bijverdiengrens uitkomen.
pi_28699920
Ja maar mag je nog wel lenen terwijl je al boven de inkomensgrens zit? Volgens de dame van de IB-groep die ik aan de telefoon heb gehad namelijk niet.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_28700976
quote:
Op maandag 11 juli 2005 09:51 schreef imago het volgende:
Ja maar mag je nog wel lenen terwijl je al boven de inkomensgrens zit? Volgens de dame van de IB-groep die ik aan de telefoon heb gehad namelijk niet.
Goede vraag, maar een vraag zonder consequenties. Je hoeft immers nooit meer terug te betalen dan, en ik quote de IB-Groep, "je in het betreffende kalenderjaar ontvangen hebt aan basisbeurs en aanvullende beurs".

btw van hun website:

"Ik had in 2002 alleen een lening. Dan maakt het toch niet uit of je teveel verdient?

Ook een lening is studiefinanciering. Als je het hele jaar alleen een lening hebt ontvangen én meer dan ¤ 9.402,48 euro hebt bijverdiend, moet je wel een boete van ¤ 60,58 per maand voor elke maand dat je de OV-kaart in bezit had. Je lening hoef je niet eerder terug te betalen."

Met alleen een lening (en geen OV!) hoef je je dus geen zorgen te maken
pi_28702403
grrr. ik ben dus weer een apart geval, want ik had vorig jaar nog wel een half jaar beurs en ben daarna gaan lenen met nog wel een ov-kaart. Dat ik over de grens heen ging is helaas ook pas gebeurd in december toen ik alle extra toeslagen erbij kreeg .... je kent het wel de toeslagen als je werkt met de feestdagen >> dus dat is balen.

hmm ach ja het komt wel goed
ik kan de hele vakantie nog uitrekenen wat ik moet doen om het goed te maken.
pi_28702629
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:44 schreef IrisVrede het volgende:
grrr. ik ben dus weer een apart geval, want ik had vorig jaar nog wel een half jaar beurs en ben daarna gaan lenen met nog wel een ov-kaart. Dat ik over de grens heen ging is helaas ook pas gebeurd in december toen ik alle extra toeslagen erbij kreeg .... je kent het wel de toeslagen als je werkt met de feestdagen >> dus dat is balen.

hmm ach ja het komt wel goed
ik kan de hele vakantie nog uitrekenen wat ik moet doen om het goed te maken.
Je OV dus niet ingeleverd? Ook niet later in het jaar?

Dan wordt het 12 maanden boete voor je OV en wat je meer hebt verdient dan de grens, tot het maximale wat je als basis en aanvullende beurs gehad hebt of het maximale wat je meer verdient hebt, welke lager is telt, terugbetalen
pi_28702744
zoals ik al zei over de grens ben ik pas in december over heen gegaan. Wanneer had ik dan me moeten uitschrijven... ik verwachtte simpel weg niet zoveel toeslagen

kut blijft het wel ...
pi_28702760
ik geloof dat ik al met al zo'n 1500 terug moet betalen (als ik goed gerekend heb)

maar ik krijg al jaren geen berichten enzo meer?? dus ik heb eigenlijk geen idee
pi_28703121
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:56 schreef IrisVrede het volgende:
zoals ik al zei over de grens ben ik pas in december over heen gegaan. Wanneer had ik dan me moeten uitschrijven... ik verwachtte simpel weg niet zoveel toeslagen

kut blijft het wel ...
Da's idd balen. Had je met kerst beter uit kunnen slapen
pi_28703145
quote:
Op maandag 11 juli 2005 11:57 schreef IrisVrede het volgende:
ik geloof dat ik al met al zo'n 1500 terug moet betalen (als ik goed gerekend heb)

maar ik krijg al jaren geen berichten enzo meer?? dus ik heb eigenlijk geen idee
Ze zijn nu net met 2002 bezig. Het duurt nog wel een paar jaar voordat ze bij je komen over 2004
pi_28704083
ehehe oke dat scheelt dan weer (voorlopig)
tnx alvast voor je antwoorden!!!
pi_28787238
Vandaag de vordering gekregen 1275,36!!!!!!!!,
Ik had gerekend op 726,96(12 maanden OV), wat iik ook ronduit BELACHELIJK vind, omdat ik pas de laatste maand over de grens ben gegaan. En nu moeten die SUFKLOTEN ook nog die 548,- die ik dan te veel heb verdiend erbij. Dan kunnen ze daar weer een wereldreisje maken met het personeel. En terwijl ik toen ik ging werken meteen een nullening heb aangevraagd en hierbij mocht ik volgens hun mijn OV houden, en NEE TEGEN MIJ IS OOK NIET GEZEGD DAT JE NIET BOVEN EEN BEPAALDE INKOMENSGRENS MOCHT KOMEN.,
En dit is nog maar die van 2002, en in 2003 had ik ook nog 6 maanden mijn OV dus ER KAN NOG MEER BIJ.
GRRRRRR eigenlijk moeten we met z'n allen naar de IBG
Is er iemand die ook met dit verhaal zat, en waarbij een bezwaar gegrond is verklaard?
Heb de mijne net opgestuurd met loonstrookjes en al .
HELPHELPHELPHELP
pi_28787963
@demarije: dat van het teveel verdiende geld had ik al gelezen (dat scheelt weer een shock)
en helaas ik dacht zelfs dat ik meer mocht bijverdienen dan wat nu op de site stond (tsja)
en ik weet nog steeds niet of je de lening wel of niet een onderdeel is van de stufi..

ik moet het toch ff nog iets beter uitzoeken >> het geldt voor mij pas van iets later.. tenminste ik hoop dat ik alle bedragen goed heb
pi_28791237
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 00:15 schreef demarije het volgende:
Vandaag de vordering gekregen 1275,36!!!!!!!!,
Ik had gerekend op 726,96(12 maanden OV), wat iik ook ronduit BELACHELIJK vind, omdat ik pas de laatste maand over de grens ben gegaan. En nu moeten die SUFKLOTEN ook nog die 548,- die ik dan te veel heb verdiend erbij. Dan kunnen ze daar weer een wereldreisje maken met het personeel. En terwijl ik toen ik ging werken meteen een nullening heb aangevraagd en hierbij mocht ik volgens hun mijn OV houden, en NEE TEGEN MIJ IS OOK NIET GEZEGD DAT JE NIET BOVEN EEN BEPAALDE INKOMENSGRENS MOCHT KOMEN.,
En dit is nog maar die van 2002, en in 2003 had ik ook nog 6 maanden mijn OV dus ER KAN NOG MEER BIJ.
GRRRRRR eigenlijk moeten we met z'n allen naar de IBG
Is er iemand die ook met dit verhaal zat, en waarbij een bezwaar gegrond is verklaard?
Heb de mijne net opgestuurd met loonstrookjes en al .
HELPHELPHELPHELP
In 2002 had je dus ook je OV in moeten leveren

Een hulpmiddeltje voor 2003, aangezien je je OV na 6 maanden hebt ingeleverd, mogen ze over 2003 alleen naar je inkomsten over die eerste 6 maanden kijken. Dan blijf je hopelijk wel onder die kleine 10.000 euro netto die je mocht verdienen.
pi_28791467
Het is toch van de gekke dat ze studenten hier zo slecht over informeren? Het lijkt wel alsof ze er expres zo vaag mogelijk over doen om ons later een poot uit te kunnen draaien ofzo.
pi_28795289
Hier is weer een groot slachtoffer van de IBG . Ik kreeg gisteren een mooie brief met de mededeling dat ik 3050,01 Euro mag terugbetalen over 2002 (het hoogste bedrag waarschijnlijk tot nu toe in dit forum). Een flinke hap dus en een enorme aanslag op mijn budget terwijl wat ik nu absoluut niet kan betalen! ...

De situatie is als volgt: Ik ben rond die tijd ingestapt als medische student in een promotieproject (Student-AIO dus voor diegene die de constructie kennen). Dus naast mijn parttime Research activiteiten, studeerde ik in die periode gewoon nog, betaalde volop collegegeld, en maakte (gedeeltelijk) ook reiskosten als student. Ik had dus gewoon recht op studiefinanciering en OV kaart en had dat ook nodig om mijn studie af te ronden. Dacht aanvankelijk dat ik met mijn lage en parttime salaris niet over die grens van 9400 zou gaan...maar toch ben ik rond Oktober 2002 blijkbaar over die 9402 Euro grens gegaan en nu moet ik de volle pond terugbetalen 2323 Euro aan STUFI (basis en aanvullend) en 726 aan OV boete!!

Ik vind het echt belachelijk en totaal oneerlijk dat ze mij zoveel laten terugbetalen terwijl ik pas zo laat in het jaar over die inkomenslimiet ben gegaan.

Ik ben van plan een bezwaarschrift te schrijven en kan daarbij dus alle hulp gebruiken! Mijn vraag is dan of er mensen zijn die met een soortgelijke situatie zitten/hebben gezeten die mij van enkele tips kunnen voorzien. Heeft misschien iemand een pittig voorbeeld bezwaarschrift die ik kan gebruiken of minimaal een lijstje met relevante argumenten die ik in mijn bezwaar kan gebruiken. Iets waarmee ik IBG toch zover krijg dat ze mij in alle redelijkheid alleen laten terug betalen wat ik verdient heb na oktober...

Alvast bedankt,
pi_28808754
Hoi Allemaal,

Nogmaals: laten we met zn allen dit TOTAAL BELACHELIJKE beleid van de IBgroep aanpakken!! Wat denken ze wel niet zeg, alsof je nog niet genoeg kosten, schulden enz met een te laag inkomen hebt als student. We zijn niet rijk ofzo!! Zoals ik al eerder zei; die 10.000 zit zelfs nog onder bijstandsniveau als je alle lasten zoals dure studentenkamer, collegegeld, boeken, etc. eraf haalt, en zeker als je er geen lening bij hebt zoals ik (dus een nullening). En poe poe dan ga je er 500 euro overheen zeg...die zo weer op is omdat je dan eindelijk je kapotte wasmachine, koelkast, bank, bed, bureau, of noem maar op kunt vervangen die je als derdehands van je tante hebt gekregen. Ik vind het echt zo ontzettend oneerlijk...dan hebben ze het over het relatief lage aantal mensen dat onder de armoedegrens leeft..hebben ze zeker de studenten niet meegerekend?? Er zijn namelijk zelfs studies over geweest dat studenten nog minder hebben dan iemand in de bijstand MET schulden. Dus laten ze eerder blij zijn als we dan de economie nog een beetje omhoog krikken en niet allemaal massaal gaan lenen e.d. maar gewoon zelf in ons onderhoud voorzien. Ze moeten die inkomensgrens gewoon afschaffen, dat is toch zeker niet meer van deze tijd?? Daarbij, volgens mij nog wel het sterkste argument voor mensen met een nullening en geen recht meer op stufi: die inkomensgrens is gebaseerd op het feit dat je ouders bijdragen en dat je stufi krijgt. Als je dan alles bij elkaar op telt heb je, volgens de IBG dan, een voldoende bedrag om van te leven. Maar voor mensen met een nullening geldt dat natuurlijk niet, die hebben alleen maar dat geld wat ze van de IB mogen bijverdienen als ze niet lenen. En dat klopt natuurlijk absoluut niet, dan is het bedrag dat je bij mag verdienen, en waarvan je dus moet leven als je student bent, volkomen belachelijk en veelste laag!! En IrisVrede: de nullening is GEEN onderdeel van je stufi, het staat er niet zo in vernoemt. Een lening wordt ook niet meegeteld bij je inkomen, dus waarom ze daar dan ineens wel naar kijken als het gaat om terugbetalen....waarschijnlijk willen ze alleen geld van ons vangen, stelletje ASO KLOOTZAKKEN!!
pi_28808912
En Bkader: ook bij jou geldt weer: ze straffen voor het feit dat je een (waarschijnlijk hartstikke zware) en in het kader van je studie bijna onmisbare 'bijbaan'/onderzoek gedaan hebt, en daarbij laten ze je ook nog eens alles terugbetalen terwijl je er pas in oktober overheen bent gegaan, dat klopt toch niet??

En imago: inderdaad die voorlichting is echt zeer slecht! Volgens mij hebben we een hartstikke sterke zaak als we hier werk van maken.

Heb een klein btje research verricht en iig is de Nationale Ombudsman er voor dit soort zaken, heeft al eerder de IBgroep op het matje geroepen, net als minister Ritzen (Onderwijs) in 1998:
http://www.minocw.nl/persberichten/1998/085.html

Ook kunnen we een aantal (linkse) politieke partijen zoals GroenLinks, SP of PvdA een brief schrijven. Dan moeten we echter wel met een aantal zijn.

Als we niets doen, dan gebeurd er ook niets!!
pi_28809064
IBG
Het is gewoon bullshit dat je geld moet inleveren omdat je [b]zelf[b] hard genoeg werkt om die 10k euro op je rekening te krijgen per jaar.
De kinderbijslag springt toch ook niet eens op 0 euro als pappa een paar ton extra verdiend..?
pi_28826243
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 19:05 schreef suzsz het volgende:
En Bkader: ook bij jou geldt weer: ze straffen voor het feit dat je een (waarschijnlijk hartstikke zware) en in het kader van je studie bijna onmisbare 'bijbaan'/onderzoek gedaan hebt, en daarbij laten ze je ook nog eens alles terugbetalen terwijl je er pas in oktober overheen bent gegaan, dat klopt toch niet?? ...

Als we niets doen, dan gebeurd er ook niets!!
suzsz:
Mijn verhaal is nog triester, ik heb alles nagezocht in mijn IBG brieven en bankafschriften. Blijkt dat ik eigenlijk vanaf Sept 2002 geen cent meer van hun heb ontvangen, dus voordat ik over de limiet ging. Ik had per Sept. Toevallig geen recht meer op studiefinanciering, maar slechts een nullening. Dat heb ik gedaan op aanraden van hun medewerkers. Ze zeiden gewoon dat ik de STUFI niet hoef stop te zetten aangezien ik toch geen geld meer kreeg. Een nullening zou ik dan kunnen nemen. Op die manier kon ik namelijk mijn OV houden. Met die wetenschap dacht ik dat ik netjes aan alle regels heb gehouden… Toch niet blijkbaar…

Kortom, ik sta open voor elke actie richting IBG, ombudsman of de 2de kamer of wat dan ook. Als er genoeg mensen zich hier melden en ons van info voorzien, wil ik wel mijn bijdrage leveren om ***** daar aan te pakken!
pi_28935997
Sjonge jonge zeg, ik wist niet dat er zoveel mensen gedupeerd zijn door IB-groep.

Ik heb zelf ook een aanslag gekregen om lekker ¤ 605,80 terug te betalen over 2002 ov-kaart gezeik. Grappig, want ik ging zelfs niet eens meer naar school, moest nog 1 vak doen, welke me dus handen met geld heeft gekost (collegegeld + ib-groep = bijna 2000 eurootjes).

Ik dacht dat ik het goed had gedaan, netjes mijn ov-kaart ingeleverd in oktober, de datum waarop ik over de grens zou gaan van 'bij te verdienen bedrag'. Blijkt achteraf dat je van te voren al hebt moeten weten hoeveel je in dat jaar ging verdienen en dus je ov-kaart bij voorbaat al in moet leveren. Toch gek, wat nu als je nu geen inkomsten hebt in januari of bijvoorbeeld flinke opslag krijgt in september? Dan ga je pas in de loop van het jaar over het 'bij te verdienen bedrag' heen. Had ik dan tegen mijn baas moeten zeggen, laat die opslag maar zitten, want die gaat toch rechtstreeks naar de ib-groep?

Heeft iemand hier al ervaring mee?
pi_28936155
Ja gek is dat hè, je moet vantevoren inschatten wanneer je teveel gaat verdienen. Zo heb ik begin deze maand m'n OV ingeleverd en ontvang ik in deze maand geen stufi meer, omdat ik *verwacht* dat ik over het maximum bedrag ga als m'n salaris nu gestort wordt :S Maar als ik er 3 euro onder zit dan is het toch zonde dat ik een maand lang dure treinkaartjes heb moeten kopen!

Wat ook vreemd is, is dat ze geen rekening houden met salariscorrecties achteraf. Bij de administratie op mijn werk gaat vaak genoeg iets fout, dat dan achteraf gecorrigeerd wordt. Stel dat ik door een fout maandenlang te weinig zou verdienen, en die fout wordt pas in december gecorrigeerd waardoor ik dan in één keer alles wat ik tegoed heb zou krijgen, dan zou ik pas in december over de limiet gaan. Terwijl het totaalbedrag per jaar hetzelfde is.

Je zou bijna je werkgever vragen om je salaris op te sparen en pas aan het einde van het jaar uit te keren, zodat je langer van je stufi en OV kunt genieten
pi_28936320
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 10:00 schreef imago het volgende:
Je zou bijna je werkgever vragen om je salaris op te sparen en pas aan het einde van het jaar uit te keren, zodat je langer van je stufi en OV kunt genieten
Nou, dat dus juist niet. Ook al keert je werkgever het op 31 december uit.. dan ben je toch alles kwijt van dat jaar. Je kan het beter vragen om op 1 januari pas te storten.
pi_28991173
quote:
Hier nog een slachtoffer waarschijnlijk....heb nog geen brief gehad maar heb in 2004 het hele jaar een nullening gehad met OV-kaart en teveel verdiend. Ik wist absoluut niet dat die terugbetaalregeling en inkomensgrens ook geldt voor alleen een OV-kaart. Staat ook NIET op hun site! Onder stufi wordt een basisbeurs, aanvullende beurs en rentedragende lening verstaan, een OV-kaart is geen stufi maar een aparte bijdrage van de IBgroep zoals ik het uit de website en hun folders opmaak. Daarbij is het zo dat bij de OV-kaart op hun website alleen staat dat die valt onder de prestatienorm en niet dat daar ook een inkomensgrens voor geldt. Dus hoe kon je dit ooit weten???
Heb ze zelfs nog aan de telefoon gehad voor ik ging studeren omdat ik het goed wilde regelen, ik heb aze expliciet gevraagd hoe dat zat met die OV en dat ik ook nog een bijbaan had, en dat kon volgens hen gewoon, ze hebben me NIETS gezegd over een inkomensgrens!!!

@suzs:
Ik denk dat de schade voor jou kan meevallen, net als iedereen die problemen verwacht over 2003 of 2004.... Zo gauw er nog geen controle bij de fiscus door de IBG heeft plaatsgevonden, schijn je met terugwerkende kracht je studiefinanciering alsnog stop te kunnen zetten! Wel betaal je een boete voor je OV-kaart voor de periode dat je hem onterecht in je bezit hebt gehad.

Zie voor meer info de site van de UvT, waar ik deze info vandaan heb (kopje bijverdienen met een nullening):
http://www.uvt.nl/diensten/dsz/sab/financien/stufi.html

Ik hoop dat dit nieuwe perspectieven biedt voor sommigen!
pi_28993303
quote:
Op dinsdag 19 juli 2005 10:09 schreef jleu het volgende:

Nou, dat dus juist niet. Ook al keert je werkgever het op 31 december uit.. dan ben je toch alles kwijt van dat jaar. Je kan het beter vragen om op 1 januari pas te storten.
Ik bedoel natuurlijk dat je dan ervoor zorgt dat je vanaf november zorgt dat je geen stufi meer ontvangt, op 1 december je OV inlevert, en als je dan daarna opeens een hele berg geld ontvangt is er niets aan de hand.
pi_29005088
Huh, ik begrijp het niet meer. Ik had in 2003 geen studie financiering (meer), alleen een ov-kaart. Omdat je iets van 9000 euro mag verdienen, en ik deze grens in oktober 2003 zou bereiken, heb ik op 1 oktober 2003 mijn OV-kaart netjes ingeleverd.

Quote UvT
Het kalenderjaar 2005 mag je maximaal ¤ 10461,66 bijverdienen. Als je daar overheen gaat, dan moet je het meerbedrag terugbetalen plus ¤ 68 (2005) voor elke halve maand waarin je de OV-kaart hebt gehad (ook als je hem niet hebt gebruikt) vanaf het moment dat je het maximum hebt bereikt.

Weet iemand hoe dit in 2003 zat?
pi_29005668
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:02 schreef jleu het volgende:
Huh, ik begrijp het niet meer. Ik had in 2003 geen studie financiering (meer), alleen een ov-kaart. Omdat je iets van 9000 euro mag verdienen, en ik deze grens in oktober 2003 zou bereiken, heb ik op 1 oktober 2003 mijn OV-kaart netjes ingeleverd.
Dan is er toch niets aan de hand?
pi_29007396
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 12:22 schreef imago het volgende:

[..]

Dan is er toch niets aan de hand?
Zou je zeggen van niet he. Raar dat ze me dan toch een brief sturen waarin ze aangeven dat ik het bedrag (¤ 60,58) x de maanden dat ik een OV-kaart heb gehad (dus totaal ¤ 605,80) moet terugbetalen...

Het lijkt erop dat ze een foutje hebben gemaakt (wat me sterk lijkt) of dat het in 2003 anders was...
pi_29007784
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:23 schreef jleu het volgende:

[..]

Zou je zeggen van niet he. Raar dat ze me dan toch een brief sturen waarin ze aangeven dat ik het bedrag (¤ 60,58) x de maanden dat ik een OV-kaart heb gehad (dus totaal ¤ 605,80) moet terugbetalen...

Het lijkt erop dat ze een foutje hebben gemaakt (wat me sterk lijkt) of dat het in 2003 anders was...
Zelfde situatie die ik heb gehad. Ze hebben je inkomen over het hele jaar genomen, terwijl je geen stufi meer kreeg per 1 oktober (Ik neem aan dat je ook geen geld meer van ze kreeg)

Schrijf een bezwaarschrift met daarin de salarisberekening van januari t/m 1 oktober en voeg inleverbewijs OV en salarisstrookje bij.

Mijn bezwaar werd gegrond verklaard en de rekening werd verscheurd
pi_29007968
Top!

Ik heb de IB-groep aan de lijn gehad. Zodra ze mijn dossier lazen gaven ze al aan dat er van hun kant een fout was gemaakt. Oftewel, ze worden niet rijker van me.

Dus... als je je ov-kaart inleverd zodra je over de drempel van het bij te verdienen bedrag dreigt te raken, is er niks aan de hand.

Iedereen succes met het vechten tegen de IB-groep
pi_29008187
quote:
Op donderdag 21 juli 2005 13:40 schreef jleu het volgende:
Top!

Ik heb de IB-groep aan de lijn gehad. Zodra ze mijn dossier lazen gaven ze al aan dat er van hun kant een fout was gemaakt. Oftewel, ze worden niet rijker van me.

Maarre, ik zou toch maar officieel bezwaar maken als je al een vordering van ze gehad hebt. Over de telefoon kunnen ze je natuurlijk van alles wijs maken, maar als ze vervolgens niets doen en jij maakt geen bezwaar, heb je geen bewijs.
quote:
Dus... als je je ov-kaart inleverd zodra je over de drempel van het bij te verdienen bedrag dreigt te raken, is er niks aan de hand.
Klopt
quote:
Iedereen succes met het vechten tegen de IB-groep
de strijd om 2001 heb ik al van ze gewonnen. Ik wacht nog steeds op de vordering 2002, welke ze me toegezegd hebben...Ik ben benieuwd
pi_29022328
Ik snap t niet meer...hoe moet ik dat dan met terugwerkende kracht doen?
Moet ik dan zeggen dat ik eigenlijk in 2004 maar t/m oktober (voor de zekerheid dan) een ov wilde?
En dan moet ik dus voor november en december een boete betalen?
Is die boete dan 68 euro per halve maand of 70 euro per hele maand (hoor namelijk 2 verschillende geluiden elke keer).
Hoop dat dat dan wat opleverd, want 2 maanden of 12 maanden boete scheelt nog al veel!
Bedankt voor de tip in ieder geval!
Maar erg lullig dat ze je daar niet beter op wijzen, want ik blijf er bij hun informatievoorziening is echt belabberd!
pi_29090234
ik ben het geheel met je eens
pi_29110798
Verdorie, gedoe nu op m'n werk waardoor ze me te weinig uitbetaald hebben deze maand. En alsof dat niet erg genoeg is, betekent dat dat ik deze maand de bijverdien-grens tóch niet bereik, en ik m'n OV dus nog helemaal niet had hoeven inleveren! Door een fout van hun loop ik dus én een hoop salaris mis (al zal dat wel bijgesteld worden volgende maand) én een maand gratis / met korting reizen!

Nu wil ik m'n werk dus de geleden schade laten vergoeden: het bedrag van 1 maand een OV. Hoeveel zou dat redelijkerwijs zijn?
pi_29112253
quote:
Op maandag 25 juli 2005 14:15 schreef imago het volgende:
Verdorie, gedoe nu op m'n werk waardoor ze me te weinig uitbetaald hebben deze maand. En alsof dat niet erg genoeg is, betekent dat dat ik deze maand de bijverdien-grens tóch niet bereik, en ik m'n OV dus nog helemaal niet had hoeven inleveren! Door een fout van hun loop ik dus én een hoop salaris mis (al zal dat wel bijgesteld worden volgende maand) én een maand gratis / met korting reizen!

Nu wil ik m'n werk dus de geleden schade laten vergoeden: het bedrag van 1 maand een OV. Hoeveel zou dat redelijkerwijs zijn?
Betalen ze je geen reiskostenvergoeding?

Zou zo'n 70 euro bedragen, maar of je het krijgt en of het in dank wordt afgenomen, is vraag twee.
pi_29112363
quote:
Op maandag 25 juli 2005 15:06 schreef Vhiper het volgende:

Betalen ze je geen reiskostenvergoeding?

Zou zo'n 70 euro bedragen, maar of je het krijgt en of het in dank wordt afgenomen, is vraag twee.
Ze betalen reiskostenvergoeding zodat ik naar m'n werk kan komen ja. M'n OV gebruik ik alleen voor studiedoeleinden

Nee maar goed, door gedoe bij hun loop ik een maand lang m'n OV mis. Dat is gewoon zonde van het geld. Ze weten dat het voor mij erg belangrijk is om precies te weten hoeveel er per maand binnenkomt. Als ik dan volgens m'n contract een bepaald bedrag moet krijgen en ik er financieel op achteruitga omdat hun uitbetaling niet klopt, dan ga ik dat echt wel proberen te verhalen.
pi_29112474
Ik kreeg ook een brief van ze. Schijnbaar over 2002 teveel verdient. Dat klopt, aangezien ik toen fulltime werkte. Net als in 2001.... Heb in december 2000 studiefinanciering en OV stopgezet omdat ik wist dat ik de jaren daarna over die grens zou gaan.
In mijn geval klopte de bedragen dus wel, maar de eindconclusie niet, aangezien ik al geen stufi etc. meer ontving.
Heb nu een brief teruggestuurd met uitleg en dat als zij van mening zijn dat het anders is, ik graag om te beginnen het bewijs te zien krijg dat ik een OV heb opgehaald. Ze zouden zich nog 'beraden op een eventuele boete' Is nu dus afwachten of/wanneer ik reactie krijg.
Dat wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_29112521
Ik heb t zelfde gezeik gehad van de IB-groep.
Moest ook over 2002 mn gehele studiefinanciering terugbetalen omdat ik ook over die grens was heengegaan, heb t volgende bezwaarschrift opgesteld, denk niet dat het veel uitmaakt maar tis echt zo'n belachelijke regeling:

Betreft: Bezwaarschrift Vordering ivm bijverdiensten 2002 (kenmerk ****)

Geachte mevrouw Rappa-Velt,

7 juli j.l. heb ik van de IB-groep een vordering gekregen in verband met mijn bijverdiensten over 2002.
Echter, ik ben het niet eens met het beleid van de IB-groep over de bijverdienstregeling vanwege het volgende.

In 2002 heb ik per mei mijn studiefinanciering stopgezet, omdat ik was gestopt met mijn opleiding in februari 2002. Daar ik geen studiefinanciering meer kreeg, was ik dus genoodzaakt om er extra bij te gaan werken. Ik had natuurlijk de studiefinanciering ook kunnen laten doorlopen, maar dan zou ik, als ik een nieuwe opleiding zou gaan volgen, een tekort hebben aan studiefinanciering aangezien je maximaal 4 jaar basisbeurs kunt krijgen.
Ik had natuurlijk na die 4 jaar ook een aanvullende lening kunnen afsluiten, maar omdat ik niet van schulden houd, koos ik er liever voor om te gaan werken.

Nu moet ik over 2002 volgens de IB- groep een boete betalen van 2173 euro, omdat ik over die bijverdienstgrens ben heengegaan.
Dit bedrag bestaat uit mijn gehele studiefinanciering die ik dat jaar heb ontvangen (8 maanden basisbeurs) en een boete voor het in het bezit hebben van een OV bewijs.
Echter, zou ik in 2002 niet over deze grens heen zijn gegaan dan zou mijn gehele studiefinanciering voor 2002 omgezet worden in een gift omdat ik inmiddels afgestudeerd ben. Kortgezegd, ik zou niets hoeven terug te betalen.
Omdat ik in 2002 niet wilde gaan lenen, maar wilde gaan bijwerken om zo in de toekomst geen schuld op te bouwen voor de IB-groep, word ik alsnog “bestraft”.

Ik kan me vinden in het betalen van de boete die berekend is voor het in het bezit houden van de OV jaarkaart. Deze boete is 484, 64 Euro. Omdat ik alleen een basisbeurs heb gehad in 2002 en recht heb op kwijtschelding van deze basisbeurs, is het niet redelijk dat ik nog meer boete moet gaan betalen, voor iets wat een gift zou moeten zijn van de Ib-groep.

Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij het volgende. Het bedrag wat ik teveel heb verdiend 1938,01 Euro, is verdiend in een tijdbestek van april 2002 t/m augustus 2002. Dit is gemiddeld per maand 477,20 Euro. In deze periode had ik dus geen studiefinanciering en daarom een 2e bijbaan gekozen om mijn vaste lasten te kunnen betalen. Daarnaast vond ik het erg nutteloos om in deze tijd alleen maar thuis te gaan zitten.
Kortgezegd moet ik nu van de IB-groep een bedrag van 2173,36 Euro gaan terugbetalen omdat ik in april t/m augustus 2002 , 477,20 per maand heb bijverdiend.
Als straf mag ik nu gaan terugbetalen, omdat ik het geld liever zelf verdiend heb, dan het te lenen of zwart bij te gaan werken. In principe heeft dat extra werken me dus helemaal niets opgeleverd aangezien ik het nu aan de IB-groep kan terugbetalen.
Als ik dit achteraf had geweten had ik per januari 2002 geen studiefinanciering aangevraagd t/m april 2002. Want volgens de IB groep telt het inkomen wat je bijverdient niet mee aan het begin van het jaar. Mij ontgaat de logica hier volledig van. Kortgezegd zou ik die 2173 euro wel aan het begin van het jaar mogen verdienen maar niet tussendoor.

Misschien kunt u zich voorstellen dat ik van het bedrag van 477,20 dat ik bijverdiend heb in die periode, geen reservepotje heb kunnen opbouwen van 2173,36 Euro om deze boete van de IB-groep te betalen.

Verder vind ik dat de IB-groep een rare regeling heeft met betrekking van het over de grens gaan van de bijverdienstgrens. Als voorbeeld stel ik het volgende.
De maximale bijverdienstgrens in 2002 bedroeg 9402,48 euro. Stel dat iemand dit maximaal bijverdient per kalenderjaar en daarnaast zoals ik nog een uitwonende basisbeurs krijgt van ongeveer 220 euro per maand.
Bij elkaar heeft een student dan 9402,48 euro + 12*220,- = 12042 Euro te besteden per jaar.
Dit bedrag is redelijk representatief voor de kosten die een uitwonende student heeft per jaar. De IB-groep stelt dan ook dat dit bedrag genoeg zou moeten zijn om van rond te komen, aangezien dit de maximale bijverdienstgrens is.

Alleen zullen veel studenten daarnaast nog een lening bijsluiten om zo nog ruimer qua inkomen te zitten. Wanneer een student een lening van bijvoorbeeld 500 euro boven de basisbeurs zou nemen en 9402,48 euro aan maximaal bijverdiensten zou hebben dan zou deze student 15402,48 euro te besteden hebben. Hier heeft de IB-groep verder geen moeite mee.
Kort gezegd, een student mag het bedrag van 15402,48 wel te besteden hebben per jaar, zolang het maar niet bestaat uit bijverdiensten, maar wel uit een aanvullende lening.

Nog korter gezegd, de IB-groep heeft dus liever een student met schulden, dan een student die bijwerkt om in zijn eigen kosten te voorzien.

Ik zou het volgende graag tegemoet zien:

 Verrekening van de boete van 2173,36 euro met het meerinkomen van 1688,72 Euro (=basisbeurs + OV van 2002). De boete wordt dan 484,64 Euro ipv 2173,36 euro
 Teniet doen van de vordering.
 Verrekening vindt plaats 2 jaar na het afstuderen en dus niet per direct zoals u in uw brief aangeeft.
 Als de boete niet verrekent kan worden dan is het meest redelijke dat u mijn studiefinanciering van januari 2002 t/m april 2002 omzet in een lening. Zo wordt mijn studiefinanciering over 2002 alsnog omgezet in een gift in plaats van een boete en volsta ik met een lening van 880 euro ( 4 maanden * 220 euro basisbeurs).

Ik zie uw reactie graag tegemoet en neem geen genoegen met standaardantwoorden die verwijzen naar de wet.

Met vriendelijke groet,

bemiddelaar

[ Bericht 0% gewijzigd door Bemiddelaar op 25-07-2005 15:23:23 ]
enjoy life!
pi_29112567
Erm, klopt het trouwens dat ik het goed begrijp dat je al je inkomen boven die vrije grens aan hun moet afdragen? Want dan sta ik zeker open voor jurisische acties, dat zou namelijk gaan om een volledig fulltime HBO jaarsalaris
Dat wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_29112656
wat je boven die grens aan studiefinanciering hebt ontvangen dat moet je afdragen aan hun..
Maar dat loopt al snel in de duizenden euro's..
enjoy life!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')