abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26965262
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:58 schreef ouwe75 het volgende:
Hier ook een slachtoffer. Gister brief gehad van de ibg. Zat me toch niet helemaal lekker. Wat onderzoek gedaan en nu blijkt, dat ik 600 euri teveel heb verdiend in 2002. Deze kan ik blijkbaar in zijn geheel terugdokken. Hier bovenop ook nog 12x 60.58 = 727 euri. In totaal moet ik dik 1300 terugbetalen. Bovendien heb ik in 2002 geen basisbeurs gehad, maar een rente dragende lening, die ik nu ook aan het terugbetalen ben. Wie bevind zich ook in dit schuitje? Laat het ff weten! Ben ten einde raad nu ik weet, dat de ibg mijn vakantiegeld mag opmaken aan leuke dingen.
Als je geen beurs, maar alleen een lening gehad hebt gehad in 2002 kunnen ze geen geld terugeisen van je studiefinanciering, je moet immers al alles terugbetalen.. Ze zullen je dus hoogstens een vordering van alleen die boete van je OV kunnen opleggen, zijnde 727 euro.

Schrale troost, ik weet het, maar het is in ieder geval geen 1300 euro
pi_26965264
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 20:50 schreef Nivo het volgende:
hmm hebben ze een tweede golf vorderingen de deur uitgedaan deze week ofzo? Veel nieuwe slachtoffers ineens...
Yup, ze zijn erg actief geworden, Het golfje 2002 vorderingen hebben ze nou de deur uit gedaan. Zou me niets verbazen als over een paar maanden golfje 2003 eraan komt. Dit topic blijft nog wel een tijdje actief
  vrijdag 13 mei 2005 @ 05:45:08 #203
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_26965266
Problemen met de IBG zuigt

Meneer Deurwaarder en ik begroeten mekaar al bijna bij de voornaam
IBG
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_26965700
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 05:38 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Yup, ze zijn erg actief geworden, Het golfje 2002 vorderingen hebben ze nou de deur uit gedaan. Zou me niets verbazen als over een paar maanden golfje 2003 eraan komt. Dit topic blijft nog wel een tijdje actief
Blijkbaar ja... ben erg blij dat mijn laatste studiejaar 2001 was, dus als het goed is *knock on wood* hoor ik nooit meer iets van die gasten.
Met dit soort grapjes wordt het wel weer duidelijk hoe belangrijk het is om je administratie op orde te hebben.. en alles te bewaren
pi_26965882
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 08:07 schreef Nivo het volgende:

[..]

Blijkbaar ja... ben erg blij dat mijn laatste studiejaar 2001 was, dus als het goed is *knock on wood* hoor ik nooit meer iets van die gasten.
Met dit soort grapjes wordt het wel weer duidelijk hoe belangrijk het is om je administratie op orde te hebben.. en alles te bewaren
Ik kreeg in 2002 ook al niets meer, toch kreeg ik ook een brief in de bus, dat ik, in 2002 alweer teveel had verdiend. Ben erg benieuwd naar de vordering die ze willen verzinnen
pi_26965966
mja maar ik was wel oficieel afgestudeerd (ook gemeld bij het IBG)... jij misschien toen nog niet?
pi_26966027
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 08:37 schreef Nivo het volgende:
mja maar ik was wel oficieel afgestudeerd (ook gemeld bij het IBG)... jij misschien toen nog niet?
Mmmmm.. Daar heb je een punt, ik studeerde nog, op eigen kosten, door
pi_26970481
Winst uit de Onderneming
Helaas behoor ik ook tot één van 'gelukkigen' die zich in bezit mag noemen van de brief over teveel verdiende inkomsten van de IBG.

In dit topic zie ik veel mensen die teveel inkomsten hebben gehad van een werkgever. Ik heb zelf een bedrijfje en keer ontvang daarom Winst uit de Onderneming. Omdat ik bekend was met het feit dat beurs zou moeten worden terugbetaald, heb ik in 2002 bij de Belastingdienst geinformeerd wat onder Netto inkomen bij ondernemers wordt verstaan. In tegenstelling tot het (netto) loon dat je van een werkgever krijgt, moet voor "Winst uit de Onderneming" nog Inkomstenbelasting, Zfw-premie en evt. WaZ-premie worden afgedragen. Ik zie Winst uit Onderneming daarom als Bruto inkomen en was in de veronderstelling dat de IBG dit ook zo zou zien. Antwoord van de Belastingdienst was dat Netto wordt gezien als de Winst uit de Onderneming minus Inkomstenbelasting.
Bij mij doet zich nu de situatie voor dat de Winst uit de Onderneming hoger is dan de bijdrage vrije voet van ¤ 9404,48, maar dat ik hier Netto niet overheen kom.

Ik ben erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met deze situatie en verneem graag advies hierover.
pi_26971756
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 11:26 schreef IDGDRF het volgende:
Winst uit de Onderneming
Helaas behoor ik ook tot één van 'gelukkigen' die zich in bezit mag noemen van de brief over teveel verdiende inkomsten van de IBG.

In dit topic zie ik veel mensen die teveel inkomsten hebben gehad van een werkgever. Ik heb zelf een bedrijfje en keer ontvang daarom Winst uit de Onderneming. Omdat ik bekend was met het feit dat beurs zou moeten worden terugbetaald, heb ik in 2002 bij de Belastingdienst geinformeerd wat onder Netto inkomen bij ondernemers wordt verstaan. In tegenstelling tot het (netto) loon dat je van een werkgever krijgt, moet voor "Winst uit de Onderneming" nog Inkomstenbelasting, Zfw-premie en evt. WaZ-premie worden afgedragen. Ik zie Winst uit Onderneming daarom als Bruto inkomen en was in de veronderstelling dat de IBG dit ook zo zou zien. Antwoord van de Belastingdienst was dat Netto wordt gezien als de Winst uit de Onderneming minus Inkomstenbelasting.
Bij mij doet zich nu de situatie voor dat de Winst uit de Onderneming hoger is dan de bijdrage vrije voet van ¤ 9404,48, maar dat ik hier Netto niet overheen kom.

Ik ben erg benieuwd naar mensen die ervaring hebben met deze situatie en verneem graag advies hierover.
De IB groep dient te kijken naar jouw netto inkomsten, dus inderdaad, na aftrek van belastingen en premies. Kom je volgens jouw berekeningen onder de grens en krijg je toch een brief met een vordering, maak dan bezwaar, waarin je jouw berekeningen vermeld met bewijsstukken (Ik zou zeggen, je winst & verliesrekening over het betreffende jaar, de aanslag van de belastingdienst met het in mindering te brengen IB bedrag en de aanslagen ZFW en WAZ voor dat jaar.)

Stel je dat goed onderbouwd op, geef ik je een goede kans op een voor jou positieve beslissing op dat bezwaarschrift.

p.s. Hou er wel rekening mee dat eventuele inkomsten naast je bedrijfje ook meetellen.
pi_26973501
Hallo mensen,

Ik mag me ook ongelukkig prijzen, eergister een brief in de bus gehad dat ik een meerinkomen heb van 11116,65 met een grens van 9402,48 voor 2002. Dit houdt dus in dat ik FUCKING 1714,14 EURO moet betalen EN 726.96 voor OV. TOTaal 2441,1. AHHHhhhhhhhh HELP Als iemand mij hieruit kan redden krijgt hij of zij 100 Euro.
addhsgfgfstfshelpoiuiueiue!!!HELP!!!hduih!!
pi_26974006
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 13:05 schreef GuapoR het volgende:
Hallo mensen,

Ik mag me ook ongelukkig prijzen, eergister een brief in de bus gehad dat ik een meerinkomen heb van 11116,65 met een grens van 9402,48 voor 2002. Dit houdt dus in dat ik FUCKING 1714,14 EURO moet betalen EN 726.96 voor OV. TOTaal 2441,1. AHHHhhhhhhhh HELP Als iemand mij hieruit kan redden krijgt hij of zij 100 Euro.
Een aantal vragen om te zien of je te helpen bent :

Heb je in 2002 een basisbeurs en/of een aanvullende beurs gehad? Zo ja, is deze wegens onvoldoende studiepunten ooit omgezet naar een lening c.q. definitief een lening geworden?

Hoeveel bedraagt de door jou ontvangen basisbeurs en aanvullende beurs over 2002 in totaal (Dat is namelijk het maximum wat ze kunnen terugvragen, naast die boete voor je OV)

Heb je je studiefinanciering stop gezet en je OV kaart ingeleverd in 2002?
pi_26976319
Oh ik hoop het echt...

Ik heb een basisbeurs en een aanvullende beurs gehad. En ik heb ze gebeld en deze zijn niet omgezet in een lening omdat ik me diploma in 2004 heb gehaald.

Basisbeurs 01-01-02 t/m 31-12-02 : 211 Euro p/m
Aanvullendebeurs: 01-01-02 t/m 31-08-02: 183 Euro p/m
Aanvullendebeurs: 01-09-02 t/m 31-12-02: 188 Euro p/m

OV-jaarkaart op 12 Februari opeghaald dus: 11 x 60.58 = 666,38 E

Ze gaven telefonisch aan dat je met terugwerkende kracht had kunnen aangeven dat je je OV had moeten stoppen in april 2003 en dan hadden ze alleen de maanden waarin te veel verdient is (2) in rekening gebracht met terugwerkende kracht voor de OV-JK.

Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat je alleen OV boete betaalt voor de maanden waarin te veel hebt verdient.
pi_26976390
CORRECTIE:
Ze gaven telefonisch aan dat je met terugwerkende kracht had kunnen aangeven dat je je OV had moeten stoppen VOOR april 2003 en dan hadden ze.........
pi_26976941
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 14:26 schreef GuapoR het volgende:
Oh ik hoop het echt...

Ik heb een basisbeurs en een aanvullende beurs gehad. En ik heb ze gebeld en deze zijn niet omgezet in een lening omdat ik me diploma in 2004 heb gehaald.

Basisbeurs 01-01-02 t/m 31-12-02 : 211 Euro p/m
Aanvullendebeurs: 01-01-02 t/m 31-08-02: 183 Euro p/m
Aanvullendebeurs: 01-09-02 t/m 31-12-02: 188 Euro p/m

OV-jaarkaart op 12 Februari opeghaald dus: 11 x 60.58 = 666,38 E

Ze gaven telefonisch aan dat je met terugwerkende kracht had kunnen aangeven dat je je OV had moeten stoppen in april 2003 en dan hadden ze alleen de maanden waarin te veel verdient is (2) in rekening gebracht met terugwerkende kracht voor de OV-JK.

Het lijkt mij ook niet meer dan logisch dat je alleen OV boete betaalt voor de maanden waarin te veel hebt verdient.
Mmm...Dat ziet er niet zo best uit helaas...Je hebt een basisbeurs en aanvullende beurs gehad, welke niet zijn omgezet in een lening voor een totaal van ¤ 4.748,- (Correct me if I'm wrong) in 2002 en je hebt het hele jaar recht gehad op stufi.

Je hebt in 2002 meer verdient dan de aangegeven grens (Zie brief IB-groep).

Je hebt je stufi niet opgezegd en je OV ingeleverd toen je over die grens heen ging.

Enige gaatje dat ik nog zie, is het netto loon wat ze opgeven. Klopt dat? Ben je echt, netto, over de door hun gestelde grens heen gegaan? of zeggen jouw loonstrookjes wat anders?

Als dat klopt, ben ik bang dat je het haasje bent...De enige (schrale) troost die ik je dan nog kan bieden, is dat je dat bedrag niet in 1x hoeft te betalen. Het wordt omgezet in een (rentedragende) lening of toegevoegd aan je reeds bestaande lening (Als je al in het krijt stond bij ze).

De vordering die ze zullen verzinnen zal dan inderdaad die 1714,14 meerinkomen zijn (Ze kunnen nooit meer vragen dan wat je boven de grens hebt verdiend) en 12x de OV boete.

Je schrijft nog dat je je OV in februari hebt opgehaald. Had je daarvoor ook al een OV kaart? Zo niet, gaat er een maandje af en wordt het 11x de boete....
pi_26977103
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 14:28 schreef GuapoR het volgende:
CORRECTIE:
Ze gaven telefonisch aan dat je met terugwerkende kracht had kunnen aangeven dat je je OV had moeten stoppen VOOR april 2003 en dan hadden ze.........
Leuk dat ze dat melden, daar heb je anno 2005 echter weinig aan, helaas
pi_26977523
ja inderdaad, Belastingdienst had ze ook graag die gegevens voor April 2003 gegeven. He maar waarom zouden ze zich haasten he ? die ratten......
pi_26984554
Sorry mensen! Ik val in herhaling, maar hier nogmaals mijn (uitgebreidere) bericht:

Hier ook een slachtoffer. Gister brief gehad van de ibg. Zat me toch niet helemaal lekker. Wat onderzoek gedaan en nu blijkt, dat ik 600 euro teveel heb verdiend in 2002. Deze kan ik blijkbaar in zijn geheel terugdokken. Hier bovenop ook nog 12x 60.58 = 727 euro. In totaal moet ik dik 1300 euro terugbetalen.

Ik heb in december 2002 mijn HBO diploma gehaald en ben in alle hektiek vergeten te kijken hoe hoog mijn inkomen tot dan toe was. Uiteindelijk, naar nu blijkt, 600 euro teveel verdiend. Hetgeen betekent, dat dit in de laatste maand gebeurd is. Misschien toch stom van me, dat ik niet tijdig mijn studiefinanciering heb laten stopzetten. Maar ik was heus niet van plan om bewust mezelf een vordering aan te smeren van 1300 euro. Dan had ik wel onbetaald verlof genomen ofzo.

Een leuke bijkomstigheid is, dat ik in 2002 geen basisbeurs heb gehad, maar een rentedragende lening van in totaal 68.55x12= 823 euro. Uiteindelijk in heel 2002 0,0 euro aan studiefinanciering gehad en toch teveel verdiend hebben?!?!?!

Wie bevind zich ook in dit schuitje? Loont het om een bezwaarschrift in te dienen op deze gronden? Laat het ff weten! Ik doe een beroep op u allen!

Alvast bedankt!

IBG ook bedankt voor alle financiële steun, die tijdens de studie van jullie heb mogen ontvangen. Stik maar in je geld als het zo moet!

-ouwe75-
pi_26985680
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 18:32 schreef ouwe75 het volgende:
Sorry mensen! Ik val in herhaling, maar hier nogmaals mijn (uitgebreidere) bericht:

Hier ook een slachtoffer. Gister brief gehad van de ibg. Zat me toch niet helemaal lekker. Wat onderzoek gedaan en nu blijkt, dat ik 600 euro teveel heb verdiend in 2002. Deze kan ik blijkbaar in zijn geheel terugdokken. Hier bovenop ook nog 12x 60.58 = 727 euro. In totaal moet ik dik 1300 euro terugbetalen.

Ik heb in december 2002 mijn HBO diploma gehaald en ben in alle hektiek vergeten te kijken hoe hoog mijn inkomen tot dan toe was. Uiteindelijk, naar nu blijkt, 600 euro teveel verdiend. Hetgeen betekent, dat dit in de laatste maand gebeurd is. Misschien toch stom van me, dat ik niet tijdig mijn studiefinanciering heb laten stopzetten. Maar ik was heus niet van plan om bewust mezelf een vordering aan te smeren van 1300 euro. Dan had ik wel onbetaald verlof genomen ofzo.

Een leuke bijkomstigheid is, dat ik in 2002 geen basisbeurs heb gehad, maar een rentedragende lening van in totaal 68.55x12= 823 euro. Uiteindelijk in heel 2002 0,0 euro aan studiefinanciering gehad en toch teveel verdiend hebben?!?!?!

Wie bevind zich ook in dit schuitje? Loont het om een bezwaarschrift in te dienen op deze gronden? Laat het ff weten! Ik doe een beroep op u allen!

Alvast bedankt!

IBG ook bedankt voor alle financiële steun, die tijdens de studie van jullie heb mogen ontvangen. Stik maar in je geld als het zo moet!

-ouwe75-
Nogmaals:
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 05:36 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Als je geen beurs, maar alleen een lening gehad hebt gehad in 2002 kunnen ze geen geld terugeisen van je studiefinanciering, je moet immers al alles terugbetalen.. Ze zullen je dus hoogstens een vordering van alleen die boete van je OV kunnen opleggen, zijnde 727 euro.

Schrale troost, ik weet het, maar het is in ieder geval geen 1300 euro
pi_26986387
http://www.ib-groep.nl/Download/formulieren_brochures/8595.pdf
Ik lees hier net, dat "hetzelfde geldt voor een rentedragende lening". Ik begin het steeds somberder in te zien. Help!

Dan hoop ik maar dat je gelijk hebt, vhiper! Ik ga in ieder geval bezwaar aan tekenen. We zien wel waar het schip strandt.
pi_26989099
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 13:05 schreef GuapoR het volgende:
Hallo mensen,

Ik heb lekker meer
pi_26997904
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 19:36 schreef ouwe75 het volgende:
http://www.ib-groep.nl/Download/formulieren_brochures/8595.pdf
Ik lees hier net, dat "hetzelfde geldt voor een rentedragende lening". Ik begin het steeds somberder in te zien. Help!

Dan hoop ik maar dat je gelijk hebt, vhiper! Ik ga in ieder geval bezwaar aan tekenen. We zien wel waar het schip strandt.
Uit de folder:

"het bedrag dat je bijverdiend hebt boven
de grens van 1 10.461,66. Als je bijvoorbeeld
1 11.461,66 aan inkomsten hebt
gehad, moet je 1 1000,- terugbetalen. Het
bedrag dat je moet terugbetalen is nooit
hoger dan het bedrag dat je in dat kalenderjaar
aan basisbeurs en aanvullende
beurs
hebt ontvangen"

Zou natuurlijk van de zotte zijn als je stufi over 2002 al helemaal een lening is en je het ook nog eens hiermee zou moeten terugbetalen. Dan zou je dubbel aan het terugbetalen zijn!
pi_26997907
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 21:00 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

Ik heb lekker meer
Jij big spender
pi_27005841
tering..

ik zit ook in hetzelfde schuitje... had een lening in 2002, maar ja wel de ov kaart, weet ik veel dat je die dan niet mag hebben... het vervelende is dat ik dat domme ding nooit echt gebruikt hebt. ja af en toe een keertje, maar zeker niet met een waarde van 12x dat enorme bedrag...

ik ga dinsdag maar eens bellen, met wat ze allemaal van me willen...
ps dit geintje loopt voor mij ook nog door naar 2003, maar toen heb ik het in september gestopt, misschien dat ik dan net wel gunstig uitkom..

nou.. mijn weekend is in ieder geval verziekt!!!
pi_27020307
En als je ju Stufi stop hebt gezet omdat je anders de grens over zou gaan, vanaf dat moment een nullening aangevraagd en OV hebt gehad? Dan moet je toch alleen de OV-kosten terugbetalen? Er is immers niks meer ontvnagen na het omzetten in een nullening....

Dit is me ook telefonisch bevestigd door een penis van de IBG.

Ik heb toch gelijk?
pi_27058682
quote:
Op zondag 15 mei 2005 09:27 schreef baresi23 het volgende:
En als je ju Stufi stop hebt gezet omdat je anders de grens over zou gaan, vanaf dat moment een nullening aangevraagd en OV hebt gehad? Dan moet je toch alleen de OV-kosten terugbetalen? Er is immers niks meer ontvnagen na het omzetten in een nullening....

Dit is me ook telefonisch bevestigd door een penis van de IBG.

Ik heb toch gelijk?
Mmmm...Ik moet je eerlijk zeggen, ik zou het niet weten. Dat speelde bij mij ook niet.
pi_27077416
Nou ik heb ze gebeld hoor...
en inderdaad OV kosten krijg je ook voor je muil ookal had je een lening.. Lekker behulpzaam zijn ze he...

en idd ook voor het volledige jaar de boete, Ook wanneer je pas het teveel verdiende in december hebt gerealiseerd. dus 12 x 60 euro en een beetje.. daar gaat je vakantiegeld weer...

Ik wacht in spanning af op de boete die over 2003 gaat komen.. deze zou eind dit jaar gaan komen...

OPROEP AAN IEDEREEN>> GA MAAR GEWOON NIET STUDEREN
pi_27077873
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 11:05 schreef patmar het volgende:
Nou ik heb ze gebeld hoor...
en inderdaad OV kosten krijg je ook voor je muil ookal had je een lening.. Lekker behulpzaam zijn ze he...

en idd ook voor het volledige jaar de boete, Ook wanneer je pas het teveel verdiende in december hebt gerealiseerd. dus 12 x 60 euro en een beetje.. daar gaat je vakantiegeld weer...

Ik wacht in spanning af op de boete die over 2003 gaat komen.. deze zou eind dit jaar gaan komen...

OPROEP AAN IEDEREEN>> GA MAAR GEWOON NIET STUDEREN
Was ik al bang voor. Had je je OV in december ingeleverd en je lening stopgezet voor een maandje (Dus per januari weer aangevraagd), was er niets aan het handje geweest...Dit is wel erg lullig, nu betaal je dus meer, dan wat het je gekost zou hebben als je je stufi een maandje had stilgelegd.

Heb je in 2003 ook het hele jaar stufi gehad, of alleen een deel van dat jaar? In geval van een deel, mogen ze alleen naar je inkomen kijken die je gehad hebt in die periode. Mogelijk dat je dan wel onder die grens blijft.
pi_27114811
Waar ben ik aan begonnen, ik heb nog niet eens een baan en een schuld bij IBG van hier tot tokio. Studeren is niet altijd voordelig.. Na 5 jaar heb ik nu mijn diploma.. als je een baan krijgt begin je als je geluk hebt met een salaris van 2100 bruto. Terwijl een vriend van me na zijn propedeuse is gaan werken en zijn studie heeft hij in de avond gedaan en is betaald door zijn werkgever en verdient nu 3300 bruto daar sta je dan met je diploma en een DIKKE SCHULD die je hele leven achtervolgt
pi_27115055
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 13:24 schreef GuapoR het volgende:
Waar ben ik aan begonnen, ik heb nog niet eens een baan en een schuld bij IBG van hier tot tokio. Studeren is niet altijd voordelig.. Na 5 jaar heb ik nu mijn diploma.. als je een baan krijgt begin je als je geluk hebt met een salaris van 2100 bruto. Terwijl een vriend van me na zijn propedeuse is gaan werken en zijn studie heeft hij in de avond gedaan en is betaald door zijn werkgever en verdient nu 3300 bruto daar sta je dan met je diploma en een DIKKE SCHULD die je hele leven achtervolgt
Heb je geen inkomsten en kan je de schuld niet aflossen, vraag dan een draagkrachtmeting bij de IB-groep. Dan willen ze nog wel eens de aflossing verlagen c.q. op nul bevriezen, totdat je wel weer kunt betalen.
pi_27137474
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 11:24 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Was ik al bang voor. Had je je OV in december ingeleverd en je lening stopgezet voor een maandje (Dus per januari weer aangevraagd), was er niets aan het handje geweest...Dit is wel erg lullig, nu betaal je dus meer, dan wat het je gekost zou hebben als je je stufi een maandje had stilgelegd.

Heb je in 2003 ook het hele jaar stufi gehad, of alleen een deel van dat jaar? In geval van een deel, mogen ze alleen naar je inkomen kijken die je gehad hebt in die periode. Mogelijk dat je dan wel onder die grens blijft.
Onder stufi versta je hier ook alleen de OV? Of alleen daadwerkelijk studiefinanciering, dus niet alleen een 0 lening?
pi_27139397
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 01:12 schreef J_CDA het volgende:

[..]

Onder stufi versta je hier ook alleen de OV? Of alleen daadwerkelijk studiefinanciering, dus niet alleen een 0 lening?
Voor het berekenen van het inkomen, ja, telt ook de periode waarin je alleen een OV kaart had (Dat is immers ook studiefinanciering)

Voor het terugbetalen, kunnen ze alleen meerinkomen terugeisen voor wat jij aan geld aan stufi hebt gehad als gift, met een maximum van het totale bedrag aan stufi of het meerinkomen, welke van de twee het laagst is.

Voor je OV geldt dus die aparte boeteregeling.
pi_27172170
Ja mensen, hier nog een lotgenoot.

In 2002 heb ik EUR 10.142,93 verdiend en dat is dus EUR 740,45 teveel. Mag ik fijn EUR 726,95 terug gaan betalen omdat ik in December mijn nul-lening niet stopgezet heb. Voor 2003 waarschijnlijk nog eens hetzelfde verhaal.

Wat een stelletje graaiers daar in Groningen zeg!
pi_27201854
En hier is ook nog een slachtoffer .
Heb in 2002 EURO 10.285,84 verdiend en je mocht maar 9.402.48 verdienen in dat jaar.
Ik dacht bij het lezen van die brief hoe kan dat nou, heb sinds september 2001 geen studiefinanciering meer. Had een nul-lening aangevraagd omdat ik nog wel studeerde, en er werd mij verteld dat ik mijn OV gewoon kon houden, maar ja er is mij dus niks verteld over bijverdienen.Hoeveel rekenen ze eigenlijk per maand voor de OV jaarkaart in 2002?
pi_27275466
Haha, het is wel erg....hier nog een gedupeerde van het IBG.

Heb in 2002 10.082.93 verdient, dus 680.45 teveel. Verder kan ik dus ook mooi een boete van 60.58 euro per maand (dus maal 12) verwachten. Mooi is dat....kan nog wel bij mijn studieschuld.....

Het trieste is dat ik mijn loonstrookjes tot voor kort nog had, maar tijdens een verhuizing zijn deze zoek geraakt Nu kan ik helaas niet meer bewijzen wanneer ik precies over die grens heen ben gegaan......
Hopelijk kan het uitzendbureau me een uitdraai geven, ga ik nog even naar informeren. Zo ja, dan kan ik in ieder eval voldoende bewijs aanleveren, ik ga toch echt niet voor 12 maanden boete betalen terwijl ik er in november/december pas overheen ben gegaan.
pi_27275534
quote:
Op maandag 23 mei 2005 14:41 schreef nammi het volgende:
Haha, het is wel erg....hier nog een gedupeerde van het IBG.

Heb in 2002 10.082.93 verdient, dus 680.45 teveel. Verder kan ik dus ook mooi een boete van 60.58 euro per maand (dus maal 12) verwachten. Mooi is dat....kan nog wel bij mijn studieschuld.....

Het trieste is dat ik mijn loonstrookjes tot voor kort nog had, maar tijdens een verhuizing zijn deze zoek geraakt Nu kan ik helaas niet meer bewijzen wanneer ik precies over die grens heen ben gegaan......
Hopelijk kan het uitzendbureau me een uitdraai geven, ga ik nog even naar informeren. Zo ja, dan kan ik in ieder eval voldoende bewijs aanleveren, ik ga toch echt niet voor 12 maanden boete betalen terwijl ik er in november/december pas overheen ben gegaan.
Ben bang dat je er alleen onderuit komt als je destijds voordat je eroverheen ging, je stufie hebt opgezegd en je OV hebt ingeleverd.
pi_27275771
quote:
Op maandag 23 mei 2005 14:43 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Ben bang dat je er alleen onderuit komt als je destijds voordat je eroverheen ging, je stufie hebt opgezegd en je OV hebt ingeleverd.
Aha, dus die vlieger gaat alleen op wanneer je destijds ook je ov in hebt geleverd? Wanneer je dat dus niet gedaan hebt, kun je dus de volledige periode terugbetalen? Toch krom, want in principe heb je recht op een ov wanneer je onder dat bedrag zit. Ga je eroverheen en lever je je ov niet in, dan zou je er dus in de vorige maanden ook geen recht meer op hebben, terwijl je er toen in principe wel recht op had aangezien je onder het max. te verdienen bedrag zat? Beetje kromme redenering of ik snap er de b*llen niet van.....
pi_27276019
quote:
Op maandag 23 mei 2005 14:50 schreef nammi het volgende:

[..]

Aha, dus die vlieger gaat alleen op wanneer je destijds ook je ov in hebt geleverd? Wanneer je dat dus niet gedaan hebt, kun je dus de volledige periode terugbetalen? Toch krom, want in principe heb je recht op een ov wanneer je onder dat bedrag zit. Ga je eroverheen en lever je je ov niet in, dan zou je er dus in de vorige maanden ook geen recht meer op hebben, terwijl je er toen in principe wel recht op had aangezien je onder het max. te verdienen bedrag zat? Beetje kromme redenering of ik snap er de b*llen niet van.....
Yup, erg krom, ben het met je eens, maar het is het standpunt van de IB-groep, wat ik begrepen heb uit afgewezen bezwaarschriften van anderen en totdat iemand dat bij de rechter weet recht te zetten, zal dat helaas zo blijven
pi_27276157
Aha dus niet de moeite om het toch te proberen?
pi_27277011
quote:
Op maandag 23 mei 2005 15:01 schreef nammi het volgende:
Aha dus niet de moeite om het toch te proberen?
Ach, voor die kosten (Half uurtje tijd, 39 cent voor de postzegel) kan je het altijd proberen, al is het maar om je afkeuring te laten blijken. Probeer dus altijd een bezwaarschrift, nee heb je, ja kun je krijgen
pi_27279841
Ik heb het idee dat er tegenwoordig opeens heel veel mensen in de problemen komen die een nul-lening met OV hebben, en niet wisten dat het verhaal van teveel verdienen daar ook voor geldt.

Zonder dit topic zou ik dat ook niet geweten hebben en ik kom dit jaar in die situatie, dus ik ben zelf gelukkig gewaarschuwd.

Sowieso vind ik het onzin dat je als student niet teveel zou mogen verdienen. We werken toch hard genoeg voor ons geld? Soms voelt het net alsof je gestraft wordt omdat je studeert en daarbij ook jezelf onderhoudt door te werken.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_27280517
quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:50 schreef imago het volgende:
Ik heb het idee dat er tegenwoordig opeens heel veel mensen in de problemen komen die een nul-lening met OV hebben, en niet wisten dat het verhaal van teveel verdienen daar ook voor geldt.

Zonder dit topic zou ik dat ook niet geweten hebben en ik kom dit jaar in die situatie, dus ik ben zelf gelukkig gewaarschuwd.

Sowieso vind ik het onzin dat je als student niet teveel zou mogen verdienen. We werken toch hard genoeg voor ons geld? Soms voelt het net alsof je gestraft wordt omdat je studeert en daarbij ook jezelf onderhoudt door te werken.
juist, studies zijn al duur genoeg en daarnaast zit ik toevallig veel in het buitenland voor mijn studie. Die reisjes kosten al met al een hoop geld dus die verdiende 10.000 euro is ook zo weer op....aan de ander kant zou er wel een limiet aan moeten zitten maar nog geen 10.000 mogen verdienen is te weinig. Wanneer iemand dadelijk 30.000 per jaar verdient, mag die persoon natuurlijk z'n studie zelf betalen, dan zou het namelijk belachelijk zijn wanneer iemand dan nog een vergoeding krijgt (vd overheid dan)
pi_27293306
nog niemand bij de rechtbank geweest? of iig beroep ingediend?

heb nog niets gehoord van de rechtbank, maar zodra ik meer weet zal ik de hele zooi online zetten...
pi_27293872
Heb toch maar een bezwaarschrift gestuurd, die 39 cent kan er ook wel bij.
Ik vind het echt belachelijk dat ze voor het hele jaar de OV rekenenen.
Er zijn echt veel mensen die een nul-lening hadden maar wel de OV jaarkaart hebben gehouden, maar niet wisten over het bijverdienen. Hoor ook veel van mijn oud mede studenten.
Dus allemaal bezwaarschrift sturen, zodat ze helemaal GEK worden.
pi_27297311
Belastingtipje: aangezien je stufi moet terugbetalen, lijkt het me dat je het terug te betalen bedrag wel als studiekosten mag aftrekken bij de belasting over dat jaar. Moet je dus veel terugbetalen, is het misschien de moeite waard om ook je aangifte over 2001 c.q. 2002 te herzien en te corrigeren
pi_27302147
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 06:17 schreef Vhiper het volgende:
Belastingtipje: aangezien je stufi moet terugbetalen, lijkt het me dat je het terug te betalen bedrag wel als studiekosten mag aftrekken bij de belasting over dat jaar. Moet je dus veel terugbetalen, is het misschien de moeite waard om ook je aangifte over 2001 c.q. 2002 te herzien en te corrigeren
Dat heb ik dus voor het jaar 2004 gedaan. aaangezien ik alleen een 0 lening heb, heb ik dus zelf voor de kosten van de studie op moeten draaien. Hierdoor mag je een bedrag van +/- 2000 euro aftrekken. Dat scheelt je wel toch weer een euro of 500....
  woensdag 25 mei 2005 @ 18:39:05 #246
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_27348020
Heb afgelopen november een keer een brief ontvangen dat ik teveel verdiend had, maar nog niets gezien van een vordering . Komt misschien omdat ik een ¤0,-- lening had en al 2 jaar te lui was om die OV op te halen omdat ik toch met de auto ging. Heb alleen geen bewijs dat ik de OV ingeleverd heb omdat ik hem nooit opgehaald heb. Volgens mij kunnen ze dus niks van mij eisen, omdat ik in dat jaar nergens gebruik van maakte. We wachten maar of totdat de 5 jaar om zijn
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_28207841
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 12:02 schreef Vhiper het volgende:

[..]

De IB groep dient te kijken naar jouw netto inkomsten, dus inderdaad, na aftrek van belastingen en premies. Kom je volgens jouw berekeningen onder de grens en krijg je toch een brief met een vordering, maak dan bezwaar, waarin je jouw berekeningen vermeld met bewijsstukken (Ik zou zeggen, je winst & verliesrekening over het betreffende jaar, de aanslag van de belastingdienst met het in mindering te brengen IB bedrag en de aanslagen ZFW en WAZ voor dat jaar.)

Stel je dat goed onderbouwd op, geef ik je een goede kans op een voor jou positieve beslissing op dat bezwaarschrift.

p.s. Hou er wel rekening mee dat eventuele inkomsten naast je bedrijfje ook meetellen.
Vervolg winst uit onderneming
Deze week heb ik een brief ontvangen van IBG n.a.v. van mijn bezwaar. In de brief heb ik me inderdaad beroepen op het feit dat ik bruto boven de toegestane grens ben gekomen, maar hier netto niet overheen kom (uiteraard kopieën aanslag IB bijgesloten). IBG heeft me laten weten dat ze met mijn bezwaar akkoord zijn gegaan en de controle derhalve voor mij dus geen gevolgen heeft. Dit ter info.

Nog bedankt voor de reactie op mijn post!
pi_28244038
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 22:50 schreef IDGDRF het volgende:

[..]

Vervolg winst uit onderneming
Deze week heb ik een brief ontvangen van IBG n.a.v. van mijn bezwaar. In de brief heb ik me inderdaad beroepen op het feit dat ik bruto boven de toegestane grens ben gekomen, maar hier netto niet overheen kom (uiteraard kopieën aanslag IB bijgesloten). IBG heeft me laten weten dat ze met mijn bezwaar akkoord zijn gegaan en de controle derhalve voor mij dus geen gevolgen heeft. Dit ter info.

Nog bedankt voor de reactie op mijn post!
Gefeliciteerd! en graag gedaan!

Overigens wacht ik nog steeds op de nieuwe beschikking die ze volgens hun uitspraak op mijn bezwaarschrift zouden sturen en op de vordering over 2002 ( Toen kreeg ik niet eens stufi meer ) die ze me ook nog schuldig zijn. Ik zie het met vertrouwen tegemoed, hun, voor mij positieve uitspraak, wordt uiteraard door mij zeer goed bewaard.
pi_28441783
Hier nog een slachtoffer waarschijnlijk....heb nog geen brief gehad maar heb in 2004 het hele jaar een nullening gehad met OV-kaart en teveel verdiend. Ik wist absoluut niet dat die terugbetaalregeling en inkomensgrens ook geldt voor alleen een OV-kaart. Staat ook NIET op hun site! Onder stufi wordt een basisbeurs, aanvullende beurs en rentedragende lening verstaan, een OV-kaart is geen stufi maar een aparte bijdrage van de IBgroep zoals ik het uit de website en hun folders opmaak. Daarbij is het zo dat bij de OV-kaart op hun website alleen staat dat die valt onder de prestatienorm en niet dat daar ook een inkomensgrens voor geldt. Dus hoe kon je dit ooit weten???
Heb ze zelfs nog aan de telefoon gehad voor ik ging studeren omdat ik het goed wilde regelen, ik heb aze expliciet gevraagd hoe dat zat met die OV en dat ik ook nog een bijbaan had, en dat kon volgens hen gewoon, ze hebben me NIETS gezegd over een inkomensgrens!!!

Nog belachelijker zou het zijn als je vervolgens ook nog voor de volledige 12 maanden moet betalen terwijl ik door de 13e maand pas te hoog ben uitgekomen, dus in november/december pas.

Hebben mensen al beroep aangetekend met precies dezelfde situatie?? En wat is het resultaat? Ik vind echt dat er collectief iets moet gebeuren, je wordt gewoon gestraft voor het feit dat je zelf in je onderhoud voorziet ipv te bedelen bij je ouders of een torenhoge schuld op te bouwen!
pi_28478935
Ben ik helemaal met je eens, we moeten eigenlijk iets van een collectieve bezwaar aanmaken met handtekeningen of iets dergelijks, want dit is absurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')