Ik heb t zelfde gezeik gehad van de IB-groep.
Moest ook over 2002 mn gehele studiefinanciering terugbetalen omdat ik ook over die grens was heengegaan, heb t volgende bezwaarschrift opgesteld, denk niet dat het veel uitmaakt maar tis echt zo'n belachelijke regeling:
Betreft: Bezwaarschrift Vordering ivm bijverdiensten 2002 (kenmerk ****)
Geachte mevrouw Rappa-Velt,
7 juli j.l. heb ik van de IB-groep een vordering gekregen in verband met mijn bijverdiensten over 2002.
Echter, ik ben het niet eens met het beleid van de IB-groep over de bijverdienstregeling vanwege het volgende.
In 2002 heb ik per mei mijn studiefinanciering stopgezet, omdat ik was gestopt met mijn opleiding in februari 2002. Daar ik geen studiefinanciering meer kreeg, was ik dus genoodzaakt om er extra bij te gaan werken. Ik had natuurlijk de studiefinanciering ook kunnen laten doorlopen, maar dan zou ik, als ik een nieuwe opleiding zou gaan volgen, een tekort hebben aan studiefinanciering aangezien je maximaal 4 jaar basisbeurs kunt krijgen.
Ik had natuurlijk na die 4 jaar ook een aanvullende lening kunnen afsluiten, maar omdat ik niet van schulden houd, koos ik er liever voor om te gaan werken.
Nu moet ik over 2002 volgens de IB- groep een boete betalen van 2173 euro, omdat ik over die bijverdienstgrens ben heengegaan.
Dit bedrag bestaat uit mijn gehele studiefinanciering die ik dat jaar heb ontvangen (8 maanden basisbeurs) en een boete voor het in het bezit hebben van een OV bewijs.
Echter, zou ik in 2002 niet over deze grens heen zijn gegaan dan zou mijn gehele studiefinanciering voor 2002 omgezet worden in een gift omdat ik inmiddels afgestudeerd ben. Kortgezegd, ik zou niets hoeven terug te betalen.
Omdat ik in 2002 niet wilde gaan lenen, maar wilde gaan bijwerken om zo in de toekomst geen schuld op te bouwen voor de IB-groep, word ik alsnog “bestraft”.
Ik kan me vinden in het betalen van de boete die berekend is voor het in het bezit houden van de OV jaarkaart. Deze boete is 484, 64 Euro. Omdat ik alleen een basisbeurs heb gehad in 2002 en recht heb op kwijtschelding van deze basisbeurs, is het niet redelijk dat ik nog meer boete moet gaan betalen, voor iets wat een gift zou moeten zijn van de Ib-groep.
Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij het volgende. Het bedrag wat ik teveel heb verdiend 1938,01 Euro, is verdiend in een tijdbestek van april 2002 t/m augustus 2002. Dit is gemiddeld per maand 477,20 Euro. In deze periode had ik dus geen studiefinanciering en daarom een 2e bijbaan gekozen om mijn vaste lasten te kunnen betalen. Daarnaast vond ik het erg nutteloos om in deze tijd alleen maar thuis te gaan zitten.
Kortgezegd moet ik nu van de IB-groep een bedrag van 2173,36 Euro gaan terugbetalen omdat ik in april t/m augustus 2002 , 477,20 per maand heb bijverdiend.
Als straf mag ik nu gaan terugbetalen, omdat ik het geld liever zelf verdiend heb, dan het te lenen of zwart bij te gaan werken. In principe heeft dat extra werken me dus helemaal niets opgeleverd aangezien ik het nu aan de IB-groep kan terugbetalen.
Als ik dit achteraf had geweten had ik per januari 2002 geen studiefinanciering aangevraagd t/m april 2002. Want volgens de IB groep telt het inkomen wat je bijverdient niet mee aan het begin van het jaar. Mij ontgaat de logica hier volledig van. Kortgezegd zou ik die 2173 euro wel aan het begin van het jaar mogen verdienen maar niet tussendoor.
Misschien kunt u zich voorstellen dat ik van het bedrag van 477,20 dat ik bijverdiend heb in die periode, geen reservepotje heb kunnen opbouwen van 2173,36 Euro om deze boete van de IB-groep te betalen.
Verder vind ik dat de IB-groep een rare regeling heeft met betrekking van het over de grens gaan van de bijverdienstgrens. Als voorbeeld stel ik het volgende.
De maximale bijverdienstgrens in 2002 bedroeg 9402,48 euro. Stel dat iemand dit maximaal bijverdient per kalenderjaar en daarnaast zoals ik nog een uitwonende basisbeurs krijgt van ongeveer 220 euro per maand.
Bij elkaar heeft een student dan 9402,48 euro + 12*220,- = 12042 Euro te besteden per jaar.
Dit bedrag is redelijk representatief voor de kosten die een uitwonende student heeft per jaar. De IB-groep stelt dan ook dat dit bedrag genoeg zou moeten zijn om van rond te komen, aangezien dit de maximale bijverdienstgrens is.
Alleen zullen veel studenten daarnaast nog een lening bijsluiten om zo nog ruimer qua inkomen te zitten. Wanneer een student een lening van bijvoorbeeld 500 euro boven de basisbeurs zou nemen en 9402,48 euro aan maximaal bijverdiensten zou hebben dan zou deze student 15402,48 euro te besteden hebben. Hier heeft de IB-groep verder geen moeite mee.
Kort gezegd, een student mag het bedrag van 15402,48 wel te besteden hebben per jaar, zolang het maar niet bestaat uit bijverdiensten, maar wel uit een aanvullende lening.
Nog korter gezegd, de IB-groep heeft dus liever een student met schulden, dan een student die bijwerkt om in zijn eigen kosten te voorzien.
Ik zou het volgende graag tegemoet zien:
Verrekening van de boete van 2173,36 euro met het meerinkomen van 1688,72 Euro (=basisbeurs + OV van 2002). De boete wordt dan 484,64 Euro ipv 2173,36 euro
Teniet doen van de vordering.
Verrekening vindt plaats 2 jaar na het afstuderen en dus niet per direct zoals u in uw brief aangeeft.
Als de boete niet verrekent kan worden dan is het meest redelijke dat u mijn studiefinanciering van januari 2002 t/m april 2002 omzet in een lening. Zo wordt mijn studiefinanciering over 2002 alsnog omgezet in een gift in plaats van een boete en volsta ik met een lening van 880 euro ( 4 maanden * 220 euro basisbeurs).
Ik zie uw reactie graag tegemoet en neem geen genoegen met standaardantwoorden die verwijzen naar de wet.
Met vriendelijke groet,
bemiddelaar
[ Bericht 0% gewijzigd door Bemiddelaar op 25-07-2005 15:23:23 ]