quote:
Op vrijdag 19 november 2004 21:52 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Daarmee verandert het electoraat niet. Of gaan die dan maar bij gebrek aan beter op Wouter Bos stemmen?
Analyse :
Na de meerderheid van coalitie links +80 zetels in de topdagen. Zal links zel zijn overtrokken meerderheid weer kwijtraken (en zeker op langere termijn).
Ik denk Nederland verder gaat polariseren met Amerika en zijn nieuwe/oude koers.
Ik vermoed dat veel mensen zaten te wachten op een nieuwe koers in de wereld. J.Kerry was er eentje van. Heel Nederland heeft voorgeschoteld gekregen dat J.K. een goede kandidaat was, en in alle tijden een beter alternatief is G.W.Bush. Maar goed G.W.bush mag weer 4 jaar zitten, (eerste dreun voor links) met half Nederland een kater. Wat dat betreft was G.Clinton een publieks lieveling bij uitstek (damn goeie president overigens + team).
Het FNV/CNV-Overheid-Werkgevers overleg stond lange in de belangstelling, en het zag er naar uit dat het een langslepend conflict zou worden. Juist door deze harde opstelling van alle partijen heeft de kracht aan linkse-zijde flink doen toenemen (tot. 80 zetels). Maar toen Balkenende een (schijnbare) oplossing aandroeg. Viel er toch weer met alle partijen te praten en tot een overeenkomst te komen. J.P had namelijk geen zin in een herhaling van zetten zoals in de jaren '80, en heeft voor het linkse gevaar en de bijbehorende (zeer gepaste) volkswoede eieren voor zijn geld gekozen.
Dit was indirect de doodsteek voor de VVD, omdat diplomatiek gezien er wel een oplossing was in het gehele conflct. Niemand weet nu eigenlijk wat nu het prijskaartje was voor deze pleister, wat dat betreft was het afloop van het conflict, in een vloek en een zucht voorbij. Heeft het PVDA hiervan geprofiteerd ? Deze winst zou ideaal zijn voor de PVDA als er morgen verkiezingen zijn maar die liggen nog ver in het verschiet.
De moord op Theo van Gogh heeft de multi-culturele samenleving nog verder uit elkaar gedreven.
De moord achter Theo v G en de methodiek daar achter zat maakt de politieke beantwoording van deze politiek zeer complex. Hoe kun je van een steeds meer liberaliserende coalitie verwachten dat mensen steeds individueler de juiste beslissingen kunnen maken (of durven te nemen). Als ik nu terugkijk zie ik anno 2004 een heel andere samenleving dan anno 1970. De gehele maatschappij is veel mondiger/directer geworden. En de waardering voor rechtshandhaving is nu verder weg dan ooit. Door de moord op Theo van Gogh, heeft de samenleving pas echt een zonnestraal ontvangen van waar extreme extremisten toe in staat zijn (vergetende de moorden op Ad Kosto, H. Janmaat, zelfs P.Fortyun). In tegenstelling daarvan is de huidige reflectie de herhalingsbeelden van New York / Madrid van hetgeen wat ons zou kunnen treffen. Hoe overtrokken deze moord ook in de media gebracht is (tientallen ME busjes, ziekenwagens, en BBE teams en nood-crisisteams) : Het nieuwsfeit dat vanuit religeuze overwegingen iemand was vermoord was denk ik de grootste schok in Nederland. Ineens was iedereen weer bij de les.
En op dit moment is de situatie dat 2 kamerleden + 1 burgermeester + 1 wethouder (corect me if i am wrong) 24 uurs beveiliging hebben gekregen (voor hoelang eigenlijk ?).
Dat is een situatie die voor mij wereldvreemd is. De wereld ziet er in 2004 bijna surealistisch uit.
Neemt niet weg dat G.Wilders veel proteststemmen wint van het volk, net zoals de PVDA dat heeft gedaan tijdens de vakbonden crisis.
Wat nu ?.
Ik merk op fok een fundamentele stroming die naar extremisme wijst (welke richting maakt me nog niet niet eens zoveel uit). Met een mondigere taal die ik destijds in de jaren '70-80 had verwacht. Of je nu links/rechts of een fundi bent ze zijn allemaal even fout te noemen. De uitbelichting van juist die ene extremistische moord op TvG (top score FOK!Posts) die door een fundi moslim is gepleegd is werkelijk overtrokken te noemen. Wellicht niet helemaal omdat schijnbaar Mohammed B ook banden had met een groter netwerk.
Hoe zou deze moord in de media zijn gebracht (ook achteraf) als het hier een (individuele) gek betrof met een vuurwapen en 2 messen. (Hetzelfde of toch anders ?!).
Over dat laatste heb ik vraagtekens. . . . . . .
Mijjn mening is dat de waarheid ergens in het midden ligt. Geef de samenleving een doel om voor te werken (hoe moeilijk dit ook klinkt). Kunnen we als samenleving nog door dezelfde deur ?!
Anno 1970 : Had ik "Ja" geroepen ('zeker na het molukkers debacel bij Wijster')
Anno 2004 : Twijfel ik, en voel ik me schuldig ........ (waarom ?, op wie ? , waardoor ?) misschien wel omdat we genetisch afstammen van de apen maar schijnbaar niks van onze geschiednis opsteken. En ik heb geen zin in een volksopstand (als uitlaatklap). En de meeste mensen (allochtoon en allochtonen) willen dat ook niet !!!!
Hoe precair de gespreken nu verlopen er is in ieder geval een dialoog tot stand gekomen, en dit beschouw ik nog wel als de grootste winst in de huidige patstelling. Nu maar hopen dat we kunnen geven en nemen (ook op geloofsvlak te zien). Als we deze cijfers eerlijk in beschouwing zouden mogen nemen zouden we ook uit moeten kijken naar de gewelds/criminaliteitcijfers in andere landen. Ik denk dat wat samenlevingsgevoel betreft de islamitische landen toch wel sterk in het voordeel zijn. Maar als de dialoog of het resultaat daarvan negatief uit durft te pakken (voor de veiligheid als geheel) dan denk ik dat G.Wilders zijn zege zo goed als binnen heeft. Zeker als de bevolking de volmacht geeft om een deel van het liberaliserings proces om te buigen naar een conservatief proces.
Het toekomstig eind/slot akkoord zal wel een rekening voor de burgers worden, met vrijheid tot gevolg. En over dat laatste ben ik niet rouwig om. Wat is vrijheid zonder geborgenheid voor de medemens (en zijn we in dat laatste niet latent heel laakbaar geweest) ?!
Ik denk dat onze (democratische) samenleving het beste valt te vergelijken met een knikker op een berg, het kan alle kanten opgaan. Ik denk dat bij een volgende grote aanslag in het buitenland. Of de volgende politieke moord in Nederland de balans duidelijk de uiteindelijke publieke doorslag zal geven. Natuurlijk in navolging op de reaktie op Amerika.
. Maar is dat het werkelijke probleem ?!?!
My 2 cents...........