abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:32:41 #1
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_23129350
bron: RTLnieuws
http://www.rtl.nl/(/actue(...)ing_de_hond_2045.xml

De Hond: Groep Wilders groter dan VVD
Als er nu verkiezingen zouden worden gehouden haalt de Groep Wilders meer zetels dan de VVD. In een peiling van Maurice de Hond komt de oud-VVD'er uit op 18 zetels, een meer dan de VVD.

Derde partij
De partij is daarmee de derde partij van het land. De eerste peilingen na de moord op Theo van Gogh verschillen enorm. Bij Interview/NSS staat Wilders op zeven zetels.

Andere methode
De methode van de Hond is anders. Hij legt de respondent een lijst voor met partijen, waaronder de Groep Wilders. Interview/NSS vraagt de ondervraagde spontaan zelf een partij te noemen.

©RTLNieuws.nl

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat zou eigenlijk de combinatie VVD, LPF en partij Wilders doen?
Ik denk dat je dan een super ultrarechts kabinet zou hebben...
:X O+
pi_23129414
De peilingen van Maurice vind ik niet altijd even reel

VVD, LPF en Wilders samen is toch geen meerderheid van 75+ zetels
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:36:12 #3
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_23129461
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:34 schreef Stuart het volgende:

IK ben ervan uitgaand dat het CDA eronder valt met hun zetels (tegen de tijd)
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:36:55 #4
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_23129480
Angst. Niets meer.
pi_23129484
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:36 schreef dagwaarde het volgende:

[..]

IK ben ervan uitgaand dat het CDA eronder valt met hun zetels (tegen de tijd)
Okay, ja dan redden ze het wel, maar waarom zou het LPF er dan nog bij moeten Dat stelt nagenoeg niets meer voor
pi_23129551
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:36 schreef Bioslock het volgende:
Angst. Niets meer.
Angst onder stemmers kan voor vreemde situaties leiden hoor..
pi_23129576
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:39 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Zo ook emotie
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:40:16 #8
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_23129584
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:39 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Ja. Dat bedoel ik.
pi_23129723
Ik hoop in ieder geval niet dat een week voor de verkiezingen weer zo'n moord wordt gepleegd. .

Nou ja, eigenlijk nooit, maar ik heb liever niet dat 4 jaar geregeerd wordt door een partij die binnen een week z'n electoraat wint.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  zaterdag 6 november 2004 @ 21:50:16 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23129851
https://www.peil.nl/

Ik kon verder geen lijstje zien van de peiling van De Hond.

De Hond verschilt nogal van de politieke barometer van Interview-NSS. De meetmethode verschilt ook nogal; bij De Hond kan je je vrijwillig aanmelden, en vanuit een niet representatieve populatie corrigeert hij het naar 'correcte' cijfers, afgaande van eerdere resultaten. Die methode van De Hond neem ik toch minder serieus eerlijk gezegd.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_23130015
quote:
Andere methode
De methode van de Hond is anders. Hij legt de respondent een lijst voor met partijen, waaronder de Groep Wilders. Interview/NSS vraagt de ondervraagde spontaan zelf een partij te noemen.
Hieruit valt te concluderen, dat als men een lijstje met de naam Wilders erop voorgeschoteld krijgt, men eerder zal denken "oh ja, die blonde gast die tegen moslims is", en op hem stemt. Worden ze echter niet aan hem herinnerd, dan zullen ze eerder op hun oorspronkelijke partij stemmen. Taak voor Wilders is dus om naamsbekendheid te creeeren.
pi_23130083
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:50 schreef Sidekick het volgende:
https://www.peil.nl/

Ik kon verder geen lijstje zien van de peiling van De Hond.
Zie persbericht.
pi_23130087
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:55 schreef Speth het volgende:

[..]

Taak voor Wilders is dus om naamsbekendheid te creeeren.
Hoe triest het ook is, Wilder krijgt die stemmen vanwege z'n anti-islam houding, net als Fortuyn. Hij kan dan nog zoveel doen aan z'n naamsbekendheid, de enige keren dat hij in het nieuws is geweest is vanwege z'n extreme uitspraken.
  zaterdag 6 november 2004 @ 22:00:26 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23130131
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:58 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Zie persbericht.
Hij heeft het in PDF-vorm, en die kan ik niet bekijken in mijn browser op de een of andere manier....
pi_23130180
Het ebt wel weg zodra andere partijen de standpunten half gaan copieren en als de begrafenis en al het gelul de komende weken voorbij is.
pi_23130203
Ik heb trouwens het idee dat De Hond de concurrentiestrijd met Interview nogal aan het opvoeren is. Hij kwam altijd op maandagavond met zijn peiling, en nu opeens op zaterdag, daags na de NOVA/Interview-peiling?

Zie ook het volgende stukje uit het persbericht:
quote:
Wederom verschilt deze peiling fors van die van Inter/View-NSS, waarbij de Groep Wilders op 7 zetels staat. Om onomstotelijk vast te stellen wat daar de reden van is heeft Maurice de Hond een derde onderzoeksbureau (Team Vier uit Amstelveen) gevraagd om op 5 en 6 november een telefonisch onderzoek uit te voeren naar de politieke voorkeur. Allereerst werd de vraag op de identieke wijze voorgelegd als Inter/View-NSS dat doet. Dat geschiedt dan via de zogenaamde “spontane herinnering”, dus dan worden de partijen waaruit gekozen kan worden niet aan de respondent voorgelegd. Vervolgens werd de vraag nogmaals gesteld, maar dan op een geholpen wijze.

Men kreeg dan ook expliciet de keuze voor Groep Wilders voorgelegd, hetgeen ook gebeurt via de aanpak van Peil.nl. Uit het onderzoek van Team Vier bleek dat de eerste vraag ongeveer de uitslag geeft die Inter/View-NSS gisteren heeft gepresenteerd en de tweede vraag ongeveer de uitslag geeft van Peil.nl, zoals u in dit persbericht aantreft. Op de website van www.peil.nl vindt u een uitgebreide technische verantwoording aan van dit vergelijkende onderzoek. Maurice de Hond tekent hierbij aan dat als er echt verkiezingen zijn dan staan op het stembiljet ook de deelnemende partijen waaruit men mag kiezen en derhalve vindt hij de “geholpen” aanpak methodisch de juiste.
Oud artikel van de Frontpage: Interview/NSS peilde het meest nauwkeurig
pi_23130302
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:00 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Hij heeft het in PDF-vorm, en die kan ik niet bekijken in mijn browser op de een of andere manier....
CDA van 30 naar 28
PvdA van 55 naar 52
VVD van 17 naar 17
LPF van 0 naar 1
GroenLinks van 9 naar 9
SP van 15 naar 14
D66 van 4 naar 3
ChristenUnie van 5 naar 5
SGP van 2 naar 2
Wilders van 12 naar 18
PvdD van 1 naar 1

De Hond sjoemelt trouwens. Hij heeft boven zijn tabelletje nu staan dat de vorige peiling van 30 oktober was (alsof hij het altijd op zaterdag doet), terwijl in het persbericht van de vorige peiling 1 november staat.
pi_23130366
quote:
ChristenUnie van 5 naar 5
5
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_23130421
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:09 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

5
1 2 3 4 (5) 6 7 8 9 10...

Idd.
pi_23130443
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:09 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

5
In vergelijking met de vorige peiling van meneer De Hond.
pi_23130501
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:11 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

In vergelijking met de vorige peiling van meneer De Hond.
Ik vind het vreemd dat die relatief zo veel stijgen...
pi_23130530
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:13 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Ik vind het vreemd dat die relatief zo veel stijgen...
Ik maak me meer zorgen om de PvdA.
Maar ze zijn aan het schuiven met standpunten, iig iets de goede kant op.
pi_23130898
Over een maandje mag hij de handen dichtknijpen als hij er 3 heeft.

Toch altijd wel leuk om te zien, die schommelingen.
Zijn "de moslims" weer in de negatieve publiciteit, dan stijgt Wilders enorm. Nadat de rust is teruggekeerd stuiterd hij net zo hard weer naar beneden.

Mooi volk, die nederlanders
pi_23130930
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:25 schreef Hymn het volgende:

Mooi volk, die nederlanders
Daarom moet het kiesstelsel ook anders, zoiets als bij de Senate in de VS is wel handig.
pi_23131193
ah, een soort districtenstelsel dus

ik vind dat geen goed idee, iedere door de kiezer uitgebrachte stem moet dezelfde waarde hebben, kunnen meetellen in het eindtotaal

wbt onze variant vd Senaat (Eerste Kamer): daar kan je de leden ervan bij ons niet rechtstreeks kiezen... dat vind ik jammer, daarvoor moeten rechtstreekse verkiezingen ook worden uitgeschreven
pi_23131311
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:39 schreef zakjapannertje het volgende:
ah, een soort districtenstelsel dus

ik vind dat geen goed idee, iedere door de kiezer uitgebrachte stem moet dezelfde waarde hebben, kunnen meetellen in het eindtotaal

wbt onze variant vd Senaat (Eerste Kamer): daar kan je de leden ervan bij ons niet rechtstreeks kiezen... dat vind ik jammer, daarvoor moeten rechtstreekse verkiezingen ook worden uitgeschreven
Ik had het over het steeds wisselen van (1/3)e van de hele Senate om de twee jaar. Dan heb je minder last van hypes enzo.

-edit-

Was een beetje onduidelijk dus in me post.
pi_23131476
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:46 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Ik had het over het steeds wisselen van (1/3)e van de hele Senate om de twee jaar. Dan heb je minder last van hypes enzo.

-edit-

Was een beetje onduidelijk dus in me post.
hmm, dan krijg je wel mogelijk minder uitvoering/zekerheid van beleid want ipv om de vier jaar om de twee jaar dan heb je mogelijk coalitiebesprekingen dat botst met ons partijenstelsel, waarin meer dan 2 partijen grote macht kunnen krijgen
pi_23131494
Dat zeg ik al maanden: Wilders is een zeer groot gevaar voor de VVD.
pi_23131525
quote:
De Hond gaat anders te werk dan Inter/View-NSS. Bij de laatste peilt men via de zogenoemde spontane herinnering, waarbij de ondervraagde de partijen waaruit kan worden gekozen niet krijgt voorgelegd. De Hond gebruikt de 'geholpen' aanpak. Hij noemt alle mogelijke partijen en legt dus ook een keuze voor de Groep Wilders voor.
Wat ik dus ook al vele maanden zeg.
pi_23131585
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 22:54 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

hmm, dan krijg je wel mogelijk minder uitvoering/zekerheid van beleid want ipv om de vier jaar om de twee jaar dan heb je mogelijk coalitiebesprekingen dat botst met ons partijenstelsel, waarin meer dan 2 partijen grote macht kunnen krijgen
Hehe, owja, maar imo moet het iig wel anders hier of idd in de Eerste Kamer.
pi_23131746
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:34 schreef Stuart het volgende:
De peilingen van Maurice vind ik niet altijd even reel

Reeeler dan die van InterviewNSS.
pi_23131756
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 21:58 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Zie persbericht.
Perfecte uitleg

De Hond heeft 100% gelijk.
  zaterdag 6 november 2004 @ 23:12:23 #33
42320 Hasjee
Pfffffff....
pi_23131822
Ik begin me ernstige zorgen te maken of wij als Nedeland nog wel serieus genomen worden in het buitenland. Onze eigen minister president aka Harry Potter, een beauty. Wilders heeft alle kenmerken van the beast. Kortom, dit land heeft de uitstralling van een slechte cartoon.
pi_23131890
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 23:08 schreef pberends het volgende:

[..]

Perfecte uitleg

De Hond heeft 100% gelijk.
De Hond is een mediageile hoer, die ik ervan verdenk uit commerciële overwegingen peilingen te manipuleren. Daarbij zet ik vraagtekens bij de wijze waarop hij zijn peilgroep samenstelt; mensen kunnen zichzelf aanmelden op zijn website, kunnen ook weer afhaken wanneer ze dat zelf willen en zijn niet verplicht aan de peiling deel te nemen.

Daarbij: Interview/NSS peilde het meest nauwkeurig
  zaterdag 6 november 2004 @ 23:19:35 #35
5260 Stewie
March on down the field !
pi_23131942
Wat is er eigenlijk met D'66 aan de hand ? Doen die nog mee met wat dan ook ? ik bedoel, die lui zijn éénvijfde van een 'extreme' partij als de SP... Wat brengen zij nu voor iets ? Behalve met elke wind meewaaien om 2 ministers te leveren ?? bij wijze van spreken
pi_23132013
quote:
Wat brengen zij nu voor iets ? Behalve met elke wind meewaaien om 2 ministers te leveren ?? bij wijze van spreken
Behalve dat? Niets.
pi_23132108
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 23:16 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

De Hond is een mediageile hoer, die ik ervan verdenk uit commerciële overwegingen peilingen te manipuleren. Daarbij zet ik vraagtekens bij de wijze waarop hij zijn peilgroep samenstelt; mensen kunnen zichzelf aanmelden op zijn website, kunnen ook weer afhaken wanneer ze dat zelf willen en zijn niet verplicht aan de peiling deel te nemen.

Daarbij: Interview/NSS peilde het meest nauwkeurig
De Hond peilt het eerlijkst en is het snelst met de trentzettingen.
pi_23132161
quote:
Door Varkraj - zaterdag 6 november 2004 @ 23:21

Wordt de VVD nu samen met D66 de 'kleine liberale partijen'?
pi_23132190
Tuurlijk is de Hond mediageil, maar dat is elke opiniepeiler.
  zaterdag 6 november 2004 @ 23:55:33 #40
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_23132598
nou ja, hun achterban, de werkgevers en het parlement moeten er wel mee instemmen, maar ik verwacht geen grote problemen, het is nu wat bij- en afgeschaafd, wat er eerder werd voorgesteld
pi_23133057
Wilders zakt idd wel weer wanneer de hype over is .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_23133216
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:23 schreef du_ke het volgende:
Laten de rechtse partijen maar lekker verdeeld raken
pi_23133271
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:23 schreef du_ke het volgende:
Bij elk negatief Islamitisch Marokkaans nieuwsbericht krijgt hij er een zeteltje bij..dat worden er dan heel veel

en vergeet ook de kwestie' Turkije niet ... Jan Peter kan het nu echt wel vergeten om de Nederlanders 70 miljoen moslims door hun strot te duwen zonder dat het CDA daar zetels voor gaat inleveren.

Rechts wordt de komende jaren heel sterk.. en daar ben ik blij om
pi_23133294
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:37 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Bij elk negtief Islamitisch Marokkaans nieuws krijgt hij er een zetekltje bij..dat worden er dan heel veel
En er gaat er een bij de VVD af. Ofwel je houdt 8 zetels wilders over (en elke maand na de verkiezingen stapt er dan 1 uit) en 14 zetels VVD. En dan ben ik blij .
pi_23133307
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

En er gaat er een bij de VVD af. Ofwel je houdt 8 zetels wilders over (en elke maand na de verkiezingen stapt er dan 1 uit) en 14 zetels VVD. En dan ben ik blij .
  zondag 7 november 2004 @ 00:39:55 #47
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133310
Nou de vorige keer was de PvdAllochtoon juist het grootste slachtoffer.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  zondag 7 november 2004 @ 00:41:48 #48
19902 Hymn
CG Artist
pi_23133347
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:37 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

Bij elk negtief Islamitisch Marokkaans nieuws krijgt hij er een zetekltje bij..dat worden er dan heel veel
En twee weken na die gebeurtenis zakt zijn hoeveelheid zetels sneller in dan een pudding op een drumstel terwijl de gehele jostiband op dat ding staat te rossen.

En dan zeggen ze dat Kerry een flip/flop is :')
pi_23133374
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:39 schreef PJORourke het volgende:
Maar nu zal de Volkspartij voor Volksverlakkerij en Dramatiek z'n wonden moeten likken.
pi_23133378
quote:
Nu worden die alleen maar groter .

Ofwel je wordt als rechts opgescheept met een ruziepartij en wat splinters het is maar waar je blij mee bent.
pi_23133395
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:41 schreef Hymn het volgende:

[..]

En twee weken na die gebeurtenis zakt zijn hoeveelheid zetels sneller in dan een pudding op een drumstel terwijl de gehele jostiband op dat ding staat te rossen.

En dan zeggen ze dat Kerry een flip/flop is
even de PvdA zetels in de gaten houden nu de grote Leo de W heeft ingebonden ...
pi_23133413
quote:
Vind je het verkeerd dat een politieke partij het welzijn van alle burgers wilt bevorderen?
Of vind je dat allochtonen eigenlijk niet meetellen....beetje 2derangs ballast ?
pi_23133416
De vakbonden en de oppositie hebben het kabinet op de knieen gekregen - dat gaat ze zeker stemmen opleveren.
pi_23133466
VVD rechts m'n reet. De VVD is gewoon bijna net zo links als D66.
  zondag 7 november 2004 @ 00:47:29 #55
19902 Hymn
CG Artist
pi_23133492
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:43 schreef Koos Voos het volgende:

[..]

even de PvdA zetels in de gaten houden nu de grote Leo de W heeft ingebonden ...
De PvdA is alles behalve interessant.
De enige partijen die op dit moment interessant zijn, zijn de VVD die zijn zetels sneller weg gevreten ziet worden dan een bigmac in de handen van het koekiemonster, en de partij Wilders die zijn zetels sneller op en neer ziet gaan waarbij een tsunami in de sahara verbleekt.
pi_23133499
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:46 schreef pberends het volgende:
VVD rechts m'n reet. De VVD is gewoon bijna net zo links als D66.
Heel rechts dus
  zondag 7 november 2004 @ 00:55:11 #57
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133658
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:44 schreef Bluesdude het volgende:
Vind je het verkeerd dat een politieke partij het welzijn van alle burgers wilt bevorderen?
Of vind je dat allochtonen eigenlijk niet meetellen....beetje 2derangs ballast ?
Ze horen geen voorkeursbehandeling te krijgen. En een partij die speciaal mikt op deze doelgroep vertrouw ik net zo min als de fictieve Partij van Verkrachters en Moordenaars. (Ik vergelijk de PvdA daar dus niet mee, voordat iemand daar over gaat zeiken).

Het welzijn van alle burgers staat bij de PvdA vrij laag op de agenda. Anders zouden ze wel voor de financien van de middengroepen kiezen in plaats van een uitzuigbeleid ten gunste van ambtenaren, "gesubsidieerde pisnichten" (Theo bedankt) en de "onderklasse".
  zondag 7 november 2004 @ 00:56:14 #58
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133681
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:47 schreef Hymn het volgende:
De PvdA is alles behalve interessant.
De enige partijen die op dit moment interessant zijn, zijn de VVD die zijn zetels sneller weg gevreten ziet worden dan een bigmac in de handen van het koekiemonster, en de partij Wilders die zijn zetels sneller op en neer ziet gaan waarbij een tsunami in de sahara verbleekt.
Maw, die De Hond is weer aan het klooien en ondertussen spammem we met z'n allen een heel topic vol.
pi_23133700
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:55 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En een partij die speciaal mikt op deze doelgroep
Vertel, de PvdA heeft een apart program voor allochtonen ?
  zondag 7 november 2004 @ 00:59:14 #60
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133745
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:57 schreef Gallo het volgende:
Vertel, de PvdA heeft een apart program voor allochtonen ?
De PvdA heeft een programma dat er op is afgestemd zoveel mogelijk moslims naar de stembus te krijgen. Kijk maar naar hun avances naar de Turken met de Europese verkiezingen.
  zondag 7 november 2004 @ 00:59:17 #61
19902 Hymn
CG Artist
pi_23133746
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:56 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Maw, die De Hond is weer aan het klooien en ondertussen spammem we met z'n allen een heel topic vol.
Dat wel, de hond is net zo betrouwbaar als de haren op Bos zn kont.
Maar wat wel vrij zeker is dat wanneer Wilders stijgt, de VVD daalt.

De VVD als oppositiepartij, lijkt mij interessant.
Ben benieuwd tegen welke heilige huisjes de VVD dan tegenaan gaat trappen
  zondag 7 november 2004 @ 01:00:36 #62
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133774
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:59 schreef Hymn het volgende:
Dat wel, de hond is net zo betrouwbaar als de haren op Bos zn kont.
Maar wat wel vrij zeker is dat wanneer Wilders stijgt, de VVD daalt.

De VVD als oppositiepartij, lijkt mij interessant.
Ben benieuwd tegen welke heilige huisjes de VVD dan tegenaan gaat trappen
Dat zeiden ze bij Fortuyn ook, en zie: de PvdA verloor het meest. Zou ook het CDA kunnen zijn, als Wilders de verkiezingen haalt tenminste, want dat is met onze minderheden niet meer zo zeker.
pi_23133778
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:55 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ze horen geen voorkeursbehandeling te krijgen. En een partij die speciaal mikt op deze doelgroep vertrouw ik net zo min als de fictieve Partij van Verkrachters en Moordenaars. (Ik vergelijk de PvdA daar dus niet mee, voordat iemand daar over gaat zeiken).
Die krijgen ze ook niet..maar jij neigt ernaar autochtonen een voorkeursbehandeling te geven..
en je vergelijking slaat nergens op.....
pi_23133799
Je zag echter ook dat de PvdA haar kiezers binnen no time weer terug had en ook niet meer kwijt raakte terwijl de VVD op een totaal dwaalspoor is gekomen.
pi_23133813
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:59 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kijk maar naar hun avances naar de Turken met de Europese verkiezingen.
Dus de VVD houdt de deur open voor de allochtone kiezers ?
  zondag 7 november 2004 @ 01:05:35 #66
19902 Hymn
CG Artist
pi_23133855
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat zeiden ze bij Fortuyn ook, en zie: de PvdA verloor het meest. Zou ook het CDA kunnen zijn, als Wilders de verkiezingen haalt tenminste, want dat is met onze minderheden niet meer zo zeker.
Wilders pakt waarschijnlijk stemmers van alle partijen, maar als de hele 'wij hollanders, hunnie moslim *oeg*' hype is overgewaaid zullen denk ik veel conservatieven naar Wilders gaan. Aangezien de VVD praktisch een laten-we-rechts-van-het-midden-gaan-zitten-en-we-noemen-ons-liberaal-terwijl-we-gewoon-conservatief-zijn partij achtig iets is zullen daar flinke klappen vallen.

denk ik, okee
  zondag 7 november 2004 @ 01:05:42 #67
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133861
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:00 schreef Bluesdude het volgende:
Die krijgen ze ook niet..maar jij neigt ernaar autochtonen een voorkeursbehandeling te geven..
en je vergelijking slaat nergens op.....
Onzin. Klets niet. Leg me geen woorden in de mond. Ik nijg ernaar het sociale stelsel zo veel mogelijk af te breken, ambtenaren af te laten vloeien en de belastingen te verlagen. Dat beleid is gericht op werkende mensen, van alle soorten en rassen etc.

Verder is mijn beleid er op gericht zo veel mogelijk onderontwikkeld volk buiten de deur te houdne of het land uit te smijten. Helaas kan dat niet met de Tokkies, maar ik zou het graag doen.

Mijn ervaring met de PvdA in Amsterdam is dat er een systeem van voorkeursbehandeling t.o.v. minderheden was, en dat dat systeem het hele publieke leven in de stad verrot heeft. Kijk maar naar de aanstelling van bv. mevrouw Belliot. Met een andere huidskleur was ze geen stadsdeelvoorzitter geworden.
pi_23133867
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Heel rechts dus
D66 is niet heel rechts... Zoveelste onzinopmerking van SCH.
pi_23133880
quote:
Op zondag 7 november 2004 00:59 schreef PJORourke het volgende:

De PvdA heeft een programma dat er op is afgestemd zoveel mogelijk moslims naar de stembus te krijgen. Kijk maar naar hun avances naar de Turken met de Europese verkiezingen.
De PvdA heeft ook een programma die afgestemd is zoveel mogelijk niet-moslims als stemmer te werven.
Waarom die fixatie van je op moslims?
  zondag 7 november 2004 @ 01:06:52 #70
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133887
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:02 schreef du_ke het volgende:
Je zag echter ook dat de PvdA haar kiezers binnen no time weer terug had en ook niet meer kwijt raakte terwijl de VVD op een totaal dwaalspoor is gekomen.
Ja, als je incompetent optreedt in de formatie en vervolgens mooi weer speelt in de oppositie kom je helaas vrij ver in dit land.
  zondag 7 november 2004 @ 01:07:22 #71
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133900
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:06 schreef Bluesdude het volgende:
De PvdA heeft ook een programma die afgestemd is zoveel mogelijk niet-moslims als stemmer te werven.
Waarom die fixatie van je op moslims?
Jij fixeert je er op hoor, ik niet.
pi_23133920
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:05 schreef PJORourke het volgende:

Mijn ervaring met de PvdA in Amsterdam is dat er een systeem van voorkeursbehandeling t.o.v. moslims was, en dat dat systeem het hele publieke leven in de stad verrot heeft. Kijk maar naar de aanstelling van bv. mevrouw Belliot. Met een andere huidskleur was ze geen stadsdeelvoorzitter geworden.
Dat is jouw selectieve kijk op de PvdA in Amsterdam, ingegeven door een hekel aan moslims.
Maar ... wat heeft huidskleur ermee te maken ?
  zondag 7 november 2004 @ 01:11:26 #73
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23133956
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:08 schreef Bluesdude het volgende:
Dat is jouw selectieve kijk op de PvdA in Amsterdam, ingegeven door een hekel aan moslims.
Maar ... wat heeft huidskleur ermee te maken ?
Leg me geen woorden in de mond, mannetje. Ik heb geen hekel aan moslims, ik heb een hekel aan onderontwikkelde mensen. En een heleboel zijn helaas moslim.

Wat huidskleur met kwaliteit en capaciteit te maken heeft moet je de PvdA vragen, die per se een zwarte stadsdeeldirecteur in de Bijlmer moesten hebben. Een ander zou het waarschijnlijk niet kunnen.
pi_23133972
Peiling: Groep Wilders op 4 zetels

Uitgegeven: 6 september 2004 20:35

Bron : http://nu.nl/news.jsp?n=401878&c=11
Als één persoon lijdt aan waanvoorstellingen heet het krankzinnigheid, als er meer mensen aan lijden is het een godsdienst.
pi_23134028
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:11 schreef PJORourke het volgende:

Wat huidskleur met kwaliteit en capaciteit te maken heeft moet je de PvdA vragen, die per se een zwarte stadsdeeldirecteur in de Bijlmer moesten hebben. Een ander zou het waarschijnlijk niet kunnen.
Jij begint erover...dus vraag ik het aan jou..
Er is niks mis mee om een afspiegeling van de bevolking in de bestuurslagen na te willen streven.
CDA en de VVD zijn daarmee eens in principe.
Jij suggereert dat dit ten koste gaat van kwaliteit....ik denk van niet..
  zondag 7 november 2004 @ 01:21:31 #76
19902 Hymn
CG Artist
pi_23134102
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:11 schreef PJORourke het volgende:
Dat is toch niet zo raar?
Het lijkt mij niet dat wanneer je Mohammed Slaslik promoveert tot burgemeester in Urk je veel vrolijke gezichten zult treffen.
Niks mis met een afspiegeling van het stadsdeel/dorp mits die persoon geen kromme dingen in de naam van God/Allah/Barbie heeft gedaan of andere obscure dingen zoals Ken aanbidden etc.
  zondag 7 november 2004 @ 01:22:35 #77
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23134119
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:15 schreef Bluesdude het volgende:
Jij begint erover...dus vraag ik het aan jou..
Er is niks mis mee om een afspiegeling van de bevolking in de bestuurslagen na te willen streven.
CDA en de VVD zijn daarmee eens in principe.
Jij suggereert dat dit ten koste gaat van kwaliteit....ik denk van niet..
Jij begint over moslims en allochtonen in deze.

Het gaat zeker ten koste van de kwaliteit, en sterker nog: vaak zijn er niet eens serieus te nemen kandidaten. Zo heeft het stadsdeel zuid-oost maandenlang zonder stadsdeeldirecteur gezeten, voordat ze er eentje hadden gevonden die zwart was. Dat gaat zeker ten koste van de prestaties.

Er is genoeg mis met een voorkeursbehandeling van mensen als het gaat om hun ras of sekse. Niemand wil een excuustruus of troetelturk zijn of hebben. De beste kandidaat moet de functie krijgen, "gelijke geschiktheid" is een theoretisch concept dat verzonnen is om de hele zaak wettelijk recht te breien en niet in de knoop te komen met de discriminatiewetgeving als het om bv. de heteroseksuele blanke man gaat.
  zondag 7 november 2004 @ 01:24:04 #78
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23134132
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:21 schreef Hymn het volgende:
Dat is toch niet zo raar?
Het lijkt mij niet dat wanneer je Mohammed Slaslik promoveert tot burgemeester in Urk je veel vrolijke gezichten zult treffen.
Niks mis met een afspiegeling van het stadsdeel/dorp mits die persoon geen kromme dingen in de naam van God/Allah/Barbie heeft gedaan of andere obscure dingen zoals Ken aanbidden etc.
Vind jij het dan in orde dat hoger gekwalificeerde mensen die toevallige geen zwarte huidskleur hadden verworpen werden voor die functie en de Bijlmer feitelijk met een mindere kandidaat genoegen moest nemen?
pi_23134139
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:22 schreef PJORourke het volgende:

Jij begint over moslims en allochtonen in deze.
Zeg..jij begon met PvdAllochtonen..en daarna over moslims..
Okee...verder.. we zijn offtopic..
  zondag 7 november 2004 @ 01:25:31 #80
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23134156
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:24 schreef Bluesdude het volgende:
Zeg..jij begon met PvdAllochtonen..en daarna over moslims..
Okee...verder.. we zijn offtopic..
Geen aanteigingen meer?
  zondag 7 november 2004 @ 01:28:40 #81
19902 Hymn
CG Artist
pi_23134202
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:24 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Vind jij het dan in orde dat hoger gekwalificeerde mensen die toevallige geen zwarte huidskleur hadden verworpen werden voor die functie en de Bijlmer feitelijk met een mindere kandidaat genoegen moest nemen?
Positieve discriminatie is voor mensen zonder een ruggegraat, dat hoort absoluut niet.
Maar voor burgemeester etc kijk je niet alleen naar die persoons cv , je kijkt ook of die persoon wel 'aansluit' bij zon buurt/dorp.
Je stelt geen satanist aan in een extremistisch christelijk dorp alleen vanwege het feit dat zn cv bestrooit is met glitters.

Liever iemand met een iets mindere cv die wel aansluit bij zn schapen dan iemand met een fantastische cv die zn schapen ziet als een stel achterlijke.

Alles in extreme maten getypt natuurlijk
  zondag 7 november 2004 @ 01:31:10 #82
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23134233
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:28 schreef Hymn het volgende:
Positieve discriminatie is voor mensen zonder een ruggegraat, dat hoort absoluut niet.
Maar voor burgemeester etc kijk je niet alleen naar die persoons cv , je kijkt ook of die persoon wel 'aansluit' bij zon buurt/dorp.
Je stelt geen satanist aan in een extremistisch christelijk dorp alleen vanwege het feit dat zn cv bestrooit is met glitters.

Liever iemand met een iets mindere cv die wel aansluit bij zn schapen dan iemand met een fantastische cv die zn schapen ziet als een stel achterlijke.

Alles in extreme maten getypt natuurlijk
OK, maar een goede kandidaat verwerpen vanwege zijn of haar huidskleur terwijl er nog geen zwarte kandidaat gevonden is is werkelijk belachelijk.
  zondag 7 november 2004 @ 01:34:46 #83
19902 Hymn
CG Artist
pi_23134283
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

OK, maar een goede kandidaat verwerpen vanwege zijn of haar huidskleur terwijl er nog geen zwarte kandidaat gevonden is is werkelijk belachelijk.
Tuurlijk, die persoon die de sollicaties afhandelde moeten ze gewoon een trap onder de kant geven en dan stiekem doen alsof je hem een gouden handdruk wil geven maar dan hem gewoon knetterhard in de kloten trappen.
  zondag 7 november 2004 @ 01:43:10 #84
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_23134430
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:34 schreef Hymn het volgende:
Tuurlijk, die persoon die de sollicaties afhandelde moeten ze gewoon een trap onder de kant geven en dan stiekem doen alsof je hem een gouden handdruk wil geven maar dan hem gewoon knetterhard in de kloten trappen.
Maar wissel nu eens blank en zwart om in dit hele verhaal. Dan heb je een rel die ze in de politiek niet snel zouden vergeten.
  zondag 7 november 2004 @ 01:45:59 #85
19902 Hymn
CG Artist
pi_23134481
quote:
Op zondag 7 november 2004 01:43 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Maar wissel nu eens blank en zwart om in dit hele verhaal. Dan heb je een rel die ze in de politiek niet snel zouden vergeten.
tsja, welkom in nederland zou ik zeggen

Gedoogde discriminatie
  zondag 7 november 2004 @ 11:02:26 #86
107553 trashcaneurope
the battle goes on............
pi_23137263
Wat een eeuwigheidswaarde zal deze peiling hebben; in deze roerige tijd moeten we ons laten voorliegen over opiniepeilingen. Laat me niet lachen, dit riekt naar boerenbedrog. Nog één slachtpartij en Nederland is definitief de weg kwijt. Is er dan nog iemand met leiderscapaciteiten die nog durft regeren?
  zondag 7 november 2004 @ 11:15:04 #87
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_23137415
quote:
Op zondag 7 november 2004 11:02 schreef trashcaneurope het volgende:
Is er dan nog iemand met leiderscapaciteiten die nog durft regeren?
Of hij écht leiderscapaciteiten heeft weet ik niet, maar dat vind ik iig niet van Balkenende.
Wilders is al ondergedoken, dus mocht hij met de volgende verkiezingen veel zetels verdienen, dan kan je van hem alles gaan verwachten denk ik zo...
pi_23138576

Foutje van De Hond, hij zet bij TK2003 de VVD op 27 zetels, maar de SP (Die Ali Lastpak verloor) wel op 9 zetels.
pi_23139254
Dries van Agt noemde de partij van Geert Wilders ultra-rechts

Wat is het toch een heerlijke demagoog.
pi_23139774
Die laatste 6 Wilders zetels lijken bij D66 en de PvdA weg te komen...
pi_23143932
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:38 schreef Speth het volgende:
Die laatste 6 Wilders zetels lijken bij D66 en de PvdA weg te komen...
Dat kan je denk ik niet zo zeggen. Ze kunnen net zo goed van de VVD en CDA komen, die nog steeds flink op verlies staan vergeleken met de laatste verkiezingen. Ik gok overigens dat Wilders zijn zetels bji alle grote partijen ophaalt, met de nadruk op VVD, PvdA en LPF.
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
pi_23144258
quote:
Op zondag 7 november 2004 16:47 schreef Potus het volgende:

[..]

Dat kan je denk ik niet zo zeggen. Ze kunnen net zo goed van de VVD en CDA komen, die nog steeds flink op verlies staan vergeleken met de laatste verkiezingen. Ik gok overigens dat Wilders zijn zetels bji alle grote partijen ophaalt, met de nadruk op VVD, PvdA en LPF.
Eerder bij het CDA vandaan, dan de PvdA.
pi_23144374
quote:
Op zondag 7 november 2004 16:47 schreef Potus het volgende:

[..]

Als je naar de laatste 2 peilingen kijkt, zie je dat de VVD niet op verlies staat, maar de PvdA en D66 wel, terwijl Wilders op winst staat. Het kan natuurlijk zijn dat ze doorgeschoven zijn naar de VVD, terwijl die aan de andere kant kiezers verliest, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk
pi_23144530
Dit is wat De Hond er zelf over zegt (vergelijking met de laatste verkiezingen):
quote:
Bijna de helft van degenen die in 2003 LPF hebben gestemd geven nu aan Groep Wilders te stemmen. Onder degenen die VVD hebben gestemd is dat een kwart. Bij de CDA kiezers uit 2003 geeft nu 10% aan de Groep Wilders te zullen stemmen. Van de PvdAkiezers uit 2003 is dat 3%.

Van alle Nederlandse kiezers geeft inmiddels 27% aan dat de Groep Wilders een kans heeft op hun stem. Daarmee ligt de Groep Wilders op hetzelfde niveau als het CDA Dat was vorige week nog 19%! Van de LPF-ers uit 2003 geeft 60% aan de Groep Wilders een kans te geven. Bij de VVD-kiezers uit 2003 geeft bijna 50% het aan en van de CDA-kiezers is dat bijna 30%!
Wat ook wel een interessante tabel is, is hoeveel kans de partijen maken op de stem van de kiezer. Het CDA staat hier pas op de vierde plek, de VVD nog lager!

Partijen die kans maken op een stem:

PvdA - 38 %
SP - 28 %
Wilders - 27 %
CDA - 25 %
VVD - 21 %
GroenLinks - 21 %
D66 - 12 %
LPF - 8 %
ChrUnie - 7 %

http://www.peil.nl/?1310
pi_23144620
quote:
Op zondag 7 november 2004 17:07 schreef Speth het volgende:

[..]

Als je naar de laatste 2 peilingen kijkt, zie je dat de VVD niet op verlies staat, maar de PvdA en D66 wel, terwijl Wilders op winst staat. Het kan natuurlijk zijn dat ze doorgeschoven zijn naar de VVD, terwijl die aan de andere kant kiezers verliest, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk
Wat Kozzmic zegt, dus. Klinkt logischer dan de door jouw geopperde verschuiving van PvdA en D66 naar Wilders.
Maar aan de andere kant: Maurice do Hond is toch die extreem linkse opiniepeiler die zijn peilingen zo bij elkaar liegt dat hij alleen maar goed nieuws voor de PvdA laat zien? Tenminste dat heb ik sommige posters hier nog wel eens zien schrijven...
Amerikalog.com - Voor al mijn dagelijks nieuws over de Amerikaanse verkiezingen.
  zondag 7 november 2004 @ 17:21:20 #96
104660 N.E.O.R.E.J.
Audere est facere
pi_23144647
http://www.politiekebarometer.nl/

Deze site geeft wel een heel ander beeld! Het verschil zit in de vraagstelling. Politieke barometer: "Hoe ga je stemmen" en De Hond: "welke partij zou je stem kunnen krijgen".
pi_23144785
Maar waar zou het verschil tussen die twee methoden dan vandaan komen?
pi_23144786
quote:
Op zondag 7 november 2004 17:21 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
http://www.politiekebarometer.nl/

Deze site geeft wel een heel ander beeld! Het verschil zit in de vraagstelling. Politieke barometer: "Hoe ga je stemmen" en De Hond: "welke partij zou je stem kunnen krijgen".
Ik geloof niet dat deskundigen er uit zijn wat de betere vraagstelling is. Maar het leidt wel tot verschillende staatjes inderdaad.
  zondag 7 november 2004 @ 17:30:43 #99
104660 N.E.O.R.E.J.
Audere est facere
pi_23144837
quote:
Op zondag 7 november 2004 17:27 schreef Speth het volgende:
Maar waar zou het verschil tussen die twee methoden dan vandaan komen?
Methodologisch is het volgens mij beide verantwoord. Je bent alleen bij de vraagstelling van de politieke barometer iets terughoudender. En gezien het verschil niet zo'n klein beetje ook.
  zondag 7 november 2004 @ 17:31:59 #100
104660 N.E.O.R.E.J.
Audere est facere
pi_23144854
Daarbij denk ik dat De Hond wat commercieler denkt en met dit soort berichtjes aardig kan scoren. Genoeg stof voor een discussie in ieder geval!
pi_23144986
quote:
Op zondag 7 november 2004 17:27 schreef Potus het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat deskundigen er uit zijn wat de betere vraagstelling is. Maar het leidt wel tot verschillende staatjes inderdaad.
Bovendien zoals Sidekick zei gebruikt de Hond een niet represenatieve groep mensen en corrigeert hij de uitslag dan op basis van eerdere peilingen. Dat lijkt me op z'n zachtst gezegd iets minder betrouwbaar dan een peiling onder een representatieve doelgroep.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 7 november 2004 @ 17:40:43 #102
104660 N.E.O.R.E.J.
Audere est facere
pi_23145035
Inderdaad! Hij haalt zijn gegevens binnen via internet. Jongeren vindt je meer op het internet dan ouderen, waardoor de groep niet representatief. En trouwens er wordt niet eens gekeken of je 18 bent.
pi_23145096
Op naar de absolute meerderheid in het parlement.
Nederland zal er van opknappen
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_23148296
quote:
Op zondag 7 november 2004 13:09 schreef pberends het volgende:
Dries van Agt noemde de partij van Geert Wilders ultra-rechts

Wat is het toch een heerlijke demagoog.
Van Agt haalt uit naar Balkenende en Wilders

Sukkel
pi_23148394
quote:
Op zondag 7 november 2004 17:40 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:
Inderdaad! Hij haalt zijn gegevens binnen via internet. Jongeren vindt je meer op het internet dan ouderen, waardoor de groep niet representatief. En trouwens er wordt niet eens gekeken of je 18 bent.
Schijnbaar wel, vergeleken met NIPO zit de Hond er niet ver naast. Maar hij is wel het eerste met bewegingen onder kiezers.
pi_23149367
Mensen dit zijn paar peilingen.... Die wilders gaat namelijk veel meer zetels krijgen.
Wilders is nog niet bekend bij jan met de pet en als de jan met de pet weet ie ome Wilders is, dan gaan ze ook op Wilders stemmen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 7 november 2004 @ 21:15:41 #107
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_23150245
Het wordt echt de hoogste tijd dat die De Hond gedwongen wordt om te stoppen met zijn nietszeggende opiniepeilingen. Zijn onderzoek is nergens op gebaseerd en iedereen die ook maar iets van statisitek weet maakt gehakt van zijn peilingen. De peiling van Bureau Interview waar Wilders op zeven zetels staat is daarom een veel betrouwbaardere peiling.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zondag 7 november 2004 @ 22:17:39 #108
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_23152256
Al nemen de andere partijen het heldere standpunt van Wilders over, dan blijft nog de vraag of die andere partijen óók bewust hun leven in de waagschaal gaan stellen zoals die Wilders dat momenteel doet...
  zondag 7 november 2004 @ 22:24:38 #109
104660 N.E.O.R.E.J.
Audere est facere
pi_23152582
quote:
Op zondag 7 november 2004 20:45 schreef JohnDope het volgende:
Mensen dit zijn paar peilingen.... Die wilders gaat namelijk veel meer zetels krijgen.
Wilders is nog niet bekend bij jan met de pet en als de jan met de pet weet ie ome Wilders is, dan gaan ze ook op Wilders stemmen.
Misschien indien er nog iemand wordt afgeknald, maar anders niet hoor! Wilders komt met zo'n 6 zetels in 2007 in de kamer en dat is voldoende. Als hij echt 20 zetels zou krijgen, heeft de partij 5 goede kamerleden en voor de rest allemaal incompetente figuren.
pi_23154000
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:24 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:

[..]

Misschien indien er nog iemand wordt afgeknald, maar anders niet hoor! Wilders komt met zo'n 6 zetels in 2007 in de kamer en dat is voldoende. Als hij echt 20 zetels zou krijgen, heeft de partij 5 goede kamerleden en voor de rest allemaal incompetente figuren.
Alles is beter dan die incompetente figuren die er nu zitten
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 7 november 2004 @ 23:36:33 #111
959 opa
De man met de witte shawl
pi_23154487
Peilingen in het algemeen zijn niet betrouwbaar.
En die van Maurice al helemaal niet.

Waar zouden we eik over moeten praten?
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
pi_23154816
quote:
Op zondag 7 november 2004 22:24 schreef N.E.O.R.E.J. het volgende:

[..]

Misschien dat Peter r de Vries zin heeft bij zijn club te komen...?
pi_23155072
Ook al weer gesloten?
pi_23161793
Dat de peiling niet betrouwbaar wordt geacht ligt niet aan de onderzoeker, maar aan degene die de uitslag niet prettig vindt.
Wacht maar af.
De moslim terreur in ons land zal wel voortduren en de partij van Wilders zal alleen maar groeien.
Er ligt een potentieel van minstens 50 zetels onder het ontevreden kiezersvolk, dat heeft Fortuyn wel bewezen.
  maandag 8 november 2004 @ 11:52:06 #115
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_23161847
quote:
Op maandag 8 november 2004 11:49 schreef lionsguy18 het volgende:
Dat de peiling niet betrouwbaar wordt geacht ligt niet aan de onderzoeker, maar aan degene die de uitslag niet prettig vindt.
Nee, de peiling op zich is niet betrouwbaar aangezien de Hond niet exact weet wie aan zijn peiling deelnemen. De peiling is daardoor geen dwarsdoorsnede van de bevolking en daarom niet waardevol en al helemaal niet statistisch significant.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  maandag 8 november 2004 @ 12:03:08 #116
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_23162082
Waar zijn eigenlijk die 25 zetels van Peter R de Vries gebleven?

Iemand ? Maurice ?
If at first you fail, re-define your objective.
  maandag 8 november 2004 @ 13:07:10 #117
16272 dagwaarde
van dag tot waarde
pi_23163576
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:03 schreef abraham het volgende:

Iemand ? Maurice ?
LOL@abraham!
pi_23169615
NIPO heeft Wilders vandaag ook op 19 zetels gepeild, en dit onderzoeksbureau geloof ik wel. De Hond zat er dus nog niet zo ver naast.
pi_23169772
Het is jammer dat het CDA zo´n halfslachtige partij is anders zou een coalitie tussen CDA - CU/SGP - Wilders een mooie coaltie zijn!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 8 november 2004 @ 17:29:53 #120
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23169852
quote:
Op maandag 8 november 2004 12:03 schreef abraham het volgende:

Iemand ? Maurice ?
Vergeet de 10 zetels voor Rob Oukerk ook niet.
Of de 6 zetels voor Nieuwrechts.
pi_23169914
quote:
Op maandag 8 november 2004 17:29 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Vergeet de 10 zetels voor Rob Oukerk ook niet.
Of de 6 zetels voor Nieuwrechts.
Dat zijn momentopnames. Destijds was er sprake van een partij die onder leiding van Peter R. De Vries Den Haag zou gaan bestormen. Dan wordt gepeild hoe het zit met de electorale interesse. Hetzelfde geldt voor Rob Oudkerk. Inmiddels is er geen sprake meer van die partijen of is er in mindere mate sprake van die partijen waardoor ze uit de publiciteit en uit de peilingen verdwijnen.

Michiel Smit heeft natuurlijk zijn eigen ruiten ingegooid.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_23169955
quote:
Op maandag 8 november 2004 17:32 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat zijn momentopnames. Destijds was er sprake van een partij die onder leiding van Peter R. De Vries Den Haag zou gaan bestormen. Dan wordt gepeild hoe het zit met de electorale interesse. Hetzelfde geldt voor Rob Oudkerk. Inmiddels is er geen sprake meer van die partijen of is er in mindere mate sprake van die partijen waardoor ze uit de publiciteit en uit de peilingen verdwijnen.

Michiel Smit heeft natuurlijk zijn eigen ruiten ingegooid.
Precies

Ik word doodziek van die sukkels die de peilingen van de Hond verkeerd uitleggen
pi_23170074
Persoonlijk hoop ik sowieso niet dat de peiling van maurice de hond niet klopt. Een dergelijke party in de nederlandse politiek leidt niet tot oplossingen mensen. Dit zijn louter woorden waarvan zij de daden niet kunnen bewijzen omdat de wet niet alles toestaat en dit ook cker niet van plan is te wijzigen. groep wilders zijn idealen deinsen ook in tegen die van het nederlandse gedachte goed en zal daarmee niet ons nederland bevorderen. Ik sluit me uiteraard aan dat wordt gezegd dat deze coalitie incompetent is en niet besluitvaardig. Er moet verder gekeken worden dan een neus lang is bij terrorisme wat zich niet alleen voordoet bij moslim extremisten. Zo zijn er ook hele vervelende milieu extremisten. Hoe dit op te lossen zal zich in een bolwerk nieuwe procedures moeten uiten waarvan communicatie en beveiliging hoofdzaken zijn.
  maandag 8 november 2004 @ 17:40:29 #124
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23170131
quote:
Op maandag 8 november 2004 17:32 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat zijn momentopnames.
Klopt, maar je hebt er dus niets aan. De Hond heeft een heel grillige populatie blijkbaar, wat de betrouwbaarheid van de peiling niet ten goede komt. Hij kan dan wel als eerste trends aangeven, maar ik zie de peiling van Interview-NSS ook een duidelijke trend weergeven (en die was afgelopen week 2 dagen eerder).
pi_23170240
quote:
Op maandag 8 november 2004 17:40 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Klopt, maar je hebt er dus niets aan. De Hond heeft een heel grillige populatie blijkbaar, wat de betrouwbaarheid van de peiling niet ten goede komt. Hij kan dan wel als eerste trends aangeven, maar ik zie de peiling van Interview-NSS ook een duidelijke trend weergeven (en die was afgelopen week 2 dagen eerder).
De Hond stelt ook vaak vragen die een net wat ander beeld geven en een net wat andere bedoeling hebben. Voorbeeldje: ´Zou u eventueel op de partij van Peter R. De Vries stemmen?´. Dan krijgt zo´n partij meer zetels natuurlijk dan bij een open vraag waar je gewoon een partij moet noemen waarop je gaat stemmen....
  maandag 8 november 2004 @ 17:44:37 #126
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_23170250
quote:
Op maandag 8 november 2004 17:40 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Klopt, maar je hebt er dus niets aan. De Hond heeft een heel grillige populatie blijkbaar, wat de betrouwbaarheid van de peiling niet ten goede komt.
Het maakt in principe niet uit als de samenstelling van de populatie sterk varieert. De crux is dat de populatie groot genoeg (va. 500 personen) moet zijn en dat de populatie via een steekproef verkregen is. Het laatste is waar bijna alle peilers de mist in gaan.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_23323731
20 zetels dus...
dub post
pi_23332363
Nou ja, beter nu dan vlak voor de verkiezingen.
pi_23332831
Dat klopt, al kun je nooit zeggen dat de regering tot het einde van de periode in het zadel blijft. Sommige verlichte geesten zijn ook nog steeds bezig.

(Geenstijl bericht trouwens ook over die site, maar dit is verder offtopic hier)

nog eentje

[ Bericht 15% gewijzigd door Keromane op 15-11-2004 17:45:54 ]
pi_23333136
quote:
Op maandag 15 november 2004 17:24 schreef Gallo het volgende:
Nou ja, beter nu dan vlak voor de verkiezingen.
Inderdaad, met 20 kun je nog niet zo heel veel bereiken, 30 a 35 zetels zou beter zijn.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_23333199
quote:
Op maandag 15 november 2004 17:55 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Inderdaad, met 20 kun je nog niet zo heel veel bereiken, 30 a 35 zetels zou beter zijn.
Hij stemde ook LPF he ?
pi_23333263
quote:
Op maandag 15 november 2004 17:58 schreef Gallo het volgende:

[..]

Hij stemde ook LPF he?
Het lijkt mij logischer dat hij op zichzelf stemde...
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_23333501
quote:
Op maandag 15 november 2004 18:01 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Het lijkt mij logischer dat hij op zichzelf stemde...
Hij moet jij zijn...
  maandag 15 november 2004 @ 19:03:12 #134
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23334611
20 voor Wilders, 16 voor de VVD.

Damn, de VVD zit echt in een diep gat. Eigenlijk al vanaf de enorme verkiezingsnederlaag van mei 2002. De VVD verloor 14 van de 38 zetels. Maar regeringsdeelname deed lijken alsof er niets aan de hand was. De aandacht was dan ook voornamelijk gericht op de PvdA die 22 van de 45 zetels verloor, en dankzij een (korte) oppositieperiode wist de PvdA zich toch vrij goed te herstellen, en te profiteren van de ineenstorting van de LPF. De VVD wist als "betrouwbaar rechts alternatief" maar nauwelijks mee te profiteren met een schamele 4 zetels winst. Natuurlijk hadden ze last van het CDA die tactische stemmen wist te vergaren vanwege de premier-strijd tussen PvdA en CDA. Maar ook nu het CDA het erg slecht doet, weten ze nog niet nieuwe kiezers te trekken. De VVD (met Wilders destijds nog) stond soms op een zetel winst, of een zetel verlies in de peilingen.

Goed, dat is natuurlijk alleen kijken naar de cijfers, maar dat is gewoon de uitkomst van het onbreken van een duidelijke visie en een koers van de VVD. De VVD was altijd de enige rechtse partij van Nederland die de liberale en non-religieuze-conservatieven wist te binden. Maar de laatste jaren is de balans tussen liberalisme en conservatisme zoek bij de VVD. Een balans die nu meer dan ooit nodig is. Wilders (en vroeger de LPF) weet makkelijk een grote groep conservatieve kiezers te binden met een duidelijk verhaal. Maar de VVD zit nog steeds in de spagaat, hopende dat ze toch nog beide groepen kiezers weten te trekken, maar het heeft wel tot gevolg dat beide groepen bang zijn voor de andere "ideologische helft".

Moeten ze dan kiezen voor òf liberalisme òf conservatisme? Nee, een balans tussen de beide groepen is mijn inziens mogelijk, maar het moet duidelijk en concreet zijn om zich te onderscheiden van goed geprofileerde alternatieven zoals Wilders of aan de andere kant D66 / PvdA. Ik hoor het Van Aartsen nog zeggen: Onze koers is duidelijk, die is vooruit. Zo'n houding is funest op langere termijn, en discussie binnen de partij wordt op zo'n manier ook vaak doodgemaakt. Het is ook een van de redenen van de breuk tussen Wilders en de VVD. Wilders had met zijn 10-punten-plan een initiatief genomen om de discussie over de koers aan te zwengelen; het eindigde via een ultimatum. Uiteraard was Wilders ook wel te radicaal voor de VVD, en vooral de diverse solo-acties van Wilders met onhandig taalgebruik waren de reden van de splitsing. Maar na het vertrek heb ik nog geen discussie gezien, ondanks een goede analyse van de VVD-fractie dat het wel nodig is...

Wilders laat enkel zien hoe diep de VVD in een gat zit. Misschien dat ze nu eens echt werk gaan maken om via vernieuwingsdiscussies tot een duidelijke partijkoers komen. Maar dat heb ik het afgelopen jaar eigenlijk al meerdere keren gezegd...
pi_23431515
Volgens mij staat Wilders in de peiling al op 24 zetels.
Hij stijgt elke week en zelfs de winst van de PvdA kalft af.
pi_23431619
Ik zeg het al jaren: Wilders is de ondergang voor de VVD
pi_23431726
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 19:28 schreef pberends het volgende:
En Wilders zorgt door het gegarandeerde mismangement van populistische prutsers voor z'n eigen ondergan en iedereen is blij .
pi_23432074
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 19:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

En Wilders zorgt door het gegarandeerde mismangement van populistische prutsers voor z'n eigen ondergan en iedereen is blij .
Zou kunnen, maar het blijft een fout van de VVD Ze hadden hem fractievoorzitter moeten maken.
  vrijdag 19 november 2004 @ 21:50:58 #139
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_23434881
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 19:50 schreef pberends het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar het blijft een fout van de VVD Ze hadden hem fractievoorzitter moeten maken.
Dan zou de VVD nu op 24 zetels staan, en de rest van de zetels zou naar CDA, PvdA en D66 gaan.
  † In Memoriam † vrijdag 19 november 2004 @ 21:52:43 #140
45013 Aaahikwordgek
Maakt vrienden
pi_23434939
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 19:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

Daarmee verandert het electoraat niet. Of gaan die dan maar bij gebrek aan beter op Wouter Bos stemmen?
Iconen verdwijnen, klonen verschijnen.
Dan ken jij de CDA aanhangers niet.
Fok = bruinhemdenforum, want smilies zijn kaal.
  vrijdag 19 november 2004 @ 23:37:36 #141
89730 Drugshond
pi_23438207
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 19:28 schreef pberends het volgende:
Erg grappig om omgekeerd je gelijk te krijgen... maar wel ironisch....
.
  zaterdag 20 november 2004 @ 01:24:57 #142
89730 Drugshond
pi_23440439
quote:
Op vrijdag 19 november 2004 21:52 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Daarmee verandert het electoraat niet. Of gaan die dan maar bij gebrek aan beter op Wouter Bos stemmen?
Analyse :
Na de meerderheid van coalitie links +80 zetels in de topdagen. Zal links zel zijn overtrokken meerderheid weer kwijtraken (en zeker op langere termijn).

Ik denk Nederland verder gaat polariseren met Amerika en zijn nieuwe/oude koers.
Ik vermoed dat veel mensen zaten te wachten op een nieuwe koers in de wereld. J.Kerry was er eentje van. Heel Nederland heeft voorgeschoteld gekregen dat J.K. een goede kandidaat was, en in alle tijden een beter alternatief is G.W.Bush. Maar goed G.W.bush mag weer 4 jaar zitten, (eerste dreun voor links) met half Nederland een kater. Wat dat betreft was G.Clinton een publieks lieveling bij uitstek (damn goeie president overigens + team).

Het FNV/CNV-Overheid-Werkgevers overleg stond lange in de belangstelling, en het zag er naar uit dat het een langslepend conflict zou worden. Juist door deze harde opstelling van alle partijen heeft de kracht aan linkse-zijde flink doen toenemen (tot. 80 zetels). Maar toen Balkenende een (schijnbare) oplossing aandroeg. Viel er toch weer met alle partijen te praten en tot een overeenkomst te komen. J.P had namelijk geen zin in een herhaling van zetten zoals in de jaren '80, en heeft voor het linkse gevaar en de bijbehorende (zeer gepaste) volkswoede eieren voor zijn geld gekozen.
Dit was indirect de doodsteek voor de VVD, omdat diplomatiek gezien er wel een oplossing was in het gehele conflct. Niemand weet nu eigenlijk wat nu het prijskaartje was voor deze pleister, wat dat betreft was het afloop van het conflict, in een vloek en een zucht voorbij. Heeft het PVDA hiervan geprofiteerd ? Deze winst zou ideaal zijn voor de PVDA als er morgen verkiezingen zijn maar die liggen nog ver in het verschiet.

De moord op Theo van Gogh heeft de multi-culturele samenleving nog verder uit elkaar gedreven.
De moord achter Theo v G en de methodiek daar achter zat maakt de politieke beantwoording van deze politiek zeer complex. Hoe kun je van een steeds meer liberaliserende coalitie verwachten dat mensen steeds individueler de juiste beslissingen kunnen maken (of durven te nemen). Als ik nu terugkijk zie ik anno 2004 een heel andere samenleving dan anno 1970. De gehele maatschappij is veel mondiger/directer geworden. En de waardering voor rechtshandhaving is nu verder weg dan ooit. Door de moord op Theo van Gogh, heeft de samenleving pas echt een zonnestraal ontvangen van waar extreme extremisten toe in staat zijn (vergetende de moorden op Ad Kosto, H. Janmaat, zelfs P.Fortyun). In tegenstelling daarvan is de huidige reflectie de herhalingsbeelden van New York / Madrid van hetgeen wat ons zou kunnen treffen. Hoe overtrokken deze moord ook in de media gebracht is (tientallen ME busjes, ziekenwagens, en BBE teams en nood-crisisteams) : Het nieuwsfeit dat vanuit religeuze overwegingen iemand was vermoord was denk ik de grootste schok in Nederland. Ineens was iedereen weer bij de les.
En op dit moment is de situatie dat 2 kamerleden + 1 burgermeester + 1 wethouder (corect me if i am wrong) 24 uurs beveiliging hebben gekregen (voor hoelang eigenlijk ?).
Dat is een situatie die voor mij wereldvreemd is. De wereld ziet er in 2004 bijna surealistisch uit.
Neemt niet weg dat G.Wilders veel proteststemmen wint van het volk, net zoals de PVDA dat heeft gedaan tijdens de vakbonden crisis.

Wat nu ?.
Ik merk op fok een fundamentele stroming die naar extremisme wijst (welke richting maakt me nog niet niet eens zoveel uit). Met een mondigere taal die ik destijds in de jaren '70-80 had verwacht. Of je nu links/rechts of een fundi bent ze zijn allemaal even fout te noemen. De uitbelichting van juist die ene extremistische moord op TvG (top score FOK!Posts) die door een fundi moslim is gepleegd is werkelijk overtrokken te noemen. Wellicht niet helemaal omdat schijnbaar Mohammed B ook banden had met een groter netwerk.
  • Hoe zou deze moord in de media zijn gebracht (ook achteraf) als het hier een (individuele) gek betrof met een vuurwapen en 2 messen. (Hetzelfde of toch anders ?!).
    Over dat laatste heb ik vraagtekens. . . . . . .

Mijjn mening is dat de waarheid ergens in het midden ligt. Geef de samenleving een doel om voor te werken (hoe moeilijk dit ook klinkt). Kunnen we als samenleving nog door dezelfde deur ?!
    Anno 1970 : Had ik "Ja" geroepen ('zeker na het molukkers debacel bij Wijster')
    Anno 2004 : Twijfel ik, en voel ik me schuldig ........ (waarom ?, op wie ? , waardoor ?) misschien wel omdat we genetisch afstammen van de apen maar schijnbaar niks van onze geschiednis opsteken. En ik heb geen zin in een volksopstand (als uitlaatklap). En de meeste mensen (allochtoon en allochtonen) willen dat ook niet !!!!

Hoe precair de gespreken nu verlopen er is in ieder geval een dialoog tot stand gekomen, en dit beschouw ik nog wel als de grootste winst in de huidige patstelling. Nu maar hopen dat we kunnen geven en nemen (ook op geloofsvlak te zien). Als we deze cijfers eerlijk in beschouwing zouden mogen nemen zouden we ook uit moeten kijken naar de gewelds/criminaliteitcijfers in andere landen. Ik denk dat wat samenlevingsgevoel betreft de islamitische landen toch wel sterk in het voordeel zijn. Maar als de dialoog of het resultaat daarvan negatief uit durft te pakken (voor de veiligheid als geheel) dan denk ik dat G.Wilders zijn zege zo goed als binnen heeft. Zeker als de bevolking de volmacht geeft om een deel van het liberaliserings proces om te buigen naar een conservatief proces.

Het toekomstig eind/slot akkoord zal wel een rekening voor de burgers worden, met vrijheid tot gevolg. En over dat laatste ben ik niet rouwig om. Wat is vrijheid zonder geborgenheid voor de medemens (en zijn we in dat laatste niet latent heel laakbaar geweest) ?!

Ik denk dat onze (democratische) samenleving het beste valt te vergelijken met een knikker op een berg, het kan alle kanten opgaan. Ik denk dat bij een volgende grote aanslag in het buitenland. Of de volgende politieke moord in Nederland de balans duidelijk de uiteindelijke publieke doorslag zal geven. Natuurlijk in navolging op de reaktie op Amerika. . Maar is dat het werkelijke probleem ?!?!

My 2 cents...........
  •   zaterdag 20 november 2004 @ 01:31:51 #143
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23440529
    Bij de peiling die ik net zag hebben PVDA , SP en Groen Links met z'n drieen 75 zetels. Dus dat ziet er goed uit. D66 erbij en hoppa...
    My soul is painted like the wings of butterflies
    pi_23440894
    Ik denk dat al die mensen die zeggen op Wilders te stemmen er even voor het gemak van uitgaan dat hij ook een goede partij heeft om mee de kamer in te gaan. Als Wilders voor de verkiezingen weinig uit de grond heeft weten te stampen zal hij niet veel krijgen.

Als Wilders wel een partij op weet te richten voor een stroming die zeker in Nederland leeft, het Pim gedeelte zeg maar, kan dat een nieuw begin beteken voor de VVD. Nu is het een partij die gesteund wordt door zowel mensen die hun nadruk leggen op buitenlanders het land uit schoppen of zelf rijk worden en de idealistische helft die d.m.v. het liberalisme een maatschappij wil scheppen met meer welvaart en rechtvaardigheid. De partij zelf vertegenwoordigd ook deze twee groepen van binnen uit.
    Als Wilders de eerste helft naar zich toe weet te trekken, zal de VVD zich toe kunnen spitsen op de tweede en daarmee ook een hoop extra stemmen bij de andere partijen vandaan trekken.
    Deze twee partijen los zal beter de mensen vertegenwoordigen, maar dus ook goed zijn voor meer zetels aan de rechterkant.
      zaterdag 20 november 2004 @ 02:08:39 #145
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23440918
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 02:05 schreef YourMaster het volgende:
    Ik denk dat al die mensen die zeggen op Wilders te stemmen er even voor het gemak van uitgaan dat hij ook een goede partij heeft om mee de kamer in te gaan. Als Wilders voor de verkiezingen weinig uit de grond heeft weten te stampen zal hij niet veel krijgen.
    Je hebt gezien hoeveel dat uitmaakte bij Pim Fortuyn. Roepen dat je zeer actief iets aan moslims wilt doen is op dit moment genoeg voor vele zetels.
    pi_23441171
    Mensen hebben daar van geleerd. Nu is niet alleen roepen dat je moslims aanpakt belangrijk, maar moet je ook een beetje vertrouwen hebben. De LPF is niet voor niks zo klein.
    Hij hoeft ook niet persé een goede partij te hebben, maar mensen moeten wel denken dat het een goede partij is.
      zaterdag 20 november 2004 @ 03:12:01 #147
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23441396
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 02:38 schreef YourMaster het volgende:
    Mensen hebben daar van geleerd. Nu is niet alleen roepen dat je moslims aanpakt belangrijk, maar moet je ook een beetje vertrouwen hebben. De LPF is niet voor niks zo klein.
    De LPF is nu zo klein omdat er zeer veel gedonder in hun partij is geweest tijdens het vorige kabinet. Dat roepen dat je Moslims wilt aanpakken belangrijk is bewijst Wilders nu toch overduidelijk dacht ik zo. Ik hoor mensen om me heen al jaren schelden op buitenlanders en dat nu eindelijk een buitenlandse bevolkingsgroep de klos dreigt te worden komt al die mensen alleen maar zeer goed van pas. We waren destijds al zeer blij dat Janmaat het charisma van een bloempot had... maar ook dat is veranderd met destijds Fortuyn en nu met Wilders (hoewel ik dat ook een droogkloot vind, maar veel mensen blijkbaar niet).
      † In Memoriam † zaterdag 20 november 2004 @ 09:33:03 #148
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23442029
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 01:31 schreef scanman01 het volgende:
    Bij de peiling die ik net zag hebben PVDA , SP en Groen Links met z'n drieen 75 zetels. Dus dat ziet er goed uit. D66 erbij en hoppa...
    De PvdA zal binnen de kortste keren in conflict raken met SP en GL. Dat scenario gaat nooit werken, dat zie je nu al in de oppositie. Overigens zal de polarisatie blijven toenemen, want mensen voelen zich verraden. Een kabinetscrisis tot gevolg en bij de volgende verkiezingen in 2008 zal zich de polarisatie flink uiten. Enige meerderheidscoalitie is dan een rechtse partij met SP.
      zaterdag 20 november 2004 @ 10:00:46 #149
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_23442209
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 09:33 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

De PvdA zal binnen de kortste keren in conflict raken met SP en GL. Dat scenario gaat nooit werken, dat zie je nu al in de oppositie. Overigens zal de polarisatie blijven toenemen, want mensen voelen zich verraden. Een kabinetscrisis tot gevolg en bij de volgende verkiezingen in 2008 zal zich de polarisatie flink uiten. Enige meerderheidscoalitie is dan een rechtse partij met SP.
    Je weet het nooit voordat je het geprobeerd hebt...
    60% of what you say is crap.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      zaterdag 20 november 2004 @ 11:13:52 #150
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23443032
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 09:33 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

De PvdA zal binnen de kortste keren in conflict raken met SP en GL. Dat scenario gaat nooit werken, dat zie je nu al in de oppositie.
    Is misschien waar, maar met PVDA, SP en GL op 75 zetels is er dus geen rechts kabinet meer mogelijk. Daar ging het eigenlijk om.
    pi_23446132
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 11:13 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Is misschien waar, maar met PVDA, SP en GL op 75 zetels is er dus geen rechts kabinet meer mogelijk. Daar ging het eigenlijk om.
    Wat is er dan mis met een rechts kabinet Scanman?
    pi_23446492
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 01:24 schreef Drugshond het volgende:
    .... Door de moord op Theo van Gogh, heeft de samenleving pas echt een zonnestraal ontvangen van waar extreme extremisten toe in staat zijn (vergetende de moorden op Ad Kosto, H. Janmaat, zelfs P.Fortuyn). ...
    Uhmmm... niet om het één of ander hoor, maar Hans Janmaat, leider van de Centrumdemocraten, is in juni 2002 op 67-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hartkwaal.
      zaterdag 20 november 2004 @ 15:11:44 #153
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23447035
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 14:23 schreef lionsguy18 het volgende:
    Wat is er dan mis met een rechts kabinet Scanman?
    Rechts is alles wat ik niet ben.... vandaar dus.
    pi_23447317
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 11:13 schreef scanman01 het volgende:

[..]

De SP zal wel drie keer nadenken of ze in een Kabinet willen zitten. Oppositie voeren, zeker in een economisch slechte tijd is vrij makkelijk, maar Marijnissen schrok al van de vorige "overwinning" bij de Fortuyn-verkiezingen twee jaar geleden. Bovendien zal hij wat basisprincipes (belasting van 72% voor de topinkomens en een anti-Amerikabeleid) moeten inleveren om deel te nemen aan een Kabinet.
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
      zaterdag 20 november 2004 @ 15:35:16 #155
    89730 Drugshond
    pi_23447463
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 14:44 schreef dVTB het volgende:
    Uhmmm... niet om het één of ander hoor, maar Hans Janmaat, leider van de Centrumdemocraten, is in juni 2002 op 67-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van een hartkwaal.
    Maar zijn vrouw is invalide geworden door een aanslag ........
    Aanslagen op politieke figuren is niet 2004.... maar bestond al veel langer.
    pi_23448540
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 15:26 schreef sizzler het volgende:

[..]

De SP zal wel drie keer nadenken of ze in een Kabinet willen zitten. Oppositie voeren, zeker in een economisch slechte tijd is vrij makkelijk, maar Marijnissen schrok al van de vorige "overwinning" bij de Fortuyn-verkiezingen twee jaar geleden. Bovendien zal hij wat basisprincipes (belasting van 72% voor de topinkomens en een anti-Amerikabeleid) moeten inleveren om deel te nemen aan een Kabinet.
    Waarom moet hij dat inleveren en wat is daar trouwens erg aan? Iedere partij in een coalitie doet toch wel wat water bij de wijn?
      zaterdag 20 november 2004 @ 18:18:59 #157
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23450667
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 15:26 schreef sizzler het volgende:

[..]

Wie weet, maar zoals gezegd ging het mij erom dat als PVDA, SP en GL samen 75 zetels hebben er dus met geen mogelijkheid meer een rechts kabinet kan komen. Dat is inm ijn ogen zeer belangrijk!
    pi_23463965
    Links haalt geen 75 zetels.
    De opiniepeilers geven de linkse partijen altijd twee keer zoveel zetels dan in werkelijkheid gehaald worden.
    Ze voorspelden ook dat de PvdA de grootste partij zouden worden bij de laatste 2e Kamer verkiezingen, maar hun wens werd door de kiezers afgestraft.
    In Nederland zijn geen objectieve enquetes want het gaat er alleen maar om , om de burger zand in de ogen te strooien in de hoop dat ze links gaan stemmen.
    Het linkse electoraat bestaat uit hooguit 40 % van de stemgerechtigden.
      zondag 21 november 2004 @ 12:10:07 #159
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23464061
    We zullen zien. Het is niet meer dan logisch dat na deze dramatische regeerperiode van het CDA (en die andere 2) PVDA weer zeer groot wordt en CDA zwaar gaat inleveren. Die golfbeweging is er altijd al geweest en zal ook nu weer gebeuren. SP en GL zullen daar ook van meeprofiteren.
      zondag 21 november 2004 @ 12:13:47 #160
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_23464113
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 15:11 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Rechts is alles wat ik niet ben.... vandaar dus.
    Zou je een samenleving van scanmanklonen wensen?
    Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
      zondag 21 november 2004 @ 12:15:36 #161
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23464149
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:13 schreef sjun het volgende:

[..]

Zou je een samenleving van scanmanklonen wensen?
    Lijkt me niet. Verschil is juist wat het leven boeiend maakt toch?
      zondag 21 november 2004 @ 12:19:07 #162
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_23464195
    quote:
    Op zaterdag 20 november 2004 02:08 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Je hebt gezien hoeveel dat uitmaakte bij Pim Fortuyn. Roepen dat je zeer actief iets aan moslims wilt doen is op dit moment genoeg voor vele zetels.
    Waarom zou je iets aan moslims willen doen? Meer effectief lijkt het mij iets samen met moslims te gaan doen, te weten het tegengaan van extremiteiten door mensen een plaats te bieden in de nederlandse maatschappij en hen uitdrukkelijk uit te nodigen te kiezen voor de maatschappij die hen voedt.

Wellicht helpt het mensen de balans op te maken van verworvenheden opdat hen zeer helder wordt wat de inzet wordt bij een keuze voor verspreiding van extreme opvattingen in woord en gebaar.
      zondag 21 november 2004 @ 12:20:08 #163
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_23464212
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:15 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Lijkt me niet. Verschil is juist wat het leven boeiend maakt toch?
    Dat lijkt me ook. Maar ik vind ons huidige kabinet dan ook uitermate boeiend
    pi_23464261
    quote:
    Groep Wilders tweede partij!

In opdracht van de NOS voert Maurice de Hond, met behulp van zijn onderzoeksinstrument www.peil.nl, onderzoek uit naar actuele onderwerpen. Vrijwel dagelijks worden de electorale ontwikkelingen vastgesteld. Het onderzoek van vandaag is gebaseerd op ruim 2000 ondervraagden in de laatste drie dagen. Omdat de gebeurtenissen sinds 1 november een grote invloed hebben op de Nederlandse bevolking worden de resultaten van het onderzoek van dit weekend vergeleken met die van kort voor de moord op Van Gogh.

In die periode is de Groep Wilders gestegen van 12 naar 26 zetels en is daarmee zowel VVD als CDA gepasseerd. Behoudens de kleine christelijke partijen en de Partij voor de Dieren verliezen alle overige partijen 1 of meer zetels. De 26 zetels van Groep Wilders zijn voor circa 80% afkomstig van kiezers van VVD, LPF en CDA uit 2003. Meer dan 60% van de kiezers van LPF, meer dan 30% van de kiezers van VVD en ongeveer 15% van de kiezers van CDA uit 2003 geven nu aan Groep Wilders te zullen stemmen. Bij de linkse partijen zijn deze percentages lager dan 5%. (Hierdoor verschilt de opkomst van Groep Wilders fundamenteel van die van Pim Fortuyn, die tot 6 mei 2002 ook kiezers van linkse partijen in behoorlijke mate aantrok). In feite heeft zich in de afgelopen maanden dus een herverdeling plaatsgevonden aan de rechterkant van het politieke spectrum. Het resultaat is wel dat de VVD op de laagste score staat sinds meer dan 35 jaar. En dat de drie regeringspartijen samen nu nog maar op 43 zetels staan, een afname van 35 zetels ten opzichte van de verkiezingen.

Deze omvang van daling van een regeringscombinatie is ook niet eerder vastgesteld in de peilingen in Nederland sinds het moment dat er peilingen in Nederland zijn gehouden. Bij de vraag over “welke partijen men een kans geeft op een stem” scoort Groep Wilders hoger dan CDA en VVD. 55% Van de VVD-kiezers uit 2003 geven aan dat ze Groep Wilders een kans geven. Bij de CDA is dat 33% en bij de PvdA 9%.

De vraag van welke ministers men hoge verwachtingen heeft laat zien dat Minister Verdonk duidelijk gestegen is en nu nog ruimer op de eerste plaats staat dan 3 weken geleden. Zij scoort nu 30% (was 23%). Ook Zalm is duidelijk vooruitgegaan (mede onder invloed van het Sociaal Akkoord). Hij scoort nu 26% (was 20%). Onder VVD-kiezers scoort Verdonk nu bijna net zo hoog als Zalm (57% tegen 64%). Onder CDA-kiezers haalt Verdonk 41% en staat hiermee 7% voor op Zalm. Balkenende staat van alle ministers op de derde plaats met 24%. Bij CDA-kiezers is de score 50%. De positie van Remkes is verslechterd, met name onder de VVD-kiezers. 14% Van deze groep had 3 weken geleden 13% een hoge verwachting in deze minister en 32% een lage verwachting. Dat is nu veranderd in 13% een hoge verwachting en 47% een lage verwachting. Ook Donners positie is onder de VVD-aanhang in de afgelopen drie weken verslechterd.

http://www.peil.nl/?1352
      zondag 21 november 2004 @ 12:25:13 #165
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_23464303
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:02 schreef lionsguy18 het volgende:

Ze voorspelden ook dat de PvdA de grootste partij zouden worden bij de laatste 2e Kamer verkiezingen, maar hun wens werd door de kiezers afgestraft.
    Ach, in de peilingen was er een miniem verschil die binnen de foutmarge lag, en dus was er een behoorlijke onzekerheid bij die uitspraak. Dat de PvdA uiteindelijk 1 a 2 zetels minder had dan de gemiddelde peiling, en het CDA 1 a 2 zetels meer, noem ik geen afstraffing.

Peilingen moet je ook niet helemaal als waarheid aannemen, dat is de grootste fout die wordt gemaakt. Peilingen geven een trend aan, en die werden wel goed voorspeld. Namelijk de gelijke tred van het CDA; de ineenstorting van de LPF, de enorme winst van de PvdA en het verlies van D66 bijvoorbeeld.
      zondag 21 november 2004 @ 12:25:40 #166
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23464313
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:19 schreef sjun het volgende:

[..]

Waarom zou je iets aan moslims willen doen?
    Weet ik ook niet. Vraag het Wilders.
      zondag 21 november 2004 @ 12:28:50 #167
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_23464357
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:25 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Weet ik ook niet. Vraag het Wilders.
    Dat gebeurt ook.
      zondag 21 november 2004 @ 12:34:18 #168
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_23464469
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:22 schreef Kozzmic het volgende:

[..]
    Dus eigenlijk staat Wilders op 52 zetels, volgens lionsguy18.
      zondag 21 november 2004 @ 12:37:52 #169
    16701 scanman01
    Today's a good day
    pi_23464537
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:20 schreef sjun het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook. Maar ik vind ons huidige kabinet dan ook uitermate boeiend
    Boeiend? Maar ik mag hopen dat je het ook dramatisch vindt. Iemand met een avatar als die van jou zal toch ook wel behoorlijk links zijn?
      zondag 21 november 2004 @ 12:49:27 #170
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_23464782
    Maurice de Hond . Die kan ik dus echt niet serieus nemen.

En Sidekick: trends zijn niet zo heel moeilijk te voorspellen. Elke drol kon weten dat na het instorten van Balkenende I de LPF flink zou instorten qua zetel-aantal. Er wordt naar mijn mening nog steeds te veel waarde gehecht aan peilingen door sommigen. Stellingen zoals 'het kabinet moet naar huis', omdat ze zo laag staan in de peilingen zijn te ridicuul voor worden.
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
      zondag 21 november 2004 @ 12:56:43 #171
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_23464936
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:37 schreef scanman01 het volgende:

[..]

Boeiend? Maar ik mag hopen dat je het ook dramatisch vindt. Iemand met een avatar als die van jou zal toch ook wel behoorlijk links zijn?
    Maatschappelijke betrokkenheid is niet slechts voorbehouden aan linksdraaiende gedachtegangen al doen sommige publicaties in Vrij Nederland, Volkskrant, Parool en NRC en publiek gemaakte overpeinzingen om den brode van diverse kleinkunstenaars zulke ideeën mogelijk postvatten.

Ter informatie: ik overdenk zowel linkse als rechtse ideeën op hun merities voor onze nederlandse samenleving van de toekomst.
    pi_23522658
    Mooie uitspraak van Wilders: Ik ga nog liever bij de Albert Heijn werken dan terug naar de VVD.

Beetje dom hypocriet van de VVD natuurlijk dat ze hem nu wel weer terug willen. Alles voor de zetels is daar het motto. Waar niet.
    ...drop it like it's hot...
    pi_23523615
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:22 schreef Kozzmic het volgende:

[..]
    Hmmm, dit zijn toch wel opmerkelijke cijfers, en zelfs als Maurice de Hond er 25% naastzit, dan nog kun je imo toch wel spreken van een duidelijk signaal.
    pi_23524152
    Stel nu eens dat Peter R , HA ,Eerdmans en Verdonk zich aansluiten bij Wilders... wat zal dat een knal geven bij de verkiezingen

op naar de 40 zetels
      dinsdag 23 november 2004 @ 21:04:29 #175
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_23525712
    Verdonk zie ik bij de VVD blijven (of de VVD moet helemaal uit elkaar spatten). Peter R lijkt me ook niet iemand die bij Wilders past. En HA zal wrs ook wel in de veilige haven VVD willen blijven.
    pi_23528976
    quote:
    Op zondag 21 november 2004 12:56 schreef sjun het volgende:

[..]

Maatschappelijke betrokkenheid is niet slechts voorbehouden aan linksdraaiende gedachtegangen al doen sommige publicaties in Vrij Nederland, Volkskrant, Parool en NRC en publiek gemaakte overpeinzingen om den brode van diverse kleinkunstenaars zulke ideeën mogelijk postvatten.

Ter informatie: ik overdenk zowel linkse als rechtse ideeën op hun merities voor onze nederlandse samenleving van de toekomst.
    Dat zijn de enige ware intelligentia

Waarom jezelf als een dogmatisch volgeling van een bepaald demagoog zien? Meerdere mensen hebben slimme standpunten. Jammer dat er zo weinig verkiesbaar zijn die al deze standpunten onder een vleugel kunnen postvatten
    Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
    pi_23529191
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 21:04 schreef Sidekick het volgende:
    Verdonk zie ik bij de VVD blijven (of de VVD moet helemaal uit elkaar spatten). Peter R lijkt me ook niet iemand die bij Wilders past. En HA zal wrs ook wel in de veilige haven VVD willen blijven.
    Zo veilig is die haven niet meer ... conservatief liberaal is het gat in de politieke markt en niet sociaal liberaal zoals de huidige VVD uitdraagt.

En Peter R. lijkt mij een prima justitie minister in het kabinet Wilders..
      † In Memoriam † dinsdag 23 november 2004 @ 23:05:10 #178
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23529661
    quote:
    112 Teletekst di 23 nov
    Imam wenst Geert Wilders dood

HILVERSUM De imam Abdul-Jabbar van de
    Ven wil dat het Kamerlid Geert Wilders
    sterft.In het EO-programma Het Elfde
    Uur antwoordde hij bevestigend op de
    vraag of hij Wilders binnen nu en twee
    jaar dood wenst.De imam voegde er wel
    aan toe dat hij niet hoopt dat Wilders
    wordt vermoord door een moslim.

Hij zei moord in het algemeen niet goed
    te keuren,maar bijvoorbeeld wel "iets
    van blijdschap" te hebben gevoeld toen
    hij hoorde dat Theo van Gogh dood was.

Van de Ven preekt veel in moskeeën.Hij
    bestreed dat zijn uitspraken jongeren
    aanzetten tot geweld.Hij wees op het
    verschil tussen "wens en daad".
    Nieuw dieptepunt. Hoe lang kunnen dat soort figuren blijven zeggen wat ze willen?
    pi_23529784
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 23:05 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Nieuw dieptepunt. Hoe lang kunnen dat soort figuren blijven zeggen wat ze willen?
    Op Fok! zouden ze een ban krijgen. Als we dat principe nu ook in de samenleving toepassen komen we er wel denk ik.
      dinsdag 23 november 2004 @ 23:24:06 #180
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_23530390
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 23:05 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Deze nederlandse bekeerling lijkt me wat doorgeschoten in zijn geloofsbeleving.
    quote:
    De moord op Van Gogh is voor veel moslims een heikel thema. Voor Van de Ven niet. ,,Je kon erop wachten dat het een keer zou gebeuren. Ik heb geen moment gerouwd om zijn dood. Ergens was ik wel blij, Van Gogh deed niets anders dan moslims tot diep in hun ziel beledigen. Hij had wat mij betreft ook onder een trein mogen komen of aan kanker mogen doodgaan. Hij is dood, dat is wat telt. Dat hij door een moslim is vermoord, betekent wel dat het hele circus weer is losgebarsten.''

Het 'circus' kan volgens Van de Ven nog ernstige gevolgen hebben. ,,Je merkt dat door de gebeurtenissen 'onze' jeugd radicaliseert. Juist brandstichtingen bij scholen en moskeeën zetten kwaad bloed bij de groep die tot nu toe gematigd was. Die zeggen 'als het nog een keer gebeurt slaan we terug'. Dat is gevaarlijk. Het echte gevaar zit ook niet bij de schreeuwers, maar bij degenen waar je normaal niets van hoort of ziet. Inderdaad, zoals de jongens die nu zijn opgepakt.''

Abdul-Jabbar van de Ven ziet de sfeer verharden, maar is daar niet blij om. ,,Volgens de islam moet je niet oordelen vanuit je emoties, maar vanuit de oude teksten. Ik heb al verschillende malen opgeroepen tot kalmte. Onder meer toen men Wilders bedreigde en op een moment dat er hevig werd gescholden op joden. ''

Maar ook Van de Ven, die net met zijn foto in de krant wil, vraagt zich af hoe lang het allemaal nog goed gaat. Hij is op en top Nederlander, Brabander van geboorte, maar voelt zich sinds zijn bekering tot de islam een vreemdeling. ,,Het idee van een tolerant Nederland ben ik al lang verloren. Het is niet te beschrijven wat ik allemaal heb meegemaakt de laatste jaren. De sfeer is totaal intolerant. De AIVD volgt mij, bekijkt mijn e- mail, luistert mijn telefoon af. Twee jaar geleden werd ik tijdens een vakantie in Indonesië op hun verzoek opgepakt en het land uitgezet. Nog erger is het wat je allemaal over je heen krijgt in de vorm van dreigbrieven en e-mails en telefoontjes. Teksten als: 'We komen je vrouw opensnijden'. En dat alleen maar omdat ik moslim ben. Nee, ik weet wel zeker dat ik uiteindelijk Nederland verlaat en ergens naar toe ga waar ik mijn geloof normaal kan beleven. De laatste paar jaar hoor je dat vaak. Er vertrekken steeds meer moslims, ook Nederlanders, omdat je hier niet als gelijkwaardig wordt behandeld.''
      † In Memoriam † dinsdag 23 november 2004 @ 23:27:15 #181
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23530488
    quote:
    Op dinsdag 23 november 2004 23:24 schreef sjun het volgende:

[..]

Deze nederlandse bekeerling lijkt me wat doorgeschoten in zijn geloofsbeleving.
    [..]
    Voor een leraar is die man totaal onverantwoord bezig. Hoeveel autochtone Nederlanders worden eigenlijk moslim en met welke reden?
      dinsdag 23 november 2004 @ 23:37:56 #182
    52589 sjun
    uit solidariteit
    pi_23530855
    Meer gedachten over Abdul-Jabbar van de Ven en nederlandse samenlevingsinrichting.

Alleen oecumenisch humanisme brengt licht

Net voor kerst loopt de oorlog in Afghanistan op zijn einde. Militair is de operatie geslaagd, maar het geestelijk gedachtegoed van de Taliban is niet verslagen. Onder moslims in de diaspora groeit de aanhang voor de Taliban. De T-shirts met zijn tronie schijnen niet te worden verkocht, maar Bin Laden is nog steeds een icoon voor moslim-jongeren. In de Britse kranten werd anderhalve maand geleden het probleem besproken van Britse moslims die zich bij de Taliban aansluiten om te strijden tegen de Amerikaanse alliantie (NRC Handelsblad 5 november 2001, opiniepagina). Dit roept vele vragen op en verschillende daarvan hebben met het ideaal van de multiculturele en pluriforme samenleving te maken.

Sommigen zeggen: dat ideaal is doorgeschoten. Het leek zo aardig, het cultiveren van verschil. Maar kennelijk leeft in Groot-Britannië een aanzienlijke groep moslims die hun “gastland” niet bepaald als hun vaderland beschouwen. Zij zijn bereid de wapenen op te nemen om het land waarin zijn leven in een ander deel van de wereld ten val te brengen. Betekent dit niet dat het bevorderen van multiculturalisme in eigen land een suïcidale strategie is? Moet de overheid niet hard gaan werken aan het bevorderen van één cultuur - kortom, de “monoculturele samenleving” gaan stimuleren? Maar waaruit zou die monocultuur moeten bestaan?

Ook in Nederland is dit onderwerp al verschillende keren voorwerp van discussie geweest. Niet onder zulke dramatische omstandigheden als in Engeland van dit moment, maar toch ook niet wezenlijk daarvan verschillend. Trouw van gisteren publiceerde een interview met jongeren-imam Abdul Jabbar van de Ven (De Verdieping, 21 december 2001). Van de Ven (24) bekeerde zich tien jaar geleden tot de islam en is onder moslim-jongeren een bekende figuur. Osama Bin Laden geeft hij “deels gelijk”. Islamitische landen bestaan helaas niet, alleen Afghanistan was dat onder de Taliban. Toen een leraar hem zei “jij bent een fundamentalist” glunderde Van de Ven en zei “dankjewel”. De staat zou moeten worden ingericht volgens de sharia en de 20-jarige Amerikaan die met de Taliban meevocht is zijn held.

Behoort Van de Ven tot de nieuwe provo’s? Is hij krentjes aan het uitdelen pour épater le bourgeois? Het lijkt van niet en dat is niet zo’n geruststellende gedachte onder de kerstboom. Wat hieruit blijkt, is dat het project van de liberale islam bepaald failliet mag heten. Alle geruststellende woorden van onze burgemeesters ten spijt. En ook alle geleerde pacificators van Abu Zaïd tot Mohammed Arkoun, van An-Na’im tot P.S. Koningsveld ten spijt - het lijkt erop dat wat genoemd wordt “de liberale islam” een utopie is die nog honderden jaren op zich kan laten wachten. De voorstellingen over een liberale islam zijn op geen enkele manier representief voor de reël bestaande islam. De arabist Brugman heeft gelijk: het overgrote deel van de islam is fundamentalistisch.

Tegenover een dergelijk brandend geloof staat Europa zwak met zijn twijfels aan haar grondslagen en uitgangspunten. Het is tijd voor een diepgaand onderzoek naar de bronnen van de Europese cultuur.

Van de Abrahamitische godsdiensten (jodendom, christendom en islam) is het heil niet te verwachten: zij zijn loten van één stam. Maar de rol van het oecumenisch humanisme is nog niet uitgespeeld in de Europese cultuur en een revitalisering daarvan lijkt een levensvatbaar alternatief voor het theïsme dat tegenwoordig ook onder jongeren weet aan te spreken.

Natuurlijk zijn er vele heiligen in het humanistisch pantheon: Montaigne, Voltaire, Kant en Bertrand Russell. Maar patroonheilige van het oecumenisch humanisme is de Griekse filosoof Socrates. Hij leefde in de vijfde eeuw voor christus en inspireerde de grootste denkers van de antiek-pagane cultuur: Plato en Aristoteles. Niet alleen blonk hij uit door zijn indringende filosofie, maar ook door zijn praktische gerichtheid. Zoals Cicero zei: Socrates bracht de filosofie van de hemel naar de aarde. Hij brak met de Ionische natuurspeculatie en wendde zijn blik naar de ethiek, naar de mens. Socrates voltrok een humanistische revolutie, een Verlichting in het oude Griekenland. Hij hield een pleidooi voor de autonomie van de moraal.

Eeuwenlang was de moraal gedomineerd door de godsdienst. In het Louvre zien we op een zwarte Babylonische kolom een reliëf waarop de zonnegod Shamash de wettelijke code overhandigt aan Hammurabi. Een gelijksoortig verhaal over het ontstaan van de ethiek vinden we in onze eigen cultuur. Het Oude Testament maakt gewag van God die op de berg Sinaï de Tien Geboden overhandigt aan Mozes. Maar ook Socrates’ leerling Plato verklaart de oorsprong van de moraal. In zijn dialoog Protagoras vinden we een mythisch verhaal over hoe Zeus medelijden kreeg met de ongelukkige mensen die met inadequate tanden, zwakke klauwen en gebrek aan snelheid geen partij waren voor de wilde dieren. Om deze zwakheden te compenseren gaf Zeus de mensen moreel gevoel en het vermogen om wet en rechtvaardigheid te ontwikkelen. Dit verhaal over de oorsprong van ethiek is wereldser en waarschijnlijk realistischer dan het Babylonische of het joods-christelijke idee: moraal wordt voorgesteld als een noodzakelijke voorwaarde voor menselijk overleven. Deze idee kon alleen maar ontstaan in de Griekse samenleving, de eerste grote cultuur met duidelijk seculiere wortels.

Die seculiere benadering komt ook tot uitdrukking in een andere dialoog van Plato, de Euthyphro. Socrates is in gesprek met een zekere Euthyphro die de theorie over oorsprong en grondslag van de moraal verkondigt die eeuwenlang het gemoed van de mensheid heeft bezig gehouden: moraal is goddelijk bevel. Het goede is goed, omdat God en goden het hebben bevolen; het kwade is kwaad omdat zij het hebben verboden. Via een kritisch verhoor leidt Socrates Euthyphro naar een humanistische ethiek.

Als eerste confronteert hij Euthyphro met het probleem dat de goden niet eenstemmig zijn. Welke god moeten we volgen wanneer ook de goden disputeren over goed en kwaad? Maar ook wanneer we uitgaan van één god, de god met een grote “g”, God - dan nog blijft er een probleem: zouden we God altijd moeten gehoorzamen, wat hij ook van ons vraagt?

De Bin Ladens van deze wereld zijn die mening toegedaan en zij hebben nog een punt ook. Vanuit consequent godsdienstig gezichtspunt is er geen andere weg. Sören Kierkegaard (1813-1855) heeft dat goed aangevoeld toen hij in zijn boek Angst en Beven stelde dat Abraham op God’s bevel de religieuze plicht had zijn zoon Izaäk te offeren, ook al is zijn autonoom zedelijke plicht een geheel andere. Morele autonomie bestaat niet voor Kierkegaard. Zedelijke plicht is religieuze plicht en religieuze plicht is uitdrukking van God’s wil. Wanneer Van de Ven de islamitische jongeren oproept terug te keren naar de oerbeginselen van de islam (“Het woord van Allah verandert niet en is het stevigste fundament om op te bouwen”) dan onderschrijft hij geheel deze Kierkegaardiaanse gedachtegang.

We mogen echter hopen dat de mensheid niet de weg van Kierkegaard, Bin Laden en Van de Ven zal gaan, maar die van Socrates. Wat we nodig hebben is een oecumenisch humanisme. De autonomie van de moraal moet de grondslag zijn voor het beoordelen van het ethisch gehalte van de wereldgodsdiensten, religie is niet een reservoir voor onze morele opvattingen.

Het is na 11 september dan ook van het allergrootste belang geworden het secularisme actief te propageren, ook met overheidssteun. Het heeft geen enkele zin - zoals minister van Boxtel deed - de El Moumni’s uit te nodigen voor een gesprek over eventuele discriminerende opmerkingen over homo’s. Tenslotte kan El Moumni de Koran ook niet veranderen, zoals hij fijntjes opmerkte. Wat moet gebeuren is dat we de organisaties steunen die expliciet het secularisme willen verbreiden. Wat we nu doen, is het subsidiëren van organisaties die op de één of andere manier godsdienst overeind houden terwijl die godsdienst - althans in de westerse wereld - op haar laatste benen loopt. Minister van Aartsen heeft zelfs het volslagen misplaatste plan opgevat om van het bevorderen van de vrijheid van godsdienst het speerpunt te maken van zijn mensenrechtenbeleid.

Nu is godsdienst een activiteit die we moeten gedogen, zoals we ook het gebruik van alcohol en van drugs gedogen. We laten het toe, omdat elk mens een marge heeft van vrijheid waarbinnen hij zijn eigen keuzes kan maken, ook al zijn we ervan overtuigd dat het niet de juiste keuzes zijn. Maar gedogen is iets heel anders dan stimuleren. Het subsidiebeleid van de overheid moet niet gericht op een “an establishment of religion”, zoals de Amerikaanse grondwet terecht verbiedt. Wat zij moet doen, is het propageren van secularisme, het stimuleren van de scheiding van kerk en staat, het bevorderen van respect voor de klassieke mensenrechten en vooral: onderwijs in de ethiek, met als voornaamste inzet de scheiding van godsdienst en moraal.

Helaas zijn op dit moment onvoldoende maatschappelijke instituties aanwezig die deze doelstellingen in hun vaandel dragen. Het na-oorlogse Humanistisch Verbod is van haar kerntaken afgedwaald. Minister Zalm heeft, geïnspireerd door beginselloze vrolijkheid, het “God zij met ons” weer op het randschrift van de euro gekregen. Maar er zijn ook lichtpunten: de opvolger van de vrijdenkersvereniging “De Dageraad” bestaat nog steeds, zij het zieltogend gezien het gering aantal leden.

Ook multiculturele instellingen accepteren vaak kritiekloos de etnische en religieuze oriëntatie waarvan juist afstand zou moeten worden genomen. Met name vrouwen zijn daarvan het slachtoffer. Wanneer een Somalisch gezin naar een Europees land migreert betekent het voor de mannen vaak een uitbreiding van hun burgerlijke rechten. De vrijheid van meningsuiting en politieke vrijheid die men thuis niet had kan men in den vreemde veroveren. Maar vrouwen worden onder vigeur van het etnisch multiculturalisme vaak teruggeplaatst of gehouden in de rol die zij thuis hadden. Op grond van religieuze gebruiken en voorschriften worden polygamie, vrouwenbesnijdenis, sluiering en andere culturele praktijken gedoogd die vanuit humanistische premissen zouden moeten afgewezen. “Multiculturalism”, schrijft de feministe Susan Moller Okin terecht “is bad for women”.

Vooral het integratiebeleid zal serieus onder de loep moeten worden genomen. Tot nu toe had dit een postmoderne grondslag. Een kritiekloos en naïef respect voor elke andere cultuur vormde het uitgangspunt, maar niet de kritische benadering van het humanisme dat men eerst een eigen idee moet hebben van normen en grenzen.

Alleen een oecumenisch humanisme dat als uitgangspunt neemt universele waarden, zoals opgesomd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (1948) en in de grondwetten van de democratische rechtsstaten, is in staat de delicate balans van sociale cohesie en pluriformiteit te realiseren waaraan in de mondiale samenleving behoefte bestaat. Laten we hopen dat dit nieuwe evangelie snel aanhang vindt. Niet alleen in het westen, maar ook in de rest van de wereld.

Bron: Prof. dr. P.B. Cliteur (docent recht in Leiden en filosofie in Delft) in: NRC Handelsblad, 22 december 2001.

pi_23605510
    quote:
    Peiling: Wilders stijgt naar 29 zetels

Het onhankelijke Tweede-Kamerlid Wilders is volgens een vandaag gepresenteerde peiling van Maurice de Hond goed voor 29 zetels. Dat zijn er drie meer dan een week geleden.

De winst van de uit de VVD gestapte Wilders gaat deels ten koste van de PvdA. Die zakt volgens De Hond terug van 52 zetels vorige week naar 47 nu. Dat zijn er overigens nog steeds vijf meer dan de sociaal-democraten er op dit moment in de Kamer hebben.

Het CDA zou volgens De Hond 25 zetels halen, evenveel als vorige week. Dat komt neer op een verlies van 19 ten opzichte van de huidige situatie. Ook de VVD verliest fors: zij zou uitkomen op 16 zetels. Dat is er weliswaar één meer dan vorige week, maar bij de vorige verkiezingen haalden de liberalen 28 zetels.

Ook D66 doet het in de peiling iets beter dan een week geleden. De kleinste regeringspartij komt bij De Hond uit op vier zetels. Dat is er één meer dan vorige week, maar twee minder dan bij de verkiezingen van 2003.
    "I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
    pi_23605862
    Wilders maakt maar één fout. Hij richt zich specifiek op moslims, het is beter dat hij zegt: ik richt me specifiek op religieus fascisme. Daarmee pak je de kwaadaardige moslims en laat je onschuldigen zoals alevieten met rust. En andere godsdiensten dan de islam kennen nauwelijks religieus fascisme, want het christendom zegt: keer je vijand de andere wang toe.
    http://www.jihadwatch.com/
    pi_23605888
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 13:35 schreef Abu-al-Kafiruna het volgende:
    En andere godsdiensten dan de islam kennen nauwelijks religieus fascisme, want het christendom zegt: keer je vijand de andere wang toe.
    Wat doet Bush dan in Irak en Afghanistan ?
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 13:53:44 #186
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23606108
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 13:38 schreef gelly het volgende:

[..]

Wat doet Bush dan in Irak en Afghanistan ?
    Bush is in de VS. Kun jij met droge ogen beweren dat Bush een heilige oorlog voert in naam van het Christendom/God?
    pi_23606126
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 13:53 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Bush is in de VS. Kun jij met droge ogen beweren dat Bush een heilige oorlog voert in naam van het Christendom/God?
    Nee, ik zeg enkel dat christenen niet de andere wang toekeren. Dat beweerde betreffende figuur.
    pi_23606198
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 13:53 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Dan zouden de consequenties volgens mij echt niet te overzien zijn geweest...

Onzinnige vergelijking dus van onze marxistische kraakvriend. Islam blinkt itt andere godsdiensten idd uit in een vrij intolerante en agressieve benadering, dit is relatief gezien, maar toch...
    Bovendien ken ik verder geen godsdiensten die zo naar de LETTER worden nageleefd (en daarmee dus als legitimatie voor ieder soort van gedrag geldt).
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:10:13 #189
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23606376
    Goed, het paniekvoetbal is alweer begonnen onder de grote partijen. De VVD zoekt het probleem bij zichzelf en zoekt naar manieren om het gat waar Wilders in is gesprongen in de eigen gelederen te dichten. De PvdA is er ook bedacht op dat datgene waar Wilders op inspeelt ook onder een deel van het PvdA-electoraat speelt, maar heeft nog geen antwoord. En het CDA heeft überhaupt nauwelijks speelruimte om erop in te spelen. Een deel van de achterban begon al te morren vanwege de ingrepen in de sociale zekerheid en met een minister als Donner die juist godslastering weer vaker wil bestraffen blijft er helemaal geen armslag meer over.

Wilders maakt al met al een goede kans om voor een flinke verrassing te zorgen, ook temeer daar een groot deel van zijn aanhang bestaat uit niet-kiezers.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:12:43 #190
    89730 Drugshond
    pi_23606423
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 13:35 schreef Abu-al-Kafiruna het volgende:
    Wilders maakt maar één fout. Hij richt zich specifiek op moslims, het is beter dat hij zegt: ik richt me specifiek op religieus fascisme. Daarmee pak je de kwaadaardige moslims en laat je onschuldigen zoals alevieten met rust. En andere godsdiensten dan de islam kennen nauwelijks religieus fascisme, want het christendom zegt: keer je vijand de andere wang toe.
    Ik denk dat Wilders het ook zo bedoeld, maar soms zijn zijn uitlaten niet genuanceerd genoeg.
    pi_23606444
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:12 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Ik denk dat Wilders het ook zo bedoeld, maar soms zijn zijn uitlaten niet genuanceerd genoeg.
    Als Wilders zijn uitlatingen zou nuanceren zou hij lang niet zoveel stemmen krijgen. In principe zou hij dan niks anders zeggen dan de andere partijen. Wilders nuanceert zijn uitspraken bewust niet.
    pi_23606479
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:10 schreef Lithion het volgende:
    Wilders maakt al met al een goede kans om voor een flinke verrassing te zorgen, ook temeer daar een groot deel van zijn aanhang bestaat uit niet-kiezers.
    Maar de verkiezingen zijn, als het goed is, pas in 2007, dat betekent dat hij tweeëneenhalf jaar lang deze populariteit moet zien te behouden en dat kan nog wel es een moeilijke taak blijken. Het is van belang dat hij in the picture blijft en dus zal hij bij zoveel mogelijk 'islamitische', 'allochtone' of 'immigratie-gerelateerde' problemen zijn hoofd moeten tonen.

Het kan echter ook een herhaling van de SP-opleving zijn. In de peilingen stonden ze zelfs op twintig punten, maar bij de enige peiling die er echt toe doet, was dat toch wat minder. Mensen kozen in het stemhokje toch voor vertrouwde partijen, uiteraard onder andere om de PvdA of het CDA niet de grootste te laten worden en het is de vraag of zo'n situatie zich ook voor zal doen in 2007/
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 14:17:36 #193
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23606504
    Met de huidige polarisatie, die je niet zomaar indamt, is er genoeg voedingsbodem voor Wilders. Ik vrees dat er nog genoeg incidenten komen.
    pi_23606527
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:15 schreef Monidique het volgende:
    Maar de verkiezingen zijn, als het goed is, pas in 2007, dat betekent dat hij tweeëneenhalf jaar lang deze populariteit moet zien te behouden en dat kan nog wel es een moeilijke taak blijken. Het is van belang dat hij in the picture blijft en dus zal hij bij zoveel mogelijk 'islamitische', 'allochtone' of 'immigratie-gerelateerde' problemen zijn hoofd moeten tonen.
    Hij heeft in ieder geval wel ruim de tijd om een goede ploeg om zich heen te bouwen. Anders krijg je hetzelfde gedonder als met de baantjesjagers bij de LPF is gebeurd.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:19:56 #195
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23606538
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:15 schreef Monidique het volgende:
    Klopt, maar ik zie de VVD nog niet zomaar uit de ideologische crisis komen waar ze nu in zitten, het CDA is gebonden aan haar eigen godsdienstige grondslag en kan derhalve niet teveel richting Wilders schurken en de PvdA zit met haar achterban. Ook al zou de PvdA mee kunnen liften zoals het CDA ten tijde van Fortuyn heeft meegelift, haar achterban zou denk ik toch wel wat duidelijkheid willen over waar de PvdA dan werkelijk staat.

Sowieso voorzie ik niet direct dat de populariteit van Wilders af zal nemen bij een misstap hier en daar, temeer daar het voornamelijk proteststemmers lijken te zijn, aangezien het vooral niet-stemmers zijn die zich nu roeren.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:21:50 #196
    89730 Drugshond
    pi_23606556
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:14 schreef gelly het volgende:
    Als Wilders zijn uitlatingen zou nuanceren zou hij lang niet zoveel stemmen krijgen. In principe zou hij dan niks anders zeggen dan de andere partijen. Wilders nuanceert zijn uitspraken bewust niet.
    Dat doet hij juist wel.... maar het hangt meer af van de waarnemer die zijn uitlatingen weegt op zijn persoonlijke weegschaal.
    Ik heb verschillende interviews gezien waarbij hij deze scheiding op de juiste manier aanbracht.... maar ik heb ook interviews gezien waarbij hij klungelig deze scheiding verkeerd of niet juist aanbracht. (of het electoraall slim van hem is... laat ik ff het in midden)

Maar ik denk dat als je echt gaat zoeken naar het partij programma van G.W. dat hij deze scheiding wel degelijk juist aangeeft.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:25:19 #197
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23606614
    Later Wilders nou maar lekker niet nuanceren . Elke politicus nuanceert zich te pletter en cohent zich verder een ongeluk. Mensen die bazelen over de boel bij elkaar houden krijgen gegarandeerd niet mijn stem.

Laat politici maar eens helder zeggen waar het op staat, waar de problemen liggen, en niet laf vluchtgedrag vertonen door te gaan knabbelen aan de vrijheid van meningsuiting. Dat impliceert namelijk dat Van Gogh zijn verdiende loon gekregen heeft. Zal ook wel de visie zijn van de allochtonen waar de PvdA zo overduidelijk op leunt.
    pi_23606622
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:21 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Maar ik denk dat als je echt gaat zoeken naar het partij programma van G.W. dat hij deze scheiding wel degelijk juist aangeeft.
    Dan zal hij snel in populariteit dalen gok ik, temeer omdat de rest van zijn program zal bestaan uit niet-sociale standpunten en een rechts-liberaal economische beleid. Bijna 30 zetels vanwege je anit-islam houding is absurd te noemen, kennelijk is dat de waan van de dag in Nederland. Ik ben bang dat Nederland voor de 2e keer een kapitale fout gaat maken.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 14:27:17 #199
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23606657
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:25 schreef PJORourke het volgende:
    Later Wilders nou maar lekker niet nuanceren . Elke politicus nuanceert zich te pletter en cohent zich verder een ongeluk. Mensen die bazelen over de boel bij elkaar houden krijgen gegarandeerd niet mijn stem.

Laat politici maar eens helder zeggen waar het op staat, waar de problemen liggen, en niet laf vluchtgedrag vertonen door te gaan knabbelen aan de vrijheid van meningsuiting. Dat impliceert namelijk dat Van Gogh zijn verdiende loon gekregen heeft. Zal ook wel de visie zijn van de allochtonen waar de PvdA zo overduidelijk op leunt.
    Balkenende in een persconferentie met een oranje armbandje om. Arme man, zo gemakkelijk te beinvloeden. Ik moest hard lachen om zo'n sul.
    pi_23606674
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:25 schreef PJORourke het volgende:

Laat politici maar eens helder zeggen waar het op staat, waar de problemen liggen, en niet laf vluchtgedrag vertonen door te gaan knabbelen aan de vrijheid van meningsuiting.
    Juist door te nuanceren laat je zien waar de problemen liggen. Als je enkel de extreme variant van de islam wilt aanpakken, wat heeft het dan voor nut de gehele islam te beschimpen ? Dan benoem je juist niet de problemen. Je gaat toch ook niet de problemen in het onderwijs aanpakken door het hele stelsel verrot en ongewenst te noemen ? Nee, dan pak je de punten die verbeterd moeten worden. Lijkt mij dan he.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:31:13 #201
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23606728
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:28 schreef gelly het volgende:
    Juist door te nuanceren laat je zien waar de problemen liggen. Als je enkel de extreme variant van de islam wilt aanpakken, wat heeft het dan voor nut de gehele islam te beschimpen ? Dan benoem je juist niet de problemen. Je gaat toch ook niet de problemen in het onderwijs aanpakken door het hele stelsel verrot en ongewenst te noemen ? Nee, dan pak je de punten die verbeterd moeten worden. Lijkt mij dan he.
    Juist door te nuanceren lijkt het alsof politici niet geinteresserd zijn in actie, en met graagte de boel onder het tapijt vegen. De Diamantbuurt is daar een schrijnend voorbeeld van.

Overigens heb ik Wilders nooit de hele islam horen beschimpen, dat is m.i. de interpretatie van zijn tegenstanders. Hij heeft het altijd over het aanpakken van extremisten.
    pi_23606750
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:31 schreef PJORourke het volgende:
    Overigens heb ik Wilders nooit de hele islam horen beschimpen, dat is m.i. de interpretatie van zijn tegenstanders. Hij heeft het altijd over het aanpakken van extremisten.
    Dat is niet waar. Hij heeft het over de hele Islam gehad, die dan fascistisch zou zijn, en niet de extremistische Islam.
    pi_23606770
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Juist door te nuanceren lijkt het alsof politici niet geinteresserd zijn in actie, en met graagte de boel onder het tapijt vegen. De Diamantbuurt is daar een schrijnend voorbeeld van.
    Dus om het domme volk tevreden te houden moet men maar generaliseren ? Nou ja, als dat jouw manier van politiek bedrijven is. Het heeft echter niks te maken met het benoemen van problemen.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:34:26 #204
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23606793
    Interpretatie? Wat ik weet van de Koran zou ik met gerust hart fascistisch kunnen noemen. Dat wil niet zeggen dat iedere moslim dat ook is.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 14:35:28 #205
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23606816
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:33 schreef gelly het volgende:

[..]

Dus om het domme volk tevreden te houden moet men maar generaliseren ? Nou ja, als dat jouw manier van politiek bedrijven is. Het heeft echter niks te maken met het benoemen van problemen.
    Het merendeel van de bevolking is dom, dat is nu juist waarom poltici zo'n notoire leugenaars zijn.
    pi_23606835
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:34 schreef PJORourke het volgende:
    Interpretatie? Wat ik weet van de Koran zou ik met gerust hart fascistisch kunnen noemen. Dat wil niet zeggen dat iedere moslim dat ook is.
    Hij heeft het in ieder geval niet over de fundamentalistische of extremistische Islam, hij heeft het duidelijk over de gehele Islam.

"Nederland moet worden beschermd tegen de import van de islamtische cultuur, die onze tolerantie en democratie alleen maar om zeep zal helpen."

De islam heeft volgens hen vanaf het begin een „politieke orde" willen zijn, waarin „een scheiding tussen het wereldlijke en geestelijke domein onmogelijk is"
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:37:38 #207
    89730 Drugshond
    pi_23606860
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:25 schreef gelly het volgende:
    Dan zal hij snel in populariteit dalen gok ik, temeer omdat de rest van zijn program zal bestaan uit niet-sociale standpunten en een rechts-liberaal economische beleid. Bijna 30 zetels vanwege je anit-islam houding is absurd te noemen, kennelijk is dat de waan van de dag in Nederland. Ik ben bang dat Nederland voor de 2e keer een kapitale fout gaat maken.
    Of het is een overshoot na 30 jaar verkeerd integratie beleid. Het is een correctie aangebracht door het democratische stem volk. Maar hij zal zoals de situatie er nu voor staat (te) veel stemmen binnen halen. Er is in de afgelopen 30 jr te veel getollereerd en daar worden de gangbare politieke partijen nu op afgerekend.

Je ziet duidelijk een verborgen wens uit de samenleving terug keren... eerst met P.F. nu met G.W. (in 4 jr tijd) en de huidige politieke partijen weten zich geen raad met deze complexe materie. En ze zijn bang om hier hun vingers aan te verbranden omdat dit hoe dan ook kiezers gaat kosten.

En omgekeerd weet G.W. dat er veel verborgen kiezers zijn en kiest dus de aanval om juist deze kiezers los te weken uit de bestaande politieke partijen. En dat laatste doet hij heel goed.........
    G.W. gaat wel het complexe debat aan, en de overige politieke partijen hebben het nakijken.

- Soms is de aanval de beste verdeliging -
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:38:37 #208
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23606876
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:33 schreef gelly het volgende:
    Zeg ik dat dan?

Men moet problemen durven benomen, en durven aan te pakken. Verdachten uitzetten, moskeen sluiten als dat productief lijkt.

Maar elke keer zie je hetzelfde mechanisme: schok, roep om harde maatregelen, en uiteindelijk krijgt het slachtoffer de schuld in de schoenen geschoven (afwijzen motie-Van der Laan). Is nog makkelijk ook, want het slachtoffer kan niks meer zeggen.

Dan is er nog de angst voor het "domme" volk. De eerste reactie van de premier is niet de aanval, maar defensief geknuffel en gecohen in moskeeen.
    pi_23606891
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:38 schreef PJORourke het volgende:
    Verdachten uitzetten
    Laten we dat toch in godsnaam niet doen!
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:42:45 #210
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23606936
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:39 schreef Monidique het volgende:
    Laten we dat wel doen. Persona non grata, weg ermee.

Terrorisme is moeilijk te bewijzen, en justitie heeft er nauwelijks kennis over in huis. Desalniettemin zijn de verdachten meestal radicalen die hier wat mij betreft ongewenst zijn. Uitzetten wil niet zeggen dat schuld bewezen is, maar wel dat we de betrokkkenen hier niet willen hebben.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:43:18 #211
    89730 Drugshond
    pi_23606945
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:39 schreef Monidique het volgende:
    Je hebt gelijk... maar ergens ook weer niet.

Iemand die verdacht is met (rechtstreekse) terroristische banden...wil je die in de samenleving laten zitten ?

De politiek is er ook voor de bescherming van hun onderdanen...... en dat kan wel eens heel ver gaan.
    pi_23606968
    Lekker is dat, . Mensen die niet schuldig zijn bevonden uitzetten omdat de politiek, ondanks dat er niets bewezen is, nou eenmaal vindt dat iemand, die beschuldigd is maar niet strafbaar bevonden, hier niet hoort. Laten we dat dus maar niet doen.
    pi_23606977
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:36 schreef Monidique het volgende:

[..]

Hij heeft het in ieder geval niet over de fundamentalistische of extremistische Islam, hij heeft het duidelijk over de gehele Islam.

"Nederland moet worden beschermd tegen de import van de islamtische cultuur, die onze tolerantie en democratie alleen maar om zeep zal helpen."

De islam heeft volgens hen vanaf het begin een „politieke orde" willen zijn, waarin „een scheiding tussen het wereldlijke en geestelijke domein onmogelijk is"
    Aan de andere kant heeft hij vaak genoeg benadrukt dat het om de uitwassen van de islam gaat en de extremen, maar het is maar welke quotes in je van pas komen denk ik...
    pi_23606992
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:42 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Laten we dat wel doen. Persona non grata, weg ermee.

Uitzetten wil niet zeggen dat schuld bewezen is, maar wel dat we de betrokkkenen hier niet willen hebben.
    Want zo gaat dat in een rechtstaat. Ik vind het altijd frapant dat lieden die het hoogste woord voeren over de verheven westerse manier van leven de eerste zijn die niet-westerse manieren willen pakken om een probleem op te lossen.
    pi_23606997
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:43 schreef Drugshond het volgende:
    Iemand die verdacht is met (rechtstreekse) terroristische banden...wil je die in de samenleving laten zitten ?
    Ja, eventueel een oogje in het zeil houden.

Het zou toch een gekke boel zijn, zeg, je hebt niets gedaan, het is althans niet bewezen, en je moet weg, alleen omdat je verdacht bent.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 14:46:01 #216
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607002
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:44 schreef Monidique het volgende:
    Lekker is dat, . Mensen die niet schuldig zijn bevonden uitzetten omdat de politiek, ondanks dat er niets bewezen is, nou eenmaal vindt dat iemand, die beschuldigd is maar niet strafbaar bevonden, hier niet hoort. Laten we dat dus maar niet doen.
    Met een dubbel paspoort zou je iemand best persona non grata kunnen bestempelen, zeker als die verdacht wordt van fundamentalistisch gedrag.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:46:17 #217
    89730 Drugshond
    pi_23607008
    quote:
    Daar heb je ook gelijk in.......
    Waar rook is is vuur...... Maar omgekeerd krijg je op die manier wel een heel gevaarlijk systeem en wordt het makkelijk om iemand monddood te maken.
    pi_23607009
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:44 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Aan de andere kant heeft hij vaak genoeg benadrukt dat het om de uitwassen van de islam gaat en de extremen, maar het is maar welke quotes in je van pas komen denk ik...
    Die heeft hij inderdaad ook gebruikt.

Het is nogal een flip-flopper, oftewel een draaikont, deze Wilders.
    pi_23607026
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:44 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Gek dan dat het grootste deel van zijn aanhang en zijn grootste fans dat onderscheid ook niet maken. De islam is kut. punt. Wilders is ok olee oleeee.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:47:20 #220
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607028
    Als jij omgaat met Samir A., Mohammed B. en de C., D. en E.'s van deze wereld, dan ben je per definitie verdacht. Ben je nog buitenlander ook, dan gedraag je je niet zoals een gast zich hoort te gedragen.

Moeten we dure AIVD-manschappen inzetten (waar we te weinig van hebben ook) om dit soort lui te begeleiden, terwijl we ze ook kunnen uitzetten?
    pi_23607042
    quote:
    Zolang dat geen officieel beleid is, hoeven we er aan de andere kant ook niet meteen paniekvogelig over te gaan doen

Uitzetting van iemand die terrorisme voorbereid lijkt mij ook niet zo slecht... of vind jij dat er beter maar eerst nog wat meer doden moeten vallen
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 14:48:09 #222
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607043
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:47 schreef gelly het volgende:

[..]

Gek dan dat het grootste deel van zijn aanhang en zijn grootste fans dat onderscheid ook niet maken. De islam is kut. punt. Wilders is ok olee oleeee.
    En wat is er op tegen om de Islam kut te vinden?
    pi_23607048
    De politieke barometer zal volgende week een grote sprong in de lucht maken met het zetelaantal van Wilders. Omdat ze alle ondervragers deze week hebben gevraagd of ze op Wilders zouden stemmen. Alle ondervragen kennen nu Wilders dus, voorheen niet.
    pi_23607061
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:47 schreef PJORourke het volgende:
    Als jij omgaat met Samir A., Mohammed B. en de C., D. en E.'s van deze wereld, dan ben je per definitie verdacht. Ben je nog buitenlander ook, dan gedraag je je niet zoals een gast zich hoort te gedragen.
    Ja, dat vind jij.
    quote:
    Moeten we dure AIVD-manschappen inzetten (waar we te weinig van hebben ook) om dit soort lui te begeleiden, terwijl we ze ook kunnen uitzetten?
    Ach, ja, er zijn nog wel meer snelle en gemakkelijke Eindoplossingen, het betekent echter niet dat het ook de gewenste zijn.

Ik ben toch niet de enige die dat cruciale woordje 'verdacht' ziet?
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 14:49:39 #225
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607068
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:48 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Zolang dat geen officieel beleid is, hoeven we er aan de andere kant ook niet meteen paniekvogelig over te gaan doen

Uitzetting van iemand die terrorisme voorbereid lijkt mij ook niet zo slecht... of vind jij dat er beter maar eerst nog wat meer doden moeten vallen
    Sterker nog, cases waarbij de aivd bewijzen had, maar ze niet mocht gebruiken bij de rechtszaak, leidden er wel toe dat de verdachten 'm zelf al smeerden. Hoezo schuldbekenning.
    pi_23607072
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:48 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

En wat is er op tegen om de Islam kut te vinden?
    Behalve dat het nogal kortzichtig en dom is ? Niks. Maar dan ook geen geouwehoer over een nuancerende Wilders en een aanhang die problemen benoemt graag.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:50:12 #227
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607081
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:45 schreef gelly het volgende:
    Want zo gaat dat in een rechtstaat. Ik vind het altijd frapant dat lieden die het hoogste woord voeren over de verheven westerse manier van leven de eerste zijn die niet-westerse manieren willen pakken om een probleem op te lossen.
    Het is geen strafrechtelijke aanpak. Alleen uitzetting.

Een gast die zich bij jou thuis misdraagt gooi je toch ook naar buiten?
    pi_23607085
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:48 schreef kamagurka het volgende:
    Uitzetting van iemand die terrorisme voorbereid lijkt mij ook niet zo slecht...
    Iemand die terrorisme voorbereidt is nogal wat anders dan iemand die verdacht wordt van het voorbereiden van terrorisme.
    quote:
    of vind jij dat er beter maar eerst nog wat meer doden moeten vallen
    Graag, honderden het liefst.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 14:51:34 #229
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607100
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:49 schreef gelly het volgende:

[..]

Behalve dat het nogal kortzichtig en dom is ? Niks. Maar dan ook geen geouwehoer over een nuancerende Wilders en een aanhang die problemen benoemt graag.
    Er is niets kortzichtigs aan, als iemand dat vindt, dan vindt die dat. Waarom moet ik voor iedere sprookjesaanhanger respect hebben? Wilders had liever nog ongenuanceerder geweest, dat heeft die ook al eens gezegd.
    pi_23607108
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:47 schreef gelly het volgende:

[..]

Dus jij beoordeelt politici op basis van het soort volgelingen dat ze hebben?

Sterk onderscheidend vermogen Maar het is duidelijk dat die linkse partijen dan al helemaal niet te vertrouwen zijn, met hun aanhang van polderboeren die zich hebben bekeerd tot de islam.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:52:00 #231
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607109
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:49 schreef gelly het volgende:
    Wilders benoemt problemen, niet de aanhang.
    pi_23607123
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:50 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is geen strafrechtelijke aanpak. Alleen uitzetting.
    Iemand met een Nederlands paspoort zonder strafrechtelijke grond uitzetten ? Fraai.
    quote:
    Een gast die zich bij jou thuis misdraagt gooi je toch ook naar buiten?
    Ze zijn niet te gast, ze hebben een Nederlands paspoort. Het zijn je huisgenoten.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:54:26 #233
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607150
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:49 schreef Monidique het volgende:
    Ja, dat vind jij.

Ach, ja, er zijn nog wel meer snelle en gemakkelijke Eindoplossingen, het betekent echter niet dat het ook de gewenste zijn.

Ik ben toch niet de enige die dat cruciale woordje 'verdacht' ziet?
    Ik dacht dat jij wel wat volwassener in het debat was, M. Zo'n sneue holocaustvergelijking is helemaal niet nodig.

Veel AIVD-bewijs wordt niet toegelaten. Wat mij betreft zou een afgetapt gesprek of emailtje al voldoende kunnen zijn voor uitzetting.
    pi_23607153
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:51 schreef kamagurka het volgende:

[..]

Dus jij beoordeelt politici op basis van het soort volgelingen dat ze hebben?
    Wat een rare conclusie.
    pi_23607168
    quote:
    Veel AIVD-bewijs wordt niet toegelaten. Wat mij betreft zou een afgetapt gesprek of emailtje al voldoende kunnen zijn voor uitzetting.
    Dat is een andere discussie.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:56:55 #236
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607197
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:52 schreef gelly het volgende:
    Iemand met een Nederlands paspoort zonder strafrechtelijke grond uitzetten ? Fraai.
    Met een enkele nationaliteit kan dat dus niet. Maar met een dubbele nationaliteit kan dat wel.
    quote:
    Ze zijn niet te gast, ze hebben een Nederlands paspoort. Het zijn je huisgenoten.
    Huisgenoten die het huis willen afbreken tolereer je ook niet.
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:57:38 #237
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607209
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:54 schreef gelly het volgende:
    Wat een rare conclusie.
    Helemaal niet.
    pi_23607220
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:56 schreef PJORourke het volgende:
    Maar slechts gebaseerd op roddel zul je iemand niet het huis uit trappen, dat mag ik althans hopen.
    pi_23607223
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:50 schreef Monidique het volgende:

[..]

Iemand die terrorisme voorbereidt is nogal wat anders dan iemand die verdacht wordt van het voorbereiden van terrorisme.
    Laat die verdachtmakingen dan eerst worden gestaaft stel ik voor...
    Ik denk dat wilders dit ook niet anders zou willen
      zaterdag 27 november 2004 @ 14:58:44 #240
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607238
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:55 schreef Monidique het volgende:
    Dat is een andere discussie.
    Nee, er moet een aanleiding voor uitzetting zijn. Anders vind je zo iemand niet. Dit lijkt me een geldige aanleiding.
    pi_23607239
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:56 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Met een enkele nationaliteit kan dat dus niet. Maar met een dubbele nationaliteit kan dat wel.
    [..]
    Nee, dan kan het ook niet. Of je zou van elke Nederlander het papoort moeten kunnen afpakken.
    quote:
    Nee, dus ? Je had het over gasten, en dat zijn ze niet.
    pi_23607264
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:58 schreef PJORourke het volgende:
    Nee, er moet een aanleiding voor uitzetting zijn. Anders vind je zo iemand niet. Dit lijkt me een geldige aanleiding.
    Ik snap niet wat je bedoelt. Er zijn twee discussies: ééntje over het gebruiken van AIVD-materiaal in de rechtszaal en eentje over het uitzetten van verdachten.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:00:20 #243
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607267
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:58 schreef gelly het volgende:
    Nee, dan kan het ook niet. Of je zou van elke Nederlander het papoort moeten kunnen afpakken.
    Het kan wel, mits de persoon in kwestie niet statenloos wordt.
    pi_23607271
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:54 schreef gelly het volgende:

[..]

Wat een rare conclusie.
    Duidelijker voorkauwen dan dat je zelf al hebt gedaan met "wildersfans die de islam kut vinden en wilders is okee, ole ole" kan ik het niet

Misschien die balk even uit je hersenpan verwijderen?
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:00:50 #245
    89730 Drugshond
    pi_23607280
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:54 schreef PJORourke het volgende:
    Binnenkort wel...... wat dat betreft worden de opsporings bevoegdheden behoorlijk uitgebreid.
    En iedereen moet zich straks kunnen identificeren.

De overheid is voor de veiligheid van hun onderdanen (het is een primaire gedachte zelfs). Zonder voldoende vorm van veiligheid zullen de burgers het recht in eigen hand nemen. En dat is een situatie die na de moord van TvG gruwelijk duidelijk zichtbaar is geworden. Ook andere landen (Belgie, Duitsland en Frankrijk) zijn zich wild geschrokken. Van de schijnbare kentering die zich in de maatschappij kan plaatsvinden bij de kleinste verstoringen.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:01:57 #246
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607300
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:00 schreef Monidique het volgende:
    Ik snap niet wat je bedoelt. Er zijn twee discussies: ééntje over het gebruiken van AIVD-materiaal in de rechtszaal en eentje over het uitzetten van verdachten.
    Als je iemand wilt uitzetten moet er hoe dan ook een aanleiding voor zijn. Anders onderscheidt zo iemand zich niet van een "normale" burger. Die aanleiding zou kunnen bestaan uit AIVD-informatie.
    pi_23607317
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:01 schreef PJORourke het volgende:
    Die aanleiding zou kunnen bestaan uit AIVD-informatie.
    Mits die informatie ook in een rechtszaal gebruikt mag worden.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:02:58 #248
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607319
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 14:58 schreef gelly het volgende:
    Dat kan wel en gebeurt binnenkort ook, zie berichtgeving over intrekking paspoort van terroristen.
    Intrekking paspoort van een Nederlander kan ook, maar dan wil je juist dat die blijft.
    pi_23607337
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:00 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het kan wel, mits de persoon in kwestie niet statenloos wordt.
    Je roept gewoon maar wat. In een rechstaat als de onze waar het gelijkheidsbeginsel voorop staat is het onmogelijk een verdachte te straffen zonder veroordeling of de ene crimineel anders te bahandelen dan de andere. Dat dubbele paspoort heeft niks te maken met het Nederlandse waar het Nederlandse strafrecht betrekking op heeft.
    pi_23607362
    Echt kaas hebben sommigen niet gegeten van de zo vaak gepropageerde Verlichte ideeën.
    pi_23607400
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:04 schreef Monidique het volgende:
    Echt kaas hebben sommigen niet gegeten van de zo vaak gepropageerde Verlichte ideeën.
    Idd, de meest achterlijke oplossingen worden aangedragen ter bescherming van onze elitaire westerse rechtstaat. Best zorgwekkend.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:06:42 #252
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607401
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:03 schreef gelly het volgende:

[..]

Je roept gewoon maar wat. In een rechstaat als de onze waar het gelijkheidsbeginsel voorop staat is het onmogelijk een verdachte te straffen zonder veroordeling of de ene crimineel anders te bahandelen dan de andere. Dat dubbele paspoort heeft niks te maken met het Nederlandse waar het Nederlandse strafrecht betrekking op heeft.
    Wetgeving op terrorisme zal jouw ogen doen openen.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:06:58 #253
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607410
    quote:
    In een rechstaat als de onze waar het gelijkheidsbeginsel voorop staat is het onmogelijk ... de ene crimineel anders te bahandelen dan de andere.
    Wat een onzin.
    pi_23607424
    quote:
    Maar jij bent een topjurist natuurlijk, en een groot kenner van ons wetboek

Bovendien is een idee nog wat anders als de uitwerking van een idee...
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:08:31 #255
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607439
    quote:
    Het kan noodzakelijk zijn om op korte termijn bepaalde vrijheden in te perken om andere (meer basale) vrijheden op de lange termijn te behouden.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:09:14 #256
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607458
    quote:
    Nee, jij roept maar wat. We zijn verbonden aan het verdrag over de statenloosheid. Verder kunnen we dit per wet allemaal regelen. Als een meerderheid in de kamer de wet op het gelijkheidsbeginsel op dit gebied wil aanpassen, dan kan dat.

De regering kan mensen ook zonder meer persona non grata verklaren.

Dit verzandt verder in een technische discussie die weinig zin heeft. "Het kan niet" is m.i. een slap, defensief argument. "Dit wil ik niet" is veel sterker.
    pi_23607469
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:06 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Wetgeving op terrorisme zal jouw ogen doen openen.
    Idd, inperken die burgerrechten waar we zolang voor gestreden hebben. Op naar een staat waar ten koste van je rechten een onterecht gevoel van veiligheid gecreëerd wordt. Hulde. Of denk je werkelijk dat een terrorist zich laat weerhouden door een stukje papier waarop staat van welk land hij of zij ingezete is ? Nou nou, realistisch rechts. Papieren terroristen bestrijders.
    pi_23607477
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:07 schreef kamagurka het volgende:
    Maar jij bent een topjurist natuurlijk, en een groot kenner van ons wetboek
    Daar heb ik het niet over, .
    quote:
    Bovendien is een idee nog wat anders als de uitwerking van een idee...
    Allicht.
    pi_23607501
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:08 schreef Lithion het volgende:

[..]

Het kan noodzakelijk zijn om op korte termijn bepaalde vrijheden in te perken om andere (meer basale) vrijheden op de lange termijn te behouden.
    Dat kan noodzakelijk zijn, ja, maar wat mij betreft betekent dat niet dat mensen die niet schuldig zijn bevonden wel worden behandeld als ware zij dat wel.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:11:07 #260
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607502
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:09 schreef gelly het volgende:
    Nou nou, realistisch rechts. Papieren terroristen bestrijders.
    Nou, vertel eens, realistisch rechtse gelly, wat zijn jouw plannen voor het bestrijden van internationaal terrorisme op Nederlandse bodem?
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:12:16 #261
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607525
    quote:

[..]

Idd, inperken die burgerrechten waar we zolang voor gestreden hebben. Op naar een staat waar ten koste van je rechten een onterecht gevoel van veiligheid gecreëerd wordt. Hulde. Of denk je werkelijk dat een terrorist zich laat weerhouden door een stukje papier waarop staat van welk land hij of zij ingezete is ? Nou nou, realistisch rechts. Papieren terroristen bestrijders.
    Ik ben dan ook voor sluiting van de grenzen. Die burgerrechten worden ingeperkt dankzij de personen die lak hebben aan rechten en plichten. Misschien moet je daar eens gaan klagen.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:12:24 #262
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607526
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:10 schreef Monidique het volgende:
    Dat kan noodzakelijk zijn, ja, maar wat mij betreft betekent dat niet dat mensen die niet schuldig zijn bevonden wel worden behandeld als ware zij dat wel.
    Precies, weg met De Wijkerslooth.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:13:14 #263
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607543
    quote:
    Of denk je werkelijk dat een terrorist zich laat weerhouden door een stukje papier waarop staat van welk land hij of zij ingezete is ?
    Nee, daar gaat het niet om. Het gaat om het uitzetten van ongewenste vreemdelingen. Dat weet jij ook wel, dus de rest van je post doe ik af als stemmingmakerij.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:14:18 #264
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607561
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:12 schreef Lithion het volgende:

[..]

Precies, weg met De Wijkerslooth.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:14:38 #265
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607570
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:10 schreef Monidique het volgende:
    Of justitie moet dusdaning worden aangepast, dat veroordeling van verdachten van terrorisme op een snelle en efficiente wijze met AIVD-informatie wel kan.
    pi_23607579
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:11 schreef Lithion het volgende:

[..]

Nou, vertel eens, realistisch rechtse gelly, wat zijn jouw plannen voor het bestrijden van internationaal terrorisme op Nederlandse bodem?
    Ten eerste AIVD materiaal gewoon als bewijslast kunnen voeren, en ten tweede de voedingsbodem voor terrorisme proberen weg te nemen. Want het is dweilen met de kraan open. Verder ben ik van mening dat terrorisme niet zo'n groot gevaar is dat er allerhande beperkingen en wijzigingen moeten plaatsvinden. Terreur is een resultaat van ons eigen handelen, en zolang we dat niet inzien is elke maatregel achterhaald en zinloos. Terreur hou je ook niet tegen door het afpakken van een paspoort.
    pi_23607605
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:14 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Of justitie moet dusdaning worden aangepast, dat veroordeling van verdachten van terrorisme op een snelle en efficiente wijze met AIVD-informatie wel kan.
    Dat is dus, wat ik al zei, naar mijn mening een andere discussie, maar als zij onder de nieuwe wetgeving wel schuldig worden bevonden, ja, dan zijn ze schuldig. Maar we hebben het niet over schuldigen, we hebben het over verdachten.
    pi_23607611
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, daar gaat het niet om. Het gaat om het uitzetten van ongewenste vreemdelingen. Dat weet jij ook wel, dus de rest van je post doe ik af als stemmingmakerij.
    En je denkt niet dat die ongewenste vreemdelingen zonder paspoort weer terug komen ? Een terrorist met een doel laat zich niet weerhouden door grenzen, en al helemaal niet door een stukje papier.
    pi_23607627
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:12 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Ik ben dan ook voor sluiting van de grenzen.
    En ik stel voor om criminaliteit verboden te maken.
    pi_23607637
    Terreur is het gevolg van ons eigen handelen.... een beter voorbeeld van oorzaak en gevolg omdraaien heb ik nog niet kunnen vernemen
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:18:39 #271
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607652
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:15 schreef gelly het volgende:
    Ten eerste AIVD materiaal gewoon als bewijslast kunnen voeren, en ten tweede de voedingsbodem voor terrorisme proberen weg te nemen. Want het is dweilen met de kraan open. Verder ben ik van mening dat terrorisme niet zo'n groot gevaar is dat er allerhande beperkingen en wijzigingen moeten plaatsvinden. Terreur is een resultaat van ons eigen handelen, en zolang we dat niet inzien is elke maatregel achterhaald en zinloos. Terreur hou je ook niet tegen door het afpakken van een paspoort.
    Hallo, wake up! Terrorisme is een internationaal probleem en dus zijn wij als Nederland er niet toe in staat de voedingsbodem weg te nemen. Overigens zijn de terroristen in kwestie mensen die de problemen uit de orient hierheen halen, waar we er verder niks mee te maken hebben.

Het importeren van allerlei achterlijken uit de Rif is het enige handelen van Nederland waardoor terrorisme hierheen is gekomen. Verder hebben wij niks, maar dan ook niks met regimes in Noord-Afrika te maken.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:19:04 #272
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607659
    quote:

[..]

Waarom denk je dat de aivd nog niet bewijslast kan laten gebruiken in de rechtszaal? Er gebeurt meer dan jij denkt...
    quote:
    Terreur is een resultaat van ons eigen handelen
    Ja joh, wij dienen ons aan te passen aan de islamitische regels. Over mijn lijk.
    pi_23607664
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:18 schreef kamagurka het volgende:
    Terreur is het gevolg van ons eigen handelen.... een beter voorbeeld van oorzaak en gevolg omdraaien heb ik nog niet kunnen vernemen
    Het houdt zichzelf in stand, er is niet een schuldige aan te wijzen.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:19:55 #274
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607673
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:16 schreef gelly het volgende:
    En je denkt niet dat die ongewenste vreemdelingen zonder paspoort weer terug komen ? Een terrorist met een doel laat zich niet weerhouden door grenzen, en al helemaal niet door een stukje papier.
    Dat moet ik nog maar eens zien. Het zal zeker gebeuren, maar niet iedere vreemdeling zal terugkomen. En voorlopig zijn ze dan hier weg.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:20:08 #275
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607679
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:17 schreef gelly het volgende:

[..]

En ik stel voor om criminaliteit verboden te maken.
    dat is al zo, wil je jezelf diskwalificeren nu?
    pi_23607683
    Terrorisme is ook een internationaal probleem, en islamitisch terrorisme zeker, maar toch is het in Nederland gebeurd dat Mohammed B. radicaliseerde.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:20:45 #277
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607694
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:19 schreef gelly het volgende:
    Het houdt zichzelf in stand, er is niet een schuldige aan te wijzen.
    Wat dacht je van terroristen? Wat is het toch moeilijk.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:21:11 #278
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607705
    quote:
    Ten eerste AIVD materiaal gewoon als bewijslast kunnen voeren
    Oké.
    quote:
    en ten tweede de voedingsbodem voor terrorisme proberen weg te nemen.
    Holle retoriek, welke voedingsbodem en hoe wil je die wegnemen?
    quote:
    Terreur is een resultaat van ons eigen handelen.
    Dit is blatante onzin. Hiermee zet je de eigen verantwoordelijkheid van de terroristen wel HEEL erg makkelijk aan de kant. Alsof zij geen andere keuze hebben dan tegen het Westen in het geweer komen. Wat hebben de Spanjaarden misdaan? Of de Marokkanen? Waarom kregen zij een terroristische aanval te verduren? Of Bali? Egypte?

Het huidige internationale terrorisme is uit op een totale wanorde en hebben daarbij de Westerse rechtsstaten al gegijzeld in hun eigen correctheid. Dat het allemaal een resultaat is van ons eigen handelen is wel een heel erg naieve en wereldvreemde instelling.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:21:23 #279
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607710
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:20 schreef Monidique het volgende:
    Terrorisme is ook een internationaal probleem, en islamitisch terrorisme zeker, maar toch is het in Nederland gebeurd dat Mohammed B. radicaliseerde.
    En dat deed hij zelf. Daar is hij zelf verantwoordelijk voor, niemand anders.
    pi_23607736
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:19 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

[..]

Ja joh, wij dienen ons aan te passen aan de islamitische regels. Over mijn lijk.
    Zeg ik dat ergens ? De westerse wereld mag echter ook de hand in eigen boezem steken wat terrorisme aangaat. Terrorisme is geen ideologie, maar een middel. Het ontstaat ergens uit. Wat islamitisch terrorisme betreft is dat het handelen van de VS in de gehele wereld.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:23:27 #281
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607762
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:22 schreef gelly het volgende:
    Zeg ik dat ergens ? De westerse wereld mag echter ook de hand in eigen boezem steken wat terrorisme aangaat. Terrorisme is geen ideologie, maar een middel. Het ontstaat ergens uit. Wat islamitisch terrorisme betreft is dat het handelen van de VS in de gehele wereld.
    Je maakt jezelf belachelijk. Noord-Afrikaanse corrupte regimes zijn het echte probleem.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:23:43 #282
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607772
    quote:
    Wat islamitisch terrorisme betreft is dat het handelen van de VS in de gehele wereld.
    En waarom is het handelen van de VS dan ineens ook 'ons' handelen? Of dat van Marokko, Spanje, Bali of Egypte?
    pi_23607780
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En dat deed hij zelf. Daar is hij zelf verantwoordelijk voor, niemand anders.
    Dat is leuke liberale retoriek en, inderdaad, hij is zelf verantwoordelijk voor zijn daden, maar het is niet verstandig om spreekwoordelijk te kop in het zand te steken en te zeggen dat het alleen internationaal is. Iets in Nederland heeft hem geradicaliseerd. Op de een of andere manier zag Mohammed B. geen alternatieven in de Nederlandse samenleving dan de islamitisch-fundamentalistisch.
    pi_23607788
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:20 schreef Monidique het volgende:
    Ja, en? Dat kun je nu dus iedere nederlandse staatsburger gaan verwijten

Ik heb Mohammed B gemaakt, door gewoon met mijn studie en mijn werk bezig te zijn ofzoiets...? Vanwaar toch die neiging om steeds bij alles de oorzaak bij jezelf te moeten zoeken... ?
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:24:33 #285
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607795
    quote:

[..]

En dus moet Nederland er nu ook aan geloven?
    Het huidige terrorisme is voor 90% gedreven door islamitische idioten, die vanuit hun redenering oog om oog, tand om tand een achterlijke strijd aangaan en onschuldigen het slachtoffer laten worden. dat gelul over de VS gaat vervelen.
    pi_23607806
    Kamagurka, je leest steeds meer dingen dan ik type.
    pi_23607814
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:23 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je maakt jezelf belachelijk. Noord-Afrikaanse corrupte regimes zijn het echte probleem.
    Uiteraard, maar die worden gesteund door ?
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:25:28 #288
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607817
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:23 schreef Monidique het volgende:
    Dat is leuke liberale retoriek en, inderdaad, hij is zelf verantwoordelijk voor zijn daden, maar het is niet verstandig om spreekwoordelijk te kop in het zand te steken en te zeggen dat het alleen internationaal is. Iets in Nederland heeft hem geradicaliseerd. Op de een of andere manier zag Mohammed B. geen alternatieven in de Nederlandse samenleving dan de islamitisch-fundamentalistisch.
    We kunnen het ook afdoen met een kronkel in zijn kop. Want hoe verklaar je anders dat niet iedere werkloze van Marokkaanse afkomst een moord pleegt op een columnist?
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:26:16 #289
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607837
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:23 schreef Monidique het volgende:
    Iets in Nederland heeft hem geradicaliseerd.
    Obscure verenigingen gesteund door Saudische organisaties.

DAT zou een van de speerpunten moeten zijn. Die geld- en ideologiestromen zouden eens goed in kaart moeten worden gebracht en daar zouden richtlijnen voor opgesteld moeten worden. Wahabitische stromingen die met moskeebesturen geimporteerd worden kunnen we missen als kiespijn.
    pi_23607851
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:25 schreef PJORourke het volgende:

[..]

We kunnen het ook afdoen met een kronkel in zijn kop. Want hoe verklaar je anders dat niet iedere werkloze van Marokkaanse afkomst een moord pleegt op een columnist?
    Omdat persoonlijke situaties inderdaad ook meespelen. Niet iedereen is hetzelfde.
    pi_23607869
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:26 schreef Lithion het volgende:
    Dat klopt, maar in Nederland.
    quote:
    DAT zou een van de speerpunten moeten zijn. Die geld- en ideologiestromen zouden eens goed in kaart moeten worden gebracht en daar zouden richtlijnen voor opgesteld moeten worden. Wahabitische stromingen die met moskeebesturen geimporteerd worden kunnen we missen als kiespijn.
    Daar ben ik het mee eens.
    pi_23607884
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:23 schreef Lithion het volgende:

[..]

En waarom is het handelen van de VS dan ineens ook 'ons' handelen? Of dat van Marokko, Spanje, Bali of Egypte?
    Misschien omdat wij de VS steunen in hun onvermoeibare bemoeizucht ?
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:28:11 #293
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607892
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:25 schreef gelly het volgende:
    Uiteraard, maar die worden gesteund door ?
    Ja, de VS is natuurlijk dol op Ghaddafi. En Mubarak is natuurlijk zo weg als Washington onvriendelijk tegen hem is.
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:28:49 #294
    89730 Drugshond
    pi_23607900
    quote:
    Schrijft op....... in Dafur gelieve geen inmening van de VN (gesteund door Amerikanen).
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:29:07 #295
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607909
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:27 schreef gelly het volgende:

[..]

Nederland is anders ook behoorlijk bemoeizuchtig, maar als je dat niet deed, dan was je allang van het internationale toneel.
    pi_23607918
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:26 schreef Lithion het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.
    pi_23607921
    quote:

[..]

T merendeel van dit land was anders TEGEN de oorlog in Irak
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:30:15 #298
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_23607929
    quote:
    Aha, nou dat is inderdaad een goede reden om jezelf maar op te blazen temidden van Nederlandse burgers. Wat een in- en intrieste instelling zeg. Misschien moet de Nederlandse regering maar helemaal in zichzelf keren en altijd toegeven aan de eisen die dergelijke groeperingen stellen, want als we ertegenin gaan, dan roepen we het over onszelf af.

Vertel eens, wanneer heeft Marokko de VS gesteund? Of de mensen op Bali, wanneer hebben zij de VS openlijk militaire steun toegezegd? Of de Egyptenaren?
      zaterdag 27 november 2004 @ 15:30:17 #299
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_23607932
    quote:
    Franse en Russische bemoeizucht zijn natuurlijk prima.
    pi_23607936
    Er is zowat een direct verband tussen islamitisch terrorisme en het door olie gedreven Westers handelen, maar er is ook een direct verband tussen een juwelendief en de juwelen.
      † In Memoriam † zaterdag 27 november 2004 @ 15:30:44 #301
    45013 Aaahikwordgek
    Maakt vrienden
    pi_23607941
    quote:
    Op zaterdag 27 november 2004 15:29 schreef kamagurka het volgende:

[..]

T merendeel van dit land was anders TEGEN de oorlog in Irak
    Cijfers?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')