Dan moeten die mensen ook maar niet op forums gaan posten.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:04 schreef Laditi het volgende:
[..]
Het is ook wel van enig belang dat je je taal kent, maar voor sommige mensen is dit niet haalbaar. Daar gaat het me om.
Wat een onzin. Sommige woorden hebben nieteens een fatsoenlijk synoniem. Trouwens, als iemand een woord niet correct weet te spellen en 'naar jouw mening' dit ook niet juist kan gebruiken, dan komt jouw mening niet erg met de realiteit overeen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:15 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Mensen die te dom zijn om een woord te spellen zijn naar mijn mening ook te dom om zo'n woord correct te gebruiken en zouden daar dan ook vanaf moeten zien.
Als je niet weet hoe iets gespeld wordt, gebruik het dan ook niet, je maakt jezelf er alleen maar belachelijk mee.
Als ik een stuk lees over "domme marokanen en buitenlanders die onmidelijk allemaal het land uit moeten omdat hun de economie verpesten en zorgen voor een onvijlige sameleving want ik werdt door hun lastig gevalen", dan heb ik liever dat de auteur van dat stuk geëxporteerd wordt.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:24 schreef Laditi het volgende:
[..]
Wat een onzin. Sommige woorden hebben nieteens een fatsoenlijk synoniem. Trouwens, als iemand een woord niet correct weet te spellen en 'naar jouw mening' dit ook niet juist kan gebruiken, dan komt jouw mening niet erg met de realiteit overeen.
Er zijn voldoende synoniemen voor een woord als sowieso, er staan er een aantal in dit topic.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:24 schreef Laditi het volgende:
[..]
Wat een onzin. Sommige woorden hebben nieteens een fatsoenlijk synoniem.
Dat is zeker heel mooi, maar voor mensen met bijvoorbeeld dyslexie is dat inderdaad nou zo moeilijk. En natúúrlijk mag je ze er altijd op wijzen in de hoop dat ze het onthouden, alleen is de kans niet erg groot (en ik vind het al helemaal nutteloos omdat dit niet het eerste sowieso-topic is).quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:21 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Neem de post van SEMTEX als voorbeeld. Zij beseft zich nu pas dat ze het verkeerd spelt en gaat de goede spelling proberen te onthouden. Dat is top. Maar mensen boeit het tegenwoordig niet eens meer dat ze spelfouten maken.
Zoals dat lijstje van Bupatih, onmiddellijk. Zo makkelijk te onthouden, dubbel d, dubbel l. Is dat te moeilijk? Denk dan aan een middel en een lijk, dan ben je er ook. Of bijvoorbeeld racisme. Niet rascisme, rasisme etc, simpel racisme. En als je dan mensen wijst op de juiste spelling ben je een zeikerd.
Vooral je eigen taal niet beheersen.. Ik maak ook spelfouten en als ik daarop gewezen word, onthou ik het ook.
Je snapt tog wad ik bedoel?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er zijn voldoende synoniemen voor een woord als sowieso, er staan er een aantal in dit topic.
Blijft het punt dat mensen gewoon te dom, te lui en te zelfzuchtig zijn om correct te spellen. Zodra je er iets van zegt ben je echter een taalpurist, een zeikerd en moet je je mond houden. Want trots zijn op je taal is iets om je voor te schamen![]()
Word. Onthoud.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:21 schreef Insomaniac het volgende:
Vooral je eigen taal niet beheersen.. Ik maak ook spelfouten en als ik daarop gewezen wordt, onthou ik het ook.
kan jij niet een keer van een flat springen ofzo,wel een hele hoge graagquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:22 schreef Lloyd-R-Q het volgende:
[..]
Dan moeten die mensen ook maar niet op forums gaan posten.Heldentopic
Iedereen is tegenwoordig dyslectisch.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:30 schreef Laditi het volgende:
[..]
Dat is zeker heel mooi, maar voor mensen met bijvoorbeeld dyslexie is dat inderdaad nou zo moeilijk. En natúúrlijk mag je ze er altijd op wijzen in de hoop dat ze het onthouden, alleen is de kans niet erg groot (en ik vind het al helemaal nutteloos omdat dit niet het eerste sowieso-topic is).
Ik word erop gewezen.
quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Word. Onthoud.
Dubbel dan.quote:En als je dan mensen wijst op de juiste spelling, dan ben je een zeikerd.
quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Word. Onthoud.
Die is wel heel erg!quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:31 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Word. Onthoud.
Copy paste van Taaluniversum.orgquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:29 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er zijn voldoende synoniemen voor een woord als sowieso, er staan er een aantal in dit topic.
Een van mijn favoriete sites.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:30 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je de spelling van een woord niet weet, wat let je dan die even op te zoeken in een woordenboek of op www.vandale.nl?
Ook van Dale maakt fouten op haar website ('deze topic'quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:30 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Als je de spelling van een woord niet weet, wat let je dan die even op te zoeken in een woordenboek of op www.vandale.nl?
Officieel is het de én het topic, maar het (en dus dit) bekt lekkerder.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:33 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ook van Dale maakt fouten op haar website ('deze topic').
quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:33 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Een van mijn favoriete sites..
Geen enkel woord heeft dezelfde lading als een ander woord, zelfs al zijn het synoniemen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:32 schreef Dirkh het volgende:
Vraag
Zijn er goede Nederlandse woorden die hetzelfde uitdrukken als het Duitse überhaupt en sowieso?
Antwoord
Nee. In veel gevallen kan men wel voor een Nederlandse omschrijving kiezen (bijv. helemaal, eigenlijk, over het algemeen, over het geheel genomen, in het geheel, in elk geval, toch al, hoe dan ook), maar daarmee wordt niet altijd precies hetzelfde bedoeld. Bovendien is in enkele gevallen geen alternatief voorhanden. Aangezien de vage betekenis kenmerkend is voor deze woorden, raden wij aan om ze niet te pas en te onpas te gebruiken.
Ik kom er ook wel eens, maar het is niet haalbaar om voor bijna elk woord in je post een search op vandale.nl te doenquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:33 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Met die tweede dan is niets mis. Met de eerste ook niet trouwens.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:32 schreef Laditi het volgende:
[..]
[..]
Dubbel dan.
Met de combinatie echter wel.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:39 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Met die tweede dan is niets mis. Met de eerste ook niet trouwens.
Ik heb een digitale Van Dale. Die is stukken uitgebreider. En je kunt ook de uitspraak erbij horen.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:33 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Volgens mij is daar ook niks mis mee. De tweede had er niet hoeven staan, maar fout is het niet.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:40 schreef Laditi het volgende:
[..]
Met de combinatie echter wel.
Dat lijkt me ook wel handig ja! Ik kwam er namelijk laatst een keer achter dat ik 'normaliter' al tijden verkeerd uitsprak.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik heb een digitale Van Dale. Die is stukken uitgebreider. En je kunt ook de uitspraak erbij horen.
Hmhm. Ik weet het er niet mee, het lijkt mij in ieder geval overbodig (en niet mooi).quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:41 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Volgens mij is daar ook niks mis mee. De tweede had er niet hoeven staan, maar fout is het niet.
Oh ja:quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:21 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Neem de post van SEMTEX als voorbeeld. Zij beseft zich nu pas dat ze het verkeerd spelt en gaat de goede spelling proberen te onthouden. Dat is top. Maar mensen boeit het tegenwoordig niet eens meer dat ze spelfouten maken.
Zoals dat lijstje van Bupatih, onmiddellijk. Zo makkelijk te onthouden, dubbel d, dubbel l. Is dat te moeilijk? Denk dan aan een middel en een lijk, dan ben je er ook. Of bijvoorbeeld racisme. Niet rascisme, rasisme etc, simpel racisme. En als je dan mensen wijst op de juiste spelling, dan ben je een zeikerd.
Vooral je eigen taal niet beheersen.. Ik maak ook spelfouten en als ik daarop gewezen wordt, onthou ik het ook.
An sich niet zo moeilijk.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:32 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Copy paste van Taaluniversum.org
Vraag
Zijn er goede Nederlandse woorden die hetzelfde uitdrukken als het Duitse überhaupt en sowieso?
Antwoord
Nee. In veel gevallen kan men wel voor een Nederlandse omschrijving kiezen (bijv. helemaal, eigenlijk, over het algemeen, over het geheel genomen, in het geheel, in elk geval, toch al, hoe dan ook), maar daarmee wordt niet altijd precies hetzelfde bedoeld. Bovendien is in enkele gevallen geen alternatief voorhanden. Aangezien de vage betekenis kenmerkend is voor deze woorden, raden wij aan om ze niet te pas en te onpas te gebruiken.
Het kan allebei. Maar 'niks' is spreektaal voor 'niets'.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 20:10 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Spellen heeft niets (niks? Dago! Help me!!) met slim of dom te maken.
quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 19:51 schreef Insomaniac het volgende:
[..]
Leraar Nederlands!
De tering, ik heb 20 jaar gedacht dat Engeland deel uitmaakte van Europa.quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 15:19 schreef Seiruu het volgende:
Ben sowieso niet dol op Europese talen, geef mij maar Engels
Inderdaadquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 19:17 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Oh ja, nu we toch bezig zijn met mierenneuken:
Die puntkomma van jou moet een dubbele punt zijn.
Zo.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden!quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 20:23 schreef dierenvriend het volgende:
[..]
InderdaadHet is een opsomming en die wordt voorafgegaan door een dubbele punt..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |