Er zit vast wel iets tussen wat leuk is voor dit topic. Ik vond alleen geen enkele foto mooi genoeg voor mijn website, vergeleken met de andere foto's die daar nu al opstaan.quote:Op zondag 17 oktober 2004 23:22 schreef Borelius het volgende:
Ik ben toch wel benieuw, zit er echt niets tussen?
Dat vond ik dus ook van deze foto maar toch plaats ik hemquote:Op zondag 17 oktober 2004 23:56 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Er zit vast wel iets tussen wat leuk is voor dit topic. Ik vond alleen geen enkele foto mooi genoeg voor mijn website, vergeleken met de andere foto's die daar nu al opstaan.
Nee, ik zag er toen anders uit. Dit was een onbekende Fransman. Als je echt meer wilt weten kun je natuurlijk de database met de uitslagen van Parijs-Brest-Parijs raadplegenquote:Op maandag 18 oktober 2004 20:10 schreef Borelius het volgende:
Leuk ultra_ivo! ben jij de fietser op foto 7?
En schaatsen, heerlijk, ik wilde dat mijn lijf nog eens een beetje meewerkte, ik heb wat afgeschaatst vroeger, zelfs nog een jaar getraind in Den Haag toen ik in Delft studeerde. Ik was nooit een topper en de 10 kilometer ooit in 18 minuten (1975) was voor mij het hoogst haalbare, daar brak je ook toen geen potten mee, leuk was het wel!
yup, hij ging te snel door de bochtquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 21:27 schreef Borelius het volgende:
Op foto 3 is dezelfde man een klomp kwijt!
Ik had trouwens een vrijwel perfecte positie, net boven de rechterhand van Erben kun je op deze foto m'n telelens zien.quote:ANP-schaatsnieuws 21 maart 2003
Hij had er tegenop gezien, maar uiteindelijk viel het "reuze mee". Erben Wennemars moest vrijdag, op het moment dat het schaatsseizoen al voorbij was, nog een keer flink aan de bak. Na een uit de hand gelopen grap moest de sprinter zich in Thialf pijnigen op de 10 kilometer. De wereldkampioen op 1000 en 1500 meter deed het verdienstelijk: 14.04,53. "Ik kom met stip de Adelaarskalender binnen!", verwees hij naar de historische ranglijst van allrounders. Die ranking, aangevoerd door Jochem Uytdehaage, wordt bepaald aan de hand van de persoonlijke records over 500, 1500, 5000 en 10.000 meter. "Ik sta gelijk vijftiende", wist Wennemars na zijn eerste tien kilometer ooit al te melden. Op de 5 kilometer reed hij al eens 6.39,90. Met 151,922 punten komt de sprinter inderdaad vanuit het niets de top-15 binnen en staat hij net achter Ids Postma. "De laatste zes rondjes waren erg zwaar", vond Wennemars. Hij had het zichzelf aangedaan, door tegen zijn ploeggenoot Gianni Romme te verklaren dat een tien kilometer een afstand voor 'watjes' is. Romme wilde dat vervolgens wel eens zien. "Ik reed tegen mijn broertje Dennis", zei Wennemars. "Hij krijgt volgend jaar zijn A-licentie. Hij dacht dat hij me wel aankon. Nou, ik heb hem mooi twee keer ingehaald."
Het valt meequote:Op zondag 21 november 2004 22:40 schreef Borelius het volgende:
Ik krijg al de kriebels als ik er naar kijk, ik heb bewondering voor mensen die dat durven!
Wauw...quote:Op woensdag 5 januari 2005 07:06 schreef iwanvdschoor het volgende:
Een grote smile bij het ballon springen...
Nu we het toch over "luchtige" fotos hebben
[afbeelding]
Deze foto is afgelopen weekend gemaakt met een Digital Rebel, Sigma 15mm/f2.8 Fisheye en een Canon 550EX flitser.
Iwan
De 15mm op mijn 300D (digital rebel) is eigenlijk ongeveer een 24mm op een film camera, maar op deze foto ben ik ongeveer 1.5 tot 2 meter bij de springer vandaan, en hij is net voorbij de mand ( misschien een meter of 2... )quote:Op woensdag 5 januari 2005 13:58 schreef ultra_ivo het volgende:
Hoe dichtbij zat je met een fisheye, dat was dus direct nadat je uit de mand klom?
Klopt helemaalquote:Op zaterdag 8 januari 2005 22:21 schreef ultra_ivo het volgende:
Da's dus springen en schieten
Ik zit meer aan foto 2 te denken, die heb ik inmiddels ook iets aangepast :quote:Op maandag 17 januari 2005 23:24 schreef Borelius het volgende:
@elcastel:
Prima foto's! Leuke bijdrage aan het sport topic!! Die laatste kun je ook nog bijdragen aan de januari-wedstrijd Beweging!
En dan heb ik nog ernstig geschift. Behoorlijk wat foto's die een stuk beter zijn dan de beste van een week terug heb ik nu nog niet eens gepost.quote:Op woensdag 9 februari 2005 22:52 schreef Borelius het volgende:
Wat een hoop! Bij nummer 8 moest ik meteen aan Falco Zandstra denken, je weet vast wel wat ik daarmee bedoel?
Je had een vooruit ziende blik Boreliusquote:Op dinsdag 4 januari 2005 15:21 schreef Borelius het volgende:
Als het nou maar eens winter werd, ijspret kan ook leuke sportfoto's opleveren!
bedankt ivo voor je antwoord.quote:Op donderdag 10 maart 2005 22:31 schreef ultra_ivo het volgende:
De vraag is of RAW zo handig is. Als je een serietje schiet kan het handiger zijn in JPEG te werken, kleinere bestanden die sneller weggeschreven worden.
Beter dan een flitser is een lichtsterke telelens. Het zoombereik van je lens doet mij een beperkte lichtsterkte vermoeden. Dat is niet zo handig. Dus als je nog aan een lichtsterke telelens kunt komen (evt vast brandpunt) is dat zeker meegenomen.
Een goede gewone flitser kan tot een metertje of 20-30 komen. Dat is aan de krappe kant voor voetbalfoto's. Als de TV aanwezig is kun je rekenen op meer licht.
Dit alles natuurlijk bij avondwedstrijden. Op zondagmiddag met de hoeveelheid zon van vandaag zit je goed. Dan zou je zelfs kunnen overwegen een 2x teleconverter aan je lens te schroeven (kost je 2 stops) die je telebereik flink opvoert.
Dank je, het was ook erg leuk om naar te kijken.quote:Op vrijdag 11 maart 2005 21:57 schreef Borelius het volgende:
Leuke foto's _Beertje! Ik wist niet eens dat die sport bestond!
Je kan ze ook posten en van de tips iets opsteken zodat je uiteindelijk ook fijne plaatjes schiet. Ik denk niet dat er iemand is die in het begin van z'n foto ervaring al even goede plaatjes schoot dan wat ie na een tijd uit z'n toestel kreeg. Als er wel iemand is, die toen ie begon even goede foto's had dan pakweg een half jaar later, heeft ie waarschijnlijk gewoon niks bijgeleerd.quote:Op zondag 27 maart 2005 01:06 schreef Bjoro het volgende:
Zitten zeker mooie kiekjes tussen...sommige zijn echt genieten voor een sportliefhebber als ik !
Helaas ben ik zelf niet zo bedreven in het schieten van fijne plaatjesanders had ik hier ook wel wat gepost !
Helemaal mee eens. En je moet niet alleen ervaring opdoen met het schieten van sportfoto's, maar ook met je camera. De vier serie's die ik hier postte zijn met een nieuwe camera gemaakt. De eerste serie (camera net nieuw) is beduidend onder m'n niveau. Bij de Thialf-serie heb ik weer andere technieken uitgeprobeerd, daar zag ik gaandeweg de serie ook het niveau verbeteren.quote:Op zondag 27 maart 2005 01:17 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Je kan ze ook posten en van de tips iets opsteken zodat je uiteindelijk ook fijne plaatjes schiet. Ik denk niet dat er iemand is die in het begin van z'n foto ervaring al even goede plaatjes schoot dan wat ie na een tijd uit z'n toestel kreeg. Als er wel iemand is, die toen ie begon even goede foto's had dan pakweg een half jaar later, heeft ie waarschijnlijk gewoon niks bijgeleerd.
Voor Thialf zijn er twee taktieken.quote:Op zondag 27 maart 2005 09:10 schreef Remzz het volgende:
Even een vraag aan Ultra_Ivo of iemand die schaatsfoto's maakt. Hoe kun je het beste foto's maken in Thialf? Het is daar wel zo donker, ik heb vaak genoeg wat geprobeerd maar het lukt me gewoon niet.
Ah ok bedankt ik heb er al regelmatig(met een redelijk professionele camera) gestaan en dat het me gewoon niet lukte fatsoenelijke foto's te maken. Ik heb hier nog een flitser liggen die ook een richtgetal zo rond de 40/50 heeft dat ga ik dus een proberen.quote:Op zondag 27 maart 2005 09:58 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Voor Thialf zijn er twee taktieken.
*Een zware flitser meenemen. Iets met een richtgetal van 40 à 50. Met minder lukt het echt niet. En dan van te voren goed oefenen om de flitser/camera combinatie goed onder de knie te krijgen. Met een ingebouwd flitsertje van je camera lukt je dit nooit. Die zit meestal ergens in de richtgetal 10 tot 15 range. Verder een behoorlijke gevoeligheid pakken. Van tevoren eens proberen welke film/sensorgevoeligheid nog net acceptabel is qua hoeveelheid ruis.
*Lichtgevoelige lenzen meenemen. Die moet je natuurlijk wel hebben. Tip: Oude lichtgevoelige lenzen zijn best betaalbaar. Ik schoot dinsdag voornamelijk met een Jupiter J9 2.0/85 en een takumar 2.5/135. Dat op een DSLR met gevoeligheid 800 of 1600 ISO. Diafragma zat meestal ergens in de buurt van 2.8. Sluitertijd ergens in de buurt van 1/80 tot 1/200. Dat levert dan een hoop onscherpe foto's op doordat de schaatser nog buiten je onscherpte gebied is. Reageren is eigenlijk onmogelijk. Je moet anticiperen. Stel van tevoren scherp op een bepaald punt, bijvoorbeeld op een blokje. Dat doe je met Manual Focus. Dan goed rekenen met je sluitervertraging en afdrukken op het juiste moment. En vervolgens veel schieten om streng te kunnen selecteren.
Ik vangquote:Op vrijdag 3 juni 2005 23:41 schreef Vava het volgende:
Leuk hoor die turnfoto'sde kwaliteit is idd niet fantastisch maar dat is ook heel moeilijk in een gymzaal. Wat doe jij eigenlijk bij turnen Pea? Geef je les ofzo?
Leuk! Een goede vriendin van me is heel goed in turnen, ze geeft ook veel les. Ik ben er helaas niet goed in maar ik vind het heel leuk om naar te kijkenquote:Op zaterdag 4 juni 2005 22:42 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Ik vangWe zijn meestal met 3 mensen en verdelen dan de onderdelen waar ze op trainen. De lessen in elkaar zetten doet een ander.
Dat doe ik altijd, want met mijn meer dan 20 jaar oude Minolta kan ik alleen maar met de hand scherpstellen, dus doe ik dat altijd van te voren. Dan nog vind ik het lastig om het goede moment en de goede plek te krijgen. Ik houd er van om mijn foto's wat krapper te kadreren, dan valt soms net een arm of een been (of een half lichaam) buiten beeld.quote:Op donderdag 30 juni 2005 17:23 schreef pea4fun het volgende:
@Sub, Ik heb dit keer gefocussed op een vast punt, en afgedrukt op het moment dat ze de trampoline raken. Maar mijn minolta was ook erg langzaam...moet het nu weer helemaal opnieuw uit gaan vinden met de Nikon.
Dat heb ik dus ook geprobeerd, meer closeups ze deden de demo 3 keer maar dan heb je dus idd nooit de goede plek waar ze vliegen. Dan neem ik het liever wat ruimer dus. Anders krijg je zoiets charmantsquote:Op donderdag 30 juni 2005 17:25 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Dat doe ik altijd, want met mijn meer dan 20 jaar oude Minolta kan ik alleen maar met de hand scherpstellen, dus doe ik dat altijd van te voren. Dan nog vind ik het lastig om het goede moment en de goede plek te krijgen. Ik houd er van om mijn foto's wat krapper te kadreren, dan valt soms net een arm of een been (of een half lichaam) buiten beeld.
xie billehquote:Op donderdag 30 juni 2005 17:51 schreef pea4fun het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook geprobeerd, meer closeups ze deden de demo 3 keer maar dan heb je dus idd nooit de goede plek waar ze vliegen. Dan neem ik het liever wat ruimer dus. Anders krijg je zoiets charmants
[afbeelding]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |