FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Wankelmotor
Viper_74dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:31
Ik las net even de werking etc.

meer vermogen uit een kleinere inhoud. minder lawaai.

waarom zijn bijna alle auto's met een cilindermotor uitgevoerd dan
Lucilledinsdag 12 oktober 2004 @ 00:35
Omdat de wankelmotor veel meer kuren heeft, onder andere meer olieverbruik en motorslijtage.
ReCreativedinsdag 12 oktober 2004 @ 00:36
Volgens Wikipedia:
quote:
Het enige echte nadeel van de wankelmotor is het hoge olieverbruik veroorzaakt door de problematische afdichting van de uiteinden tussen de rotor en de trommelwand; de motoren hadden de neiging op dit punt sterk te slijten.
Blijkbaar is dat nadeel voldoende om niet algemeen toegepast te worden .
Lucilledinsdag 12 oktober 2004 @ 00:36
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
Viper_74dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:36
Maarja als het rijdt

die motoren van tegenwoordig zijn ook kwalitatief zeer verbetered. Hoevaak zie ik wel niet aftanse auto's rijden met roest terwijl alles weggerot is en de motor nog goed loopt
-Xerxes-dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:38
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
APKdinsdag 12 oktober 2004 @ 00:38
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
NSU toch ook

Moet dit niet naar het scooter-tweak subforum?
ZX9Rdinsdag 12 oktober 2004 @ 00:39
http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine8.htm
Major_Stardinsdag 12 oktober 2004 @ 00:58
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:

[..]
NSU toch ook
De onvolprezen NSU Ro 80
APKdinsdag 12 oktober 2004 @ 01:04
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:58 schreef Major_Star het volgende:
De onvolprezen NSU Ro 80
Ik vind het een prachtige auto.
En, belangrijk:
quote:
De APK regeling is veranderd.
Oosthoekdinsdag 12 oktober 2004 @ 01:31
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
Alecksdinsdag 12 oktober 2004 @ 02:11
Een ander klein nadeeltje van een wankelmotor is het hoge benzineverbruik.
bas-beestdinsdag 12 oktober 2004 @ 02:21
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]

IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
Alcyonedinsdag 12 oktober 2004 @ 02:35
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 01:31 schreef Oosthoek het volgende:
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
Maar toeren maken vinden ze dan ook helemaal niet erg.

Vergeet ook de Citroen M35 en Citroen GS Birotor niet. NSU en Citroen werkten samen vanaf 1967 (ze hebben zelfs samen een bedrijf opgericht: Comotor) tot het faillisement van Citroen eind 1974. De enkel-schijfs M35 is erg zeldzaam, net als de Birotor omdat Citroen na de oliecrisis opeens geen zin had in support en alle eigenaren verzocht de auto terug te brengen. Een stuk of 100 eigenaren hebben geweigerd en deze auto's zijn dus niet vernietigd en vandaag ontzettende collector's items.

Oorspronkelijk was ook het plan om de CX met een 3-schijfs wankelmotor uit te rusten, maar na de ramp met "Projet F" (de fabrieksmallen waren al in USA besteld, maar toen kwam de Renault 16 op de markt. twee druppels water etc) en de hoge ontwikkelingskosten van de SM en GS, hebben ze dat niet kunnen doorvoeren waardoor de eerste CX het met de motor van de DS moest doen.

De naam Wankel is volgens Felix Wankel naar zijn zin ongelukkig gekozen, omdat het principe al bijna 100 jaar bestond, en hij alleen maar de afdichting goed kreeg.

Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alcyone op 12-10-2004 02:47:16 ]
Hermandinsdag 12 oktober 2004 @ 07:38
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.

Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.

Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.

De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":


Suzuki RE-5:


Hercules W2000 van DKW:


Vneemotoprom uit Rusland:
calvobbesdinsdag 12 oktober 2004 @ 07:41
Van GC, naar PTA
D-FENSdinsdag 12 oktober 2004 @ 08:09
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:

[..]

NSU toch ook
NSU eigenaren begroetten elkaar door het opsteken van een aantal vingers, dat het aantal nieuwe motoren in de auto moest aangeven. Technisch niet echt een succes dus.
Komt bij dat emissie-eisen met de meeste wankel-motoren niet of nauwelijks te halen zijn. In de tijd van de NSU kwam er ongeveer de zelfde rommel uit de uitlaat als bij een trabant.
M5dinsdag 12 oktober 2004 @ 14:42
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 02:21 schreef bas-beest het volgende:

[..]

yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
Scheepschroefdinsdag 12 oktober 2004 @ 15:08
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
Dat komt daardat de moter effectief ook functioneert als een 2,2-2,5 L blok.

Mazda heeft met de RX-8 een hele nette moter neergezet, alleen wel eentje die hoogtoerig is en daardoor eigenlijk alleen sportwagengeschikt.
Funksoldierdinsdag 12 oktober 2004 @ 15:35
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
mij is toen door een leraar vertelt, een wankelmotor heeft 3 vlakken ten opzichte van 1 van een conventionele zuiger (zuiger-werkzijden).
Dus heb je 3x een arbeidsslag,compressieslag enz in 1, dus moet je een 1 cilinderwankelmotor van 1.3 Liter, vergelijken met een slagmotor 3x1.3= 3.6 liter.Dat deze achter elkaar plaatsvinden is hetzelfde als een 4-cilinder slagmotor, daar gebeuren de arbeidsslagen ook nietmet 4 tegelijk tegelijk.
Scheepschroefdinsdag 12 oktober 2004 @ 16:44
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.

Enuh, 3x 1,3 = 3,9
StefanPdinsdag 12 oktober 2004 @ 19:17
De wankel is mooi omdat je hem inderdaad hoog in de toeren kunt jagen, hij klein is en dus ook licht. Die RX7 weegt bijvoorbeeld niks. Het grootste nadeel voor mij is dat je het blok elke 80000km opnieuw kunt bouwen... nee dank je.
Funksoldierdinsdag 12 oktober 2004 @ 19:22
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.
aha, en zo blijkt, een leraar weet ook niet alles
quote:
Enuh, 3x 1,3 = 3,9


en dit zegt nog meer over die school
Ahuradinsdag 12 oktober 2004 @ 19:24
In 1991flikten ze het al, nu anno 2004 weer:

http://www.mazda-madness.nl/nieuws/nieuws47.htm
VanDreaddinsdag 12 oktober 2004 @ 19:32
Ben benieuwd hoe lang de huidige wankelmotoren van de Mazda RX8 mee gaan tov de RX7.....
Hij rijdt iig super ^_^
MrSkylinedinsdag 12 oktober 2004 @ 19:43
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 19:32 schreef VanDread het volgende:
Ben benieuwd hoe lang de huidige wankelmotoren van de Mazda RX8 mee gaan tov de RX7.....
Hij rijdt iig super ^_^
niet te vergeten de prima sound icm een hks uitlaatje ofzo

http://www.hksusa.com/info/media.asp?id=1761

dat geluid
VanDreaddinsdag 12 oktober 2004 @ 19:46
filmpjes doen dat ding geen recht aan....
Die custom uitlaatjes in filmpjes klinken half niet zo goed als een rx8 in het echt
smvsdinsdag 12 oktober 2004 @ 20:18
GM heeft een Wankel project gehad wat een godsvermogen heeft gekost en zomaar is gecancelled. Hier had ik een aardig verhaal over van internet maar ik kan het zo gauw niet meer vinden.
mistermaniacdinsdag 12 oktober 2004 @ 20:22
http://members.home.nl/mhemmelder/ezyten.avi

1,3 liter 2-rotor turbo power

Niet allemaal tegelijk aub
RRRobertdinsdag 12 oktober 2004 @ 20:36
Zo werkt 't:





Trouwens, hèt grote nadeel van de Wankelmotor in vroeger tijden (naast de brandstofconsumptie) was het probleem van smering. Door een onvolledige smering (deze verbrandde relatief vlot met de brandstof mee), gingen de 'hoeken' van de rotor al gauw 'invreten', waardoor het olieverbruik nog meer steeg en de compressie fors daalde. Met de huidige stand van de techniek van zowel smeermiddelen, metaallegeringen, hardingstechnieken en keramische materialen is een goed functionerende en duurzame wankelmotor zeker wel mogelijk. Mazda's RX 8 bewijst dat.

Een groot voordeel was (en is) de enorme compactheid van het motorblok. Dit maakt het heel geschikt om in kleine (sport)auto-motorcompartimenten onder te brengen. Een merk dat daar ook driftig mee heeft ge-expirimenteerd in de late jaren '60 en vroege jaren '70, is... Mercedes Hun sportcoupé C111 was ook voorzien van een wankelmotor. Helaas heeft de oliecrisis van '73 deze ambitieuze auto de nek om gedraaid...



Enige echte stamvader van de SLR...



Voortbordurend op de klassieke 'Flügeltüre' van de SEL



Nog steeds een indrukwekkend front. Kan IMHO moeiteloos concurreren met de 911, Corvette en de vele Italiaanse volbloeden uit die tijd...



Kracht door eenvoud? Taartschep overbodig iig
mistermaniacdinsdag 12 oktober 2004 @ 21:29


Rx-7
smvsdinsdag 12 oktober 2004 @ 23:53
Ik wil het topic niet verneuken, maar in het kader van alternatieve motoren blijft dit ook een toppertje:

http://www.allpar.com/mopar/turbine.html

Zoop alleen een beetje veel en liep een beetje veel toeren stationair. Bovendien had het ding een beetje een turbogat effect, ofwel het duurde lang voor er een reactie kwam na het gas ingedrukt te hebben.

[ Bericht 10% gewijzigd door smvs op 13-10-2004 00:05:29 ]
krakkemiekedinsdag 12 oktober 2004 @ 23:59
Norton heeft met een Wankelmotor geraced.....
Ahurawoensdag 13 oktober 2004 @ 00:07
Willen jullie trouwens wel RX-2, RX-3, RX-4, RX-5, RX-7 en RX-8 zeggen? RX8 is namelijk geen Mazda
Tommy_Kuklinskiwoensdag 13 oktober 2004 @ 00:47
Vergeet niet dat Mazda als eerste Japanse fabrikant Le Mans gewonnen heeft.. en jawel met een wankel..
De wankels die mazda (vanaf de 13B) maakt zijn redelijk betrouwbaar, ook het smeerprobleem en het olieverbruik zijn best goed opgelost.
De Renesis loopt trouwens ook (goed) op waterstof, wat helemaal gaaf is aan de Renesis Hydrogen RE is dat deze motor op waterstof EN op benzine loopt.

Mazda wankels
Bondwoensdag 13 oktober 2004 @ 12:08
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 00:47 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Mazda wankels
Diepvriezwoensdag 13 oktober 2004 @ 13:02
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 00:07 schreef Ahura het volgende:
Willen jullie trouwens wel RX-2, RX-3, RX-4, RX-5, RX-7 en RX-8 zeggen? RX8 is namelijk geen Mazda
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
mistermaniacwoensdag 13 oktober 2004 @ 20:11
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:

[..]

Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
Nie miepen . Een RX8 is een gedrocht van Renault of zo. Dus een RX-8 zo hoort ut.
M5woensdag 13 oktober 2004 @ 20:20
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:11 schreef mistermaniac het volgende:

[..]

Nie miepen . Een RX8 is een gedrocht van Renault of zo. Dus een RX-8 zo hoort ut.
je bedoelt de renault senic rx4?

wat zeur je?
KonnieKipkewoensdag 13 oktober 2004 @ 20:24
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 20:36 schreef RRRobert het volgende:
Zo werkt 't:

[afbeelding]



Trouwens, hèt grote nadeel van de Wankelmotor in vroeger tijden (naast de brandstofconsumptie) was het probleem van smering. Door een onvolledige smering (deze verbrandde relatief vlot met de brandstof mee), gingen de 'hoeken' van de rotor al gauw 'invreten', waardoor het olieverbruik nog meer steeg en de compressie fors daalde. Met de huidige stand van de techniek van zowel smeermiddelen, metaallegeringen, hardingstechnieken en keramische materialen is een goed functionerende en duurzame wankelmotor zeker wel mogelijk. Mazda's RX 8 bewijst dat.

Een groot voordeel was (en is) de enorme compactheid van het motorblok. Dit maakt het heel geschikt om in kleine (sport)auto-motorcompartimenten onder te brengen. Een merk dat daar ook driftig mee heeft ge-expirimenteerd in de late jaren '60 en vroege jaren '70, is... Mercedes Hun sportcoupé C111 was ook voorzien van een wankelmotor. Helaas heeft de oliecrisis van '73 deze ambitieuze auto de nek om gedraaid...

[afbeelding]

Enige echte stamvader van de SLR...

[afbeelding]

Voortbordurend op de klassieke 'Flügeltüre' van de SEL

[afbeelding]

Nog steeds een indrukwekkend front. Kan IMHO moeiteloos concurreren met de 911, Corvette en de vele Italiaanse volbloeden uit die tijd...

[afbeelding]

Kracht door eenvoud? Taartschep overbodig iig
die mercedes stond vorige week in de autoweek.... Mooi
mistermaniacwoensdag 13 oktober 2004 @ 20:25
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:20 schreef M5 het volgende:

[..]

je bedoelt de renault senic rx4?

wat zeur je?
Naja, bijna het zelfde
Ahurawoensdag 13 oktober 2004 @ 23:17
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:

[..]

Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
We gaan jouw naam toch ook niet opeens veranderen? Volvo S-60, Audi A-4 staat toch ook niet? Het beestje heeft een naam, noem hem dan ook zoals ie geboren is
dan_nietdonderdag 14 oktober 2004 @ 11:53
Heb een aantal weken geleden in een RX-8 HP mogen rijden.
Dat geluid... Zeker als je doortrekt tot 8500 toeren. Echt super is dat.

En daarbij rijdt ie ook nog lekker en is natuurlijk flink snel.
En hij ziet er super uit.

Ik had trouwens niet echt het idee dat de motor en bak dat geweld niet aankonden, dus denk dat het wel flink lang heel blijft. Mits je je onderhoudsbeurtjes laat doen uiteraard.
mistermaniacdonderdag 14 oktober 2004 @ 21:21
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 11:53 schreef dan_niet het volgende:
Heb een aantal weken geleden in een RX-8 HP mogen rijden.
Dat geluid... Zeker als je doortrekt tot 8500 toeren. Echt super is dat.

En daarbij rijdt ie ook nog lekker en is natuurlijk flink snel.
En hij ziet er super uit.

Ik had trouwens niet echt het idee dat de motor en bak dat geweld niet aankonden, dus denk dat het wel flink lang heel blijft. Mits je je onderhoudsbeurtjes laat doen uiteraard.
RaTzvrijdag 15 oktober 2004 @ 20:56
van autoweek.nl
quote:
Mazda RX-8: recordauto

Vorige week zette de Mazda RX-8 tijdens een 24-uurs race een nieuw record neer. Daarnaast is ook onlangs het 100.000ste exemplaar van deze sportwagen met rotatiemotor geproduceerd.



De 24-uursrace werd gereden op een Duitse testbaan in Papenburg. Op zaterdag 2 oktober ging de recordpoging van start. Een Mazda RX-8 uit categorie A (speciale voertuigen) en een RX-8 uit categorie B (massaproductie auto´s) zetten na 24 uur beide een internationaal record neer. Met een gemiddelde snelheid van 212,835 km/u en 215,934 km/u legden de auto´s in een etmaal meer dan 5.000 km af. Daarmee waren ze zelfs sneller dan de Mazda 787B die in 1991 tijdens de 24 Uren van Le Mans 4.923,2 km aflegde met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/u. Mazda heeft de prestaties van de RX-8 ter goedkeuring neergelegd bij de FIA.
De race werd gereden door 15 autojournalisten uit 11 landen. Ze stopten alleen om rijders te wisselen en om te tanken. Ondanks dat het ´s nachts ook nog een uurtje hevig regende, is de recordpoging zonder incidenten verlopen. Volgens Mazda is hiermee de betrouwbaarheid van de rotatiemotor bewezen.



De productie van de RX-8 startte in april 2003. Op 29 september jongstleden, rolde het 100.000ste exemplaar van de band in de Ujina No.1 fabriek, vlakbij Hiroshima. De RX-8 haalde de mijlpaal dus in 18 maanden. Even ter vergelijk: de MX-5 haalde 100.000 stuks in 17 maanden en haalde daarmee het Guinness Book of Records met de vermelding ´best verkochte roadster aller tijden´.
De RX-8 wordt in meer dan 20 landen verkocht. Amerika is de grootste afnemer. Eind augustus stond de teller daar op 29.000 exemplaren. Japan is goed voor 23.000 stuks en in Europa zijn ruim 18.000 stuks aan de man gebracht.

heftige kar
Catch22-vrijdag 15 oktober 2004 @ 22:42
cheapo stickers

maar idd, ze zijn wel iets minder betrouwbaar (wordt alsmaar beter btw), zijn onderhoudsgevoeliger en zijn bovendien niet zuinig

daarbij zijn wankelmotoren gevrijwaard van roetmetingen tijdens de apk, omdat ze het toch niet halen

maar de RX8 is best sweet
Hyperdudevrijdag 15 oktober 2004 @ 22:51
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 22:42 schreef Catch22- het volgende:
...
daarbij zijn wankelmotoren gevrijwaard van roetmetingen tijdens de apk, omdat ze het toch niet halen
Roetmeting is toch alleen voor dieselmotoren, dacht ik?
Catch22-vrijdag 15 oktober 2004 @ 22:59
Benzine motoren moeten ook een meting ondergaan, toch ook een CO2 meting? Naja iig, de wankelmotor is gevrijwaard van die test
Alcyonevrijdag 15 oktober 2004 @ 23:24
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 22:59 schreef Catch22- het volgende:
Benzine motoren moeten ook een meting ondergaan, toch ook een CO2 meting? Naja iig, de wankelmotor is gevrijwaard van die test
Niet CO2 omdat dat een standaard produkt is van benzinemotoren, en niet echt schadelijk is. Je bedoelt de CO (koolmonoxide) meting. Auto's van voor 1993 moeten een CO meting ondergaan, waarbij hoe ouder de auto, des te soepeler ze er mee omgaan. Auto's van 1993 en later hebben in dit land zonder uitzondering elektronisch geregelde inspuiting met lambda-sonde en katalysator. Die auto's moeten een viergasmeting ondergaan, die veel strenger is.
A-W-E-S-O-M-Ozaterdag 16 oktober 2004 @ 00:03
Rotatiemotor klinkt zo mooi. Maar het wankelprincipe is tot nu toe alleen nog maar inefficienter dan de conventionele motoren.
Patrick281zaterdag 16 oktober 2004 @ 01:33
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 07:38 schreef Herman het volgende:

[..]

Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.

Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.

Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.

De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":
[afbeelding]
Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
Alcyonezaterdag 16 oktober 2004 @ 17:36
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 01:33 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
Patrick281zaterdag 16 oktober 2004 @ 17:43
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 17:36 schreef Alcyone het volgende:
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
Dit was een motorfiets die door de toenmalige Kreidler importeur van Veen werd gebouwd op basis van een Moto Guzzi frame en een Citroën Bimoto Wankelmotor. Het gekke ding had bijna 1000 cc, trok van 0-100 in 3,2 seconden en had fenomenale rij eigenschappen.
quote:
Van Veen OCR-1000
2 schijfs wankelmotor (rotor twin) met vloeistofkoeling. Cilinderinhoud. 996cc
Carberateur/ 1 dubbel valstroomSolex32 DDits.
Compressieverhouding/ 9:1
Max. vermogen 100 pk bij 6000 tpm.
Max. Koppel 13,8 mkp bij 3600/5000 tpm
Ontsteking. digitaal Eletrisch IT 1000 syst.
Startsysteem; Elektrisch
Primaire overbrenging: tandwielen schuine vertanding
Secundaire overbrenging: Cardanas
Koppeling: 4 platen/droog (sintermetaal)
Aantal versnellingen 4 (klauwenschakeling)
Frame type: dubbelwiegframe
Voorvering/achtervering: Gasgedempte voorvork/
Koni schokbrekers.
Remsysteem voor: 2schijfs rond 280 mm
Remsysteem achter: 1 schijfs 280 mm rond
Wielen: gietwielen
Netto gewicht: 292 kg
Grondspeling: 200 mm.
Inhoud benzinetank: 22/ liter
mistermaniacvrijdag 3 december 2004 @ 22:38
http://members.home.nl/mhemmelder/scoot.wmv
Alcyonezaterdag 4 december 2004 @ 03:15
quote:


He he he mooi geluid... op de lage tonen na, die ontbreken in het filmpje. Zal wel aan een slechte microfoon hebben gelegen.
Dualdudezaterdag 4 december 2004 @ 12:16
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.

Enuh, 3x 1,3 = 3,9


Een wankel is ook geen tweetakt. De compressie, verbranding en uitlaatslag zijn compleet van elkaar gescheiden. Dat is bij een twee-takt niet zo. Alles gebeurd in een volledige slag. (Zuiger naar beneden, druk in carter, inlaat open, mengsel naar binnen, zuiger omhoog, boem, zuiger naar beneden, uitlaat open, druk in carter, inlaat open...enz) Je hebt echt een inlaat 'slag' , een compressie/verbranding 'slag' en een uitlaat 'slag' bij een wankel, dus 't is meer een drie-takt

Dat een wankel toeren moet maken om wat vermogen te produceren is ook niet raar. Er zit namelijk een 'versnelling' in. Als de rotor één volledige omwenteling maakt, is de krukas al drie keer rond geweest. Dus wat je aan de krukas meet aan toeren, is drie keer zo veel als wat de rotor doet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dualdude op 04-12-2004 12:22:09 (Aanvulling) ]
mistermaniaczaterdag 4 december 2004 @ 18:32
http://members.home.nl/mhemmelder/delorean3rotor.wmv
dazzle123zaterdag 4 december 2004 @ 19:28
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 02:35 schreef Alcyone het volgende:


Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.




mistermaniaczaterdag 4 december 2004 @ 19:37
die klinkt ook zo liev vooral bij het starten, maar daarna.....
mistermaniaczaterdag 4 december 2004 @ 19:42
http://members.home.nl/mhemmelder/lemans1.mpg
mistermaniacdinsdag 28 december 2004 @ 00:14
Schop!


1000 a 1500 pk
De_Hertogdinsdag 28 december 2004 @ 00:33
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:14 schreef mistermaniac het volgende:
Schop!
[afbeelding]

1000 a 1500 pk
En dat is?

De motor uit die 24uurs auto?
mistermaniacdinsdag 28 december 2004 @ 08:51
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4

Dit is um uit de lemans, ook een "lekker ding"






[ Bericht 78% gewijzigd door mistermaniac op 28-12-2004 08:56:33 ]
De_Hertogdinsdag 28 december 2004 @ 10:36
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 08:51 schreef mistermaniac het volgende:
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4
Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
PayDaydinsdag 28 december 2004 @ 10:43
Hierboven is een 4-schijfsmotor!
Svenssondinsdag 28 december 2004 @ 11:20
Voor de liefhebbers, hier 3 mooie filmpjes van de Mazda 787B:

http://www.mymazdarotary.(...)7b_start-and-rev.mpg
(787B start and rev, ~32MB)

http://www.mymazdarotary.(...)ideos/787b_entry.mpg
(787B entry at Sevenstock 4, ~6MB)

http://kudo.nu/rx7/787b.avi
(~18MB)
De_Hertogdinsdag 28 december 2004 @ 11:23
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 10:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
Furbdinsdag 28 december 2004 @ 17:24
je hebt 2 verschillende 3-schijfs blokken....
de standaard RX-7 motor is de 13B

dan heb je de [13G die rond de beginjaren 80 is geproduceerd voor de race met een vermogen van standaard rond de 450pk. deze is voor zover ik weet niet geleverd in een auto....


dan heb je een andere, meer bekende 3-schijfs rotor en dat is ook degene van de foto hierboven. de 20B

deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's





[ Bericht 47% gewijzigd door Furb op 28-12-2004 17:47:12 ]
Furbdinsdag 28 december 2004 @ 17:43
de cosmo was een super luxe sportwagen en had toen al (1990) een van de eerste touchscreens verwerkt in de auto (standaard)
mistermaniacdinsdag 28 december 2004 @ 21:41
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 11:23 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
uit een rx-7
Furbwoensdag 29 december 2004 @ 16:54
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 21:41 schreef mistermaniac het volgende:

[..]

uit een rx-7
dat is waar hij ingebouwd is, maar niet waar hij oorspronkelijk vandaan komt...

en dat deze zoveel pk's haalt, is omdat deze niet rijd op benzine, maar op alcohol
VanDreaddonderdag 30 december 2004 @ 19:53
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 17:24 schreef Furb het volgende:
[afbeelding]
deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's
**plaatjes**
Jap pimpbak is wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work
Furbvrijdag 31 december 2004 @ 10:57
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:53 schreef VanDread het volgende:

[..]

Jap pimpbak is wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work
ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagen wie weet volgend jaar de 1e in nederland
mistermaniacvrijdag 31 december 2004 @ 11:45
Dan rij ik als eerste een keer met je mee
aKravrijdag 31 december 2004 @ 12:00
Ik heb een paar dagen terug een hele tijd in een RX-8 mogen rijden, en wat een bijzonder goede wagen, maar het benzineverbruik en de hoeveelheid waarschuwinglampjes die ik ben tegengekomen zijn wel ernstig!
mistermaniacvrijdag 31 december 2004 @ 12:11
wat voor een waarschuwingslampjes ?
VanDreadzondag 2 januari 2005 @ 18:05
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 12:11 schreef mistermaniac het volgende:
wat voor een waarschuwingslampjes ?
Ik zie er altijd maar 2 als ik rij...

-Traction controle die OF moeite heeft met me zware voet (zeker als ik op stale dekken rijd ) OF als tie gewoon uit staat (maar dat doe ik niet meer te vaak na 1 keer flink uitbrekend over de weg gegaan zijn)
-Benzine die bijna op is.... (ja ik rijd dus import vanaf de boot he )
Ahuramaandag 3 januari 2005 @ 12:43
quote:
wie weet volgend jaar de 1e in nederland
Iemand is je al voorgeweest heb ik vernomen

Tevens semi digitaal dashboard; eerste productie-auto met een fabrieks-af GPS navigatie systeem, stoelverwarming, electrische antenne, cruise control, touch-screen, leren bekleding enz.. super



De_Hertogmaandag 3 januari 2005 @ 13:22
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 10:57 schreef Furb het volgende:

[..]

ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagen wie weet volgend jaar de 1e in nederland
Zit het stuur dan niet een beetje aan de verkeerde kant?
Matelmaandag 3 januari 2005 @ 13:30
De RX-8 is een mooie wagen, maar de RX-7 speekt mij persoonlijk nog meer aan. Alleen hoorde ik dat er meer problemen waren met de motor bij de RX-7.
Furbmaandag 3 januari 2005 @ 17:18
quote:
Op maandag 3 januari 2005 13:22 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Zit het stuur dan niet een beetje aan de verkeerde kant?
als je een skyline koopt ga je toch ook nie lopen zeuren dat het stuur verkeerd zit??

ik heb trouwens net de prijsopgaaf gekregen en het viel me eerlijk gezegd reuze mee!! als ik een auto uit japan moet laten komen en dan straatlegaal maken en alle belastingen en alles erbij komt het op een bedrag van zo'n 10-15000 euro.
alleen het enige probleem is dat het vrij lastig is om er 1 te vinden!

wie weet.....
mistermaniacmaandag 3 januari 2005 @ 18:30
De problemen zijn makkelijk op te lossen bij een RX, en dat is gewoon goed onderhouden.
mistermaniacvrijdag 7 januari 2005 @ 10:35
Staat een mooie rx-7 te koop in almelo:

http://217.114.99.235/klant/autopagina.php?id=ac0004&uniek=49


Merk: Mazda
Model: RX7
Uitvoering: BI-TURBO 241 PK
Type: Coupe 2 drs
Transmissie: Handgeschakeld
Motorinhoud: 1308 cc 177 kw
Km Stand: 88.552 Km
Kleur: Midnight black
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1-1993
Garantie: In overleg
Gewicht: 1300 kg
Wegenbelasting: ¤ 108,00 - ¤ 127,00 p/kw (info)
Rijklaarmkkosten: ¤ 250,00
Prijs: ¤ 31.500

Is me iets te duur ander had ie al bij mij voor de deur gestaan
Alcyonezaterdag 8 januari 2005 @ 04:04
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:18 schreef Furb het volgende:

[..]

als je een skyline koopt ga je toch ook nie lopen zeuren dat het stuur verkeerd zit??

ik heb trouwens net de prijsopgaaf gekregen en het viel me eerlijk gezegd reuze mee!! als ik een auto uit japan moet laten komen en dan straatlegaal maken en alle belastingen en alles erbij komt het op een bedrag van zo'n 10-15000 euro.
alleen het enige probleem is dat het vrij lastig is om er 1 te vinden!

wie weet.....
Wat zeg je, 10 tot 15 K totaal of komt dan nog de prijs van de auto er bovenop?
Want als het dat laatste is krab ik toch ff achter m'n hoofd.

Autoliefde gaat soms ver maar om 30 duizend gulden uit te trekken voor het importeren, keuren en op kenteken zetten... als je geen vrouw thuis hebt...
StefanPzaterdag 8 januari 2005 @ 04:49
Volgens mij bedoelt hij de prijs van de auto inclusief alle importzaken. Tweedehands auto's kosten heel erg weinig in Japan omdat het opnieuw te naam stellen van een auto (verplicht elke 3 jaar ongeveer) daar bijna duurder is dan een nieuwe auto. Een supra of skyline heb je ook al voor 20k inclusief invoeren hoor! Alleen heb je dan wel het stuur rechts.
Furbzondag 9 januari 2005 @ 21:59
gisteren een bezoekje gebracht aan EURO-ROTOR, de specialist van nederland in rotatie motoren...

ik heb echt nog nooit van mijn leven zoveel RX-7's bij elkaar gezien!!
stuk of 8 12A-tjes, stuk of 20 FC's en op dat moment waren er ongeveer 5 FD's aanwezig!

echt schitterend om te zien hoe een hobby zo uit de hand kan lopen!!
Ger-Ezondag 9 januari 2005 @ 22:32
En of da was ey furb..........
We gaan gewoon een keer allebij een FD rijden maat........ way of life
mistermaniacmaandag 10 januari 2005 @ 08:39
Lijke me best wel fun om een keer een profritje te maken in die rx-7
dr.draymaandag 10 januari 2005 @ 13:28
Ik heb nog een vraagje over de rotatie(wankel)motor. Waarom is deze motor eigenlijk minder zuinig dan een conventionele motor?
mistermaniacmaandag 10 januari 2005 @ 18:47
Ander soort verbranding, verre van optimaal. Maar hier staat tegenover dat er meer pk's uit wordt gehaald.
Blackheartmaandag 10 januari 2005 @ 20:26
De afdichtingen aan de zijkanten/koppen van de roto sluiten minder goed af dan de zuigerveren bij een conventionele motor.Waardoor een beetje compressie en vers mengsel verloren gaat.
Furbdinsdag 11 januari 2005 @ 18:19
quote:
Op maandag 10 januari 2005 20:26 schreef Blackheart het volgende:
De afdichtingen aan de zijkanten/koppen van de roto sluiten minder goed af dan de zuigerveren bij een conventionele motor.Waardoor een beetje compressie en vers mengsel verloren gaat.
als je een rotte motor hebt klopt dat wel ja! maar als je een goede hebt dan lekt er helemaal niets!
dat het blok meer bezine gebruikt is gewoon puur het ontwerp van de motor...
(een 2,5 lijnmotor verbruikt toch ook minder dan een 2,5 liter in V-vorm)
(zelfde verhaal met olieverbruik... dit is ook hoger door het ontwerp, omdat de afdichtingen olie moeten hebben om goed hun werk te doen)

het belangrijkste bij een rotatiemotor is juist dat er geen compressie verloren mag gaan, omdat er dan minder mengsel in de verbrandingskamer zit. dan loopt het blok voor geen meter.... ik heb zaterdag nog uitvoerig uitleg gehad dus ik kan t nu weten!
mistermaniacdinsdag 25 januari 2005 @ 22:44
Mooi gejat uit een ander topic



De_Hertogdinsdag 25 januari 2005 @ 23:15
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 22:44 schreef mistermaniac het volgende:
Mooi gejat uit een ander topic

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Daar staat 8-turbo, ik neem aan dat dat ene opgevoerde rx-8 is? Ik vind de originele mooier (deze zal vast sneller zijn, maar toch )
mistermaniacdinsdag 25 januari 2005 @ 23:38
Zo tezien is dit een motor op de basis van de 13a dus een renesis motor dus het is een RX-8
VanDreadwoensdag 26 januari 2005 @ 09:49
waarom hebben ze die voorkant zo op de schop genomen, soort mislukte celica koplampen ofzo >_<
mistermaniacdonderdag 17 februari 2005 @ 22:06
http://www.mymazdarotary.com
Oosthoekdonderdag 17 februari 2005 @ 22:25
Het zijn mercedes CL lichten
mistermaniacdonderdag 17 februari 2005 @ 22:40
Naja sowhat het is een rotary, en dat is al geweldig
Furbzaterdag 14 mei 2005 @ 20:08
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 10:57 schreef Furb het volgende:

[..]

ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagen wie weet volgend jaar de 1e in nederland
toch niet doorgegaan omdat er teveel risico's aan vast hangen...

maar rijd nu sinds 3 maanden wel een neefje van de cosmo!!

mazda RX7 FC3S turbo II uit 1991
13b wankel turbo met 200pk en 265NM
complete rebuild gehad en nu slechts 13500km gelopen!




_Drake_zaterdag 14 mei 2005 @ 21:50
Mooie auto, 1 ding valt mij op aan de cosmo, en dat is het dashboard, Honda heeft het gejat voor de prelude :
mistermaniaczaterdag 14 mei 2005 @ 23:24
En toch vind ik de cosmo mooier
Tommy_Kuklinskizondag 15 mei 2005 @ 12:59
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 20:08 schreef Furb het volgende:

[..]

toch niet doorgegaan omdat er teveel risico's aan vast hangen...

maar rijd nu sinds 3 maanden wel een neefje van de cosmo!!

mazda RX7 FC3S turbo II uit 1991
13b wankel turbo met 200pk en 265NM
complete rebuild gehad en nu slechts 13500km gelopen!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
geweldig

kan je niet een keer langskomen??
Furbzondag 15 mei 2005 @ 13:10
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:59 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

[..]

geweldig

kan je niet een keer langskomen??
als ik een keer in de buurt ben misschien ligt er aan waar je woont haha
maar misschien kom je me nog wle op een meeting tegen... ik sta zowiezo op automaxx summer en japans autofestival..

misschien tegen die tijd met 18 inch wielen eronder (hoop ik) maar das maar net of ik iets naar mn zin heb gevonden
mistermaniaczondag 15 mei 2005 @ 14:16
quote:
Op zondag 15 mei 2005 13:10 schreef Furb het volgende:

[..]

als ik een keer in de buurt ben misschien ligt er aan waar je woont haha
maar misschien kom je me nog wle op een meeting tegen... ik sta zowiezo op automaxx summer en japans autofestival..

misschien tegen die tijd met 18 inch wielen eronder (hoop ik) maar das maar net of ik iets naar mn zin heb gevonden
Als je dan toch een keer in tubbergen langs komt
yupzondag 15 mei 2005 @ 16:35
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 20:08 schreef Furb het volgende:

[..]

toch niet doorgegaan omdat er teveel risico's aan vast hangen...

maar rijd nu sinds 3 maanden wel een neefje van de cosmo!!

mazda RX7 FC3S turbo II uit 1991
13b wankel turbo met 200pk en 265NM
complete rebuild gehad en nu slechts 13500km gelopen!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Megacoole wagen...

Maar uhh, hoe heet die "ronde" RX-7 dan ?

Jij hebt FC, er is ook FD, en wat is er nog meer ?
Virus.NLzondag 15 mei 2005 @ 20:36
quote:
Op zondag 15 mei 2005 16:35 schreef yup het volgende:

[..]

Megacoole wagen...

Maar uhh, hoe heet die "ronde" RX-7 dan ?

Jij hebt FC, er is ook FD, en wat is er nog meer ?
Topic met foto's van RX-7 FD

[Mazda RX-7] Topsnelheid?
Furbmaandag 16 mei 2005 @ 17:03
quote:
Op zondag 15 mei 2005 16:35 schreef yup het volgende:

[..]
Megacoole wagen...
Maar uhh, hoe heet die "ronde" RX-7 dan ?
Jij hebt FC, er is ook FD, en wat is er nog meer ?
de reeks RX-7 modellen begon in 1979 met de SA die ook wel 12A wordt genoemd omdat deze rx nog met een 1200cc motor is uitgevoerd... (na:105pk turbo: 160pk


daarna kwam de FC in 1986 (na: 150pk, turbo: 185pk turbo II: 200pk)


in 1993 kwam de FD ten tonele (twin turbo: 240pk)


en nogmaals voor de mensen die eventueel geinteresseerd zijn in dit soort auto's...
laat de compressie meten van het blok, alleen op die manier weet je of het blok nog in orde is!!
bedrijven gespecialiseerd in rx-7 modellen en wankelmotoren:
http://www.euro-rotor.nl/nl/index.htm
http://www.rx7-service.nl/

[ Bericht 14% gewijzigd door Furb op 16-05-2005 17:10:46 ]
yupmaandag 16 mei 2005 @ 17:13
Ik vind jou wagen cooler dan een FD serieus... FD ziet er al bruut uit, maar dat vierkante hok is gewoon cooler
Furbmaandag 16 mei 2005 @ 17:20
quote:
Op maandag 16 mei 2005 17:13 schreef yup het volgende:
Ik vind jou wagen cooler dan een FD serieus... FD ziet er al bruut uit, maar dat vierkante hok is gewoon cooler
aan de ene kant vind ik een FD mooier, maar ook omdat hij sneller is, maar het grote nadeel is dat het extreem duur is...
maar mijn FC is toch NOG aparter als een FD! een FD zie je al weinig, maar een FC al helemaal zelden

zoals mijn auto, FC3S Turbo II uit 1991 zijn er slechts 5 van in Nederland geregistreerd
yupmaandag 16 mei 2005 @ 17:24
Waarom moet je dat nou weer vertellen

Ik wilde ook zo een hebbe over paar jaar

Ik koop FD ruil ik hem om voor jou FC, deal ?
Furbmaandag 16 mei 2005 @ 17:29
quote:
Op maandag 16 mei 2005 17:24 schreef yup het volgende:
Waarom moet je dat nou weer vertellen
Ik wilde ook zo een hebbe over paar jaar
Ik koop FD ruil ik hem om voor jou FC, deal ?
over een paar jaar is de mijne sneller als een stock FD

maar ruilen is goed, maar dan wel eentje die rebuild gehad heeft want dat is eigenlijk wel een must als je een 2e hands RX koopt(of in dit geval ruilt )

gewoon puur omdat je niet weet hoe de vorige eigenaar er mee is omgegaan... slechte zorg kan zon blok finaal om zeep helpen
Furbmaandag 16 mei 2005 @ 17:31
en weet waar je aan begint... ALLES is duur aan zo'n auto!
kijk alleen al naar de bougies, die kosten dik 20 euro per stuk
yupmaandag 16 mei 2005 @ 18:08
Is dit jou wagen ?



??
Furbmaandag 16 mei 2005 @ 22:51
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:08 schreef yup het volgende:
Is dit jou wagen ?

[afbeelding]

??
in principe wel... alleen de uitvoering klopt niet, maar het model is wel hetzelfde

je hebt van de FC ook nog 2 types, die van voor 90 en na 90, verschil is e herkennen aan oa de achterlichten, die van een FC 90+ zijn rond ipv vierkant (alleen te zien als ze branden)
en verder nog wat kleine kenmerken, vooral ook interieur
Furbdonderdag 19 mei 2005 @ 18:03
quote:
Op maandag 16 mei 2005 22:51 schreef Furb het volgende:

[..]

in principe wel... alleen de uitvoering klopt niet, maar het model is wel hetzelfde

je hebt van de FC ook nog 2 types, die van voor 90 en na 90, verschil is e herkennen aan oa de achterlichten, die van een FC 90+ zijn rond ipv vierkant (alleen te zien als ze branden)
en verder nog wat kleine kenmerken, vooral ook interieur
ook ngo vergeten te vertellen.... de turbo versie van voor 1990 heeft 185 pk en die van na 1990 heeft 200pk en heeft Turbo II in de type staan
mistermaniacmaandag 23 mei 2005 @ 07:32
http://www.fullboost.com.au/index.php

ook nog genoeg wankel stuff @ media gedeelte