Dat is op het nieuws gezegd. De reden was dat alle betrokkenen overleden zijn. Dat vind ik toch een klap in het gezicht voor de nabestaanden. Ook is het handig om de oorzaak te weten om daar op in te spelen in het kader van de verkeersveiligheid.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:19 schreef milagro het volgende:
waar staat er dat de politie verder geen onderzoek zal doen?
Dat zeiden ze gister ook op het journaal. Met als reden dat alle betrokkenen overleden zijn.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:19 schreef milagro het volgende:
waar staat er dat de politie verder geen onderzoek zal doen?
Dat is niet overal zo. Alleen als het met een bord wordt aangegeven.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:26 schreef milagro het volgende:
moeten scooters trouwens niet op de weg rijden?
Op het journaal deed men het voorkomen alsof het standaard is dat er geen onderzoek wordt gedaan als alle betrokken zijn overleden.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:24 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Dat zeiden ze gister ook op het journaal. Met als reden dat alle betrokkenen overleden zijn.
Weet niet of dit standaard is, maar beetje vaag imo.
Er zou geen alcohol of drugs in het spel zijn volgens het Journaal.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:26 schreef dJ-Zcore het volgende:
Met alcohol of drugs denk je nou eenmaal dat je voor dingen uit de weg gaat, terwijl je er eigenlijk recht op af gaat.
Doordat ze het zo benadrukten kreeg ik juist het idee dat het helemaal niet standaard is. Maar ik heb werkelijk geen idee, het zou best kunnen.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Op het journaal deed men het voorkomen alsof het standaard is dat er geen onderzoek wordt gedaan als alle betrokken zijn overleden.
Ik zou dat heel erg raar vinden als dat werkelijk zo is.
Werd dat door een politiewoordvoerder gezegd?quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Op het journaal deed men het voorkomen alsof het standaard is dat er geen onderzoek wordt gedaan als alle betrokken zijn overleden.
Ik zou dat heel erg raar vinden als dat werkelijk zo is.
Het journaal speculeert altijd, dus of het echt zo is, is nog maar de vraag.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:29 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Er zou geen alcohol of drugs in het spel zijn volgens het Journaal.
Men zei: 'De politie doet verder geen onderzoek, omdat alle betrokken zijn overleden'. Op mij kwam dat over als 'Men doet geen onderzoek naar ongelukken als alle betrokkenen zijn overleden...quote:Doordat ze het zo benadrukten kreeg ik juist het idee dat het helemaal niet standaard is. Maar ik heb werkelijk geen idee, het zou best kunnen.
Er zijn op zich best redenen te bedenken waarom men de oorzaak juist wel zou willen achterhalen lijkt me.
Dat werd door iemand van het Journaal gezegd. Die zal die informatie doorgespeeld hebben gekregen van iemand van de politie neem ik aan. Novum spreekt overigens wel over een getuige die het had over te hoge snelheid: http://www.nieuws.nl/bericht/4/29132. Opvallend overigens dat Novum het heeft over slecht weer, terwijl in het Journaal te horen was dat het weer goed was.quote:Werd dat door een politiewoordvoerder gezegd?
Dat er geen verder onderzoek plaats zal vinden?
Want als je in de OP kijkt, zie je "de politie weet NOG niet..." daarmee wordt toch weer geimpliceerd dat ze er nog mee bezig zijn.
Dat zou kunnen inderdaad, daarom zou het geen slecht idee zijn om gewoon te onderzoeken wat er precies is voorgevallen daar in Zeewolde.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:37 schreef milagro het volgende:
Het zou een uit de hand gelopen "stunt" kunnen zijn.
Net zo lang rechtdoor rijden om te kijken wie er het eerst uitwijkt of zo
Omroep Flevolandquote:Drie doden bij scooterongeluk Zeewolde
Drie jongens (15, 16 en 17) zijn in de nacht van zaterdag op zondag om het leven gekomen bij een ongeval op de Zeewolderdijk bij Zeewolde.
De slachtoffers reden op twee scooters en botsten rond half één frontaal op elkaar. Over de oorzaak tast de politie in het duister. Beide scooters voerden licht, het zicht was prima en de weg was recht.
De politie doet geen nader onderzoek omdat alle betrokken zijn overleden. Eén van de slachtoffers kwam uit Zeewolde. De andere jongens, die samen op een scooter zaten, komen uit Harderwijk.
chicken...quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:37 schreef milagro het volgende:
Het zou een uit de hand gelopen "stunt" kunnen zijn.
Net zo lang rechtdoor rijden om te kijken wie er het eerst uitwijkt of zo
Zou kunnenquote:Op maandag 4 oktober 2004 09:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat zou kunnen inderdaad, daarom zou het geen slecht idee zijn om gewoon te onderzoeken wat er precies is voorgevallen daar in Zeewolde.
Ik vraag me bijvoorbeeld af of alle betrokkenen elkaar kenden.
Die 2 kwamen uit Harderwijk, die andere uit Zeewolde. Je hebt gelijk dat als ze elkaar kenden dat dat dan wel bekend was gemaakt.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:48 schreef milagro het volgende:
[..]
Zou kunnen
2 zaten op 1 scooter, dus die kenden elkaar iig.
Maar dat is makkelijk na te gaan natuurlijk.
Ik denk daarom dat het niet het geval is.
Maar hoe moet je in hemelsnaam onderzoeken hoe het gebeurd is?
Stel, het was een uit de hand gelopen stunt, hoe kun je dat achterhalen?
Het maakt qua sporen totaal geen verschil, of je express aan 1 kant bent blijven rijden of dat je dat door slecht zicht bv hebt gedaan, of je meende dat er iets op de weg lag of zo.
Nogmaals, leg dan eens uit hoe een en ander na te gaan is.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Er valt genoeg te onderzoeken in mijn ogen. De oorzaak van het ongeluk bijvoorbeeld. Is wel zo prettig voor de nabestaanden en het kan van pas komen bij bevordering van de verkeersveiligheid op dat punt.
Ik ben er niet voor opgeleid, bepaalde mensen bij de politie wel. Dus hun weten er iets meer vanaf natuurlijk.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:53 schreef milagro het volgende:
[..]
Nogmaals, leg dan eens uit hoe een en ander na te gaan is.
Je ziet remsporen, dus je weet waar ze gereden hebben, en op welk punt er geremd is.
Maar je kan nooit achterhalen waarom men aan 1 kant vd weg is blijven rijden.
Het zicht was goed, beide scooters reden met lichten aan, er waren blijkbaar geen kuilen in het fietspad aan 1 kant, geen wegopbrekingen of wat dan ook, anders was het wel duidelijk geweest en vermeld.
Dus het kan een uit de hand gelopen stunt zijn, het kan een blackout v 1 vd 2 bestuurders geweest zijn (vermoeidheid) , het kan zijn dat 1vd 2 uitweek voor iets, maar dat zou dan ms ook aan de sporen te zien moeten zijn.
2 gasten rijden frontaal op elkaar in op een zeer breed pad. Het enige wat je hier aan kant doen is een soort vangrail in het middenplaatsen zodat iedereen op zijn eigen weghelft blijft.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:48 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Er valt genoeg te onderzoeken in mijn ogen. De oorzaak van het ongeluk bijvoorbeeld. Is wel zo prettig voor de nabestaanden en het kan van pas komen bij bevordering van de verkeersveiligheid op dat punt.
Een plotseling overstekend konijn zou te zien moeten zijn aan de sporen. Ik vraag me af wat er allemaal onderzocht is, volgens mij niets. Uit de berichtgeving blijkt immers niet dat er enig onderzoek is gedaan.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:59 schreef milagro het volgende:
Wat doet jou denken dat dat niet allemaal al gedaan is? Sporenonderzoek en zo
Er wordt geen vérder onderzoek gedaan, dat betekent niet dat er niets onderzocht is.
Niets wijst op opzet, er was geen drank in het spel, geen drugs.
Dus je kan niet met zekerheid zeggen wat er gebeurd is.
Het was ws veroorzaakt door vermoeidheid v 1 vd 2 of beide bestuurders, het was een uit de hand gelopen stunt, er is uitgeweken voor een konijn (hoewel dat volgens mij te zien moet zijn geweest)
Wat natuurlijk ook kan, is dat 1 vd 2 pas op het laatste moment zijn lichten aanzette en dat het toen te laat was om uit te wijken voor de ander of zo.
Naja, je zei in je eerste post ook al dat je zonder drank normaal gesproken niet tegen elkaar klapt, ik vind het een beetje onzin om er dat te beweren.quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
. Met normaal weer, in nuchtere en wakkere toestand knal je op dat fietspad namelijk niet frontaal op elkaar.
Wat bedoel je precies?quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:05 schreef Redux het volgende:
[..]
Naja, je zei in je eerste post ook al dat je zonder drank normaal gesproken niet tegen elkaar klapt, ik vind het een beetje onzin om er dat te beweren.
Dat uitwijken te zien zou zijn zei ik al.quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Een plotseling overstekend konijn zou te zien moeten zijn aan de sporen. Ik vraag me af wat er allemaal onderzocht is, volgens mij niets. Uit de berichtgeving blijkt immers niet dat er enig onderzoek is gedaan.
Alleen 'hoge snelheid' werd aangevoerd, maar dan nog zou onderzoek op zijn plaats zijn. Met normaal weer, in nuchtere en wakkere toestand knal je op dat fietspad namelijk niet frontaal op elkaar.
Op het laatste moment zijn lichten aanzetten zou een optie kunnen zijn, maar dan zijn er misschien getuigen die een scooter met hoge snelheid zonder licht hebben zien rijden op dat fietspad.
Heb ik al niet gezegd dat er geen drank in het spel is? Dat ik dat heb gehoord op TV?quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:09 schreef Redux het volgende:
Ja, maar dat op elkaar klappen kan zoveel oorzaken hebben, ik zie je nu al 2 keer opnoemen dat je normaal gesproken zonder drank niet tegen elkaar klapt, dus daarmee bedoeldende dat je het sterke vermoeden hebt dat er wel drank in het spel moet zijn. Ik vind dat onzin aangezien een ongeval als dat zoveel oorzaken kan hebben.
heb je het overleefd?quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:13 schreef milagro het volgende:
Ik ben eens frontaal tegen een boom gereden met mijn fiets op weg naar school.
Hoe dat kwam?
Ik viel in slaap, ik was even weg iig en toen BOEM .
Dus vermoeidheid kan ook hier meegespeeld hebben.
Je kan als politie zijnde op zoek gaan naar ooggetuigen, mensen die op dat fietspad hebben gereden of mensen die de slachtoffers die avond hebben gezien.quote:Blackout door vermoeidheid - niet te achterhalen volgens mij (alleen als degene het overleeft)
Doorrijden vanwege stunt - niet te achterhalen.
Licht op het laatste moment pas aan - niet te achterhalen.
nee, onder weg naar het ziekenhuis overleden.quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:21 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
heb je het overleefd?
dat hebben ze ws wel gedaan, dat heeft niets opgeleverd en omdat alle 3 heren overleden zijn heeft VERDER onderzoek dus niet veel zinquote:Op maandag 4 oktober 2004 10:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Je kan als politie zijnde op zoek gaan naar ooggetuigen, mensen die op dat fietspad hebben gereden of mensen die de slachtoffers die avond hebben gezien.
Later zeg je het nog een keer.quote:Op maandag 4 oktober 2004 09:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Zonder drank klap je op dat fietspad normaal gesproken namelijk niet frontaal op elkaar.
volgend jaar weer een kansquote:Op maandag 4 oktober 2004 10:24 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, onder weg naar het ziekenhuis overleden.
mijn lichaam is door familie geborgen in een grot met een steen ervoor, op de Waalsdorpervlakte.
daar ben ik na 3 dagen herrezen uit de dood.
helaas lette ik wederom niet op en is Hemelvaartsdag aan mij voorbij gegaan en dus zit ik nu nog steeds hier
Waarschijnlijk...quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:25 schreef milagro het volgende:
[..]
dat hebben ze ws wel gedaan, dat heeft niets opgeleverd en omdat alle 3 heren overleden zijn heeft VERDER onderzoek dus niet veel zin
Zonder drank klap je normaal niet op elkaar daar.quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:26 schreef Redux het volgende:
In post 1 zeg je
[..]
Later zeg je het nog een keer.
Nee, dat heb ik ook op TV gehoord, dus daar gaan we even niet vanuit.quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:31 schreef Redux het volgende:
Oh, je impliceert verder niet dat er drank in het spel is. Nee ok, dan begrijp ik je.
quote:Een getuige heeft verklaard dat één van de scooters een veel te hoge snelheid had. Vermoedelijk zijn de scooters tegen elkaar opgebotst. Dit heeft in combinatie met het slechte weer waarschijnlijk geleid tot het dodelijke ongeluk. De brandweer heeft onderzocht of er nog een vierde slachtoffer was. Volgens de politie is dit niet het geval.
Ja, dat is natuulijk heel makkelijk roepen in een topic over 3 jonge verkeersdoden..quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:49 schreef nikk het volgende:
Ach ja, shit happens enzo...
Ik weet niet hoe hard er gereden is maar een een stel puber 's nachts op een gladde rechte weg voorspelt niet veel goeds.
Dat is het ook. Maar kan jij er wakker van liggen?quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:51 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, dat is natuulijk heel makkelijk roepen in een topic over 3 jonge verkeersdoden..
Zaterdagnacht om half 1. Is dat raar?quote:Op maandag 4 oktober 2004 12:07 schreef nikk het volgende:
Een frontale botsing waarbij beide scooters 45 gaan kan natuurlij dodelijk zijn. Maar 3 pubers 's nachts op een verlaten lange rechte weg?
waarom zou verder onderzoek geen zin hebben? misschien is het wel een trend onder de jeugd in die streek om dat chicken-spelletje (het leek mij dus eerst ook dat dat het was) te spelen. om dit soort ongelukken in de toekomst tegen te gaan zou er dus een veiligheidscampagne in die streek gestart moeten worden. voor je het weet is het volgende week weer (letterlijk) raak.quote:Op maandag 4 oktober 2004 10:25 schreef milagro het volgende:
[..]
dat hebben ze ws wel gedaan, dat heeft niets opgeleverd en omdat alle 3 heren overleden zijn heeft VERDER onderzoek dus niet veel zin
het kan allicht geen kwaad om hun vrienden eens te spreken.quote:Op maandag 4 oktober 2004 12:36 schreef milagro het volgende:
omdat zelfs al zou dat de trend zijn, het niet duidelijk is of zij dat ook gedaan hebben.
met alle respect, maar dit lijkt me echt zo'n geval van "stoer willen doen", lekker op elkaar inrijden en kijken wie er het eerst uitwijkt... in dit geval niemand dusquote:Op maandag 4 oktober 2004 09:10 schreef Fly-or-Die het volgende:
De politie weet nog niets over de oorzaak van het ongeval. Het fietspad is breed, heeft een onderbroken middenstreep en er is geen begroeiing. Beide bromfietsen voerden verlichting en de weg is recht en goed te overzien. De drie droegen allen een helm.
ja en dan?quote:Op maandag 4 oktober 2004 15:53 schreef sioux_ het volgende:
[..]
het kan allicht geen kwaad om hun vrienden eens te spreken.
klopt, net zo goed als jij niet weet dat het per ongeluk gingquote:Op maandag 4 oktober 2004 16:29 schreef Redux het volgende:
Met alle respect, dan kan je wel roepen, maar dat weet je simpelweg niet.
dat denk ik dus ookquote:Op maandag 4 oktober 2004 16:30 schreef milagro het volgende:
Schiet je toch niets mee op.
Er is geen sabotage in het spel, geen extreme weersomstandigheden, geen konijnen, enkel een paar pubers die zoals het er naar uit ziet, te hard reden en ws dus ook bewust op elkaar in reden, bij wijze van kicken.
Zoals 't er naar uit zietquote:Op maandag 4 oktober 2004 16:30 schreef milagro het volgende:
[..]
ja en dan?
dan weten we dat ze een domme stunt uitgehaald hebben en dat er meer kids dat doen op hun scooters.
en dan gaan we dat verbieden of zo op straffe van
en dan gaan ze luisteren?
Schiet je toch niets mee op.
Er is geen sabotage in het spel, geen extreme weersomstandigheden, geen konijnen, enkel een paar pubers die zoals het er naar uit ziet, te hard reden en ws dus ook bewust op elkaar in reden, bij wijze van kicken.
bij een seriemoordenaar zeg je ook niet "hij luistert toch niet als we zeggen dat 'ie het niet meer moet doen". als het zoals we vermoeden inderdaad een "stoer" spelletje was, waar die jochies aan zijn overleden dan kan het feit dat dat is vastgesteld zorgen dat anderen die domme geintjes achterwege laten. het stuit mij gewoon tegen de borst dat de politie kennelijk zoiets heeft van "alle drie dood? mooi, geen onderzoek nodig". tenzij de oorzaak voor dit ongeluk overduidelijk is, zoals bv. een gladde weg, of een gat in het asfalt, vind ik dat een onderzoek zeker op zijn plaats is. zeker omdat het in dit geval een breed fietspad betrof, met goede weersomstandigheden.quote:Op maandag 4 oktober 2004 16:30 schreef milagro het volgende:
[..]
ja en dan?
dan weten we dat ze een domme stunt uitgehaald hebben en dat er meer kids dat doen op hun scooters.
en dan gaan we dat verbieden of zo op straffe van
en dan gaan ze luisteren?
Schiet je toch niets mee op.
Er is geen sabotage in het spel, geen extreme weersomstandigheden, geen konijnen, enkel een paar pubers die zoals het er naar uit ziet, te hard reden en ws dus ook bewust op elkaar in reden, bij wijze van kicken.
er valt niets meer te onderzoeken gewoon, heeft niets met gemakzucht te maken, of onverschilligheid.quote:Op maandag 4 oktober 2004 17:50 schreef sioux_ het volgende:
[..]
bij een seriemoordenaar zeg je ook niet "hij luistert toch niet als we zeggen dat 'ie het niet meer moet doen". als het zoals we vermoeden inderdaad een "stoer" spelletje was, waar die jochies aan zijn overleden dan kan het feit dat dat is vastgesteld zorgen dat anderen die domme geintjes achterwege laten. het stuit mij gewoon tegen de borst dat de politie kennelijk zoiets heeft van "alle drie dood? mooi, geen onderzoek nodig". tenzij de oorzaak voor dit ongeluk overduidelijk is, zoals bv. een gladde weg, of een gat in het asfalt, vind ik dat een onderzoek zeker op zijn plaats is. zeker omdat het in dit geval een breed fietspad betrof, met goede weersomstandigheden.
En als je alleen maar in een tegemoet komend fel licht kijkt is het (zeker als je iets gedronken hebt of moe bent) lastig diepte en snelheid in te schatten. Ik word zelf vaak genoeg half verblind door die krengen, de lampen schijnen altijd recht in je ogen en op een onverlicht pad is dat érg vervelend midden in de nacht.quote:Op maandag 4 oktober 2004 18:00 schreef Shagya het volgende:
Met een snelheid van zo rond de 80 km/u wat redelijk normaal is voor een scooter is de lichtbundel van een scooter erg kort. Een lang recht stuk fietspad met middenstreep maakt 't erg makkelijk om die dan te volgen.
Misschien hebben beide bestuurders zoiets op dat moment gedaan?
ik trek geen conclusies, ik vertel alleen wat ik denk, net als jijquote:Op maandag 4 oktober 2004 17:49 schreef Ventje83 het volgende:
Zoals 't er naar uit zietDie jongens kenden elkaar toch niet?
![]()
verhaal
Ik trek geen conclusies, ik noem mogelijkheden op (ik noemde er een aantal waaronder het stunten, als je even terugleest in eerdere posts, zie je dat ik ook vermoeidheid noemde of plotseling moeten uitwijken voor iets) , ik zeg wat ik vermoed op basis vd informatie (te hard rijden) in de media.quote:Op maandag 4 oktober 2004 17:49 schreef Ventje83 het volgende:
[..]
Zoals 't er naar uit zietDie jongens kenden elkaar toch niet?
![]()
Wat een debiele conclusies worden hier getrokken zeg, de politie vind het 'n raadsel hoe zoiets kan gebeuren, maar heel fok weet wel wat er gebeurd is![]()
Ooit van het verschijnsel toeval gehoord, of bestaat dat niet meer?
Het meest voor de handliggende is geen gestunt, geen ruzie, geen wedstrijdje en geen 'bewust op elkaar inrijden bij wijze van kicken", het meest voor de hand liggende is dat 1 van de twee niet zat op te letten en vol op de ander in reed die niet verwachtte dat de tegenoverliggende scooter-bestuurder dus niet zat op te letten en zo knalden ze in volle snelheid op elkaar, plus het feit dat ze te hard reden voor de toegestane snelheid.
Klaar als 'n klontje, zo gaven ze 't aan op 't journaal en aangezien niemand ooggetuigen is gewest, hoef je er verder geen reden achter te zoeken, IMO.
Maar mijn "voor de hand liggende" verklaring is nogal saai. Dat is gewoon het meest natuurlijke. De verklaring die jij in gedachte had, en de verklaring die vele anderen hebben vind ik nogal sensatie belust. Bovendien, wat heeft 't voor zin? men zal er nooit achter komen, ze zijn alle 3 dood, of 't nou stunten of gewoon 'n ongeluk was, het veranderd niks aan 't effect.quote:Op maandag 4 oktober 2004 19:06 schreef milagro het volgende:
[..]
Ik trek geen conclusies, ik noem mogelijkheden op (ik noemde er een aantal waaronder het stunten, als je even terugleest in eerdere posts, zie je dat ik ook vermoeidheid noemde of plotseling moeten uitwijken voor iets) , ik zeg wat ik vermoed op basis vd informatie (te hard rijden) in de media.
Pure speculatie dus.
De politie weet ook niet hoe of wat.
En speculeren is ook precies wat jij doet nu "het meest voor de hand liggende" wat van eenzelfde strekking is als "zoals het er naar uitziet " (met de info die we hebben)
en om iemand te willen uitdagen met een dergelijke stunt hoef je de ander niet te kennen natuurlijk.
vaak zat gehad op de fiets dat knullen zo op me af kwamen rijden en ja dan ging IK dus wel uit de weg.
ook als voetganger kom je zulke sukkels tegen.
Inderdaadquote:Op maandag 4 oktober 2004 20:46 schreef milagro het volgende:
Sensatie belust
Vermoeidheid, stunt, konijn, nou, want een sensationele mogelijkheden.
Dus slotje maar dan, hč
Want verder dan och wat zielig en ach wat erg komen we dan niet :, meer valt er niet in dit soort topics te zeggen dan
ik ken die gasten idd niet, dus eerlijk gezegd zal het mij aan mijn zak jeuken wat er precies gebeurd is. als ze echt aan het stunten waren, was het waarschijnlijk een gevalletje van natuurlijke selectie. lullig voor hun familie hoor, daar niet van.quote:Op maandag 4 oktober 2004 20:46 schreef milagro het volgende:
Sensatie belust
Vermoeidheid, stunt, konijn, nou, want een sensationele mogelijkheden.
Dus slotje maar dan, hč
Want verder dan och wat zielig en ach wat erg komen we dan niet :, meer valt er niet in dit soort topics te zeggen dan
als alle topics op Fok! aan de maatstaaf "helpt het?" moeten voldoen kan je de hele site wel sluiten. we vinden het idd leuk om er even wat "dieper" op in te gaan.quote:Op maandag 4 oktober 2004 22:27 schreef Ventje83 het volgende:
[..]
Inderdaad
Speculeren heeft toch helemaal geen zin? Wat helpt dat nou? Of doe je dat omdat 't leuk is?
...
dus ik vind 't altijd wel 'n grappig gezicht hoe iedereen hier dan nog belangrijk en nadenkend zit te doen over wat de oorzaak kan zijn geweest.
OF dat jochie zat achterop. het waren twee scooters, meen ik.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:14 schreef dVTB het volgende:
Bovendien was één van de jongens qua leeftijd (15) ook nog helemaal niet bevoegd om op een scooter te mogen rijden.
Eén ding is zeker: je hebt de OP niet eens gelezen, anders wist je dat dit hele verhaal nergens opsloegquote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:14 schreef dVTB het volgende:
Eén ding is zeker: minstens één van de drie scooterrijders heeft zich niet aan de verkeersregels gehouden. Heel verhaal
een fikse boete naar zijn ouders!quote:Op donderdag 7 oktober 2004 20:21 schreef Re het volgende:
Ik denk dat ze wel even hebben gekeken of het de 16 jarige of 15 jarige is geweest die een van de tweewielers of death heeft bestuurd, in het laaste geval is het natuurlijk wel strafbaar
ik denk dat diegene met het stuur in zijn handen dat die de grootste kans maaktquote:Op donderdag 7 oktober 2004 20:29 schreef kwintenstraler het volgende:
Als dat nog te controleren wasIk vermoed dat ze links en rechts langs de weg lagen eerlijk gezegd
degene met het stuur in zijn hoofd gedrukt, ben ik bang...quote:Op donderdag 7 oktober 2004 20:56 schreef Re het volgende:
[..]
ik denk dat diegene met het stuur in zijn handen dat die de grootste kans maakt
Nu.nlquote:Politie doet toch onderzoek naar scooterongeval
Uitgegeven: 9 oktober 2004 12:05
Laatst gewijzigd: 9 oktober 2004 12:05
ZEEWOLDE - De politie doet wel degelijk onderzoek naar een dodelijk scooterongeval in Zeewolde, waarbij vorig weekeinde drie jongeren om het leven kwamen. Volgens een woordvoerster vindt er geen onderzoek plaats naar de schuldvraag, maar wel naar eventuele technische mankementen aan de scooters van de drie overleden jongens. Of de oorzaak van het ongeval te achterhalen is, is nog niet zeker.
De politiewoordvoerster stelt dat de ouders, die ongerust hadden gereageerd op eerdere berichten dat er geen onderzoek zou plaatsvinden, inmiddels op de hoogte zijn van de acties die de politie nog zal ondernemen. De Verkeers Ongevallen Analysedienst (VOA) brengt bovendien in kaart of er verbeteringen mogelijk zijn aan de dijk, die soortgelijke aanrijdingen in de toekomst kunnen voorkomen.
Twee Harderwijkers van 15 en 16 jaar oud en een 17-jarige inwoner van Zeewolde kwamen om het leven toen zij op de Zeewolderdijk zonder te remmen frontaal op elkaar botsten. Alle slachtoffers droegen een helm, de bromfietsen voerden verlichting en de weg is breed, recht, overzichtelijk en heeft geen begroeiing. Niemand zag het ongeluk gebeuren.
technische mankementen zoeken op 2 totaal verwoeste scooters?quote:Volgens een woordvoerster vindt er geen onderzoek plaats naar de schuldvraag, maar wel naar eventuele technische mankementen aan de scooters van de drie overleden jongens.
"ik zie het probleem al. de wielen liggen er af, het stuur is doormidden gebroken en de v-snaar is gescheurd. geen wonder dat ze een ongeluk hebben gehad."quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 13:56 schreef alsem het volgende:
[..]
technische mankementen zoeken op 2 totaal verwoeste scooters?
CSI Zeewolde at your service.quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 13:56 schreef alsem het volgende:
[..]
technische mankementen zoeken op 2 totaal verwoeste scooters?
ROFLquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 14:29 schreef milagro het volgende:
[..]
CSI Zeewolde at your service.
ze kunnen technische mankementen vinden in boeings die van 10 kilometer hoogte te pletter zijn gevallen dus dat zal wel meevallenquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 13:56 schreef alsem het volgende:
[..]
technische mankementen zoeken op 2 totaal verwoeste scooters?
quote:\ZEEWOLDE (ANP) - Jongeren in Zeewolde zijn ,,helemaal kapot, verbijsterd en verpletterd'' door het ongeval waardoor vijf dorpsgenoten omkwamen. Vijftig tot zestig jongeren zijn zondagavond opgevangen in jongerencentrum Get Down in het plaatselijke kerkcentrum.
Daar was ook professionele hulp aanwezig van GGD en Slachtofferhulp. De vijf Zeewoldenaren, vier jongens en een meisje in de leeftijd tussen 18 en 22 jaar, kwamen zondagmorgen om het leven bij een ongeval in Almelo. Toen het nieuws bekend werd in Zeewolde, stroomden de jongeren massaal naar het Kerkplein, midden in het dorp. Kerkcentrum Open Haven heeft toen de deuren geopend voor de eerste opvang, aldus vrijwilligster Martine Kruider.
Een groep van ruim veertig vrienden en bekenden is in de middag meteen in de auto gestapt om naar Almelo te gaan en daar op de plek van het ongeluk bloemen te leggen. Intussen zochten andere leeftijdsgenoten steun bij elkaar in het jongerencentrum. Hier werden ook kaarsjes gebrand voor de vijf slachtoffers. De groep jongeren die naar Twente was gereisd, keerde er later op de avond terug.
Scooterongeval
,,Nu wéér vijf mensen, hoe kan dat?'', vraagt een jongen zich af. Hij doelt op het scooterongeval in Zeewolde dat twee weken geleden het leven van drie jongens eiste. ,,Iedereen is verpletterd en helemaal kapot'', vat Kruider de sfeer in het jeugdhonk samen.
Onder de vijf slachtoffers waren een broer en zus. De jeugd leeft met hun ouders mee, want die zijn in één klap hun beide kinderen kwijt. Volgens een meisje bij de hangplek zou een van de omgekomen jongeren juist vandaag zijn verjaardag vieren. ,,Ouder dan 22 jaar zal hij niet worden'', treurt ze.
ik dacht dat die jongeren marokkanen waren, anders had ik niet gepostquote:Op zondag 17 oktober 2004 23:25 schreef HarigeKerel het volgende:
Zoveel reply's, en het gaat helemaal niet om allochtonen, opmerkelijk.![]()
Bij mijn weten zijn dit de eerste doden die vallen op dit stukje snelweg..... beetje overtrokken om die weg dan direct door te willen laten trekken....quote:Op maandag 18 oktober 2004 00:51 schreef dVTB het volgende:
De plek waar het ongeluk is gebeurd, is een bizarre verkeerssituatie, waar een snelweg ineens ophoudt en waar de weg 90 graden naar rechts draait.
Al jaren wordt erover gepraat om die snelweg tot voorbij Almelo te trekken, om hem dan bij Wierden op de N35 te laten aansluiten... - Wellicht komt die ontwikkeling nu eindelijk eens in een stroomversnelling. Wel ontzettend treurig dat er eerst vijf doden moeten vallen.
Nou, zo overzichtelijk is het dus niet! Het staat welliswaar goed aangegeven, einde snelweg enz enz. Maar de bocht is echt ontzettend haaks, je moet flink afremmen en die bocht is dus niet overzichtelijk! Hoe vaak je daar mensen niet bijna uit de bocht ziet vliegen, of op de verkeerde baan ziet komen!quote:Op maandag 18 oktober 2004 07:38 schreef Nies het volgende:
[..]
Bij mijn weten zijn dit de eerste doden die vallen op dit stukje snelweg..... beetje overtrokken om die weg dan direct door te willen laten trekken....
Bizar stuk inderdaad, het staat echter duidelijk aangegeven, twee maal een bord einde snelweg (hij houdt dus al veel eerder op), twee maal een bord versmalling, na de versmalling rijd je de brug af en is heel overzichtelijk en duidelijk verlicht een haakse bocht te zien, waar je met gemak met 60 door heen kunt knallen...... hoe erg let je niet op als je dat allemaal niet meekrijgt?
het zou me ook niets verbazen neequote:Op maandag 18 oktober 2004 07:34 schreef Strolie75 het volgende:
Zullen wel veel te hard hebben gereden, net als die scootermongolen. 5 opgeschoten jongeren in een auto op weg naar een discotheek, dan weet je wel weer hoe laat het is.
Inderdaad, ontzettend haaks... maar wel overzichtelijk. Vanaf de brug nog een 200 a 300 meter, naar beneden en bovendien duidelijk verlicht. Als je je op dat stuk gewoon aan de verkeersregels houdt (die er dus niet voor niks zijn) is er helemaal niks aan de hand.quote:Op maandag 18 oktober 2004 07:47 schreef Fuente het volgende:
Nou, zo overzichtelijk is het dus niet! Het staat welliswaar goed aangegeven, einde snelweg enz enz. Maar de bocht is echt ontzettend haaks, je moet flink afremmen en die bocht is dus niet overzichtelijk! Hoe vaak je daar mensen niet bijna uit de bocht ziet vliegen, of op de verkeerde baan ziet komen!
Die bocht kun je echt niet met 60 nemen als je 4 inzittenden bij je hebt. 50 is al teveel.quote:Op maandag 18 oktober 2004 07:38 schreef Nies het volgende:
[..]
Bij mijn weten zijn dit de eerste doden die vallen op dit stukje snelweg..... beetje overtrokken om die weg dan direct door te willen laten trekken....
Bizar stuk inderdaad, het staat echter duidelijk aangegeven, twee maal een bord einde snelweg (hij houdt dus al veel eerder op), twee maal een bord versmalling, na de versmalling rijd je de brug af en is heel overzichtelijk en duidelijk verlicht een haakse bocht te zien, waar je met gemak met 60 door heen kunt knallen...... hoe erg let je niet op als je dat allemaal niet meekrijgt?
Je beschrijving van de situatie is niet actueel meer. Klaarblijkelijk heb je recent niet op die weg gereden, anders zou je weten dat er onlangs werkzaamheden zijn geweest en dat die versmalling er niet meer is. De weg loopt nu volledig tweebaans door, tot aan de aansluiting met de Henriëtte Roland Holstlaan. Er is dus geen versmalling meer, waardoor de nieuwe situatie feitelijk uitnodigt tot te hard rijden.quote:Op maandag 18 oktober 2004 07:38 schreef Nies het volgende:
... Bij mijn weten zijn dit de eerste doden die vallen op dit stukje snelweg..... beetje overtrokken om die weg dan direct door te willen laten trekken.... Bizar stuk inderdaad, het staat echter duidelijk aangegeven, twee maal een bord einde snelweg (hij houdt dus al veel eerder op), twee maal een bord versmalling, na de versmalling rijd je de brug af en is heel overzichtelijk en duidelijk verlicht een haakse bocht te zien, waar je met gemak met 60 door heen kunt knallen...... hoe erg let je niet op als je dat allemaal niet meekrijgt?
anyone?quote:Op maandag 18 oktober 2004 07:31 schreef err het volgende:
weet iemand de namen van de slachtoffers?
Ja het klinkt misschien hard maar ik ben er ook wel benieuwd naar.quote:Op maandag 18 oktober 2004 07:31 schreef err het volgende:
weet iemand de namen van de slachtoffers?
het gemak waarmee sommige mensen hier over schrijven vind ik belachelijk! Maakt het uit HOE het is gebeurt? Ouders zijn kinderen kwijt, broers en zussen idem... zitten zelfs een broer en zus tussen, ouders zijn in 1 klap kinderloos. '" oeps, haaks bochtje", hoop dat ik jou niet tegenkom Nies! RANDDEBIEL!quote:Op maandag 18 oktober 2004 08:32 schreef Nies het volgende:
[..]
Inderdaad, ontzettend haaks... maar wel overzichtelijk. Vanaf de brug nog een 200 a 300 meter, naar beneden en bovendien duidelijk verlicht. Als je je op dat stuk gewoon aan de verkeersregels houdt (die er dus niet voor niks zijn) is er helemaal niks aan de hand.
Voor mij is de rest van het plaatje wel duidelijk; vijf jongeren, lekker uitgeweest in Duitsland, flinke sputter en anders wel een paar pillen op, 's ochtendsvroeg weer naar huis, lekker doorblazen, oeps... haaks bochtje.....![]()
Hmm 3vd 5 toch wel bekend.quote:Op maandag 18 oktober 2004 12:21 schreef Loedertje het volgende:
De laatste 5 namen staan op de website waar het condoleance register te vinden is/
Fabian, Berry, Nicky, Bjorn en Daniël
hoeveel scooters ken jij met een zwarte doos..quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 15:36 schreef Re het volgende:
[..]
ze kunnen technische mankementen vinden in boeings die van 10 kilometer hoogte te pletter zijn gevallen dus dat zal wel meevallen
Dat laatste is inderdaad een goeie verklaring. Maar juist door het missen van een afslag heb je gauw kans dat je in een situatie komt dat je je ietwat onzeker gaat voelen. Mede daardoor lijkt me dat de kans dat ze de situatie aldaar totaal verkeerd hebben ingeschat heel groot. Nog groter dan dat ze (te) hard hebben gereden. Voorlopig ga ik er zelf vanuit dat ze niet te hard hebben gereden. De bochten op die plek zijn dermate 'link' dat wanneer het verkeerd gaat het meteen ook goed verkeerd gaat. Schat je de situatie aan het begin van de bochten niet goed in, zit je gewoon goed fout.quote:Op maandag 18 oktober 2004 13:49 schreef DrMarten het volgende:
Als je je bij die bocht aan de snelheid houdt en op de borden let dan is er niets aan de hand, maar als je daar na een nacht stappen rijdt en je wellicht niet helemaal helder meer bent dan is het inderdaad een ietwat vreemde situatie als je de weg daar niet kent. Als je dan te hard rijdt (wat in deze leeftijdsklasse nogal eens voorkomt), dan is het een rare bocht. Het meest lullige is nog dat ze daar dus waarschijnlijk helemaal niet hoefden te zijn, maar waarschijnlijkde afslag naar de A1 gemist hebben (wat snel kan gebeuren omdat ze daar met de weg bezig zijn).
quote:Slachtoffers komen uit Zeewolde
Bij het dodelijke ongeval op de A35 zondagmorgen zijn vijf slachtoffers,
vermoedelijk uit Zeewolde, gevallen in plaats van vier, meldt de politie.
De auto is vermoedelijk in het zicht van de afslag Henriëtte Roland Holstlaan
tegen de vangrail in de middenberm gereden en daarna rechts van het talud
naar beneden gereden waar de auto tegen een boom tot stilstand kwam.
Kort daarna vloog de auto in brand.
Omstanders hebben nog een reddingspoging gedaan maar dat mislukte.
Het autowrak met de lichamen is geborgen voor identificatie. De politie
heeft de identiteit van de slachtoffers nog niet bekend gemaakt. Het zou
gaan om on 5 jonge mensen tussen de 18 en 22 jaar waarvan 1 meisje.
Op de plaats van het ongeluk liggen tientallen bossen bloemen.
quote:Slachtoffers ongeval Almelo tussen 17 en 22 jaar oud
ALMELO - Bij een verkeersongeluk op de A35 in Almelo zijn zondagmorgen vijf jongeren uit Zeewolde omgekomen. De slachtoffers zijn de 19-jarige bestuurder van een auto en vier inzittenden: een 20-jarige vrouw en drie mannen, van 17, 20 en 22 jaar. Twee van de slachtoffers zijn broer en zus. Het Rampen Identificatie Team (RIT) is ingeschakeld om de verkoolde lichamen te identificeren.
Volgens een woordvoerster van de politie Twente waren de lichamen zo ernstig verbrand dat de jongeren niet geďdentificeerd konden worden. Het RIT komt in actie als er sprake is van dusdanige verminkingen dat aan de hand van forensisch onderzoek, zoals het natrekken van gebitsgegevens, moet blijken wie de slachtoffers zijn. De politie Twente kreeg gistermorgen tal van verontruste telefoontjes van mensen die een dierbare misten. ‘De meesten daarvan konden we geruststellen. Omdat we wisten in welke richting we moeten zoeken.’
Het ongeluk gebeurde gistermorgen rond zes uur. De auto, met daarin de vijf inzittenden, kwam uit de richting van Hengelo. De jongeren waren uitgeweest in Twente of in Duitsland en misten vermoedelijk de afslag richting Amsterdam. Voor het einde van de snelweg, in de scherpe bocht die overgaat in de Henriëtte Roland Holstlaan in Almelo, moet de bestuurder de macht over het stuur verloren zijn, de auto belandde tegen een boom en vatte direct vlam.
De A35 vanaf het knooppunt Azelo tot aan Almelo is bijna vijf uur afgesloten geweest. Die tijd hadden hulpverleners nodig voor het bergingswerk. ‘De berging van de slachtoffers was moeilijk omdat ze zo verbrand waren, ze zijn uiteindelijk niet ter plaatse geborgen. Besloten is de auto met slachtoffers en al van de plaats van het ongeluk weg te takelen’, aldus de politie.
Getuigen die achter de auto reden hebben nog geprobeerd hulp te verlenen, maar konden niets uitrichten. De getuigen die vlak na het ongeluk langs de plek des onheils reden hebben op het politiebureau in Almelo slachtofferhulp gekregen.
Op precies dezelfde plek, in de bocht bij het talud, waar gistermorgen vijf mensen verongelukten, vond op 19 december 2003 ook een dodelijk ongeval plaats. Een 27-jarige Deldenaar verongelukte op weg naar discotheek Index in Duitsland.
Op de Zeewolderdijk in Zeewolde kwamen in de nacht van zaterdag 2 op zondag 3 oktober drie jongeren om het leven bij een frontale botsing tussen twee scooters. Een van de slachtoffers was een 17-jarige jongen uit Zeewolde.
'quote:Op maandag 18 oktober 2004 12:44 schreef err het volgende:
gelukkig niet de persoon die ik vreesde.
Niettemin staan er borden "einde snelweg", zijn er snelheidsbeperkingen en wordt er aangegeven dat er een bocht van 90 graden aankomt. Redenen genoeg voor de oplettende automobilist om het een beetje rustig aan te doen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 13:53 schreef Redux het volgende:
Dat laatste is inderdaad een goeie verklaring. Maar juist door het missen van een afslag heb je gauw kans dat je in een situatie komt dat je je ietwat onzeker gaat voelen. Mede daardoor lijkt me dat de kans dat ze de situatie aldaar totaal verkeerd hebben ingeschat heel groot. Nog groter dan dat ze (te) hard hebben gereden. Voorlopig ga ik er zelf vanuit dat ze niet te hard hebben gereden. De bochten op die plek zijn dermate 'link' dat wanneer het verkeerd gaat het meteen ook goed verkeerd gaat. Schat je de situatie aan het begin van de bochten niet goed in, zit je gewoon goed fout.
Overigens, de haakse bocht is iets verderop, die bocht hebben ze nooit gehaald.
Klopt, ben ik het met je eens.quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:03 schreef DrMarten het volgende:
Ik blijf erbij dat als je gewoon naar de borden kijkt en je aan de snelheid houdt, dat er normaal gesproken weinig kan gebeuren.
Wie zoekt er naar een schuldige als ik vragen mag?quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:12 schreef nielsie het volgende:
ach ja, wat zou het fijn zijn als er een schuldige gevonden wordt..... alleen is die schuldige overleden! Vind het een walgelijke gang van zaken. Praten over hoe het gebeurde is 1, zoeken naar een zondebok is 2 en m.i. achterlijk en getuigt van een smerige sensatiezoekerij
5 kids dood, verbrand in een auto na een avondje stappen...
Men kan wel kijken of er misschien een onduidleijke situatie was die verholpen kan worden, maar nu eerst: familie en bekenden van de verongelukten bij staan.
Precies.quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:23 schreef Redux het volgende:
[..]
Wie zoekt er naar een schuldige als ik vragen mag?
Die werkzaamheden waar jij op doelt, zijn voor het betreffende tracé (spliting A1/A35 tot einde A35) allang afgerond. De weg is alweer een tijdje normaal opengesteld en op dat traject (ik schat ongeveer 2 kilometer) geldt gewoon 120 als snelheid. Op ongeveer 1 kilomter voor het eind staat een bord "einde snelweg 1 km", verderop nog eens borden om 70 te gaan rijden, in de beruchte bocht zelfs 50... - Nee, aan de verkeersborden ligt het niet, die waarschuwen voldoende, maar dat neemt niet weg dat het qua veiligheid een onverantwoorde 'afrit' is.quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:10 schreef Redux het volgende:
... Wat erg verradelijk op dit stuk is, is dat je de bochten niet van te voren kunt zien. De weg loopt aan het eind van het rechte stuk omhoog, en de bochten daarna lopen vervolgens omlaag. Je ziet die bochten van te voren niet liggen. Aangezien er zoals je al aangaf iets verder terug wegwerkzaamheden zijn waar je 70 mag rijden en het merendeel daar ook gewoon met 90/100 doorheen rijdt, en je op het laatste stuk waar ook 70 aagegeven staat niet kunt zien dat er bochten aankomen, kan ik me heel goed voorstellen dat ze die bochten hebben willen nemen met 90-100. Als je dan met z'n 5-en in een auto zit, heb je snel kans dat je je auto niet onder controle kan houden.
quote:'A35 is levensgevaarlijk'
De snelweg A35 bij Almelo waar gisteren vijf jongeren verongelukten, is levensgevaarlijk. Dat zegt advocaat Ruarus uit Delden.
Ruarus staat een man bij die vorig jaar betrokken was bij een dodelijk ongeval op dezelfde plek onder bijna dezelfde omstandigheden. Korte tijd daarvoor hadden zich nog drie bijna identieke ongelukken voorgedaan. De advocaat betoogde voor de rechtbank dat de weg niet veilig is, maar vond geen gehoor. Hij wil van de politie Twente een lijst met alle ongelukken op die plek op de A35, om in het hoger beroep het gevaar van de weg aan te tonen.
(c) RTV Oost 18-10-2004 16:07:05
quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:23 schreef Redux het volgende:
[..]
Wie zoekt er naar een schuldige als ik vragen mag?
dit getuigt toch niet van medeleven! En verder de suggestie dat er pillen en drank in het spel warenquote:Op maandag 18 oktober 2004 07:34 schreef Strolie75 het volgende:
Zullen wel veel te hard hebben gereden, net als die scootermongolen. 5 opgeschoten jongeren in een auto op weg naar een discotheek, dan weet je wel weer hoe laat het is.
Tja, dit was dus te verwachten... - Ik zag de politieman vorige week nog staan, toen ik op de bewuste plek voorbijreed. Agent met lasergun... - Tja, daar los je de gevaarlijkheid niet mee op. Het is alleen maar goed dat de discussie over die gevaarlijke plek nu op gang komt. Al hebben de slachtoffers uit Zeewolde daar helaas niks meer aanquote:Op maandag 18 oktober 2004 16:19 schreef DrMarten het volgende:
(bericht TV Oost)
Klopt. Zoals drmarten al zei, grote kans dat ze de afslag A1 hebben gemist door die wegwerkzaamheden. En wanneer je op 1 stuk een rechtdoorgaand 70km traject hebt op een weg die onbekend is voor je, vervolgens verderop nog een stuk krijgt waar je vaartvermindering moet nemen, kan ik me best voorstellen dat je de situatie totaal verkeerd inschat, en geen bochten verwacht.quote:Op maandag 18 oktober 2004 15:31 schreef dVTB het volgende:
Werkzaamheden zijn er trouwens nog wel TOT aan de genoemde splitsing A35/A1, maar dat is enkele kilometers voor de plaats van het ongeluk, dus niet zo bijster relevant nu.
En als je vervolgens nog een bord tegenkomt waar je maar 50 mag en je merkt aan de lichten dat je een stad binnenrijdt, dan moet je toch op je hoede zijn als chauffeur? Zeker als er borden staan van een gevaarlijke bocht. Dat doen ze niet voor niets aan het einde van een snelweg.quote:Op maandag 18 oktober 2004 16:49 schreef Redux het volgende:
[..]
Klopt. Zoals drmarten al zei, grote kans dat ze de afslag A1 hebben gemist door die wegwerkzaamheden. En wanneer je op 1 stuk een rechtdoorgaand 70km traject hebt op een weg die onbekend is voor je, vervolgens verderop nog een stuk krijgt waar je vaartvermindering moet nemen, kan ik me best voorstellen dat je de situatie totaal verkeerd inschat, en geen bochten verwacht.
Ja klopt, maar die bocht hebben ze nooit gehaald toch? Ze zijn in de eerste flauwe bocht al van de weg geraakt, de 90 graden bocht is nog ietsie verder..quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:15 schreef _Denker het volgende:
[..]
En als je vervolgens nog een bord tegenkomt waar je maar 50 mag en je merkt aan de lichten dat je een stad binnenrijdt, dan moet je toch op je hoede zijn als chauffeur? Zeker als er borden staan van een gevaarlijke bocht. Dat doen ze niet voor niets aan het einde van een snelweg.
doe is rustig man, iedereen vind het erg. En het zijn btw allang geen kids meer, en in dat opzicht mag je ook wel wat respect tonen.quote:Op maandag 18 oktober 2004 14:12 schreef nielsie het volgende:
ach ja, wat zou het fijn zijn als er een schuldige gevonden wordt..... alleen is die schuldige overleden! Vind het een walgelijke gang van zaken. Praten over hoe het gebeurde is 1, zoeken naar een zondebok is 2 en m.i. achterlijk en getuigt van een smerige sensatiezoekerij
5 kids dood, verbrand in een auto na een avondje stappen...
Men kan wel kijken of er misschien een onduidleijke situatie was die verholpen kan worden, maar nu eerst: familie en bekenden van de verongelukten bij staan.
DIT NIEUWSBERICHT IS INMIDDELS ACHTERHAALD. ZIE VERDEROP IN DIT TOPIC VOOR EEN ACTUELER BERICHTquote:A35 bij Almelo niet aangepast
Rijkswaterstaat ziet na het dodelijk ongeval zondag op de A35 bij Almelo geen reden om de weg nu aan te passen. Volgens de dienst is de A35 veilig. Wel wacht Rijkswaterstaat het politierapport over de oorzaak van het ongeluk af. Als het rapport aanleiding geeft tot aanpassingen, wil Rijkswaterstaat de situatie bezien. Volgens advocaat Ruarus, die een automobilist bijstaat na een ander dodelijk ongeluk op dezelfde plaats, is de A35 net voor het einde van de snelweg levensgevaarlijk. Hij maakt zich sterk voor aanpassingen. Zondag overleden vijf jongeren uit Zeewolde nadat de auto waarin ze zaten op de A35 bij Almelo van de weg raakte en in brand vloog.
quote:Hoge snelheid werd jongeren Zeewolde fataal
ALMELO - Een te hoge snelheid is de bestuurder van de auto die in de nacht van zaterdag op zondag op de A35 bij Almelo verongelukte, fataal geworden. Dat blijkt uit technisch onderzoek van de politie. Ook de vier andere inzittenden, evenals de chauffeur uit Zeewolde afkomstig, kwamen om.
Of er ook sprake is geweest van alcoholgebruik is door de zware verminking van de lijken niet meer na te gaan, aldus een voorlichter van het Openbaar Ministerie in Almelo. Justitie zal derhalve geen sectie op de lichamen laten verrichten.
Scherpe bocht
Het ongeval gebeurde zondagmorgen vroeg vlak voor een scherpe bocht waar de A35 ophoudt en overgaat in een toegangsweg naar Almelo. Uit onderzoek blijkt dat het voertuig met een te hoge snelheid de bocht is ingereden, waardoor de bestuurder de macht over het stuur kwijtraakte.
Brand
De auto draaide twee keer om z'n as en raakte enkele bomen. Door die botsingen scheurde de benzinetank en vloog de auto in brand. Volgens de politie waren de inzittenden zeer waarschijnlijk op slag dood. De politie geeft niet vrij hoe snel de auto heeft gereden. Op de plek des onheils is 50 kilometer per uur de maximumsnelheid.
Ik reed er gisteren zoals elke dag (woon in Almelo). De (lange) remsporen beginnen in het 2e gedeelte van de S-bocht op de linkerbaan (s-bocht gaat eerst naar rechts, dan naar links). Ze lijken de vangrail niet te hebben geraakt, voor zover ik kon zien.quote:Op maandag 18 oktober 2004 09:24 schreef TheMassive het volgende:
Die hele scherpe 90 graden bocht hebben ze niet gehaald. Opzich is de aanloop naar die bocht best onoverzichtelijk. Voor die 90 graden bocht krijg je een flauwe S-bocht, die vooraf gaat aan een aantal kilometers recht snelweg. Die S-bocht gaat eerst flauw omhoog om vervolgens weer naar beneden te gaan.
Ze zijn dus lijkt mij in het begin van die S-bocht rechtdoor tegen het vangrail gereden, vervolgens naar linksgeschoten, en nog in die S-bocht van het talud afgevallen. Die 90 graden bocht hebben ze nooit gehaald.
Er staan borden, je moet het kunnen zien. Toppunt van overzichtelijkheid is dit stuk in ieder geval zeker niet.
zullen we het omdraaien, omdat je niet helemaal fris en moe bent en je komt op een stuk weg wat je niet kent en je dus de ervaring mist en je de verantwoordelijkheid hebt over 4 mensen in je auto, je wat meer op je hoede zou mogen zijn en dus wat langzamer rijdt????quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 10:56 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
Het is heel makkelijk te roepen, dat er borden staan, maar heel nederland staat vol met overbodige borden. Als je dus zo'n bocht iets te hard pakt, omdat je de ervaring hebt dat dergelijke bochten vaak wel meevallen, kun je al snel een probleem hebben. Zeker als je al niet helemaal fris meer bent omdat je uit bent geweest en dus moe bent.
Bij mijn weten 70. Net voor de haakse bocht staan borden met 50.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:53 schreef Copycat het volgende:
Wat is daar dan wel de maximum snelheid, Redux?
Jep, zoals iedereen al zegt, 70. Vlak voor de 90 graden bocht is het 50. Maar daar zijn ze dus nooit geweest.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:53 schreef Copycat het volgende:
Wat is daar dan wel de maximum snelheid, Redux?
Helaas zijn de meeste mensen daar op deze leeftijd nog te jong voor.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 14:56 schreef Re het volgende:
[..]
zullen we het omdraaien, omdat je niet helemaal fris en moe bent en je komt op een stuk weg wat je niet kent en je dus de ervaring mist en je de verantwoordelijkheid hebt over 4 mensen in je auto, je wat meer op je hoede zou mogen zijn en dus wat langzamer rijdt????
Jawel. Ze zijn vlak voor de 90 graden bocht (naast de ANWB praatpaal) eraf gegaan, daar mag je 50.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 15:05 schreef Redux het volgende:
[..]
Jep, zoals iedereen al zegt, 70. Vlak voor de 90 graden bocht is het 50. Maar daar zijn ze dus nooit geweest.
Nou kijk, je komt van de snelweg, je mag op die snelweg 120. Direct na die snelheid kom je in het S-bocht gedeelte. In dat gedeelte mag je 70. In die S-bocht zijn ze van de weg geraakt. Die 50 km bocht/zone hebben ze dus nooit gehaald.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 15:08 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Jawel. Ze zijn vlak voor de 90 graden bocht (naast de ANWB praatpaal) eraf gegaan, daar mag je 50.
Ja sorry hoor, maakt me geen ene ruk uit, maar de 50 km borden staan onderaan de S bocht. Dus waar de S bocht ophoudt en overgaat in de 90 graden bocht. Die 50 km zone hebben ze dus al spinnend en glijdend en weet ik veel hoe bereikt. Dan is er toch geen sprake van 'ze mochten daar 50'?quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 15:27 schreef MartijnA3 het volgende:
Ehm......Zoals ik al eerder zei beginnen de remsporen in het gedeelte waar je 70 mag, de s-bocht. Waar ze uiteindelijk in de berm beland zijn mag je 50, ná de S-bocht is dat dus.
Dat gebeurt er ontzettend veel niet alleen nu de afzetting er is, maar ook daarvoor als je vanuit Duitsland komt denk je dat de A1 gewoon doorloopt naar Amsterdam maar dan moet je nog wel ff van snelweg veranderen. Je ziet regelmatig dat ze bij de eerste stoplichten omdraaien.quote:Op maandag 18 oktober 2004 08:38 schreef _Denker het volgende:
[..]
Die bocht kun je echt niet met 60 nemen als je 4 inzittenden bij je hebt. 50 is al teveel.
Er stond in de krant (TC Tub.) dat de jongeren misschien de afslag Amsterdam gemist zouden hebben.
En als je dan geen borden ziet, is het wel behoorlijk schrikken, zo'n 90' bocht naar rechts.
ja, dat zegt iedereen en toch gebeuren er ongelukken met helaas dodelijke afloopquote:Op woensdag 20 oktober 2004 00:19 schreef sioux_ het volgende:
ik rij ook meestal wel (wat) te hard. het belangrijkste is dat je op een verantwoordelijke manier te hard rijdt. hou dus rekening met het zicht, weersomstandigheden, ander verkeer en of je de weg kent of niet.
en:quote:Extra maatregelen A35 Almelo
Rijkswaterstaat gaat extra veiligheidsmaatregelen treffen op de A35 in Almelo, waar dit weekeind bij een ernstig ongeluk vijf jongeren uit Zeewolde om het leven kwamen.
Het ongeluk gebeurde vlak voor het punt waar de snelweg eindigt en met een scherpe bocht overgaat in de Henriëtte Roland Holstlaan. Rijkswaterstaat denkt onder meer aan het plaatsen van reflecterende borden en een verlaging van de maximumsnelheid. Eerder zei Rijkswaterstaat nog af te zien van maatregelen omdat de weg daar veilig zou zijn.
Bron: RTV Oostquote:Bewegwijzering A35 aangepast
De bewegwijzering bij de wegwerkzaamheden op de A35 bij knooppunt Azelo wordt aangepast.
Dat heeft Rijkswaterstaat besloten. Op het punt rijden veel automobilisten verkeerd waardoor ze niet richting Deventer maar richting Almelo rijden. Dat is zondagmorgen mogelijk ook gebeurd met de vijf jongeren uit Zeewolde die op de A35 bij Almelo verongelukten. De onduidelijke situatie bestaat al enkele weken, maar is pas na het ongeval in opspraak. Het werk aan knooppunt Azelo duurt nog tot het eind van deze week.
Waarbij er dus twee banen naar links gaan (Almelo/Zwolle) en twee banen naar rechts (Deventer/Amsterdam). Voor degenen die het nog niet zienquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 15:27 schreef MartijnA3 het volgende:
Ehm......Zoals ik al eerder zei beginnen de remsporen in het gedeelte waar je 70 mag, de s-bocht. Waar ze uiteindelijk in de berm beland zijn mag je 50, ná de S-bocht is dat dus.
Anyway, dit is de huidige situatie met de Afslag naar de A1 die ze waarschijnlijk gemist hebben:
dat komt omdat mensen zich niet aan de internationale hardrijdersregels houdenquote:Op woensdag 20 oktober 2004 00:22 schreef Re het volgende:
[..]
ja, dat zegt iedereen en toch gebeuren er ongelukken met helaas dodelijke afloop
Ehhhmmmmm.........wat denk je dat ze hier aan het doen waren?quote:Op woensdag 20 oktober 2004 12:28 schreef Denni5 het volgende:
Ga bij zoiets als dit dan met z'n allen een krans leggen op de plaats van het ongeluk ofzo.
Die leggen een krans inderdaad, daar heb je gelijk in.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 12:53 schreef MartijnA3 het volgende:
[..]
Ehhhmmmmm.........wat denk je dat ze hier aan het doen waren?
[afbeelding]
Als die vrienden nu spontaan met elkaar gaan lopen langs de plekken waar ze altijd kwamen, zelfs langs de ouders van een van hen gaan, en dat krijgt dan het label 'stille tocht' opgedrukt, wie ben jij dan om daar over te oordelen? (no offence)
Het ontbreken van de wettelijke bevoegdheid is oa de reden dat er niet onderzocht kan worden of er sprake is van overmatig drankmisbruik. Kan iemand uitleggen waarom deze wettelijke bevoegdheid ontbreekt? Lijkt me toch logisch dat de politie of wat dan ook wettelijke bevoegdheid voor heeft om zoiets te onderzoeken? In wat voor gevallen kan het zijn dat er geen wettelijke bevoegdheid is?quote:Bestuurder dodelijk ongeval verloor macht over stuur
Uit technisch onderzoek naar de oorzaak van het dodelijke verkeers-
ongeval afgelopen zondag 17 oktober langs de A35 bij Almelo, is
gebleken dat het voertuig waarin de vijf slachtoffers zich bevonden
met een te hoge snelheid de eerste bocht aan het eind van de A35 inging.
De bestuurder is de macht over het stuur kwijtgeraakt, de auto is daarna
vermoedelijk een of twee maal om z’n as gekeerd en tenslotte achterwaarts
het talud afgeschoten.
Hierbij werden enkele bomen geraakt, waaronder een forse eik. Door de
forse impact van de boom op de achterzijde van het voertuig, is de
benzinetank gescheurd. De vrijgekomen brandstof vatte vrijwel direct
vlam. De inzittenden waren zeer waarschijnlijk op slag dood. Of er sprake
is geweest van overmatig drankgebruik kon door de politie niet meer
worden onderzocht, mede omdat hiertoe de wettelijke bevoegdheid ontbreekt.
Dit is toch geen stille tocht ala die van bv fortuyn? Dit is een stille tocht voor de direct betrokkenen. Feit dat beide de benaming 'stille tocht' hebben betekent niet dat ze beide hetzelfde zijn...quote:Op woensdag 20 oktober 2004 13:07 schreef Denni5 het volgende:
[..]
Die leggen een krans inderdaad, daar heb je gelijk in.
Maar ik bedoelde meer dat het label stille tocht niet zomaar overal op geplakt moet worden. Zoals je het nu schetst met dat langs plekken lopen waar ze altijd kwamen en langs de ouders van een van hen, dan is dat volgens mij toch een stille tocht. Als het hun helpt om hun verlies beter te verwerken moeten ze het vooral doen, maar dan kun je voor iedere overledene wel een tocht gaan houden.
Ik bedoel het niet om kwaad bloed te zetten, maar ik vind die tochten toch niet op zn plaats bij zulk soort gebeurtenissen.
bron: tubantiaquote:ALMELO - Zie je weg maar eens te vinden. De pijlen die naar Amsterdam wijzen, sturen automobilisten ook richting Almelo. Geen A1 dus, maar A35. Na de gemiste afslag hebben de verongelukte jongeren uit Zeewolde te hard gereden, blijkt uit getuigenverklaringen en technisch onderzoek van de politie Twente.
Ze zijn niet de eersten die zich vergist hebben in de flauwe bocht aan het einde van de snelweg A35 in Almelo.
Uit technisch onderzoek naar de oorzaak van het dodelijke verkeersongeval afgelopen langs de A35 bij Almelo, is gebleken dat het voertuig met de vier mannen (17, 19, 20 en 22 jaar) en de vrouw (20) uit Zeewolde met een te hoge snelheid de eerste bocht aan het eind van de A35 inging. De bestuurder is de macht over het stuur kwijtgeraakt. De auto is daarna vermoedelijk een of twee maal om z’n as gekeerd en tenslotte achterwaarts het talud afgeschoten.
Hierbij werden enkele bomen geraakt, waaronder een forse eik. Door de forse klap van de boom op de achterzijde van het voertuig, is de benzinetank gescheurd. De vrijgekomen brandstof vatte vrijwel direct vlam. De vijf jongeren waren zeer waarschijnlijk op slag dood.
Tot maandag was het gissen en speculeren naar de oorzaak van het verkeersdrama. Snelheid, verwarring? De snelheid heeft vermoedelijk een rol gespeeld, blijkt nu. Of er drank in het spel is geweest, blijft voorgoed een mysterie. Bij een eenzijdig ongeval met dodelijke afloop wordt geen onderzoek gedaan naar rijden onder invloed. ‘Simpelweg omdat we daar de wettelijke bevoegdheid niet toe hebben en daarnaast zouden de waarden van de alcoholmetingen in dit specifieke geval ook niet meer betrouwbaar zijn.’, aldus een woordvoerster van de politie.
Een raadsel blijft eveneens of de negentienjarige automobilist in verwarring is geraakt door de verkeerssituatie op de A35. Rijkswaterstaat is bezig de snelweg opnieuw te asfalteren. De eerste bewegwijzering voor de afslag naar Amsterdam/Deventer (A1) is met zwarte tape afgeplakt. De afslag lijkt afgesloten, maar is dat niet. De rijstroken bij die afrit zijn aangepast, maar de borden geven nog de oude situatie weer, waardoor een automobilist die de borden richting Amsterdam volgt in Almelo kan uitkomen.
‘De situatie A1/A35 is sowieso complex’, erkent een woordvoerder van Rijkswaterstaat in Arnhem. ‘Maar als de situatie inderdaad zo onduidelijk is als hier geschetst wordt, moet er onmiddellijk een buitendienstmedewerker gaan kijken of de borden moeten worden aangepast.’
Over de verdere verkeersveiligheid op de plek van het ongeluk, wil Rijkswaterstaat geen mededelingen doen. ‘Er staan borden volgens de officiële regels en richtlijnen.’ Advocaat Jeroen Ruares uit Delden zet daar zijn vraagtekens bij. Vorig jaar verongelukte een 27-jarige cliënt van de advocaat op nagenoeg dezelfde plaats. ‘Ik heb toen al tijdens die rechtbankzittingen gezegd dat er iets mis is met die weg. Het is een heel verraderlijk stuk. Ik zie duidelijk parallellen met dit dramatische verkeersongeluk waarbij vijf mensen zijn omgekomen.’ Op het weggedeelte vinden vaker ongelukken plaats, erkent Rik Vorgers van het gelijknamige bergingsbedrijf uit Borne. ‘Niet meer dan op andere plekken op de A35, maar als het op die plek mis gaat, gaat het goed mis.’
bron: tubantiaquote:‘Je bent ze voor altijd kwijt’
Door Jos Oude Nijhuis
ALMELO - Nog brandt het kaarsje in het windlicht tussen de bossen bloemen. Maar amper tien meter verderop raast het verkeer op de A35. Net als altijd. Alsof hier niet dik een etmaal eerder het noodlot voor vijf jonge mensen uit Zeewolde toesloeg.
Toch stoppen op Twentepoort-Oost, de doorgaande weg over het nabijgelegen industrieterrein van Almelo, regelmatig auto’s. Mensen stappen uit en lopen even naar de plek die zondagmiddag door vrienden van de verongelukte jongeren met bloemen is gemarkeerd.
Mevrouw Veldman uit Almelo heeft ook een bosje bloemen meegebracht. ‘Uit respect’, zegt ze. ‘Vooral ook voor de ouders van die kinderen. Wat die nu doormaken, moet verschrikkelijk zijn.’ Ze hoorde zondagochtend via de radio van het ongeval. ‘Het eerste wat je doet is kijken of je eigen kind wel thuis is gekomen. Hij had zich bij thuiskomst wel gemeld, maar toch ben ik wezen kijken of-ie wel in z’n bed lag.’
Robert Kuyer en zoon Leon, eveneens uit Almelo, lijken op het eerste oog puur uit nieuwsgierigheid op de onheilsplek rond te wandelen. Hij wijst zijn zoon - jong volwassen - op een stille getuige van het ongeval: een rubberen voorwerp, volgens vader afkomstig van de verongelukte auto. Maar Kuyer heeft wel degelijk een diepere drijfveer voor zijn bezoek. Eerder verloor hij een van zijn kinderen - zijn dochter van tien - door een noodlottig ongeval. ‘Ik zal je zeggen: Je bent ze voor altijd kwijt...’ Vervolgens: ‘Weet je, ik heb mijn zoon bewust meegenomen. Ik wil hem laten zien wat er kan gebeuren, als je in een auto stapt. Dat je, ook als je met vrienden bent, altijd je aandacht bij de weg moet hebben en voorzichtig moet zijn.’
Waarmee hij, zo voegt hij er aan toe, zich geen oordeel aanmeet over de oorzaak van het ongeval dat de Zeewolders overkwam. ‘Maar ik hoop wel dat hij hier iets van meeneemt...’
quote:‘Je ziet alleen contouren’
Rik Vorgers uit Borne heeft al heel wat autowrakken weggesleept langs de A35. Maar het verkeersdrama van zondag was voor de doorgewinterde bergingswerker ‘héél extreem’. ‘Je weet niet wat je bergt, je ziet alleen vier contouren.’
Het telefoontje, zondagochtend, liet weinig aan de verbeelding over. ‘Kom met twee ervaren mensen.’ Rik Vorgers van het autobergingsbedrijf in Borne kon op zijn vingers natellen dat het een ernstig ongeval moest zijn. Wat hij aantrof, heeft hem diep getroffen. ‘Ja’, zucht hij. ‘Dat doet je wel wat. Gelukkig maak je dit soort dingen niet vaak mee.’
Samen met een collega heeft Vorgers de auto met slachtoffers en al uit de berm getakeld en overgebracht naar de leegstaande Navo-loods in Almelo. Een rustige plek, zonder pottenkijkers, waar het Rampen Identificatie Team haar werk kon doen. ‘Op het moment zelf heb je geen idee wat je aan het bergen bent, je ziet alleen vier contouren. Later hoor je dat het vijf jonge mensen zijn. Dat zet je wel aan het nadenken.’
Het achterhalen van de identiteit van de slachtoffers kostte het nodige speurwerk, omdat één van de kentekenplaten was weggeslingerd en de andere dusdanig was beschadigd, dat de letters en cijfers onleesbaar waren geworden. Via het chassisnummer kon achterhaald worden dat het om een lease-auto ging. ‘De auto had twee jaar geleden een keer met pech langs de weg gestaan en bleek van de vader van een van de slachtoffers te zijn.’
Bijzonder veel ongevallen maakt de Bornenaar niet mee op de plek des onheils. ‘Althans, niet meer dan op andere plekken langs de A35. Vaak gebeuren er in die flauwe bocht ongelukken in het donker en als er iets gebeurt, is het meestal goed mis.’ Toch, benadrukt hij, is er niets aan de hand als je je aan de snelheid houdt. ‘Als je zeventig rijdt, kun je je nog corrigeren, als je 140 gaat ben je te laat. Je ziet dat mensen dan hard naar rechts sturen, overcorrigeren en dan gaat het mis.’
quote:Bloedproef dode bestuurders
LETSELSCHADE-slachtoffers en hun advocaten vinden dat politie ook bloedonderzoek moet doen bij ongevallen met dodelijke afloop. Dat om te weten te komen of er bijvoorbeeld alcohol of drugs in het spel zijn. Justitie verricht normaal gesproken geen bloedonderzoek bij overledenen.
‘Wij doen alleen onderzoek wanneer er daadwerkelijk iets op te sporen en te vervolgen valt’, zegt een woordvoerder van het parket-generaal. ‘En een dode is strafrechtelijk niet te vervolgen. Bovendien mogen wij niet eens een opsporingsmiddel inzetten zonder een verdachte te hebben.’
Los van het feit of het gezien de toestand van de verbrande stoffelijke overschotten technisch mogelijk zou zijn geweest, wordt er daarom geen bloedonderzoek gedaan bij de slachtoffers van het auto-ongeluk bij Almelo afgelopen weekeinde. Van de drie jongeren die stierven bij een scooter-ongeval in Zeewolde begin oktober is ook geen bloed afgenomen.
Secretaris C. van Dijk van de vereniging van letselschade advocaten (LSA) vindt dat verkeerd. ‘Je moet de omstandigheden kennen wil je iemand aansprakelijk kunnen stellen, Het is daarom relevant te weten of de bestuurder te veel heeft gedronken.’ Als de toedracht van het ongeval bekend is, keren verzekeringsmaatschappijen over het algemeen uit aan het slachtoffer, of de dader nou dronken was of niet. Maar als de toedracht niet duidelijk is, bijvoorbeeld omdat alle inzittenden dood zijn en er geen getuigen zijn, wordt het lastiger.
Juist dan helpt het wanneer de politie standaard wél een bloedonderzoek zou doen, meent ook Ard Westerink, coördinator van de Vereniging van Letselschade Slachtoffers (VvLS). ‘Maar Justitie vindt dat helaas niet relevant.’ In België wordt volgens Westerink wel standaard een bloedonderzoek gedaan, ongeacht of de verdachte dood of levend is. De resultaten ervan worden een paar jaar bewaard. Juist voor het rouwproces van de nabestaanden kan het zinvol zijn te weten wat de precieze toedracht is van het dodelijk ongeluk, zegt Peter van der Velden van het Instituut voor Psychotrauma. Hij stelt dat nabestaanden die niet weten hoe en waarom een ongeluk is gebeurd daar vaak heel lang last van blijven houden.
bron: tubantiaquote:Zeewolde is ontroostbaar
ZEEWOLDE - Ze waren mateloos populair onder hun leeftijdsgenoten: broer en zus Björn en Nicky Braun, Fabian Wetters, Daniël van Nie en Berry Derksen. Een hecht groepje, altijd plezier met elkaar, altijd - biertje in de hand - in voor een goeie grap. Geen lastpakken of waaghalzen; jongelui die hielden van lol maken. Maar sinds zondag is het plezier weg uit ‘hun’ Zeewolde.
Familie en vrienden zijn ontroostbaar in hun verdriet om het verlies. Zoals bij de soos Getdown, een favoriete ontmoetingsplek van de vijf. ‘Ik heb niets te zeggen’, klinkt het. ‘Zakdoekjes, koffie en water was het enige waar behoefte aan was’, zegt Getdown-vrijwilligster Martine Kruider. ‘Iedereen is verpletterd door het nieuws en valt elkaar voortdurend huilend in de armen. We houden de soos voorlopig elke dag enkele uren open als plaats voor stilte en rust.’
De klap komt des te harder aan omdat er twee weken geleden ook al drie trouwe bezoekers van Getdown verongelukten, toen twee scooters midden in de nacht frontaal op elkaar botsten.
Die wettelijke bevoegdheid is er alleen wanneer er meerdere auto's/verkeersdeelnemers bij het ongeval betrokken zijn. Bij eenzijdige ongevallen heeft de politie geen wettelijke bevoegdheid om te kijken naar alcoholgebruik e.d.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 13:16 schreef Redux het volgende:
[..]
Het ontbreken van de wettelijke bevoegdheid is oa de reden dat er niet onderzocht kan worden of er sprake is van overmatig drankmisbruik. Kan iemand uitleggen waarom deze wettelijke bevoegdheid ontbreekt? Lijkt me toch logisch dat de politie of wat dan ook wettelijke bevoegdheid voor heeft om zoiets te onderzoeken? In wat voor gevallen kan het zijn dat er geen wettelijke bevoegdheid is?
Moeten ze het nu wel of niet doen?quote:Op woensdag 20 oktober 2004 13:07 schreef Denni5 het volgende:
Als het hun helpt om hun verlies beter te verwerken moeten ze het vooral doen,
........
Ik bedoel het niet om kwaad bloed te zetten, maar ik vind die tochten toch niet op zn plaats bij zulk soort gebeurtenissen.
hmmmmm die kenden elkaar dus ookquote:De klap komt des te harder aan omdat er twee weken geleden ook al drie trouwe bezoekers van Getdown verongelukten, toen twee scooters midden in de nacht frontaal op elkaar botsten.
het lijkt me zowiezo al een klap om 5 vrienden tegelijk te verliezen... maakt niet uit wat de oorzaak is...quote:Op woensdag 20 oktober 2004 13:54 schreef freud het volgende:
Begreep ik nou dat ze te hard gereden hadden? Lijkt mee klap voor de ouders zeg, je kind verliezen door het domme rijgedrag van een vriendje...
Tuurlijk, maar als ze er nou niets aan konden doen, ok, maar als je te hard rijdt, is het gewoon eigen schuld.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 16:00 schreef NatasTriplesix het volgende:
[..]
het lijkt me zowiezo al een klap om 5 vrienden tegelijk te verliezen... maakt niet uit wat de oorzaak is...
Nee 5 kilometer terug meer in de richting van Hengelo.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 22:01 schreef Roel_Jewel het volgende:
Is dat op (ongeveer) dezelfde plaats als het ongeluk van zondag?
Asfalteren == vrachtwagen.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 21:51 schreef Remzz het volgende:
Ze waren net aan het asvalteren vanavond
Kinderen zullen inmiddels wel uit de bus zijn, lijkt mij.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 22:20 schreef HoUseCAt het volgende:
update van TV Oost Teletekst...
Bij het ongeluk is een passagiersbus met scholieren van het Candea Collega in Duiven, een personenauto en een vrachtwagen betrokken. In de personenauto zitten twee mensen bekneld. Twee scholieren raakten bij de aanrijding licht gewond. Of er nog meer slachtoffers zijn gevallen is nog bekend. Hoe het ongeluk ontstaan is, is nog onduidelijk. Door het ongeluk staat in beide richtingen staat een file.
[edit]... nu ook op internet....
quote:Inmiddels is bekend geworden dat bij het ongeval twee doden zijn gevallen. Een derde persoon is zwaargewond geraakt. Het ongeval gebeurde doordat een vrachtauto achterop een touringcar botste. Op dit moment wordt onderzocht of tussen beide voertuigen nog een auto zat. Dit is op dit moment nog onduidelijk omdat de voertuigen na de botsing in brand vlogen. De chauffeur van de vrachtwagen zit nog bekneld in zijn cabine. De bus is afkomstig van Milot Reizen uit Rotterdam.
quote:De inzittenden van de schoolbus zijn leerlingen van het Candea College in Duiven. Volgens een woordvoerder van de school gaat het om groep 6V van het vmbo.
quote:Update 22.58
Inmiddels is bekend geworden dat bij het ongeval twee doden zijn gevallen. Het is nog niet bekend in welk voertuig zij zaten. Een derde persoon is zwaargewond geraakt en enkele andere lichtgewond. Het ongeval gebeurde doordat een vrachtauto achterop een touringcar met scholieren botste. Tussen beide voertuigen werd een auto geplet. De chauffeur van de vrachtwagen zit nog bekneld in zijn cabine. De bus is afkomstig van Milot Reizen uit Rotterdam. De inzittenden van de schoolbus zijn leerlingen van het Candea College in Duiven. Volgens een woordvoerder van de school gaat het om groep 6V van het vwo. Zij waren op terugreis van een uitstapje naar Berlijn. De scholieren worden in een nabijgelegen Van der Valk-hotel opgevangen.
Lijkt me niet, want die weg ligt er nog helemaal niet.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 02:47 schreef r_one het volgende:
Nog even over de 5 jongeren uit Zeewolde (dat is toch de topic):
Kan het zijn dat ze een navigatiesysteem in de auto hadden?
Misschien een rare vraag, maar die van mij (PDA met GPS-module) geeft aan dat de A35 daar rechtuit loopt!!! Terwijl dit stuk nog helemaal niet klaar is, sterker nog, met de aanleg moet nog begonnen worden. De beruchte S-bocht wordt in de toekomst een afrit van de A35, de snelweg zelf gaat verder richting Zwolle.
Als je je dan blind staart op je PDA en even niet op de weg let, kan ik me voorstellen dat je verrast wordt en met 120 die S-bocht inknalt. Zodra je opkijkt doemt vlak voor je de haakse bocht voor je op en logischerwijs ga je dan vol in de ankers. Zonder ABS red je dat echter never meer.
Dat zou -heel misschien- een verklaring kúnnen zijn?!![]()
Kun je me even uitleggen wat een stom ongeluk in godsnaam met het beleid van Peijs te aken heeft???quote:Op donderdag 21 oktober 2004 00:32 schreef Steijn het volgende:
Daar gaat Peijs met haar beleid.
Bron tubantiaquote:Opnieuw doden bij ongeluk op A35
BORNE - Bij een ernstig ongeval op de A35 ter hoogte van de afslag Borne-West zijn woensdagavond twee mensen om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde op de rijbaan richting Deventer, alwaar op dat moment een file stond in verband met de wegwerkzaamheden. Bij deze aanrijding waren vijf voertuigen betrokken.
Een 44-jarige chauffeur uit Tsjechië reed met zijn vrachtwagen op de linker rijstrook en botste achter op een personenauto, die onmiddellijk daarna in brand vloog. Deze auto werd bestuurd door een 33-jarige vrouw uit Heerenveen, die met ernstige brandwonden naar het ziekenhuis werd overgebracht.
Zij werd later die avond vanaf het ziekenhuis in Enschede overgebracht naar het ziekenhuis in Groningen. Zij verkeert in levensgevaar. Bij haar in de auto zaten haar 65-jarige moeder uit Vriezenveen en haar 37-jarige zus uit Wierden, die beiden om het leven kwamen.
Vervolgens is de vrachtwagenchauffeur naar de rechter rijstrook uitgeweken, waar hij in aanrijding kwam met een touringcar. Wat er daarna gebeurde, is nog onduidelijk en zal nader onderzocht worden. Bekend is dat nog twee voertuigen bij de aanrijding betrokken zijn geweest. De inzittenden van deze voertuigen raakten niet gewond.
In de bus zaten 85 personen, allemaal jongeren in de leeftijd van 16 tot 18 jaar van een onderwijsinstelling in Duiven. Vier van hen raakten licht gewond en werden ter plekke door ambulancepersoneel onderzocht. Twee van hen, 18-jarige jongens uit Westervoort, werden met nog onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht.
De inzittenden van de bus zijn door hulpverleners opgevangen en nadien overgebracht naar Duiven.
Het verkeer op deze rijbaan is gedurende een aantal uren afgesloten geweest. Het verkeer werd omgeleid via Borne en Hengelo.
Er vinden tussen de afslag Borne-West en Almelo al geruime tijd wegwerkzaamheden plaats. Hierdoor zijn er dagelijks files op dit traject. Naar de situatie rondom de wegwerkzaamheden alsmede de toedracht van het ongeval stelt de politie een nader onderzoek in.
quote:Bebording A35 was in bestelling
De 70-kilometerzone op de A35, waar zondag 5 jongeren omkwamen
bij een verkeersongeluk, wordt 200 meter verplaatst, en wordt met
grote gele waarschuwingsborden kenbaar gemaakt. Dat was volgens
Rijkswaterstaat al besloten voor het ongeval. De borden waren besteld,
maar nog niet geleverd. Ook komen er bakens in de middenberm en
worden wellicht bomen gekapt voor een beter zicht.
Ehm aan de rechterkant van de weg dusquote:Op donderdag 21 oktober 2004 11:42 schreef DrMarten het volgende:
Laat ze gewoon een vangrails aan de linkerkant van de weg zetten, donder je tenminste niet meer van het talud af.
Ahhhhhhhhhhh zeg dit nu niet... - De twee grootste steden van Overijssel (Zwolle en Enschede) liggen nog geen 70 kilometer uit elkaar. Toch is er geen fatsoenlijke rechtstreekse verbinding. Alleen het bekende karrespoor (de N35), die pas NA Almelo in een snelweg (A35) over gaat. Wil je over de snelweg, dan moet je helemaal via Apeldoorn (A50) en de A1 naar Enschede. Dat is zo'n 50 kilometer om, maar nog altijd de snelste rit. Je zult minstens een uur nodig hebben. Een uur, terwijl het in een ruim halfuur ZOU kunnen, als er eindelijk eens een fatsoenlijke snelweg werd neergelegd op de plek waar nu de N35 loopt. Maar nee, we gaan liever miljoenen uitgeven om de N35 verdiept aan te leggen, dwars door de winkelstraten van Nijverdal. Nee, we laten al het doorgaande verkeer liever over de ringweg van Almelo rijden. Nee, we stouwen de weg liever vol met stoplichten die voor niets op rood springen (zie nieuwe verkeerslicht-installaties nabij Haarle en bij Wythmen)quote:Op donderdag 21 oktober 2004 03:33 schreef pieter_pontiac het volgende:
A35 naar Zwolle? Dan loopt dat navigatiesysteem wel erg vooruit, dat duurt nog minstens jaren voordat dat gebeurt.
Er staat sinds gister een 'lichtkar' van RWS met daarop heel fel '70' op de vluchtstrook, daar waar de andere 70 borden ook staan. Die zie je al van kilometers ver, zqal er wel blijven staan tot de nieuwe borden er zijn.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 11:35 schreef Redux het volgende:
Over het ongeluk waarbij de 5 jongeren uit Zeewolde om het leven kwamen:
[..]
Klopt, dat geeft mijn PDA ook aan: een stuk verder, uiteraard niet het hele stuk tot aan Zwolle. Mijn PDA dacht me handig naar het industrieterrein te loodsen en na (rijdend) gechecked te hebben dat dit helemaal niet kon, kwam de haakse bocht inderdaad vrij snel dichtbij (schrikreactie, 2 jaar niet in Almelo geweest).quote:Op donderdag 21 oktober 2004 09:09 schreef Remzz het volgende:
Mijn GPS geeft wel aan dat de snelweg nog doorloopt tot aan de eerste stoplichten, misschien dat ze daar is verwarring door zijn gekomen dat ze dachten dat de snelweg langer doorliep.
Maar als de een GPS systeem hadden waren ze nooit verkeerd gereden bij Azelo.
Het lijkt me dat ze dan in elk geval wel de A1 tot aan Apeldoorn hadden genomen (en dan via de 302), omdat je anders in Zwolle uitkomt...quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:11 schreef r_one het volgende:
[..]
Of misschien wilden ze via provinciale weg terug naar Zeewolde, niet over de A1? Scheelt behoorlijk in kilometers, niet in tijd (zie post van dVTB).
Dan ga je toch via Elburg naar Flevoland? Dan kom je er ook gewoon hoor.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:17 schreef pieter_pontiac het volgende:
[..]
Het lijkt me dat ze dan in elk geval wel de A1 tot aan Apeldoorn hadden genomen (en dan via de 302), omdat je anders in Zwolle uitkomt...
Dat laatste klopt. De gemaakte opmerking over navigatiesystemen zijn terecht. Ik ben benieuwd of dit is onderzocht en of het een rol kan hebben gespeeld bij het ongeluk. Wanneer je bijvoorbeeld naar http://route.anwb.nl gaat en je typt dan in dat je van de Henriette Roland Holstlaan in Almelo naar de Nijverdalsestraat in Wierden wilt, dan zul je zien dat de route door Almelo heenloopt, terwijl het nog niet bestaande tracé van de A35 ten zuiden van Almelo WEL op de kaart is te zien.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:11 schreef r_one het volgende:
Klopt, dat geeft mijn PDA ook aan: een stuk verder, uiteraard niet het hele stuk tot aan Zwolle. Mijn PDA dacht me handig naar het industrieterrein te loodsen en na (rijdend) gechecked te hebben dat dit helemaal niet kon, kwam de haakse bocht inderdaad vrij snel dichtbij (schrikreactie, 2 jaar niet in Almelo geweest). Het feit dat je met 2 rijbanen haaks de bocht omgaat, maakt de verwarring alleen maar groter. Vroeger toen dit nog maar 1 rijbaan was, was het duidelijker: daar was het echt einde snelweg. Als ze de afslag A1 hoe dan ook (?) gemist hebben, is er tussen de plaats van het ongeval en de gemiste afslag geen mogelijkheid meer om via afrit/oprit terug te keren.
Ik denk toch echt dat ze verkeerd zijn gereden... Via Apeldoorn richting Harderwijk en dan Flevoland in lijkt me beduidend korter dan over Zwolle.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 14:11 schreef r_one het volgende:
Of misschien wilden ze via provinciale weg terug naar Zeewolde, niet over de A1? Scheelt behoorlijk in kilometers, niet in tijd (zie post van dVTB).
Dat kan ook, of via Kampen, maar dan rijd je wel heel veel kilometers om.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:47 schreef _Denker het volgende:
[..]
Dan ga je toch via Elburg naar Flevoland? Dan kom je er ook gewoon hoor.
Bron tubantiaquote:Aanvullende maatregelen op A35
ALMELO - Rijkswaterstaat en de Politie Twente hebben woensdag een aantal aanvullende maatregelen vastgesteld om de verkeersveiligheid op de A35, ter hoogte van het wegvak waar zondag vijf jongeren uit Zeewolde omkwamen, te vergroten.
Net voor de bocht waar het ernstige ongeval plaatsvond, wordt een tekstwagen van rijkswaterstaat geplaatst met afwisselend verlicht op de matrix de borden ‘70 km/u - gevaarlijke bocht’.
De verlichting in de bocht zal aan beide zijden van de snelweg worden doorgetrokken tot nét voor het viaduct, zodat het wegverloop op afstand duidelijk zichtbaar zal zijn.
Even voor de bochten zullen, haaks op de rijrichting, ribbels met geringe hoogte op de rijbaan worden aangebracht op steeds korter wordende onderlinge afstand, waardoor door stuurtrillingen aandacht van bestuurders wordt getrokken. Na deze ribbels worden nog extra borden ‘70 km/u’ en ‘gevaarlijke bocht’ geplaatst.
Er wordt naar gestreefd de genoemde maatregelen begin november in te voeren. Hiermee zijn in totaal enkele tienduizenden euro’s gemoeid. Het handhavingteam van Politie Twente zal, na het nemen van de maatregelen, geregeld snelheidscontroles houden vlak voor de bochten in het 70 km/u wegvak. Naar aanleiding van ongevallen op de A35 in de bochten net voor Almelo, werd begin dit jaar door de Politie Twente een analyse gemaakt van de ongevallen op deze locatie. Op basis van de analyse van de eerste 22 aanrijdingen (december 2002 - mei 2004) kwam de politie met de volgende conclusies:
Van het totaal aantal aanrijdingen waren er zes aanrijdingen met letsel, waarvan twee met dodelijke afloop. Hierdoor is dit weggedeelte een zogenaamde “ ‘black spot’ geworden. Overigens liep het totaal aantal aanrijdingen in oktober 2004 verder op tot 28.
Ongeveer 80% van de aanrijdingen gebeurt in de eerste flauwe bocht en de rest in de haakse bocht vlak voor de aansluiting met de HR Holstlaan.
Van ongeveer 60% van de betrokken bestuurders mag door hun herkomst worden aangenomen dat zij ter plaatse niet of minder goed bekend zijn.
Ongeveer 65% van ongevallen vond in het donker plaats.
In mei, augustus en voor het laatst op 29 september werden omtrent deze analyse gesprekken gevoerd tussen Rijkswaterstaat en de Politie Noordwest Twente. Op de laatste datum werden reeds enkele maatregelen overeengekomen die de bocht veiliger moeten maken:
Het plaatsen van bakenschilden op de middengeleiding waardoor de bocht van afstand beter zichtbaar wordt.
Het snoeien van de begroeing en het kappen van een bomenrij aan de rechterzijde, waardoor de wegverlichting in de bocht beter zichtbaar wordt.
De bebording verplaatsen en verbeteren. De borden ‘einde snelweg/70 km’ worden tweehonderd tot driehonderd meter teruggeplaatst en op een gele retroreflecterende achtergrond gezet om zichtbaarheid te verbeteren. Door deze maatregel kan de politie tevens ter plaatse snelheidscontroles uitvoeren.
Op het moment dat de ernstige aanrijding plaatsvond waren deze nieuwe borden in bestelling (geplande levering week 44) en was het afgesproken snoeiwerk grotendeels klaar. De maatregelen die tijdens het overleg van woensdag werden vastgesteld, zijn aanvullend op de hiervoor genoemde maatregelen.
Als het kalf verdronken is..... (is de boer verdrietig)quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 09:56 schreef Remzz het volgende:
In de Tubantia van vandaag staat dat er de laatste ander half jaar 22 ongevallen zijn gebeurt in de laatste 100 meter, 6 met persoonelijk letsel en 2 ongevallen met dodelijke afloop. Daarvan 80% in de flauwe bocht voor de 90 graden bocht en de rest in die 90 graden bocht. Nu gaan ze er ook bomen kappen enzo.
Juistem.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 10:02 schreef dVTB het volgende:
[..]
Het feit dat ze ribbels op het wegdek gaan aanbrengen zegt eigenlijk alles over de snelheid van het verkeer...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |