quote:Op maandag 4 oktober 2004 02:02 schreef PJORourke het volgende:
Maar je kan altijd nog op "Nieuw Rechts " drukken... Dat is een vorm van handelen, eenzaam en veilig in het stemhokje.
en dan kom je weer op de vraag wat je onder extreem 'rechts' kunt verstaan, is dat extreme staatsinmening, nationalisme, racisme, enzovoorts. Of is het de meest extreme vorm van vrijheid en kapitalisme? Het is waar dat wanneer je de programma's van partijen als NVU bekijkt dat het op driekwart overeenkomt met een willekeurige extreem-linkse partij.quote:Op maandag 4 oktober 2004 02:04 schreef Ryan3 het volgende:
Nieuw Rechts is tragisch, ze willen rechts zijn, maar hebben in feite verdomd veel weg van extreem links...
betekend het "ik-tijdperk" een tijdperk waarin men de overheid wil terugbrengen en meer zaken in de handen van de burger wil brengen? of betekend het simpelweg een egoistische instelling waarbij er geen compassie is ten opzichte van elkaar?quote:Op maandag 4 oktober 2004 02:09 schreef Drugshond het volgende:
![]()
![]()
Gaat er dan niet tegelijkertijd een rood lampje branden bij de AIVD ?.
Maar ik snap je punt wel, de ultieme democratische beleving is het uitbrengen van een individuele stem. Maar zit bij het uitbrengen van je stem, het hart bij jezelf of juist bij het collectief.
Persoonlijk denk ik dat het "ik-tijdperk" weer op zijn retour is. En dat het weer een collectief doel wordt. Of dit collectief groter wordt dan Nederland hangt ook mede af van geo-politieke wereldfactoren.
"Ik" hoort bij de economische boom en "wij" bij recessies. Kan zo weer draaien dus.quote:Op maandag 4 oktober 2004 02:09 schreef Drugshond het volgende:
![]()
![]()
Gaat er dan niet tegelijkertijd een rood lampje branden bij de AIVD ?.
Maar ik snap je punt wel, de ultieme democratische beleving is het uitbrengen van een individuele stem. Maar zit bij het uitbrengen van je stem, het hart bij jezelf of juist bij het collectief.
Persoonlijk denk ik dat het "ik-tijdperk" weer op zijn retour is. En dat het weer een collectief doel wordt. Of dit collectief groter wordt dan Nederland hangt ook mede af van geo-politieke wereldfactoren.
Ja, er komt veel overeen met de SP. Maar dat is ook de bedoeling, als ik het goed begrijp.quote:Op maandag 4 oktober 2004 02:04 schreef Ryan3 het volgende:
Nieuw Rechts is tragisch, ze willen rechts zijn, maar hebben in feite verdomd veel weg van extreem links...
Ze spreken dezelfde mensen aan door middel van dezelfde actiestrategie met platte slagzinnenquote:Op maandag 4 oktober 2004 03:03 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ja, er komt veel overeen met de SP. Maar dat is ook de bedoeling, als ik het goed begrijp.
Sterker nog: Ze zwaaien ook met vaandels en logo's tijdens demonstraties. Ze hebben ook een houding van wij tegen de rest van de wereld en de grootste grap is ook nog dat ze elkaar vinden in hun standpunt tegen globalisatie vermengd met wat (latent) antisemitisme. Verder kruipen de aanhangers van beide extremen graag in de slachtofferrol. Het ligt voor hen doorgaans aan een ander dat zij aan iets lijden of iets niet hebben... Zij hebben het kankeren daarom als kunst verheven in plaats dat ze hun inspanning richten op bewerken van verandering.quote:Op maandag 4 oktober 2004 02:57 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
en dan kom je weer op de vraag wat je onder extreem 'rechts' kunt verstaan, is dat extreme staatsinmening, nationalisme, racisme, enzovoorts. Of is het de meest extreme vorm van vrijheid en kapitalisme? Het is waar dat wanneer je de programma's van partijen als NVU bekijkt dat het op driekwart overeenkomt met een willekeurige extreem-linkse partij.
Ik denk dat je gevoelsmatig hiermee de spijker op zijn kop slaat (voor de zwevende kiezer dan).quote:Op maandag 4 oktober 2004 03:02 schreef PJORourke het volgende:
"Ik" hoort bij de economische boom en "wij" bij recessies. Kan zo weer draaien dus.
En die opmerkelijke meerderheid komt steeds vaker naar voren in de peilingen. De laatste peiling:quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 00:59 schreef dVTB het volgende:
Op zich zou je niet voor elke politieke peiling een nieuw topic hoeven starten op Fok, maar de allernieuwste peiling van Interview/NSS in opdracht van Nova is wel zeer opmerkelijk. Er is namelijk sprake van een progressieve meerderheid. PvdA, SP en GroenLinks zouden, als er nu verkiezingen waren, gezamenlijk op 80 zetels uitkomen. Is dat ooit eerder gebeurd in Nederland? Ik kan het me werkelijk niet heugen.
quote:Peiling: 'Paascrisis' kost VVD zetels
Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: Politieke Barometer
Gepubliceerd: zaterdag 9 april 2005 @ 11:58
Substitute had ons via de nieuws-submit te melden:
De VVD lijkt de grote verliezer van de D66-crisis rond Pasen te worden. Voor de tweede achtereenvolgende week leveren de liberalen drie zetels in. De partij van Zalm en Van Aartsen komt uit op 24 zetels. De PvdA wint juist, van 47 zetels twee weken geleden naar 50 zetels vorige week naar 52 zetels nu.
Met de zetelwinst van de sociaal-democraten is ook de linkse meerderheid weer een feit; PvdA, SP en GroenLinks behalen deze week gezamenlijk 76 zetels. Dat is ruim meer dan de drie regeringspartijen, die op 60 zetels blijven steken. In de peiling van de Politieke Barometer gaat het onafhankelijk Kamerlid Geert Wilders van vijf naar zes zetels. In de concurrerende wekelijkse peiling van Maurice de Honds Peil.nl staat Wilders een stuk hoger, namelijk op dertien zetels.
De partij die de afgelopen periode in het middelpunt van de belangstelling stond, D66, levert een zetel in en komt uit op vier. Ook de SP moet een zetel terug, GroenLinks en de ChristenUnie gaan daarentegen een zetel vooruit. De LPF staat met 0,7 procent nog maar net boven de kiesdrempel nodig voor één zetel.
Peiling: 'Paascrisis' kost VVD zetels
Wat een nutteloos topic weer... Waarom staat D66 er niet bij? En waarom is de PvdA "progressief", dit is slechts een uiting van jouw invulling van dat begrip en dus onzinnig. Welke discussie moet dit uitlokken?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 00:59 schreef dVTB het volgende:
Op zich zou je niet voor elke politieke peiling een nieuw topic hoeven starten op Fok, maar de allernieuwste peiling van Interview/NSS in opdracht van Nova is wel zeer opmerkelijk. Er is namelijk sprake van een progressieve meerderheid. PvdA, SP en GroenLinks zouden, als er nu verkiezingen waren, gezamenlijk op 80 zetels uitkomen. Is dat ooit eerder gebeurd in Nederland? Ik kan het me werkelijk niet heugen.
[..]
Bron: NOS Teletekst
............... TK 2003 ... peiling .... +/-
CDA ............. 44 ......... 29 ...... -16
PvdA ............ 42 ......... 54 ..... +12
VVD ............. 28 ......... 24 ..... - 4
SP ................. 9 .......... 15 ..... + 6
LPF ............... 8 ........... 2 ...... - 6
GroenLinks ... 8 .......... 11 ..... + 3
D66 ............... 6 ........... 5 ....... - 1
ChristenUnie . 3 ........... 5 ...... + 2
Overige ......... 2 ........... 5 ...... + 3
De coalitie komt slechts op 58 zetels; nog geen 39% van de stemmen. Het CDA is bijna terug op het dieptepunt van een aantal jaren geleden. Deze nieuwste peiling roept de vraag op: is Nederland nu eindelijk toe aan een volledig progressief kabinet?
Elke keer?quote:Op zaterdag 9 april 2005 22:32 schreef PJORourke het volgende:
Ach, bij de verkiezingen blijkt dat elke keer weer hete lucht te zijn.
Zo was het bij de laatste verkiezingen: Interview/NSS peilde het meest nauwkeurigquote:Op zaterdag 9 april 2005 23:39 schreef Timmehhh het volgende:
Peilingen van interview nss vallen veelal positief uit voor de linkse partijen. Ik hecht zelf meer waarde aan de peilingen van nipo. Verder geloof ik dat ze ten tijde van Pim Fortuyn er met de verkiezingen er flink naast zaten, terwijl je zou verwachten dat ze vlak voor de verkiezingen beter zullen peilen om niet af te gaan. Bij tussentijdse peilingen bestaat er geen gevaar om af te gaan dus zal minder nauwkeurig, misschien wel een tikkeltje zelfingenomen, gaan peilen
Idd bij het dreigen van de kabinetscrisis een paar weken terug steeg vooral dequote:Op zaterdag 2 oktober 2004 01:07 schreef Re het volgende:
totdat er weer verkiezingen zijn en dan is het weer helemaal anders
Ja hoor, midden jaren zeventig was er ook een virtuele meerderheid voor progressief links. Maar dankzij het CDA en de VVD (aangevuld met D66) kwam die meerdeheid uiteindelijk niet aan de macht. Je kunt zeggen dat zogauw er in de peilingen sprake is van een progressieve meerderheid dit, wanneer er verkiezingen worden gehouden, even zo makkelijk als sneeuw voor de zon verdwijnt. M.a.w. in Nederland zal het niet gebeuren dat een progressieve meerdeheid naar de regeringsmacht kan grijpen. En maar goed ook, want dan zou de BV Nederland regelrecht op een sociaal-economisch bankroet afstevenen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 00:59 schreef dVTB het volgende:
[..]
Droom maar lekker verder hoorquote:Op zondag 10 april 2005 01:33 schreef Riverpoet31 het volgende:
Mooi! Hopen op een kabinetsval, Wouter Bos uit de PvdA, een nieuw mannetje aan de kop van die partij die echt durft te 'kiezen', en dan samen met SP en Groen Links gaan regeren (Nee, D'66 is geen optie, de krullenjongens / draaikonten gaan maar een mooi ambtenaarsbaantje opzoeken).
Ik hoop dat het er snel van mag komen
De verkiezingen duren nog (hooguit) twee jaar, geen drie. Peilingen zijn inderdaad maar peilingen, da's waar. Het zijn altijd momentopnamen en er zit altijd een bepaalde foutmarge in, maar ze geven wel een bepaalde indicatie. Het is nu inderdaad nog te vroeg om met stellligheid conclusies te verbinden aan de peilingen, temeer omdat een aantal nieuwe politieke partijen (zoals Wilders en Verenigd Nederland) zich nog nader aan de bevolking zal presenteren. Verder kan er voor 2007 natuurlijk nog van alles gebeuren wat invloed heeft op de uitslag.quote:Op zaterdag 9 april 2005 13:42 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik vind die peilingen tussendoor zo weinig zeggen, het lijkt meer op een poging om het één en ander te karikaturiseren dan wat anders. De oppositie zou dan op winst staan, nou, leuk, de verkiezingen zijn nog 3 jaar weg, dus is het net als dat hele dure schilderij aan de muur, je hebt er niets aan totdat je in staat bent het te gelde te maken.
Dat laatste vind ik een rare veronderstelling. Je geeft zelf aan dat er nog nooit een progressief kabinet is geweest, maar beweert toch stellig dat het een sociaal-economisch bankroet wordt. Dat lijkt me een bewering die je onmogelijk hard kunt maken. Kijk even naar de VS om te zien dat een uiterst rechts bewind ook allesbehalve een garantie is voor een goed sociaal-economisch beleid... Wat je WEL met enige zekerheid kunt zeggen, is dat onder een PvdA-GL-SP kabinet de LASTEN anders verdeeld zullen worden dan nu het geval is... Maar of dat ook per definitie een sociaal-economisch bankroet betekent?quote:Op zondag 10 april 2005 11:57 schreef lucida het volgende:
Ja hoor, midden jaren zeventig was er ook een virtuele meerderheid voor progressief links. Maar dankzij het CDA en de VVD (aangevuld met D66) kwam die meerdeheid uiteindelijk niet aan de macht. Je kunt zeggen dat zogauw er in de peilingen sprake is van een progressieve meerderheid dit, wanneer er verkiezingen worden gehouden, even zo makkelijk als sneeuw voor de zon verdwijnt. M.a.w. in Nederland zal het niet gebeuren dat een progressieve meerdeheid naar de regeringsmacht kan grijpen. En maar goed ook, want dan zou de BV Nederland regelrecht op een sociaal-economisch bankroet afstevenen.![]()
Ik heb destijds (innmiddels al weer een tijdje terug) bewust voor de term 'progressief' gekozen om de cliché-term links te vermijden. Wat mij betreft mag je ook links lezen, of sociaal(-democratisch). D66 heb ik destijds bewust niet genoemd omdat het een liberale partij is geworden die zich amper nog van de VVD onderscheidt.quote:Op zaterdag 9 april 2005 22:07 schreef Speth het volgende:
Wat een nutteloos topic weer... Waarom staat D66 er niet bij? En waarom is de PvdA "progressief", dit is slechts een uiting van jouw invulling van dat begrip en dus onzinnig. Welke discussie moet dit uitlokken?
Zou één van de huidige regeringspartijen er voor voelen om met een PvdA te regeren? Dat na al dat onder de gordel werken? Ik denk het niet, vooral ook het gegeven dat zowel VVD als CDA na de laatste verkiezingen zeer duidelijk hebben gemaakt niets in een samenwerking met PvdA te zien. Voor die linkse splinterpartijen is de PvdA niet radicaal genoeg. Waarschijnlijk mist de PvdA zo langzamerhand de aansluiting bij welke partij dan ook.quote:Bovendien speelt nog nadrukkelijk hetvolgende, er vanuit gaande dat de PvdA bij de komende verkiezingen als grootste uit de bus komt. Welke keuzemogelijkheden heeft de PvdA? Gaan ze met de VVD voor Paars 3 (ALS daarmee al een meerderheid wordt gehaald), of wordt het een huwelijk met het CDA? OF: heeft de PvdA de mogelijkheid om samen met GroenLinks en SP tot een mini-meerderheidje te komen, zoals ook het huidige kabinet een mini-meerderheidje heeft...
Daar snij je wel een punt aan... Maar: het lijkt er toch sterk op dat CDA en VVD samen ook bij lange na niet aan een meerderheid gaan komen... Welke coalitie zie jij dan ontstaan? Als er een linkse meerderheid is, en als CDA en VVD niet willen, kan de PvdA toch weinig anders dan uitwijken naar links...quote:Op maandag 11 april 2005 11:37 schreef speedfreak1 het volgende:
Zou één van de huidige regeringspartijen er voor voelen om met een PvdA te regeren? Dat na al dat onder de gordel werken? Ik denk het niet, vooral ook het gegeven dat zowel VVD als CDA na de laatste verkiezingen zeer duidelijk hebben gemaakt niets in een samenwerking met PvdA te zien. Voor die linkse splinterpartijen is de PvdA niet radicaal genoeg. Waarschijnlijk mist de PvdA zo langzamerhand de aansluiting bij welke partij dan ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |