quote:160 werknemers krijgen rfid-chip
Chips ter grootte van een graankorrel werden in de armen van 160 werknemers van procureur generaal Rafael Macedo de la Concha geïmplanteerd om ze toegang te geven tot beveiligde delen van het hoofdkantoor.
Voorheen werden dergelijke RFID (radio frequentie identificatie) chips vooral gebruikt om dieren te labelen. In Nederland staan met RFID chips gelabelde produkten op het punt in de schappen van winkels te belanden, met het doel diefstal te verminderen. In Mexico staan meer mensen in de rij om gelabeld te worden. Het Mexicaanse leger, de politie en het personeel van de president zouden wel eens snel kunnen volgen, meldt de Associated Press van Mexico op 14 juli 2004.
Of de werknemers zelf iets te zeggen hebben over deze 'veiligheidsmaatregel' is onduidelijk. VeriChip corp. een afdeling van Applied Digital Solutions heeft de chips geproduceerd. Ze zegt al 7000 chips te hebben verkocht over de hele wereld. in Mexico hebben 1000 mensen zich laten implanteren om hun medische gegevens in hun lichaam vast te leggen.
In Amerika moet de Food and Drug Administration zich nog uitspreken over de toelaatbaarheid van deze RFID chips voor medische doeleinden. De marketing loopt weer eens vooruit op de regelgeving. De privacy van mensen komt mogelijk nog meer op het spel te staan met de ontwikkeling van technieken om de geïmplanteerde chips te localiseren. Iedere chip, inclusief de persoon die eromheen zit, zou zo op elk gewenst moment opgespoord en gevolgd kunnen worden. De directeur van een Japanse basisschool in Osaka heeft onlangs besloten alle leerlingen te chippen. Schooltassen, kleding en naamkaartjes kunnen van een chip voorzien worden en zullen op diverse locaties door toegangspoortjes worden uitgelezen. De bewegingen van de kinderen kunnen zo in de gaten worden gehouden, schrijft Jo Best op CNETAsia op 12 juli jongstleden.
In Mexico zijn global 'positioning chips' al een normaal verschijnsel op juwelen en kleding. Er is onlangs zelfs een bende kidnappers opgerold genaamd 'Los Chips' omdat zij hun slachtoffers onderzochten op chips die hun locatie zouden kunnen verraden. (Herman van Wietmarschen)
en hoe reeel denk je zelf dat dit beeld is?quote:Op maandag 27 september 2004 00:01 schreef ThE_ED het volgende:
In principe heb ik er niet zo veel op tegen, zolang het maar niet meer traceble wordt dan je nu al bent met je betaal- en bonuspassen etc. (Of telefoon for that matter.)
Van praktijken gonzen?quote:Op maandag 27 september 2004 00:13 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
en hoe reeel denk je zelf dat dit beeld is?
de wereld gonst van de verhalen waar dit soort praktijken dus juist wel uitgevoerd worden :}
Tsja, bijna niemand zegt zoiets te willen, ondertussen heeft naast een gewoon paspoort bijna iedereen een bankpasje of wat, een mobiele telefoon en een bonuskaart, en vullen we allemaal braaf kortingsformuliertjes in.quote:Op maandag 27 september 2004 08:34 schreef UncleScorp het volgende:
Geen brol in mijn lijf !!!
En je hebt niet meer de keuze hem thuis te laten, een erg belangrijk nadeel vind ik.quote:Op maandag 27 september 2004 09:12 schreef Redux het volgende:
Jep, een mobiele telefoon is eigenlijk hetzelfde principe. Het tracen wordt dankzij zo'n chip wat makkelijker.
Nee, ok inderdaad, van de andere kant lijkt zo'n chip er juist speciaal voor te zijn om je ergens te kunnen inloggen en om je over te kunnen traceren, vooral in dit laatste geval wijkt dat wel af van het telefoonverkeer, waar het actief traceren niet echt een taak is die men (de telefoonbedrijven) op zich neemt.quote:Op maandag 27 september 2004 09:20 schreef Redux het volgende:
Dat klopt, maar ik heb nog nooit in m'n leventje m'n gsm thuis gelaten omdat ik bang was dat 'men' me zou kunnen traceren. Ik zou dat wel doen als ik iets crimineels in gedachte zou hebben.
Mja dat zit nog niet IN uw lijf hé... groot verschil toch ... vandaag de dag kan je nog steeds zonder creditcard of mobieltje hoor.quote:Op maandag 27 september 2004 09:07 schreef ThE_ED het volgende:
Tsja, bijna niemand zegt zoiets te willen, ondertussen heeft naast een gewoon paspoort bijna iedereen een bankpasje of wat, een mobiele telefoon en een bonuskaart, en vullen we allemaal braaf kortingsformuliertjes in.
Het kan nu al vrij precies, maar het is veel te veel moeite en dataverkeer om zoiets constant te gaan monitoren. Alleen op verzoek (van de politie..) wordt er wel nagegaan wanneer iemand waar was.quote:Op maandag 27 september 2004 09:41 schreef UncleScorp het volgende:
Het tracen van GSM's zit toch ook al in de lift ?
Onlangs iets over gelezen dat men binnekort zou kunnen tracen waar de beller zich bevindt. (zoals voor werknemers op de baan enzo)
quote:Op maandag 27 september 2004 09:44 schreef UncleScorp het volgende:
Bonuskaart en kortingsbonnetjes ... euh ... NL zeker ?
Dat is wel een beetje zo natuurlijk, maar ik denk dat NL wel meer een target is dan België. Van de andere kant geloof ik nooit dat Nederland nu direct met stip op 1 staat op een lijstej met nog af te werken landen.quote:Maar toch geen chip inplanten voor onze "veiligheid" zeker.
Zoals al die geruchten de laatste van terrors in NL ... lol ... maak de mensen maar genoeg bang en ze slikken alles.
Ligt eraan hoe slim de Aldi is, als ze de bonnetjes coderen per wijk dan wel natuurlijk, anders niet, tenzij je je adresgegevens moet invullen.quote:Op maandag 27 september 2004 09:50 schreef UncleScorp het volgende:
Ow dus als je een kortingbonnetje afgeeft in bijv Aldi, en je betaalt contant , dan heb je gegevens vrijgegeven ?
behalve dat je bij die bonuskaart niet je naam en adres hoeft te geven...'t is dus wel anoniemquote:Op maandag 27 september 2004 09:55 schreef Redux het volgende:
De bonuskaart van de albert heijn is net zo. Opzich een mooi systeem, door het laten scannen van die kaart krijg je korting op bepaalde producten, maar ondertussen wordt precies geregistreerd wat je koopt. Daar kun je allerlei acties aan verbinden. Zo kun je gerichte reclame versturen bv, iets wat zeer aantrekkelijk is in de retail wereld.
Maar ivm die bankactie van toen hebben veel mensen dat toch wel gedaan.quote:Op maandag 27 september 2004 10:06 schreef Abbadon het volgende:
[..]
behalve dat je bij die bonuskaart niet je naam en adres hoeft te geven...'t is dus wel anoniem
Hoeft niet, maar je moet wel een formuliertje invullen bij het aanvragen van zo'n kaart. En ik heb het vermoeden dat de meerderheid van de bonuskaaraanvragers hun formuliertje netjes naar waarheid invullen..quote:Op maandag 27 september 2004 10:06 schreef Abbadon het volgende:
behalve dat je bij die bonuskaart niet je naam en adres hoeft te geven...'t is dus wel anoniem
tja, mensen zijn niet zo slim..zodra er iets te halen valt laten ze hun privacy graag vallen, om dan later te gaan zeuren...quote:Op maandag 27 september 2004 10:10 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Maar ivm die bankactie van toen hebben veel mensen dat toch wel gedaan.
Ik laat mijn mobiel weleens thuis liggen, niet omdat ik iets strafsbaars ga doen, maar meer voor mijn 'rust'. Het hoeft dus niet altijd criminele intenties te zijn.quote:Op maandag 27 september 2004 09:20 schreef Redux het volgende:
Dat klopt, maar ik heb nog nooit in m'n leventje m'n gsm thuis gelaten omdat ik bang was dat 'men' me zou kunnen traceren. Ik zou dat wel doen als ik iets crimineels in gedachte zou hebben.
klopt, maar dat is hun eigen verantwoordelijkheid...op zich kan je het AH niet kwalijk nemen dat ze die gegevens proberen te krijgen, en als mensen die dan geven....quote:Op maandag 27 september 2004 10:10 schreef Redux het volgende:
Hoeft niet, maar je moet wel een formuliertje invullen bij het aanvragen van zo'n kaart. En ik heb het vermoeden dat de meerderheid van de bonuskaaraanvragers hun formuliertje netjes naar waarheid invullen..
Je mobiel thuislaten omdat je niet gestoord wil worden is iets anders dan je mobiel thuislaten omdat je niet getraceerd wil worden.quote:Op maandag 27 september 2004 10:12 schreef Snurk het volgende:
Ik laat mijn mobiel weleens thuis liggen, niet omdat ik iets strafsbaars zou gaan doen, maar meer voor mijn 'rust'. Het hoeft dus niet altijd criminele intenties te zijn.
probleem is dat zo'n ding, zodra je het niet implanteerd, niet meer 'persoonlijk' is...als je 'm los bij je hebt kan ie gestolen worden, of uitgeleend etc...quote:Op maandag 27 september 2004 13:14 schreef coz het volgende:
de potentie van zo'n chip is leuk .. .eventueel
maar doe mij hem maar in een goed zakje mee, dan laat ik hem wel 10 jaar later implanten als ik het echt vertrouw, logische optie , maar ik vrees dat die niet zal bestaan![]()
Je geeft het zelf aan dat eht volgens jouw uiteindelijk verkeerd zal gaan. Als dat klopt is het dus een slechte ontwikkeling. Nou is het nog de vraag of het inderdaad zo is, maar het geeft wel teveel macht aan enkele personen. En daar schuilt een te groot gevaar in.quote:Op maandag 27 september 2004 13:47 schreef livEliveD het volgende:
Tja het heb voordelen en nadelen. Zolang ze mensen de keuze laten (wat niet gaat gebeuren uiteindelijk) vind ik het een prima ding.
ja ende neequote:Op maandag 27 september 2004 14:00 schreef Abbadon het volgende:
probleem is dat zo'n ding, zodra je het niet implanteerd, niet meer 'persoonlijk' is...als je 'm los bij je hebt kan ie gestolen worden, of uitgeleend etc...
dat zeg ik GAMMA!quote:Op maandag 27 september 2004 09:44 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
Mja dat zit nog niet IN uw lijf hé... groot verschil toch ... vandaag de dag kan je nog steeds zonder creditcard of mobieltje hoor.
Bonuskaart en kortingsbonnetjes ... euh ... NL zeker ?
Maar toch geen chip inplanten voor onze "veiligheid" zeker.
Zoals al die geruchten de laatste van terrors in NL ... lol ... maak de mensen maar genoeg bang en ze slikken alles.
Straks kun je niet meer zonder betalen. Ga je dan zwerven of stelen?quote:Op maandag 27 september 2004 20:50 schreef Balthar het volgende:
Ik zal nooit een chip accepteren.
Desnoods snij ik het er zelf uit.
ik denk niet dat dat ooit zal gebeuren op de markt lijkt het me bijvoorbeeld onmogelijk om zoiets te gebruiken.quote:Op maandag 27 september 2004 22:11 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Straks kun je niet meer zonder betalen. Ga je dan zwerven of stelen?
er zal toch iets van een pincode of een apperaat voor biometrische herkenning aan gekoppelt moeten worden wil niet iedereen die iets in zn handen krijgt om je chip te scannen je hele bankrekening leeg kunnen trekken.quote:Op maandag 27 september 2004 22:52 schreef livEliveD het volgende:
Ik denk dat geld zelf helemaal verdwijnt en je alleen nog nummers overhoud zeg maar. Virtueel geld
Verhuizen of in uiterste nood in het verzet. Als mensen gechipt gaan worden is het einde vrijheid.quote:Op maandag 27 september 2004 22:11 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Straks kun je niet meer zonder betalen. Ga je dan zwerven of stelen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |